text_structure.xml 73.2 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanRokita">Witam serdecznie członków obu Komisji, gości, a także prasę. Otwieram posiedzenie wspólne Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Przepraszam za dość nagłą i nietypowo zapowiedzianą zmianę terminu naszego posiedzenia. Zarządził ją marszałek Sejmu, chcąc dać posłom możliwość uczestniczenia w debacie nad finansami publicznymi.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanRokita">Z uwagi na oczywiste trudności w prowadzeniu tego typu posiedzenia, o czym przekonaliśmy się już poprzednio, proszę ekipy telewizyjne, aby w miarę możliwości starały się nie utrudniać parlamentarzystom samej procedury głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanRokita">Będziemy dziś głosować przy pomocy aparatury, która jest nieco inna niż na sali sejmowej. Zwracam więc uwagę, że przed każdym naciśnięciem przycisku "za" lub "przeciw" konieczne jest najpierw naciśnięcie przycisku obecności - pierwszy z lewej, z napisem "obecny". Dopiero wtedy, gdy ten przycisk świeci się światłem ciągłym - nie mrugającym - aparatura gotowa jest do głosowania. Inaczej nie ma możliwości podjęcia decyzji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJanRokita">Możemy więc przystąpić do meritum. W porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia jest głosowanie projektu ustawy o podziale terytorialnym kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselJanRokita">Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselGrazynaStaniszewska">Ja w kwestii formalnej. To nie są punkty porządku dziennego, ale sposób procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanRokita">Zaraz przejdę do tej sprawy, informując państwa, że prezydia obu Komisji na posiedzeniu wspólnym, przed dzisiejszym posiedzeniem Komisji rekomendują państwu następujący sposób procedowania:</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselJanRokita">- Jak wiadomo, na poprzednim posiedzeniu podjąłem decyzję o unieważnieniu dwóch głosowań z powodów proceduralnych. Na nasz wniosek otrzymaliśmy stanowisko Prezydium Sejmu w tej sprawie. Prezydium podtrzymało wniosek o unieważnienie, rozszerzając także nieważność, z mocy prawa, na głosowanie trzecie, a mianowicie nad wnioskiem posła Andrzeja Brachmańskiego o 16 województw, gdzie również zaszły pewne uchybienia przy liczeniu głosów.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselJanRokita">Po uzgodnieniu stanowiska w prezydiach Komisji proponujemy państwu, żeby uznać za nieważne głosowania nad całością art. 2 ust. 1 ustawy i przystąpić do ponownych głosowań nad tym artykułem, nie kwestionując jednocześnie innych decyzji, które komisje podjęły na poprzednim posiedzeniu, a które mają legalne umocowanie. Praktycznie oznacza to, że skutkami nieważności zostałyby objęte te nasze decyzje, które są następstwem w odniesieniu do art. 2 ust. 1, czyli decyzje o siedzibach urzędów, nazwach urzędu wojewody i stolicach poszczególnych województw.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselJanRokita">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu wobec tych propozycji uznam, że Komisje zgodziły się na ponowne przystąpienie do głosowania nad całością art. 2 ust. 1 wraz z niezbędnymi konsekwencjami tej decyzji.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselJanRokita">Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam więc, że Komisje przyjęły taką procedurę. Będziemy więc głosować w trybie takim, jaki przyjęty był na poprzednich posiedzeniach, a więc w kolejności od największej do najmniejszej liczby województw z dwoma jednak zastrzeżeniami.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselJanRokita">Po pierwsze - w przypadku tej samej ilości województw o kolejności zadecydują nazwiska wnioskodawców - układ alfabetyczny. Po drugie - w związku z konfuzją, która nastąpiła na poprzednim posiedzeniu, a dotyczyła wniosku o 16 województw - raz większością głosów "za", a raz większością głosów "przeciw" chcemy zaproponować, aby w podobnych przypadkach przeprowadzić obecnie głosowanie łączne.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PoselJanRokita">Czy ktoś ma jeszcze jakieś niejasności w sprawach proceduralnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselGrazynaStaniszewska">Chciałabym zgłosić wniosek o  umożliwienie posłom składającym poprawki skorzystania z uprawnień obowiązujących na podstawie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. W art. 14 reguły tej ustawy stanowią, iż "poseł ma prawo przy wykonywaniu swych obowiązków poselskich wyrażać swoje stanowisko oraz zgłaszać wnioski w sprawach rozpatrywanych na posiedzeniach Sejmu i jego organów", a w art. 16 stanowi, że "posłowie przy wykonywaniu swoich obowiązków poselskich mają prawo uzyskiwać od członków Rady Ministrów oraz przedstawicieli właściwych organów informacje i wyjaśnienia w sprawach wynikających z wykonywania obowiązków poselskich i senatorskich".</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselGrazynaStaniszewska">Rozumiem, że sprowadza się to do tego, że mam prawo nie tylko pisemnie dać do sterty papierów, w które wyposażony jest każdy członek Komisji, pewien swój wniosek, ale mam też prawo zarekomendować go ustnie i mam prawo zapytać, dlaczego Komisja bądź rząd uważają, że ten wniosek jest niewłaściwy bądź właściwy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselGrazynaStaniszewska">Chciałbym więc prosić państwa o nieeliminowanie, drogą głosowania w komisjach, uprawnień zawartych w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanRokita">Jeśli wnioskodawcy będą chcieli przedłożyć do poszczególnych wniosków jakiekolwiek, niezbędne ich zdaniem wyjaśnienia, to jest rzeczą oczywistą, że udzielę głosu  i umożliwię takie wystąpienie. Chciałbym natomiast zapytać, bo tak rozumiem wniosek poseł Grażyny Staniszewskiej, czy ktoś składa wniosek o przeprowadzenie debaty nad każdym z kolejnych wniosków? Przypominam, że na poprzednim posiedzeniu zdecydowaliśmy, że debaty już przeprowadzać nie będziemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselGrazynaStaniszewska">Jeżeli pan przewodniczący rozumie, że skorzystanie z uprawnień zawartych w ustawie, to jest debata, to ja z kolei rozumiem, że nie można poddawać pod głosowanie Komisji, która ma inną rangę, reguł ustawowych. Nie jestem prawnikiem, więc proszę w tej sprawie o opinię prawną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanRokita">Dziękuję pani poseł. Rozumiem, że nie ma wniosku o debatę. Możemy więc przystąpić do procedowania.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselJanRokita">Poseł Antoni Macierewicz /niez./:  Jeśli dobrze zrozumiałem, pan przewodniczący proponuje, aby głosować łącznie te wszystkie wnioski, które zawierają taką samą liczbę województw. Wydaje mi się to niezupełnie zgodne ...</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselJanRokita">Chodzi o liczbę i nazwy województw.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselJanRokita">Poseł Antoni Macierewicz /niez./:  Jeśli również nazwy mają być zgodne, to rozumiem. Nie mam zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Chciałam tylko przypomnieć, że odbyła się już bardzo obszerna dyskusja na odrębnym posiedzeniu Komisji, co nie przeszkadza, aby dziś występować o pewne jeszcze wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Pani poseł Grażyna Staniszewska napisała jednak w piśmie do marszałka Sejmu, że odłożenie dyskusji na poprzednim posiedzeniu nastąpiło na polecenie prezydiów Komisji. To nie było tak, bowiem taka była wola połączonych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselGrazynaStaniszewska">Czy zatem będę mogła przedstawić swój wniosek i zapytać o zdanie na ten temat Komisji oraz przedstawicieli rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanRokita">Zdanie Komisji będzie wyrażone w głosowaniu, a jeżeli pani poseł zechce pytać rząd, zaś rząd będzie chciał udzielić odpowiedzi, to nie ma problemów. Prosiłbym jednak, aby nie przeradzało się to w dyskusję, bo rozumiem, że jest na sali wola podejmowania decyzji bez debaty. Mam wrażenie, że podczas debaty wszystko już w tej materii zostało powiedziane.