text_structure.xml
27.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 30 listopada 1974 r. Komisja Nauki i Postępu Technicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Bukowskiego (bezp.), rozpatrzyła projekt planu w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego i postępu technicznego oraz projekt budżetu na 1975 r. w częściach dotyczących: Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Polskiej Akademii Nauk, Urzędu Energii Atomowej, Urzędu Patentowego PRL, Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar. W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z ministrem Janem Kaczmarkiem, Polskiej Akademii Nauki z zastępcą sekretarza naukowego — Tadeuszem Orłowskim, Urzędu Energii Atomowej z wiceprezesem Mieczysławem Sowińskim, Urzędu Patentowego PRL z prezesem Jackiem Szomańskim, Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar z wiceprezesem Wiktorem Obolewiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">Projekt planu i budżetu na rok 1975 w części dotyczącej nauki, szkolnictwa wyższego i techniki zreferował w imieniu podkomisji poseł Stanisław Ciosek (PZPR): W realizacji zadań przyszłego roku — ostatniego roku obecnego planu 5-letniego — ważne miejsce przypada nauce i technice. Prace badawcze i rozwojowe będą koncentrować się na naukowym opracowywaniu i wdrażaniu nowych opracowań technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych, mających na celu przede wszystkim podwyższenie nowoczesności oraz poprawę jakości produkowanych wyrobów, a w efekcie lepsze zaspokojenie potrzeb społeczeństwa i gospodarki. W wyniku wdrażania postępu technicznego w gospodarce narodowej planuje się w roku przyszłym przygotowanie i podjęcie produkcji 425 nowych wyrobów oraz zastosowanie 102 nowych procesów technologicznych i innowacji techniczno-organizacyjnych o podstawowym znaczeniu dla gospodarki. Działalność badawcza i rozwojowa powinna zapewnić wyraźny postęp w gospodarowaniu surowcami i materiałami oraz w gospodarce zapasami, w unowocześnianiu produkcji, a także umożliwić lepszą gospodarkę kwalifikowanymi kadrami, zwłaszcza z wyższym wykształceniem.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Na realizację tych zadań zamierza się przeznaczyć 2,5 dochodu narodowego — to jest 32,1 mld zł. Kwota ta wyższa jest od tegorocznej o 16,7 proc. Łączna suma środków budżetowych, przeznaczonych na działalność badawczą i rozwojową w obecnej 5-latce, wyższa będzie o 9,9 mld zł — to jest o 9,4 proc. — niż pierwotnie zakładano.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Na pozytywną ocenę zasługuje całokształt przeobrażeń, które zaszły w ostatnich latach w efektywności i organizacji prac badawczo-rozwojowych. Charakterystyczną cechą projektu planu przyszłorocznego jest wyższa niż w br. dynamika wdrożeń; przodują tu resorty przemysłu maszynowego, budownictwa, górnictwa i energetyki, przemysłów ciężkiego i chemicznego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Przewiduje się dalszą koncentrację sił i środków na najważniejszych programach badawczych, realizowanych w problemach węzłowych. Szczególną uwagę poświęci się problematyce surowcowej i gospodarce materiałowej, nowym wyrobom rynkowym oraz modernizacji technologii w celu zmniejszania czaso- i pracochłonności produkcji. Przewiduje się dalsze doskonalenie systemu finansowania prac badawczo-rozwojowych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W dziedzinie szkolnictwa wyższego projekt planu zakłada, że głównym zadaniem będzie ściślejsze powiązanie działalności uczelni z potrzebami społeczno-gospodarczego i kulturalnego rozwoju kraju. Wprowadzone będą m.in. zmodernizowane programy i plany studiów na studiach dziennych. Planuje się wzrost o 8 proc. ilości studentów, przy czym szybciej będzie rosła liczba studentów pracujących, co wynika głównie z prowadzonego na coraz szerszą skalę przez szkoły wyższe kształcenia nauczycieli. W roku przyszłym uczelnie opuści o około 11 proc. mniej absolwentów niż w roku bieżącym: jest to zjawisko przejściowe, spowodowane przedłużeniem w 1970 r. czasu nauczania w szkole podstawowej o 1 rok oraz wygaszaniem 2-letnich studiów zawodowych dla nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Plan przyszłoroczny nie przewiduje w zasadzie, zmian w sieci szkół wyższych — z tym, że 6 z nich podniesie swą rangę do szkół akademickich. Ilość uczestników studiów podyplomowych