text_structure.xml 20.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę członków Komisji o sprawdzenie kworum. Proszę o przyciśnięcie dowolnego przycisku na tablecie. Posłów obecnych na sali też proszę o dokonanie tej czynności.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Witam wszystkich serdecznie na posiedzeniu naszej Komisji. Widzę na ekranie gości z Państwowej Inspekcji Pracy z panem głównym inspektorem Andrzejem Kwalińskim. Witam państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Jest już wynik? Udział w obradach zadeklarowało 11 posłów, a więc mamy kworum. Przechodzimy do rozpatrzenia porządku obrad. Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Na dzisiejszym posiedzeniu Komisji mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2021 (druk  nr 640) w zakresie części budżetowej 12 – Państwowa Inspekcja Pracy. Bardzo proszę pana głównego inspektora o przedstawienie tej części budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">Witam państwa. Dzień dobry. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, postaram się w miarę krótko przedstawić budżet Państwowej Inspekcji Pracy na 2021 r., który został szczegółowo opisany w przedłożonym Wysokiej Komisji materiale.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">Zacznę od dochodów. Specyfika dochodów powoduje, że planując je, opieramy się przede wszystkim na doświadczeniach urzędu z lat poprzednich. Przeprowadzając analizę należności i wykonania planu w okresie ostatnich 5 lat, łączny plan dochodów w 2021 r. to kwota 2105 tys. zł – wyższa od bieżącego roku o 10,6%. Jest realna do uzyskania przy założeniu, że pandemia nie ograniczy nie tylko naszej działalności, ale też działalności pracodawców. Główną pozycję dochodów, bo aż 75,5% wszystkich planowanych przez nas dochodów, stanowią wpływy z tytułu grzywien i kar pieniężnych od osób fizycznych, prawnych i innych jednostek organizacyjnych, nakładane przez inspektorów pracy. Wpływy z tego tytułu zaplanowaliśmy w kwocie 1589 tys. zł. Na powyższą kwotę składają się głównie kary pieniężne nakładane przez inspektorów pracy na podstawie ustawy o transporcie drogowym w kwocie 1260 tys. zł oraz grzywny w celu przymuszenia w kwocie 275 tys. zł. Na pozostałą kwotę dochodu w wysokości 516 tys. zł składają się przede wszystkim wpływy ze sprzedaży składników majątkowych, głównie ze sprzedaży samochodów, zaplanowane w wysokości 186 tys. zł, oraz wpływy z usług świadczonych dla podmiotów zewnętrznych przez ośrodek szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy we Wrocławiu w kwocie 100 tys. zł. Zaplanowaliśmy również wpływy z innych, trudnych do przewidzenia źródeł, np. dochody z kar i odszkodowań wynikające z zawartych umów, które staramy się planować tylko w oparciu o sprawy przekazane do sądu. Temat dochodów został szczegółowo opisany w przedłożonym państwu materiale.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">Pozwolę sobie przejść do wydatków, których wielkość zaplanowana w kwocie  386 470 tys. zł ma zapewnić realizację zadań urzędu. Na stronie 22 przedłożonego państwu materiału zaprezentowaliśmy strukturę naszych wydatków. 79,2% stanowią wynagrodzenia osobowe i pochodne od wynagrodzeń, 17,1 % to pozostałe wydatki bieżące, 2,9% to wydatki majątkowe i 0,8% to świadczenia na rzecz osób fizycznych. W tabeli numer 4 zaprezentowaliśmy, jak kształtuje się nasz plan w poszczególnych grupach kwotowo oraz procentowe wzrosty tych wydatków w stosunku do ustawy budżetowej oraz przewidywanego wykonania bieżącego roku. Ogółem następuje wzrost wydatków w stosunku do bieżącego roku o 24 190 tys. zł, czyli o 6,7%, w tym świadczenia na rzecz osób fizycznych w stosunku do przewidywanego wykonania bieżącego roku wzrastają o 279 tys. zł, tj. o 10,3%, wydatki bieżące o 18 333 tys. zł, tj. o 5,2% w stosunku do przewidywanego wykonania bieżącego roku, oraz wydatki majątkowe rosną kwotowo o 5578 tys. zł, to jest o 98,3% w stosunku do przewidywanego wykonania 2020 r. Planując wydatki na przyszły rok, przyjęliśmy parę założeń.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">Po pierwsze, musimy zabezpieczyć realizację zadań nie tylko w 2021 r., ale również w latach następnych. Dlatego też winno nastąpić wzmocnienie kadrowe o 40 nowych etatów bez obniżenia przeciętnego wynagrodzenia w PIP.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">Po drugie, ze względu na sytuację w budżecie państwa i planowany deficyt budżetowy, mimo w naszej ocenie potrzeby wzrostu wynagrodzeń, nie zaplanujemy podwyżek.