text_structure.xml
23.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 21 lutego 1974 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Tadeusza Rudolfa (PZPR), rozpatrzyła sytuację rynkową na tle dochodów i wydatków ludności w 1974 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- przedstawiciele Komisji Handlu Wewnętrznego;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z I zastępcą przewodniczącego Kazimierzem Secomskim i zastępcą przewodniczącego Januszem Hrynkiewiczem, Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług z ministrem Edwardem Sznajdrem, Ministerstwa Finansów z wiceministrem - Józefem Gabjanem, Państwowej Komisji Cen z wiceprzewodniczącym - Wojciechem Prussem oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Informację na temat sytuacji rynkowej na tle dochodów i wydatków ludności w 1974 r. przedstawił I zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Kazimierz Secomski (streszczenie informacji zamieszczamy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Koreferat w imieniu podkomisji przedstawił poseł Stanisław Tomaszewski.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Podejmowane przez rząd różnorodne środki wpływające na wzrost produkcji artykułów rynkowych, a także dodatkowe zobowiązania produkcyjne załóg zapewniły wzrost dostaw na rynek ponad zadania wynikające z planu 5-letniego. Jednakże asortymentowa struktura podaży, nie zawsze nadążała za popytem, powodując niepełne zaspokojenie zapotrzebowania na szereg artykułów, m.in. na mięso i jego przetwory, niektóre gatunki ryb słodkowodnych, filetów, tłustych śledzi solonych, makaronów, cytryn, okresowo - na jaja, przetwory mleczne. Mimo wysokich wskaźników wzrostu dostaw, występowały braki niektórych artykułów przemysłowych jak: meble, samochody, ciągniki rolnicze, materiały budowlane, a także obuwie i niektóre rodzaje tkanin i odzieży. Niezaspokojony był zwłaszcza popyt na wyroby nowe, modne, o wyższych walorach estetycznych i użytkowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Obecnie, w równowadze pieniężno-rynkowej nie następują żadne nowe napięcia. Trzeba jednak pamiętać, że równowagi globalnej nie można utożsamiać z pełnym nasyceniem rynku poszukiwanymi towarami o odpowiednich wartościach użytkowych. Równowaga globalna nie wyklucza występowania pewnych braków w zaopatrzeniu w towary określonych branż.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Ostatnie zwyżki cen alkoholu, benzyny i niektórych usług absorbują tylko część dodatkowego wzrostu dochodów ludności, a więc pozostała część musi być pokryta dodatkową produkcją. Poza tym dodatkowy wzrost dochodów ludności nie rozkłada się równomiernie. Stąd też nastąpią zmiany w strukturze popytu. Wydaje się, że przynajmniej przejściowo zmaleje popyt na wódkę i benzynę, a wzrośnie popyt na artykuły konsumpcyjne powszechnego użytku.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Stąd należy udzielić pełnego poparcia rządowemu programowi zakładającemu m.in. dodatkowe dostawy towarów rynkowych wartości 11 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Podkomisja uważa za szczególne istotne dla równowagi rynku te decyzje rządowe, które nakazują wykorzystanie wszystkich możliwości zwiększenia produkcji i dostaw artykułów żywnościowych zawierających białko. Należy także szukać możliwości zwiększenia ponad plan dostaw na rynek mięsa i jego przetworów, dążyć do utrzymania w sprzedaży również tańszych asortymentów oraz bardziej równomiernego zaopatrzenia w te artykuły w ciągu całego roku.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Konieczna jest poprawa struktury konsumpcji m. in. przez bardziej skuteczne oddziaływanie na kształtowanie racjonalnego odżywiania się. Należy zwiększyć wysiłek na rzecz rozwoju przemysłowej produkcji garmażeryjnej.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Ważnym z punktu widzenia równowagi rynku są również:</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- szybszy od założonego rozwój usług dla ludności, w tym usług turystycznych,</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- utrzymanie preferencji inwestycyjnych dla obiektów służących produkcji środków konsumpcji, zwłaszcza żywności i usług,</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- utrzymanie i utrwalanie zaufania do systemu oszczędzania m.in. przez stabilizację systemu oprocentowania i rozwoju różnych premiowanych systemów oszczędzania,</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- tworzenie warunków umożliwiających wykonanie dodatkowej produkcji artykułów rynkowych,</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- usprawnianie współpracy między handlem i przemysłem m.in. poprzez zwiększenie trafności zamówień ze strony handlu, zapewnienie większej rytmiki realizacji dostaw towarów przez przemysł, utrzymanie wymogów jakościowych i dalszą konkretyzację pojęcia „nowości rynkowe”.