text_structure.xml 34.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Rozpoczynamy posiedzenie dwóch połączonych Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej na temat projektu budżetu na 1998 r. w zakresie dotacji celowych na finansowanie zadań zleconych gminom oraz dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych gminom o statusie miasta oraz miejskiej strefie usług publicznych /dział 89 - różna działalność i 91 - administracja rządowa i samorządowa/. Proszę panią minister o scharakteryzowanie projektu budżetu w tych działach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Jeśli chodzi o dział 89 - ˝Różna działalność˝ w budżetach wojewodów na 1998 r. w zakresie dotacji celowych na finansowanie zadań bieżących zleconych gminom zaproponowano kwotę 1.559 tys. zł, co stanowi 70,7% przewidywanego w 1997 r. wykonania.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Przewidywane wykonanie budżetu w 1997 r. jest to wielkość, która uwzględnia rozwinięcie i przekazanie do gmin wielu rezerw, które są na poziomie planowania budżetu w rezerwach celowych. W ciągu roku ten strumień środków wzrasta.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Jeśli porównamy kwotę planowaną na poziomie ustawy budżetowej z 1997 r. i ustawy z 1998 r., to okazuje się, że na nadchodzący rok zaplanowaliśmy wzrost tego budżetu /w 1997 r. - 1.259 tys. zł, a w 1998 r. - 1.559 tys. zł/ o 300 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Zakres zadań, które realizowane są jako zadania bieżące i inwestycyjne zlecone gminom określa ustawa z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gmin a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. Nr 34, poz. 198 z późniejszymi zmianami/.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Na podstawie art. 3 pkt 7, lit. j, k, l wyżej wymienionej ustawy do właściwości organów gminy przechodzą następujące zadania zlecone: tworzenie formacji obrony cywilnej, przeznaczanie na stanowiska komendantów formacji obrony cywilnej, nakładanie obowiązków w ramach powszechnej samoobrony ludności. W ramach tych zadań gminy wykonują m.in. konserwację sprzętu obrony cywilnej, utrzymanie w ciągłej sprawności techniczno-eksploatacyjnej scentralizowanych systemów alarmowania oraz ich konserwację, modernizację magazynów obrony cywilnej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Wysokość planu wydatków na finansowanie zadań obronnych na 1998 r. dla budżetów poszczególnych wojewodów, została ustalona przez ministra gospodarki i zatwierdzona przez Komitet Spraw Obronnych Rady Ministrów. W ramach przyznanych kwot wojewodowie ustalili wysokość dotacji na zadanie zlecone gminom.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Ogólna kwota dotacji na finansowanie zadań bieżących zleconych gminom wynosi 1.559 tys. zł, co w stosunku do wykonania za 1996 r. stanowi 30%, a do przewidywanego wykonania za 1997 r. - 71%.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Dotacje celowe na finansowanie zadań inwestycyjnych zlecanych gminom nie zostały zaplanowane w budżetach  wojewodów. W przewidywanym wykonaniu za 1997 r. kwota tych dotacji wynosi 102 tys. zł. Środki te zostały przeznaczone z rezerwy wojewodów:</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- łódzkiego - z przeznaczeniem na zakup komputera dla potrzeb Inspektoratu Obrony Cywilnej miasta i gminy Aleksandrów - 2 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">-- suwalskiego - z przeznaczeniem na zakup sprzętu ratowniczo-gaśniczego dla gmin: Węgorzewo, Ełk, Świętajno, Jeleniewa - 100 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">W projekcie ustawy budżetowej na 1998 r. dotacje celowe na finansowanie własnych zadań inwestycyjnych gmin nie zostały zaplanowane w budżetach wojewodów. Ogólna kwota dotacji celowych na finansowanie