zwiększyć się ma o około 15 proc. Równocześnie jednak zmniejszy się znacznie tempo rozwoju studiów doktoranckich — zwłaszcza w akademiach rolniczych. Zwrócić trzeba w związku z tym uwagę, że słusznie postulowane zaostrzenie wymogów kwalifikacyjnych nie może powodować ograniczenia wzrostu ilości kadr naukowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Na uznanie zasługują wysiłki resortu, zmierzające do zapewnienia studentom lepszych warunków bytowych. Najszybszy postęp wystąpi w dziedzinie pomocy stypendialnej: plan przyszłoroczny zakłada wzrost ilości studentów pobierających stypendia pieniężne o 14,4 proc., oznacza to, że blisko 56 proc. ogółu studentów otrzymywać będzie pomoc stypendialną. Zaniepokojenie budzi sytuacja w dziedzinie wykonania planu inwestycji socjalnych oraz dydaktyczno-naukowych. Dotyczy to szczególnie budowy domów studenckich: zakładając, że wszystkie te obiekty tegorocznego i przyszłorocznego planu zostaną wybudowane i tak zabraknie około 17 proc. do wykonania założeń planu 5-letniego w tym zakresie. Niedostatecznie szybkie jest tempo wzrostu ilości miejsc konsumpcyjnych w stołówkach studenckich. Założony przyrost ilości tych miejsc w przyszłym roku jest mniejszy, niż przyrost ilości studentów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Plan inwestycyjny na 1975 r. przewiduje wzrost nakładów w stosunków do bieżącego roku o 14 proc. Gdyby wszystkie obiekty oddano w terminie — sytuacja lokalowa szkolnictwa wyższego, mierzona powierzchnią przypadającą na 1 studenta byłaby na koniec 5-latki — mimo dużego wzrostu nakładów inwestycyjnych — praktycznie taka sama, jak na początku planu 5-letniego. O ile budownictwo obiektów dla szkół wyższych nie uzyska realnego priorytetu w resorcie budownictwa — istnieją poważne obawy o wykonanie przyszłorocznego planu.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Znaczna większość nakładów w 1975 r. przeznaczona jest na inwestycje kontynuowane — nowe są stosunkowo nieliczne.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Rok 1975 — to rok VII Zjazdu PZPR. Należy wyrazić przekonanie, że w dziedzinie nauki, techniki i szkolnictwa wyższego będzie można zaprezentować Zjazdowi bogaty dorobek, będący efektem pracy uczonych, organizatorów nauki i produkcji, ludzi pracy związanych z wdrażaniem wyników badań naukowych. Plan i budżet na 1975 zabezpieczają materialne warunki takich osiągnięć. Projekt planu i budżetu na rok 1975 w części dotyczącej Polskiej akademii Nauk przedstawił poseł Zdzisław Rak (PZPR): Pozytywnie należy ocenić podejmowane przez PAN usprawnienia organizacyjne pracy naukowej oraz wysiłki zmierzające do uzyskania większej efektywności wdrożeń. Weryfikacja i aktualizacja programu badań wprowadziła wprawdzie zmiany ilościowe i jakościowe, które spowodowały dodatkowe trudności, ale znacznie zbliżyła naukę do gospodarki. Poważny postęp w licznych dziedzinach badań podstawowych pozwala intensyfikować zadania badawcze na rok 1975. W problematyce badawczej PAN w 1975 r. udział prac ujętych w problemach węzłowych i resortowych wynosi około 70 proc., a udział badań podstawowych wolnych — ponad 10 proc. Reszta — to podejmowane na zlecenie przemysłu prace w zakresie badań stosowanych oraz prace rozwojowe we własnych zakładach doświadczalnych PAN. Odczuwa się brak zamówień ze strony gospodarki narodowej na prace naukowo-badawcze o długim cyklu rozwojowym. Należy podkreślić, że PAN często ma trudności ze zbytem opracowanych już tematów, które należałoby wdrożyć do produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W tym roku PAN przekazała praktyce około 400 opracowań; po raz pierwszy do planu narodowego włączono zadania wdrożeniowe, za których realizację odpowiada Akademia. Działalność zostanie utrzymana i pogłębiona w 1975 r. W programie działania przewidziano m.in. 10 wdrożeń we własnych zakładach doświadczalnych PAN; dotyczy to przeważnie produkcji unikalnej aparatury. W przyszłym roku PAN powoła 2 dalsze zakłady doświadczalne: Zakład Doświadczalny Instytutu Geofizyki oraz Zakład Doświadczalny Centrum Badań Naukowych w Zabrzu. Tym samym ogólna ilość tych placówek wzrośnie o 12, a wartość ich produkcji osiągnie ponad ćwierć miliarda złotych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W 1975 r. PAN zapowiada znaczne rozszerzenie współpracy naukowej z zagranicą. Wzrośnie udział placówek PAN w badaniach podejmowanych w ramach programów międzynarodowych — zwłaszcza w badaniach nakreślonych planami RWPG. Rozwijane będą kontakty osobiste polskich naukowców z ich kolegami w świecie — w ramach kongresów naukowych, sympozjów itp.