text_structure.xml
29.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 1 marca 1973 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- plan rozwoju ciepłownictwa oraz gazownictwa przewodowego i bezprzewodowego do 1975 r. oraz kierunki działania w tej dziedzinie do 1900 r.;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- informację ministra gospodarki terenowej i ochrony środowiska w sprawie rozdziału mieszkań w 1972 r. przez zakłady pracy w świetle wyników kontroli przeprowadzonych przez resort i Najwyższą Izbę Kontroli;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- odpowiedzi na dezyderaty Komisji w sprawie przygotowywania kadr dla potrzeb budownictwa i gospodarki komunalnej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z ministrem Jerzym Kusiakiem, Ministerstwa Górnictwa i Energetyki z wiceministrem Janem Kuczmą, Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług z wiceministrem Zdzisławem Siedlewskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, dyrektorzy Zespołów NIK - Józef Ciesielski, Edward Twardowski i Tomasz Porowski oraz zastępca przewodniczącego Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego - Marek Białkowski.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Informację o rozwoju ciepłownictwa oraz gazownictwa przewodowego i bezprzewodowego przedstawił wiceminister górnictwa i energetyki - Jan Kuczma (streszczenie informacji Podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Marian Gotowiec (PZPR): Prawie 1/3 zasobów mieszkaniowych miast skupiała się w 1970 r. w woj. katowickim i wrocławskim i mieście stołecznym Warszawie. Wskazuje to na rozproszenie pozostałej bazy mieszkaniowej w dużej ilości małych miast i związane z tym trudności wyboru kierunków działania na rzecz zaopatrzenia ludności w gaz i energię cieplną. Problem ten narastać będzie w związku z trwającym procesem przemieszczania się ludności wiejskiej do miast.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Pod koniec 1970 r. 48,2 proc. ogółu mieszkań w mieście podłączonych było do sieci gazowniczej, na wsi - zaledwie 0,9 proc. Szybki rozwój gazyfikacji bezprzewodowej podniósł wskaźnik ilości mieszkań zgazyfikowanych do około 58 proc.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Na 889 miast sieć gazową posiada tylko 327. Poza dużymi miastami, gdzie stan wyposażenia mieszkań w gaz sieciowy jest względnie dobry - od 57 proc. w Łodzi do 89 proc. we Wrocławiu - mamy tylko 2,8 proc. mieszkań z siecią gazową w miastach woj. warszawskiego, 6,4 proc. - w miastach woj. łódzkiego i nieco tylko większy odsetek - w miastach Lubelszczyzny i Krakowskiego. Słusznie więc przewidziano w bieżącej 5-latce zwiększenie zakresu gazyfikacji miast w tych województwach, głównie w woj. warszawskim. W bieżącej 5-latce zaopatrzeniem w gaz sieciowy obejmie się ogółem 400 miast.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Decyzje resortu górnictwa i energetyki dotyczące przyspieszenia w bieżącej 5-latce rozwoju gazownictwa uznać trzeba za słuszne. Szczególna uwag powinna być jednak zwrócona na to, aby przewidziana eliminacja klasycznych gazowni, na których opiera się jeszcze w znacznym stopniu zaopatrzenie ludności w gaz, następowała pod warunkiem zapewnienia jednostkom miejskim dostaw gazu systemem przesyłowym. Niezbędna jest również wspólna i skoordynowana działalność przemysłu gazowniczego i odpowiednich organów rad narodowych przy przestawianiu miast na pobór gazu ziemnego. Musi być zapewniona ciągłość dostaw gazu oraz bezpieczeństwo przy korzystaniu z niego. Położyć trzeba nacisk na współdziałanie w tym zakresie zainteresowanych resortów i ich agend w trybie roboczym.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Ilość odbiorców gazu płynnego wzrosnąć ma z 32 tys. w roku 1970 do 1.200 tys. w 1973 r.; nie zaspokoi to najpilniejszych potrzeb ludności. Stąd konieczność rozważenia możliwości zwiększenia produkcji i usprawnienia dystrybucji gazu płynnego na cele komunalno-bytowe.