text_structure.xml
12.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przypomnę, że wówczas kiedy pracowaliśmy nad zmianami w przepisach podatkowych, otwarta została sprawa zaliczania w koszty rezerw na niektóre rodzaje kredytów nieściągalnych. Komisja zobowiązała się, że jej prezydium razem z przedstawicielami Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego oraz Związku Banków Polskich rozpatrzą ją i w styczniu odbyło się kilka spotkań na ten temat. Dokonane zostało rozstrzygnięcie, że rezerwy na niektóre rodzaje kredytów będą zaliczane do kosztów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Stanęliśmy wobec problemu, czy projekt ustawy ma wnieść rząd, co wymaga uzgodnień międzyresortowych, czy projekt powinien być inicjatywą poselską. Wiceminister W. Modzelewski skłaniał się ku pierwszemu rozwiązaniu, przy czym uważał, że należy poczekać na nowego szefa resortu. Zmienił jednak zdanie, o czym poinformował mnie przedwczoraj. Sprawa stała się pilna, bowiem Marszałek Sejmu otrzymał ponaglające pismo od prezesa NBP.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Projekt ustawy jest w Sejmie i jego treść została uzgodniona przez Ministerstwo Finansów, prezesa NBP i prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Zwracam się do przedstawicieli Biura Legislacyjnego KS z pytaniem, jaki należy spełnić warunek, aby projekt ustawy był inicjatywą legislacyjną Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Komisja głosuje w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">W tym celu jeszcze dzisiaj odbędzie się posiedzenie Komisji. Wcześniej zostanie dostarczony państwu tekst projektu uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselWojciechArkuszewski">Popieram samo rozwiązanie, ale nie mogę głosować nad projektem ustawy nie znając jej treści.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselHelenaGoralska">Jest to poważna sprawa. Od razu zaznaczam, że będę głosowała przeciwko, jeśli pani przewodnicząca nie da nam szansy na zapoznanie się z tekstem projektu ustawy. Może odłóżmy głosowanie na późniejszy termin.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Podtrzymuję swoją propozycję, aby członkowie Komisji spotkali się jeszcze dzisiaj. Jeśli Komisja zdecyduje, że nie będzie głosowała w sprawie inicjatywy ustawodawczej, to zbierzemy 15 podpisów i projekt ustawy zostanie wniesiony z inicjatywy poselskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyOsiatynski">Przed głosowaniem powinniśmy jednak przeczytać ten projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Za chwilę zostanie on powielony i dostarczony posłom do skrytek.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJerzyOsiatynski">Projekt ustawy dotyczy spraw trudnych i nie wystarczy jego pospieszne przeczytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Sądzę, że pan poseł myśli o dokumencie, który przedłożyła prezes NBP.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyOsiatynski">Nie zaszła pomyłka. Chodzi o to, kto będzie ponosił ryzyko i koszty źle udzielonych kredytów. Pamiętam tę sprawę, która budzi zasadniczą wątpliwość, dlaczego banki mają być inaczej traktowane niż inne przedsiębiorstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Trudno znaleźć winnych za ten pośpiech. W tej chwili zarówno jak NBP, jak i rządowi zależy na tym, aby ta ustawa została szybko uchwalona. Czekaliśmy 2 miesiące, aż rząd zdecydował się, że nie on występuje z inicjatywą ustawodawczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJerzyOsiatynski">Komisja nie jest władna wnosić projekty ustaw w trybie pilnym. Skoro więc rządowi zależy na szybkim uchwaleniu tej ustawy, to bardziej sensowna jest jego inicjatywa ustawodawcza, bo wówczas mógłby nadać temu projektowi tryb pilny.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWojciechArkuszewski">Procedura właściwa dla trybu pilnego rozpoczyna się w momencie, kiedy rząd złoży projekt ustawy do Sejmu. Nie ma natomiast trybu pilnego we wcześniejszych etapach prac legislacyjnych - chodzi o uzgodnienia międzyresortowe, zatwierdzanie ustawy przez Radę Ministrów itp.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselWojciechArkuszewski">II część posiedzenia</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Informuję, że wczoraj do Marszałka Sejmu wpłynęło pismo od prezesa NBP H.Gronkiewicz-Waltz o następującej treści: "W nawiązaniu do wcześniejszej korespondencji w sprawie sytuacji banków spółdzielczych oraz ustaleń w trakcie posiedzeń specjalnej komisji sejmowej, pragnę zwrócić się do Pana Marszałka o pomoc w rozwiązaniu problemów, których rozstrzygnięcie przyczyni się do poprawy kondycji finansowej bankowego sektora spółdzielczego. Wśród problemów wymagających pilnego rozstrzygnięcia, na pierwszy plan wysuwają się następujące:" wymienione są trzy sprawy. Druga dotyczy problemu, którego rozwiązania podjęła się Komisji, wówczas gdy rozpatrywaliśmy zmiany w prawie podatkowym.