zadań inwestycyjnych gmin w przewidywanym wykonaniu za 1997 r. wynosi 67 tys. zł. Środki te zostały przeznaczone z rezerwy wojewodów: łódzkiego dla Urzędu Miasta i Gminy w Strykowie - Inkubator Przedsiębiorczości dla Rolnictwa ˝Agroinkubator˝ w Bartoszenicach - 57 tys. zł oraz włocławskiego - na dofinansowanie budowy remizy strażackiej w Kłótnie - 10 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">W tej części znajdują się zadania, które dotyczą wzmocnienia działań inwestycyjnych gmin. Tylko kilka większych zadań inwestycyjnych jest dofinansowanych z budżetu. Są one wymienione w wykazie inwestycji centralnych, dotyczą bowiem 26 paragrafów, realizowanych wspólnie  przez miasto i budżet państwa. Zdaję sobie sprawę z tego, że kwoty są niewielkie.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Dotacje celowe na finansowanie zadań bieżących zleconych gminom w dziale ˝Administracja państwowa˝ są wynikiem propozycji Konwentu Wojewodów, który jako podstawowe kryterium uznał ustalenie liczby stanowisk pracy związanych z zadaniami bieżącymi zlecanymi gminom oraz liczby mieszkańców.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Merytoryczny zakres zadań, które realizowane są w tym dziale jako zadania zlecone gminom przez organy administracji rządowej, wynika z ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Do zadań tych zalicza się finansowanie zadań realizowanych przez urzędy stanu cywilnego, prowadzenie ewidencji ludności, wydawanie dowodów osobistych, czynności związane z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony, rejestracja działalności gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">W wyniku opracowanych przez Urząd Rady Ministrów i zaakceptowanych przez Konwent Wojewodów zasad, przyjęto jako podstawowe kryterium liczbę stanowisk pracy, która docelowo powinna zostać ustalona w każdym województwie, co oznacza, że planowanie dotacji odbywa się w dostosowaniu do ustalonej corocznie liczby tych stanowisk.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Do ustalenia liczby stanowisk pracy przyjęto następujące kryteria: jedno stanowisko pracy w gminie do współpracy z urzędem wojewódzkim oraz zróżnicowaną liczbą stanowisk pracy na 10 tys. mieszkańców, uzależnioną od liczby ludności województwa, czyli na obsługę pierwszych 500 tys. mieszkańców - 4 stanowiska pracy, na obsługę kolejnych 500 tys. - 3 stanowiska pracy, na obsługę kolejnego miliona mieszkańców - 2 stanowiska, a na obsługę powyżej 2 mln mieszkańców - 1,5 stanowiska pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Stanowiska pracy wyliczane według powyższych zasad - w sytuacji zmian ustawowych /np. zmniejszenie stanowisk pracy/ w wyniku przejęcia kompetencji z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych przez organy administracji rządowej były weryfikowane proporcjo-nalnie do wcześniej ustalonej liczby stanowisk.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Skutki wdrażania powyższych zasad zostały rozłożone w czasie /perspektywa 4 lat/. Liczba stanowisk kalkulacyjnych stanowiących podstawę do ustalenia dotacji na zadania ustawowo zlecane gminom na 1998 r. dla poszczególnych województw nie uległa zmianie i kształtuje się tak, jak w 1997 r. W latach poprzednich, realizując powyższe kryteria przy planowaniu dotacji na etapie ustalania limitów wydatków przez Radę Ministrów dla poszczególnych wojewodów jako dysponentów części budżetowych, dokonywane były przemieszczenia wielkości dotacji w dostosowaniu do korygowanych stanowisk pracy przy jednoczesnym przestrzeganiu zasady, że ogólny wzrost dotacji - wojewodowie zbiorczo - odpowiada przyjętej na dany rok poziomowi inflacji w zakresie wydatków pozapłacowych oraz wzrostu płac przewidzianego dla działu administracja państwowa.