text_structure.xml
18 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 11 czerwca 1974 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzała:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1973 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- kierunki rozwoju geodezji i kartografii w latach 1974-1980.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z ministrem Alojzym Karkoszką, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z ministrem Jerzym Kusiakiem, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii z prezesem Czesławem Przewoźnikiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektorzy zespołów NIK - Józef Ciesielski i Edmund Twardowski.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Referat nt. realizacji planu i budżetu w 1973 r. przez Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych przedstawił poseł Janusz Biernacki (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Zadania budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych wykonane zostały w 1973 r. z nadwyżką. Na sukcesy resortu wpłynęły decyzje rządu stwarzające lepsze warunki realizacji programu budownictwa oraz najwyższy w ciągu ostatnich lat wzrost wydajności pracy załóg budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W roku 1973 resort budownictwa uwzględnił w swej działalności szereg zgłaszanych przez Komisję postulatów, które dotyczyły m.in. działań dyscyplinujących realizację planu inwestycji i budownictwa, sprawniejszego przygotowania inwestycji, szerszego stosowania prefabrykatów, dalszego uprzemysławiania i mechanizacji robót wykończeniowych, maksymalnego wykorzystania nowoczesnych rozwiązań licencyjnych, terminowego przebywania do eksploatacji nowych zakładów produkujących materiały budowlane, zapewnienia odpowiedniej ilości środków transportowych do przewozu materiałów budowlanych, nawiązania współpracy i kooperacji międzynarodowej tak w zakresie budownictwa, jak i produkcji materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W działalności budownictwa zanotowano równocześnie zjawiska niekorzystne; zaliczyć do nich należy nasilającą się płynność kadr, wysoką absencję, naruszanie dyscypliny pracy, opóźnienia w oddawaniu do eksploatacji niektórych planowanych budów, za niską ciągle jeszcze jakość materiałów budowlanych, zbyt dużą jeszcze dekoncentrację budów oraz niezadowalające wyniki ekonomiczne przedsiębiorstw budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Doświadczenia roku ubiegłego wskazują na korzystne efekty, jakie przyniosły wytwórnie prefabrykowanych elementów wielkopłytowych. Należałoby rozważyć możliwość budowy dalszych tego rodzaju zakładów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Referat nt. realizacji planu i budżetu przez Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii przedstawił poseł Stanisław Roziewicz (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Realizacja zadań nałożonych w planie na resort gospodarki terenowej i ochrony środowiska wymagała szeregu poczynań organizacyjnych, normatywno-administracyjnych i techniczno-ekonomicznych, usprawniających działalność jednostek resortowych wszystkich szczebli. M.in. uporządkowano struktury organizacyjne administracyjnych jednostek resortowych szczebla wojewódzkiego i powiatowego, opracowano szereg aktów prawnych zmierzających do uproszczenia procedury administracyjnej, uchylono szereg zbędnych przepisów, oraz ukończono pracę nad projektem nowego prawa lokalowego, budowlanego i wodnego. Opracowany został projekt kompleksowego programu ochrony i kształtowania środowiska oraz podjęto prace nad projektem ustawy o ochronie środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W ciągu roku 1973 ukończono pracę nad podstawowymi założeniami rozwoju 23 aglomeracji miejskich oraz zaktualizowano 176 planów ogólnych miast, opracowano 518 planów szczegółowych i sporządzono 935 planów ogólnych wsi i projektów wyznaczania terenów budowlanych na obszarach wsi.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Osiągnięto zmniejszenie emisji pyłów oraz dokonano szereg inwestycji związanych z ochroną wód, nie uzyskując jednak w tym zakresie istotnych efektów. Ogólny stan zanieczyszczania wód ulegał w ciągu 1973 roku dalszemu pogorszeniu.