text_structure.xml 43.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 2 grudnia br. Komisja Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Franciszka Gesinga (ZSL) i Edmunda Stuczyńskiego (PZPR) rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie Rady Ministrów z wykonania Narodowego Planu Gospodarczego i budżetu państwa w roku 1965 wraz z uwagami NIK;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- projekt Narodowego Planu Gospodarczego i budżetu państwa na rok 1967 oraz podstawowych założeń planu na rok 1968 w częściach dotyczących Ministerstwa Rolnictwa i Centrali Spółdzielni Ogrodniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów — Władysław Jagusztyn, podsekretarze stanu w Ministerstwie Rolnictwa: Józef Okuniewski i Stanisław Gucwa, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów — Jan Dusza, wiceprezes CRS „Samopomoc Chłopska” — Jan Kamiński, sekretarz generalny Centralnego Związku Kółek Rolniczych — Stefan Godlewski, prezes Centrali Spółdzielni Ogrodniczych — Tadeusz Barzyk, dyrektor Zespołu NIK — Feliks Nowakowski.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania NPG i budżetu państwa w roku 1965 w częściach dotyczących Ministerstwa Rolnictwa i Centrali Spółdzielni Ogrodniczych. Komisja rozpatrywała sprawozdania tych resortów z wykonania planu i budżetu w 1965 r. wraz z uwagami Zespołu NIK w dniu 28 czerwca br. (por. BPS)196/IV kad./. Stwierdzono pełną zgodność złożonych wówczas sprawozdań z odpowiednią częścią sprawozdania Rady Ministrów, jak również uwag Zespołu NIK do sprawozdań resortów z uwagami Najwyższej Izby Kontroli do sprawozdania rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Informację o projekcie planu i budżetu na rok 1967 w części dotyczącej Ministerstwa Rolnictwa przedłożył podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa — Józef Okuniewski (streszczenie informacji podajemy na oddzielnych kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw produkcji roślinnej przedstawił poseł Jan Kasiak (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Wprowadzona przez resort rolnictwa rejonizacja upraw spełniła pozytywną rolę. Jednakże na niektórych odcinkach wymaga ona udoskonalenia. Realizując plany produkcji roślinnej, należałoby równocześnie rewidować i ulepszać plany rejonizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Słuszna jest troska resortu o poprawę struktury zasiewów. Daje się jednak zauważyć niekorzystne odchylenia. Chodzi głównie o państwowe gospodarstwa rolne, w których należałoby zwiększyć powierzchnię uprawy zbóż; przy niedostatku siły roboczej w rolnictwie — wysoki stopień mechanizacji w PGR stwarza ku temu warunki. Wydaje się, że w PGR zbyt duży areał, stosunkowo większy niż w gospodarce chłopskiej, zajmują rośliny pastewne. Różnicy tej nie uzasadniają rozmiary hodowli bydła w PGR w porównaniu z gospodarką chłopską.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Wymogi produkcyjne i wzrost kultury rolnej wśród rolników powodują, że coraz większy jest popyt na maszyny rolnicze. Mechanizacja prowadzona przez kółka rolnicze nie zaspokaja w pełni potrzeb. Na spotkaniach z wyborcami wysuwany jest postulat rozszerzenia sprzedaży traktorów i maszyn rolniczych dla gospodarstw indywidualnych. Sprawę tę trzeba rozważyć i stworzyć rolnikom możliwość zakupu potrzebnego im sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Planując rozwój produkcji roślinnej i zwiększenie zdolności produkcyjnej gospodarstw indywidualnych, nie sposób pominąć tak ważnej sprawy, jak gospodarowanie ziemią. Przy opracowywaniu dokumentacji pod zabudowę architekci szafują ziemią, nie biorąc pod uwagę ani rozmiarów działek przeznaczonych pod budynki, ani jakości gruntów. Konieczne jest opracowanie na szczeblu centralnym wytycznych w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Narastającym problemem jest komasacja gruntów. Nie do rzadkości należą gospodarstwa, których grunty rozrzucone są w kilkunastu kawałkach, odległych od siebie o kilometry. W tych warunkach trudno mówić o rozwijaniu mechanizacji, stosowaniu nawozów sztucznych i środków chemicznych. Rolnik posiadający rozkawałkowane gospodarstwo traci mnóstwo energii i czasu na pracę nieproduktywną.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Gdybyśmy scalili 3 mln ha gruntów — wówczas ze zlikwidowanych miedz, dróg polnych i przejazdów uzyskalibyśmy minimum 10 proc. użytków rolnych, tj. 300 tys. ha. Z tej ziemi otrzymać można 600 tys. ton zbóż. A zatem koszty komasacji zwróciłyby się szybko w plonach.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Konieczne jest zwrócenie większej uwagi na punkty odbioru produktów rolnych. Z roku na rok wzrasta dostarczana przez rolników masa towarowa, a działalność tych punktów nie ulega znaczniejszej poprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Uwagi podkomisji ds. produkcji zwierzęcej, dotyczące planu rozwoju hodowli, przedstawiła poseł Pelagia Pająk (bezp.):</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W pełni uzasadniony jest kierunek dalszego rozwoju hodowli bydła, szczególnie bydła rzeźnego, oraz intensyfikacja wydajności i produkcyjności pogłowia. Intensyfikacja hodowli bydła rzeźnego i mlecznego ma podstawę w dobrych warunkach paszowych, jednak planowany wzrost pogłowia nie jest poparty odpowiednią ilością stanowisk dla bydła. Toteż przed wydziałami budownictwa wiejskiego należałoby postawić zadanie opracowania programu inwestycji dla potrzeb hodowli.