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Na rok 1998 wskaźnik w zakresie wydatków pozapłacowych przyjęto na poziomie 11%, natomiast wskaźnik w zakresie wzrostu wydatków płacowych na poziomie przewyższającym o 2% zakładaną inflację, tj. o 13%. W konsekwencji zatem powyższych ustaleń, dotacje z 1997 r. zostały przeliczone wyżej wymienionymi wskaźnikami wzrostu.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Informacje o kształtowaniu się dotacji celowych na finansowanie zadań zleconych gminom w latach 1996-1998 w poszczególnych województwach przedstawia załączone zestawienie. Łącznie dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych gminom w 1997 r. wynosiły 185.031 tys. zł na wszystkie województwa w kraju, a w 1998 r. plan przewiduje 208.714 tys. zł. A zatem wzrost nakładów wynosi łącznie 12,7%.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Dotacje celowe na finansowanie zadań bieżących zleconych gminom o statusie miasta na podstawie ustawy z dnia 24 listopada 1995 r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz miejskich strefach usług publicznych dotyczą spraw z zakresu prawa budowlanego, prawa wodnego, ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości, ustawy o zmianie imion i nazwisk, o powszechnym obowiązku obrony, prawo o ruchu drogowym itp. i są realizowane przez ponad 1.200 osób /etatów/.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Dotacji tych nie ustala się według zasad parametrycznych lecz w dostosowaniu do wielkości uzgodnionych w każdym województwie z miastami, przy czym w stosunku do 1997 r.dotacje te wzrastają w stopniu wyższym niż założony wskaźnik inflacji, bowiem niektórzy wojewodowie zwiększyli dodatkowo omawiane wydatki o kwotę 241 tys. zł, a ponadto wojewoda bielski rozszerzył zakres zadań zalecanych poprzez przekwalifikowanie zadań własnych, a więc etatów /3/, wynagrodzeń i innych wydatków - na omawiane dotacje.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Ponadto w projekcie autopoprawki do projektu ustawy budżetowej na rok 1998 uwzględniono wniosek wojewody bydgoskiego i wojewody legnickiego dotyczący utworzenia z dniem 1 stycznia 1998 r. miejskich stref usług publicznych /Nakielskiej i Polkowickiej/ na kwotę 647 tys. zł w ramach kwot wojewódzkich. Wyżej wymieniona kwota została zwiększona z rezerwy celowej na podwyżki wynagrodzeń pracowników państwowej sfery budżetowej o 51 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Informacje o kształtowaniu się dotacji celowych na finansowanie zadań zleconych gminom o statusie miasta oraz o miejskich strefach usług publicznych w latach 1996-1998 w poszczególnych województwach przedstawia załączone w przygotowanym materiale zes-tawienie.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Wielkie miasta istnieją prawie we wszystkich województwach, z różnym natężeniem, zazwyczaj po jednym, ale np. w województwie gdańskim jest ich dwa, w toruńskim też dwa, a w katowickim aż piętnaście. Rozłożenie kwot dotacji między województwami jest różne, gdyż uzależnione jest od liczby występujących miast.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Poproszę teraz naszego koreferenta o ustosunkowanie się do projektu ustawy budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Jeżeli chodzi o dział 89 - ˝Różna działalność˝ w zakresie zadań zleconych gminom, należy stwierdzić, że nastąpił wyraźny spadek zaprojektowanej wysokości dotacji. Jest to spadek ponad 30%.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJerzyBarzowski">Gdy uzmysłowimy sobie, jakie zadania wchodzą w zakres kompetencji gmin - dotyczy to głównie obrony cywilnej - to w kontekście letniej powodzi myślę, że taka decyzja jest raczej nieuzasadniona.