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">30 placówek PAN kształcić będzie w roku przyszłym kadrę naukową; w bieżącym roku zarysowały się w tej dziedzinie poważne niedostatki. Nowością jest planowane przydzielanie specjalnych premii naukowych i nagród dla wyróżniających się studentów szkół wyższych; inicjatywa ta spotkała się z żywym zainteresowaniem środowiska akademickiego, a oddziały PAN otrzymują już w tej sprawie odpowiednie wnioski uczelni.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">W dalszym ciągu odczuwa się brak systematycznej opieki PAN nad podległymi jej placówkami terenowymi — w zakresie konsultacji naukowych i informacji.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Zaniepokojenie budzi przewlekłe realizowanie inwestycji PAN oraz opóźnienia w przekazywaniu ich do eksploatacji. Największe trudności w tej mierze występują na terenie Warszawy.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Projekt planu i budżetu Urzędu Energii Jądrowej na 1975 r. przedstawił poseł Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR): Plan działalności badawczo-wdrożeniowej przewiduje zakończenie przez podległe urzędowi placówki 53 zadań oraz wdrożenie szeregu poprzednio zakończonych. Oznaczać to będzie postęp w stosunku do roku bieżącego i pozwoli na uruchomienie szeregu nowoczesnych urządzeń badawczych oraz przemysłowej aparatury i urządzeń izotopowych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Wiele uwagi poświęci się pracom związanym z przygotowaniem do rozwoju energetyki jądrowej.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Badania podstawowe i stosowane obejmą problemy stanowiące punkt wyjścia dla prac rozwojowych oraz prac poznawczo-teoretycznych i eksperymentalnych, w których uzyskano liczący się w skali światowej poziom.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">W roku przyszłym zakłada się wzrost produkcji przemysłowej i usług Zjednoczonych Zakładów Jądrowych „Polon” o 18,7 proc.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Projekt planu i budżetu przewiduje środki niezbędne dla realizacji tych zamierzeń.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Projekt planu i budżetu Urzędu Patentowego PRL na 1975 przedstawił poseł Marian Kołdej (ZSL): Rok 1975 przynieść powinien dalsze udoskonalenie form i metod pracy komórek organizacyjnych Urzędu w celu zabezpieczenia realizacji wzrastających, jak i jakościowo nowych zadań wynikających z aktualnych potrzeb gospodarki. Planuje się m.in. przeprowadzenie 11,5 tys. wstępnych badań zgłoszeń wynalazców i wzorów użytkowych oraz podjęcie ostatecznych decyzji w stosunku do 7.700 wynalazków, 1.700 wzorów użytkowych, 950 znaków towarowych i 250 wzorów zdobniczych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Równocześnie działalność Urzędu Patentowego będzie zmierzała do tworzenia warunków dla lepszego wykorzystania krajowych wynalazków, ujawniania istniejących przeszkód w tym zakresie oraz wnioskowania sposobów ich usuwania, przy czym szczególna uwaga zwrócona zostanie na upowszechnianie wynalazków sprawdzonych w praktyce i nadających się do szerszego wykorzystania, jak również na przyśpieszenie, prac wdrożeniowych i skracanie cyklu wdrożeniowego wybranych wynalazków o większym znaczeniu gospodarczym.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Rozwijać i doskonalić się będzie informację patentową.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">Plan Urzędu Patentowego na 1975 r. uwzględnia również duży zakres zadań w dziedzinie współpracy międzynarodowej. Szczególnie wiele uwagi zamierza się poświęcić realizacji przedsięwzięć ustalonych w celu wykonania kompleksowego programu współpracy i integracji gospodarczej krajów członków RWPG, zatwierdzonego przez Komitet Wykonawczy RWPG. Realizowane będą równocześnie zadania wynikające z naszej przynależności do światowej Organizacji Własności Intelektualnej i administrowanych przez nią związków, jak również zadania wynikające z dwustronnej współpracy porozumień międzynarodowych w zakresie wynalazczości i ochrony własności przemysłowej.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Plan i budżet na rok 1975 zabezpiecza środki na realizację tych zamierzeń.