text_structure.xml 62.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Witam wszystkich na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Witam przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli. Nie widzę pana prezesa. Kto będzie… Proszę powiedzieć do mikrofonu swoje imię, nazwisko i funkcję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RadcaprezesaNajwyzszejIzbyKontroliJanuszPawelczyk">Witam serdecznie. Janusz Pawelczyk, radca prezesa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RadcaprezesaNajwyzszejIzbyKontroliJanuszPawelczyk">Pan prezes już dojeżdża. Będzie obecny za 3–4 minuty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dobrze. Zaczekamy zatem na pana prezesa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RadcaprezesaNIKJanuszPawelczyk">Tak. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dobrze. Proszę państwa, teraz zwracam się do wszystkich posłów, członków Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, którzy uczestniczą w posiedzeniu, o potwierdzenie swojej obecności poprzez naciśnięcie dowolnego przycisku. Posłowie obecni na sali obrad mogą to zrobić, korzystając z urządzenia przy mikrofonie, pozostali posłowie jak zwykle naciskając dowolny przycisk na tablecie. Bardzo proszę o dokonanie tejże czynności.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Jest już z nami pan prezes, a zatem zaczynamy. Najpierw proszę o potwierdzenie kworum. Zamykam głosowanie sprawdzające kworum. Proszę o podanie, ilu posłów bierze udział w obradach. 13 posłów bierze udział w obradach. Mamy kworum.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Możemy przystąpić do realizacji porządku obrad. Otwieram posiedzenie. W punkcie pierwszym mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2021 w zakresie części budżetowej 07 – Najwyższa Izba Kontroli. Bardzo proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie części budżetowej 07.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliMarianBanas">Panie przewodniczący, szanowni państwo, projekt budżetu Najwyższej Izby Kontroli na rok 2021 został opracowany zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2019 roku w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej z uwzględnieniem wskaźników makroekonomicznych określonych w założeniach do projektu budżetu państwa na rok 2021. Przy konstruowaniu projektu budżetu Najwyższej Izby Kontroli na rok 2021 przyjęto następujące założenia.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliMarianBanas">Stan zatrudnienia w Najwyższej Izbie Kontroli zostanie utrzymany na niezmienionym poziomie w liczbie 1701 etatów. Wartość średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych przyjęto w wysokości 1,8%. Wydatki na wynagrodzenia ustalono na poziomie wydatków z roku 2020. Średnioroczny kurs walutowy do wyliczenia wysokości składek z tytułu członkostwa w międzynarodowych organizacjach zrzeszających najwyższe organy kontroli przyjęto w wysokości 4,45 zł za 1 euro.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliMarianBanas">Przyjęte wskaźniki oraz założenia mają na celu przede wszystkim: zapewnienie warunków do realizacji statutowych działań, w szczególności związanych z procesami kontrolnymi; realizację celów określonych w przyjętej strategii Najwyższej Izby Kontroli na lata 2021–2024, dotyczących między innymi wsparcia procesu kontroli poprzez wdrożenie nowoczesnych narzędzi informatycznych dla kontrolerów oraz wdrożenie cyfrowego procesu kontroli; realizację ważnych przedsięwzięć remontowo-inwestycyjnych warunkujących poprawę warunków pracy pracowników oraz utrzymanie w należytym stanie majątku Skarbu Państwa; jak też utrzymanie aktywnej działalności Najwyższej Izby Kontroli na forum INTOSAI i EUROSAI oraz kontynuowanie współpracy z innymi międzynarodowymi organizacjami kontrolnymi.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliMarianBanas">Na 2021 rok dochody Najwyższej Izby Kontroli zaplanowano w kwocie 911 tys. zł, co stanowi zwiększenie o 25,8%. Wydatki zaplanowano w kwocie 313 566 tys. zł, co stanowi zwiększenie nominalnie o 3,2%, a realnie o 1,3%. Głównymi pozycjami wpływającymi na wzrost zaplanowanych wydatków są wpłaty na pracownicze programy kapitałowe przez podmiot zatrudniający w kwocie 5300 tys. zł. Przypominam, że jednostki budżetowe mają ustawowy obowiązek przystąpienia w 2021 roku do PPK, co będzie generować dodatkowe wydatki. Składki na ubezpieczenia społeczne wyniosą 1192 tys. zł. Wzrost jest wynikiem zmiany struktury zatrudnienia w Najwyższej Izbie Kontroli. W miejsce odchodzących na emerytury przyjmowani są do pracy młodzi pracownicy, których zarobki są relatywnie niższe. W związku z tym w ich przypadku istnieje obowiązek zapłaty pełnych, czyli wyższych składek na ubezpieczenie społeczne. Wydatki majątkowe będą w kwocie 1388 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliMarianBanas">Teraz poproszę panią dyrektor generalną Janinę Bielak o uszczegółowienie wszystkich danych, które państwu przed chwilą przedstawiłem. Bardzo proszę, pani dyrektor, jeżeli pan przewodniczący pozwoli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Witam serdecznie. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, przechodząc do szczegółów w zakresie dochodów, przypomnę, że projekt budżetu Najwyższej Izby Kontroli na 2021 rok zakłada łączną kwotę dochodów w wysokości 911 tys. zł. Zaplanowano uzyskanie dochodów z następujących tytułów, po pierwsze, z opłaty czynszowej za wynajmowanie pomieszczeń biurowych oraz służbowych lokali mieszkalnych, następnie z wynajmu sal wykładowych i pokoi noclegowych w Ośrodku Szkoleniowym Najwyższej Izby Kontroli w Goławicach, ze sprzedaży zużytych składników majątkowych, ze sprzedaży dwumiesięcznika „Kontrola państwowa”, z wpływów z rozliczeń bądź zwrotów z lat ubiegłych, jak również z wpływów z tytułu kar i odszkodowań wynikających z umów, a także z pozostałych innych wpływów stanowiących dochody.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Należy podkreślić, że stałymi źródłami dochodów, podobnie jak w latach ubiegłych, będą wpływy z czynszów z wynajmu lokali oraz ze sprzedaży dwumiesięcznika „Kontrola państwowa”. Pozostałe pozycje dochodów mają charakter zmienny. Ich określenie na etapie konstruowania budżetu ma charakter szacunkowy w oparciu o uśrednione dane z lat ubiegłych. Są to przede wszystkim odszkodowania uzyskane od ubezpieczycieli z tytułu szkód losowych, jak również wyegzekwowane kary umowne z tytułu nieprawidłowości w realizacji umów z dostawcami oraz odsetki.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">W 2021 roku zaplanowano również wpływy ze sprzedaży zużytych składników majątkowych, w tym ze sprzedaży telefonów komórkowych. W tej pozycji zaplanowano wzrost dochodów o 120 tys. zł, co jest wynikiem przyjętej polityki cyklicznej wymiany sprzętu teleinformatycznego. Właśnie na 2021 rok zakładamy wymianę, jak również sprzedaż już zużytych telefonów, w wyniku czego nastąpi wzrost dochodów z tego tytułu.