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Analizując zadania planu 5-letniego Komisja uchwaliła dezyderat w sprawie prawidłowego zagospodarowania rejonów zmeliorowanych i zaopatrzenia ich w materiał hodowlany i użytkowy. Komisja wnioskowała wówczas priorytetowe potraktowanie tych rejonów. Zadania resortu na 1966 r. obejmujące zaopatrzenie rejonów zmeliorowanych w 40 tys. sztuk bydła, nie zostały w pełni wykonane. Istnieje więc konieczność ponownego zwrócenia uwagi na ten problem.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Z wielu rejonów dochodzą głosy domagające się pewnych zmian w rejonizacji ras bydła. Mniejsze jest zainteresowanie rolników hodowlą bydła czerwonego aniżeli bydła ras czarno-białych. W większym stopniu należy uwzględniać te rasy bydła, które cieszą się uznaniem rolników.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W planie 5-letnim założyliśmy stabilizację rozmiarów hodowli trzody chlewnej, co podyktowane jest koniecznością ograniczenia, a w perspektywie likwidacji importu zbóż. Już obecnie wzrost pogłowia trzody chlewnej jest prawie równy ilościom przewidywanym na koniec 5-latki, a wynika ze stosunkowo dobrych warunków paszowych i wzrostu dostaw pasz przemysłowych. Należałoby jednak zwrócić uwagę, czy ten wzrost nie pociąga za sobą większego skarmiania zbóż.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Rozdrobniona gospodarka chłopska potrzebuje siły pociągowej, zwłaszcza ze względu na transport. Wydaje się, że bez odpowiedniego wyposażenia rolnictwa w mechaniczne środki transportu, założone w planie dalsze obniżenie pogłowia koni o 13,9 proc. nie będzie realne.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Ostatnio wzrosło zainteresowanie rolników hodowlą owiec i plan zakłada też dalszy wzrost tego pogłowia. Aby osiągnąć oczekiwane wyniki, trzeba zaopatrzyć hodowców w odpowiedni materiał wyjściowy, którego obecnie brak.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W produkcji drobiarskiej większą uwagę należałoby poświęcić rozwojowi ferm drobnotowarowych, które mogą najskuteczniej zapobiegać często występującym u nas wahaniom w dostawach jaj na rynek, Rozwój tego typu ferm wymaga zaopatrzenia ich w materiał wylęgowy, pasze i prowadzenie odpowiedniego instruktażu.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Zastrzeżenia budzi ciągle stan sanitarny pomieszczeń inwentarskich. Istnieje potrzeba wzmożonego, zorganizowanego działania kółek rolniczych, spółdzielni mleczarskich i innych ogniw, mającego na celu podnoszenie kultury hodowli.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Konsekwentna realizacja założonego rozwoju hodowli powinna przynieść dalsze osiągnięcia w tym dziale produkcji rolnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MichałPolnar">Wskaźniki wzrostu hodowli w planie na rok 1967 są ustalone prawidłowo. Głównym problemem jest zabezpieczenie wszechstronnego rozwoju bazy paszowej, zwłaszcza rozwijania produkcji pasz soczystych. Silosy budowane są obecnie głównie w rejonach buraczanych; w zbyt małym stopniu rozwijane jest kiszonkarstwo roślin trawiastych, wysokobiałkowych. Należy położyć większy nacisk na rozwój tego kierunku kiszonkarstwa, m.in. przez szersze organizowanie pokazów kiszenia roślin wysokobiałkowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MichałPolnar">Zwrócić trzeba baczniejszą uwagę na pielęgnację bydła. Coraz więcej jest zootechników gromadzkich, którzy powinni się tym zająć.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MichałPolnar">W rejonie Bieszczad istnieją jeszcze rozległe i niewykorzystane obszary dla hodowli owiec. Poza wypasami owiec tatrzańskich, można rozwinąć tam państwową hodowlę owiec.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MichałPolnar">Uwagi podkomisji mechanizacji rolnictwa przedstawił poseł Mieczysław Tomkowski (PZPR): Program mechanizacji rolnictwa zrealizowany jest ogół pomyślnie. W pewnym stopniu zaspokojone są też potrzeby rolnictwa w zakresie środków transportu. Rozpatrując projekt planu podkomisja mechanizacji rolnictwa zwróciła uwagę na niedostateczną ilość kopaczek konnych, kosiarek, siewników nawozowych, a także na brak zunifikowanych pługów ciągnikowych, zwłaszcza na gleby ciężkie. Szybszego rozwiązania wymaga sprawa dostaw odpowiedniej ilości przyczep transportowych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MichałPolnar">Mimo zakładanego wzrostu produkcji części zamiennych do ciągników i maszyn rolniczych, trudności w zaopatrzeniu w niektóre części nadal będą ograniczać możliwości remontów i napraw. Z powodu braku części zamiennych, mimo dobrze zorganizowanego zaplecza techniczno-remontowego, część ciągników musi być wycofywana z użytku.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MichałPolnar">Podkomisja zwróciła także uwagę na brak dostatecznej ilości samochodów ciężarowych nie tylko w przedsiębiorstwach melioracyjnych i budowlanych, ale i w PGR. W związku z tym część ciągników musi być wycofywana z prac polowych i używana do transportu.