text_structure.xml 30 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dzień dobry państwu. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Proszę o uruchomienie urządzeń w celu przeprowadzenia próby głosowania. Sprawdzimy, czy mamy kworum i jak wygląda łączność z innymi posłami.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę państwa posłów, którzy uczestniczą w tym posiedzeniu, o naciśnięcie, tak jak w czasie obrad Sejmu, dowolnego przycisku. To posłuży nam do ustalenia kworum. Czy ktoś z państwa jeszcze nie oddał głosu? Wszyscy oddali, a więc zamykam… 35 osób? Czyli mamy kworum. Chyba mamy kworum, prawda? Mamy kworum. Dobrze. Dziękuję państwu. Stwierdzam kworum. Przechodzimy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Przypominam, że o porządku obrad decyduje pani marszałek. Na dzisiejszym posiedzeniu mamy rozpatrzyć i zaopiniować dla Komisji Finansów Publicznych Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres  od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe. Proszę przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o przedstawienie wykonania budżetu państwa w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Witam wszystkich przybyłych na dzisiejsze posiedzenie gości: z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Najwyższej Izby Kontroli i Regionalnej Izby Obrachunkowe. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Waldemar Nowak, zastępca dyrektora Departamentu Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Szanowni panowie przewodniczący, panie posłanki i panowie posłowie, w nawiązaniu do przekazanej Wysokim Komisjom informacji z wykonania budżetu państwa za 2019 r. w części 80 – Regionalne izby obrachunkowe, uprzejmie informuję, że dochody i wydatki budżetu państwa realizowane były przez 16 regionalnych izb obrachunkowych. Uzyskane dochody wyniosły 2666 tys. zł, co stanowi 114,4% kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2019 r.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Najważniejszymi źródłami dochodów były wpływy z tytułu prowadzonej odpłatnie przez regionalne izby obrachunkowe działalności szkoleniowej i informacyjnej na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, tj. dla pracowników urzędów gmin, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich i ich jednostek organizacyjnych. Z tego tytułu uzyskano 2556 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Plan wydatków, ustalony w ustawie budżetowej w kwocie 129 529 tys. zł, został zwiększony w trakcie realizacji budżetu o kwotę 2365 tys. zł, tj. do wysokości 131 894 tys. zł. Zwiększenie wydatków zostało dokonane decyzją Ministra Finansów, ze środków rezerwy celowej budżetu środków europejskich poz. 98, na realizację projektu „Dostosowanie budynku przy ul. Ogrodowej 28D w Łodzi na potrzeby Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi”. Wydatki zostały zrealizowane w wysokości 131 845 tys. zł, co stanowiło 100% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Świadczenia na rzecz osób fizycznych zostały zrealizowane w wysokości 171 000 tys. zł, co stanowi również 100% planu. Środki te zostały przeznaczone na: refundację kosztów zakupu okularów korekcyjnych dla pracowników; świadczenia rzeczowe na podstawie przepisów BHP; ekwiwalenty za używanie odzieży roboczej; zwrot kosztów podróży służbowych dla członków komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych niebędących pracownikami izb oraz na koszty przejazdu świadków, którzy stawili się na wezwanie regionalnych komisji orzekających przy regionalnych izbach obrachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Wydatki bieżące zrealizowane zostały w kwocie 124 859 tys. zł, co również stanowi 100% planu po zmianach. W grupie wydatków bieżących wynagrodzenia wraz z pochodnymi wyniosły 100 353 tys. zł, natomiast pozostałe wydatki bieżące wyniosły 24 506 tys. zł i zostały przeznaczone m.in. na: wynagrodzenia osobowe, tj. wynagrodzenia członków regionalnych komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych; ryczałtowe wynagrodzenia za udział w posiedzeniach dla nieetatowych członków regionalnych izb obrachunkowych; umowy o dzieło; umowy zlecenia dla osób przeprowadzających szkolenia dla pracowników regionalnych izb obrachunkowych; zakup materiałów i wyposażenia; remonty obiektów, izb i oddziałów zamiejscowych; podróże służbowe; opłaty administracyjne; czynsze za budynki; zakup usług telekomunikacyjnych; odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych; wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych; zakup energii, a także zakup usług pozostałych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">W 2019 r., w części 80 poniesiono wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej oraz w budżecie środków europejskich. W ustawie budżetowej na 2019 r. nie planowano wydatków na współfinansowanie projektów z udziałem środków i wydatków w budżecie środków europejskich. W trakcie roku plan wydatków na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej, zgodnie z decyzją Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, został zwiększony do wysokości 2635 tys. zł i jednocześnie zostały o tę kwotę zmniejszone wydatki majątkowe.