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Przy planowaniu na rok 2021 dochodów w § 094 wpływy z rozliczeń/zwrotów z lat ubiegłych uwzględniono tendencję wzrostu dochodów, jednakże wpływy te charakteryzują się dużym stopniem przypadkowości, powodując, że analogia do lat ubiegłych pozwala jedynie na ustalenie przybliżonych wielkości.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Przechodzę, proszę państwa, do wydatków. Tak jak powiedział pan prezes, budżet Najwyższej Izby Kontroli na rok 2021 zakłada wydatki w wysokości 313 566 tys. zł. Kwota ta w stosunku do 2020 roku jest nominalnie wyższa o 3,2%, a realnie o 1,3% w stosunku do wielkości wynikających z planu finansowego roku bieżącego. Struktura wydatków ujęta w projekcie budżetu Najwyższej Izby Kontroli przedstawia się następująco: 79,3% stanowią wynagrodzenia wraz z pochodnymi, 8,1% stanowią wydatki bieżące jednostki ujmowane w § 400, 5,3% stanowią pozostałe wydatki bieżące, 5,2% – wydatki majątkowe, 2% – podróże służbowe krajowe i zagraniczne, 0,1% – świadczenia.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Jeżeli chodzi o wynagrodzenia i pochodne, których udział w strukturze wydatków stanowi 79,3%, do tej grupy zaliczamy między innymi wynagrodzenia osobowe, dodatkowe wynagrodzenie roczne, jak również składki na ubezpieczenia społeczne oraz składki na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. Projekt budżetu na 2021 rok zakłada, że łączne wynagrodzenia w Najwyższej Izbie Kontroli będą kształtowały się w wysokości 198 073 tys. zł. Jak już wskazano w założeniach powyżej, jest to poziom wynagrodzeń osobowych pracowników ujęty w planie finansowym według ustawy budżetowej na rok 2020. Plan wydatków w zakresie wynagrodzeń utrzymujemy na tym samym poziomie. W obecnej sytuacji społeczno-ekonomicznej wynikającej z pandemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2 nie planowaliśmy podwyżek wynagrodzenia. Tym samym de facto nastąpi spadek realnego poziomu wynagrodzeń w Najwyższej Izby Kontroli, uwzględniając poziom inflacji. Na wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego zaplanowaliśmy na łącznym poziomie 14 210 tys. zł. Stanowi to 104% wydatków planowanych w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Planowana na 2021 rok kwota składek na ubezpieczenia społeczne oraz składek na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy jest wyższa od planowanej według ustawy budżetowej na rok 2020 o 1247 tys. zł. Zwiększenie wydatków z tytułu płacenia składek jest konsekwencją złożonej struktury przychodów, które kształtują wynagrodzenia pracowników nowo przyjmowanych w miejsce pracowników odchodzących na emeryturę.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Jeżeli chodzi o wydatki bieżące ujmowane w ogólnym § 400, tak jak wskazałam, stanowią one 8,1% w strukturze wydatków. Grupa ta swoim zakresem obejmuje 10 pozycji planu wydatków, w tym między innymi zakup materiałów i wyposażenia, zakup energii, zakup usług pozostałych, opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych. Łącznie wydatki w tej grupie wyniosą 25 458 tys. zł, co, jak wskazaliśmy, stanowi 8,1% wszystkich planowanych wydatków ujętych w budżecie. Będą one wyższe o 2905 tys. zł w stosunku do kwoty założonej w ustawie budżetowej na rok bieżący.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Pozostałe wydatki bieżące stanowią 5,3% wydatków. Jeżeli chodzi o wydatki pozostałe, w grupie tej założono wzrost wydatków w stosunku do kwoty uchwalonej  w 2020 roku o 3161 tys. zł. Wzrost wydatków spowodowany jest wprowadzeniem po raz pierwszy w 2021 roku wydatków z tytułu wpłaty na pracownicze plany kapitałowe przez podmiot zatrudniający, a więc w naszym przypadku przez Najwyższą Izbę Kontroli. W budżecie na 2021 rok zaplanowano na ten cel kwotę 5300 tys. zł. Jednocześnie w tej grupie zaplanowano niższe wydatki na usługi remontowe o 1905 tys. zł, co ostatecznie per saldo daje nam wzrost o ok. 3000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe, stanowiące 5,2% wydatków w strukturze wydatków, zaplanowano je w wysokości 16 358 tys. zł, z czego na budownictwo inwestycyjne przeznaczono 9341 tys. zł, zaś na zakupy inwestycyjne 7017 tys. zł. Wydatki majątkowe ujęte w projekcie budżetu na 2021 rok są wyższe o 1388 tys. zł, czyli o 9,3% od planowanych na rok 2020.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Jeżeli chodzi o pozycję dotyczącą budownictwa inwestycyjnego, największy udział w wydatkach na takie budownictwo ma kwota przeznaczona na adaptację budynku na potrzeby Delegatury Najwyższej Izby Kontroli we Wrocławiu o wartości 5900 tys. zł. Wydatek ten wynika z ustanowienia przez ministra rozwoju decyzją z dnia 25 marca 2020 roku trwałego zarządu wyżej wymienionej nieruchomości dla potrzeb nowej siedziby delegatury we Wrocławiu. Nieruchomość stanowi inwestycję w budowie. Niezbędna jest jej adaptacja i dostosowanie dla potrzeb delegatury.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Jeżeli chodzi o zakupy inwestycyjne, w ramach tego obszaru priorytetowymi inwestycjami są wydatki na projekty IT związane przede wszystkim z wymianą przełączników sieciowych na kwotę 2100 tys. zł, modernizacją centralnego systemu zabezpieczeń na kwotę 1100 tys. zł, modernizacją systemu kopii zapasowych na kwotę 1100 tys. zł i dostawą urządzeń wielofunkcyjnych na kwotę 800 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Wydatki na podróże służbowe krajowe i zagraniczne, podobnie jak w latach ubiegłych, stanowią 2% w strukturze wydatków Najwyższej Izby Kontroli. Wydatki na podróże zaplanowano ogółem w wysokości 6194 tys. zł. Są one wyższe od wydatków określonych w tegorocznej ustawie budżetowej o 306 tys. zł. W ramach powyższej kwoty na podróże służbowe krajowe zaplanowano 5229 tys. zł, zaś na podróże zagraniczne 965 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Chciałabym, proszę państwa, powiedzieć jeszcze kilka słów o budżecie w układzie zadaniowym. Budżet w układzie zadaniowym został przygotowany, podobnie jak budżet klasyczny, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej. W 2021 roku Najwyższa Izba Kontroli będzie uczestniczyć w funkcji 1 – Zarządzanie państwem, realizując zadanie 1.7 – Ocena działalności organów administracji publicznej i Narodowego Banku Polskiego oraz jednostek organizacyjnych wydatkujących środki publiczne z punktu widzenia ustawowych kryteriów Najwyższej Izby Kontroli. Celem tego zadania jest wspieranie działań wpływających na sprawne funkcjonowanie państwa i pozytywne oddziaływanie na skuteczność wykonywanych zadań finansowanych ze środków publicznych. Przyjęto dwa mierniki osiągnięcia tego celu, czyli procent wydatków publicznych poddanych badaniu w danym roku w ramach kontroli wykonania budżetu powyżej 15% oraz odsetek wniosków pokontrolnych przyjętych do realizacji przez adresatów wystąpień pokontrolnych powyżej 60%.