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJanRokita">Rozumiem, że tryb naszego procedowania jest dla wszystkich jasny i dlatego przystępujemy do rozpatrzenia art. 2 ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Mam dwa wnioski formalne. Pierwszy dotyczy tego, aby zamienić kolejność głosowania wniosków 5 i 6. Drugi zaś wniosek jest taki, że po krótkiej naradzie postanowiłem wycofać swoje wnioski od 7 do 26. Są one umieszczone na liście od numeru 10 do 28. Wycofuję tym samym wnioski dotyczące 15 i 14 województw we wszystkich wariantach, jakie zgłosiłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanRokita">Mamy więc taką sytuację przy rozpatrywaniu art. 2 ust. 1, że z listy, którą państwo dysponujecie, wycofane zostały następujące wnioski:</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselJanRokita">nr 2 - posła Olszewskiego</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselJanRokita">nr 4 - w części dotyczącej posła Wrony - pozostaje w części zgłoszonej przez posła Brachmańskiego</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselJanRokita">nr 5 - w części dotyczącej posła Wrony - pozostaje w części zgłoszonej przez posła Brachmańskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselMiroslawSekula">Ponieważ mój wniosek zgłoszony pod nr 5 może wywołać takie kłopoty proceduralne jak na poprzednim posiedzeniu Komisji, dlatego wycofuję go.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 5 będzie więc poddany pod głosowanie jako wniosek posła Brachmańskiego. Również wniosek nr 6 pozostaje jedynie jako wniosek posła Brachmańskiego, bowiem posłowie Jankowski i Wrona wycofali swoje poprawki.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselJanRokita">nr 8 - wycofał wniosek poseł Wrona - pozostaje wniosek posła Brachmańskiego,</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselJanRokita">nr 9 - wycofał swój wniosek poseł Wrona - pozostaje wniosek posła Brachmańskiego,</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselJanRokita">nr 10 - wycofane wnioski posłów Brachmańskiego i Wrony - pozostaje wniosek posła Schreibera,</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoselJanRokita">nr 11 - wycofane wnioski posłów Brachmańskiego i Wrony,</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PoselJanRokita">nr 12 - wycofane wnioski posłów Brachmańskiego /dwa/ i Wrony,</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PoselJanRokita">nr 13 - wycofany wniosek posła Brachmańskiego,</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PoselJanRokita">nr 14 - wycofane wnioski posłów Brachmańskiego i Wrony,</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#PoselJanRokita">nr 15 - wycofane wnioski posłów: Brachmańskiego i Wrony,</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#PoselJanRokita">nr 16 - wycofany wniosek posła Brachmańskiego,</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#PoselJanRokita">nr 17 - wycofany wniosek posła Brachmańskiego,</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#PoselJanRokita">nr 18 - wycofane wnioski posłów Brachmańskiego i Wrony,</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#PoselJanRokita">nr 19 - wycofany wniosek posła Brachmańskiego,</u>
          <u xml:id="u-14.13" who="#PoselJanRokita">nr 20 - wycofany wniosek posła Brachmańskiego,</u>
          <u xml:id="u-14.14" who="#PoselJanRokita">nr 21 - wycofany wniosek posła Brachmańskiego,</u>
          <u xml:id="u-14.15" who="#PoselJanRokita">nr 22 - wycofane wnioski posłów Brachmańskiego i Wrony,</u>
          <u xml:id="u-14.16" who="#PoselJanRokita">nr 23 - wycofany wniosek posła Brachmańskiego,</u>
          <u xml:id="u-14.17" who="#PoselJanRokita">nr 24 - wycofany wniosek posła Brachmańskiego,</u>
          <u xml:id="u-14.18" who="#PoselJanRokita">nr 25 - wycofane wnioski posłów Brachmańskiego i Wrony,</u>
          <u xml:id="u-14.19" who="#PoselJanRokita">nr 26 - wycofany wniosek posła Brachmańskiego,</u>
          <u xml:id="u-14.20" who="#PoselJanRokita">nr 27 - wycofane wnioski posłów Brachmańskiego i Wrony,</u>
          <u xml:id="u-14.21" who="#PoselJanRokita">nr 28 - wycofane wnioski posłów Brachmańskiego i Wrony,</u>
          <u xml:id="u-14.22" who="#PoselJanRokita">nr 29b - wycofany wniosek posła Wrony.</u>
          <u xml:id="u-14.23" who="#PoselJanRokita">Pozostałe wnioski poddamy obecnie pod głosowanie. Czy jest pełna jasność co do tego, które wnioski zostały wycofane?</u>
          <u xml:id="u-14.24" who="#PoselJanRokita">Przystępujemy do podjęcia decyzji w sprawie art. 2 ust. 1. W pierwszej kolejności rozpatrzymy wniosek nr 1 posła Eugeniusza Kłopotka przewidujący liczbę 49 województw.</u>
          <u xml:id="u-14.25" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 1 został odrzucony stosunkiem głosów: 13 posłów głosowało - za, 53 było przeciwnych i 15 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-14.26" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 1a posła Jana Łopuszańskiego przewidujący 27 województw został odrzucony stosunkiem głosów: 20 posłów - za, 49 posłów było przeciwnych i 12 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-14.27" who="#PoselJanRokita">Przystępujemy do rozpatrzenia wniosku nr 3. Jest to wniosek poseł Grażyny Staniszewskiej, która proponuje powołanie 18 województw, czyli dodanie do projektu bazowego woj. beskidzkiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselGrazynaStaniszewska">Przede wszystkim chcę sprostować to, co pan powiedział przed chwilą. Otóż ja nie wnoszę o powołanie 18 województw, tylko dodanie woj. beskidzkiego do bazy, jaka wypadła z poprzedniego głosowania. W odpowiednim czasie przekazałam Komisji pismo, w którym informuję, że nie jestem w stanie przewidzieć dalszego toku procedowania i dlatego proponuję dodawać to właśnie województwo do każdej innej podstawy, która się wyłoni w toku prac Komisji. Nie optuję za 18, 17, czy 12, ale za utworzeniem woj. beskidzkiego, które ludnością równe jest woj. opolskiemu, a jeżeli chodzi o dochód na mieszkańca jest na 5-tym miejscu wśród tych, przypadkowo skonstruowanych, 18 województw. Chciałabym zapytać członków Komisji, a także przedstawicieli rządu, którego z zadań regionalnych, przekazanych kompetencjami rządu do samorządu wojewódzkiego, nie jest w stanie udźwignąć woj. beskidzkie - na bazie dzisiejszego woj. bielskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanRokita">Nim poproszę o ewentualną odpowiedź ministra Stępnia; chcę powiedzieć, że wniosek poseł Grażyny Staniszewskiej poddany został wnikliwej analizie przez przewodniczącego Komisji oraz Biuro Legislacyjne. Uznaliśmy, że jest on sformułowany rozszerzająco w stosunku do obu projektów bazowych i dlatego figuruje w naszym sprawozdaniu jako wniosek nr 3 do projektu SLD i jako wniosek nr 30 do projektu rządowego. Tylko w taki sposób możemy dzisiaj ten wniosek rozpatrywać. Alternatywą jest jedynie wycofanie go.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselGrazynaStaniszewska">Proszę sekretariat Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o przedłożenie pisma, które złożyłam. Napisałam tam wyraźnie, iż mój wniosek aktualny jest również w razie przywrócenia, jako podstawy do głosowania projektu rządowego oraz każdej innej podstawy, której nie jestem w stanie wyobrazić sobie w tej chwili, a którą przyjmie Komisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanRokita">Technika składania wniosków była szczegółowo uregulowana przez prezydia. Proszę jeszcze o wypowiedź przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Wniosek poseł Grażyny Staniszewskiej rzeczywiście zawiera sformułowanie takie "a także w każdym innym przypadku, który trudno mi w tej chwili przewidzieć". Jest to rzecz interpretacji, bowiem na początku pisma zaznaczone jest, iż dotyczy ono druków nr 254 i 230. Zależnie od woli Komisji, w sytuacji gdy wycofana została większość poprawek, można byłoby poddawać pod głosowanie ten wniosek przy 16 i 15 województwach, jako kolejne województwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselGrazynaStaniszewska">Bardzo o to proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanRokita">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego, czy ten wniosek został złożony w pełni poprawnie, czy spełnia określone standardy i w związku z tym powinien być głosowany również jako wniosek o 16 i 15 województw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wniosek był złożony w terminie, jeśli zaś chodzi o kolejne możliwe warianty, to nie spełnia