text_structure.xml 25.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 23 kwietnia 1974 r. Komisje: Budownictwa i Gospodarki Komunalnej oraz Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradujące na wspólnym posiedzeniu pod kolejnym przewodnictwem posłów: Tadeusza Rudolfa (PZPR) i Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyły realizację zadań inwestycyjnych w gospodarce narodowej w latach 1971- 1973.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- przedstawiciele sejmowych Komisji Handlu Zagranicznego, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Oświaty i Wychowania, Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego oraz Przemysłu Lekkiego;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele: Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z zastępcą przewodniczącego Longinem Cegielskim, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Januszem Anuszewskim, Ministerstwa Finansów z wiceministrem Józefem Gabjanem, Narodowego Banku Polskiego, Banku Handlowego oraz dyrektorzy Zespołów NIK - Józef Ciesielski, Janusz Nowicki i Edmund Twardowski.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Podstawę dyskusji stanowiły materiały dostarczone posłom przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwo Finansów, Narodowy Bank Polski oraz Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Sprawozdawcą podkomisji był poseł Henryk Zieliński (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Stanowisko podkomisji sformułowane zostało w oparciu o dostarczone materiały, a także opinie sejmowych Komisji: Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego, Przemysłu Lekkiego, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Oświaty i Wychowania oraz Handlu Zagranicznego. Wykorzystano również wnioski Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej w sprawie perspektywicznego programu mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W 5-letnim planie społeczno-gospodarczego rozwoju kraju na inwestycje w latach 1971-73 przeznaczono 807,3 mld zł. Kwota ta została przekroczona o 116,5 mld zł, tzn. o 14,4 proc. Zjawisko takie wystąpiło u nas po raz pierwszy, bowiem w przeszłości w miarę realizacji planów wieloletnich, przewidywane uprzednio zamierzenia inwestycyjne ulegały ograniczeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Korzystne wyniki działalności inwestycyjnej były przede wszystkim efektem wyzwolenia inicjatyw i zaangażowania społeczeństwa. Siłę napędową stanowił klimat polityczny, który rozwinął przekonanie o wpływie podejmowanych wysiłków na poprawę warunków życiowych ludności.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Działalność inwestycyjna wpłynęła odczuwalnie na unowocześnienie bazy wytwórczej przemysłu; osiągnięto wyższy od planowanego przyrost zdolności produkcyjnych. Dotyczyło to zwłaszcza wyrobów rynkowych, w tym artykułów rolno-spożywczych, co przyczyniło się do dalszego umocnienia równowagi pieniężno-rynkowej.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Korzystne zmiany w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych umożliwiły rewizję i skrócenie średnio o 30 proc. cykli budowy i osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych. Bardzo istotny postęp osiągnięto w rozwijaniu budownictwa mieszkaniowego, jego zaplecza i bazy technicznej, większą uwagę zwracano na poprawę inwestowania w handlu, usługach, służbie zdrowia i szkolnictwie. W działalności inwestycyjnej zachowywano wyważone proporcje między inwestycjami nastawionymi na szybkie efekty, a rozwijaniem frontu dla rosnącej dynamiki przyrostu inwestycji w latach następnych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Przekroczenie planowanych zadań inwestycyjnych, obok pozytywnych efektów, przyniosło równocześnie szereg napięć. Wynikały one m.in. z niewłaściwego przygotowania niektórych inwestycji, z niezadowalającej jakości i nieterminowego przygotowania części dokumentacji projektowej, z niedostatecznej synchronizacji dostaw materiałów i urządzeń. W szeregu przypadków szwankowały systemy kontroli organizacji i przebiegu inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W latach 1971-1973 działalność