text_structure.xml 13.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaGenowefaWisniowska">Otwieram posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Porządek dzienny otrzymali państwo w zawiadomieniu. Czy ktoś z państwa wnosi zastrzeżenia do porządku obrad? Nie ma zastrzeżeń. Porządek obrad uważam za przyjęty. Rozpoczynamy realizację punktu I. Proszę o zabranie głosu pana ministra Waldemara Dąbrowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MinisterKulturyWaldemarDabrowski">Wszyscy powinniśmy zadać sobie pytanie, na czym polega sens współczesnej Europy, która musi w coraz większym stopniu znaleźć właściwe proporcje w dylemacie pomiędzy dbaniem o tożsamość a respektem dla różnorodności zawierających się w niej kultur. Niewątpliwie wyróżnikiem określającym obecny obraz Europy jest uznanie waloru kulturowego, językowego, tożsamości narodowej i odrębności za wartości fundamentalne. Pamiętajmy, że wszystkie zawirowania historii i dramaty ludzkości, które miotały losami państw i narodów były wywoływane brakiem respektu dla odrębności i różnorodności - skrajnym przykładem takiego postępowania był przecież Holokaust. Dlatego też Konstytucja RP zagwarantowała mniejszościom narodowym i grupom etnicznym wolność zachowania i rozwoju własnej tradycji kulturalnej, języka i obyczajów. Od momentu wejścia w życie ustawy zarejestrowało się około 140 stowarzyszeń mniejszościowych, z tego 70 aktywnie współpracuje z ministerstwem. Współpraca ta sprowadza się do kilku zasadniczych obszarów działania. Ministerstwo wydaje około 30 periodyków poświęconych stowarzyszeniom mniejszościowym. Ponadto wspieramy działalność kulturalną poprzez pomoc w działalności teatrów amatorskich, chórów i seminariów, a także uczestniczymy we wszelkiego rodzaju festiwalach i konkursach, jak również wspomagamy strony internetowe poszczególnych mniejszości. Nasze działania zmierzają zatem do podtrzymania ciągłości tradycji i dziedzictwa własnej kultury, która konstytuuje współczesność i decyduje w głównej mierze o kształcie przyszłości. W tym zakresie sprawą najważniejszą wydaje się pielęgnowanie języka ojczystego, który chyba najpełniej wyraża odrębność narodową. Warto podkreślić, że współpraca z mniejszościami jest czynnikiem integracyjnym i źródłem procesu edukacyjnego na płaszczyźnie relacji mniejszość-większość - w szczególności że relacje te są naznaczone emocjami natury historycznej i wymagają od społeczeństwa pełnego zrozumienia i zaakceptowania inności i odrębności. Wielokrotnie na posiedzeniach Komisji wspominali państwo o niedostatku finansowania działalności mniejszości narodowych w Polsce. Nie mogę nie zgodzić się z takim stwierdzeniem. Osobiście również zauważam niepokojący niedostatek finansowania kultury polskiej. Dla przykładu - Francja wydaje na potrzeby kulturalne każdego obywatela 190 euro, Dania 200 euro, a Polska 24 euro. Należy zadać sobie pytanie, czy rzeczywiście jesteśmy aż tak biedni, czy jest to być może spowodowane miarą świadomości elit politycznych, które w parlamencie rozstrzygają o budżecie kultury narodowej - w tym o budżecie mniejszości. Proszę pamiętać, że to nie Minister Kultury rozstrzyga o poziomie finansowania mniejszości narodowych, tylko właśnie parlament. W moim przekonaniu budżet przeznaczony na utrzymanie dziedzictwa narodowego zamykający się kwotą 20 mln zł jest trudny do zaakceptowania z wielu powodów. Osobiście sądzę, że budżet pozwalający na zachowanie poziomu przyzwoitości powinien być zwiększony o 600 mln zł - i jest to moim zdaniem w skali państwa możliwe do zrealizowania. Trzeba jednak powiedzieć, że pomimo trudnej sytuacji finansowej w ostatnich dwóch latach nastąpił dość znaczny wzrost budżetu kultury.