text_structure.xml 20.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 25 września 1975 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyła stan realizacji dezyderatów uchwalonych przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Edwardem Dobiją, Ministerstwa Administracji, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska z wiceministrem Józefem Kuleszą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego oraz dyrektor Zespołu NIK - Edmund Twardowski.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Sprawozdawcą był poseł Zdzisław Kwieciński (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Od początku kadencji do końca 1974 r. Komisje uchwaliła 68 dezyderatów dotyczących działalności inwestycyjno-budowlanej, gospodarki komunalnej, ochrony środowiska, geodezji i kartografii. Wiele uwagi w dezyderatach poświęcono problemom organizacji procesów inwestowania i wykonawstwa. Zgodnie z wysuniętymi w tych dezyderatach postulatami podejmowane były przez resorty działania na rzecz poprawy organizacji pracy, terminowości oddawania obiektów, wzmacniania potencjału wytwórczego przedsiębiorstw budowlano-montażowych. Osiągnięty postęp nie może jednak zadowalać. Nadal występują niedomagania w przygotowaniu inwestycji i organizacji robót, jak również w zaopatrzeniu materiałowo-technicznymi opóźniane są terminy oddawania niektórych obiektów, nawet uznanych za szczególnie ważne dla gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Nie przynosi jeszcze oczekiwanych efektów instytucja generalnego realizatora inwestycji. Zasadę jednego inwestora dla wszystkich inwestycji osiedla mieszkaniowego zastosowano w 1975 r. przy budowie spółdzielczych osiedli mieszkaniowych. Szersze jej stosowanie przewidziane jest w latach 1976-1980. Połączenie służb inwestycyjnych z projektowanymi w spółdzielczości mieszkaniowej usprawniło przygotowanie i obsługę inwestycji oraz zwiększyło rolę i odpowiedzialność projektantów.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Opracowany został i jest realizowany program rozwoju zdolności przerobowych przedsiębiorstw budownictwa komunalnego, w tym inżynieryjnych, których potencjał w latach 1973-1975 wzrasta co rocznie o 20 proc. Wzrost budownictwa mieszkaniowego i zadanie podwojenia zakresu robót uzbrojeniowych wymagają utrzymania wysokiego tempa wzrostu mocy przerobowych przedsiębiorstw inżynieryjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Wyposażenie przedsiębiorstw budowlano-montażowych i przemysłu materiałów budowlanych ulega stopniowej poprawie, jednak zapotrzebowanie na maszyny nie jest w pełni zaspokojone. Niedobór powinien być pokryty lepszym wykorzystaniem maszyn podstawowych. Nadal niezadowalające jest wyposażenie w elektronarzędzia mimo uruchomienia produkcji licencyjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Dezyderaty dotyczyły również problemów kadrowych budownictwa. Z oceny sytuacji w tej dziedzinie wynika, że zarówno w bieżącej, jak i w następnej 5-latce nie przewiduje się trudności w zaspokojeniu zapotrzebowania na techników budowlanych, notuje się natomiast niedobór kadr z wyższym wykształceniem; na trudności napotyka rekrutacja do zasadniczych szkół zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Jednym z głównych problemów, któremu Komisja poświęcała uwagę była realizacja programu uspołecznionego i indywidualnego budownictwa mieszkaniowego w mieście i na wsi.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Zadania budownictwa mieszkaniowego bieżącej 5-latki będą w skali kraju przekroczone. Realizacja uchwały Rady Ministrów w sprawie organizacji i rozwoju przemysłu mieszkaniowego przebiega pomyślnie. Poprawę standardu mieszkaniowego i osiedlowego mają nowe normatywy i zaostrzenie kryteriów jakościowych. Zaznacza się stopniowa poprawa w odrabianiu zaległości w budowle urządzeń socjalno-usługowych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Rozwój budownictwa mieszkaniowego jest nadal hamowany brakiem terenów uzbrojonych. Do końca 1975 r. ponad 10 proc. budynków oddawanych do użytku i ok. 40 proc. stanów surowych będzie realizowanych równolegle ze zbrojeniem terenów.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Z oceny realizacji dezyderatów uchwalonych przez Komisję wynika, że bardziej energicznego działania wymaga poprawa jakości robót budowlano-montażowych i wykończeniowych.