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem przedstawicieli resortów skierowali posłowie: Henryk Zieliński (PZPR), Feliks Starzec (ZSL), Stanisław Kozioł (ZSL), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Kazimierz Raszkowski (PZPR), Alojzy Melich (PZPR), Stanisław Kuziński (PZPR), Józef Kołodziejski (ZSL), Zdzisław Łapeta (PZPR), Leon Janczak (ZSL), Józef Kijowski (ZSL - przedstawiciel Komisji Handlu Wewnętrznego) i Aleksandra Jarnecka (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Podkreślano, że ze wszech miar są godne poparcia działania rządu zmierzające do utrwalenia i pogłębienia globalnej równowagi rynkowej. Przed producentami stają w związku z tym poważne zadania zwiększania produkcji towarów rynkowych, a zwłaszcza szybszego likwidowania braków tych artykułów, na które popyt nie jest jeszcze w pełni zaspokojony.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Poparcia wymagają - zdaniem posłów - zabiegi resortu handlu wewnętrznego w kierunku niedopuszczania do sprzedaży lub wycofywania z rynku towarów nieodpowiedniej jakości. Potrzebne jest też znacznie lepsze rozeznanie, które towary zasługują rzeczywiście na miano nowości, a tym samym na odpowiednio wyższe ich ceny. Niezrozumiałe jest - podkreślali posłowie - dlaczego wciąż jeszcze zdarzają się przypadki wycofywania z obrotu towarów „starych”, ale cieszących się niesłabnącym popytem.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono problemom analizy rynku pod kątem zaspokajania potrzeb regionalnych oraz poszczególnych grup społecznych. Posłowie interesowali się również, co robi się, aby umocnić powiązania: konsument-handel-przemysł.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Istotnym problemem jest precyzyjne określanie struktury i wielkości popytu rynkowego; pożądane jest wprowadzanie w tej dziedzinie nowoczesnych metod analizy, jednakże bez rezygnowania ze stosowanych dotychczas, ponieważ są one również pożyteczne i celowe. Producenci nowych wyrobów powinni dokładniej i szczegółowiej informować o ich walorach użytkowych, cechach i właściwościach.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Uznano, że konieczne jest zwiększenie oddziaływania - m.in. środków masowego przekazu - w kierunku edukacji ekonomicznej najszerszych kręgów społeczeństwa, bardziej szczegółowe wyjaśnienie istoty polityki płac i cen, a w tym kontekście stanu i potrzeb zaopatrzenia rynku. Wyrażono opinię, że należy nadal podejmować kroki zmierzające do wzrostu oszczędzania przez ludność.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Handel wewnętrzny - stwierdzano - dysponuje jeszcze zbyt słabym zapleczem i wyposażeniem technicznym; poprawa tego stanu jest jednym z pilnych zadań.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceprzewodniczący Państwowej Komisji Cen Wojciech Pruss, wiceminister finansów Józef Gabjan, minister handlu wewnętrznego i usług Edward Sznajder oraz zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Janusz Hrynkiewicz.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Z wyjaśnień tych wynika m.in., że problem systematycznej oceny sytuacji rynkowej i równowagi w tym zakresie znajduje się w centrum uwagi wszystkich zainteresowanych resortów i instytucji. M.in. co kwartał odbywa się kolegium Ministerstwa Handlu wewnętrznego i Usług poświęcone temu zagadnieniu. W związku z ustaleniem na br. zadania w postaci dodatkowej produkcji rynkowej wartości 11 mld zł minister handlu wewnętrznego i usług skierował do kierownictwa resortów wytwarzających na potrzeby rynku postulaty dotyczące konkretyzacji oczekiwanej produkcji, zwłaszcza pod kątem asortymentu towarów rynkowych.