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MichałPolnar">Podkomisja uważa, że należałoby postulować skoncentrowanie środków finansowych i mocy przerobowej dla przyśpieszenia budowy zakładu produkcji przyczep transportowych dla rolnictwa w Zasławiu, jak również zabezpieczenie mocy technicznej dla produkcji brakujących i poszukiwanych części zamiennych do maszyn rolniczych i ciągników.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MichałPolnar">Uwagi podkomisji budownictwa wiejskiego przedstawił poseł Szymon Dziedzic (ZSL): Nakłady na budownictwo wiejskie w 1967 r. wyniosą 9.634 mld zł, z czego na inwestycje przeznacza się 84,5 proc. (ponad 8 mld zł), na remonty kapitalne — 15,4 proc.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MichałPolnar">Najwięcej nakładów ma być skierowanych na rozbudowę zaplecza techniczno-produkcyjnego rolnictwa oraz na budowę magazynów i przechowalni. Wskutek niedoboru mocy produkcyjnej przedsiębiorstw budowlanych, plan budownictwa rolniczego został ograniczony, co może wpłynąć na pewne obniżenie planowanego wzrostu produkcji rolnej. W roku przyszłym przewiduje się np. wzniesienie 627 budynków dla bydła o 81 tys. stanowisk, podczas gdy potrzeby sięgają 315 tys. stanowisk.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MichałPolnar">Podkomisja budownictwa wiejskiego widzi trudności w pełnym zabezpieczeniu planu inwestycyjnego rolnictwa i wyraża zaniepokojenie z powodu ograniczenia możliwości przyjmowania przez przedsiębiorstwa budowlane nowych inwestycji rolniczych do realizacji. Podkomisja proponuje dezyderaty uchwalone poprzednio przez Komisję w sprawie rozwoju budownictwa wiejskiego uzupełnić dalszymi, dotyczącymi: podjęcia odpowiednich kroków w celu nieprzedłużania cyklu budowy obiektów rolniczych, zaostrzenia kontroli odbioru budów, zwrócenia baczniejszej uwagi na efektywność inwestycji; przekazanie gromadzkim radom narodowym uprawnień do realizowania drobnych inwestycji rolniczych o wartości poniżej 500 tys. zł systemem gospodarczym.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MichałPolnar">Ze względu na stałe niewykonywanie planów budownictwa rolniczego w województwach: krakowskim, kieleckim, łódzkim i warszawskim podkomisja uważa, że należy podjąć wszelkie możliwe kroki, aby zwiększyć potencjał przerobowy przedsiębiorstw budownictwa wiejskiego w tych województwach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KazimierzBarcikowski">W zakresie środków produkcji rolnej następuje stan równowagi pomiędzy potrzebami a ich zaspokojeniem. Toteż obecnie najważniejszym problemem jest, aby wieś w pełni i właściwie wykorzystywała maszyny, środki chemiczne i inne formy pomocy produkcyjnej. Obecnie np. wzrasta zaopatrzenie wsi w nawozy mineralne; wielkość zastosowania nawozów zależy jedynie od przedsiębiorczości samego rolnika. Wyłania się potrzeba kompleksowego działania właściwych placówek zajmujących się rozwijaniem postępu w rolnictwie. Potrzebna jest odpowiednia reklama i propaganda nawozów sztucznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JózefŁaciak">Należałoby stworzyć szersze możliwości współpracy pomiędzy indywidualnymi gospodarstwami rolnymi a państwowymi gospodarstwami rolnymi w zakresie wykorzystania środków mechanizacji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JózefŁaciak">Wiele maszyn przeznaczonych na złom przez gminne spółdzielnie i POM-y można by przekazywać w drodze licytacji w ręce chłopów, którzy po wykonaniu gruntownych napraw mogliby je jeszcze wykorzystać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarianTuka">Nie wydaje się słuszne zwiększanie obszaru zasadzeń ziemniaków w PGR-ach, tym bardziej, że obsada bydła na 100 ha w PGR wzrasta nieznacznie. Daleko korzystniejsze i mniej pracochłonne jest zwiększenie areału uprawy zbóż w tych gospodarstwach. Wydaje się niesłuszne zamierzone ograniczenie dopłat do usług w zakresie wapnowania gleb i wylewu wody amoniakalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanKlecha">Lekarze weterynarii, przyjeżdżając do kilku gospodarzy w jednej wsi, od każdego z nich pobierają nieraz zwrot kosztów podróży. Rolnicy nie znają dokładnie cennika usług.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanKlecha">Rolnicy skarżą się na niewłaściwy przebieg prac melioracyjnych, a zwłaszcza na złe wykonawstwo. Należałoby wzmóc kontrolę nad tymi pracami.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JanKlecha">Rolnicy nie kwestionują potrzeby prowadzenia na ich gruntach prac związanych z poszukiwaniami geologicznymi. Skarżą się natomiast na bezmyślne niekiedy niszczenie plonów i opieszałe szacowanie szkód wynikłych z prowadzenia tych prac. Szkody polowe z tego tytułu muszą zostać sprowadzone do koniecznych rozmiarów.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JanKlecha">W planie zakłada się poważny wzrost hodowli bydła. Pewne uwagi nasuwa mała wydajność bydła, wynikająca z niewłaściwego poziomu opieki zootechnicznej. Zbyt mało uwagi przywiązuje się do podniesienia poziomu kultury chowu bydła. Realizacja planu rozwoju hodowli bydła wymaga zarówno rozwinięcia sieci kół hodowców, jak i rozbudowy sieci mleczarń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławKrauss">W związku z niskim produkcyjnie poziomem bydła w woj. lubelskim i małą stosunkowo jego wartością, konieczne jest dostarczenie na ten teren jałówek zarodowych o większej wartości genetycznej. Odczuwa się dotkliwy brak techników-laborantów dobrze przygotowanych do pracy w lecznicach weterynaryjnych. Brak tego personelu odbija się ujemnie na pracy lecznic.