text_structure.xml 21.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 28 stycznia 1975 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów - Andrzeja Szubara (ZSL) i Tadeusza Bochenka (SD) dokonała oceny realizacji programu inwestycyjnego w resortach komunikacji i łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Łączności z ministrem Edwardem Kowalczykiem, Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Kazimierzem Jacukowiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o realizacji programu inwestycyjnego resortu komunikacji przedstawił wiceminister komunikacji Kazimierz Jacukowicz (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw PKP przedstawił poseł Witold Lubiński (PZPR): W r. 1974 resort komunikacji pomyślnie realizował plan inwestycyjny. Dostawy taboru elektrycznego nie pokryły jednak rosnącego zapotrzebowania, w związku z czym na liniach zelektryfikowanych trzeba było nadal wykorzystywać spalinowe i parowe środki trakcyjne. Nie poprawiły się warunki podróżowania, mimo wzrostu dostaw wagonów osobowych. Nadal niedostateczne są dostawy wagonów towarowych, zwłaszcza węglarek.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Mimo wysiłków resortu uzyskane w 1974 r. efekty na odcinku budownictwa socjalnego pozwoliły na zaspokojenie nieznacznej tylko części potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W toku realizacji planu inwestycyjnego na lata następne dążyć trzeba do uzyskania większej pomocy ze strony przedsiębiorstw podległych resortowi budownictwa, nie należy obciążać przedsiębiorstw podległych resortowi komunikacji robotami nie związanymi z budownictwem komunikacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Ubiegać się trzeba o zwiększenie przydziału mieszkań spółdzielczych. dla kolejarzy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Polepszyć trzeba warunki wypoczynku kolejarzy, m.in. poprzez budowanie nowych noclegowni.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Więcej uwagi poświęcić trzeba modernizacji starych obiektów kolejowych, zwłaszcza lokomotywowni oraz przyspieszyć tempo mechanizacji robót poprzez wyposażenie lokomotywowni w dźwigi, suwnice itp. W większym stopniu mechanizować trzeba prace ładunkowe oraz czynności manewrowe na górkach rozrządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw transportu drogowego i lotniczego przedstawił poseł Józef Drzewiecki (PZPR): W r. 1974 wystąpiły poważne trudności w pozyskaniu wykonawców dla wielu noworozpoczynanych inwestycji transportu samochodowego. W związku z niedoborem mocy przerobowej przedsiębiorstw budowlano-montażowych, należałoby poszukiwać bardziej efektywnych rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych, coraz szerzej stosować prefabrykaty oraz montaż gotowych konstrukcji stalowych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Konieczne jest zwiększenie potencjału zaplecza naprawczego poprzez rozbudowę istniejących i budowę nowych zakładów naprawy samochodów. Sprzyjać temu będzie usprawnienie procesu inwestycyjnego pod względem organizacyjno-technicznym.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W celu usprawnienia działalności inwestycyjnej utworzone zostało Biuro Studiów i Projektów Lotnictwa Cywilnego oraz Samodzielny Oddział wykonawstwa Inwestycyjnego przy Zarządzie Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych. Jednostki te nie zdołały się jeszcze rozwinąć. Należy stworzyć im możliwość efektywnego działania.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw drogowych przedstawił poseł Piotr Pikul (ZSL): Obecny stan naszych dróg nie jest jeszcze dostosowany do ich obciążenia. Przeciążone są niektóre drogi w województwach o rozwiniętym przemyśle (katowickie, krakowskie, kieleckie), jak również w województwach centralnych, przez które przebiegają szlaki tranzytowe północ-południe i wschód-zachód.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W 1974 r. na budowę, modernizację i konserwację wszystkich rodzajów dróg przeznaczono /17 mld zł. to jest o 9 proc. więcej niż w 1973 r. Planowano remont i modernizację 1.250 km dróg oraz 5.100 mb mostów i wiaduktów. Z resortowych materiałów wynika, że wykorzystanie limitów na te cele w okresie 3 kwartałów ubiegłego roku nie przebiegało zadowalająco.