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W związku z przewidywanym w okresie do 1980 r. poważnym wzrostem zużycia gazu w gospodarce komunalnej, należy przyspieszyć powołanie w okręgowych zakładach gazownictwa przedsiębiorstw remontowo-budowlanych oraz jednostek wyspecjalizowanych w gazyfikacji budynków; rozszerzyć trzeba zakres i podnieść jakość usług dla ludności w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W dziedzinie scentralizowanego ciepłownictwa Polska znajduje się w czołówce światowej. Program na bieżące 5-lecie i dalsze lata przewiduje dalszy rozwój Inwestycji w tym zakresie; są to inwestycje bardzo efektywne, gdyż wytwarzanie na skalę przemysłową w jednym zakładzie energii cieplnej i elektrycznej przynosi duże korzyści ekonomiczne. Zaprezentowany program budowy elektrociepłowni uznać trzeba za niewystarczający, gdyż obejmuje on zaledwie 25 miast; jego realizacja nie zlikwiduje dużego deficytu mocy cieplnej. Ciepłownictwo nadal opierać się będzie w dużej mierze na kotłowniach rejonowych, osiedlowych, indywidualnych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W najbliższych latach główną dla kraju sprawą staje się rozwiązanie ostrego deficytu w bilansie paliwowo-energetycznym. Zapotrzebowanie na paliwo i energię wzrastać będzie w skali rocznej o ponad 5 proc., a jego pokrycie oparte jest w głównej mierze o węgiel kamienny i brunatny. Stąd rysuje się potrzeba przystąpienie w najbliższej przyszłości do budowy elektrowni jądrowych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Niezbędny jest także racjonalny podział gazu ziemnego między przemysł i gospodarkę komunalną. Zwiększyć trzeba import gazu ziemnego oraz znacznie zwiększyć produkcję gazu płynnego.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzRokoszewski">Przedstawione przez resort górnictwa i energetyki zamierzone kierunki działania do r. 1980 w zakresie rozbudowy źródeł ciepła i energii nie są dostatecznie zgrane z perspektywicznym programem budownictwa mieszkaniowego. Dotyczy to zamierzeń, jakie ma się podjąć na terenie woj. warszawskiego, a zapewne i innych województw. Z programem budownictwa mieszkaniowego lepiej zgrać należałoby plany gazyfikacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzRokoszewski">Rozwija się budownictwo mieszkaniowe wielkopłytowe, a nie idzie z nim w parze gazyfikacja budynków. W Ostrołęce, Sochaczewie i innych miastach województwa warszawskiego przewiduje się zgazyfikowanie części budynków wielkopłytowych w kilka miesięcy po oddaniu ich do użytku; mieszkańcy nowych domów będą musieli zabiegać o uzyskanie gazu w butlach.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzRokoszewski">Wydaje się celowe uruchomienie rozlewni gazu płynnego w oparciu o zakłady rafineryjne w Płocku, a także podjęcie tam budowy rozprężalni gazu w celu zaspokojenia potrzeb okolicznych małych miast.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzRokoszewski">Niezbędne jest już obecnie opracowanie koncepcji uruchamiania źródeł ciepła i magistrali cieplnych na następną 5-latkę. Jest to problem pilny, gdyż obecnie częstokroć inwestycje przemysłowe i mieszkaniowe realizowane są wcześniej, aniżeli inwestycje z dziedziny ciepłownictwa. Nienadążanie tych ostatnich powoduje znaczne straty gospodarcze. Powinna być zabezpieczona moc przerobowe dla realizacji inwestycji związanych z uzyskaniem źródeł ciepła. Dla przyspieszenia realizacji inwestycji ciepłowniczych, pożądane byłoby stosowanie typowych projektów kotłowni oraz skrócenie czasokresu zamawiania niezbędnych urządzeń. Przemyślenia wymaga problem budowy elektrociepłowni dostosowanych do potrzeb rozwijających się aglomeracji miejskich, przede wszystkich aglomeracji warszawskiej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzRokoszewski">Problem rozwoju ciepłownictwa i gazyfikacji powinien być rozważony przy udziale innych zainteresowanych