budownictwa uległa wyraźnej poprawie, wzrosła wydajność pracy, lepsza była jej organizacja; niemniej notowano przypadki niewykorzystania potencjalnych możliwości, niewłaściwej eksploatacji sprzętu technicznego, niegospodarności. Odczuwało się brak dostatecznej ilości kwalifikowanych pracowników, nie osiągnięto zadowalającego poziomu dyscypliny pracy. Nie stworzono w budownictwie warunków dla dobrze zorganizowanej pracy wielozmianowej. Zanotowano szereg przypadków oddawania do eksploatacji inwestycji nieukończonych, pozbawionych odpowiedniego zaplecza socjalnego, niespełniających warunków ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Z uwag komisji sejmowych, które rozpatrywały stan realizacji planu inwestycyjnego wynika, że koncentracja środków na dużych inwestycjach przemysłowych wpływała w niektórych przypadkach niekorzystnie na realizację inwestycji mniejszych i rozproszonych. Brak potencjału wykonawczego oraz kłopoty z dostawami materiałowymi spowodowały niewykonanie szeregu zadań w resorcie oświaty, w służbie zdrowia i w gospodarce komunalnej. Wskazywano m.in. na potrzebę szybszego wprowadzania metod przemysłowych w budownictwie szkolnym.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W inwestycjach podejmowanych przez rolników główną część środków kierowano na mechanizację, przy drugoplanowym traktowaniu budownictwa, mimo poważnych braków budynków inwentarskich. Wynikało to w dużej mierze z niedostatku materiałów budowlanych i mocy przerobowej.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Niedostatek materiałów budowlanych hamował również inwestycje Ministerstwa Przemysłu Lekkiego oraz Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, co sygnalizowały właściwe komisje.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Środki inwestycyjne nie mogły być w niektórych przypadkach wykorzystane ze względu na niewystarczające przygotowanie służb inwestycyjnych. Wiele do życzenia pozostawiała także koordynacja dostaw z importu - z oddawaniem obiektów do eksploatacji. Komisja Handlu Zagranicznego podkreśliła pilną potrzebę stosowania systemu samospłaty produkcją finalną oraz zabrania umów kooperacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Istnieje konieczność szybszego przygotowywania i uzbrajania terenów pod budownictwo mieszkaniowe tak, aby najpóźniej w 1980 r. uzyskać jednoroczne wyprzedzenie w stosunku do robót budowlano-montażowych. Komisje proponują, aby oprócz budowy dużych fabryk domów, podejmować budowę małych „przenośnych” wytwórni elementów prefabrykowanych, z możliwością ich lokalizowania w pobliżu placów budowy.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W budownictwie mieszkaniowym nadal notuje się spiętrzenie robót wykończeniowych w IV kwartale, co powoduje oddawanie do eksploatacji mieszkań wilgotnych, nie rzadko niewłaściwie wykończonych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Komisje zwracały również uwagę na potrzebę rozwijania i usprawniania budownictwa jednorodzinnego.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Sprawą zasadniczą jest usprawnienie organizacji inwestycji, przede wszystkim pod kątem racjonalnego wykorzystania posiadanych środków. Konieczne jest dalsze zwiększenie produkcji i poprawa jakości materiałów budowlanych, przy równoczesnej poprawie gospodarki tymi materiałami.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Oszczędność materiałów powinna być przedmiotem specjalnej troski projektantów. Przemysł ze swej strony powinien na możliwie najszerszą skalę podejmować i rozwijać produkcję lekkich materiałów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Więcej uwagi poświęcić trzeba lepszemu wykorzystania sprzętu technicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Komisje zwracały uwagę na celowość przywrócenia metody dwuletniego planowania inwestycji oraz szerszego stosowania instytucji generalnego dostawcy maszyn i urządzeń poprzez rozszerzenie zakresu jego działania na dostawę, montaż i rozruch kompletnych linii technologicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Istotnym zagadnieniem jest także poprawa jakościowa - a częściowo także ilościowa - stanu kadry w budownictwie.