text_structure.xml 15.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 30 listopada 1973 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła projekty planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1974 r. oraz ustawy budżetowej na 1974 r. w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzenia udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Żeglugi z wiceministrem Romualdem Pietraszkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, dyrektor Zespołu Najwyższej Izby Kontroli - Wacław Kosicki oraz przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców - Mateusz Bereżewski.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom opracowane przez resort materiały informacyjne. Zreferował je wiceminister żeglugi - Romuald Pietraszek.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Z informacji tych wynika m.in., że przewozy ładunków żeglugą morską będą o ponad 13 proc. większe, aniżeli w roku bieżącym; stworzy to warunki do zwiększenia o blisko 16 proc. wypracowanej przez flotę nadwyżki dewizowej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Przeładunki w portach morskich mają przekroczyć tegoroczne o 7 proc. i osiągnąć blisko 48 mln ton.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Wartość produkcji usług świadczonych przez morskie stocznie remontowe ma być o 21,5 proc. większa niż w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W gospodarce rybnej połowy ogółem w skali całego krajowego rybołówstwa wzrosną o 11,3 proc., dostawy na rynek krajowy ryb i przetworów rybnych wzrosną o 5,1 proc. w stosunku do 1973 r.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Przewozy żeglugi śródlądowej wzrosną - w myśl założeń planu o ponad 6 proc., a wartość produkcji i usług stoczni rzecznych o blisko 13 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Plan inwestycyjny zabezpiecza środki w wysokościach większych niż przewidziane w planie 5-letnim na ten rok; przyznane nakłady pozwolą na zaspokojenie najpilniejszych tylko potrzeb resortu. Prawie trzykrotnie, w porównaniu z 1973 r., wzrastają nakłady na budownictwo mieszkaniowe.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Przy opracowywaniu założeń planu na 1974 r. zwrócono szczególną uwagę na zapewnienie warunków umożliwiających dalszą poprawę efektywności gospodarowania, w szczególności na racjonalne wykorzystanie posiadanego potencjału produkcyjnego i usługowego. Założono dalszą poprawę przebiegu procesów inwestycyjnych, przyspieszanie tempa wydajności pracy i obniżenie kosztów wytwarzania, przygotowanie kadr kwalifikowanych pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Zamierza się wykorzystać poważne, tkwiące w podległych resortowi przedsiębiorstwach rezerwy przez wprowadzenie nowych technologii, nowych metod organizacji i form zarządzania. Wprowadza się w resorcie sterowanie działalnością branż przy pomocy czynników ekonomicznych, oparte o racjonalny system norm i parametrów. Doskonalenie metod organizacji i form zarządzania zapoczątkowane zostało w bieżącym roku w Zjednoczeniu Morskich Stoczni Remontowych przez nadanie mu formy wielkiej organizacji gospodarczej. Obecnie finalizowane są prace nad wprowadzeniem nowych rozwiązań dla Zjednoczenia Portów Morskich i Zjednoczenia Gospodarki Rybnej. Wszystkie zmiany wprowadzone w zakresie organizacji i zarządzania uwzględniają właściwości i charakter poszczególnych branż. Prowadzone są również działania mające na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju bazy naukowej i badawczo-projektowej resortu i jego branż. Resort przystąpił więc do kształtowania koncepcji zarządzania, odpowiadających zarówno założeniom rozwoju gospodarki kraju, jak też potrzebom gospodarki morskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcić zamierza resort poprawie warunków pracy oraz warunków socjalno-bytowych załóg podległych mu przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Józef Kijowski (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Projekt planu resortu żeglugi kładzie szczególny nacisk na zapewnienie warunków poprawy efektywności gospodarowania.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Wyrazem tych tendencji są m.in. założenia dotyczące bardziej efektywnego wykorzystania środków trwałych. Podkreślić przy tym trzeba, że wykorzystanie potencjału przeładunkowego portów zależy nie tylko od resortu żeglugi, lecz również od współpracy kolei, jak również od rytmicznego spływu masy ładunkowej.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Niezbędne jest dalsze usprawnienie procesów inwestycyjnych; szczególnie wiele środków i uwagi poświęcić trzeba inwestycjom już rozpoczętym, w które zaangażowane są poważne środki.