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselJerzyBarzowski">Nieuzasadniony wydaje mi się także brak nakładów na inwestycje. To stwierdzenie kieruję do ministra gospodarki. Poproszę panią minister o wyjaśnienie tej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselJerzyBarzowski">Jeżeli chodzi o dział 91, można powiedzieć, że ta sytuacja jest nieco lepsza; zakłada się wzrost o 13%. Propozycja dotacji na finansowanie zadań zleconych gminom o statusie miasta nie budzi większych zastrzeżeń, choć argumentacja wzrostu nakładów wymaga niewielkiego wyjaśnienia. Chodzi głównie o zwiększenie wydatków i rozszerzenie zakresu zadań przez wojewodów. Uważam, że jest to niewłaściwy sposób zwiększenia budżetu państwa w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselJerzyBarzowski">Nieco inna sytuacja występuje w dziedzinie zadań zleconych gminom. Co prawda tu też następuje wzrost o 13%, ale należy jednak pamiętać, że do tej pory było permanentne niedofinansowanie gmin, bodaj od 1990 r. Zadania da się wyliczyć w sposób bardzo precyzyjny. Gminy zawsze dopominały się o dodatkowe środki. Zaryzykuję twierdzenie, że niedofinansowanie zadań jest na poziomie 50%. Myślę, że organizacje samorządowe mogą to dokładniej określić. A zatem wzrost na poziomie 13% nie może być wzrostem satysfakcjonującym. Postulowałbym, aby określić środki w ramach ustaw kompetencyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Jeśli chodzi o zadania zlecone, realizowane, to wykonanie ich zazwyczaj jest wyższe niż pierwotnie zakładano w budżecie, ponieważ uruchamiane są rezerwy. Rezerwy są różne - od środków na wzrost wynagrodzeń na dodatkowe etaty, aż po różne inne dotacje, które są zwiększane w ciągu roku. Dlatego prosiłam, aby porównali państwo projekt budżetu na 1998 r. z projektem ustawy na 1997 r. Wzrost dotacji celowych na finansowanie zadań bieżących zlecanych gminom wynosi 23,8%.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">W dziale 89 ˝Różna działalność˝, gdzie pan poseł sprawozdawca mówi o spadku, nie wiadomo jeszcze, w których gminach będzie wykorzystywana dotacja z rezerw celowych związanych z zagadnieniami obrony cywilnej.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Przyznam szczerze, że wśród listów, które przychodzą do Ministerstwa Finansów, w ciągu ostatnich dwóch lat, nie znalazłam ani jednego, w którym jakaś gmina skarżyłaby się, że ma za mało środków na zadania zlecone związane z działalnością urzędów służby cywilnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorZarzaduZwiazkuMiastPolskichAndrzejPorawski">Rzeczywiście, w ciągu ostatnich dwóch lat nie pisaliśmy skarg do Ministerstwa Finansów, gdyż od 1991 r. obserwowaliśmy, że zadania ustawowo zlecone są nie dofinansowane. Teraz słyszę, że Konwent Wojewodów zaproponował jakąś metodę przyjętą w całym kraju na ustalenie dotacji na realizację zadań. Sądzę, że samych etatów jest też za mało - 4 etaty na 500 tys. mieszkańców. Wcześniej kwoty ustalał każdy wojewoda oddzielnie i np. na to samo zadanie gmina o tej samej wielkości w jednym województwie dostawała trzy razy więcej niż w innym. Jednak nawet i taka gmina miała za mało środków. Mówiliśmy o tym przez kilka lat bezskutecznie. W budżetach samorządowych jest wiele pozycji niedofinansowanych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorZarzaduZwiazkuMiastPolskichAndrzejPorawski">Oceniamy, że środki, które otrzymują gminy na zadania zlecone na mocy ustaw wynoszą około 40% kosztów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarekNawara">Odnosząc się do tego wątku, chciałbym poruszyć dwie sprawy. Dyrektor Porawski mówi o 60%. dofinansowaniu zadań przez gminy i że nie stanowią one znacznych kwot w budżetach gmin.