warunku, ponieważ pani poseł sama napisała, że nie była w stanie przewidzieć, do czego może on być dodawany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanRokita">Ale posłowie Brachmański i Wrona byli w stanie przewidzieć i złożyli wnioski poprawne. Rozumiem, że po opinii Biura Legislacyjnego, jeśli nie będzie sprzeciwu ze strony państwa, poddam wniosek poseł Staniszewskiej w odpowiednich momentach pod głosowanie. Będzie to wyraźnie tryb nadużywający naszą procedurę, ale chcę w ten sposób uczynić zadość oczekiwaniom pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Sprzeciwiam się takiemu wnioskowi, bowiem jest to pewne nadużycie. Jako projekt bazowy uznany został projekt SLD i do niego należało się odnosić. Taka szeroka interpretacja jest po prostu niewłaściwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselMiroslawSekula">Chcę zwrócić uwagę, iż mój wycofany wniosek, który na poprzednim posiedzeniu wywołał tak znaczne kontrowersje, był podobnie skonstruowany. Nie widziałem możliwości pogodzenia go z przyjętą procedurą i dlatego wycofałem go. Uważam, że jedynym, dopuszczalnym sposobem głosowania jest głosowanie tylko raz nad wnioskiem poseł Staniszewskiej. Jeżeli zostanie on przyjęty, to powinien obowiązywać w każdym przypadku, zaś gdy zostanie odrzucony, to nie powinno się już do niego wracać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanRokita">Podjąłem decyzję, że przegłosujemy wniosek poseł Grażyny Staniszewskiej w trybie przewidzianym przez Komisje, jako wniosek o kolejne 18, 17, 16, 15, 14 i 13 województw. Aczkolwiek pani poseł nie spełniła wymogów proceduralnych, nie chcę tworzyć dodatkowych konfliktów, choć to utrudnia nam pracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJerzyStepien">Projekt rządowy skonstruowany został na podstawie pewnych kryteriów, wśród których najważniejsze były: ludnościowe, obszarowe, a także kryterium więzi społecznych. Otóż kryterium ludnościowe nie jest w tym przypadku spełnione. Podobnie obszar proponowanego województwa nie pozwala na prowadzenie zawartej polityki regionalnej. Niektóre gminy wyraźnie i od początku opowiadały się za wyjściem z tego województwa. Dotyczy to przede wszystkim gmin położonych na wschodzie województwa - Wadowice i Sucha. Nie ma więc tu także kryterium więzi społecznych, które mogłyby być spełnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselGrazynaStaniszewska">Przykro mi, ale nie dostałam odpowiedzi na pytanie, jakie postawiłam. Pytałam, którego z zadań regionalnych nie jest w stanie wykonać woj. beskidzkie, mając siłę finansową plasującą go na piątej pozycji w przeliczeniu dochodów na jednego mieszkańca z podatków od osób fizycznych i prawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJanRokita">Pan minister odpowiedział na pytanie. Czy chce pan jeszcze uzupełnić swoją wypowiedź?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyStepien">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselPawelBrylowski">Jeśli będzie podjęta decyzja, że wniosek poseł Stani-szewskiej będzie głosowany w ten sposób, iż do każdego projektu dodawać się będzie cały czas jeszcze jedno województwo - beskidzkie, to w sposób wyraźny dyskryminuje się wszystkie inne projekty. Jedynym poprawnym sposobem jest głosowanie każdego wniosku dwa razy - bez woj. beskidzkiego i z woj. beskidzkim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanRokita">Będziemy głosować zgodnie z przyjętą wcześniej procedurą i dlatego proszę już nie komplikować sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselPawelBrylowski">Myślę, że to pan przewodniczący komplikuje sprawę, bo za chwilę dojdzie protest innych województw, które także będą chciały w podobny sposób próbować znaleźć się na liście. Proszę więc zwrócić uwagę na skutek takiej decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanRokita">Wobec kontrowersji, jaka zapanowała na sali, stwierdzam, że:</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselJanRokita">- pani poseł Grażyna Staniszewska błędnie przygotowała swoje wnioski, ewidentnie sp-rzecznie z przyjętymi postanowieniami prezydiów Komisji,</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PoselJanRokita">- jest kontrowersja, czy te wnioski można poddać pod głosowanie w sposób szczególny i wyjątkowy,</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PoselJanRokita">proszę więc, aby dylemat ten rozstrzygnęły Komisje.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PoselJanRokita">Kto z państwa jest za tym, aby dopuścić do głosowania wnioski poseł Grażyny Stani-szewskiej?</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#PoselJanRokita">Za głosowaniem wniosków opowiedziało się 31 posłów, przeciwnych było 39 posłów, 11 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#PoselJanRokita">Stwierdzam, że wnioski poseł Grażyny Staniszewskiej zostaną poddane pod głosowanie w tym zakresie, w jakim wcześniej zaproponowało to prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#PoselJanRokita">Czy pani poseł chciałaby coś jeszcze dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselGrazynaStaniszewska">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselJanRokita">Przystępujemy do rozpatrzenia wniosku nr 3 zgłoszonego przez poseł Grażyną Staniszewską. Przewiduje on powołanie 18 województw, czyli dodanie do projektu bazowego SLD, woj. beskidzkiego.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 3 został odrzucony stosunków głosów: 32 posłów głosowało - za, 46 posłów było przeciwnych, 2 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PoselJanRokita">Przechodzimy do głosowania wniosku nr 4 zgłoszonego przez posła Andrzeja Brachmańskiego. Zakłada on powołanie 17 województw i jest w tym momencie identyczny z projektem bazowym.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PoselJanRokita">Czy w związku z tym poseł Brachmański nie chce go wycofać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Jest tu inna konstrukcja niż w projekcie bazowym, gdzie każde województwo to kolejny artykuł projektu. Skonstruowałem swój wniosek zgodnie z zaleceniami prezydium, więc gdyby przyjąć że jest on zgodny z bazowym, to trzeba byłoby głosować 17 razy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJanRokita">Mówimy o zgodności co do istoty rzeczy i łączymy takie wnioski, które w istocie swej są tożsame. Ponieważ ten wniosek jest zbieżny z wnioskiem bazowym, ja sugeruję, aby pozostawić go w tym momencie bez głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Uważam jednak, że powinniśmy przeprowadzić głosowanie, tym bardziej że na poprzednim posiedzeniu Komisji głosowaliśmy już na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselJanRokita">Przystępujemy więc do rozpatrzenia wniosku nr 4.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 4 został odrzucony stosunkiem głosów: 37 posłów opowiedziało się za, 44 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 6 - przewidujący powołanie 16 województw i różniący się od bazowego tym, że nie przewiduje powołania woj. Pomorza Środkowego - zgłoszony przez posła Andrzeja Brachmańskiego został odrzucony stosunkiem głosów: 39 posłów głosowało za, 42 posłów było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 5 - zgłoszony również przez posła Andrzeja Brachmańskiego i przewidujący powołanie 16 województw - bez opolskiego, został odrzucony stosunkiem głosów: 37 posłów głosowało za, przeciwnych było 44 posłów, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 7 - zgłoszony przez posła Andrzeja Brachmańskiego i przewidujący powo-łanie 16 województw - bez staropolskiego - został odrzucony stosunkiem głosów: 34 posłów głosowało za, przeciwnych było 45 posłów, 2 posłów strzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 8 - zgłoszony przez posła Andrzeja Brachmańskiego i przewidujący powo-łanie 16 województw - bez Pomorza i Kujaw - został odrzucony stosunkiem głosów: 24 posłów głosowało za, 55 posłów było przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 9 - zgłoszony przez posła Andrzeja Brachmańskiego, przewidujący powołanie 16 województw - bez lubuskiego został odrzucony stosunkiem głosów: 34 posłów głosowało za, przeciwnych było 46 posłów, 1 poseł wstrzymał się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-40.7" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 10 zgłoszony przez posła Grzegorza Schreibera został w trakcie obrad Komisji wycofany.</u>