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Wielkie znaczenie przywiązuje się także do cen nowości rynkowych. Zasady i kryteria ustalania cen tych nowości zawarto zostały w uchwale Rady Ministrów z ubiegłego roku. Ponadto Prezes Rady Ministrów zobowiązał ostatnio ministrów do określenia szczegółowych kryteriów zaliczania do nowości wyrobów produkowanych przez szereg branż przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Resort handlu wewnętrznego będzie nadal rozszerzał system zawierania umów z przemysłem, rygorystycznie egzekwując m.in. terminowe wywiązywanie się z dostaw. Nie będą np. przyjmowane przez handel opóźnione dostawy artykułów zimowych. Zaostrzone zostaną również kryteria jakości towarów oraz przestrzegana zasada, aby wyroby prezentowane na Targach Krajowych jak najszybciej znajdowały się w sklepach.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Dla rozszerzenia i pogłębienia, analizy bieżących potrzeb rynku powołany został w Katowicach Ośrodek Badań Rynku, zaś Instytut Handlu Wewnętrznego koordynuje działalność w tej dziadzinie prowadzoną przez wyższe uczelnie i inne ośrodki. Resort handlu wewnętrznego nawiązał także pod tym kątem bezpośrednią współpracę z szeregiem placówek naukowych.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Pomyślnie przebiega realizacja kompleksowego programu, rekonstrukcji organizacyjno-technicznej handlu wewnętrznego, a także koordynacja działalności handlu państwowego i spółdzielczego.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">W zaopatrzeniu ludności w artykuły spożywcze dużą rolę odgrywa mleko i jego przetwory. Produkcja mleka w naszym kraju jest wysoka, ale równocześnie bardzo rozdrobniona, co poważnie utrudnia jego przemysłowy przerób. Poprawę tego stanu przyniesieni niewątpliwie szeroki program inwestycyjny, w ramach którego przewiduje się m.in. zbudowanie w najbliższych latach 25 wielkich mleczarń.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Wśród artykułów przemysłowych, na które popyt nie jest jeszcze zaspokojony, znajdują się meble. Istnieją możliwości pewnego zwiększenia ich produkcji w przemyśle terenowym i w drobnej wytwórczości, nie jest to jednak sprawa łatwa m.in. ze względu na deficyt niektórych materiałów i surowców. Zdecydowaną poprawę w tej dziedzinie przyniesie realizacja szerokiego programu rozbudowy i modernizacji przemysłu meblarskiego. Program taki jest obecnie przygotowywany.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszRudolf">Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów z uznaniem ocenia realizację przez rząd polityki społeczno-gospodarczego rozwoju kraju. W ramach tej polityki podjętych zostało szereg śmiałych zamierzeń zmierzających do podniesienia dochodów ludności oraz utrzymania i dalszego utrwalenia równowagi pieniężno-rynkowej. Szczególnie ważna dla osiągnięcia tego ostatniego celu jest dodatkowa produkcja na potrzeby rynku, której wartość powinna osiągnąć w br. około 11 mld złotych. Węzłowe zagadnienie stanowi to, by produkcja dodatkowa ściśle odpowiadała zapotrzebowaniu konsumentów. W związku z tym konieczne jest wzmożenie dyscyplin wszystkich Wytwórców, których decyzje produkcyjne stanowić powinny odpowiedź na konkretne potrzeby rynkowe. Zasada kwestionowania przez handel niewłaściwych towarów jest słuszna i powinna być poważnym sygnałem alarmowym dla zakładów, które towary te wytworzyły.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszRudolf">Najwyższe uznanie należy wyrazić inicjatorom i realizatorom szeroko obecnie podejmowanych czynów produkcyjnych dla uczczenia 30-lecia Polski Ludowej. Chodzi o to, aby również i te zobowiązania dawały dodatkową produkcję maksymalnie odpowiadającą potrzebom rynku.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszRudolf">Na aprobatę zasługują wszystkie przedsięwzięcia zmierzające do rozszerzenia produkcji nowości rynkowych oraz przeciwdziałające wprowadzaniu na rynek artykułów, które tylko z nazwy i ceny do nowości można zaliczyć.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszRudolf">Zadanie dalszego umacniania równowagi pieniężno-rynkowej jest realizowane pomyślnie. Poważna rola przypada tu aparatowi handlu, który podejmuje szereg istotnych działań w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszRudolf">Wszystkie poruszane w toku posiedzenia sprawy winny stanowić przedmiot szczególnego zainteresowania posłów - członków Komisji w czasie ich pracy w terenie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#TadeuszRudolf">Problematyką zaopatrzenia rynku zajmować się będzie w roku bieżącym szereg komisji sejmowych. Rola komisji wiodącej przypada Komisji Handlu Wewnętrznego. Dlatego też uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad, Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów przekaże w formie swej opinii komisji wiodącej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#TadeuszRudolf">Komisja zleciła podkomisji opracowanie takiego dokumentu, jak również sformułowanie opinii w sprawie sytuacji rynkowej dla rządu.