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Plan przewiduje, że wydajność pracy wzrośnie o 9,6 proc. Tą drogą zamierza się osiągnąć blisko 80 proc. planowanego wzrostu wartości i usług. Należy się liczyć z trudnościami, jakie w związku z deficytem siły roboczej, zwłaszcza w wielkich aglomeracjach, wystąpić mogą w dziedzinie realizacji planu zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Deficyt siły roboczej powinien skłonić resort do podjęcia dalszych kroków zmierzających do racjonalizacji zatrudnienia i lepszego wykorzystania kwalifikacji pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Resort powinien skoncentrować uwagę na systematycznym i trwałym obniżaniu kosztów produkcji i usług, przede wszystkim kosztów materiałowych. Nałożenia planu w tej dziedzinie wydają się raczej ostrożne, a kryją się tu jeszcze dość znaczne rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Plan przewiduje wzrost dostaw ryb na rynek krajowy o 5,1 proc. Daleko szybciej wzrastać mają dostawy wyrobów garmażeryjnych; zamierza się również wprowadzić na rynek - po uprzednim zbadaniu możliwości zbytu - konserwy typu obiadowego.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Zakłada się, że wypracowana przez podległe resortowi przedsiębiorstwa nadwyżka dewizowa będzie o ponad 27 mln zł. dew. większa, niż w roku bieżącym. Ze względu na konieczność wydatkowania poważnych środków dewizowych na zakup statków i urządzeń portowych, poszukiwać trzeba możliwości dalszej poprawy tego salda.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszStadniczeńko">Wobec narastającego kryzysu paliwowego, znaczenie węgla coraz bardziej wzrasta, wzrastać więc będzie także i jego eksport. Tymczasem przerzut węgla transportem kolejowym ze Śląska na Wybrzeże już dziś stwarza poważne trudności. Trzeba wreszcie podjąć regulację Odry tak, by mogła ona możliwie najszybciej odciążyć kolej w dostawach węgla do portów. Odra ma szansę stać się arterią, łączącą wszystkie porty bałtyckie z portami płd. Europy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszStadniczeńko">Usprawnienie przewozów kolejowych do portów i z portów wymaga wspólnych, intensywniejszych niż dotąd, wysiłków Ministerstwa Żeglugi i Ministerstwa Komunikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanMendalka">Niepokój budzą niektóre wewnętrzne proporcje planu resortu żeglugi. Przewiduje się duży zakup statków dla naszej żeglugi, podczas gdy inwestycje portowe są raczej skromne; zachodzi więc obawa czy porty będą mogły przeładować 50 mln ton, skoro już dziś przy napotykają na trudności w realizacji mniejszych przecież zadań. Trudności te wynikają z niedostatku powierzchni składowych portów, ze zbyt słabego wyposażenia portów, jak również z narastających perturbacji z transportem kolejowym.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanMendalka">Nie nadąża za wzrostem połowów ryb rozwój transportu chłodniczego.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanMendalka">Niedorozwój transportu kolejowego i dróg wodnych ogranicza możliwości tranzytu przez nasze porty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MichałTrejgis">Wydajność łowisk eksploatowanych przez naszą flotę rybacką zmniejsza się; stąd konieczność poszukiwania nowych, bardziej wydajnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WładysławGaweł">Place składowe w portach - to powierzchnie przeważnie wysypane żużlem. Latem może tam pracować sprzęt ciężki. Jesienne, zimowe i wiosenne warunki umożliwiają pracę tego sprzętu. Trzeba budować place składowe o utwardzonej powierzchni.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WładysławGaweł">Usprawnienia wymaga współpraca między portami a koleją. PKP nie realizuje w pełni zamierzeń portów; gdyby je realizowała, porty nie byłyby w stanie wykorzystać dostarczonych wagonów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BolesławRakowski">Szybko wzrastają nakłady na resortowe budownictwo mieszkaniowe. Rodzi się jednak pytanie, czy mają one pokrycie w mocy przerobowej przedsiębiorstw budowlano-montażowych. Daleko mniejsze plany tego budownictwa w roku bieżącym nie zostały z tego powodu w pełni zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BolesławRakowski">Otwartym problemem jest rozbudowa bazy kontenerowej. Mamy już pierwszy polski kontenerowiec, w 1974 r. wejdzie do eksploatacji drugi. Obce kontenerowce wchodzą do naszych portów, które nie są i nie będą w roku przyszłym wyposażone w odpowiednią bazę do przeładunku kontenerów. Budowa takiej bazy w portach nie rozwiąże zresztą problemu. Porty nie mogą bowiem działać w oderwania od krajowego systemu transportu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#BolesławRakowski">Rozważyć należy, czy nie byłoby celowo uczynienie z Ministerstwa Żeglugi jednego gestora wszystkich spraw morskich. Wymagałoby to m.in. podporządkowania mu stoczni produkcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#BolesławRakowski">Niezbędne jest lepsze przygotowanie portów do przyjmowania i przeładunku towarów rolno-spożywczych