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Przedsiębiorstwa prowadzące inwestycje drogowe są wyposażone w coraz bardziej nowoczesny i wydajny sprzęt. Jednak wykorzystanie tych maszyn zależy od dostaw materiałów. Czysto występują braki w tej dziedzinie, zwłaszcza jeśli chodzi o materiały do wyrobu mas bitumicznych oraz kamień i kruszywo. Przedsiębiorstwa te mają za mało środków transportowych.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Coraz większa jest troska o warunki socjalne załóg pracowniczych. Notuje się w związku z tym postęp w stabilizacji kadry pracowniczej, czemu sprzyjała również przeprowadzona regulacja płac. Nadal bolączką jest niedostatek wysoko wykwalifikowanych pracowników, zwłaszcza operatorów maszyn ciężkich. Należałoby rozważyć możliwość uruchomienia przez Centralny Zarząd Dróg Publicznych ośrodka szkoleniowego, kształcącego kadrę dla potrzeb drogownictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławAntoszewski">W 1974 r. nakłady inwestycyjne resortu komunikacji zostały znacznie zwiększone w stosunku do założeń 5-latki. Zapewniono wprawdzie niezbędne priorytety w sferze zaopatrzenia, jednak wiele przedsiębiorstw robót kolejowych nie otrzymało planowanej ilości sprzętu, co znacznie utrudniało realizację zadań inwestycyjnych. Nie został również wykonany plan dostaw lokomotyw elektrycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanSawicki">Inwestycje resortu nie są realizowane rytmicznie; większość robót spiętrza się w IV kwartale, co odbija się na ich jakości.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanSawicki">Resort komunikacji powinien zwrócić większą uwagę na rozbudowę własnych przedsiębiorstw wykonawczych, gdyż wobec licznych priorytetowych zadań stojących przed przedsiębiorstwami resortu budownictwa i materiałów budowlanych nie można liczyć na zbyt wielką pomoc tego resortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszBochenek">Budownictwo drogowe odczuwa niedostatek walców, które są jego podstawowym sprzętem. Zaniechano produkcji krajowej tych urządzeń i liczy się jedynie na dostawy z importu. Należy rozważyć możliwość uzupełniania istniejących w tej dziedzinie braków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#FranciszekBłachut">W ostatnim okresie poprawiły się warunki socjalne pracowników resortu komunikacji, są one jednak nadal gorsze, aniżeli pracowników wielu innych gałęzi gospodarki. Szczególnie trudna jest sytuacja mieszkaniowa. Niedostateczna jest pomoc udzielana resortowi w tej dziedzinie przez spółdzielczość mieszkaniową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarianPopiela">Przemysł nie wywiązał się wobec kolei z planu dostaw wagonów osobowych. Stan taboru osobowego PKP od wielu lat jest niezadowalający i na razie nie widać perspektyw istotnej poprawy tego stanu rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarianPopiela">Pilnej modernizacji wymagają boczne linie kolejowe, zwłaszcza te, które przebiegają przez tereny, na których, rozwinął się w ostatnich latach przemysł i wzrosła produkcja rolna. Stan tych linii hamuje niekiedy dalszy rozwój tych rejonów.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MarianPopiela">Brak mieszkań i niedostatek urządzeń socjalnych zniechęca ludzi młodych do podejmowania pracy w PKP.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MarianPopiela">Zbyt długo trwają remonty szpitali kolejowych i realizacja inwestycji socjalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BronisławOwsianik">Nie wszystkie remonty kapitalne tras kolejowych przynoszą w efekcie wzrost szybkości i poprawę sprawności kursowania pociągów. Przykładem może być linia kolejowa Sierpc - Lipno - Toruń. Nie zawsze również rozsądnie planuje się i przeprowadza remonty kapitalne budynków i obiektów kolejowych. Dotyczy to np. przebudowy dworca w Bydgoszczy, gdzie jeden z budynków w rażący sposób wyróżnia się od reszty zabudowy kolejowej. Taki sposób jego przebudowy nie jest uzasadniony, ani względami estetycznymi, ani wygodą pasażerów.