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselMarekNawara">Jest to prawda, jeśli odnieść to do większych gmin. Natomiast w gminach mniejszych zadania zlecone ustawą muszą także być realizowane. W gminach o mniejszych budżetach ta kwota jest znacząca już w projektowanych budżetach. W związku z tym mniejsze gminy, które mają budżety średnio około 50 mld /starych/ złotych dokładają około pół miliarda złotych. Ta sytuacja powtarza się z roku na rok. Nie wiem, jak się działo w roku poprzednim, albo dwa lata temu, może nikt o tym nie wspomniał. Dbaliśmy o to, aby uzyskać jakieś dotacje na bieżące zadania w kontekście zlecania kolejnych zadań i kompetencji gminom. Zawsze zlecenie kolejnego  zadania gminom wiązało się z walką samorządową związaną z tym, że każda kompetencja była źle wyceniana. Nigdy nie była wyceniona z nadwyżką. Przykładem są ostatnie zmiany ustawowe - np. podatek od środków transportowych.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselMarekNawara">W kraju jest wiele gmin, które w interesie swoich mieszkańców przejęły zadania w drodze powierzenia. Mógłbym przedstawić materiały z województwa krakowskiego, z których wynika, że urzędnik wydający pozwolenie budowlane w gminie w oparciu o powierzenie mu tej kompetencji przez wojewodę, wydaje tych pozwoleń średnio 10 razy więcej od urzędnika urzędu rejonowego. W sumie przekazuje mu się dotacje od wojewody około 50% kosztów. Warto też porównać płace urzędnika etatowego zatrudnionego w urzędzie rejonowym i płace urzędnika w urzędzie gminy. Zgodziłbym się, że gminy niejako na własną odpowiedzialność i z własnej woli przejmują te kompetencje, jednak często jest to wynikiem decyzji rad, które godzą się na dofinansowanie zadań zleconych.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselMarekNawara">Dysponuję protokołami Najwyższej Izby Kontroli, które są wynikiem kontroli sposobu finansowania zadań zleconych i powierzonych gminom. Skontrolowano około 100 gmin. W dokumentach wszystkie kwoty są wyraźne pokazane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Chciałabym zapytać panią minister o dwie rzeczy. Czy mniejsza kwota na obronę cywilną jest związana ze zmianą systemu, tzn. z opracowywaniem nowego systemu zwalczania katastrof, który miałby zastąpić przestarzały system obrony cywilnej?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Budzi zdziwienie sytuacja, w której tak niewielka rezerwa wojewodów nagle może być przeznaczona tylko na 2, 3 pozycje. W woj. łódzkim - jak sądzę - związek z przynależnością poprzedniego szefa resortu jest przypadkowy. Jednak całość 570 mln /starych/ zł ˝ląduje˝ w tamtym województwie. Czy w tej chwili bierze się pod uwagę kryteria Konwentu Wojewodów, czy uznaje się decyzję ministra spraw wewnętrznych i administracji w przypadku rezerwy celowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Jeśli chodzi o koszty związane z obroną cywilną, nie jestem w stanie odpowiedzieć, jakie są zamierzenia Komitetu do spraw Obronnych. Koszty zostały ustalone w proporcji do tego, co działo się w 1996 r. i 1997 r. Przewidywano, że koszty obrony cywilnej powinny być bardziej scentralizowane, aby uporządkować te sprawy w skali kraju. A zatem tak należy tłumaczyć ową różnicę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Natomiast jeśli chodzi o rezerwę wojewodów i jej rozwiązania, to wojewodowie na etapie opracowywania swoich budżetów wskazują, jakie zadania mają zamiar realizować. Akurat od tych wojewodów otrzymaliśmy dokładną informację, ile środków chcą przeznaczyć na cele inwestycyjne dla gmin. Jest to działalność wynikająca z normalnej realizacji budżetu. Chciałam zwrócić uwagę, że w ciągu roku działalność inwestycyjna gmin, i nie tylko gmin, jest dofinansowywana poprzez uruchamianie rezerw w ciągu roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Jeśli chodzi o kwotę na obronę cywilną, to jest to istotne obniżenie dotacji na ten cel. Myślę, że powinniśmy o tym pamiętać sporządzając projekt budżetu. Wojewodowie będą przeznaczali na różne cele dotacje, mogą też przeznaczyć je na cele inwestycyjne. Zakupy