          <u xml:id="u-40.8" who="#PoselJanRokita">Poseł Antoni Macierewicz /niez./:  Jeśli można, chciałbym podtrzymać ten wniosek.</u>
          <u xml:id="u-40.9" who="#PoselJanRokita">Nie ma takiej możliwości. Wnioskodawca sam go wycofał, zaś na zgłaszanie wniosków był określony czas.</u>
          <u xml:id="u-40.10" who="#PoselJanRokita">Następny wniosek, który będziemy głosować, figuruje na liście pod nr 29. Został on zgłoszony przez posła Ryszarda Brejzę i przewiduje powołanie 13 województw. Jako bazę przyjmuje on projekt rządowy i proponuje uzupełnienie tego projektu o województwo Pomorza i Kujaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselRyszardBrejza">Wniosek ten spełnia wszystkie przesłanki merytoryczne. Spełnia też warunki wynikające z wyliczeń finansowych dokonanych symulacyjnie. Opowiedziało się za nim 300 tys. mieszkańców tego regionu składając swój podpis. Mówi się, że nie spełnia on warunku zgody społecznej i chodzi tu zapewne o Toruń. Chciałbym, aby przedstawiciel rządu wypowiedział się, co miał rząd przeciwko temu regionowi? Kto pytał o zgodę mieszkańców woj. bydgoskiego na włączenie ich do Pomorza Nadwiślańskiego? Dlaczego rząd tak selektywnie potraktował kryterium zgody społecznej? Pytałem już o to dwukrotnie na sali obrad plenarnych, ale nie otrzymałem odpowiedzi w trakcie debaty po pierwszym czytaniu. Proszę więc ponownie o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselJanWyrowinski">Ponieważ poseł Brejza podniósł ponownie argumenty, które były już przedmiotem obrad Komisji, chciałbym zwrócić uwagę, że wśród wspomnianych 300 tys. podpisów nie ma praktycznie podpisów mieszkańców woj. toruńskiego. Nie ma bowiem zgody w obecnym woj. toruńskim, aby być w składzie proponowanego woj. pomorsko-kujawskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselJanRulewski">Pragnę tu oświadczyć, że istnieje kilka wariantów zgody społecznej i niektóre z nich zostały uznane i skonsumowane przez rząd. Mogą być także uznane przez Komisje. Mam jednak pytanie do rządu, który tak detalicznie, a nawet "po aptekarsku" dba o potrzebę zgody społecznej, jakie to siły społeczne godzą się na to, aby Włocławek i jego okolice, czyli istotną część Kujaw przyłączono do Ziemi Sieradzkiej? Czy jest zgoda sił społecznych na taki wariant rządowy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Chciałbym odnieść się do wypowiedzi posła Wy-rowińskiego. Chodzi mi też o tzw. zgodę społeczną. Otóż przedstawiciele AWS i Unii Wolności z woj. toruńskiego opowiedzieli się za wspólnym województwem, ale postawili warunek, że wojewoda ma urzędować w Toruniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselStanislawPawlak">Chciałbym zapytać pana ministra w sprawie obecnego woj. włocławskiego. Ile województw zostało podzielonych w projekcie rządowym i kto był pytany np. o podział woj. włocławskiego na dwa przeciwstawne sobie regiony? Chodzi tu zwłaszcza o podział Kujaw między trzy rządowe województwa. Kto był w tych sprawach pytany i kto się wypowiedział?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselJanuszZemke">Ponieważ w woj. toruńskim są dwa wielkie miasta Toruń i Grudziądz, chciałem zapytać, jakie jest stanowisko Grudziądza na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselAnnaBankowska">Mam również pytanie do posła Wyrowińskiego - na jakiej to podstawie mówi pan, że nie ma zgody w woj. toruńskim na funkcjonowanie w ramach wspólnego województwa złożonego z ziem woj. bydgoskiego, toruńskiego i włocławskiego? Przecież nie było żadnego referendum, ani nawet sondażu, a więc poglądy grupki elit politycznych nie mogą rzutować na los 2,2 mln mieszkańców tego regionu. Nie mogą oni utożsamiać się z tak potężną grupą mieszkańców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselJanRokita">Pytania miały być kierowane do wnioskodawców lub przedstawicieli rządu. Poseł Wyrowiński nie ma obowiązku odpowiadać, chyba że zechce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselAnnaBankowska">Na to pytanie może również odpowiedzieć przedstawiciel rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselGrzegorzGruszka">Panie ministrze, pan argumentował często brak regionu Pomorza i Kujaw na przyszłej mapie województw właśnie brakiem zgody społecznej. Poseł Wyrowiński, na którego głosowało ok. 10 tys. wyborców, chce reprezentować ponad 2 mln mieszkańców tego regionu. Jest to jedyny poseł Unii Wolności z tego regionu, który protestuje, podczas gdy posłów jest tam ponad 30. Jest to jedyny poseł, który ma inne zdanie i na tym rząd opiera swoje zdanie, aby tego województwa nie było.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PoselGrzegorzGruszka">Brak zgody społecznej był tu zamanifestowany podczas demonstracji przed parlamentem. U posła Wyrowińskiego byli także biznesmeni z panem Janem Mrozowskim na czele, którzy protestowali przeciw likwidacji woj. toruńskiego. Te manifestacje będą również jeszcze 4 czerwca. A więc, panie ministrze - jest zgoda, czy jej nie ma?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselKosmaZlotowski">Mam pytanie do posła wnioskodawcy. Bydgoszcz jest, jak wiadomo, ósmym co do wielkości miastem w Polsce. Jest to region bardzo prężny ekonomicznie - obecne województwo bydgoskie, włocławskie i toruńskie. Jak więc pan sądzi, jakie konsekwencje dla Polski miałoby niepowołanie tego regionu, a powołanie jedynie tych 12 proponowanych przez rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselJanWyrowinski">Nie czuję się na siłach mówić w imieniu 2,2 mln mieszkańców owego potencjalnego województwa. Województwo toruńskie liczy ponad 600 tys. mieszkańców i jestem o tym święcie przekonany, że większość spośród nich nie życzy sobie, aby być w ramach proponowanego województwa pomorsko-kujawskiego, które jest odtworzeniem tego, które było przed rokiem 1975.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselJanWyrowinski">Nie jestem jedynym posłem, który ma takie stanowisko, bowiem podobne zajmuje poseł Michał Wojtczak z AWS, poseł Jacek Janiszewski z AWS i pani senator Alicja Grześkowiak - marszałek Senatu. Wydaje mi się, że w tym regionie kryterium zgody społecznej nie jest spełnione i dlatego nam się wydaje, że tworzenie nowej rzeczywistości samorządowej wobec konfliktu, jaki tam trwa i nadal będzie trwał, jest działaniem nierozsądnym. Dlatego też zajmujemy określone stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyStepien">Było pytanie o województwa podzielone. Oto one: Słupsk, Gorzów, Suwałki, Łomża, Biała Podlaska, Zielona Góra, Krosno. Myślę, że jeszcze można by znaleźć kilka, ale te podaję jako przykłady, bowiem woj. włocławskie, o którym tu była mowa, nie jest jedynym dzielonym województwem.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PodsekretarzstanuJerzyStepien">Warto tu pamiętać, że gminy kujawskie w tym podziale znajdują się gdzieś na granicy między jednym z trzech proponowanych regionów. Mogłyby więc jeszcze wyrazić swoją wolę znalezienia się w takim lub innym województwie.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#PodsekretarzstanuJerzyStepien">Co do Grudziądza to rada miejska bardzo wyraźnie opowiedziała się za przynależnością do woj. Pomorze Nadwiślańskie, nawet gdyby powstał region pomorsko-kujawski. Nie było więc tu żadnych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselJanRulewski">Nie otrzymałem odpowiedzi na moje pytanie o to, jakie to siły wyraziły zgodę na wydarcie Włocławka i jego okolic, czyli serca Kujaw i przyłączenie ich do Ziemi Sieradzkiej? W pierwotnym wariancie rządowym twierdziło się, że są to rodowici Pomorzanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselJanRokita">Uchylam to pytanie, bowiem nie dotyczy ono materii, o której obecnie mamy decydować...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Panie przewodniczący, serce mi wydziera taka procedura ...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselJanRokita">Zwracam uwagę posłowi Bieleckiemu, że zabieranie głosu poza kolejnością jest tym, co najbardziej dezorganizuje pracę Komisji.