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#BronisławOwsianik">Sporo zastrzeżeń budzi stan czystości obiektów kolejowych i pociągów. Brudno jest nawet w tak reprezentacyjnym Dworcu Wschodnim w Warszawie, a znacznie gorzej - w małych miejscowościach. Od spółdzielni, których obowiązkiem jest sprzątanie pomieszczeń kolejowych i wagonów, należy bardziej stanowczo egzekwować wywiązywanie się z podjętych zadań. Konieczna jest też większa dbałość o stan sanitarny wagonów PKP kursujących na trasach zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#BronisławOwsianik">Pytania pod adresem resortu skierowali ponadto posłowie: Witold Lubiński (PZPR), Józef Drzewiecki (PZPR), Stanisław Sochan (ZSL), Roman Rutkowski (PZPR), Stanisław Szczepaniak (PZPR), Ludwik Jarosik (PZPR), Jan Kędziora (ZSL), Jan Król (PZPR) i Andrzej Szubar (ZSL), dodatkowych wyjaśnień oraz odpowiedzi na pytania posłów udzielili: dyrektorzy departamentów w Ministerstwie Komunikacji - Edward Kopciński oraz Kazimierz Ratajczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejSzubar">W toku dyskusji wysunięto szereg wniosków, które resort powinien wziąć pod uwagę w toku dalszych prac.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejSzubar">Sprawna realizacja inwestycji tyła i pozostanie jednym z zasadniczych. warunków wykonania coraz większych zadań przewozowych. Dlatego też problemom tym powinien resort poświęcać jeszcze więcej troski.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AndrzejSzubar">Należałoby postulować również pod adresem resortu zwrócenie pilniejszej uwagi na sprawy związane z oszczędzaniem surowców i paliw.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AndrzejSzubar">Zadaniem dużej wagi jest dążenie do dalszego pozyskiwania wkładu społecznego w budownictwo dróg lokalnych. Wiąże się to z energiczniejszym egzekwowaniem środków na te cele od instytucji, których transport przyczynia się do pogorszenia stanu tych dróg.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#AndrzejSzubar">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła stan realizacji programu inwestycyjnego w resorcie łączności.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#AndrzejSzubar">Uwagi podkomisji przedstawił poseł Jerzy Rachowski (SD): Realizacja zadań 5-latki w dziedzinie telefonii miejscowej nie przebiega zadowalająco; spowodowane to jest niedostatkiem kabli telefonicznych. Natomiast w dziedzinie telefonii międzymiastowej 5-latka realizowana jest pomyślnie; przewiduje się przekroczenie planu o ok. 5 proc. Do końca 1975 r. przewiduje się również uruchomienie ok. 330 telefonicznych połączeń automatycznych, w tym 86 międzymiastowych i 12 międzynarodowych. Zapoczątkowano także budowę 4 automatycznych central międzymiastowych na licencji zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#AndrzejSzubar">Program rozwoju telegrafii został zrealizowany już w I połowie ubiegłego roku, a do końca bież. roku zostanie oddany do użytku ponad 8 tysięcy numerów, tj. 8 proc. więcej niż przewidywała 5-latka.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#AndrzejSzubar">Zadowalające efekty uzyskuje się w unowocześnianiu urzędów pocztowych. Nie zrealizowano jednak pełnego programu budowy własnych węzłów pocztowych. Utrudnia to sprawny ruch pocztowy w skali całego kraju.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#AndrzejSzubar">Rozbudowie i modernizacji poddawana jest krajowa sieć łączy telewizyjnych magistralnych.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#AndrzejSzubar">Na uznanie zasługuje wprowadzenie dodatkowo do planu i zrealizowanie w ubiegłym roku pierwszego etapu budowy naziemnej stacji satelitarnej oraz oddanie do użytku Centralnej Radiostacji Nadawczej. Do końca 1975 r. ma być zakończona budowa sieci stacji radiowych umożliwiających odbieranie w całym kraju programów nadawanych w paśmie fal ultrakrótkich.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#AndrzejSzubar">Kontynuowana jest rozbudowa i modernizacje przemysłu teleelektronicznego. Na podkreślenie zasługuje dobra organizacja tych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#AndrzejSzubar">Niektóre obiekty telekomunikacyjne zbudowane zostały w przyspieszonych terminach. Dotyczy to jednak przede wszystkim inwestycji o znaczeniu krajowym, natomiast w mniejszych ośrodkach notuje się w tej dziedzinie duże opóźnienia.