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#TadeuszRudolf">[STRESZCZENIE]</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#TadeuszRudolf">SYTUACJA RYNKOWA NA TLE DOCHODÓW I WYDATKÓW LUDNOŚCI.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#TadeuszRudolf">Streszczenie informacji, złożonej przez I zastępcę przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Kazimierza Secomskiego na posiedzeniu Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów w dniu 21 lutego 1974 r.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#TadeuszRudolf">Realizowana od trzech lat polityka społeczno-gospodarcza opiera się na zasadzie, iż osiągnięcia w rozwoju gospodarczym kraju powinny znajdować swoje odbicie w warunkach bytowych ludności. Jedną z podstawowych form konkretyzacji tej zasady jest coraz ściślejsze wiązanie wzrostu płac i dochodów realnych ze wzrostem produkcji i wydajności pracy. Osiągnięty w tych dziedzinach postęp jest znacznie większy niż zakładano w planie 5-letnim. W latach 1971–1973 produkcja przemysłowa wzrosła o 36 proc. wobec planowanych 26 proc., wydajność pracy w przemyśle o ponad 22 proc. (planowana 14,5 proc.), a w budownictwie o przeszło 29 proc. (planowana 17 proc.), dzięki czemu nastąpiło zwiększenie przychodów pieniężnych ludności. Według planu 5-letniego płace realne w gospodarce uspołecznionej oraz dochody realne z produkcji rolniczej miały zwiększyć się w latach 1971–1973 o 10,5 proc., w rzeczywistości wzrosły o 24,5 proc. Podwyżki płac otrzymało w trzech ubiegłych latach ponad 6,4 mln pracowników, wobec pierwotnie zakładanego objęcia tymi podwyżkami około 4,6 mln pracowników. W 1974 r. podwyżki płac uzyska łącznie 4,2 mln osób, a w 1975 r. - 0,6 mln osób. W ten sposób program regulacji płac w bieżącym 5-leciu obejmie w zasadzie wszystkie grupy zawodowe. Równolegle urzeczywistniany jest program rozszerzania zakresu i podwyższania wysokości pieniężnych świadczeń socjalnych. Przychody ludności z tego tytułu wzrastały w latach 1971–1975 średnio o 12,6 proc. rocznie. Konsekwentnie realizowana jest również polityka kształtowania na zbliżonym poziomie tempa wzrostu dochodów ludzi pracy zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej i utrzymujących się z produkcji rolniczej. W tym celu kilkakrotnie podwyższano ceny skupu produktów rolnych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#TadeuszRudolf">Przy ogólnym przekroczeniu założeń planu 5-letniego w dziedzinie dostaw towarów i usług dla ludności, skala tego przekroczenia była w trzech ubiegłych latach wyższa w stosunku do ponadplanowych osiągnięć produkcyjnych. Świadczy to o skierowaniu szczególnie dużego wysiłku produkcyjnego na poprawę zaspokojenia potrzeb ludności. Jednocześnie dokonano istotnej zmiany w podziale nakładów inwestycyjnych w przemyśle, zwiększając udział nakładów na rozwój produkcji dóbr konsumpcyjnych. W latach 1966–1970 przeznaczono na ten cel niespełna 20 proc. środków na rozwój przemysłu, natomiast w latach 1971–1973 udział ten wzrósł do około 26 proc.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#TadeuszRudolf">W sumie w latach 1971–1973 przychody pieniężne ludności były wyższe o około 138 mld zł w stosunku do założeń planu 5-letniego. Ponadplanowy wzrost dostaw towarów na zaopatrzenie rynku wyniósł w tym czasie ponad 94 mld zł, a wzrost wartości usług dla ludności — 10 mld zł. Wyższy od zakładanego w planie 5-letnim o około 58 mld zł był także przyrost zasobów pieniężnych ludności. Sprzyjało to utrzymaniu równowagi rynkowej. Łącznie z wysokim wzrostem podaży towarów i usług pozwoliło to w latach 1971–1973 nie tylko utrzymać globalną równowagę pieniężno-rynkową, ale także utrwalić ją i umocnić na poziomie znacznie przekraczającym założenia planu.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#TadeuszRudolf">O równowadze tej decyduje nie tylko ilość towarów i usług przeznaczanych na zaspokojenie potrzeb ludności, lecz również struktura asortymentowa podaży i jej dostosowanie do istniejącego popytu. W minionych trzech latach nastąpiło wydatne wzbogacenie asortymentu towarów na rynku, co nie oznacza jednak, że podaż towarów we wszystkich dziedzinach nadąża za wzrostem popytu. Nie zaspokojony był jeszcze w pełni popyt m.in. na mięso i jego przetwory oraz niektóre artykuły przemysłowe, jak meble, samochody osobowe, ciągniki i maszyny rolnicze oraz materiały budowlane.