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Przekroczono plan budownictwa mieszkaniowego dla ludności nierolniczej, osiągając poprawę w rozwiązywaniu układów funkcjonalnych mieszkań; niezadowalająca była jeszcze jakość robót i materiałów stosowanych w budownictwie.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W pełni zrealizowano planowane nakłady na inwestycje komunalne, przekroczono zadania w dziedzinie kapitalnych remontów urządzeń komunalnych. Zanotowane opóźnienia w budowie urządzeń komunalnych wynikały głównie z niedostatecznej koncentracji potencjału wykonawczego. Poważnie wzrosły nakłady na uzbrojenie terenów, nadal jednak ich niedostatek utrudnia rozwijanie budownictwa.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Mimo przekroczenia zadań przewozowych, nie rozwiązano trudnych problemów komunikacji miejskiej. Nie wyeliminowało niedoborów wody w niektórych ośrodkach miejskich.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Poważną poprawę osiągnięto w zakresie oczyszczania ulic i placów oraz wywozu nieczystości stałych i płynnych. Niezadowalający pozostał jednak stan składowania i unieszkodliwiania nieczystości.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Działalność resortu w 1973 r. zasługuje na pozytywną ocenę.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Z nadwyżką wykonane zostały zadania jakie stały w 1973 r. przed przedsiębiorstwami geodezyjno-kartograficznymi; przekroczono plan w zakresie obsługi geodezyjnej budownictwa inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Przyśpieszony rozwój społeczno-gospodarczy kraju postawił przed Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii zwiększone zadania. Ich realizacja wymaga wprowadzania postępu technicznego oraz dokonania usprawnień organizacyjnych. Prace te są w pełnym toku.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanGarlicki">Rok 1973 był korzystny dla resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych. Efekty pracy resortu należy ocenić pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanGarlicki">Rozwój komunikacji miejskiej stanowić może istotne zagrożenie dla naturalnego środowiska miasta. Dlatego też władz szeregu ośrodków miejskich decydują się na zastępowanie pojazdów spalinowych, trakcją tramwajową. Szczególnie trudna pod tym względem sytuacja istnieje w Krakowie, gdzie bardzo wysoki jest stopień zanieczyszczenia powietrza.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#GabrielGórtowski">Pozytywnie oceniając pracę obu resortów w roku 1973, wskazać trzeba, że nie rozwiązano jeszcze szeregu istotnych problemów; zaliczyć do nich trzeba w pierwszym rzędzie zbyt wolne w stosunku do rozmiarów budownictwa tempo zbrojenia terenów.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#GabrielGórtowski">Niepokoi jakość wielu oddawanych do użytku obiektów. W trakcie odbioru budynków stwierdza się zbyt dużą ilość usterek, które nie są terminowo usuwane. Należałoby zwrócić uwagę na poprawę jakości dokumentacji projektowej i technicznej, której niedociągnięcia rzutują na jakość obiektów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#GabrielGórtowski">W budowanych osiedlach mieszkaniowych trzeba równocześnie z budynkami mieszkalnymi oddawać do eksploatacji budynki służące placówkom handlowo-usługowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WładysławJanik">Dalszy wzrost inwestycji budowlanych uzależniony jest od wzrostu produkcji materiałów budowlanych i poprawy ich jakości. Tym sprawom poświęcić powinien resort jeszcze więcej niż dotąd uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarianMatera">W dalszym ciągu niedostateczne jest zaopatrzenie przemysłu materiałów budowlanych w maszyny. Należałoby rozważyć, czy wobec trudności w uzyskaniu takich maszyn od przedsiębiorstw podległych Ministerstwu Przemysłu Maszynowego nie powinien podjąć ich produkcji resort budownictwa we własnym zakresie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarianMatera">Trudności transportowe stanowią poważny hamulec rozwoju produkcji materiałów budowlanych. Stąd konieczność usprawnienia transportu kolejowego, jak również resortowego transportu samochodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#HenrykHałas">Istotne znaczenie dla realizacji planów resortu budownictwa ma utrzymanie wysokiej dynamiki produkcji materiałów budowlanych. Należałoby przede wszystkim konsekwentnie realizować przyjęty postulat, zgodnie z którym produkcja materiałów budowlanych powinna wyprzedzać wykonawstwo inwestycji budowlanych. W ostatnim okresie dynamika produkcji materiałów budowlanych nieco zmalali i kształtuje się na na tym samym poziomie tempo realizacji inwestycji w budownictwie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#HenrykHałas">Stopień uzbrojenie przemysłu materiałów budowlanych w maszyny i urządzenia pozostawia wiele do życzenia; na poprawę tego stanu przeznaczyć trzeba odpowiednie nakłady.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#HenrykHałas">Poważne trudności wywoływane są brakiem dostatecznie silnego zaplecza usługowo-remontowego w przemyśle materiałów budowlanych. Powoduje to niejednokrotnie zakłócenia toku produkcji, często znaczne obniżenie możliwości produkcyjnych. Rozbudowa takiego zaplecza musi iść w parze z budową zakładów przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#HenrykHałas">Poseł Henryk Hałas przedstawił następnie sprawozdanie podkomisji przemysłu materiałów budowlanych z wizytacji zakładów w województwie poznańskim i szczecińskim.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#HenrykHałas">W wyniku przeprowadzonej wizytacji oceniono, że przedsiębiorstwa przemysłu materiałów budowlanych na terenie województw szczecińskiego i poznańskiego konsekwentnie realizują zwiększone zadania produkcyjne, wdrażają postęp techniczny oraz podnoszą jakość wyrobów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanWojno">Zaopatrzenie rynku w materiały budowlane w dalszym ciągu jest dostateczne. Przyczyną tego stanu rzeczy są m.in. zakłócenia w dystrybucji oraz nieprawidłowości w gospodarce materiałami budowlanymi. Postulatowi oszczędności materiałów budowlanych nie czynią zadość również projekty typowe.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanWojno">Zbyt wolno wdrażane są w przemyśle materiałów budowlanych nowoczesne rozwiązania techniczne. Niedostatecznie są również wykorzystywane nowoczesne maszyny i urządzenia budowlane; skoncentrowanie na terenie powiatu dyspozycji nowoczesnym sprzętem technicznym w ręku jednego dyspozytora znacznie ułatwiłoby racjonalne wykorzystanie tego sprzętu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ReginaMaciejewska">Rozwój budownictwa pociąga za sobą konieczność przyśpieszenia prac geodezyjnych. W stosunku do istniejących na tym odcinku potrzeb potencjał przedsiębiorstw geodezyjnych jest za mały. Szczególnie dotkliwe braki odczuwają przedsiębiorstwa geodezyjne w dziedzinie transportu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ReginaMaciejewska">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Alojzy Karkoszka oraz minister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Jerzy Kusiak.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ReginaMaciejewska">Z wyjaśnień tych wynika m.in., że utrzymuje się wysokie tempo wzrostu produkcji materiałów budowlanych. Podejmuje się wysiłki na rzecz zwiększenia produkcji ponadplanowej. Równocześnie szeroka jest skala podejmowanych inwestycji, zwłaszcza w przemyśle cementowym. Przyspiesza się rozwój produkcji prefabrykatów, przede wszystkim dla budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#ReginaMaciejewska">Opracowany jest program rozwoju budownictwa towarzyszącego budowie osiedli mieszkaniowych (pawilony handlowo-usługowe, przedszkola, żłobki).</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#ReginaMaciejewska">Podjęto szereg kroków, mających na celu usprawnienie transportu materiałów budowlanych. Szczególny nacisk kładzie się na rozwój transportu resortowego. Istotne znaczenie dla usprawnienia przewozu materiałów budowlanych mieć będzie lokalizacja przedsiębiorstw produkujących materiały budowlane w pobliżu miejsc wydobycia kruszyw.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#ReginaMaciejewska">Coraz większą wagę przywiązuje się do poprawy jakości budownictwa, zwłaszcza mieszkaniowego, jak również do estetycznego kształtu architektonicznego osiedli.