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AugustynPilch">W związku z niską jakością robót melioracyjnych, trzeba rozważyć możliwość przedłużenia okresu gwarancyjnego robót melioracyjnych z jednego roku do trzech lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#FranciszekMaj">Istotną sprawą jest ustalenie, kto ma koordynować rozwój produkcji rolnej na szczeblu gromady. Najsłuszniejsze byłoby powierzenie agronomowi funkcji „ministra rolnictwa” w gromadzie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#FranciszekMaj">O poziomie produkcji mleka decyduje przede wszystkim wysokowartościowa pasza. Najwięcej wysiłków organizacyjnych i finansowych należy skierować na rozwój bazy paszowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WładysławGałka">Wzbudza pewien niepokój zmniejszenie ilości nowo budowanych agronomówek na wsi. W ratach ubiegłych wznoszono przeciętnie 500 agronomówek rocznie; plan na rok przyszły przewiduje wybudowanie tylko 250 agronomówek.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WładysławGałka">Technika rolnicze trzeba koniecznie wyposażyć w odpowiednie maszyny i urządzenia. Uczniowie techników nie powinni uczyć się na starych maszynach rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#WładysławGałka">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa — Józef Okuniewski: W dyskusji wysunięto wiele propozycji i wniosków, które są już realizowane, bądź też przygotowane do realizacji. Prowadzi się intensywne prace nad nowymi odmianami roślin uprawnych, w szczególności zbóż. Placówki hodowlane podjęły na dość szeroką skalę hodowlę odmian intensywnych, dających wysokie plony przy wysokim poziomie nawożenia. Przeprowadza się również weryfikację rejonizacji odmian.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#WładysławGałka">Krytyczne uwagi wzbudziła struktura zasiewów w PGR. Resort wydał już przed dwoma laty dyrektywę o konieczności zmiany struktury zasiewów. Realizacja jej wymaga jednak pewnego okresu czasu. Już w roku bieżącym obsiewy zbóż ozimych wykazały, że dyrekcje zespołów PGR podjęły konkretne kroki w kierunku rozszerzenia areału zbóż. Szczególnie duży postęp osiągnęły PGR w rozszerzeniu uprawy pszenicy. Nieznaczny wzrost nasadzeń ziemniaków w PGR wynika z konieczności zabezpieczenia gospodarstw chłopskich w odpowiednią ilość sadzeniaków oraz przeznaczenia ziemniaków na produkcję suszu ziemniaczanego.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#WładysławGałka">Realizacja postanowień uchwały Rady Ministrów z lipca bieżącego roku w sprawie ochrony użytków rolnych będzie przeciwdziałać tendencji do nieoszczędnego przeznaczania ziem uprawnych na cele pozarolnicze.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#WładysławGałka">Resort prowadzi w ramach aktualnych możliwości coraz szerszą akcję dostarczania na tereny bogate paszowo jałowizny wysokiej klasy. Również potencjał genetyczny pogłowia bydła jest dzięki inseminacji coraz wyższy. Postulat weryfikacji rejonizacji ras bydła jest realizowany. Następuje stała poprawa jakości mieszanek paszowych.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#WładysławGałka">Na konieczność unowocześnienia rolnictwa wskazują m.in. duże wahania w poziomie produkcji i podaży mleka, jaj i mięsa w ciągu roku. Powoduje to szereg poważnych trudności w realizacji programu intensyfikacji gospodarki rolnej. Zwiększająca się z roku na rok sieć służby zootechnicznej stwarza możliwości podjęcia skuteczniejszej batalii o rytmiczność produkcji i przełamanie wielowiekowych nawyków.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#WładysławGałka">Ujawniająca się tendencja wzrostu pogłowia koni wiąże się z niedostatkiem środków transportowych w rolnictwie. Zmiany w tej dziedzinie wprowadzi zwiększenie dostaw ciągników i ich koncentracja w określonych rejonach kraju.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#WładysławGałka">Rok 1967 przyniesie znaczną poprawę w zakresie zaopatrzenia rolnictwa w poszukiwane maszyny oraz w części zamienne.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#WładysławGałka">Aktualne możliwości przyrostu mocy przerobowej przedsiębiorstw budowlanych i skala dostaw materiałów dla budownictwa wiejskiego nie gwarantują w pełni realizacji zamierzeń inwestycyjnych. Resort czyni wiele starań w celu umocnienia przedsiębiorstw i baz budowlanych pracujących dla potrzeb rolnictwa. Mimo postępującego przyrostu mocy przerobowych o 10–11 proc. rocznie, stopień napięcia planu inwestycyjnego jest bardzo wysoki. Dlatego m.in. wprowadzono priorytet dla budownictwa produkcyjnego.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#WładysławGałka">Słuszny jest postulat w sprawie doskonalenia systemu instruktażu i propagandy nowoczesnych form gospodarowania w rolnictwie. W większości województw powstały już zespoły koordynacyjne służby rolnej, które ustalają programy wszechstronnego wykorzystania środków informacji i propagandy, zgodnie z wymogami unowocześnienia procesów produkcyjnych w rolnictwie.