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Budownictwo jednorodzinne dla ludności nierolniczej realizowane jest zgodnie z planem, jego rozmieszczenie terytorialne jest jednak bardzo nierównomierne. Trudności w rozwoju tego budownictwa stwarza niewyznaczenie działek oraz niedobór materiałów budowlanych. Często dostawy są niższe od planowanych, nie zawsze terminy dostaw są dostosowane do sezonu budowlanego, część materiałów przeznaczonych na rynek wiejski sprzedaje się jednostkom gospodarki uspołecznionej. Zgodnie z dezyderatami Komisji prezydium Rządu zatwierdziło w 1974 r. program rozwoju produkcji lokalnej materiałów budowlanych z surowców miejscowych, minister budownictwa wydał zarządzenie w sprawie zasad zrzeszenia się ludności w zespoły produkujące materiały budowlane, a minister finansów określił ulgi i przywileje dla producentów tych materiałów. Ministerstwo rolnictwa wydało w 1974 r. nowy, resortowy zestaw projektów typowych dla indywidualnych gospodarstw rolnych, który będzie uzupełniany zestawami wojewódzkimi.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W dezyderatach Komisja podjęła również problematyką kształtowania zabudowy wsi. Władze zobowiązały terenowe organy administracji państwowej do opracowania uproszczonych planów zagospodarowania przestrzennego gmin. Plany te opracowały wszystkie gminy.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Na trudności kadrowe napotyka nadal organizacja służb budowlanych w gminach.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Stopniowa realizowane są również dezyderaty Komisji dotyczące problemów komunalnych i gospodarki zasobami mieszkaniowymi.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W uchwalonych dezyderatach Komisja przestrzegała zasady kojarzenia potrzeb i interesów społeczeństwa z możliwościami państwa jej propozycja miały istotny wpływ na dalszy rozwój, umocnienie i usprawnienie działalności zainteresowanych resortów. Wiele poruszonych w dezyderatach problemów nie zostało do końca rozwiązanych. Winny one być uwzględniane w dalszej pracy Komisji i resortów. Odpowiedzi resortu na dezyderaty dotyczące produkcji materiałów i wyrobów dla budownictwa uchwalone przez Komisję w roku bieżącym zreferował poseł Henryk Hałas (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Odpowiedź ministra budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych na dezyderaty dotyczące inwestycji służących wzrostowi produkcji materiałów i wyrobów dla budownictwa w ostatnim roku bieżącej 5-latki i założeń w tym zakresie na lata 1976-1980 jest wnikliwa i uwzględnia propozycje Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Resort uwzględnić w ma w swojej działalności:</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- poprawę jakości wyposażenia i podnoszenia standardu mieszkań,</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- zmniejszanie materiałochłonności wznoszonych obiektów, a tym samym ich ciężaru,</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- skrócenie cykli realizacyjnych oraz zmniejszenie pracochłonności robót.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W budownictwie mieszkaniowym wielorodzinnym nadal główną rolę odgrywać będzie wielka płyta, której baza wytwórcza ma zapewnić ponad 70 proc. udziału w realizacji zadań. „Odchudzenie” budownictwa ogranicza się w zasadzie do budownictwa towarzyszącego. W tej dziedzinie resort notuje już szereg sukcesów, m.in. stosowanie prefabrykowanego szkieletu żelbetonowego, lekkich konstrukcji stalowych i konstrukcji klejonych z drewna i drewnopochodnych. Na uwagę zasługuje np. szeroki program budowy przedszkoli z elementów drewnianych i drewnopochodnych.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Przewiduje się, że produkcja materiałów budowlanych przez przedsiębiorstwa podległe resortowi wzrośnie w następnej 5-latce prawie o 2/3.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Pozytywnie ustosunkowuje się minister przemysłu chemicznego do postulatów zawartych w dezyderacie Komisji dotyczącym produkcji materiałów dla budownictwa przez podległe resortowi przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#GabrielGórtowski">Nie przebiega zadowalająco likwidacja zaległości w robotach elewacyjnych, a zwłaszcza usuwanie wad technologicznych w nowo wznoszonych budynkach. Przykładem może być sytuacja w Łodzi. Naprawy trwają tam niekiedy lata. Rzecz nie w naukowym opracowaniu metody usuwania wad technologicznych, do czego jakoby przystąpiono, lecz w opracowaniu rzeczywiście skutecznej metody dobrej pracy budowlanych od początku. Kierowanie mocy przerobowej na uzupełnianie elewacji i usuwanie wad technologicznych siłą rzeczy opóźnia budowę nowych domów mieszkalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#GabrielGórtowski">Duże szkody przynosi fluktuacja kadr w budownictwie, zwłaszcza obsługujących sprzęt budowlany. Bywa ona również przyczyną wypadków przy pracy. Należałoby podjąć bardziej skuteczne kroki zmierzające do przezwyciężenia tych trudności.