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Złożoność problematyki inwestycyjnej wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na zagadnienie optymalizacji decyzji, na zachowanie przy podejmowaniu decyzji właściwych proporcji między przesłankami gospodarczymi a społecznymi.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Podkomisja stwierdza, że niemające precedensu w przeszłości znaczne przekroczenie zadań inwestycyjnych odgrywa zasadniczą, pozytywną rolę w procesie przyśpieszonego społeczno-gospodarczego rozwoju kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Dotychczasowe osiągnięcia stwarzają warunki do uzyskania jeszcze większego postępu w latach następnych.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanGarlicki">Trudności występujące w realizacji procesu inwestycyjnego rodzą się głównie w fazie przygotowania inwestycji. Część tych trudności wynika stąd, że niektóre biura projektowe przyjmują więcej zleceń niż są w stanie wykonać. Notuje się także rozbieżności między techniczno-ekonomicznymi założeniami inwestycji, a późniejszymi projektami technicznymi. Większą wagę należy przywiązywać do współpracy między ogólnymi a specjalistycznymi biurami projektów, a także do współpracy między organizacjami projektowymi a wykonawstwem budowlanym.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanGarlicki">Żelazną zasadą powinno być rozpoczynanie tylko tych inwestycji, które mają dobrze przygotowaną dokumentację kosztorysową i techniczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławKozioł">Wzmocnienia wymaga rola banków w procesie przygotowania inwestycji do realizacji. Dotychczas występuje jeszcze w tej dziedzinie szereg braków.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StanisławKozioł">Niepokój budzą opóźnienia w realizacji inwestycji związanych z oświatą i wychowaniem. W latach 1971–1973 inwestycje te wykonane zostały zaledwie w 85 proc. Problem jest tym istotniejszy, że urzeczywistnienie reformy systemu oświaty wymaga zapewnienia odpowiedniej bazy materialnej w tej dziedzinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanKamiński">Rosnące nakłady przeznaczone na rozwój przemysłu, rolnictwa, budownictwa przynoszą już widoczne efekty. Nakłady na inwestycje handlowe stwarzają warunki doprowadzenia do sieci handlu i do konsumenta rosnącej masy gotowych produktów i dlatego powinny one uzyskać należytą rangę.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanKamiński">Nadal dotkliwie odczuć się daje niedorozwój sieci placówek handlowych na terenie wiejskim. Obroty handlu wiejskiego rosną niewspółmiernie szybciej aniżeli nakłady na rozbudowę sieci. Jest to niepokojące, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę, że 1/3 obrotów handlu wiejskiego stanowią środki produkcji dla rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanKamiński">Poważnym źródłem finansowania inwestycji handlowych są kredyty bankowe. Podniesienie stopy oprocentowania kredytów bankowych powoduje, zwłaszcza w spółdzielczości, poważne zahamowanie procesu inwestycyjnego.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JanKamiński">Niezbędna jest poprawa zaopatrzenia materiałowego mniejszych inwestycji. Słusznie koncentruje się wysiłek na wielkich kluczowych inwestycjach, uwzględnić jednak trzeba, że nie dadzą one należytego efektu, jeśli nie będzie im towarzyszyć rozbudowa we właściwym czasie infrastruktury, w tym sieci handlu, która umożliwia doprowadzenie do odbiorcy produktu pochodzącego z nowo powstałych obiektów produkcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#JanKamiński">Istotne znaczenie ma mechanizacja pracy przy wykonawstwie mniejszych obiektów. Dysponujemy już wieloma typowymi rozwiązaniami uwzględniającymi stosowanie elementów prefabrykowanych przy budowie takich obiektów, jak magazyny, urządzenia inwentarskie itp. Za odczuwalnym postępem w dziedzinie projektowo-kosztorysowej nie nadąża zaopatrzenie w betoniarki, dźwigi i podobny sprzęt.