w okresie zimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanMendel">Plan przewiduje wzrost zatrudnienia; trudno będzie to zamierzenie zrealizować ze względu na niedobór siły roboczej na wybrzeżu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MirosławŻurek">Usprawnienia wymaga koordynacja działań żeglugi, handlu zagranicznego i innych resortów. Reorganizacja administracji terenowej przewiduje przejęcie przez nią szeregu uprawnień przysługujących dotąd resortom. Do tej nowej sytuacji przystosować się musi również resort żeglugi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardWasik">Trudności w realizacji planu resortu żeglugi wynikają m.in. z braku właściwej koordynacji międzyresortowej. Zastanowić się więc należy nad wypracowaniem nowych jej form.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#RyszardWasik">Najwięcej trudności sprawia żegludze nienadążanie transportu lądowego za jej potrzebami.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#RyszardWasik">Niezależnie od środków doraźnych, podjąć trzeba działania długofalowe zmierzające do zlikwidowania dysproporcji między możliwościami przewozowymi floty a stanem rozwoju jej zaplecza lądowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AlfredPrzydatek">Trudności transportowe gospodarki krajowej limitować będą pracę portów i floty. Zwrócić więc należy uwagę na rozwój transportu drogą wodną, szczególnie Wisłą i Odrą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WiesławMróz">Modernizacji wymaga port rzeczny we Wrocławiu. Należy poświęcić więcej uwagi inwestycjom socjalnym dla załogi portu we Wrocławiu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WiesławMróz">Dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki: Zbyt wolno wprowadza się w polskiej flocie nowoczesne rozwiązania techniczne, głównie przewozy kontenerowe. Ze względu na wymagania kontrahentów zagranicznych żegluga nie może odkładać upowszechniania tej formy transportu do czasu rozwiązania tego problemu w całej gospodarce.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WiesławMróz">Zaostrzają się dysproporcje między zdolnością przeładunkową portów i możliwościami przewozowymi transportu lądowego, a możliwościami floty. Przewozy kolejowe nie zaspokajają istniejących potrzeb, a priorytet portów w dostawach wagonów nie jest w praktyce realizowany. W tej sytuacji szczególną uwagę należy zwrócić na drogi wodne, zwłaszcza Odrę. Trzeba stworzyć w portach rezerwy przeładunkowe, które będą niezbędne, jeśli uda się nam zwiększyć możliwości przewozowe kolei i innych środków transportu.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#WiesławMróz">Dysproporcje w gospodarce rybnej zostały złagodzone. W dalszym ciągu jednak obserwuje się niedobór środków transportu, niedostateczną sieć sklepów i chłodni rejonowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BolesławRakowski">W celu odciążenia portów, należy nakładać wysokie kary na tych, którzy magazynują swoje wyroby na terenie portów zamiast składować je we własnych magazynach.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#BolesławRakowski">Przewodniczący ZG Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców - Mateusz Bereżewski zwrócił uwagę, że mimo wydatnego wzrostu nakładów na resortowe budownictwo mieszkaniowe, potrzeby w tym zakresie nie zostaną w pełni zaspokojone. Główną przeszkodą, na jaką napotyka resort, w realizacji planów poprawy sytuacji mieszkaniowej swoich pracowników, jest brak wykonawców.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#BolesławRakowski">Niemniej istotnym problemem jest dalsza poprawa warunków pracy oraz wyrównanie istniejących dysproporcji w systemie płac. Rozwiązanie tych zagadnień stworzy warunki realizacji planów zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#BolesławRakowski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów - Ryszard Lorek oraz wiceminister żeglugi Romuald Pietraszek.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#BolesławRakowski">Przewodniczący Komisji - poseł Florian Wichłacz (PZPR): Z przedstawionych materiałów i z przebiegu dyskusji wynika, że zamierzenia resortu na rok przyszły są ambitne i trudne. W toku jego realizacji mogą występować pewne napięcia, na których likwidacji resort i komisja koncentrować będą uwagę.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#BolesławRakowski">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1974 w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi. Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad postanowiono przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#BolesławRakowski">Komisja uchwaliła dezyderat w sprawie podjęcia skutecznych kroków zmierzających do poprawy jakości i estetyki opakowań konserw rybnych przeznaczonych na rynek krajowy i na eksport.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>