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Podsumowując, proszę państwa, należy podkreślić, że przedłożony projekt budżetu Najwyższej Izby Kontroli na 2021 rok jest odzwierciedleniem potrzeb wszystkich jednostek organizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli, wynikających z założonego programu realizacji zadań statutowych oraz konieczności utrzymania majątku Skarbu Państwa w należytym stanie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę bardzo o koreferat pana posła Grzegorza Lorka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselGrzegorzLorek">Panie przewodniczący, mam prośbę. Mam przygotowanych wiele pytań. Czy mógłbym je najpierw zadać, a potem zreferować? Czy mogłoby być w takiej kolejności?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dobrze, tylko musimy pamiętać, że o godz. 19:30 musimy skończyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselGrzegorzLorek">Myślę, że damy radę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Ale jeszcze koledzy z zewnątrz są zapisani do głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselGrzegorzLorek">Też mają pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę wziąć to pod uwagę. Mamy jednak sporo czasu. Myślę, że spokojnie wszystko zrealizujemy, ale proszę o tym pamiętać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselGrzegorzLorek">Dobrze. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselGrzegorzLorek">Panie prezesie, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym zadać kilka pytań pani dyrektor i panu prezesowi. Zacznę od szczegółowych pytań. Tabela nr 4 obejmuje strukturę wydatków budżetowych w latach 2019–2021. W pozycji 2.4 są pozostałe wydatki bieżące. Plan według ustawy budżetowej na rok 2020 wynosi 13 335 tys. zł. Na rok 2021 wydatki te planowane są w wysokości 16 496 tys. zł. Chciałbym, żeby pani opowiedziała mi o tym, jak również o wydatkach majątkowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Która to pozycja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselGrzegorzLorek">Jeszcze raz. Pozycja 2.4 pozostałe wydatki bieżące w tabeli nr 4 obejmującej strukturę wydatków budżetowych w latach 2019–2021. Chodzi mi o pozostałe wydatki bieżące oraz wydatki majątkowe, gdzie podobnie jest plan na 2020 rok i wzrost w 2021 roku.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselGrzegorzLorek">Tabela nr 13 zawiera strukturę planowanych na 2021 rok wydatków na roboty remontowo-budowlane i konserwacyjne. Dział II to naprawy i konserwacje sprzętu i środków transportu. Jest podana struktura w procentach. Wzrost wynosi 44,2%. Jeszcze raz. Chodzi o naprawy i konserwacje sprzętu i środków transportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Która to strona i która tabela?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselGrzegorzLorek">Strona 11, tabela nr 13, liczba porządkowa II na samym dole. Strona 11, tabela nr 13, liczba porządkowa II – naprawy i konserwacje sprzętu i środków transportu.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselGrzegorzLorek">Strona 12 i wydatki majątkowe. Drugi obszar działalności inwestycyjnej dotyczy wydatków na zakup gotowych składników majątkowych o wartości 7017 tys. zł, w tym wydatków na zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselGrzegorzLorek">Załącznik nr 1, czyli projekt budżetu NIK na 2021 rok. Liczba porządkowa 5, dział 751, § 4090 honoraria. Jedna osoba albo jedna jednostka. Nominalnie 100%, realnie 98,2%.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PoselGrzegorzLorek">Załącznik nr 5. W załączniku tym na samym końcu jest zakup siedziby na potrzeby Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Zielonej Górze, woj. lubuskie. Na jakim jest to etapie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Przepraszam, która to strona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselGrzegorzLorek">Sekundę. Nie mam tutaj strony. Powiem, co to jest. Jest to załącznik nr 5 obejmujący środki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie inwestycji wraz z omówieniem. Ostatnia pozycja to zakup siedziby na potrzeby Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Zielonej Górze, woj. lubuskie.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselGrzegorzLorek">Do pana prezesa mam prośbę o komentarz. Niektóre media donosiły, że Najwyższa Izba Kontroli zamierza kupić ultranowoczesne systemy informatyczne platformy analitycznej do kontroli pulpitu zarządzania dla kierownictwa oraz systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją i usługami zewnętrznymi. Projekt nosi nazwę roboczą NIK 2.0 Wzmocnienie kontroli przez nowe technologie. Łączny koszt inwestycji w ultranowoczesne systemy informatyczne ma wynieść ok. 50 000 tys. zł, 30 000 tys. zł ma być na zakup samych systemów, a kolejne 20 000 tys. zł na ich utrzymanie w kolejnych latach. Mam prośbę o wskazanie, czy jest to kaczka dziennikarska, czy jest to jakieś mówienie nieprawdy, czy jest to zamysł, który ma czemuś służyć, np. wzmocnieniu działalności Najwyższej Izby Kontroli przez realizację kontroli. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrezesNIKMarianBanas">Jeżeli pan poseł pozwoli, poproszę pana dyrektora odpowiedzialnego za informatyzację, żeby przedstawił nasze projekty związane z innowacyjnością informatyczną oraz powiązane z tym wydatki. Panie dyrektorze, bardzo proszę. Oczywiście informacja, o której mówił pan poseł, jest niepełna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PelniacyobowiazkiwicedyrektorDepartamentuMetodykiKontroliiRozwojuZawodowegoNIKMichalSzczepanski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, informacja, do której odnosił się pan poseł, jest nie tylko nieścisła, ale także nieprawdziwa. Oczywiście jeżeli chodzi nawet o samą nazwę NIK 2.0, jest to formuła prasowa, fakt prasowy, który zaistniał i jest powtarzany. Wszystkie nasze projekty, które przechodzą, cała koncepcja informatyzacji znajduje swoje konkretne odbicie w budżecie, w tym budżecie, w którym będą zawarte wydatki inwestycyjne i bieżące przeznaczane na realizację poszczególnych przedsięwzięć.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PelniacyobowiazkiwicedyrektorDepartamentuMetodykiKontroliiRozwojuZawodowegoNIKMichalSzczepanski">Wydaje mi się, że dosyć fundamentalną informacją jest to, że Najwyższa Izba Kontroli posiada znaczący dług technologiczny. Oznacza to, że występują pewne zapóźnienia, jeżeli chodzi o zastosowanie nowoczesnych technologii w porównaniu z innymi agendami publicznymi, agendami państwa, wobec czego dla uzyskania najwyższej klasy usług publicznych istnieje pilna potrzeba zlikwidowania owego długu po to, żeby zgodnie z opracowaną, opublikowaną, ogłoszoną strategią Najwyższej Izby Kontroli na lata 2021–2024 w odpowiedni sposób świadczyć usługi publiczne, przede wszystkim usługę dotyczącą właściwego sprawowania kontroli.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PelniacyobowiazkiwicedyrektorDepartamentuMetodykiKontroliiRozwojuZawodowegoNIKMichalSzczepanski">Projekty, które są przewidziane, nie składają się, jak raczył sugerować pan poseł i jak wynikało z informacji prasowych, z zakupu jakiegoś cudownego systemu, który zostanie pozyskany i rozwiąże wszystkie problemy. Współcześnie nie robi się w ten sposób projektów informatycznych. Na pewno nie robi się ich w taki sposób, żeby były efektywne, tanie, elastycznie przygotowane, dostosowane do wymagań i spełniające oczekiwania państwa, oczekiwania organizacji, oczekiwania użytkowników.