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">Po trzecie, musimy zabezpieczyć wydatki urzędu wynikające z zawartych umów dotyczących informatyzacji – system SEOD i system finansowo-księgowy – a także ze wzrostu cen i zmian w przepisach prawa, na przykład PPK.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">Po czwarte, niezbędne jest dokończenie rozpoczętych zadań inwestycyjnych, jak również realizacja zadań, których zaniechanie wpłynęłoby w przyszłości na pogłębienie degradacji obiektów będących w trwałym zarządzie Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">Po piąte, konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków dla realizacji zadań statutowych urzędu, w tym również utrzymanie dotychczasowego poziomu działań prewencyjno-promocyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">Realizacja tych założeń wymusza wzrost wydatków, o których wspomniałem wyżej i które opisaliśmy w przedłożonym Wysokiej Komisji materiale. Postaram się w krótki, syntetyczny sposób omówić poszczególne grupy wydatków, począwszy od świadczeń na rzecz osób fizycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">Jak państwo wiedzą, świadczenia na rzecz osób fizycznych to grupa wydatków wynikająca przede wszystkim z przepisów Kodeksu pracy. Główne pozycje stanowią ekwiwalenty za używanie i pranie odzieży własnej zaplanowane w wysokości 2215 tys. zł, dopłaty do okularów korygujących wzrok pracowników w wysokości 399 tys. zł, zakup środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego w wysokości 102 tys. zł, a także zakup wody mineralnej w wysokości 37 tys. zł. W ramach świadczeń na rzecz osób fizycznych zaplanowaliśmy również wydatki na coroczne nagrody im. Haliny Krahelskiej w kwocie 87 tys. zł oraz 13 tys. zł na wydatki związane ze zwrotem kosztów dojazdu osobom wezwanym celem przesłuchania w charakterze świadków w postępowaniach prowadzonych przez inspektorów pracy. Tutaj, drodzy państwo, gwoli uzupełnienia – dlaczego tu nie ma mowy o nagrodzie świętej pamięci pana byłego głównego inspektora Romana Giedrojcia. Otóż jeżeli państwo zwróciliście uwagę, tutaj przedstawiłem wydatki na rzecz osób fizycznych. Natomiast nagroda imienia Romana Giedrojcia jest nagrodą dla pracowników Państwowej Inspekcji Pracy i ona pochodzi ze środków osobowych. Jest więc zupełnie inne źródło finansowania, dlatego też w tym punkcie nie jest przedstawione.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">Kolejną główną grupę stanowią wydatki bieżące zaplanowane w kwocie 372 235 tys. zł, na które składają się wynagrodzenia osobowe i pochodne w kwocie 305 993 tys. zł oraz pozostałe wydatki w kwocie 66 242 tys. zł. Jak wspomniałem wcześniej, wzrost w grupie wynagrodzeń i pochodnych wynika głównie z funduszu dla planowanych 40 nowych etatów. Łączny koszt to 4138 tys. zł, w tym 3492 tys. zł z tytułu wynagrodzeń osobowych i 646 tys. zł z tytułu pochodnych od wynagrodzeń. Ponieważ dość szczegółowo zaprezentowaliśmy tę grupę wydatków w przedłożonym państwu materiale, przejdę do omówienia pozostałych wydatków.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">Wzrost pozostałych wydatków bieżących spowodowany jest przede wszystkim koniecznością poniesienia wydatków, które nie wystąpiły w 2020 r., np. obowiązkowe od 2021 r. wpłaty pracodawcy na pracownicze plany kapitałowe, lub kosztów usług, które w bieżącym roku świadczone były tylko przez okres kilku miesięcy, a w 2021 r. świadczenia będą przez cały rok, np. serwis eksploatacyjny systemu elektronicznego obiegu dokumentów. Ale wzrost cen towarów i usług spowodowany pandemią wirusa SARS-CoV-2 zaobserwowaliśmy już w roku bieżącym, wzrost kursu dewiz, jak również planowany przez rząd wzrost minimalnego wynagrodzenia. W tabeli nr 6 na stronie 27 zaprezentowaliśmy strukturę tych wydatków, a poniżej tabeli jest omówienie. Może więc przejdę do wydatków majątkowych, a w przypadku pytań postaram się wraz ze współpracownikami uzupełnić wypowiedź.