sprzętu ratowniczo-gaśniczego są potrzebne właściwie w każdej gminie. I na ten cel należałoby wygospodarować jakieś środki. Być może pieniądze z rezerw celowych należałoby zapisać w projekcie budżetu, jako środki na inwestycje w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselWieslawWoda">Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że wojewoda nie może przeznaczyć środków z rezerwy na zadania realizowane przez gminę w sytuacji, kiedy nie realizuje własnych zobowiązań. A te zobowiązania są ogromne, choćby w odniesieniu do służby zdrowia. Każda kontrola Najwyższej Izby Kontroli zaczyna od sprawdzenia, na co została przeznaczona rezerwa z budżetu wojewody. W sytuacji, gdy własne zobowiązania zostały zrealizowane, to trudno przeznaczyć środki na zadania dla gminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Muszę powiedzieć, że o ile praktycznie na wszystkich posiedzeniach dotyczących samorządu mamy podstawę do wniosków o poszerzenie budżetu, to w przypadku obrony cywilnej powstaje wątpliwość, czy warto inwestować w coś, co wymaga gruntownej przebudowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">W ustawie budżetowej na 1997 r. zaprojektowano 1.259 tys. zł na dotacje celowe związane z finansowaniem zadań bieżących, w tym głównie obrony cywilnej. Wykonanie roku 1997 wynosi 2.204 tys. zł i jest większe o 945 tys. zł. W momencie, kiedy powstały izby finansowanie zostało przeniesione na szczebel wojewody. W tym roku również będziemy utrzymywać izby. Kwota 1.559 tys. zł przeznaczona jest na obronę cywilną. A zatem wzrost jest o 23,8%. Jeśli chodzi zaś o zakupy sprzętu ratowniczo-gaśniczego, to finansowanie tego typu zadań przewidywane jest w kilku miejscach budżetu. Odbudowa systemu ochrony cywilnej wymaga - tak, jak powiedziała pani przewodnicząca - głębokiej reformy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselRyszardBrejza">Z obawą odbieram propozycje tak niskich kwot przewidzianych na obronę cywilną w ramach zadań  zleconych gminom. Jestem zaskoczony i trochę nawet przerażony faktem, że nie uzyskaliśmy satysfakcjonującej informacji na temat  braku środków na reformę obrony cywilnej. Przecież taką potrzebę uświadomiła nam ostatnia powódź.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselRyszardBrejza">Jestem przewodniczącym sejmiku samorządowego i członkiem wojewódzkiego komitetu obrony i wielokrotnie przekonywałem się o braku środków chociażby na modernizację magazynów obrony cywilnej, co jest jednym z zadań finansowanych z budżetu gminy. Proszę popatrzeć na stan tych magazynów w swoich województwach - ile znajduje się w nich np. masek przeciwgazowych, butów gumowych itd.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselRyszardBrejza">W czasie powodzi brakowało wielu rzeczy - przekonywaliśmy się o tym sami, jako samorządowcy. Okazuje się, że środki na ten cel spadają, a my - posłowie - w obecnym budżecie podtrzymujemy taki stan rzeczy. Najgorsze jest to, że nie widzimy rozsądnego wyjścia. A przecież za te zadania rozliczane są samorządy. W czasie rozmaitych ćwiczeń z zakresu obrony cywilnej kontrolowane są samorządy. Wniosek jest jeden - nie ma pieniędzy. Myślę, że temu zagadnieniu powinniśmy poświęcić specjalne posiedzenie naszych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Z prawdziwą radością przyjmuję wniosek posła Brejzy. W tym roku potrzebujemy zmiany systemu, musimy uchwalić odpowiednie akty prawne i powinniśmy się zobowiązać, że w nadchodzącym roku będziemy walczyć o zasadnicze zwiększenie środków już w nowym systemie ogranizacyjnym. Chodzi przecież nie tylko o buty gumowe, ale też o zbiorniki wodne i inne obiekty potrzebne w warunkach klęski żywiołowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMarekNawara">W nawiązaniu do swojej wcześniejszej wypowiedzi o sposobie finansowania zadań zleconych ustawą gminom, składam wniosek, aby zwiększyć tę kwotę przynajmniej o 20% /około 40 mln zł/.