komisji sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanuszWójcik">W woj. lubelskim wzrasta zapotrzebowanie na gaz płynny, również w środowisku wiejskim. W tym województwie jest obecnie ponad 40 tys. odbiorców gazu płynnego, napływają dalsze zgłoszenia, które nie mogą być zrealizowane z powodu zbyt małych dostaw gazu, które nie wystarczają nawet na pełne pokrycie zapotrzebowanie zarejestrowanych już odbiorców. W nowo wznoszonych budynkach mieszkalnych nie instaluje się kuchni węglowych. Spośród miast Lubelszczyzny tylko Lublin i Puławy korzystają z sieci gazowej, natomiast w nowym budownictwie innych miast może być stosowany wyłącznie gaz płynny. Budowa rozlewni gazu płynnego w Lubartowie przyczyni się niewątpliwie do poprawy sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanGarlicki">Konieczne jest przyspieszenie budowy elektrociepłowni w Krakowie. Ma to szczególne znaczenie dla tego miasta otoczonego wielkimi zakładami przemysłowymi, zanieczyszczającymi powietrze atmosferycznej zanieczyszczenie to potęgują pyły z 20 tys. palenisk domowych. Z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego Krakowa niezbędne jest ujęcie wody na Rabie i uruchomienie elektrociepłowni. Pierwsza z tych inwestycji realizuje się; dołożyć trzeba wszelkich starań, aby również i druga jak najszybciej doszła do skutku.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZdzisławKwieciński">Należałoby wyjaśnić, jaka jest rzeczywista przyczyna niedoboru gazu płynnego; czy nie są realizowane w ustalonej wysokości dostawy tego gazu, czy też źródło niedoboru tkwi w niedostatecznej pojemności zbiorników w rozlewniach gazu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZdzisławKwieciński">Warto również wyjaśnić, czy resort gospodarki terenowej i ochrony środowiska noże liczyć na przydział zwiększonej ilości samochodów dla przewozu gazu płynnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewNadratowski">Program rozwoju gazyfikacji nie uwzględnia pilnych potrzeb w woj. wrocławskiego. Niezbędne jest tu gazyfikacja przynajmniej czterech miast leżących w pobliżu gazociągów przesyłowych, budowa rozlewni gazu ciekłego oraz budowa kilku elektrociepłowni.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WładysławJanik">Z uwagi na konieczność ochrony środowiska naturalnego człowieka, ogranicza się budowę kotłowni opalanych węglem, co z kolei, przy braku dostaw gazu i słabej rozbudowie sieci gazowniczej, ogranicza rozwój gospodarczy i przemysłowy niektórych regionów; dotyczy to m.in. części woj. krakowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefMarchewka">Program przedstawiony przez resort górnictwa i energetyki powinien objąć także woj. koszalińskie. Odkryte w tym regionie złoża gazu powinny być wykorzystywane dla zaspokojenia lokalnych potrzeb bytowo-komunalnych miast i wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszBiernacki">Wydaje się, że posiadane przez nas złoża gazu ziemnego nie są dostatecznie wykorzystane. Usprawnienia wymaga dystrybucja gazu płynnego. Wiele do życzenia przedstawia jakość urządzeń i instalacji gazowych. Udział wsi w korzystaniu z gazu płynnego jest za mały. Należy rozważyć możliwość podłączenie do sieci gazowej większych wsi i osiedli leżących na trasie gazociągów przesyłowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszZapiórkowski">Projektowana magistrala gazowa do Zakopanego powinna obsłużyć również inne miejscowości uzdrowiskowe leżące na jej trasie lub w jej pobliżu m.in. Rabkę i Szczawnicę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ReginaMaciejewska">Nie zaspokaja się rosnącego popytu na gaz płynny w woj. szczecińskim. Nierytmiczne dostawy gazu powodują zmniejszenie się liczby jego użytkowników. Ogranicza to tempo budownictwa jednorodzinnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarianMatera">Zbyt niski jest wskaźnik zaopatrzenia woj. lubelskiego w gaz płynny. Należy rozważyć możliwość eksploatacji wykrytych zasobów gazu ziemnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyKorens">Program rozwoju gazownictwa powinien kompleksowo ujmować całokształt tej problematyki. Muszą być w nim określone regiony nadające się do szybkiej gazyfikacji, uwzględnione potrzeby gospodarcze, bytowo-komunalne oraz możliwości surowcowe. Brać trzeba również pod uwagę konieczność ograniczania uciążliwości wynikających z urbanizacji.