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#AndrzejSzubar">Pytania pod adresem resortu skierowali posłowie: Stanisław Sochan (ZSL), Zdzisław Soluch (PZPR., Franciszek Błachut (PZPR), Tadeusz Bochenek (SD), Jerzy Rachowski (SD) i Roman Rutkowski (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister łączności Edward Kowalczyk, dyrektor Zjednoczenia Stacji Radiowo-Telewizyjnych - Jerzy Węcławek oraz dyrektor departamentu Ministerstwa Komunikacji - Czesław Gańko. Odpowiedzi dotyczyły m.in. terminów objęcia poszczególnych regionów II programem telewizyjnym, dostaw kabli z importu dla potrzeb telefonii miejscowej, trudności wykonawczych przy budowie obiektów łączności i usprawnienia łączności telefonicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszBochenek">Resort łączności dołożył wielu starań, by znacznie zwiększone nakłady na inwestycje w roku ubiegłym oraz w roku bieżącym dały już widoczne efekty. Należy oczekiwać, że działalność inwestycyjna resortu będzie nadal doskonalona.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszBochenek">Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedzi na dezyderaty uchwalone na posiedzeniu w dniu 26 listopada 1974 r. i skierowane do przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów dotyczące nierealizowania planowanych przydziałów taboru samochodowego, m.in. dla wojewódzkich przedsiębiorstw PKS oraz niezbędności zaopatrzenia drogownictwa w maszyny i sprzęt drogowy. Odpowiedź przyjęto zlecając równocześnie podkomisji zbadanie możliwości lepszego wykorzystania miejsc w kursującym obecnie taborze autobusowym, zwłaszcza w autobusach „Lux” oraz w autobusach zakładowych. Na potrzebę podjęcia tego tematu zwrócili uwagę posłowie - Józef Skowroński (PZPR), Stanisława Pawelec (bezp.) oraz Andrzej Szubar (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszBochenek">[STRESZCZENIE]</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#TadeuszBochenek">O REALIZACJI PROGRAMU INWESTYCYJNEGO RESORTU KOMUNIKACJI.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#TadeuszBochenek">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra komunikacji Kazimierza Jacukowicza na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 28 stycznia 1975 r.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#TadeuszBochenek">Realizacja programu rozwoju systemu transportowego na lata 1971–1975 przebiega korzystnie. Przystąpiono do budowy nowej linii drugich torów na trasach o całkowicie wyeksploatowanej już zdolności przewozowej. Przyśpieszeniu ulega m.in. budowa drugiego toru magistrali odrzańskiej. Wrocław - Zielona Góra - Szczecin, co pozwoli na lepszą obsługę rosnącego eksportu prowadzonego drogą morską. Te same względy decydują o prowadzonych obecnie przygotowaniach do modernizacji linii Gniezno - Nakło - Chojnice - Tczew - nowej drogi dowozu węgla do portów Gdańska i Gdyni. Elektryfikacja linii kolejowych obejmie w bieżącym 5-leciu 1700 km, tj. o 400 km więcej niż planowano. W ciągu 3 lat zbudowany został pierwszy odcinek Centralnej Magistrali Kolejowej Śląsk - Warszawa, z Zawiercia do Rodzic. W sumie w bieżącym 5-leciu zbudowanych będzie ponad 1000 km nowych linii i drugich torów, tj. o 400 km więcej niż przewidywano w planie.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#TadeuszBochenek">Ponadto trwa rozbudowa kilku wielkich stacji rozrządowych, budowa nowych układów kolejowych i stacji zakładowej dla Huty „Katowice”, rozbudowa stacji portowych i granicznych. W terminie zapewniono kolejową obsługę Portu Północnego w Gdańsku.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#TadeuszBochenek">Dostawy środków trakcyjnych oraz wagonów towarowych i osobowych przebiegają na ogół planowo. Ostatnie lata przyniosły wzrost ilości i poprawę struktury taboru PKP.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#TadeuszBochenek">Zwiększenie dostaw materiałów nawierzchniowych oraz pewien postęp mechanizacji robót torowych umożliwiły przyśpieszenie remontów i renowację nawierzchni. Odrabianie ogromnych opóźnień narosłych w latach poprzednich, przebiega jednak z poważnymi trudnościami, które wynikają głównie z dużego obciążenia ruchem modernizowanych i poddawanych remontom linii, a także z zakłóceń w rytmice dostaw materiałowych.