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PoselJanRokita">Pytanie posła Rulewskiego nie dotyczyło materii powołania woj. pomorsko-kujawskiego, ale kwestii granicznych, których teraz nie rozpatrujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselKosmaZlotowski">Nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie zadane posłowi wnioskodawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselRyszardBrejza">Na pytanie, jakie konsekwencje będzie miało dla Polski niepowołanie tego województwa odpowiem, że takie, jakie ma rozbicie zintegrowanego pod względem gospodarczym i finansowym regionu. Tak jest właśnie w przypadku regionu kujawsko-pomorskiego postulowanego przez nas. Rozbicie Kujaw między trzy województwa, to jest również rozbicie środków masowej komunikacji, ośrodka regionalnej telewizji, publicznego radia, kilkudziesięciu administracji specjalnych i ośrodków kultury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselStanislawPawlak">Nie otrzymałem od pana ministra odpowiedzi na pytanie: na podstawie czyjej opinii rząd zaproponował rozdział woj. włocławskiego? W dokumentach, jakie trafiły na posiedzenie naszych połączonych Komisji, było stanowisko wojewody włocławskiego łącznie z wojewodą łódzkim i czterema burmistrzami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyStepien">Nie potrafię teraz wymienić tych opinii. Wszystkie jednak te, na których się opieraliśmy tworząc mapę 12 województw, wyraźnie wskazywały na taki właśnie podział.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PodsekretarzstanuJerzyStepien">Chciałbym przy okazji przekazać informacje, że jeśli chodzi o takie gminy jak: Lipno, Radziejów, Ciechocinek, Aleksandrów Kujawski, to wiemy, że w wypadku nieutworzenia woj. kujawsko-pomorskiego wyraźnie opowiadają się za przynależnością do woj. łódzkiego. Kujawy pozostałyby wówczas całością.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselStanislawPawlak">To absolutnie nieprawda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselJanRokita">Proszę, aby poseł Pawlak uznał, że jest to rozbieżność opinii,nie zaś nieprawda wyrażana przez rząd. Są po prostu dwie opinie na temat tego stanowiska. Nie udzielam już panu głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselStanislawPawlak">Trudno. W ten sposób łamane są kolejne paragrafy regulaminu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselJanRokita">Przystępujemy do głosowania nad kolejnym wnioskiem.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 9 - zgłoszony przez posła Ryszarda Brejzę, przewidujący powołanie 13 województw - do projektu rządowego dodane woj. pomorsko-kujawskie - został odrzucony stosunkiem głosów: 13 posłów głosowało za, przeciwnych było 62 posłów, 5 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#PoselJanRokita">Jeden poseł nie wziął udziału w głosowaniu. Rozumiem, że ma do tego prawo.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#PoselJanRokita">Poseł Henryk Kroll /niez./:  Mój wniosek zapisany pod nr 29a nie jest prośbą o dołożenie do projektu rządowego kolejnego województwa. Mój wniosek jest prośbą do Komisji o przegłosowanie możliwości utworzenia województwa opolskiego. Tak jest on sformułowany na piśmie, a ja chcę jeszcze dodać, że wszelkie argumenty zostały posłom dostarczone przez Opolan. Chciałbym też zwrócić uwagę, że mój wniosek mówi o woj. opolskim nie w obecnych granicach, ale o regionie poszerzonym o Ziemię Oleską i Dobrodzień, a także Ziemię Raciborską, czyli takim, jaki znajduje się w druku nr 254.</u>
          <u xml:id="u-65.4" who="#PoselJanRokita">Chcę jeszcze raz stwierdzić, że wniosek może być obecnie poddany pod głosowanie jedynie w wersji, takiej jaką zaproponowaliśmy, czyli o powołanie 13 województw. Wniosek o powołanie woj. opolskiego w oderwaniu od jakiegokolwiek kontekstu, jest niemożliwy. Rozumiem, że tak pan poseł traktuje swój wniosek. Czy tak?</u>
          <u xml:id="u-65.5" who="#PoselJanRokita">Poseł Henryk Kroll /niez./: Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyStepien">W związku z treścią uzasadnienia posła Henryka Krolla czuję się w obowiązku poinformować Komisje, że Rada Miejska w Raciborzu podjęła uchwałę, z treści której wynika wyraźnie, że nawet gdyby na mapie ostać się miało woj. opolskie, to ten powiat chce być w granicach woj. górnośląskiego - katowickiego.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PodsekretarzstanuJerzyStepien">Poseł Henryk Kroll /niez./:  Pan minister nie przedstawia pełnej prawdy. Mówiąc o uchwale Rady Miejskiej Raciborza nie wspomina się jednocześnie o uchwałach gmin: Kuźnia Raciborska, Rudnik, Chrzanowice, Krzyżanowice, Pietrowice Wielkie, Nędza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselJanRokita">Przystępujemy do głosowania wniosku nr 29a.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 29a, zgłoszony przez posła Henryka Krolla, przewidujący powołanie 13 województw - dodanie woj. opolskiego do wariantu rządowego - został odrzucony stosunkiem głosów: 2 posłów głosowało - za, 69 było przeciwnych, 10 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 30 - zgłoszony przez poseł Grażynę Staniszewską, zmierzający do powołania 13 województw - uzupełnienie wariantu rządowego o woj. beskidzkie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselGrazynaStaniszewska">Ubolewam, że odbywa się tutaj jedynie Totolotek nazw i liczb, a nie mówimy zupełnie o polityce regionalnej, o której nic nie słyszeliśmy. Ponoć regiony stwarzamy właśnie po to, aby robić politykę regionalną. Otóż chcę państwa zapewnić, że woj. beskidzkie - bielskie - ma swoją strategię rozwoju jako region górski. Państwo swoją decyzją, podobnie jak rząd swoją wcześniejszą decyzją, dzielicie ten region na pół, przy czym jego środek, po jednej nocy kopniakiem znajduje się w Małopolsce, zaś po drugiej nocy, także kopniakiem dostaje się do Górnego Śląska. Tego nie są w stanie zrozumieć mieszkańcy środka naszego województwa, a jest ich 500 tys. Nie są też w stanie zaakceptować takich działań.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PoselGrazynaStaniszewska">Próba przedstawienia państwu województwa beskidzkiego, które ma własną strategię rozwoju i ma pieniądze na ten rozwój i nikogo nie będzie prosić o jałmużnę, dowodzi, że jest możliwość rozwoju regionalnego, górskiego woj. beskidzkiego. Pan minister nie odpowiedział nic na pytanie, którego z zadań polityki regionalnej nie jesteśmy w stanie wykonać? Którego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselJanRokita">Czy pan minister chciałby odpowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyStepien">Nie mam nic do dodania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselGrazynaStaniszewska">Charakterystyczne ...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselJanRokita">Proszę o niekomentowanie. Przystępujemy do głosowania wniosku nr 30.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 30 - zgłoszony przez poseł Grażynę Staniszewską i zakładający dodanie do wariantu rządowego woj. beskidzkiego został odrzucony stosunkiem głosów: 10 posłów głosowało za, 56 posłów było przeciwnych, 15 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#PoselJanRokita">Wniosek nr 31 - zgłoszony przez posłów: Pawła Bryłowskiego, Barbarę Imiołczyk, Irenę Lipowicz i Jerzego Polaczka, przewidujący utworzenie 12 województw - zgodnie z propozycją przedłożoną przez rząd - został przyjęty stosunkiem głosów: 42 posłów głosowało za, 39 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-72.3" who="#PoselJanRokita">Tym samym rozstrzygnęliśmy treść artykułu 2 ust. 1 ustawy o podziale terytorialnym kraju. Zgodnie z przyjętą procedurą przystępujemy obecnie do rozstrzygania następnych artykułów tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Mam pytanie co do art. 2 ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselJanRokita">Proszę mi jednak pozwolić rozstrzygnąć problem art. 3, bo taka była kolejność zaproponowanego procedowania. Potem pozwolę na zadanie wszystkich innych pytań. Chodzi o szanowanie pewnego trybu.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#PoselJanRokita">W art. 3 stoimy przed dwoma zasadniczymi możliwościami, które chciałbym teraz rozstrzygnąć.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#PoselJanRokita">Możliwość pierwsza to jest ta, którą przyjęliśmy na poprzednim posiedzeniu naszych Komisji - utrzymania zasady, że siedzibą wojewody i sejmiku wojewódzkiego jest jedno, główne miasto województwa.</u>
          <u xml:id="u-74.3" who="#PoselJanRokita">Możliwość druga to dopuszczenie wniosków o ewentualne rozdzielenie tych dwóch siedzib w niektórych województwach.</u>