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#GabrielGórtowski">Przyczynę niedostatecznego rozwoju budownictwa indywidualnego resort upatruje głównie w braku działek budowlanych, zwłaszcza w większych ośrodkach. Wydaje się, że nie mniej ważne przyczyny to brak uprzemysłowienia tego budownictwa oraz ciągły brak materiałów budowlanych uniemożliwiający budowę nawet systemem gospodarczym. Mimo odpowiednich uchwał i zarządzeń dopływ materiałów budowlanych na cele budownictwa indywidualnego jest wciąż nikły i nawet wtedy, gdy uzyskano już działkę - stanowi przeszkodę w podjęciu budowy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#GabrielGórtowski">Podstawowe znaczenie ma zaspokojenie zapotrzebowanie budownictwa na materiały produkowane przez inne resorty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#HenrykStawski">Na wielu posiedzeniach bieżącej kadencji Komisja zajmowała się sprawami decydującymi o realizacja programu budownictwa mieszkaniowego i uchwalała dezyderaty pod adresem resortów. Realizacja postulatów wysuwanych w tych dezyderatach mieć będzie decydujący wpływ na rozmiary budownictwa mieszkaniowego również w latach 1976–1980. Sprawy główne - to zapewnienie budownictwu odpowiedniej ilości fachowych kadr, wyposażenia w sprzęt i materiały budowlane, a zwłaszcza rozwój produkcji fabryk domów. Podjęte przez Komisję badania terenowe wykazują, że nie wszystkie wybudowane już fabryki osiągają przewidzianą wydajność. W celu realizacji zwiększonych zadań budownictwa mieszkaniowego niezbędna jest budowa dalszych fabryk domów, racjonalne ich rozmieszczenie i pełne wykorzystanie ich zdolności produkcyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanGarlicki">Przez całą bieżącą kadencję Komisja przejawiała troskę o rozwój potencjału budowlanego. Osiągnięcia w budownictwie są widoczne.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanGarlicki">Zjawiskiem niepokojącym są nieprawidłowości notowane w rozdziale zasobów mieszkaniowych. Szczególnej troski wymaga rozdział tanich mieszkań kwaterunkowych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanGarlicki">Zbrojenia terenów budowlanych powinny wyprzedzać podejmowanie budowy. Jak długo się tego nie osiągnie, nie będziemy w stanie przyspieszać rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Sprawy te powinny pozostawać w gestii jednego inwestora.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JanGarlicki">Zdaniem wielu kierowników budów, stosowanie się do żądań przyspieszania robót prowadzi niejednokrotnie do zamieszania. Szybszą realizację można osiągnąć jedynie bardziej sprężystą organizacją budowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WacławŻak">Realizacja dezyderatów Komisji pozwoliła na osiągnięcie istotnego postępu w budownictwie, wiele pozostaje jednak jeszcze do zrobienia. Nadal poważnym problemem jest zapewnienie materiałów budowlanych dla wsi, oraz rozwój tam gospodarki komunalnej. Obowiązuje zakaz korzystania przez jednostki gospodarki uspołecznionej z puli materiałów budowlanych przeznaczonej na cele rynkowe. Życie dyktuje jednak czasem konieczność łamania tych postanowień, np. gdy trzeba uzupełnić niewielkie braki przy budowie przedszkola czy innej instytucji użyteczności publicznej. Należałoby opracować gminne programy rozwoju budownictwa i gospodarki komunalnej na wsi i wyznaczyć realizatorów tych programów z poprawą warunków bytu na terenach wiejskich wiąże się bowiem problem utrzymania się tam fachowców niezbędnych do realizacji programu żywnościowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanuszWójcik">W dalszym ciągu niezadowalające jest zaopatrzenie wsi w materiały budowlane. Dotyczy to zwłaszcza materiałów ściennych i pokryciowych. Mniej uwag krytycznych słyszy się ostatnio na spotkaniach poselskich, jeśli chodzi o zaopatrzenie w cement. Bardzo kłopotliwe dla rolników jest to, że najczęściej nie mogą zaopatrzyć się w materiały budowlane w jednym punkcie sprzedaży.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WładysławJanik">Generalna ocena realizacji dezyderatów przez resorty jest pozytywna. Uwagi i postulaty Komisji niejednokrotnie przyczyniały się do skoncentrowania się resortów na określonych zagadnieniach, co przynosiło wiele pożytku. Wciąż jeszcze jednak wiele spraw pozostało do rozwiązania. Jedną z nich jest sprawa zaopatrzenia w materiały budowlane budownictwa indywidualnego na wsi i w mieście. Problemy te - wobec planowanego wzrostu budownictwa indywidualnego w przyszłej 5-latce - powinny w najbliższych latach zyskać należytą rangę. Do spraw, których rozwiązanie nie wymaga dużych nakładów inwestycyjnych, ani szczególnie trudnych zabiegów organizacyjnych, należy np. produkcja pustaków.