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">Projekt planu i budżetu Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar na 1975 przedstawił poseł Józef Przyłuski (ZSL): Założenia planu Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar na 1975 rok stanowią konsekwentną kontynuację zadań przewidzianych na bieżącą 5-latkę. Tematyka planu zharmonizowana jest z przedsięwzięciami naukowo-badawczymi i gospodarczymi.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Prace normalizacyjne zmierzają do ujednolicenia prac dokumentacyjnych, dalszej typizacji części i materiałów w wielu dziedzinach gospodarki, unowocześnienia procesów technologicznych, efektywniejszego wykorzystania posiadanych zasobów surowcowych i materiałowych, wzbogacenia asortymentu towarów rynkowych z dziedziny produkcji i dóbr konsumpcyjnych, ochrony, naturalnego środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Przewiduje się intensyfikację badań dotyczących produkcji rolnej. Plan obejmuje m.in. opracowanie optymalnych technologii i modeli nawożenia, uporządkowanie wymagań agrotechnicznych dla maszyn i urządzeń do kompleksowej mechanizacji uprawy gleby, określenie norm jakości produkcji roślinnej dla potrzeb konsumpcji i hodowli.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#Sprawozdawca">Wykonanie tych ambitnych zadań wymaga zapewnienia rozwoju bazy lokalowej oraz modernizacji sprzętu i aparatur.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AnnaKochanowska">Specjalnie powołana podkomisja; w skład której wchodzili posłowie: Jan Garlicki (SD), Anna Kochanowska (PZPR) i Jarema Maciszewski (PZPR) przeprowadziła wizytację archiwów państwowych w Warszawie i Krakowie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AnnaKochanowska">Rola archiwistyki polskiej nabiera coraz większego znaczenia. Dla przykładu można podać, że właśnie dzięki dokumentom przechowywanym w archiwach zdołano odtworzyć dawne plany Warszawy, rozpoznać sieć komunikacyjną Poznania. Przyniosło to gospodarce poważne korzyści.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AnnaKochanowska">Szczupła baza lokalowa archiwów oraz brak niezbędnego sprzętu i nowoczesnych urządzeń ogranicza bardzo możliwości opracowania i udostępnienia cennych niejednokrotnie dokumentów. Po wojnie w ciągu 30 lat zbudowano 1 tylko gmach dla potrzeb państwowej służby archiwalnej, który po zakończeniu został przekazany Bibliotece Narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AnnaKochanowska">Niedobory lokalowe archiwów mogłyby być złagodzone poprzez lepsze wyposażenie w urządzenia techniczne np. do mikrofilmowania dokumentów; nakłady na ten cel nie są wystarczające.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AnnaKochanowska">Rozważenia i uregulowania wymaga również sprawa archiwów zakładowych. Przedsiębiorstwa i instytucje przechowują niejednokrotnie cenne dokumenty w bardzo złych warunkach, ulegają one zniszczeniu, a często zbyt wcześnie przekazywane są na makulaturę. Nie można np. odnaleźć dokumentacji MDM w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AnnaKochanowska">Archiwa państwowe działają w Polsce na podstawie dekretu wydanego w 1951 r., który był kilkakrotnie uzupełniany. Przepisy te nie odpowiadają już obecnym potrzebom i należałoby opracować ustawę o archiwach.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#LeonJanczak">W planie działania Polskiej Akademii Nauk w roku przyszłym zapowiada się podjęcie kilku ważnych opracowań, np. syntezy zmian w strukturze konsumpcji, opracowanie raportu na temat uczestnictwa w kulturze, potrzeb i aspiracji różnych grup ludności oraz raportów dotyczących życia i pracy robotników, świadomości klasowej robotników wielkoprzemysłowych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#LeonJanczak">Takie opracowania powinny być szerzej udostępniane społeczeństwu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#LeonJanczak">Poważnie wzrastają w roku przyszłym zadania szkolnictwa wyższego. Zapewnić trzeba rozwój bazy lokalowej szkół wyższych. Niepokojącym sygnałem jest, że w roku bieżącym około 15 tys. kandydatów zdało egzaminy na studia wyższe, a nie zostało przyjętych z powodu braku miejsc.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#LeonJanczak">Podjąć trzeba bardziej radykalne kroki, mające na celu zapewnienie pełnej realizacji planu inwestycji szkolnictwa wyższego w roku przyszłym.