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PelniacyobowiazkiwicedyrektorDepartamentuMetodykiKontroliiRozwojuZawodowegoNIKMichalSzczepanski">Zamierzamy przeprowadzić wiele przedsięwzięć, projektów informatycznych, których założenia, w ramach których pewne zadania zostały wpisane w strategię opracowaną i opublikowaną całkiem niedawno. W dwóch celach operacyjnych są tam wpisane zadania dotyczące dokładnie cyfryzacji. Właśnie ta informacja, czyli informacja zawarta w strategii, jest oficjalną informacją, która może być punktem odniesienia do mówienia o tym, jakie projekty będą realizowane.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PelniacyobowiazkiwicedyrektorDepartamentuMetodykiKontroliiRozwojuZawodowegoNIKMichalSzczepanski">Wśród zadań jest np. pełna cyfryzacja dotycząca obiegu dokumentacji. Jest to dosyć oczywiste w dobie powszechnej cyfryzacji w innych agendach rządowych, które wynalazek ten stosują już z powodzeniem. Innym przedsięwzięciem jest np. zapewnienie wsparcia dla pracy grupowej i pracy zdalnej, co jest bardzo ważne zwłaszcza w sytuacji, którą teraz mamy, w sytuacji pandemii, w sytuacji zbliżającej się drugiej fali. W Najwyższej Izbie Kontroli mamy do zrealizowania pewien plan kontroli, a jednocześnie chcielibyśmy dostosować się do warunków, które prawdopodobnie spowodują ograniczenie kontaktów fizycznych. Potrzebujemy narzędzi po to, żeby odpowiednio, odpowiedzialnie służyć państwu.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PelniacyobowiazkiwicedyrektorDepartamentuMetodykiKontroliiRozwojuZawodowegoNIKMichalSzczepanski">Inne przewidziane tam zadania to np. powszechne zastosowanie podpisu elektronicznego, co wiąże się także z cyfryzacją obiegu dokumentacji. Oczywiście mamy także dosyć duże przedsięwzięcie związane z tym, w jaki sposób należałoby wesprzeć proces kontrolny narzędziami informatycznymi, narzędziami cyfrowymi. Filozofia, którą stosujemy w Najwyższej Izbie Kontroli, która wynika, która jest zapisana w strategii, jeżeli chodzi o przedsięwzięcia informatyczne, jest to filozofia stopniowej zmiany, małych kroków, wychodzenia od pewnego dorobku, który już jest w Najwyższej Izbie Kontroli, od modyfikacji narzędzi, które zostały przez nas wytworzone, które narastały i których funkcjonalność została opracowana bardzo ściśle przy udziale tzw. biznesu, czyli części merytorycznej. Pracujemy z wykorzystaniem doświadczeń kontrolerów, tych kontrolerów, którzy w obecnej sytuacji powinni już mieć inne narzędzia po to, żeby móc solidnie spełniać swoje funkcje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrezesNIKMarianBanas">Panie dyrektorze, przerwę, dlatego że jeszcze długo możemy tak rozmawiać. Krótko mówiąc, nawiązując do tego, co powiedział pan dyrektor, w pierwszej kolejności staramy się, żeby zaspokoić bieżące potrzeby. Mają one odzwierciedlenie w budżecie na 2021 rok. Nie są to kwoty wielkości 30 000 tys. zł czy 50 000 tys. zł, tylko kwoty wielkości  2000 tys. zł czy 1500 tys. zł. W zależności od sytuacji, jak będzie się to kształtować, na ile zdążymy ulepszyć systemy, które dzisiaj mamy, będziemy planować i decydować o zakupie nowych systemów informatycznych. To tyle w tej sprawie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Udzielając odpowiedzi na pozostałe pańskie pytania, może odniosę się, po pierwsze, do tabeli nr 4 i pozycji pozostałe wydatki bieżące. Pozostałe wydatki bieżące wzrosły o 3161 tys. zł. Jest to właśnie to, co omawiałam, referując szczegóły dotyczące budżetu. Jest to pozycja, która wzrosła nam o 5300 tys. zł w związku z pracowniczymi planami kapitałowymi, a jednocześnie zmniejszyła się o 1905 tys. zł w związku z obniżeniem zaplanowanych wydatków na usługi remontowe. Jest to właśnie grupa pozostałych wydatków bieżących.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Kolejna pozycja. Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe, które były zaplanowane w roku 2020 na kwotę 14 970 tys. zł, a w roku 2021 na kwotę 16 358 tys. zł, trzeba podkreślić, że wydatki majątkowe, tytuły wydatków majątkowych nie są ze sobą porównywalne, dlatego że jedne inwestycje były prowadzone, inne zakończyły się w 2020 roku, ale wchodziły nowe zadania. Pełna specyfikacja, co się składa na owe pozycje zarówno w roku 2020, jak i w roku 2021, znajduje się w załączniku nr 5 BW-I. Na końcu mamy podsumowanie, mamy pokazane kwoty 14 970 tys. zł i 16 496 tys. zł. Jest tutaj pełna specyfikacja wszystkich tytułów, wszystkich pozycji, które składają się na tę kwoty.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Jeżeli chodzi o kwestie zakupu nieruchomości w Zielonej Górze, przyglądając się danym w tabeli, proszę zwrócić uwagę, że kwoty były zaplanowane na 2020 rok. Zakup owej nieruchomości nie dojdzie do skutku. Proszę zwrócić uwagę, że w następnych latach nie mamy zaplanowanych tychże środków. Środki okazały się jednak niewystarczające. W związku z tym na tym etapie planowania nie zakładamy żadnych inwestycji w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Patrzę dalej, jakie były pytania. Jeżeli chodzi o naprawy i konserwacje sprzętu i środków transportu, które są wykazane w tabeli 13 na kwotę 1820 tys. zł, zaraz poproszę pana dyrektora Byrę z Biura Gospodarczego, który przedstawi główne pozycje wynikające z planu rzeczowo-finansowego w zakresie nakładów na remonty. Kwestie wydatków na informatyzację omówił już pan dyrektor Szczepański. Poproszę teraz pana dyrektora Byrę o to, żeby w oparciu o plan finansowy ewentualnie wskazał najistotniejsze pozycje remontowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PelniacyobowiazkidyrektorBiuraGospodarczegoNIKPiotrByra">Dzień dobry. Piotr Byra, dyrektor Biura Gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PelniacyobowiazkidyrektorBiuraGospodarczegoNIKPiotrByra">Jeżeli chodzi o najistotniejsze wydatki w zakresie inwestycji i remontów, w planie na 2021 rok ujęliśmy takie pozycje jak wykonanie zabezpieczeń biernych stref przeciwpożarowych. Chodzi o dostosowanie budynków centrali Najwyższej Izby Kontroli do właściwej ochrony przeciwpożarowej. Wynika to wprost z opinii inspektora przeciwpożarowego oraz uwag wynikających z przeglądów okresowych.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PelniacyobowiazkidyrektorBiuraGospodarczegoNIKPiotrByra">Jeżeli chodzi o remonty, mamy tutaj jeszcze konserwację posadzki. Wynika to z zaleceń projektanta. Chodzi o bieżące utrzymanie posadzki w należytym stanie. Kolejne wydatki są na remonty klatek schodowych. Wynika to z tego, że klatki schodowe i korytarze są już dosyć wyeksploatowane. Mamy tutaj jeszcze jedną pozycję. Jest to remont skrzydła A budynku głównego w Goławicach. W przyszłym roku przewidujemy wydatek związany z dokumentacją i uzyskaniem pozwoleń. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Może dopowiem jeszcze kilka słów do tego, co przekazywał pan dyrektor Byra. Generalnie trzeba pamiętać, że kwota 1820 tys. zł, kwota blisko 2000 tys. zł składa się z wielu drobnych pozycji remontowych, które będą wykonywane zarówno w centrali Najwyższej Izby Kontroli, jak i w delegaturach. Mamy 16 delegatur. Możemy wymienić tutaj takie pozycje jak, po pierwsze, remont i konserwacja klatek schodowych i pomieszczeń sanitarnych, następnie remont korytarzy, następnie odnowienie w poszczególnych delegaturach schodów wejściowych i balkonów, w innej delegaturze wymianę wykładzin w pokojach biurowych i na korytarzach, w innej delegaturze malowanie pomieszczeń, w innej delegaturze remont ogrodzenia delegatury. Myślę, że w tym momencie nie ma co wymieniać wszystkich pozycji. Jest ich dużo. Są to drobne pozycje, które łącznie dają wartość, jaka została wykazana w tabeli, o której wspominał pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselGrzegorzLorek">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie prezesie, w części 07 projektu ustawy budżetowej na rok 2021 zaplanowano osiągnięcie dochodów w wysokości  911 tys. zł, czyli nominalnie o 25,8% wyższych niż w ustawie budżetowej na rok 2020. Dominującą część wydatków Najwyższej Izby Kontroli w 2021 roku będą stanowiły wydatki bieżące. Wyniosą one 296 800 tys. zł, co stanowi 94,7% wydatków ogółem. W grupie wydatków bieżących 79,3% będą stanowiły koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi. Wydatki związane z codziennym funkcjonowaniem Najwyższej Izby Kontroli w 2021 roku wyniosą 41 900 tys. zł, co oznacza wzrost w stosunku do kwoty z 2020 roku o 6000 tys. zł. Środki z grupy wydatków majątkowych w wysokości 16 400 tys. zł zostaną przeznaczone na modernizację lokali i obiektów, budownictwo inwestycyjne oraz zakupy sprzętu komputerowego i oprogramowania.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselGrzegorzLorek">Chciałbym powiedzieć, że wszystkie wyjaśnienia, które otrzymałem, jak najbardziej są wyczerpujące. W związku z powyższym stawiam następującą konkluzję. Wnoszę o przyjęcie projektu ustawy budżetowej na rok 2021 w części 07 w kształcie przedłożonym przez Najwyższą Izbę Kontroli. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Do głosu zgłaszał się pan poseł Saługa. Proszę bardzo, pan poseł Saługa. Proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselWojciechSaluga">Jestem słyszalny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę mówić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselWojciechSaluga">Dobry wieczór. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym zapytać o wynagrodzenia. W związku z sytuacją ekonomiczną, w związku z sytuacją pandemiczną są zasady kształtowania budżetu na ten rok. Chciałbym się upewnić, czy czasem nie jest tak, że Najwyższa Izba Kontroli powinna trochę ścisnąć pasa. Wiele instytucji naprawdę ściska pasa, a tutaj można powiedzieć, że nawet jest wzrost wynagrodzeń, niewielki, ale jest.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselWojciechSaluga">W ogóle co do całości projektu jestem zdziwiony, że trochę zagmatwano przejrzystość projektu budżetu. Indeksowanie wskaźnikiem inflacji, rzeczywiste, prawdziwe. Raczej bazujemy na liczbach, porównujemy je do zeszłego roku. Machinacje, że gdzieś coś korygujemy o jakieś wskaźniki inflacyjne, wydaje się nie na miejscu. Wiele instytucji tak nie robi.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PoselWojciechSaluga">Proszę o wyjaśnienia co do wynagrodzeń. Czy intencją premiera nie jest, czy intencją premiera nie było, żeby instytucje tego typu jak Najwyższa Izba Kontroli, zaciskały pasa? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę państwa, mam pytanie dotyczące § 4050, 4060 i 4070. Jest tam wynagrodzenie dla funkcjonariusza, który został oddelegowany z Policji do Najwyższej Izby Kontroli. Jeden z wiceprezesów Najwyższej Izby Kontroli w trakcie omawiania budżetu zgłosił swoje zdanie odrębne, twierdząc, że zatrudnienie owej osoby, powiem najogólniej, żeby nie przedłużać, jest niezgodne z prawem, jest niezgodne z ustawą o Policji, jest niezgodne z ustawą o Najwyższej Izbie Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Mamy tutaj dwa pytania dotyczące kwestii osobowych, pytanie pana posła Saługi dotyczące wynagrodzeń w Najwyższej Izbie Kontroli w przyszłym roku oraz moje pytanie. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrezesNIKMarianBanas">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w kwestii zatrudniania pracownika oddelegowanego z Policji o wyjaśnienia poproszę panią dyrektor Departamentu Prawnego i Orzecznictwa Kontrolnego, a w kwestii wynagrodzeń panią dyrektor generalną. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PelniacaobowiazkidyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKBarbaraKomar">Bardzo dziękuję. Dobry wieczór. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nazywam się Barbara Komar. Jestem pełniącą obowiązki dyrektora Departamentu Prawnego i Orzecznictwa Kontrolnego w Najwyższej Izbie Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PelniacaobowiazkidyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKBarbaraKomar">Odpowiadając na pytanie pana przewodniczącego, chciałabym najpierw uporządkować kwestię dotyczącą zapisania w projekcie budżetu dla Najwyższej Izby Kontroli wynagrodzenia dla oddelegowanego funkcjonariusza Policji. Ustalenia w tym zakresie, które należy podnieść, są następujące. Pan prezes Najwyższej Izbie Kontroli zwrócił się komendanta Głównego Policji o oddelegowanie funkcjonariusza Policji do wykonywania zadań służbowych w Biurze Organizacyjnym Najwyższej Izby Kontroli. Komendant Główny Policji rozkazem personalnym z dnia 16 czerwca 2020 roku, wydanym na podstawie przepisów ustawy o Policji, oddelegował z dniem 1 lipca funkcjonariusza Policji do pełnienia zadań służbowych poza Policją w Biurze Organizacyjnym Najwyższej Izby Kontroli. Powyższa decyzja komendanta Głównego Policji wobec niewniesienia od niej odwołania jest decyzją ostateczną. Zgodnie z zasadą trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych wyrażoną w art. 16 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, decyzje od których nie przysługuje odwołanie lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, a więc decyzje ostateczne nie mogą być wzruszane dowolnie, ale tylko w przypadkach i w trybie określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PelniacaobowiazkidyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKBarbaraKomar">Oczywiście należy również podkreślić, że decyzja ostateczna korzysta z domniemania legalności. Oznacza to, iż jest ona ważna i powinna być wykonywana dopóty, dopóki nie zostanie zmieniona, uchylona lub nie zostanie stwierdzona jej nieważność przez właściwy organ z zachowaniem przypisanego trybu postępowania. Ostateczna decyzja administracyjna, jak wiemy z orzecznictwa, jest wiążąca erga omnes, a więc także w stosunku do Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PelniacaobowiazkidyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKBarbaraKomar">Podkreślić również należy, że Najwyższa Izba Kontroli nie występuje tutaj jako organ kontroli, tylko występuje jako pracodawca. Wobec tego, że decyzja, którą otrzymaliśmy od komendanta Głównego Policji, jak powiedziałam, ma charakter decyzji ostatecznej, wobec czego przysługuje jej domniemanie legalności i jest dla nas wiążąca, Najwyższa Izba Kontroli nie mogła postąpić inaczej niż zapisać w projekcie budżetu wynagrodzenie dla funkcjonariusza Policji w tych paragrafach, o których wspomniał pan przewodniczący. W innym przypadku naruszylibyśmy tutaj rozporządzenie w zakresie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PelniacaobowiazkidyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKBarbaraKomar">Innymi słowy, to komendant Główny Policji na mocy decyzji administracyjnej, dlatego że rozkaz personalny miał funkcję decyzji administracyjnej, zadecydował o tym, że na stanie wynagrodzenia znajdzie się funkcjonariusz Policji oddelegowany przez komendanta Głównego Policji. Komendant Główny Policji doskonale zna ustawę o Policji. Jest to jego akt podstawowy. Podejrzewam, że biuro prawne czy departament prawny w Komendzie Głównej Policji takich decyzji wydaje większą liczbę. Nie mamy powodów przypuszczać, że decyzja ta była wydana niezgodnie z prawem.