          <u xml:id="u-74.4" who="#PoselJanRokita">Jeżeli przyjmiemy wariant pierwszy, prezydium zaproponuje stosowny zapis obejmujący tę decyzję. Jeżeli zaś przyjmiemy wariant drugi, poproszę, ażeby państwo zgłosili podczas przerwy stosowne poprawki, biorąc pod uwagę wersję art. 3 przyjętą na poprzednim posiedzeniu. Przegłosujemy je po przerwie.</u>
          <u xml:id="u-74.5" who="#PoselJanRokita">Przystępujemy więc do głosowania. Wariantem pierwszym nazwiemy utrzymanie siedziby wojewody i sejmiku w jednym mieście, wariantem drugim - możliwość rozdzielenia tych siedzib. Będziemy głosować na poszczególne warianty, z możliwością wstrzymania się od głosu. Głosowanie "za" będzie oznaczało opowiedzenie się za wariantem pierwszym, głosowanie "przeciw" - za wariantem drugim. Czy to jest jasne?</u>
          <u xml:id="u-74.6" who="#PoselJanRokita">Wynik głosowania był następujący: 40 posłów opowiedziało się za wariantem pierwszym art. 3, czyli utrzymaniem siedziby wojewody i sejmiku w jednym, głównym mieście danego województwa,</u>
          <u xml:id="u-74.7" who="#PoselJanRokita">- 32 posłów opowiedziało się za wariantem drugim art. 3, czyli możliwością rozdzielenia tych siedzib,</u>
          <u xml:id="u-74.8" who="#PoselJanRokita">- 6 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-74.9" who="#PoselJanRokita">W głosowaniu brało udział 78 posłów. Stwierdzam, że Komisje przyjęły wariant pierwszy art. 3.</u>
          <u xml:id="u-74.10" who="#PoselJanRokita">Zarządzam przerwę do godz. 15, podczas której zbiorą się prezydia obu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-74.11" who="#PoselJanRokita">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-74.12" who="#PoselJanRokita">Wznawiam posiedzenie. Otrzymali państwo materiał przy-gotowany przez prezydia, który chcę teraz zreferować.</u>
          <u xml:id="u-74.13" who="#PoselJanRokita">Jeśli chodzi o art. 2 ust. 1 prezydia proponują, aby nazwy województw nosiły charakter dwojaki. W przypadku, gdy są to nazwy jednowyrazowe, aby miały charakter przymiotnikowy, a więc: województwo białostockie, lubelskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, śląskie, wielkopolskie.</u>
          <u xml:id="u-74.14" who="#PoselJanRokita">W przypadku zaś, gdy są to nazwy składające się z dwóch wyrazów, aby były one używane w dopełniaczu, a więc województwo Dolnego Śląska, Małopolski Wschodniej, Pomorza Nadwiślańskiego, Pomorza Zachodniego oraz Warmii i Mazur.</u>
          <u xml:id="u-74.15" who="#PoselJanRokita">Związany jest z tym problem art. 4, w którym jest mowa o nazwie urzędu wojewody. Jest propozycja - nie do końca uzgodniona w prezydiach, aby wszystkie nazwy tych urzędów nosiły jednolity charakter - przymiotnikowy, a więc: białostocki, dolnośląski, lubelski, ale wówczas także: wshodniomałopolski, zachodniopomorski, nadwiślańskopomorski i warmińskomazurski. Ze względu na komplikacje słowne w tej drugiej grupie pojawiła się inna koncepcja, ażeby konsekwentnie, tak jak w przypadku nazw województw, również nazwy urzędów wojewody składały się z dwóch słów użytych w dopełniaczu, czyli: Wojewoda Dolnego Śląska, Małopolski Wschodniej, Pomorza Nadwiślańskiego, Warmii i Mazur, Pomorza Zachodniego.</u>
          <u xml:id="u-74.16" who="#PoselJanRokita">Przedkładamy państwu te dwie propozycje do rozstrzygnięcia. Czy ktoś chce zabrać głos w tych kwestiach? Skoro nie, poddaję, pod głosowanie w pierwszej kolejności art. 2 ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-74.17" who="#PoselJanRokita">Kto z państwa jest za przyjęciem tego artykułu w wersji zaproponowanej przez prezydia obu Komisji?</u>
          <u xml:id="u-74.18" who="#PoselJanRokita">Wynik głosowania był następujący: 40 posłów głosowało za, 30 posłów było przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-74.19" who="#PoselJanRokita">Art. 2 ust. 1 został przyjęty w wersji zaproponowanej przez prezydia.</u>
          <u xml:id="u-74.20" who="#PoselJanRokita">Przechodzimy do głosowania art. 3. Przypominam, że jego redakcja zgodna jest z przyjętą przed przerwą wersją, aby siedzibę wojewody i sejmiku wojewódzkiego było jedno miasto.</u>
          <u xml:id="u-74.21" who="#PoselJanRokita">Kto z państwa jest za przyjęciem art. 3?</u>
          <u xml:id="u-74.22" who="#PoselJanRokita">Wynik głosowania był następujący: 39 posłów głosowało za, 24 posłów było przeciw, 8 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-74.23" who="#PoselJanRokita">Art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-74.24" who="#PoselJanRokita">Zanim przejdziemy do głosowania art. 4, chciałbym najpierw rozstrzygnąć, jak będą sformułowane nazwy urzędu wojewody, gdy nazwa województwa składa się z dwóch słów. Chodzi o wojewodów: Dolnośląskiego, Wschodniomałopolskiego, Nadwiślańsko- pomorskiego, Zachodniopomorskiego i Warmińskomazurskiego.</u>
          <u xml:id="u-74.25" who="#PoselJanRokita">Jako wariant 1 przyjmiemy propozycję prezydiów zawartą w druku, który państwo otrzymaliście.</u>
          <u xml:id="u-74.26" who="#PoselJanRokita">Jako wariant 2 potraktujemy sformułowania nazw urzędów wojewodów w postaci dopełniaczowej czyli: wojewoda Dolnego Śląska, Małopolski Wschodniej, Pomorza Nadwiślańskiego, Pomorza Zachodniego oraz Warmii i Mazur.</u>
          <u xml:id="u-74.27" who="#PoselJanRokita">Czy te dwa warianty są jasne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Ze względu na to, że nazwy przymiotnikowe w niektórych wypadkach są bardzo długie, czy nie można nazwać urzędu wojewody od nazwy miasta, gdzie jest jego siedziba? Czy prezydium rozpatrywało taką ewentualność?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PoselJanRokita">Tak, rozpatrywaliśmy i zgodnie odrzuciliśmy, stwierdzając, że np. na terenie Pomorza Nadwiślańskiego wpisanie do województwa gdańskiego tak wielu miast jak Bydgoszcz, Toruń i inne, będzie rodzić liczne konflikty i poważne konsekwencje.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#PoselJanRokita">Przystępujemy więc do głosowania. Co, którzy będą głosować za wariantem pierwszym i wybiorą propozycję przedstawioną na piśmie przez prezydia Komisji, proszeni są o przyciśnięcie przycisku "za", ci zaś, którzy opowiedzą się za wariantem drugim - przycisku "przeciw".</u>
          <u xml:id="u-76.2" who="#PoselJanRokita">W wyniku głosowania wybrano wariant drugi, za którym opowiedziało się 34 posłów na 71 głosujących.</u>
          <u xml:id="u-76.3" who="#PoselJanRokita">Za wariantem pierwszym głosowało 16 posłów, 21 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-76.4" who="#PoselJanRokita">Poddam obecnie pod głosowanie całość art. 4 w sformułowaniu następującym:</u>
          <u xml:id="u-76.5" who="#PoselJanRokita">- "Nazwą urzędu wojewody jest:</u>
          <u xml:id="u-76.6" who="#PoselJanRokita">1/ w województwie białostockim - "Wojewoda Białostocki",</u>
          <u xml:id="u-76.7" who="#PoselJanRokita">2/ w województwie Dolnego Śląska - "Wojewoda Dolnego Śląska",</u>
          <u xml:id="u-76.8" who="#PoselJanRokita">3/ w województwie lubelskim - "Wojewoda Lubelski",</u>
          <u xml:id="u-76.9" who="#PoselJanRokita">4/ w województwie łódzkim - "Wojewoda Łódzki",</u>
          <u xml:id="u-76.10" who="#PoselJanRokita">5/ w województwie małopolskim - "Wojewoda Małopolski",</u>
          <u xml:id="u-76.11" who="#PoselJanRokita">6/ w województwie Małopolski Wschodniej - "Wojewoda Małopolski Wschodniej",</u>
          <u xml:id="u-76.12" who="#PoselJanRokita">7/ w województwie mazowieckim - "Wojewoda Mazowiecki",</u>
          <u xml:id="u-76.13" who="#PoselJanRokita">8/ w województwie Pomorza Nadwiślańskiego - "Wojewoda Pomorza Nadwiślańskiego",</u>
          <u xml:id="u-76.14" who="#PoselJanRokita">9/ w województwie Pomorza Zachodniego - "Wojewoda Pomorza Zachodniego",</u>
          <u xml:id="u-76.15" who="#PoselJanRokita">10/ w województwie śląskim - "Wojewoda Śląski",</u>
          <u xml:id="u-76.16" who="#PoselJanRokita">11/ w województwie Warmii i Mazur - "Wojewoda Warmii i Mazur",</u>
          <u xml:id="u-76.17" who="#PoselJanRokita">12/ w województwie wielkopolskim - "Wojewoda Wielkopolski".</u>
          <u xml:id="u-76.18" who="#PoselJanRokita">Wynik głosowania był następujący: 47 posłów opowiedziało się za, 5 posłów było przeciwnych, 22 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-76.19" who="#PoselJanRokita">Art. 4 został przyjęty w wersji zaakceptowanej przez większość posłów - wariant drugi.</u>