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Czy pan poseł zechciałby wskazać źródło, z którego pochodziłyby te pieniądze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselMarekNawara">Nie zdążyłem się jeszcze na tym zastanowić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselZbigniewSobotka">Wydaje mi się, że podejmowanie dzisiaj decyzji na podstawie informacji rządowej byłoby błądzeniem. Praktycznie rzecz biorąc podtrzymujemy stan, który mieliśmy do tej pory. Wszyscy przecież dobrze wiemy, jak wygląda u nas obrona cywilna kraju. Od niedawna obrona cywilna przeszła do resortu spraw wewnętrznych i administracji. Została przejęta z wojska jako formacja przestarzała, formacja, która miała rację bytu w czasach gospodarki scentralizowanej, wtedy, kiedy w każdym zakładzie pracy istniała komórka wojskowa. Odkąd nasza gospodarka przeszła na gospodarkę rynkową, zakłady pracy zaniechały tego typu formy działalności, w związku z tym nie ma już żadnych drużyn ratowniczych, drużyn przygotowanych do obrony. W zakładach pracy rozleciały się te struktury. W śladowych ilościach istnieją jeszcze w poszczególnych gminach, ale jak one działają, to wszyscy mieliśmy okazję się o tym przekonać w lipcu tego roku, kiedy to burmistrz czy prezydent miasta mówili, że u nich obrona cywilna prawie nie działała. Oni nawet nie wiedzieli, że są szefami Urzędu Obrony Cywilnej.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselZbigniewSobotka">Myślę, że jeśli dzisiaj, na podstawie jakiejś analizy przedstawionej przez rząd, nie podejmiemy decyzji co dalej zrobić z obroną cywilną, jak ma wyglądać ta formacja, to będziemy dalej błądzili. Uważam, że powinno się odejść od formacji obronnej związanej z wojskiem na rzecz formacji ratowniczej, a podtrzymać zaś zadania obronne tylko na wypadek zagrożeń wojennych. Nasza dzisiejsza decyzja jest tylko przedłużeniem dogorywania anachronicznej struktury.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselZbigniewSobotka">Chciałbym wiedzieć, czy rząd wypracował razem z Komitetem Spraw Obronnych Rady Ministrów jakieś koncepcje wyjścia z tej sytuacji. Na nasze posiedzenie powinien przybyć ktoś z rządu, a nie tylko przedstawiciele Ministerstwa Finansów, którzy przedstawiają nam wskaźniki i cyfry. Oczekujemy merytorycznej dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Może odpowiedzią na pana postulat będzie zobowiązanie rządu do opracowania w ciągu 6 miesięcy projektu dotyczącego systemu ratownictwa technicznego i przedłożenie go Sejmowi. Gdyby tak się nie stało, Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej podejmie się sama tworzenia takiego projektu. Poprosimy także o pomoc Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselWieslawWoda">Sądzę, że w wypowiedzi pani przewodniczącej było pewne zawężenie, ponieważ nie można odnieść obrony cywilnej wyłącznie do ratownictwa technicznego. Myślę, że istnieje potrzeba, aby obydwie nasze Komisje rozpatrzyły generalnie koncepcję zmian systemu obrony cywilnej łącznie z finansowaniem tej działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Dziękuję za korektę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Czy w tej sytuacji, pan poseł Nawara podtrzymuje swój wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMarekNawara">Przypominam, że mój wniosek dotyczył działu 91.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Wobec niezgłoszenia żadnego wniosku do działu 89 - ˝Różna działalność˝, proponuję przyjąć projektowane budżety.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Kto jest za przyjęciem autopoprawki rządowej do projektu budżetu w dziale 89?