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#PelniacaobowiazkidyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKBarbaraKomar">Co więcej, trzeba również zauważyć, że Najwyższa Izba Kontroli nie miała interesu prawnego w zaskarżaniu wyżej wymienionej decyzji. Skoro decyzja została wydana na wniosek prezesa, wniosek ten został w pełni skonsumowany. Brak było zatem możliwości wykazania gravamen, które wyklucza możliwość skutecznego zaskarżenia decyzji. W związku z powyższym nie było innej możliwości jak ujęcie w projekcie budżetu w paragrafach, które wskazał pan przewodniczący, funkcjonariusza, który skutecznie został oddelegowany przez komendanta Głównego Policji do Najwyższej Izby Kontroli. Takie jest wyjaśnienie, jeżeli chodzi o ujęcia funkcjonariusza Policji w budżecie.</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#PelniacaobowiazkidyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKBarbaraKomar">Odnośnie do kwestii zgłoszenia przez pana prezesa Dziubę zdania odrębnego, nie wiem, panie prezesie, czy mam to omawiać. Panie przewodniczący, w tej kwestii trzeba stwierdzić, że pan prezes Dziuba zdania odrębnego nie złożył. W dniu 23 września odbyło się posiedzenie Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Po tymże posiedzeniu w dniu  24 września do sekretariatu pana prezesa Banasia wpłynął dokument zatytułowany „Uzasadnienie zdania odrębnego”. Niemniej jednak po to, żeby zdanie odrębne zostało złożone, zgodnie z regulaminem Kolegium Najwyższej Izby Kontroli, zdanie odrębne musi zostać zgłoszone do protokołu bądź załączone do protokołu z posiedzenia Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Zgodnie z § 10 ust. 1 uchwały Kolegium Najwyższej Izby Kontroli z dnia 12 grudnia 2012 roku w sprawie regulaminu Kolegium Najwyższej Izby Kontroli, zdanie odrębne w sprawie podejmowanych uchwał członek Kolegium Najwyższej Izby Kontroli może zgłosić pisemnie lub ustnie do protokołu w trakcie posiedzenia kolegium.</u>
          <u xml:id="u-36.7" who="#PelniacaobowiazkidyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKBarbaraKomar">Zdanie odrębne może zatem zostać zgłoszone do przyjętej już przez Kolegium Najwyższej Izby Kontroli uchwały, bowiem dopiero po jej podjęciu znana jest decyzja tego organu. Samo wyrażenie krytycznych opinii w trakcie posiedzenia Kolegium Najwyższej Izby Kontroli i dyskusji nad uchwałą, co faktycznie miało miejsce, gdyż pan prezes Dziuba wyraził krytyczne opinie, nie może stanowić, nie może być traktowane jako zgłoszenie zdania odrębnego, skoro wypowiedzi te odnosiły się wyłącznie do przedłożonych dokumentów będących przedmiotem posiedzenia, a więc do projektu uchwały, a nie do uchwały. Uchwała podjęta jest dopiero po głosowaniu. Dopiero w tym momencie po podjęciu uchwały można zgłosić do niej zdanie odrębne.</u>
          <u xml:id="u-36.8" who="#PelniacaobowiazkidyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKBarbaraKomar">W związku z tym pan prezes zadecydował, że dokument zostanie zwrócony panu prezesowi Dziubie. Ze względu na to, że pan prezes Dziuba w tym momencie jest nieobecny, pan prezes jeszcze nie zwrócił dokumentu. Na ten moment to wszystko w sprawie dwóch pytań pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrezesNIKMarianBanas">Jeżeli można, teraz poproszę panią dyrektor generalną o wyjaśnienie sprawy wynagrodzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Szanowni państwo, co chciałabym podkreślić przede wszystkim? Padły tutaj uwagi, że budżet został skonstruowany w sposób zagmatwany, że są jakieś wskaźniki inflacji, że są podawane informacje dotyczące realnego wzrostu, nominalnego wzrostu. Chciałabym podkreślić, proszę państwa, jak zostało to już powiedziane przez pana prezesa na samym początku wystąpienia, że projekt budżetu został sporządzony zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów ze stycznia 2019 roku w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej, jak również z uwzględnieniem wskaźników makroekonomicznych określonych w założeniach do projektu budżetu państwa na 2021 rok. Wskazane przepisy i założenia mają charakter obligatoryjny, jeżeli chodzi o ich stosowanie.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Budżet skonstruowaliśmy właśnie w oparciu o założenia makroekonomiczne. Jeżeli podajemy, że przy konstruowaniu budżetu przyjęto wartość średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych na poziomie 1,8%, to nie jest to założenie, które wynikałoby z przemyśleń Najwyższej Izby Kontroli, tylko jest to założenie wynikające ze wskazanych przez ministra finansów wskaźników makroekonomicznych. Oczywistym jest, że jeżeli mówimy o takim parametrze jak średni wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokości 1,8%, to minister finansów generalnie daje sygnał jednostkom budżetowym, że jeżeli jakąkolwiek pozycję wydatków zaplanują na poziomie wyższym o 1,8%, to w pewnym sensie jest na to przyzwolenie i uzasadnienie, dlatego że ceny różnych produktów i usług po prostu rosną średnio o 1,8%.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Jeżeli natomiast chodzi o kwotę wynagrodzeń, nie wiem, na jakiej podstawie i w oparciu o jakie dane pan poseł stwierdził, że wynagrodzenia wzrosły. Absolutnie. Wynagrodzenia są ustalone dokładnie na identycznym poziomie, jak były zaplanowane  w 2020 roku. Różnicy nie ma absolutnie żadnej. Różnica polega tylko na tym, że łączną kwotę wynagrodzeń zaprezentowaliśmy w paragrafach dotyczących pracowników Najwyższej Izby Kontroli oraz funkcjonariusza, o którym tutaj była mowa, funkcjonariusza Policji oddelegowanego do pracy w Najwyższej Izbie Kontroli. Tam wchodzą inne paragrafy, te paragrafy, o których pan przewodniczący był uprzejmy wspomnieć. Łączne kwoty wykazane we wskazanych paragrafach dają dokładnie tę samą kwotę, która była zaplanowana w ubiegłym roku. Ponieważ jest to dokładnie ta sama kwota, to uwzględniając wskaźnik inflacji, wskazaliśmy tylko, że realnie pracownicy będą odczuwać niższe wynagrodzenie, dostając te same pieniądze. To znaczy, kupując różnego rodzaju produkty i usługi, będą musieli płacić więcej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrezesNIKMarianBanas">Panie przewodniczący, jeżeli można, dodam tylko dwa zdania. Chciałbym zwrócić uwagę, że poza rokiem 2020, kiedy rzeczywiście nastąpiły podwyżki w wyniku dobrego roku 2019, w poprzednich latach w ogóle nie było żadnych podwyżek, nie tylko w Najwyższej Izbie Kontroli, lecz także w innych instytucjach. O Najwyższej Izbie Kontroli mówię chociażby z tego względu, że jeżeli chcemy zachować naprawdę pełną niezależność i profesjonalizm Najwyższej Izby Kontroli, kiedy wiemy, że prawie 20% naszych pracowników będzie odchodziło na emeryturę, wobec czego musimy przyjąć z rynku nowych pracowników, to przy tej wysokości zarobków, jaką oferujemy, wcale nie jesteśmy konkurencyjni. Tymczasem naprawdę jest to instytucja, która powinna mieć dobrze opłacanych pracowników, jeżeli chcemy zachować wysoki standard i jakość pracy, jak też niezależność pracowników. To tyle z mojej strony. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Przepraszam bardzo, dopowiem jeszcze jedno. Chciałabym zwrócić uwagę, że założenia do konstrukcji budżetu na 2021 rok były takie, żeby utrzymać poziom wynagrodzeń na dotychczasowym poziomie. A zatem nie było zaleceń ministra finansów, żeby obniżać poziom wynagrodzeń. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję. Pani dyrektor, króciutko jednym zdaniem. Czy z § 4040 wynika, że w projekcie budżetu na 2021 roku pieniądze na dodatkowe wynagrodzenie roczne będą wyższe o ok. 600 tys. zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#DyrektorgeneralnyNIKJaninaBielak">Już mówię. Szanowni państwo, jeżeli chodzi o dodatkowe wynagrodzenie roczne, o tzw. trzynastkę, trzeba mieć świadomość, że jej wysokość jest pochodną wynagrodzeń z poprzedniego roku. Jeżeli w 2020 roku nastąpił wzrost wynagrodzeń, to dodatkowe wynagrodzenie, czyli trzynasta pensja, która będzie płacona w 2021 roku, będzie miała wyższą podstawę naliczania, a tym samym będzie ona wyższa. Nie można jednak policzyć jej w mniejszej wysokości. Formuła liczenia dodatkowego wynagrodzenia jest określona jednoznacznie w przepisach. My mamy wpływ tylko na zaplanowanie podstawowych wynagrodzeń osobowych. W tym zakresie nic się nie zmieniło. Natomiast dodatkowe wynagrodzenie roczne, podobnie jak świadczenia z tytułu ubezpieczeń społecznych, jest pewną pochodną ubiegłorocznych lub bieżących wynagrodzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję pani. Pan poseł Saługa kilkakrotnie użył sformułowania o zaciskaniu pasa. Zapewne chodziło mu o jakieś oszczędności. Nie zostało to sprecyzowane. Niemniej uważam, że w nadchodzącym trudnym dla budżetu państwa roku, kiedy wydatki związane przede wszystkim z utrzymaniem naszej gospodarki na dobrym poziomie, z pomocą dla przedsiębiorców, którzy w szczególny sposób odczuwają skutki pandemii, rosną w sposób niepomierny, trzeba szukać oszczędności. Panie prezesie, szanowni państwo, moim zdaniem, po prostu trzeba by było zastanowić się nad tym, czy środki, które mają być wydane na innowacje informatyczne, powinny być wydawane w przyszłym roku, czy to jest ten rok, w którym powinno się, można dokonywać takich inwestycji. Panie prezesie, jest to pod rozwagę. Tak samo kwestia wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Jeżeli chodzi o informację, którą przedstawiła pani radca prawny, informacja ta jest o tyle niepełna, że kilkukrotnie podkreślała pani legalność działania Policji oraz konieczność wpisania owych kwot do budżetu Najwyższej Izby Kontroli. Jest to rzeczą zupełnie oczywistą. Jeżeli pani ta jest oddelegowana, jeżeli podpisaliście z nią umowę, to w jakiś sposób trzeba zaznaczyć dla niej wynagrodzenie. Istota problemu polega na tym, że jest kwestionowana podstawa prawna przyjęcia jej do Najwyższej Izby Kontroli. Najogólniej rzecz mówiąc, jest podnoszony argument, że inne są cele działania Policji, a inne są cele działania Najwyższej Izby Kontroli, a to jest przecież policjantka. Abstrahuję od merytoryczności tego zatrudnienia, chociaż wskazano tutaj, że pani ta pracuje akurat w kadrach, nie w jakimś dziale związanym z bezpieczeństwem firmy czy szczególnymi rodzajami kontroli, ale w dziale, który zajmuje się bieżącymi sprawami Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Wielokrotnie podkreśliła pani tutaj kwestię tego, że nikt nie złożył odwołania. Kto miał składać odwołanie? Przecież nie państwo, skoro państwo chcieliście tego pracownika. Jeżeli chodzi o kwestię odwołania, od decyzji mogła odwoływać się ta pani  i de facto właściwie nikt inny. Tak, pani mecenas. Tak to wygląda. Nie odwołała się, dlatego że po prostu zgodziła się na to, zaakceptowała to. A zatem nie ma sensu podkreślać tutaj elementu, który niewiele wnosi do tej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Jeżeli chodzi o ten element, zwrócę się do Biura Analiz Sejmowych z prośbą o sporządzenie odpowiedniej ekspertyzy. W tej chwili nie będę prosił członków Komisji o to, żeby odwlekali decyzję w sprawie zaopiniowania państwa budżetu, dlatego że znajdujemy się w trudnej sytuacji. Jak państwo widzieliście, dzisiaj ze względu na bardzo trudne, bardzo ważne posiedzenie Sejmu nie odbyły się dwa posiedzenia Komisji, na których mieliśmy opiniować budżet Państwowej Inspekcji Pracy i budżet regionalnych izb obrachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Na marginesie, szczególnie budżet regionalnych izb obrachunkowych jest niższy niż w ubiegłym roku. Zwracam państwu na to uwagę. Zdanie pana prezesa o tym, że pracownicy Najwyższej Izby Kontroli, ale również generalnie rzecz biorąc pracownicy, urzędnicy państwowi zarabiają za mało, jest dla mnie zupełnie oczywiste. W najbliższym czasie powinniśmy coś z tym zrobić. Dotyczy to Najwyższej Izby Kontroli, dotyczy to Państwowej Inspekcji Pracy, dotyczy to regionalnych izb obrachunkowych. Mówię o tych instytucjach, z którymi współpracuje Najwyższa Izba Kontroli. Coś z tym trzeba zrobić, ale najbliższy rok, a więc rok 2021 nie jest dobrym rokiem dla zasadniczego zwiększenia zarobków w tych instytucjach. Mówię to ogólnie. Z tego, co państwo mówili, z tego, co pani podkreśliła, wynika, że wzrostu płac w Najwyższej Izby Kontroli po prostu nie ma. Przyjmujemy to.