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JerzyKorens">Niezbędna jest szybka modernizacja i wyposażenie w urządzenia gazowe starych mieszkań w łódzkiej i krakowskiej aglomeracji miejskiej. Paleniska domowe są w tych miastach, głównym źródłem zanieczyszczania atmosfery. Mieszkańcy starych budynków domagają się wyższego standardu mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JerzyKorens">Powinno się zapewnić dostawy paliw i budowę urządzeń bytowo-komunalnych dla wznoszonych, obecnie domów jednorodzinnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#HenrykHałas">Zakupiliśmy licencję na budowę elektrofiltrów. Są to urządzenia wysokosprawne, wymagające jednak precyzyjnej obsługi. Jesteśmy już w stanie przechwycić pyły, nie jesteśmy natomiast w stanie ich zagospodarować.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanWojno">Przystosowaniem rozwoju gazownictwa i ciepłownictwa do rosnących potrzeb przemysłu i gospodarki komunalnej, należałoby w większym niż dotychczas stopniu zainteresować placówki naukowo-badawcze. Prowadząc badania w tej dziedzinie mieć trzeba na uwadze ochronę środowiska człowieka.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzyMajewski">Konieczność budowy nowych, zcentralizowanych źródeł ciepła dla potrzeb gospodarki bytowo-komunalnej wymaga poważnych nakładów. Rozważyć trzeba, kto i w jakim stopniu partycypować ma w pokrywaniu związanych z tym kosztów.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JerzyMajewski">Przerwy w dostawach gazu płynnego ograniczają jego racjonalne wykorzystanie. Według resortu chemii zbyt mała jest pojemność zbiorników gazu płynnego; utrudnia to prawidłową dystrybucję. System dostaw i rozdzielnictwa tego gazu musi być niezawodny, jeżeli ma służyć poprawie zaopatrzenia ludności w źródła ciepła i energii.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JerzyMajewski">Zastępca przewodniczącego Zarządu Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego - Marek Białkowski: Program rozbudowy źródeł zasilenia w energię i ciepło powinien uwzględniać potrzeby budownictwa jednorodzinnego. Program rozwoju budownictwa mieszkaniowego i usługowego na wsi obejmować powinien system ogrzewania i dostawę energii. Z uwagi na coraz większy nacisk społeczny, trzeba określić w jakim zakresie możemy spełnić postulaty w sprawie dostawy gazu i ciepła.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JerzyMajewski">Dodatkowych, wyjaśnień udzielili:</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">W związku z przyjęciem rozszerzonego programu budownictwa mieszkaniowego, wprowadzono korektury do planu rozwoju ciepłownictwa; korektury te przewidują również przyłączenie do sieci cieplnej i gazowej wielu starych osiedli. Uwzględnia się także dodatkowe potrzeby przemysłu. Zwiększony program, który realizować się będzie już w latach 1974–1975, sfinansowany zostanie centralnie; resort górnictwa i energetyki otrzyma na ten cel odpowiednie środki.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Trudności z dostawami gazu płynnego zostaną zlikwidowane wraz z podjęciem pracy przez nowe zakłady petrochemiczne w Gdańsku. W roku 1980 przewiduje się dwukrotny wzrost dostaw gazu płynnego. Warunkiem usprawnienia dostaw jest budowa nowych rozlewni terenowych, jak również odpowiednie zagospodarowanie przydzielanych radom narodowym samochodów dostawczych.