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#WładysławGałka">Zastępca Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów — Władysław Jagusztyn: Dostawy przyczep dla rolnictwa są problemem, który doczeka się rozwiązania dopiero w przyszłości. W budowie znajdują się zakłady w Zasławiu, które zajmą się produkcją przyczep. Przewiduje się, że zakłady zostaną uruchomione w roku 1968.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#WładysławGałka">Obecnie Komisja Planowania przeciwdziała tendencjom, jakie wykazują niektóre przedsiębiorstwa do wycofywania się z produkcji przyczep.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#WładysławGałka">Wciąż nieuregulowane są dostawy części zamiennych dla rolnictwa. W tej dziedzinie brak jest właściwej sygnalizacji o niedoborze części zamiennych.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#WładysławGałka">Rolnictwo odczuwa niedostatek ciężkich samochodów ciężarowych. Problemu tego nie rozwiąże samo rozdzielnictwo samochodów. Mimo wzrastającej produkcji tego typu wozów, która w przyszłym roku osiągnie 37 tys. sztuk, mimo zwiększającego się importu ciężkich wozów — wciąż będzie występował ich niedobór.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#WładysławGałka">W planach na rok 1967 pewnemu zmniejszeniu ulega tempo budownictwa rolnego. Spowodowane to jest trudnościami przerobowymi. Wiele inwestycji ujętych w planach nie może doczekać się realizacji.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#WładysławGałka">Wyłania się konieczność przejrzenia i uproszczenia przepisów i zarządzeń dotyczących budownictwa wiejskiego.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#WładysławGałka">Dodatkowych wyjaśnień udzielił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów — Jan Dusza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#EdmundStuczyński">Sytuacja gospodarcza kraju wymaga położenia nacisku na szybszy rozwój produkcji zbóż. Trzeba podkreślić, że państwowe gospodarstwa rolne zrobiły znaczny krok naprzód w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#EdmundStuczyński">Mamy duże potrzeby w dziedzinie zwiększenia stanowisk dla bydła i trzody chlewnej. Wiąże się to z nakładami inwestycyjnymi. Można tu jednak osiągnąć znaczną poprawę przez wykorzystanie w sposób racjonalny istniejących stanowisk. Trzeba podjąć większe wysiłki w kierunku zwiększenia produktywności zwierząt hodowlanych.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#EdmundStuczyński">Przy rejonizacji upraw i wprowadzaniu nowych odmian roślin uprawnych należy brać pod uwagę nie tylko dane stacji doświadczalnych, ale również głosy producentów. Służba rolna winna dołożyć starań w kierunku rozwijania zabiegów hodowlano-pielęgnacyjnych i podnoszenia jakości usług w dziedzinie ochrony roślin.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#EdmundStuczyński">Wielokrotnie podnoszony był przez Komisję problem części zamiennych do maszyn rolniczych. Trzeba dołożyć starań, aby zapowiedziana poprawa istotnie nastąpiła w przyszłym roku.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#EdmundStuczyński">Wiele wysiłku wymagać będzie zmobilizowanie wszystkich środków dla wykonania planu resortu rolnictwa. Wyrazić można przekonanie, że starania resortu poparte zostaną wysiłkiem produkcyjnym chłopów i robotników rolnych, a także pracowników służby rolnej.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#EdmundStuczyński">Komisja przyjęła projekt Narodowego Planu Gospodarczego i budżetu państwa na rok 1967 w części dotyczącej Ministerstwa Rolnictwa w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#EdmundStuczyński">Komisja uchwaliła dezyderaty, w których postuluje:</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#EdmundStuczyński">- opracowanie kompleksowego programu zaspokojenia potrzeb wsi w zakresie konserwacji i remontów urządzeń energetycznych;</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#EdmundStuczyński">- podjęcie odpowiednich kroków przeciwdziałających przedłużaniu cyklów budowy obiektów rolniczych i zaostrzenie kontroli odbioru budów;</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#EdmundStuczyński">- przekazanie gromadzkim radom narodowym uprawnień do podejmowania drobnych inwestycji wiejskich o wartości poniżej 500 tys. zł;</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#EdmundStuczyński">- rozpatrzenie możliwości zabezpieczenia mocy przerobowej dla przedsiębiorstw budownictwa wiejskiego w województwach: krakowskim, kieleckim, łódzkim i warszawskim;</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#EdmundStuczyński">- skoncentrowanie środków finansowych i mocy przerobowej dla przyśpieszenia budowy zakładu produkcji przyczep transportowych dla rolnictwa w Zasławiu;</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#EdmundStuczyński">- zabezpieczenie mocy technicznej dla produkcji poszukiwanych części zamiennych do maszyn rolniczych i ciągników oraz podniesienia ich jakości.