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#JanKamiński">Więcej uwagi poświęcić należy inwestycjom służącym rozwojowi produkcji maszyn rolniczych. Maszyny rolnicze to coraz ważniejszy czynnik rozwoju produkcji towarowej rolnictwa, zwłaszcza przy występujących niedoborach siły roboczej na wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WładysławJanik">Ocenę realizacji planu inwestycyjnego za okres trzech lat stwarza okazję do ujawnienia i usunięcia napięć i niedomagań, wynikających z przyspieszania procesu inwestycyjnego. Źródłem tych napięć bywa niekiedy pewna żywiołowość w kształtowaniu planów inwestycyjnych. Zdarzają się i takie przypadki, że o włączeniu do planu decyduje ten, kto szybciej przygotowuje dokumentację projektowo-kosztorysową. Pośpiech bywa niejednokrotnie źródłem nienależytego przygotowania dokumentacji. Natomiast inwestycje rzeczywiście pilne często nie mają przygotowanej na czas dokumentacji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WładysławJanik">Na spotkaniach z wyborcami krytycznie ocenia się fakt, że takie inwestycje jak sklepy, szkoły, obiekty służby zdrowia bywają skreślane z planu. Np. w pow. chrzanowskim skreślono z planu budowę ośrodka szkolenia zawodowego mającego za zadanie szkolenie fachowych kadr dla potrzeb tego uprzemysłowionego regionu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#WładysławJanik">Zbyt małe są nakłady na inwestycje modernizacyjne w porównaniu z nakładami na budowę nowych obiektów, których uruchomienie i eksploatacja napotyka niejednokrotnie na trudności wynikające z braku kwalifikowanych kadr i tradycji przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#WładysławJanik">Należy dołożyć wszelkich starań, aby z równie pomyślnym efektem, jak to ma miejsce we wznoszeniu kluczowych obiektów przemysłowych, realizować inwestycje oświatowe oraz obiekty służby zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LeonJanczak">Wydaje się niezbędne usprawnienie koordynacji inwestycji oraz inne podejście do niektórych inwestycji, uznawanych dotychczas jako drobne i rozproszone. Dotyczy to zaopatrzenia wsi i rolnictwa w wodę. Doceniając cywilizacyjne i produkcyjne znaczenie tego problemu, biorąc pod uwagę ogromne zaległości w tej dziedzinie, kierownicze, czynniki polityczne i rządowe ustaliły ambitny program działania, bieżącej 5-latce nakłady inwestycyjne na zaopatrzenie wsi i rolnictwa w wodę sięgają kwoty 9 mld złotych, a w następnej 5-latce mają być trzykrotnie większe. Wszystko to wskazuje, że mamy tu do czynienia z inwestycją wielką. Tempo jej realizacji w ciągu minionych trzech lat nie gwarantuje jednak, że bieżące zadania zostaną wykonane i że zapewniony będzie start do realizacji zadań w przyszłym 5-leciu. Rozwiązanie tego problemu wymaga współdziałania wielu resortów i usprawnienia centralnego planowania na tym odcinku.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#LeonJanczak">Z satysfakcją odnotować można znaczne przekroczenie realizacji zadań inwestycyjnych w latach 1971–1973, w tym również zadań inwestycyjnych rolnictwa uspołecznionego i indywidualnego. Sprawy rozwoju rolnictwa zajmują w polityce państwa poczesne miejsce, atmosfera jest jak najbardziej dla rolnictwa przychylna, oddane są do jego dyspozycji odpowiedniej wielkości kredyty. Jednakże kluczową sprawą dla inwestycji rolniczych jest zapewnienie zaopatrzenia materiałowego, którego niedobór hamuje rozwój bazy produkcyjnej rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#LeonJanczak">Poza zapewnieniem zaopatrzenia materiałowego inwestycji rolniczych, niezbędne jest również działanie na rzecz zapewniania wykonawstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MariaWyrozębska">Osiągnięcia inwestycyjne w ciągu ubiegłych trzech lat są godne podkreślenia. Zadania zrealizowane zostały z nadwyżką, mimo włączenia do planu nowych przedsięwzięć inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MariaWyrozębska">Przeciągają się budowa obiektów realizowanych systemem gospodarczym, a głównie z powodu braku materiałów budowlanych. Trzeba usprawnić gospodarkę z tymi materiałami.