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Główny Inspektor Gospodarki Paliwowo-Energetycznej - Zygmunt Neumann: Potrzeby bytowo-komunalne stanowią element ogólnego bilansu paliwowo-energetycznego kraju. Poza ciepłownictwem i gazyfikacją, trzeba mówić także o energetyzacji, a więc o wszystkich rodzajach paliw i energii dostarczanych ludności. Dotychczas nie mamy koncepcji energetyzacji poszczególnych regionów poza woj. katowickim, gdzie taką pracę wykonano z inicjatywy KW PZPR.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">W następnym planie 5-letnim przeznaczy się pewną ilość lekkich olejów opałowych na cele bytowo-komunalne wsi. Koncepcja rozwoju ciepłownictwa do roku 1990 przewiduje zapewnienie dostaw niezbędnych maszyn i urządzeń także dla ogrzewnictwa indywidualnego. Szeroki program budowy nowych elektrociepłowni spowoduje szybki wzrost dostaw energii cieplnej. Zapotrzebowanie na tę energię nie jest określane dość precyzyjnie przez niektóre rady narodowe.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Wiceminister górnictwa i energetyki - Jan Kuczma: Napięcia w bilansie paliwowo-energetycznym wynikają stąd, że nie uzyskaliśmy planowanego przyrostu zasobów gazu. Sytuacja ulegnie poprawia w związku z rozszerzonym planem pozyskania gazu na terenie kraju, jak też częściowo z importu. Nasz system gazownictwa jest zbyt sztywny i nie zintegrowany. Powoduje to dodatkowe trudności.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Zamierza się przyspieszyć likwidację lokalnych gazowni, ale plany te trzeba weryfikować, ponieważ nie ma możliwości gazyfikowania centralnego wszystkich miast. Rozwój sieci gazowniczej wymaga dokładnej analizy ekonomicznej oraz zbadania warunków i potrzeb lokalnych. Z istniejącego od 5 lat gazociągu do Krynicy korzysta zaledwie 500 odbiorców.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Wicedyrektor Departamentu w Ministerstwie Przemysłu Chemicznego - Marian Krzywda: Dostawy gazu płynnego nie zaspakajają zapotrzebowania. Resort przemysłu chemicznego podejmuje wysiłki, aby w pełni zrealizować dostawy w ustalonej wysokości. W roku ubiegłym z zobowiązań tych resort całkowicie się wywiązał i stara się również o to w b.r. Wypadki nierytmicznych dostaw zdarzają się; przyczyną tego są technologiczne warunki przerobu ropy. Sytuacja ulegnie poprawie w następnych latach, o ile odpowiednio zwiększona zostanie pojemność magazynów w rozlewniach gazu płynnego; powinny one dysponować zapasami gazu na wypadek nieuniknionych zakłóceń w jego produkcji. Z istniejących rozlewni - tylko 2 dysponują odpowiednimi zbiornikami.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Minister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Jerzy Kusiak: Dynamiczny rozwój gazyfikacji bezprzewodowej stworzył konieczność szybkiej korekty założonych wielkości dostaw gazu płynnego. Zgodnie z tym założeniem, resort przygotował program rozbudowy sieci rozlewni gazu. Realizacja tego programu wymaga poważnych środków, również dewizowych.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Obecnie pokrycie zapotrzebowania ograniczone jest zarówno niedostatecznymi dostawami, jak i trudnościami magazynowania w rozlewniach, gazu płynnego. Zakłócenia w dostawach gazu mają często miejsce w okresach największego zapotrzebowania.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Mimo postulatu resortu, zaniechano w 1965 r. lokalizacji rozlewni gazu w Płocku z uwagi na brak siły roboczej na tym terenie; czynna już jest rozlewnia w pobliskim Rypinie.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Wspólnie z resortem górnictwa i energetyki czyni się wysiłki, aby zapewnić każdej zgazyfikowanej miejscowości odpowiednie specjalistyczne brygady remontowe.</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Trudności w formułowaniu i realizacji programu rozwoju ciepłownictwa wynikają stąd, że stałe zwiększanie programu budownictwa mieszkaniowego wzmaga zapotrzebowanie na uzbrojenie cieplne terenów. Toteż założenia rozwoju ciepłownictwa muszą ulegać stałej koreckie. Trzeba wziąć pod uwagę, że budowa ciepłowni, trwa daleko dłużej, aniżeli budynków mieszkalnych. Budownictwo ciepłowni ograniczane jest brakiem dostatecznych nocy wykonawczych. W następnej 5-latce uda się zapewne ściślej skorelować programy budownictwa mieszkaniowego i rozwoju ciepłownictwa.