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MinisterKulturyWaldemarDabrowski">W 2003 wydatki w zakresie kultury wzrosły o 22%, a w 2004 o ponad 15%. Ponadto pojawiło się dodatkowe źródło finansowania w postaci środka specjalnego z gier losowych, które niestety decyzją parlamentu zredukowano o 60 mln zł. Szczegółowe kryteria dotyczące podziału środków przedstawi państwu pan Jerzy Zawisza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaKulturyJerzyZawisza">Kryteria, którymi posługuje się Departament Mniejszości Narodowych nie odbiegają od kryteriów stosowanych we wszystkich pozostałych departamentach Ministerstwa Kultury. Do każdego złożonego wniosku podchodzimy indywidualnie i bardzo poważnie. Przypominam jednak, że w każdym wniosku powinna być zawarta pewna określona ilość informacji, które stanowią podstawę decyzji podjętej przez Ministra Kultury. Bardzo ważne jest to, aby w części kosztorysowej była jasno określona suma kosztów danego zadania oraz wymienione zostały podmioty współfinansujące to zadanie - bowiem ministerstwo może partycypować jedynie w części kosztów całego przedsięwzięcia (1/3 wkładu) - a także w myśl obowiązujących kryteriów zadeklarowany został wkład własny. Jest to bardzo poważny problem dla wszystkich stowarzyszeń i organizacji mniejszości narodowych, które są przecież bardzo biednymi podmiotami i nie stać ich często nawet na minimalny wkład finansowy w realizację jakiegoś istotnego dla tej społeczności zadania. W związku z tym bardzo często rozpatrując nadchodzące do ministerstwa wnioski jesteśmy postawieni przed dylematem, w jaki sposób pogodzić oczekiwania tych społeczności z jasno określonymi kryteriami przyznawania dotacji. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z niewielkich możliwości organizacji i stowarzyszeń mniejszościowych i niejednokrotnie skłaniamy się do pozytywnej oceny tego typu wniosków mimo iż, nie spełniają one w całości uznawanych przez nas kryteriów. Z drugiej strony pomagamy również w stymulowaniu tych podmiotów do poszukiwania jak najodpowiedniejszych sponsorów realizowanego przez nich przedsięwzięcia. Szczególną uwagę naszych beneficjantów zwracamy więc na potrzebę własnej aktywności w poszukiwaniu innych źródeł dofinansowania. Generalnie przyjęty przez nas podział zakłada uzyskanie dodatkowego dofinansowania w granicach 1/3 wszystkich kosztów i wkładu własnego w tej samej wysokości. Następną istotną sprawą jest bardzo dokładne i rzetelne wypełnienie wniosku ze wszystkimi wymaganymi załącznikami. Problem w tym, ze nasi kredytobiorcy ze względu na skromne środki własne nie zatrudniają etatowych księgowych, w związku z czym spotykamy się wielokrotnie ze źle wypełnionymi wnioskami, które siłą rzeczy muszą być ponownie odsyłane, przez co termin uzyskania dotacji ulega znacznemu opóźnieniu. Przypominam więc, że bezwzględnie wymagany jest przez nas wypis z krajowego rejestru sądowego, zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami oraz całościowy ubiegłoroczny bilans kredytobiorcy. Poprawnie wypełniony wniosek jest przez nas rozpatrywany również pod względem merytorycznym - czyli ważności danego zadania dla kultury mniejszości. Po otrzymaniu dotacji rygorystycznie przestrzeganą przez nas kwestią jest wymóg złożenia sprawozdania finansowego określającego poniesione w tym zakresie wydatki. Proszę również pamiętać, że sprawozdanie finansowe jest nieodłączną częścią wniosku i musi być przedstawione w ściśle określonym terminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaGenowefaWisniowska">Dziękuję za wyjaśnienia ze strony Ministerstwa Kultury. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselEugeniuszCzykwin">Osobiście naszą współpracę z Ministerstwem Kultury w ciągu ostatnich dwóch lat oceniam pozytywnie. Przy okazji chcę podziękować za wizytę pana ministra w województwie podlaskim, która bez wątpienia miała duże znaczenie moralne dla tamtejszej społeczności. Cieszę się również ze wzrostu nakładów budżetowych na mniejszości - o czym wspominał pan minister Waldemar Dąbrowski - i mam nadzieję, że sytuacja ta będzie ulegała ciągłej poprawie, tym bardziej że oszczędności budżetowe w sferze kultury nie są chyba w pełni uzasadnione. Z tego, co dziś usłyszałem, pan dyrektor Jerzy Zawisza wyraża wolę do zrozumienia potrzeb i możliwości organizacji mniejszościowych przejawiającą się w wyrównywaniu pewnych dysproporcji w podziale środków, którymi dysponuje Departament Mniejszości. Nierówny podział środków, o czym wielokrotnie już wspominałem, jest zauważalny szczególnie w przypadku mniejszości łemkowskiej i rosyjskiej. Sugeruję zatem, aby dodatkowe środki z budżetu przeznaczać w pierwszej kolejności na kulturę tych mniejszości. Mam