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#EdmundStuczyński">Informację o projekcie planu i budżetu na 1967 r. w części dotyczącej Centrali Spółdzielni Ogrodniczych przedłożył prezes CSO — Tadeusz Barzyk (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#EdmundStuczyński">Uwagi podkomisji przedstawiła poseł Anna Soroko (PZPR): Działalność CSO ulega stałej poprawie. Wzrasta ilość członków spółdzielni ogrodniczych. Nastąpiła pewna poprawa w zaopatrzeniu w środki produkcji.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#EdmundStuczyński">Nie oznacza to, że usunięto wszystkie dokuczliwe niedociągnięcia i braki. Od lat dyskutuje się nad problemem niskiej jakości warzyw i owoców. Nastąpiła wprawdzie pewną poprawa, ale nadal trudności sprawia zbyt towaru niższych gatunków. Poprawa w tej dziedzinie uzależniona jest od dostaw odpowiedniego materiału szkółkarskiego. W związku z narastającą tendencją do zakładania małych sadów przydomowych oraz z trudnościami z nabyciem odpowiedniego materiału szkółkarskiego, konieczne jest opracowanie szerokiego programu rozwoju szkółkarstwa.</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#EdmundStuczyński">Dalszego doskonalenia wymaga system skupu i kierowania nadwyżek towarowych do przetwórstwa. Bezwzględnie konieczne jest udzielenie pomocy spółdzielczości ogrodniczej w postaci dostarczenia odpowiedniej ilości opakowań.</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#EdmundStuczyński">Trzeba podjąć starania o zwiększenie produkcji mrożonek i wartościowych przetworów owocowych, zagospodarowanie gorszych gatunków jabłek w gorzelniach, rozwinięcie produkcji suszu owocowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SzymonDziedzic">W wielu regionach kraju istnieją tradycje suszarnictwa owoców. W oparciu o nie należałoby rozwijać małe suszarnie polowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JózefŁaciak">Producentom owoców dotkliwie daje się we znaki brak opakowań. Z tego powodu często nie mogą się oni wywiązywać z umów kontraktacyjnych, a spółdzielnie ogrodnicze nie mogą wypełnić swoich zadań w stosunku do przemysłu przetwórczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KsaweraBarańska">Spółdzielnie ogrodnicze nie odbierają obecnie od producentów zakontraktowanej cebuli. Przechowywanie cebuli w gospodarstwach naraża rolników na koszty, które powinny być zrekompensowane w cenie odbioru cebuli w okresie wiosennym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MichałPolnar">Rozwój sadownictwa napotyka trudności ze względu na brak odpowiedniej ilości materiału szkółkarskiego. W związku z tym istnieje potrzeba planowego rozwoju szkółek, które dostarczać będą materiał na zakładanie sadów, zgodnie z zapotrzebowaniem przyszłościowym na poszczególne rodzaje owoców.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MichałPolnar">Dodatkowych wyjaśnień udzielił prezes Centrali Spółdzielni Ogrodniczych — Tadeusz Barzyk, informując Komisję o zaplanowanym imporcie polowych suszarni do owoców, opracowaniu typowych projektów przechowalni owoców oraz współpracy z CNOS nad rozwojem szkółek drzew owocowych.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MichałPolnar">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1967 w części dotyczącej Centrali Spółdzielni Ogrodniczych, w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MichałPolnar">Przewodniczący obradom — poseł Edmund Stuczyński (PZPR) zapowiedział, że rozwój warzywnictwa i sadownictwa będzie przedmiotem obrad Komisji w I-ej połowie przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#MichałPolnar">O PROJEKCIE NARODOWEGO PLANU GOSPODARCZEGO NA ROK 1967 I PODSTAWOWYCH ZAŁOŻENIACH PLANU NA ROK 1968 W CZĘŚCI DOTYCZĄCEJ MINISTERSTWA ROLNICTWA</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#MichałPolnar">Informacja złożona przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa — Józefa Okuniewskiego na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego w dniu 2 grudnia 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#MichałPolnar">Według wstępnych szacunków wartość produkcji globalnej rolnictwa w roku bieżącym wyniesie 256.300 mln zł, co oznacza wzrost o około 4,4 proc. w porównaniu z 1965 r. Założenia NPG zostały przekroczone o 8,5 proc.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#MichałPolnar">Na osiągnięcie tak poważnego wzrostu złożyły się wyższe piony i zbiory ziemniaków, buraków cukrowych, warzyw, owoców i siana łąkowego oraz stosunkowo niezłe, choć niższe niż w ubiegłym roku plony zbóż i roślin oleistych. Nastąpił też poważny wzrost pogłowia bydła, trzody chlewnej i owiec. Znacznie wzrosła produkcja mleka.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#MichałPolnar">Wartość skupu produktów rolnych wzrośnie w bieżącym roku w porównaniu z 1965 r. o 8,7 proc.; skup artykułów roślinnych zwiększy się o 12,4 proc., artykułów zwierzęcych — o 6 proc. Szacuje się, że ustalone w NPG zadania skupu zbóż będą przekroczone o około 500 tys. ton, to jest o 17 proc. Wyższy niż w ubiegłym roku będzie skup buraków cukrowych — o 8 proc. i ziemniaków — o 7 proc. Skup owoców przewyższy wyniki zeszłoroczne o około 54 proc., skup warzyw — o ponad 19 proc.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#MichałPolnar">Skup żywca będzie wyższy niż w roku 1965 o około 5,5 proc. Szczególna dynamika cechuje skup żywca drobiowego i wołowego.