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MariaWyrozębska">Roboty melioracyjne wiązać należy wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, z budową ujęć wody; są to bowiem prace o zbliżonym charakterze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarianMatera">Zwrócić należy większą uwagę na terminowe wykonawstwo inwestycji opieki społecznej. W ciągu minionych trzech lat plany w tej dziedzinie nie były w pełni realizowane, a potrzeby rosną m.in. w związku z objęciem ludności wiejskiej ubezpieczeniem społecznym i ze względu na konieczność odciążenia szpitali od chronicznie chorych pacjentów w starszym wieku.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarianMatera">Uwzględniać należy w szerszej mierze uwagi ludności dotyczące zbyt gęstej zabudowy osiedli mieszkaniowych oraz niedostatecznej troski projektantów i wykonawców o obiekty usługowe i służące rekreacji.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarianMatera">Przepisy przewidują, że zabudowa wysokościowa dopuszczalna jest tylko w miastach liczących ponad 100 tys. mieszkańców. Należałoby przepisy te zliberalizować i umożliwić wznoszenie wysokich budynków mieszkalnych w miastach np. 30-tysięcznych. Przemawia za tym konieczność oszczędzania gruntów nadających się często dla celów rolniczych, jak również oszczędzania na kosztach budowy urządzeń komunalnych i całej infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MarianMatera">Wiele niedomagań występuje w zakresie realizacji inwestycji, podejmowanych ze środków własnych ludności w mieście i na wsi. Głównym problemem jest niedobór materiałów budowlanych. Powinno być zasadą, iż udzielenie zezwolenia na budowę jest równoznaczne z zapewnieniem materiałów na budowę.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MarianMatera">Dużo perturbacji powoduje niewywiązywanie się kontrahentów zagranicznych z dostaw urządzeń, bądź dokumentacji na realizowane obiekty przemysłowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#HenrykHałas">Z przedstawionych komisjom materiałów i z dyskusji wyłania się generalny wniosek, że mimo pewnych odchyleń, realizujemy z nadwyżką zadania inwestycyjne wytyczone na VI Zjeździe i na I Krajowej Konferencji PZPR.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#HenrykHałas">Największe sukcesy mamy do odnotowania w dziedzinie inwestycji przemysłowych. W I kwartale bieżącego roku osiągnięto w tej dziedzinie nienotowany dotychczas 30-procentowy wzrost. Sprzyjały temu również warunki klimatyczne.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#HenrykHałas">Obserwuje się również pewną poprawę w wykonawstwie inwestycji oświaty i służby zdrowia, w których coraz szerzej torują sobie drogę metody budownictwa uprzemysłowionego. Większa jest również dbałość o kompleksową zabudowę osiedli mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#HenrykHałas">Biorąc pod uwagę interes gospodarki narodowej trzeba mimo wszystko uznać za uzasadniony priorytet przyznany budowie Portu Północnego w Gdańsku w stosunku np. do budowy placówki leczniczej, choć i ta jest społecznie niezmiernie potrzebna.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#HenrykHałas">Więcej uwagi poświęcić należy przezwyciężeniu niedoboru kadr w budownictwie oraz dalszemu usprawnieniu pracy biur projektowych.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#HenrykHałas">Duże znaczenie przywiązywać trzeba do specjalizacji kadr robotniczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanWojno">Wykonanie z nadwyżką głównych zadań inwestycyjnych jest dużym osiągnięciem, które stało się możliwe dzięki stworzonej w kraju atmosferze sprzyjającej bardziej efektywnej pracy. Trzeba te warunki umacniać, trzeba, by cały front inwestycyjny dorównał tym osiągnięciom.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JanWojno">Zwrócić należy m.in. uwagę na szybszą rozbudowę bazy usługowej kółek rolniczych, na zapewnienie mocy przerobowej dla ich budownictwa; usprawnić trzeba dystrybucję dostarczanych na rynek w coraz większych ilościach materiałów budowlanych, a zwłaszcza czuwać nad przestrzeganiem ustalonej zasady, iż uzyskanie zezwolenia na budowę stanowi zarazem zapewnienie materiałów budowlanych dla danego obiektu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JanWojno">Więcej uwagi poświęcić należy budownictwu usługowemu na wsi oraz przeciwdziałać rozpraszaniu przedsięwzięć inwestycyjnych w gminach.