jeszcze pytanie do pana ministra odnośnie do dezyderatu Komisji, który dotyczył dofinansowania rewaloryzacji supraskiej ławry. Obecny na Komisji konserwator generalny zapewniał, że resort widzi taką potrzebę i jego działania będą zmierzały w kierunku przyznania środków na realizację tego zadania. Chciałbym się dowiedzieć, czy resort podjął w tej sprawie jakąś decyzję. I jeszcze jedna sprawa dotycząca tej społeczności - nadal nierozwiązana pozostaje kwestia tzw. katakumb, gdzie grzebano pierwszych mnichów, a zarazem założycieli miasta. Miejscowa społeczność jak dotąd nie zdobyła się na jakieś działania zabezpieczające teren cmentarza, który ulega przez to dalszej dewastacji. Ponadto od kilku już lat trwa wokół tego tematu urzędnicza "przepychanka" i brak jest kogokolwiek, kto chciałby poważnie zająć się tą drażliwą dla miejscowej społeczności kwestią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MinisterKulturyWaldemarDabrowski">Pana posła Eugeniusza Czykwina zapewniam, że nasza wizyta w Supraślu przyniosła tamtejszej społeczności oprócz, jak pan powiedział "znaczenia moralnego", również i wymierną korzyść finansową, która odnosi się zarówno do wspomnianej przez pana ławry, jak i Liceum Plastycznego w Supraślu. Proszę pamiętać, że podstawowym zadaniem, które musi finansować resort kultury ze środka specjalnego jest utrzymanie i rozbudowa infrastruktury kultury, która w obliczu dotacji związanych z akcesją Polski do struktur UE daje ogromne szanse na poprawę kondycji polskiej kultury poprzez dotacje strukturalne. Włożyliśmy już dużo pracy w przygotowanie menedżerów kultury polskiej, aby potrafili skorzystać z szansy, jaką dają programy strukturalne - tym bardziej że infrastruktura kultury polskiej jest bardzo uboga np. w Katowicach, Poznaniu i Wrocławiu brakuje sali koncertowej, w Krakowie nie ma opery, brak jest również jakiegokolwiek muzeum sztuki współczesnej. Dlatego też pieniądze ze środka specjalnego w głównej mierze chcę przeznaczyć na działania o charakterze strukturalnym. Niemniej jednak planujemy, że Ministerstwo przeznaczy ze środka specjalnego około 3 mln zł na działalność związaną z mniejszościami narodowymi. Z tego wynika, że wzrost finansowania tego zakresu działalności resortu wzrośnie o 30%. Wracając do pytania o ławrę w Supraślu mogę zapewnić, ze prześlę panu posłowi Eugeniuszowi Czykwinowi w trybie indywidualnym odpowiedź w tej sprawie, bowiem decyzję dotyczącą tego obiektu będę podejmował w najbliższych dniach. Na zakończenie dodam, że do ministerstwa wpłynęło 4500 pełnych pasji i wrażliwości wniosków, na realizację których potrzeba 1 mld zł. Tymczasem budżet ministerstwa miał wynosić teoretycznie 130 mln, które po decyzji parlamentu stopniały do 70 mln. Ponadto resort musi ze środka specjalnego zrealizować kilka zadań państwowych najwyższej rangi, które nie zostały wpisane do budżetu - np. promocja kultury polskiej za granicą, zakupy biblioteczne i wiele innych. Z moich szacunków wynika, że tylko w przypadku zakupów bibliotecznych potrzeba rokrocznie finansować zakupy za ponad 20 mln zł, aby doprowadzić sieć biblioteczną do stanu normalności. Poziom czytelnictwa w Polsce jest zastraszająco niski, a doświadczenie światowe pokazuje, że najwięcej książek czytają obywatele najbardziej rozwiniętych państw świata. To oznacza, że z ilości i jakości przeczytanych książek rodzi się jakość życia ludzkiego - według badań naukowców angielskich wczesne wdrażanie dzieci w doświadczenia lektury poprawa o 30% zdolność ich rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i koncentracji. A zatem 10 mln zł na zakupy biblioteczne to niezbędna konieczność. Na zakończenie chcę wyrazić nadzieję, że fundusze na działalność kulturalną mniejszości, jak i kulturę narodową będą z roku na rok coraz wyższe i nie powtórzą się już cięcia budżetowe w sferze środka specjalnego, który daje możliwość precyzyjnego adresowania określonych dotacji oraz aktywnego wspierania ludzi animujących kulturę polską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaGenowefaWisniowska">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania, wnioski? Nie ma zgłoszeń. Zamykam posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>