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#TadeuszRudolf">Plan na 1974 r. przewidywał zwiększenie przychodów pieniężnych ludności o blisko 9 proc., a płac realnych oraz realnych dochodów ludności rolniczej o ok. 5 proc. Plan tegoroczny nacechowany jest troską zarówno o dalsze umocnienie globalnej równowagi pieniężno-rynkowej, jak i o rozszerzenie zakresu równowagi na poszczególnych odcinkach. Duży nacisk położono na wzrost dostaw wyrobów poszukiwanych oraz na zwiększenie dostaw nowości rynkowych. Towary nowe bądź udoskonalone stanowić będą ok.15 proc. ogólnej wartości dostaw na rynek w br. Sformułowano przy tym bezwzględną zasadę, że wprowadzanie rzeczywistych nowości rynkowych nie może ograniczać podaży poszukiwanych przez ludność wyrobów dotychczas wytwarzanych.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#TadeuszRudolf">Duży wpływ na dochody i wydatki ludności oraz kształtowanie się w br. równowagi pieniężno-rynkowej mieć będzie rządowy program realizacji postanowień I Krajowej Konferencji PZPR. Oparto ten program wzrost dochodów ludności wymaga zwiększenia podaży towarów rynkowych. Dlatego też na naradzie aktywu partyjno-gospodarczego w dniu 4 lutego br. wysunięto zadanie dodatkowego zwiększenia produkcji i dostaw na rynek wartości ok. 11 mld złotych. Z kwoty tej ok. 4 mld zł powinno przypadać na artykuły żywnościowe, zaś 7 mld zł - na artykuły przemysłowe.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#TadeuszRudolf">Przed resortami przemysłu spożywczego, rolnictwa i żeglugi oraz spółdzielczością mleczarską, ZSS „Społem” i CRS „Samopomoc Chłopska” postawione zostało zadanie zwiększenia produkcji i dostaw przede wszystkim wyrobów zawierających białko, a więc mleka, serów, jaj, ryb i przetworów rybnych. Przewiduje się wzrost dostaw poszukiwanych wyrobów garmażeryjnych i koncentratów spożywczych oraz podaży warzyw i owoców w postaci świeżej i przetworzonej.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#TadeuszRudolf">Dużą wagę przywiązuje się do szerszego oddziaływania aparatu handlu na asortymentową strukturę produkcji oraz na wzmocnienie odpowiedzialności przedsiębiorstw produkcyjnych za wywiązywanie się z zawartych umów. Konieczna jest również dalsza, zdecydowana poprawa jakości i nowoczesności artykułów konsumpcyjnych oraz wprowadzanie innowacji rynkowych, zwiększanie udziału produkcji i dostaw artykułów nowych i zmodernizowanych. Towary uznawane za nowości rynkowe muszą się odznaczać rzeczywistymi walorami nowoczesności. Wszelkie próby pozornego unowocześniania wyrobów z myślą o przemycaniu ukrytych podwyżek cen - spotkają się ze zdecydowanym przeciwdziałaniem.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#TadeuszRudolf">Resort handlu wewnętrznego i usług oraz resorty współpracujące zostały zobowiązane do skuteczniejszego oddziaływania na racjonalizację spożycia i poprawę struktury konsumpcji oraz na wykorzystanie możliwości sezonowego zwiększenia dostaw, podniesienia poziomu kultury handlu oraz łączenia sprzedaży z organizowaniem usług. Dla przyspieszenia rozwoju usług dla ludności przewiduje się lepsze wykorzystywanie możliwości zakładów spółdzielczych i rzemiosła indywidualnego oraz poprawę materialnych, technicznych i organizacyjnych warunków działalności usługowej.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#TadeuszRudolf">Ministrowie, wojewodowie i prezydenci miast zostali zobowiązani do określenia do końca lutego br. dziedzin, w których istnieją jeszcze rezerwy wzrostu produkcji rynkowej oraz do tworzenia warunków sprzyjających podejmowaniu przez przedsiębiorstwa inicjatyw na rzecz zwiększenia produkcji na zaopatrzenie rynku.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#TadeuszRudolf">Przewiduje się, że wszystkie te przedsięwzięcia doprowadzą do wyraźnej poprawy zaspokojenia potrzeb ludności, a zarazem do dalszego umocnienia równowagi pieniężno-rynkowej. Należy się jednak liczyć z tym, że wysoki wzrost przychodów pieniężnych ludności spowoduje silniejsze niż dotychczas zmiany w strukturze popytu. Nie we wszystkich przypadkach istnieją obiektywne możliwości jeszcze szybszego zwiększania dostaw określonych rodzajów towarów. Stąd podejmowane obecnie wysiłki dla zwiększenia podaży artykułów rynkowych powinny zmierzać do maksymalnej poprawy globalnej równowagi rynkowej i odpowiedniego złagodzenia występujących trudności odcinkowych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>