</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselIrenaLipowicz">W głosowaniu za opowiedziało się 22 posłów, przeciw - 7, 7 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselIrenaLipowicz">A zatem ta część budżetu została przyjęta przez dwie połączone Komisje.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PoselIrenaLipowicz">Proszę posła Nawarę o powtórzenie swojego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselMarekNawara">"W dziale 91 - ˝Administracja samorządowa˝ zwiększyć o 40 mln zł dotację celową na finansowanie zadań zleconych gminom˝.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Poproszę o krótkie uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselMarekNawara">W związku z permanentnym niedofinansowaniem zadań zleconych ustawą gminie od 1990 r., wynoszącym około 50%, wnioskuję o zwiększenie środków na dotacje celowe o 20%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Chciałabym prosić o podanie jakiegoś klucza, według którego należy tą kwotę podzielić na poszczególne województwa. Samo zwiększenie puli nie oznacza, że dotrze ona do województw. Nawet jeśli te środki pozostaną w rezerwach celowych, to także musi być znany klucz, według którego będą dzielone pieniądze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselMarekNawara">Myślę, że tym kluczem może być liczba ludności za-mieszkująca dane województwo. Do tej pory nie wypracowano lepszego klucza. Ilość zadań była przypisana proporcjonalnie do liczby ludności. Jeżeli głównym kryterium jest liczba mieszkańców danej gminy i związana z tym ilość zadań, sugerowałbym pozostawienie takiego stanu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Czy dla rządu to wyjaśnienie jest zadowalające?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Na początku pan poseł powiedział, że sytuacja jest znacznie gorsza w gminach małych, o małej liczbie ludności. Wniosek, który pan przedstawił nie sugeruje kierunku zmian. Zwiększenie i podział pieniędzy na województwa wcale nie jest prostą sprawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Myślę, że ten klucz dotyczy tylko województw, a nie gmin. Jeśli zaś chodzi o gminy, to też należy zastanowić się, jakiego dokonać podziału. Najlepsze rozeznanie będą mieli wojewodowie, gdzie najbardziej brakuje środków. Pani minister ma rację, że mogłoby dojść do wypaczenia zjawiska dofinansowania.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselJerzyBarzowski">I na koniec jedna sugestia - o ile tutaj możemy sobie pozwolić na pewien komfort jeżeli chodzi o samorządy, to jednak mocno będziemy się spierać przy subwencji drogowej i oświatowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Kto jest za wnioskiem pana posła Nawary w brzmieniu: "W dziale 91˝Administracja państwowa i samorządowa˝ zwiększyć o 40 mln zł dotację celową na finansowanie zadań zleconych gminom. Powyższą kwotę należy podzielić odpowiednim procentem na województwa"?</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselIrenaLipowicz">W głosowaniu za opowiedziało się 8 posłów, przeciw - 8, 18 posłów wstrzymało się od głosu. A zatem wniosek nie uzyskał większości, przeważył głos przewodniczącej Komisji, tzn. mój.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PoselIrenaLipowicz">Uważam, że dla obu Komisji niezwykle istotne jest, abyśmy uzyskali poparcie dla naszych zmian w Komisji Finansów Publicznych. Zdaję sobie sprawę, że będzie to niezwykle trudna rozmowa. Sądzę, że nad problemem zgłoszonym w poprawce przez pana posła Nawarę, będziemy jeszcze pracować. Zachodzi niebezpieczeństwo, że przedstawienie wniosku, który będzie łatwy do zaatakowania w Komisji Finansów Publicznych, osłabi naszą pozycję negocjacyjną, jako samorządowców. To jest mój prywatny pogląd.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PoselIrenaLipowicz">Dziękuję bardzo państwu, zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>