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Tutaj uwaga do posła sprawozdawcy. Poproszę, żeby opinia Biura Analiz Sejmowych została sporządzona do momentu, kiedy tę sprawę będzie rozpatrywała Komisja Finansów Publicznych. My tylko przekładamy opinię, decyzję o tym, czy budżet w tym kształcie zostanie zatwierdzony i zostanie przedstawiony Sejmowi, podejmie Komisja Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Na dzisiaj byłoby to na tyle. Panie prezesie, nie wiem, czy sygnalizował pan jeszcze chęć zabrania głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrezesNIKMarianBanas">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym tylko podkreślić, że rzeczywiście, jeżeli chodzi o budżet, nic się tutaj nie zmienia. Mając na uwadze trudną sytuację, wynagrodzenia na przyszły rok zaplanowaliśmy na poziomie roku obecnego. Jest to jedna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrezesNIKMarianBanas">Niezależnie od opinii, jaka w tym miejscu będzie, etat ten i tak jest potrzebny, i tak będzie. W kwestii budżetu nic się tutaj nie zmieni. Mówię o jednym etacie dotyczącym zatrudnienia pracownika oddelegowanego z Policji. Pani dyrektor chciała powiedzieć jeszcze dwa słowa na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Ale bardzo króciutko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PelniacaobowiazkidyrektordepartamentuNIKBarbaraKomar">Tak, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Być może wrócimy do tej polemiki w węższym gronie wtedy, kiedy wpłynie opinia. Być może będziecie państwo proszeni o ustosunkowanie się do tego i wtedy pani również przedstawi swoją opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PelniacaobowiazkidyrektordepartamentuNIKBarbaraKomar">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dokładnie dwa zdania. Jeżeli chodzi o interes, było podkreślenie, że oczywiście Najwyższa Izba Kontroli nie miała interesu. Chciałabym powiedzieć, że zgodnie z art. 46b ustawy o Policji, ponieważ oddelegowanie następuje za zgodą policjanta, osoba, która została oddelegowana, nie miała interesu prawnego do zaskarżenia decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">No, właśnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PelniacaobowiazkidyrektordepartamentuNIKBarbaraKomar">Druga sprawa jest taka. Tak jak podkreślałam, panie przewodniczący, decyzja ta to rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji, a jest to organ, którego decyzji nie będziemy podważać. Króciutko odnosząc się tylko…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Przerwę pani, żeby od razu pani to powiedziała. W każdym dowolnym momencie komendant Główny Policji może oddelegować do was pracownika, a wy musicie go przyjąć. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PelniacaobowiazkidyrektordepartamentuNIKBarbaraKomar">Nie. Chodzi o to, panie przewodniczący, że delegacja nastąpiła na podstawie ustawy o Policji. Zdaniem komendanta i naszym również delegacja ta jest zgodna z ustawą o Policji.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PelniacaobowiazkidyrektordepartamentuNIKBarbaraKomar">Odwołując się krótko do tego, czy w Biurze Organizacyjnym są zadania, które można przypisać z ustawy o Policji, chciałabym wskazać, że oczywiście, że są. Jeżeli chodzi o główne zadania z ustawy o Policji, przytoczę tylko ochronę życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami, ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego, nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami obronnymi w zakresie określonym w odrębnych przepisach. Powiem tak. Do właściwości Biura Organizacyjnego na ten moment należy między innymi wykonywanie zadań w obszarze spraw z zakresu działalności obronnej w Najwyższej Izby Kontroli, wdrażania zasad polityki bezpieczeństwa dotyczących systemów i sieci teleinformatycznych, przetwarzania danych w systemach Najwyższej Izby Kontroli oraz nadzoru nad ich przestrzeganiem, spraw związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa osobowego fizycznego. Trudno nie uznać, że w Biurze Organizacyjnym, do którego został oddelegowany funkcjonariusz Policji, nie są realizowane zadania wynikające z ustawy o Policji. Oczywiście mogłabym dłużej argumentować, dlaczego tak uważamy, ale nie jest to...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Pani mecenas, zrobimy w ten sposób, że poproszę panią o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PelniacaobowiazkidyrektordepartamentuNIKBarbaraKomar">Oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Panie prezesie, chodzi o to, żeby Biuro Analiz Sejmowych rozpatrując tę sprawę, kierowało się nie tylko naszymi ogólnymi spostrzeżeniami, które siłą rzeczy muszą być ogólne. Chodzi o to, żeby państwo ustosunkowali się do kwestii zatrudnienia pani policjantki. Dobrze? Im szybciej pastwo to zrobicie, tym lepiej, dlatego że czas nagli. Kalendarz rozpatrywania projektu budżetu w komisjach jest ustalony przez panią marszałek na sztywno. Do momentu rozpoczęcia analizy państwa budżetu przez Komisję Finansów Publicznych powinniśmy mieć tę sprawę wyjaśnioną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrezesNIKMarianBanas">Zrobimy to, panie przewodniczący, jak najszybciej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dobrze. Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Jeżeli nie, to przystępujemy do głosowania. Proszę państwa, poseł koreferent zgłosił wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w zakresie części budżetowej 07 – Najwyższa Izba Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem tej części budżetu, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guzika. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Poczekamy jeszcze chwilkę na spłynięcie wyników.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Zamykam głosowanie. Proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Głosowało 13 posłów. Za było 11 posłów, 1 poseł był przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Jest to ten sam wynik, który był przy sprawdzaniu kworum, chociaż taki zbieg okoliczności oczywiście jest możliwy. Jeszcze zaczekajmy. Jeszcze raz?</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Powtarzamy głosowanie, tak? Proszę państwa, wynik, który wyświetlił się na tablicy, był to wynik głosowania sprawdzającego kworum. Wyników właściwego głosowania nad opinią nie znamy. Były przeszkody techniczne. Zgodnie z sugestią pracowników biura odpowiedzialnych za obsługę powtórzymy głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-57.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Jeszcze raz, proszę państwa. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem projektu ustawy budżetowej na rok 2021 w części 07 – Najwyższa Izba Kontroli, proszę o podniesienie ręki i oczywiście przyciśnięcie przycisku. Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Poczekamy jeszcze chwilę, żeby wszyscy mogli oddać swój głos. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-57.6" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Zamykam głosowanie. Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-57.7" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Mamy wyniki głosowania. Głosowało 9 posłów. Za było 5 posłów, 1 poseł był przeciw, 3 posłów wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-57.8" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu. Dziękuję państwu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-57.9" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Jeszcze jedna uwaga. Trzeba wyznaczyć posła, który będzie uczestniczył w pracach Komisji Finansów Publicznych w celu przedstawienia opinii Komisji. Pan poseł Lorek zgadza się? Tak. Czy są inne propozycje? Nie widzę. Upoważniamy pana posła Grzegorza Lorka do przedstawienia opinii Komisji do Spraw Kontroli Państwowej na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-57.10" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję państwu bardzo. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>