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">Wydatki majątkowe to grupa wydatków o największym wzroście, bo aż o 132% w stosunku do ustawy budżetowej bieżącego roku i o 98,3% w stosunku do przewidywanego wykonania. Należy podkreślić, że wzrost wydatków tej grupie o 6400 tys. zł w stosunku do ustawy budżetowej z 2020 r. wynika głównie z planowanych wydatków na systemy informatyczne, w tym na niezbędną wymianę infrastruktury sprzętowej na potrzeby funkcjonowania systemu finansowo-księgowego oraz systemu poczty elektronicznej. Łączna planowana kwota na wydatki inwestycyjne związane z informatyzacją urzędu wynosi 8503 tys. zł. Zatem na pozostałe wydatki zaplanowaliśmy tylko 2747 tys. zł. Wydatki majątkowe obejmują zakupy inwestycyjne zaplanowane na łączną kwotę  10 320 tys. zł oraz wydatki inwestycyjne na łączną kwotę 930 tys. zł. Szczegółowy opis wydatków majątkowych zawarty został na stronach 34–40 naszego materiału. Znaczący wzrost wydatków inwestycyjnych urzędu o 132% w stosunku do ustawy budżetowej na 2020 r. zgodny jest z wytycznymi Ministerstwa Finansów, które zakładają zwiększoną aktywność państwa w obszarze inwestycji, gdyż inwestycje sektora prywatnego mogą okazać się niewystarczające do odbudowy potencjału gospodarczego polskiej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">W 2021 r. będziemy także kontynuowali realizację programu wymiany inspektorów pomiędzy krajowymi inspekcjami pracy, realizowanego pod auspicjami Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy. Na ten cel w ramach finansowania projektów z udziałem środków Unii Europejskiej niepodlegających zwrotowi zaplanowaliśmy 11 tys. zł. Tradycyjnie w materiale zaplanowaliśmy również projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy w układzie zadaniowym. Układ ten nie uległ zmianom w stosunku do roku bieżącego. Jednakże zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów projekt planu wydatków budżetowych w układzie zadaniowym sporządzono w sposób uproszczony poprzez eliminację opracowanych danych, w szczególności do podzadań i działań. Planowane wydatki zostały ujęte w całości w funkcji 14 – Rynek pracy, zadanie 14.2 – Budowa nowoczesnych stosunków i warunków pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#GlownyinspektorpracyAndrzejKwalinski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, na zakończenie mojego wystąpienia zwracam się z prośbą o pozytywne zaopiniowanie budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na 2021 r. W przypadku pytań pozostaję do dyspozycji wraz ze współpracownikami. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję bardzo. Proszę o koreferat pana posła Janusza Śniadka. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanuszSniadek">Dzień dobry. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni goście, szanowni państwo, jeśli pozwolicie… Jestem dobrze słyszalny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Bardzo dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanuszSniadek">Dziękuję. Powtórzę tylko te podstawowe dane. Dochody Państwowej Inspekcji Pracy na 2021 r. zaplanowano w wysokości 2105 tys. zł, czyli o 10,6% więcej niż przewidywane wykonanie w roku bieżącym, natomiast wydatki w kwocie 386 477 tys. zł, czyli około 6,7% więcej od przewidywanego wykonania w roku bieżącym. Chciałbym zwrócić uwagę na następujące rzeczy. Planowany wzrost wydatków budżetowych w stosunku do przewidywanego wykonania dotyczy głównie pozostałych wydatków bieżących. Wzrost wydatków sięga 12 538 tys. zł. Składają się na to wynagrodzenia osobowe i pochodne. Tutaj wzrost o 5795 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanuszSniadek">Tutaj zrobię dygresję wobec deklaracji pana ministra, że nie przewiduje znaczącego wzrostu wynagrodzeń. Oznacza to, że te środki będą przeznaczone głównie na koszty nowych etatów. Planowanych jest około 40. Postrzegam to jako słuszną kontynuację polityki poprzedników. Takie oczekiwania były formułowane. A będzie to na pewno niełatwe przy malejącej atrakcyjności wynagrodzeń w PIP, co jest przy różnych dyskusjach na temat budżetu PIP podkreślane. Również to, co uderza przy analizie budżetu, to znaczący wzrost wydatków majątkowych o 5578 tys. zł oraz świadczeń na rzecz osób fizycznych – tu wzrost o 279 tys. zł. Nie jest to kwota bardzo znacząca.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselJanuszSniadek">W strukturze wydatków bieżących w części 12 budżetu wydatki bieżące stanowią 96,3%, a więc to jest gros budżetu. 