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#MichałPolnar">Tegoroczny skup mleka jest o ponad 10 proc. wyższy niż w ubiegłym roku; zadania NPG w skupie mleka przekroczone zostały o ponad 12 proc.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#MichałPolnar">W bieżącym roku nastąpił dalszy rozwój bazy technicznej i materialnej rolnictwa, lepsze i bardziej umiejętne było wykorzystanie dostarczanych rolnictwu środków produkcji, nastąpiła znaczna poprawa agrotechniki.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#MichałPolnar">Na tle pomyślnej sytuacji w całym rolnictwie, na specjalne podkreślenie zasługują wyniki osiągnięte przez PGR. Wartość produkcji końcowej netto w porównaniu z poprzednim rokiem gospodarczym wzrosła w PGR o 23 proc. Wyniki te wiążą się z korzystnymi zmianami w produkcji roślinnej i zwierzęcej w PGR; rozszerzono powierzchnię uprawy pszenicy oraz roślin oleistych, pogłowie bydła zwiększyło się o ponad 63 tys. sztuk, tj. o 5,1 proc., trzody chlewnej o 1,1 proc. i owiec o 0,5 proc. Nastąpiła też poprawa jakości inwentarza, a wydajność mleka od jednej krowy zwiększyła się w PGR średnio o 198 litrów. Coraz większy jest udział PGR w realizacji programu nasiennego i hodowlanego. Państwowe Gospodarstwa pokaźnie poprawiły swoje wyniki finansowe, osiągając zysk znacznie wyższy od zaplanowanego.</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#MichałPolnar">Punktem wyjścia do ustalenia głównych zadań produkcyjnych dla rolnictwa na rok 1967 są średnie plony uzyskane w latach 1963–1966. Planuje się produkcję globalną rolnictwa na rok 1967 niższą od osiągniętej w roku bieżącym o 2,3 proc., w tym produkcję roślinną niższą o 4,2 proc., zaś produkcję zwierzęcą wyższą o 0,6 proc. Jednak w porównaniu z przeciętną z lat 1963–1966, produkcja globalna rolnictwa będzie wyższa o 4,2 proc. Przyjęcie tej metody planowania oznacza ustalenie realnych wskaźników, uwzględniających przeciętne warunki klimatyczne.</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#MichałPolnar">Przewiduje się, że w roku 1967 nastąpi pewne zwiększenie udziału zbóż w strukturze zasiewów — z 55,6 proc. do 55,7 proc. Również powierzchnia roślin strączkowych, oleistych i włóknistych ulegnie niewielkiemu zwiększeniu. Mniejsza natomiast o 15 tys. ha będzie powierzchnia buraków cukrowych. Pewnemu zmniejszeniu ulegnie także areał ziemniaków. Plony podstawowych roślin uprawnych przyjmuje się na podstawie średniej osiągniętej w ostatnich 4 latach: dla roślin zbożowych — 17,8 q z ha, oleistych — 13,9 q z ha, ziemniaków — 162 q z ha, buraków cukrowych 283 q z ha i siana 37 q z ha. Nie przewiduje się zwiększenia kontraktacji roślin przemysłowych, natomiast poważnie rozszerzona będzie kontraktacja roślin zbożowych. W przyszłym roku powinniśmy zakontraktować: pszenicy — 440 tys. ha, jęczmienia browarnego — 240 tys. ha, żyta — 380 tys. ha, jęczmienia na kaszę — 45 tys. ha i owsa — 30 tys. ha.</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#MichałPolnar">Korzystna sytuacja paszowa pozwala na postawienie w planie śmiałych zadań związanych z dalszym wzrostem pogłowia bydła. Przewiduje się, że pogłowie to wzrośnie o 3 proc., tj. o 313 tys. sztuk. Produkcja mleka powinna osiągnąć 13.700 mln litrów, żywca wołowego około 800 tys. ton. W roku bieżącym osiągnęliśmy wysokie pogłowie trzody chlewnej; w oparciu o korzystną sytuację paszową zakłada się dalszy wzrost pogłowia trzody o około 1 proc., tj. około 150 tys. szt. Pogłowie owiec ma wzrosnąć o około 1,1 proc.</u>
          <u xml:id="u-15.16" who="#MichałPolnar">Skutecznej realizacji zadań rolnictwa służyć będzie dalsza poprawa zaopatrzenia wsi w środki produkcji. Dostawy kwalifikowanych nasion zbóż wyniosą około 545 tys. ton, co pozwoli na obsianie nimi 35 proc. ogólnej powierzchni roślin zbożowych. Dostawy sadzeniaków ziemniaka w ilości 1.540 tys. ton pozwolą na odnowienie 15 proc. powierzchni uprawy ziemniaków. W pełni będą zaspokojone potrzeby rolnictwa w dziedzinie nasion roślin strączkowych, motylkowych drobnonasiennych, traw, oleistych, okopowych, pastewnych i innych.</u>
          <u xml:id="u-15.17" who="#MichałPolnar">Dla poprawy jakości pogłowia, rolnictwo otrzyma materiał zarodowy. Kontynuowane będą prace nad oceną mlecznej wydajności krów. Inseminacją objęte będzie 66 proc. pogłowia krów i jałowic. Intensywnie zwalczana będzie gruźlica u bydła i choroby pasożytnicze.</u>
          <u xml:id="u-15.18" who="#MichałPolnar">Pod przyszłoroczne zbiory rolnictwo otrzyma 1.451 tys. ton nawozów mineralnych w czystym składniku, w tym nawozów azotowych 516 tys. ton, fosforowych — 356 tys. ton, potasowych — 569 tys. ton. Łącznie dostawy nawozów mineralnych będą wyższe o 12 proc., co pozwoli na osiągnięcie wskaźnika 73 kg nawozu w czystym składniku na 1 ha użytków rolnych. Zabiegami ochronnymi obejmie się ponad 80 proc. gruntów uprawnych.</u>
          <u xml:id="u-15.19" who="#MichałPolnar">Wartość sprzętu technicznego dostarczonego rolnictwu wyniesie w 1967 r. około 7,9 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu z rokiem bieżącym o 14,7 proc. Przewiduje się także pewne zwiększenie dostaw materiałów budowlanych: cementu — o 3,5 proc., wapna o 5,7 proc., materiałów ściennych — o 8,3 proc., wyrobów hutniczych — o 6,9 proc.</u>