          <u xml:id="u-76.20" who="#PoselJanRokita">Przyjęliśmy w ten sposób wszystkie poszczególne artykuły ustawy o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa, ponieważ art. 5, 6 i 7 przyjęte już zostały na poprzednim posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-76.21" who="#PoselJanRokita">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie głosowania nad całością ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoselKrzysztofJanik">Chciałbym wyjaśnić pewne nieporozumienie. Otóż kwestionujemy treść art. 2 ust. 2, ponieważ mamy tu pewne wątpliwości konstytucyjne. Z treści art. 15 ust. 2 konstytucji wynika, że granice województw powinny być określane ustawą - za taką interpretacją opowiada się wielu prawników konstytucjonalistów.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PoselKrzysztofJanik">Rada Legislacyjna przy Prezesie Rady Ministrów nie ma tu jednoznacznego stanowiska, natomiast dla nas istotne jest stanowisko rządu, który po podniesieniu tych wątpliwości, skierował autopoprawkę do Sejmu RP zawierającą propozycję utworzenia trójstopniowego podziału kraju na podstawie spisu gmin. Wydaje się więc, że nasza wątpliwość jest zasadna.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#PoselKrzysztofJanik">Druga wątpliwość wynika z tego, że samo zaakceptowanie 12 województw nie oznacza jeszcze zaakceptowania granic tych województw. W imieniu SLD chcemy oświadczyć, że propozycja rządowa budzi nasze zastrzeżenia co do kształtu granic między po-szczególnymi województwami. Uważamy też, że decyzja w tej mierze powinna należeć do parlamentu i taki właśnie wniosek chciałbym przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselJanRokita">W związku z oświadczeniem posła Janika chciałbym prosić Komisje o upoważnienie poseł Ireny Lipowicz i mnie do wystąpienia do Prezesa Rady Ministrów o to, aby decyzje co do określenia granic województw w trybie art. 2 ust. 2 Rada Ministrów podjęła po przekonsultowaniu ich ze specjalnym międzyklubowym zespołem powołanym przez prezydia obu naszych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#PoselJanRokita">Jeżeli nie usłyszę w tej sprawie sprzeciwu, uznam że takie upoważnienie uzyskaliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PoselWieslawWoda">Czy jednak takie konsultacje nie powinny być przeprowadzone z obu połączonymi Komisjami? Taką mam też propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PoselJanRokita">Panie pośle, prezydia są przecież reprezentatywne, ale możemy pana wniosek przegłosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Jestem bardzo zaskoczony takim potraktowaniem tej sprawy. Otóż nie po to mieliśmy do naszych poprawek zgłaszanych do projektu bazowego określać gminy, żeby teraz decyzja o przynależności gmin, czyli o granicach województw miała należeć do Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Od początku byłem przekonany, że po to podajemy ten szczegółowy wykaz gmin, aby Sejm mógł ustalić granice województw wraz z przynależnymi doń gminami, natomiast Rada Ministrów dopiero w ramach tych województw ustali powiaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselJanRokita">Rozumiem pana stanowisko. Jest ono jednym z dwóch możliwych w tej sprawie i ma głębokie uzasadnienie. Pragnę jednak przypomnieć, że w tej sprawie Komisje podjęły już decyzję, głosując wyraźną większością głosów za taką wersją, jaka znalazła się w przekazanym dzisiaj dokumencie. Przypomnę, iż brzmi ona: art. 2 ust. 2 "Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, powiaty, wraz z przynależącymi do nich gminami, wchodzące w skład poszczególnych województw".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Uwzględnialiśmy zarówno autopoprawkę rządu, jak i podobne wątpliwości, o których mówi poseł Kłopotek, i przyjęliśmy właśnie taką wersję. Muszę powiedzieć, że byłam szczerze zdziwiona, że na poprzednim posiedzeniu taką dużą większością głosów przeszło takie postanowienie. Tak się jednak stało.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Dodam tylko, że zgłaszając nasz wniosek o 12 województw także opatrzyliśmy go pełnym wykazem gmin, sądząc że to Sejm będzie decydował o granicach województw, a tym samym i składzie gmin. Przy okazji pragnę sprostować, że wniosek nasz podpisali również, obok wymienionych czterech posłów, również posłowie: Mirosław Sekuła, Edmund Sroka i Krzysztof Śmieja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PoselJanRokita">Myślę, że w tym przypadku nie było żadnych niejasności co do wyników głosowania, bo głosowaliśmy tekst przekazany na piśmie, a decyzja była wyraźna. Uważam więc, że ta sprawa jest już rozstrzygnięta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Jeżeli piszemy w art. 2 ust. 2, w końcu zdania, "wchodzące w skład poszczególnych województw" i na to nałożę obowiązek, jaki mieliśmy, żeby podać wykaz gmin do tych województw, to ja rozumiałem, że to właśnie my, jako Sejm będziemy decydować o tym, jak będą przebiegać granice województw, natomiast o powiatach, ich siedzibach i granicach będzie rozstrzygała Rada Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PoselJanRokita">Z całym szacunkiem odnoszę się do argumentacji pana posła, z tym że rozstrzygnięcie już nastąpiło.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#PoselJanRokita">Co się zaś tyczy kwestii konstytucyjnej, to chciałbym, aby przedstawiciel Biura Legislacyjnego odczytał fragmenty dwóch kluczowych w tej materii opinii. Jedna jest opinią Rady Legislacyjnej, a druga prof. Teresy Rabskiej.</u>
          <u xml:id="u-86.2" who="#PoselJanRokita">Przestawiciel Biura Legislacyjnego KS:  Dokumenty, o których mówimy, zawarte są w autopoprawce rządu, w druku 230a i chodzi tu o stanowisko Rady Legislacyjnej w zakresie zgodności projektu ustawy o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa z art. 15 ust. 2 konstytucji.</u>
          <u xml:id="u-86.3" who="#PoselJanRokita">Tak jak już to stwierdził poseł Krzysztof Janik, Rada Legislacyjna nie wypowiada się jednoznacznie co do konstytucyjności rozwiązań zawartych w przedłożeniu rządowym, zaznaczając jednocześnie, że projekt ustawy "żeby zachować niekwestionowaną zasadę ustawowej regulacji podstawowych elementów określających województwo powinien być uzupełniony o określenie i wskazanie siedzib poszczególnych województw oraz zakresu terytorialnego ich działania".</u>
          <u xml:id="u-86.4" who="#PoselJanRokita">W całym stanowisku nie ma jednak jednoznacznego stwierdzenia co do konstytucyjności rozwiązań zawartych w projekcie rządowym. Do tego druku załączona jest jeszcze opinia prawna prof. Teresy Rabskiej na temat zgodności z konstytucją projektu ustawy o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa.</u>
          <u xml:id="u-86.5" who="#PoselJanRokita">W konkluzji pani profesor stwierdza: "żadne z tych rozwiązań przyjętych w projekcie, zgodnie z tym, co wyżej przyjęto, nie narusza konstytucji, ponieważ postanowienia konstytucyjne kwestii tych nie rozstrzygają".</u>
          <u xml:id="u-86.6" who="#PoselJanRokita">Aby wszyscy mieli jasność, chcę podsumować, że Rada Legislacyjna nie wypowiada się w sprawie konstytucyjności, bądź niekonstytucyjności tego rozwiązania, zalecając jednak, aby przygotować wykaz gmin należących do poszczególnych województw, pani profesor Teresa Rabska stwierdza natomiast, że oba rozwiązania są w pełni zgodne z konstytucją, ponieważ materia konstytucyjna nie reguluje tego. Wybór więc musiał być dokonany przez Komisje i został dokonany.</u>