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Prezes NBP pisze dalej: "Zachodzi pilna potrzeba wprowadzenia zmian do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów rezerw celowych tworzonych przez banki na należności stracone. Pragnę przypomnieć, że w momencie powoływania specjalnej komisji sejmowej oraz podczas rozmów prowadzonych z ministrem finansów, przy udziale pani Wiesławy Ziółkowskiej, przewodniczącej sejmowej Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, uzyskałam zapewnienie ministra finansów, pana Marka Borowskiego, iż wystąpi z inicjatywa ustawodawczą do Sejmu w celu dokonania zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, na mocy których, począwszy od 1994 r., rezerwy tworzone przez banki na należności stracone zostaną uznane za koszty uzyskania przychodów. Obecnie upływa już termin, w którym banki zobowiązane są tworzyć wymagane rezerwy celowe, natomiast problem przedstawiony powyżej nie został rozwiązany. Wobec powyższego proszę Pana Marszałka o pomoc w celu przyspieszenia prac inicjujących zmianę wspomnianej wyżej ustawy".</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czuję się odpowiedzialna za tę sprawę, ponieważ prezydium Komisji zobowiązało się wobec Komisji i NBP że zajmie się nią. Projekt ustawy był gotowy pod koniec stycznia, po kilku posiedzeniach prezydium Komisji z udziałem licznego grona osób, z którego wymienię panią prezes H. Gronkiewicz-Waltz, wiceministrów W. Modzelewskiego i W. Manugiewicza oraz przedstawicieli Związku Banków Polskich. Projektowi temu nie został nadany dalszy bieg, gdyż minister W. Modzelewski chciał uzyskać dla niego akceptację nowego ministra finansów. Skutkiem tego bez odpowiedzi pozostało moje pytanie, czy inicjatywę ustawodawczą przejmie rząd, czy mają z nią wystąpić posłowie. Dzisiaj poinformowałam już członków Komisji, że przedwczoraj minister ten opowiedział się za poselską inicjatywą ustawodawczą.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Uznałam za celowe zwołanie posiedzenia, by członkowie Komisji zdecydowali, czy projekt podpisze grupa posłów, czy będzie to wspólna inicjatywa ustawodawcza Komisji?</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Zwracam się do przedstawicieli rządu z pytaniem, czy mają coś przeciwko temu, aby posłowie wnieśli projekt ustawy do Laski Marszałkowskiej. Opinia ta nie jest dla nas wiążąca, gdyż od woli posłów zależy, czy wystąpią z inicjatywą ustawodawczą, czy nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WiceministerfinansowWaldemarManugiewicz">Nie mogę wypowiadać się w imieniu rządu. Uczynię to w imieniu Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WiceministerfinansowWaldemarManugiewicz">Sprawa jest ta merytorycznie uzgodniona z Ministerstwem Finansów i nie mamy zastrzeżeń do propozycji zawartych w projekcie ustawy. Uzyskał on także pełną aprobatę Narodowego Banku Polskiego oraz Związku Banków Polskich.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#WiceministerfinansowWaldemarManugiewicz">Chciałbym podkreślić jedną istotną kwestię z punktu widzenia Ministerstwa Finansów. Zaproponowane rozwiązanie ma określone konsekwencje po stronie wpływów podatkowych. Ponieważ banki będą mogły utworzyć rezerwę na tzw. kredyty stracone, obniży to podstawę do opodatkowania, a w tej sytuacji będą niższe wpływy z podatku dochodowego od systemu bankowego. W uzasadnieniu kwota ta została wyszacowana na 1.700 mld zł. Bardzo trudno jest wyliczyć, czy straty budżetu z tego tytułu będą tej wysokości, wyższe lub niższe, ponieważ jeśli banki odzyskają część tzw. kredytów straconych, to staną się one przychodem i podlegać będą opodatkowaniu. Nikt z nas, w sposób wiarygodny, nie potrafi powiedzieć, czy wpływy z podatku dochodowego od systemu bankowego będą mniejsze o podaną kwotę, czy o jakąkolwiek inną. Mogę tylko stwierdzić, że na pewno będą jakieś ubytki.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy Komisja wyraża zgodę na własną inicjatywę ustawodawczą w przypadku tego projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWojciechBlasiak">Nie wyrażam zgody.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">W tej sytuacji poddaję wniosek pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za tym, aby Komisja wniosła projekt ustawy jako inicjatywę ustawodawczą Komisji?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Wniosek został przyjęty 15 głosami, przy 2 głosach przeciwnych i 1 wstrzymującym się od głosu.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto zostanie posłem sprawozdawcą?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselWladyslawJasinski">Zgłaszam posła K. Adamskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy są inne propozycje? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem kandydatury posła K. Adamskiego ?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Wniosek został przyjęty 15 głosami, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WiceministerWaldemarManugiewicz">Chcę przedłożyć Komisji jeszcze jedną informację. W czasie dyskutowania zmian w ustawie o podatku dochodowym był podniesiony problem skapitalizowanych odsetek od kredytów na inwestycje centralne i od kredytów na cele mieszkaniowe. Zgodnie z ustaleniami, jakie zapadły na posiedzeniu Komisji, minister finansów wydał zarządzenie, na podstawie którego został odroczony termin płacenia skapitalizowanych odsetek od tych kredytów, do czasu fizycznej spłaty kredytów łącznie z odsetkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>