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JanWojno">Pomyślna realizacja kluczowych zadań inwestycyjnych pozwala oczekiwać, że w dziedzinie małych inwestycji, sprawy również pomyślniej posuwać się będą naprzód.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JanWojno">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: Zastępca Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów — Longin Cegielski, dyrektor Zespołu w Komisji Planowania - Jerzy Gniewaszewski, wiceminister Budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Janusz Anuszewski oraz wiceminister finansów - Józef Gabjan.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#JanWojno">Z wyjaśnień wynika m.in., że niedomagania i braki występujące jeszcze w procesie inwestycyjnym są przedmiotem wnikliwych analiz wszystkich resortów i instytucji za proces ten odpowiedzialnych. Lepsze warunki realizacji inwestycji stworzone zostały także dzięki decyzjom podjętym ostatnio przez kierownictwo partii i państwa.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#JanWojno">Duży nacisk kładzie się obecnie na realizację inwestycji związanych z ochroną zdrowia i opieką społeczną, oświatą i wychowaniem, handlem i usługami. Przewiduje się, że w przyszłej 5-latce na inwestycje z dziedziny ochrony zdrowia i opieki społecznej przeznaczy się dwukrotnie więcej środków niż w latach 1971–1975. W roku bieżącym i w latach następnych należy oczekiwać wydatnej poprawy w zaopatrzeniu budownictwa (w tym również rolniczego) i rynku w materiały budowlane.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#JanWojno">Dużą wagę przywiązuje Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych do rytmicznego zaopatrywania rynku w podstawowe materiały budowlane. W bieżącym roku około 50 proc. planowanych na cały rok dostaw materiałowych jest zrealizowanych zostanie w pierwszym półroczu, przy czym w przypadku cementu rynek otrzyma do końca czerwca 55 proc. puli dostaw na 1974 r.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#JanWojno">Kierownictwo resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych podjęło ostatnio szereg kroków zmierzających do poprawy warunków realizacji inwestycji drobnych, zwłaszcza terenowych. Przyjęto m.in. zasadę, że wielkie przedsiębiorstwa wykonawcze będą wykonywać równocześnie inwestycje kluczowe i towarzyszące. Przedsiębiorstwa resortu stosować będą w coraz szerszym zakresie nowoczesne technologie w realizacji obiektów inwestycyjnych oświaty i wychowania, opieki społecznej, handlu i usług.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyMajewski">Jak wykazała dyskusja, działalność inwestycyjna w latach 1971–73 zasługuje na pozytywną ocenę. W okresie tym wzrosło wydatnie tempo inwestowania, usprawniono pracę wszystkich ogniw procesu inwestycyjnego, dobrze przebiega budowa wielu obiektów, szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JerzyMajewski">Nadal jednak występuje szereg niedociągnięć, przede wszystkim w fazie przygotowania inwestycji. Na usunięcie tych braków należy zwrócić szczególną uwagę.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JerzyMajewski">W trakcie realizacji planu inwestycyjnego wystąpiły dysproporcje w poziomie i tempie inwestowania niektórych działów gospodarki. Dotyczy to m.in. transportu, szkolnictwa i oświaty. Wywołuje to szereg negatywnych następstw. Stąd postulat stałego przestrzegania proporcji ustalonych w momencie formułowania planów inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JerzyMajewski">Wykonywanie i przekraczanie zadań dotyczących inwestycji kluczowych nie może w żadnym przypadku odbijać się ujemnie - jak to miewa jeszcze miejsce - na inwestycjach drobnych, nieprodukcyjnych. W chwili, gdy określone inwestycje zostaną wprowadzone do planu, powinna obowiązywać konsekwentna zasada pełnej i terminowej ich realizacji. Wiąże się to m.in. z potrzebą większego wyspecjalizowania się przedsiębiorstw wykonawczych w realizacji inwestycji towarzyszących.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JerzyMajewski">Komisje postanowiły, iż w oparciu o przebieg obrad, podkomisja opracuje opinię, która przekazana zostanie rządowi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>