          <u xml:id="u-15.20" who="#MichałPolnar">Nakłady inwestycyjne na rolnictwo wyniosą około 32,2 mld zł i będą wyższe od tegorocznych o 2,1 mld zł. W całości nakładów państwowych około 85 proc. stanowią nakłady na melioracje rolne, rozbudowę zaplecza techniczno-remontowego, elektryfikację oraz na dalszą poprawę wyposażenia państwowych gospodarstw rolnych. Przewiduje się zmeliorowanie 174 tys. ha gruntów ornych, 112 tys. łąk i pastwisk i zagospodarowanie 127 tys. ha użytków zielonych. Nakłady na zaplecze techniczno-remontowe pozwolą na wybudowanie 160 filii POM oraz rozbudowę 180 POM-ów.</u>
          <u xml:id="u-15.21" who="#MichałPolnar">Na państwowe gospodarstwa rolne przeznacza się 6,7 mld złotych, to jest o 5 proc. więcej niż w roku bieżącym; poważna część tych nakładów kierowana będzie na umocnienie gospodarstw nasiennych i hodowlanych, produkujących materiał na potrzeby gospodarki chłopskiej.</u>
          <u xml:id="u-15.22" who="#MichałPolnar">Zgodnie z uchwałą Biura Politycznego KC PZPR i Prezydium NK ZSL, kontynuowane będą prace nad koncentracją sprzętu traktorowo-maszynowego w kółkach rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-15.23" who="#MichałPolnar">Plan na rok 1967 charakteryzuje się znacznym rozszerzeniem działalności w dziedzinie oświaty rolniczej i szkolnictwa. Do klas pierwszych 3-letnich techników korespondencyjnych przyjętych będzie o 60 proc. więcej uczniów, co oznacza wzrost możliwości kontynuowania nauki przez młodzież pracującą w uspołecznionym i indywidualnym rolnictwie. Będzie się nadal rozwijać zasadnicze szkoły rolnicze oraz ulepszać ich bazę materialno-techniczną.</u>
          <u xml:id="u-15.24" who="#MichałPolnar">Na inwestycje dla szkolnictwa rolniczego przeznacza się w planie terenowym 336,6 mln złotych.</u>
          <u xml:id="u-15.25" who="#MichałPolnar">Na podkreślenie zasługuje współdziałanie kółek rolniczych, Związku Młodzieży Wiejskiej i Ministerstwa Rolnictwa mające na celu dalszy rozwój i poprawę wyników osiąganych przez zespoły przysposobienia rolniczego. W przyszłym roku rozpocznie się organizowanie ośrodków konsultacyjnych dla zespołów przysposobienia rolniczego i szkół przysposobienia rolniczego.</u>
          <u xml:id="u-15.26" who="#MichałPolnar">Resort rolnictwa będzie nadal usprawniał swą wielostronną działalność ekonomiczną, organizacyjną i oświatową, mającą na celu rozwój i podnoszenie poziomu produkcji rolnej.</u>
          <u xml:id="u-15.27" who="#MichałPolnar">O PROJEKCIE NPG I BUDŻETU PAŃSTWA NA 1967 R. W CZĘŚCI DOTYCZĄCEJ CENTRALI SPÓŁDZIELNI OGRODNICZYCH</u>
          <u xml:id="u-15.28" who="#MichałPolnar">Informacja złożona przez prezesa Centrali Spółdzielni Ogrodniczych — Tadeusza Barzyka na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego w dniu 2 grudnia 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-15.29" who="#MichałPolnar">Projekt planu CSO na rok 1967 w generalnych założeniach nie odbiega od ustaleń planu 5-letniego na ten rok.</u>
          <u xml:id="u-15.30" who="#MichałPolnar">W programie działalności spółdzielczości ogrodniczo-pszczelarskiej w roku przyszłym przewiduje się szereg konkretnych poczynań zmierzających do polepszenia współpracy z producentami, zwiększenia możliwości magazynowych i przetwórczych oraz poprawienia warunków skupu.</u>
          <u xml:id="u-15.31" who="#MichałPolnar">Ulegnie nieznacznemu zwiększeniu liczba magazynów i przetwórni owoców i warzyw. Nastąpi wzrost skupu w dziale sadownictwa i ogrodnictwa. Trudności wystąpią, podobnie jak w roku bieżącym, w realizacji planowanych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-15.32" who="#MichałPolnar">Głównym zadaniem jest stopniowe zmniejszanie dysproporcji między rozwojem produkcji a możliwościami zagospodarowania warzyw i owoców. W ramach kontraktacji zamierza się oddziaływać na wzrost produkcji wysokowartościowych gatunków owoców i warzyw.</u>
          <u xml:id="u-15.33" who="#MichałPolnar">W związku z trudnościami transportowymi nastąpi pewne ograniczenie kontraktacji w dużych bazach produkcyjnych. Z powodu znanych trudności z odbiorem całej produkcji truskawek, podejmie się starania w kierunku zmiany układu odmian oraz wprowadzenia zmian w rejonizacji upraw, aby osiągnąć przedłużenie sezonu zbiorów.</u>
          <u xml:id="u-15.34" who="#MichałPolnar">Spółdzielczość ogrodnicza zamierza preferować budowę przechowalni owoców i warzyw u producentów oraz różnicować ceny za dostawy pozasezonowe w celu rozładowania spiętrzeń napływu masy towarowej.</u>
          <u xml:id="u-15.35" who="#MichałPolnar">Rocznie przybywa około 80–100 hektarów upraw pod szkłem. Możliwości rozwoju produkcji szklarniowej ograniczone są brakiem potrzebnych materiałów budowlanych. Niemniej kontynuowane będą starania w celu rozwijania produkcji pod szkłem. Staraniom o zwiększenie produkcji poszczególnych gatunków warzyw i owoców towarzyszyć będą wysiłki zmierzające do podniesienia jakości towaru.</u>
          <u xml:id="u-15.36" who="#MichałPolnar">Problemem poważnie utrudniającym realizację zadań planowych jest brak dostatecznej ilości opakowań, głównie łubianek i beczek. Niezbędna jest w tej dziedzinie pomoc resortu leśnictwa.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>