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Przewodniczący Komisji - poseł Jerzy Majewski (PZPR): Do omawianego problemu rozwoju gazyfikacji i ciepłownictwa, Komisja powinna powrócić po pewnym czasie, w szerszym kontekście - zaopatrzenia ludności miast i wsi w energię cieplną z różnych źródeł w skali ogólnokrajowej i w układzie regionalnym.</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Niezbędne wydaje się opracowanie generalnych założeń polityki zaopatrzenia w energię cieplną do roku 1980 w oparciu o plan rozwoju regionów. Opracowywane przez władze terenowe plany rozwoju brać muszą pod uwagę wielkość nocy energetycznych, jakie będą do dyspozycji. Wysuwanie postulatów przez władze terenowe, bez znajomości realnych perspektyw ich realizacji, prowadzi jedynie do nieporozumień pomiędzy nimi a resortami. Władze terenowe powinny uzyskać informacje dotyczące możliwości tworzenia systemów cieplnych w najbliższym czasie.</u>
<u xml:id="u-17.14" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Poruszone przez posłów sprawy o znaczeniu lokalnym powinny być przez resorty wyjaśnione bezpośrednio.</u>
<u xml:id="u-17.15" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">W dyskusji nie znalazł właściwego wyrazu problem należytego funkcjonowania systemu ciepłowniczego rozciągającego się obecnie na dalekie przestrzenie, w związku z rozbudową wielkich miast.</u>
<u xml:id="u-17.16" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Jest rzeczą niezbędną i pilną takie doskonalenie tego systemu, aby funkcjonował on bez przerw i zakłóceń, by dopływ ciepła był w sposób właściwy regulowany i równomierny. Zabezpieczenie niezbędnej do tego aparatury powinno być równoległe z rozbudową sieci cieplnej.</u>
<u xml:id="u-17.17" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Należy ściśle przestrzegać ustalonych zasad finansowania ciepłownictwa. Odgałęzienia od sieci centralnej, podległej radon narodowym, powinny być finansowane przez partycypantów.</u>
<u xml:id="u-17.18" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Szerzej należy wykorzystywać przemysłowe pyły wytwarzane przez elektrociepłownie.</u>
<u xml:id="u-17.19" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Niezmiernie ważnym zadaniem jest rytmiczna realizacja dostaw gazu płynnego. Sprawa ma poważny aspekt społeczny; trudno wytłumaczyć ludności, dlaczego okresowo występują braki tego gazu. Trzeba postulować, aby zainteresowane resorty znalazły takie rozwiązania technologiczne w zakresie magazynowania gazu, aby nie było zakłóceń w jego dostawach. Poczynić należy starania, aby zwiększyć zaopatrzenie w gaz płynny wsi.</u>
<u xml:id="u-17.20" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Komisja zleciła podkomisji opracowanie projektu dezyderatów.</u>
<u xml:id="u-17.21" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła informację w sprawie rozdziału mieszkań w 1972 r.</u>
<u xml:id="u-17.22" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Sprawozdanie z tej części obrad podamy w kolejnym biuletynie.</u>
<u xml:id="u-17.23" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">[STRESZCZENIE]</u>
<u xml:id="u-17.24" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">ROZWÓJ CIEPŁOWNICTWA ORAZ GAZOWNICTWA PRZEWODOWEGO I BEZPRZEWODOWEGO.</u>
<u xml:id="u-17.25" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra górnictwa i energetyki - Jana Kuczmę na posiedzeniu Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej w dniu 1 marca 1973 r.</u>