          <u xml:id="u-86.7" who="#PoselJanRokita">Chciałbym tu prosić posła Wiesława Wodę, aby zechciał wycofać swoją sugestię konsultowania przez całą Komisję granic województw ustalanych przez Radę Ministrów. Byłoby to bardzo trudne technicznie i dlatego myślę, że jesteśmy to w stanie przeprowadzić w ramach prezydiów Komisji. Bardzo pana o to proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PoselWieslawWoda">Z bólem serca wycofuję mój wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Mamy już komplet wniosków i one będą stanowiły materiał dodatkowy do konsultacji. Mieliśmy też tu w Sejmie około 80 delegacji prezentujących swoje stanowiska dotyczące powiatów. Ponad 20 wniosków zostało już uwzględnionych. Mamy więc wystarczający materiał do konsultacji, choć nie kwestionuję potrzeby samych konsultacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PoselJanLopuszanski">Jestem gościem na posiedzeniu obu połączonych Komisji i rozumiem, że pewne procedury i konstatacje zostały przyjęte już wcześniej. Ja także je przyjmuję, ale mam pytanie, po co zostałem zmuszony przy składaniu wniosku, do opatrywania go w obszerne wykazy gmin. To wymagało pracy wielkich zespołów ludzi, którą mogą wykonać urzędnicy Rady Ministrów. Nie bardzo w ogóle rozumiem sens tego działania. Muszę też mieć obecnie pełną jasność - jak mam sporządzić wniosek mniejszości, z którym chcę wystąpić po dzisiejszych głosowaniach. Jak to napisać od strony czysto formalnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PoselJanRokita">Wyrażam wielkie ubolewanie, że wkładał pan tak wiele pracy, która nie była bezpośrednio przydatna dla tekstu ustawy, ale jestem przekonany, że będzie ona przydatna dla konsultacji z Radą Ministrów. Zarówno pańskie propozycje, jak i innych posłów, dotyczące przesunięć granicznych, w moim przekonaniu, powinny być poważnie rozpatrzone. Stwierdzam także, iż musieliśmy przyjąć taką procedurę, którą słusznie zarządziła wówczas poseł Irena Lipowicz, ponieważ nie mogliśmy przewidzieć, jaką decyzję podejmą Komisje w sprawie art. 2 ust. 2. Gdyby Komisje przyjęły inną decyzję, nie mając tak sformułowanych wniosków, nie moglibyśmy dalej procedować. Praca ta była zatem konieczna i nikt nie powinien mieć poczucia jej bezsensowności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Jeżeli przepis, o którym mówimy, stwierdza, że do Rady Ministrów należy określenie powiatów i gmin wchodzących w skład województw, to ja bym prosił, aby pan przewodniczący zlecił wykonanie ekspertyzy tego przepisu. Chodzi mi o stwierdzenie, czy ten przepis, w brzmieniu, jakie nam przedstawiono, mówi jedno-znacznie, że to Rada Ministrów określa powiaty wraz z gminami przynależącymi do województw. Moim zdaniem, mówi on tylko o gminach należących do powiatu i jednocześnie mówi, że to gminy wchodzą w skład poszczególnych województw tych, które my określamy. Proszę więc o zlecenie dokonania takiej eskeprtyzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PoselJanRokita">Dziś jeszcze zlecę taką ekspertyzę i zapewne otrzymacie ją państwo jeszcze przed drugim czytaniem. Gdyby wykazała ona jakieś uchybienia, to w toku drugiego i trzeciego czytania będzie je można naprawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PoselJanLopuszanski">Jak więc mamy formułować wnioski mniejszości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PoselJanRokita">O tym będziemy mówić w odpowiednim czasie, gdy przyjmiemy ustawę. Teraz trudno o tym mówić, gdy nie było głosowania nad całością ustawy.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#PoselJanRokita">Wobec wycofania sprzeciwu posła Wiesława Wody obie Komisje upoważniły poseł Irenę Lipowicz i mnie do tego, aby wystąpić do Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o podjęcie przez Radę Ministrów decyzji o granicach województw po przekonsultowaniu ich z prezydiami obu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-94.2" who="#PoselJanRokita">Przystępujemy teraz do głosowania nad całością projektu ustawy o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa w art. 1 do art. 7. Kto z państwa jest za przyjęciem całości projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-94.3" who="#PoselJanRokita">Wynik głosowania był następujący: 40 posłów opowiedziało się za przyjęciem, 33 posłów było przeciwnych, 2 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-94.4" who="#PoselJanRokita">Projekt ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-94.5" who="#PoselJanRokita">Mamy jeszcze do rozpatrzenia dwie sprawy: posła sprawozdawcy i trybu składania wniosków mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-94.6" who="#PoselJanRokita">Jako posła sprawozdawcę proponuję Mirosława Sekułę. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PoselMiroslawSekula">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PoselJanRokita">Czy są inne kandydatury? Skoro nie ma, poddaję pod głosowanie kandydaturę posła Sekuły.</u>
          <u xml:id="u-96.1" who="#PoselJanRokita">Wynik głosowania był następujący: 46 posłów opowiedziało się za kandydaturą posła Sekuły, 5 posłów było przeciwnych, 23 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-96.2" who="#PoselJanRokita">Poseł Mirosław Sekuła został wybrany sprawozdawcą ustawy o wprowadzeniu za-sadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa.</u>
          <u xml:id="u-96.3" who="#PoselJanRokita">Przechodzimy do sprawy procedury składania wniosków mniejszości. Mniej więcej za godzinę w sekretariacie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych będzie dostępny pełny tekst projektu przyjętej ustawy. Osoby zainteresowane składaniem wniosków mniejszości będą więc mogły zapoznać się z tym jednolitym, aktualnym tekstem.</u>
          <u xml:id="u-96.4" who="#PoselJanRokita">Proponuję, aby składać je w sekretariacie Komisji do jutra, do godz. 14.00. Informuję, że wnioski błędnie sformułowane nie będą przyjęte i rozpatrywane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Czy mam szansę otrzymać do jutra do godz. 14 ekspertyzę, o którą prosiłem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PoselJanRokita">Nie sądzę. Radzę złożenie wniosku mniejszości, a potem ewentualne dostosowanie go do wyników ekspertyzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Ja w kwestii formalnej. Jest zasada, że wnioski mniejszości składa się do końca posiedzenia. Czy zatem nie powinniśmy przegłosować faktu przedłużenia terminu ich składania? Co na to Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PoselJanLopuszanski">Proszę mnie skorygować, jeśli źle zrozumiałem, bo moim zdaniem poprawka do art. 2 ust. 1 zawierająca projekt 27 województw będzie zawierała po prostu wyliczenie tych województw, a w art. 3 wyliczenie ich siedzib, zaś w art. 4 wyliczenie nazw, bez wyliczania gmin. W takim kształcie muszę złożyć poprawkę do godz. 14 jutro.</u>
          <u xml:id="u-100.1" who="#PoselJanLopuszanski">Gdyby natomiast w trzecim czytaniu, po uprzednim zgłoszeniu w czytaniu drugim, grupa posłów przeprowadziła wniosek o inne ukształtowanie, to muszę być przygotowany na drugie czytanie z pakietem rozpisanym na gminy. Czy dobrze zrozumiałem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PoselJanRokita">Tak właśnie należy się przygotować z wnioskami mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Moje pytanie zmierza do tego samego - czy wystarczy w tej sytuacji, aby było określone województwo, siedziba wojewody i tak dalej ...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PoselJanRokita">Taki wniosek wystarczy. Zakładam, że gdyby w izbie zdecydowano o czymś odwrotnym, to prawdopodobnie powinniśmy doradzić marszałkowi przerwanie posiedzenia w celu przeformułowania sposobu redakcji wniosków mniejszości. W żadnym wypadku nie możemy dopuścić, aby Sejm zablokował możliwość składania wniosków mniejszości i o to będę dbał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Chciał bym tu zwrócić uwagę, że będzie duża trudność proceduralna, ponieważ Sejm będzie najpierw przyjmował wnioski do art. 2 ust. 1, a potem do art. 2 ust. 2, a więc najpierw nazwy i siedziby województw, a potem ... No właśnie, co ma tam być określone?</u>
          <u xml:id="u-104.1" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Zwracam uwagę, że przy trzecim czytaniu najpierw powinien być głosowany art. 2 ust. 2, a dopiero potem art. 2 ust. 1, bo konsekwencje tego są określone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PoselJanRokita">To jest bardzo trafna uwaga. Proszę, aby Biuro Legislacyjne odnotowało ją dla sekretariatu posiedzeń Sejmu. Powtarzam, to co zgłosił poseł Brachmański - art. 2 ust. 2 musi być w izbie głosowany przed art. 2 ust. 1. To nie ulega najmniejszej wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Odpowiadając na pytanie poseł Ireny Lipowicz chcę stwierdzić, że regulamin Sejmu nic nie mówi na temat terminu składania wniosków mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PoselJanRokita">A więc wnioski będą przyjmowane do jutra, do godz. 14.00. Dziękuję państwu za umożliwienie sprawnego przeprowadzenia prac Komisji. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>