79% wydatków przypada na wynagrodzenia osobowe i pochodne, czyli główne koszty PIP to są wynagrodzenia, i 17,1% na wydatki bieżące. Komentowałem to, że wydatki na wynagrodzenia wzrosną ogółem o 4888 tys. zł w porównaniu z przewidywanym wykonaniem budżetu w roku bieżącym. Wśród pozostałych wydatków bieżących największy wzrost zaplanowano na zakup usług remontowych – 51%. Znacząco wyższy wzrost mają wydatki majątkowe. Ustalono je na łączną kwotę 11 250 tys. zł, czyli prawie o 5578 tys. zł więcej niż przewidywane wykonanie w bieżącym roku. Pan minister wyliczał te kwestie – potrzeby inwestycyjne, dokończenie przeróbki Okręgowej Inspekcji Pracy w Tarnowie, dostosowanie do osób niepełnosprawnych, jak i remont infrastruktury w Okręgowej Inspekcji Pracy w Ostrołęce – dostosowanie do warunków przeciwpożarowych, stąd ta konieczność.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselJanuszSniadek">Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych obejmą też wydatki informatyczne, zakup nowej infrastruktury, sprzętu do systemu finansowo-księgowego czy zakup nowego systemu poczty elektronicznej. Unowocześniania i usprawniania funkcjonowania inspekcji nie można kwestionować. Ale mówię to w kontekście pewnej wątpliwości –wymiana całej floty samochodów, zakup 20 nowych. Relatywnie to nieduża część budżetu, bo 1715 tys. zł. Natomiast obecne samochody będą sprzedawane. To mówił pan inspektor na Radzie Ochrony Pracy. Przyznam, że to budzi wątpliwość w sytuacji takich napięć budżetowych. Pomysł równoczesnej wymiany całej floty bez względu na stan techniczny poszczególnych samochodów, który na pewno jest zróżnicowany, budzi pewne zastanowienie. Pozwolę sobie tylko pozostawić to pod rozwagę inspekcji. Jeśliby gdziekolwiek szukać w tym budżecie oszczędności, to przeglądając ten projekt, tylko na to zwróciłem uwagę.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselJanuszSniadek">Reasumując i podkreślając, że projekt budżetu jest sporządzony podobnie jak w poprzednich latach, klarownie, przejrzyście – relatywnie łatwo się w nim zorientować – wnoszę o przyjęcie projektu części 12 budżetu – Państwowa Inspekcja Pracy na 2021 r. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję. Czy ktoś chciał zabrać głos? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Jest propozycja, by zaopiniować pozytywnie ten projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanuszSniadek">Jeśli można, panie przewodniczący. Nie wyświetliło mi się w systemie głosowanie. Nie wziąłem w nim udziału. Jeśli może pan uznać mój głos – zgodny z wnioskiem zresztą – to będę wdzięczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Jak pan głosował? Za, przeciw, wstrzymał się pan?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanuszSniadek">Za. Złożyłem wniosek o przyjęcie. To oczywiste, że głosowałem za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Ale to różnie bywa. Głos pana Śniadka jest za przyjęciem tego projektu budżetu. Prosiłbym komisję skrutacyjną, by to uwzględniła. Uwzględnimy to przy podaniu wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanuszSniadek">Zaraz zobaczę, co się stało z systemem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Mogę poświadczyć, że to jest pan poseł Janusz Śniadek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanuszSniadek">Przepraszam. W tej chwili mi się wyświetliło. Dopiero teraz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dopiero teraz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanuszSniadek">Tak. Zagłosować elektronicznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanuszSniadek">Widać, że te różnice w czasie, opóźnienia są kolosalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dlatego nie zamknąłem jeszcze głosowania. Jeśli inni posłowie i posłanki mnie słyszą, to proszę spokojnie dokonać tego aktu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Możemy zamknąć głosowanie? Zamykam. Proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Głosowało 14 posłów. Za 13, nikt nie był przeciw, wstrzymał się 1 poseł.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Komisja do Spraw Kontroli Państwowej zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2021.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Musimy wyznaczyć przedstawiciela naszej Komisji na posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby upoważnić pana posła Janusza Śniadka. Czy ktoś jest przeciw? Nie słyszę. A więc, panie pośle, proszę nas reprezentować na Komisji Finansów Publicznych i zaprezentować stanowisko Komisji.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Szanowni państwo, porządek dzienny naszego dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany. Bardzo państwu dziękuję za udział w dzisiejszym posiedzeniu. Zamykam posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>