<u xml:id="u-17.26" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Lata 1971–1975 przyniosą zmiany w strukturze zużycia paliw i energii na cele bytowo-komunalne. Udział energii elektrycznej i cieplnej wzrośnie z około 8 proc. całkowitego zużycia w 1970 r. do 15 proc. w 1975 r. paliw gazowych i koksu - z 14 proc. do 17 proc.; zmniejszy się natomiast udział węgla kamiennego i brunatnego z 69 proc. do 63 proc. oraz torfu i drewna opałowego z 6,4 proc. do 3,8 proc.</u>
<u xml:id="u-17.27" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">W przeliczeniu na 1 mieszkańca zużycie paliw i energii na cele bytowo-komunalne wzrośnie z 945 kg paliwa umownego w 1970 r. do 1080 kg w 1975 r., tj. o 14,3 proc. Zużycie energii elektrycznej na te cele w przeliczeniu na 1 mieszkańca wzrośnie z 310 kWh do 320 kWh, tj. około 68 proc.</u>
<u xml:id="u-17.28" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Program rozwoju ciepłownictwa na lata 1971–1975 rozszerzony na mocy uchwały Rady Ministrów z 31 marca 1972 r. zakłada rozwój ciepłownictwa w 25 miastach, kosztem 10.9 mld zł. Program ten opracowany został z uwzględnieniem koniecznych wyprzedzeń inwestycyjnych, pozwalających na rozwój ciepłownictwa w latach następnych. Jest on aktualizowany i dostosowywany do zgłaszanych potrzeb.</u>
<u xml:id="u-17.29" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Większość miast w Polsce nie ma opracowanych i aktualnych koncepcji uciepłownienia. Jest to często przyczyną budowy zastępczych źródeł ciepła i eksploatowania nieekonomicznych kotłowni. Występuje to np. w Poznaniu, Chorzowie i Gliwicach.</u>
<u xml:id="u-17.30" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Przewiduje się, że ilość miast zaopatrywanych w ciepło z elektrowni i elektrociepłowni zawodowych wzrośnie z 35 w 1970 r. do 37 w 1975 r. i do 44 w 1980 r. Wzrośnie również ilość miast, w których energia cieplna dla potrzeb bytowo-komunalnych dostarczana będzie z elektrociepłowni przemysłowych. Skojarzona produkcja ciepła i energii elektrycznej w elektrociepłowniach przyniesie poważne korzyści ekonomiczne i zmniejszenie zapylenia miast.</u>
<u xml:id="u-17.31" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Konieczne jest ścisłe zsynchronizowanie planów rozwoju miast z planami rozwoju źródeł sieci cieplnych. Zwiększenie zadań inwestycyjnych w zakresie budowy elektrociepłowni wymaga wprowadzenia korekt w planach przedsiębiorstw wykonawczych oraz wytwórców urządzeń niezbędnych do budowy sieci cieplnych. Konieczne jest stworzenie przez rady narodowe koncepcji uciepłownienia miast i opracowanie na tej podstawie przez Ministerstwo Górnictwa i Energetyki oraz Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska programu rozwoju ciepłownictwa na lata 1976–1980 oraz ustalenie udziałów poszczególnych resortów w nakładach inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-17.32" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Przewiduje się dalszy, szybki wzrost zużycia gazu na cele komunalno-bytowe. W myśl założeń programu, szczególnie szybko wzrastać ma zużycie gazu ziemnego. W r. 1970 największy udział w zużyciu gazu na cele komunalno-bytowe miał gaz wytwarzany w gazowniach miejskich - 46 proc.; udział gazu koksowniczego wyraził się wskaźnikiem - 25 proc., udział gazu ziemnego - 29 proc. W 1980 r. struktura zużycia ulegnie zasadniczej zmianie i udział ten wynosić będzie: gazu miejskiego - 4 proc., koksowniczego - 17 proc., ziemnego - 79 proc.</u>
<u xml:id="u-17.33" who="#SylweriuszWawrzyniewicz">Obecnie wszystkie miasta powyżej 100 tys. mieszkańców mają czynną sieć gazową i warunki dalszego rozwoju gazyfikacji. Na ogólną ilość 889 miast i osiedli gazyfikacją przewodową objętych jest 327 (37 proc.). 39 miast w grupie miast od 20 do 100 tys. mieszkańców nie jest zgazyfikowanych, ale z uwagi na położenie w pobliżu tras gazociągów przesyłowych istniejących i projektowanych, zostaną one zgazyfikowane w latach 1976–1980. Szczególną uwagę poświęci, się gazyfikacji dużych aglomeracji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>