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WładysławJanik">Na mocy decyzji władz wstrzymano udzielanie zezwoleń na budownictwo indywidualne na wsi dla ludności pozarolniczej. Wymaga to pilnego rozwiązania sprawy terenów budowlanych pod budownictwo jednorodzinne w miastach. W przeciwnym bowiem przypadku decyzja ta może wpłynąć hamująco na budownictwo indywidualne w ogóle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszZapiórkowski">Planowany wzrost budownictwa jednorodzinnego w przyszłej 5-latce wymaga zwiększenia puli materiałowej dla tego budownictwa. Należy również rozwijać uprzemysłowione budownictwo jednorodzinne, gdyż obecne jest bardzo materiałochłonne.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszZapiórkowski">Dodatkowych wyjaśnień i odpowiedzi na pytania posłów udzielili: wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Edward Dobija i wiceminister administracji, gospodarki komunalnej i ochrony środowiska - Józef Kulesza. Stwierdzali oni, że dezyderaty poselskie były dla resortów cenną pomocą w ich pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#TadeuszZapiórkowski">Wiceminister Edward Dobija przedstawił założenia programu rozwoju przemysłu materiałów budowlanych na najbliższe lata. Ważnym problemem, na którym koncentruje uwagę resort jest dalsza rozbudowa wytwórni prefabrykatów. Obecnie czynnych jest już 91 takich wytwórni, 35 znajduje się w budowie, a dalszych kilkadziesiąt ma powstać w najbliższych latach. Będą one lokowane przede wszystkim w województwach nieposiadających jeszcze fabryk domów.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#TadeuszZapiórkowski">Wiceminister Józef Kulesza zapoznał posłów m.in. z pracami resortu zmierzającymi do stworzenia warunków rozwoju budownictwa indywidualnego. Przewiduje się nie tylko wyodrębnienie specjalnej puli materiałowej na te cele, lecz również znaczne uproszczenie formalności związanych ze stroną prawno-organizacyjną takiej budowy, a więc z uzyskiwaniem zezwoleń, dokonywaniem czynności pomiarowych itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyMajewski">Oceniając realizację dezyderatów uchwalonych przez Komisję w ciągu jej 2,5-letniej działalności, należy podkreślić, że stanowiły one ważny element pracy poselskiej. Dezyderaty dotyczyły zawsze najistotniejszych problemów działalności resortów, dotyczyły one spraw i niedomagań najbardziej interesujących i odczuwalnych przez opinię publiczną.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JerzyMajewski">Jednym z najważniejszych problemów społecznych, które skoncentrują naszą uwagę Komisji w nadchodzącej 5-latce, są problemy jakościowe. Zwracają na to szczególną uwagę wytyczne przedzjazdowe, wychodząc w ten sposób na przeciw oczekiwaniom społeczeństwa. W kręgu prac Komisji znajdują się problemy jakościowe budownictwa. Są to sprawy wielkiej wagi, bardzo silnie odczuwane przez ludzi. Ten kierunek działania - działania na rzecz poprawy jakości - staje się w związku z tym zagadnieniem szczególnej wagi.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JerzyMajewski">Z przebiegu dyskusji wynika, że resorty prawidłowo ustosunkowywały się do uchwalonych przez Komisję dezyderatów, nie wszystkie jednak podjęte w tych dezyderatach problemy zostały pomyślnie załatwione. Rozwiązywanie tych spraw zależy od konkretnych możliwości, środków i nakładów. Poprzez dezyderaty Komisja wniosła ważny wkład w pomyślne rozwiązanie wielu zadań, co sprzyjało realizacji i przekraczaniu planów. Dotyczy to zarówno budownictwa mieszkaniowego, jak i wielu zagadnień z zakresu gospodarki komunalnej.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#JerzyMajewski">W dalszym ciągu wymaga jednak uregulowania np. sprawa obsługi komunalnej wsi. Konieczne jest wykształcenie sprawnych służb komunalnych na tym terenie. Wciąż pozostaje do rozwiązania kwestia zaopatrzenia wsi w materiały budowlane. Polityka w tej dziedzinie powinna zmierzać w takim kierunku, aby pomoc dla budownictwa wiejskiego i zaopatrzenie rolników w te materiały były ważnym czynnikiem wzrostu produkcji rolnej.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#JerzyMajewski">Ponownego przeanalizowania, uzupełnienia i udoskonalenia wymagają plany zagospodarowania przestrzennego wsi i miasteczek. Czasem robiono je w pośpiechu, niekiedy zmieniły się warunki i okoliczności, co sprawia, iż konieczne jest ponowne, bardziej szczegółowe i skrupulatne zajęcie się tą sprawą.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#JerzyMajewski">Należy dążyć do opracowywania metod uprzemysłowionego budownictwa jednorodzinnego, nie wolno jednak zapominać o tym, że wciąż tańsze, łatwiejsze do realizacji i chętniej podejmowane przez ludność jest budownictwo indywidualne, realizowane tzw. metodami gospodarczymi; uprzemysłowione budownictwo indywidualne będzie miało pełną rację bytu dopiero wtedy, kiedy uda się znacznie obniżyć jego koszty.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#JerzyMajewski">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja uchwaliła plan pracy do końca bieżącej kadencji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>