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#LeonJanczak">Wzrasta rola i znaczenie prac prowadzonych przez Komitet Normalizacji i Miar. Więcej wagi poświęcić on musi problematyce jakości produkcji oraz racjonalnemu i oszczędnemu wykorzystywaniu surowców. Zaostrzyć trzeba kontrolę norm materiałowych i technicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WitoldŁukaszewicz">W ostatnich latach rola nauki w planie ogólnospołecznego rozwoju kraju jest coraz bardziej doceniana. Dzięki konsekwentnej polityce resortu widoczne są zmiany w zakresie porządkowania procesów nauczania, kompleksowego ujmowania problematyki badawczej, poprawy warunków nauczania i bytowych studentów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WitoldŁukaszewicz">Nadal występują poważne trudności w realizacji inwestycji resortu szkolnictwa wyższego, wzrastają nakłady na zakup aparatury i urządzeń, dla których nie zawsze przygotowane są odpowiednie pomieszczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#EugeniaŁoch">Wzrasta liczba słuchaczy studiów dla pracujących. Największą wśród nich liczbę stanowić jednak będą nie pedagodzy, a reprezentanci specjalności technicznych. Oznacza to dalsze podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez fachowców, pracujących w przemyśle.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#EugeniaŁoch">Najmniejszy wzrost rekrutacji studentów w roku przyszłym przewiduje się w akademiach medycznych - największy w wyższych szkołach wychowania fizycznego. Jest to niepokojące w świetle mocno odczuwanego niedostatku kadr lekarskich.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#EugeniaŁoch">Dostrzegalna jest troska resortu, o realizację zadań inwestycyjnych, zwłaszcza w dziedzinie budowy domów studenckich i budynków dla szkół wyższych. Mimo tych zabiegów, realizacja planów nie przebiega zadowalająco. Niedostateczna ilość hoteli asystenckich utrudnia przygotowanie nowych kadr naukowo-dydaktycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MieczysławSerwiński">Fakt, że mamy dziś w Polsce przeszło 400 tys. studentów należy uznać za wielkie osiągnięcie. Informacja o planowanym na 1975 zwiększeniu tej liczby do 440 tys. budzi mieszane uczucia - z uwagi na istniejące bariery w postaci niedorozwoju bazy dydaktycznej zaplecza, niedostatecznej ilości miejsc w domach studenckich. Złagodzi w pewnej mierze te trudności fakt, że wzrośnie przede wszystkim liczba studentów pracujących.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MieczysławSerwiński">Podkreśla się stale ścisłą współzależność nauki i dydaktyki. O ile jednak w tej pierwszej dziedzinie dokonaliśmy ogromnego postępu, dydaktyka oczekuje nadal na okres swego rozkwitu. Na tę dziedzinę przeznacza się zbyt małe nakłady - a przecież ona właśnie warunkuje kwalifikacje przyszłych fachowców. Zaplecze dydaktyczne szkolnictwa wyższego musi być doinwestowane.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MieczysławSerwiński">W ciągu ostatnich lat notuje się poprawę stosunku młodzieży akademickiej do nauki. Wpłynęły na to system stypendiów i nagród, jak również działalność organizacji studenckiej. Staje się ona w uczelni coraz bardziej znaczącym partnerem. Przeszło połowa studentów objęta została pomocą stypendialną; oznacza to duży postęp. Czy jest on jednak wystarczający? Wydaje się, że należy nadal rozszerzać zwrotną, spłacaną po studiach pomoc... [nieczytelne] ....</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MieczysławSerwiński">W dziedzinie inwestycji główną rolę odgrywają... [nieczytelne] ....</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MieczysławSerwiński">Staramy się coraz mocniej wiązać naukę z gospodarką, zwiększyć udział nauki w społeczno-gospodarczym rozwoju kraju. Działania w tej mierzę podjęte w ostatnich 4 latach muszą być kontynuowane.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MieczysławSerwiński">W dziedzinie finansowania nauki zwrócić należy uwagę na pewną dysproporcję nakładów na szkolnictwo wyższe i PAN - oraz na pozostałe, resortowe placówki naukowo-badawcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanSzczepański">Szkolnictwo wyższe cierpi na duże braki inwestycyjne - zwłaszcza w dziedzinie wyposażenia. Proces ten ma charakter ogólnoświatowy: modernizacja szkolnictwa wyższego staje się z roku na rok coraz bardziej kosztowna. Wydaje się, że dla naszych uczelni istotnym problemem jest udostępnienie im całego potencjału PAN oraz instytutów resortowych; trzeba pamiętać, że szkolnictwo, wyższe jest w polskiej nauce sektorem podstawowym; poziom kształconych specjalistów decyduje o poziomie pozostałych - akademickiego i przemysłowego - sektorów badawczych. Dla kształcenia kadr trzeba będzie jeszcze szerzej wykorzystywać specjalistów z PAN - co powinny uwzględnić przygotowywane akty prawne.