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#TadeuszBochenek">Przedsięwzięcia inwestycyjne oraz osiągnięty poziom w organizacji przewozów umożliwiają kolei realizowanie zadań przewozowych w stopniu wyższym niż przewidywał to plan 5-letni. Zadanie te wykonywane są jednak z olbrzymim wysiłkiem, a osiągany poziom przewozów nie gwarantuje pełnego zaspokojenia potrzeb gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#TadeuszBochenek">Szybkie było również tempo wzrostu zadań przewozowych i spedycyjnych przedsiębiorstw nadzorowanych przez Zjednoczenie PKS. Transport samochodowy dotkliwie odczuwa trudności, wynikające z niedostatecznych dostaw wysoko-tonażowego taboru i z brakiem części zamiennych, zwłaszcza do pojazdów importowanych, widoczny postęp osiągnięto natomiast w rozwoju zaplecza obsługowo naprawczego transportu samochodowego: rozbudowano własne bazy i oddziały remontowe PKS, powstały duże zakłady naprawy samochodów w ramach Zjednoczenia Zaplecza Technicznego Motoryzacji.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#TadeuszBochenek">Korzystnie przedstawia się dorobek drogownictwa.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#TadeuszBochenek">Największym przedsięwzięciem jest budowa nowoczesnej, 2-jezdniowej drogi szybkiego ruchu z Warszawy do Katowic. Ne tej trasie przekazano już do ruchu ponad 100 km odcinków 2-jezdniowych, w tym liczne obwodnice, co już teraz skraca czas przejazdów z Warszawy do Katowic o ponad pół godziny. Cała trasa będzie gotowa w 1976 r.</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#TadeuszBochenek">W sumie w ostatnich 4-ch latach przebudowano i wzmocniono nawierzchnie dróg państwowych łącznej długości 4 tys. km, wybudowano około 190 km dróg 2-jezdniowych, 260 km przejść i obwodnic miast i osiedli, mosty i wiadukty.</u>
          <u xml:id="u-9.14" who="#TadeuszBochenek">Zbudowano też ponad 10 tys. km twardych dróg lokalnych; oznacza to jednak zwolnienie tempa tego budownictwa w porównaniu z ubiegłą 5-latką i niepełną realizację planu. Przyczyną tego jest m.in. malejący udział ludności wiejskiej w czynach drogowych, co wskazuje na potrzebę poszukiwania innych rozwiązań organizacyjnych i źródeł finansowania budowy dróg lokalnych.</u>
          <u xml:id="u-9.15" who="#TadeuszBochenek">Ostatnie lata przyniosły dalszy rozwój sieci linii zagranicznych i szybki wzrost przewozów międzynarodowych w transporcie lotniczym.</u>
          <u xml:id="u-9.16" who="#TadeuszBochenek">W ostatnim okresie resort komunikacji przejął jeszcze jedną gałęź transportu - żeglugę śródlądową. Stan naszych dróg wodnych jest krytyczny. Dużych nakładów wymaca ich modernizacja - zwłaszcza Odry i Wisły. Do tych prac resort czyni intensywne przygotowania.</u>
          <u xml:id="u-9.17" who="#TadeuszBochenek">Zbyt powolny jest jeszcze postęp mechanizacji robót ładunkowych.</u>
          <u xml:id="u-9.18" who="#TadeuszBochenek">Program poprawy obsługi pasażerów realizowany jest nadal w skromnym zakresie. Wyraża się on dotychczas w budowie i modernizacji dworców PKP i PKS oraz w przyspieszeniu tempa wymiany przestarzałych wagonów osobowych, niewielkiej poprawie uległ również stan taboru autobusowego PKS, Mimo to, wobec szybkiego wzrostu potrzeb przewozowych, trudno mówić o stworzeniu pasażerom PKS lepszych warunków podróżowania.</u>
          <u xml:id="u-9.19" who="#TadeuszBochenek">Pewnemu przyspieszeniu uległo budownictwo mieszkaniowe, które jednak nadal nie zaspokaja potrzeb pracowników. Notuje się opóźnienia w realizacji przyjętego programu budowy obiektów socjalnych. Jednym z głównych tego powodów jest brak wykonawców.</u>
          <u xml:id="u-9.20" who="#TadeuszBochenek">Plan na rok 1975 przewiduje, że nakłady inwestycyjne resortu będą o 17,4 proc. większe aniżeli w 1974 r. Plan przewiduje m.in. zakończenie budowy Dworca Centralnego w Warszawie, kontynuowanie drugiego etapu budowy Centralnej Magistrali Kolejowej, zakończenie realizacji dwutorowej trasy odrzańskiej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>