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#ReginaMaciejewska">Systematycznie podnosi się poziom usług komunikacji miejskiej, niemniej trudno mówić o pełnym zaspokojeniu potrzeb w tej dziedzinie. Przewiduje się dalsze działania służące poprawie sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyMajewski">Rok 1973 był kolejnym dobrym rokiem dla budownictwa i gospodarki komunalnej.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JerzyMajewski">Pozytywnym zjawiskiem jest dobra współpraca obu resortów przy rozwiązywaniu wielu podstawowych problemów.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JerzyMajewski">W dalszym ciągu w pełni aktualne są postulaty dotyczące przyśpieszenia budownictwa towarzyszącego i uzbrajania terenów pod budownictwo.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JerzyMajewski">Wydaje się, że na usprawnienie procesów inwestycyjnych w budownictwie mogłyby wpłynąć zmiany typu organizacyjnego. Stosowana jest praktyka podejmowania realizacji inwestycji dopiero wtedy, kiedy przygotowana jest już cała dokumentacja techniczna. Sukcesywne opracowywanie tej dokumentacji w toku realizacji inwestycji mogłyby znacznie skrócić proces inwestycyjny. Warto by w tym zakresie skorzystać z doświadczeń zagranicznych firm budowlanych np. amerykańskich i szwedzkich, które przystępują do budowy, mając opracowane jedynie ogólne założenia inwestycji.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JerzyMajewski">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1973 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów budowlanych, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#JerzyMajewski">Kierunki rozwoju geodezji i kartografii w latach 1974–1980 przedstawił poseł Wacław Żak (ZSL). Zakłada się koncentrację potencjału wykonawstwa geodezyjno-kartograficznego i utworzenia jednolitej, powiązanej z organami terenowymi administracji geodezyjnej w pionie głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Przewiduje się 3-stopniową strukturę organizacyjną tej administracji na szczeblu wojewódzkim, powiatowym i gminnym.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#JerzyMajewski">Zadania placówek geodezyjno-kartograficznych wzrosnąć mają w tym okresie 2-krotnie, podczas gdy wzrost zatrudnienia wynieść ma 22 proc. Niezbędne jest uzupełnienie braków w wyposażeniu przedsiębiorstw geodezyjno-kartograficznych i zaplecza naukowo-badawczego w nowoczesny sprzęt geodezyjny, fotogrametryczny, reprodukcyjny, informatyczny i środki transportu oraz poprawa ich warunków lokalowych.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#JerzyMajewski">Niezbędne jest uregulowanie w drodze ustawodawczej całokształtu problemów geodezji i kartografii. Projekt ustawy jest opracowywany.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#JerzyMajewski">W dyskusji udział wzięli posłowie: Zbigniew Nadratowski (PZPR), Gabriel Górtowski (SD), Zenon Dychtowicz (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił prezes Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii - Czesław Przewoźnik.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#JerzyMajewski">Projektowana integracja służb geodezyjnych spotkała się z pełną akceptacją uczestników dyskusji.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#JerzyMajewski">Wskazywano, że realizacja programu rozwoju geodezji i kartografii uzależniona jest przede wszystkim od uzupełnienia braków w wyposażeniu w podstawowy i pomocniczy sprzęt, w aparaturę, w środki transportu oraz od stworzenia odpowiednich warunków lokalowych dla zintegrowanych przedsiębiorstw. Drugim zasadniczym czynnikiem stymulującym realizację zadań planowych jest zapewnienie dopływu kadry technicznej i pomocniczej.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#JerzyMajewski">Zabierając głos na zakończenie dyskusji, przewodniczący Komisji poseł Jerzy Majewski (PZPR) podkreślił, znaczenie, jakie dla rozwoju kraju ma sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstw i administracji geodezyjnej. Przedstawiony program integracji geodezji i kartografii będzie temu sprzyjał.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>