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanSzczepański">W każdej dziedzinie gospodarki mieszkanie stanie się integralną częścią warsztatu pracy. Wiadomo jakie straty ponosi przemysł wskutek dojazdów swych pracowników. Można wyliczyć również straty nauki, wynikające z niekorzystnej sytuacji mieszkaniowej, jej pracowników, dla których dom w szczególny sposób stanowi rozszerzenie miejsca pracy. Mieszkania są również sprawą podstawową dla rozwoju młodych kadr naukowych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JanSzczepański">Większą opieką należy otaczać regionalne towarzystwa naukowe - stanowiące bardzo ważny element życia naukowego w naszym kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyBukowski">Inwestycje w dziedzinie nauki są systematycznie spychane z planu i niechętnie przyjmowane do portfela robót budowlanych; to samo dotyczy zresztą inwestycji służby zdrowia. Powstaje pytanie, jakie są przyczyny tego stanu rzeczy? Czy i co zrobiono, by - nie koszarując szkół i ich zaplecza - przejść na metody budownictwa przemysłowego? Problem ten wymaga wreszcie radykalnego rozwiązania. Jeśli mamy z tym zjawiskiem do czynienia od 15 lat - apelami nie zmienimy istniejącego stanu rzeczy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzyBukowski">Należy stale mieć na uwadze podnoszenie poziomu studiów dla pracujących, wiąże się z tym ściśle problem partycypacji zainteresowanych działów gospodarki narodowej w modernizacji wyposażenia tych studiów. Należy zdać sobie sprawę, że właściwie prowadzone studia dla pracujących obciążą de facto bazę studiów dziennych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JerzyBukowski">Problem archiwów jest sprawą leżącą niejako na marginesie życia naukowego. Należy jednak poświęcić mu nieco uwagi - gdyż powinno się dbać o właściwe udokumentowanie naszej epoki.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JerzyBukowski">Wciąż palący problem - to wdrażanie opracowań naukowych do praktyki: działające tu przekładnie wciąż funkcjonują nie tak, jak należy. W wielu przypadkach występuje po prostu szereg elementarnych zaniedbań, których sprawców należy chwytać za ręce. Bardzo interesującym zagadnieniem jest rozwój zakładów doświadczalnych PAN, których zadaniem jest wypełnienie luki między tym, co może zrobić w dość prymitywnych warunkach zakład badawczy - a przemysł. Trzeba pamiętać, że często kilkadziesiąt egzemplarzy skomplikowanej aparatury naukowej wystarczy na zaspokojenie potrzeb krajowych, a przemysł nie podjąłby się produkcji takiej serii.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JerzyBukowski">Zjawiskiem niepokojącym jest proces starzenia się kadry naukowej PAN, co automatycznie zmniejsza rolę Akademii w procesie kształcenia.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#JerzyBukowski">Od 1970 do 1990 r. postanowiliśmy 4-ro krotnie zwiększyć produkt narodowy na głowę ludności. Wiemy jednak, że za lat 15 nie będzie w Polsce więcej rąk do pracy, niż obecnie. Postępu należy więc dokonać przy pomocy nauki i techniki - środkami nowoczesnymi, pracą wysoko kwalifikowanych fachowców.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#JerzyBukowski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki — Tadeusz Podgórski, zastępca sekretarza naukowego PAN — Tadeusz Orłowski, minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki — Jan Kaczmarek, wiceprezes Urzędu Energii Atomowej — Mieczysław. Sowiński, prezes Urzędu Patentowego PRL Jacek Szomański oraz wiceprezes Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar — Wiktor Obolewicz.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#JerzyBukowski">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1975 w częściach dotyczących nauki, szkolnictwa wyższego i techniki. Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, budżetu i finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>