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Ponadto, decyzją Ministra Finansów, ze środków rezerwy celowej, poz. 98, zwiększony został plan wydatków budżetu środków europejskich o kwotę 2365 tys. zł. Wydatki te, w łącznej kwocie 5000 tys. zł, dotyczyły zadania pod nazwą „Dostosowanie budynku przy ul. Ogrodowej 28D w Łodzi na potrzeby Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi”, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 przez RIO w Łodzi.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Wydatki majątkowe wykonano w kwocie 1815 tys. zł, co stanowiło 99,6% planu po zmianach. Środki w kwocie 1536 tys. zł wydatkowano na: zakupy sprzętu informatycznego, takiego jak serwery, półki dyskowe do macierzy platformy serwerowej laptopów; oprogramowanie systemu e-nadzór; program płacowo-finansowy; zakup 10 samochodów dla Regionalnych Izb Obrachunkowych w Bydgoszczy, Gdańsku, Kielcach, Lublinie, Opolu, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu oraz na zakupy pozostałego sprzętu, takiego jak klimatyzator, centralna wentylacyjna, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania izb.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Środki w kwocie 279 tys. zł wydatkowano na realizację przez regionalną izbę obrachunkową czterech zadań, w tym m.in. również w części na przebudowę budynku w Łodzi, który był finansowany z budżetu środków europejskich. Na ten cel wydano 204 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Drugim zadaniem była modernizacja parkingu – ogrodzenie terenu nieruchomości w Poznaniu – realizowanego przez RIO w Poznaniu. Na ten cel wydatkowano 17 tys. zł. Następnym realizowanym zadaniem była przebudowa pomieszczenia Biura Podawczego przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Katowicach, na co wydatkowano 13 tys. zł. Następnym przedsięwzięciem była budowa systemu sieci strukturalnej i zasilania sieci LAN w RIO w Rzeszowie oraz przy ul. Mickiewicza. Na to zadanie wydatkowano  45 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Wynagrodzenia i pochodne zaplanowane w ustawie budżetowej na 2019, w łącznej wysokości 101 703 tys. zł, zostały naliczone na 236 etatowych członków kolegiów oraz 1182 osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Plan po zmianach na wynagrodzenia wyniósł 100 372 tys. zł, a wydatki zostały zrealizowane w kwocie  100 353 tys. zł, przy faktycznym zatrudnieniu 1217 pracowników.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Panowie przewodniczący, panie i panowie posłowie, w imieniu pana ministra Mariusza Kamińskiego, uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. w części 80 – Regionalne izby obrachunkowe. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLawniczak">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo. Proszę teraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie informacji NIK o wykonaniu budżetu państwa w zakresie części budżetowej 80. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Dariusz Zielecki, p.o. wicedyrektora Departamentu Administracji Publicznej w NIK.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli… Może na początek wspomnę, że kontrola została przeprowadzona u dysponenta części, czyli w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji i w czterech Regionalnych Izbach Obrachunkowych jako pełniących funkcje dysponentów III stopnia, tj. w Gdańsku, Krakowie, Olsztynie i Warszawie. Nasza ocena wykonania budżetu w tej części jest pozytywna, a składają się na nią pozytywne oceny we wszystkich kontrolowanych jednostkach. Co prawda w Warszawie stwierdziliśmy pewne nieprawidłowości, które polegały na braku kontroli terminowości zapłaty należności oraz nieterminowej realizacji trzech, jednak, zgodnie z przyjętymi kryteriami oceny, nie spowodowały one obniżenia oceny w tej izbie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">W ocenie uwzględniono również pozytywną opinię o sprawozdawczości. Tutaj chciałbym jeszcze tylko dwa słowa... Jakkolwiek nie stwierdziliśmy nieprawidłowości w tych podstawowych sprawozdaniach z wykonania dochodu, wydatków, niemniej jednak zwróciliśmy uwagę na sprawozdanie Rb-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach za lata  2008-2019.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">My sami też dopiero teraz zauważyliśmy, że w RIO w Łodzi, na skutek omyłki popełnionej jeszcze w 2007 r., zawyżono o 1 osobę planowaną liczbę członków kolegium. Natomiast we wszystkich kontrolowanych RIO też była taka nieprawidłowość, że jako planowaną liczbę kolegiów wskazywano zarówno etatowych, jak i nieetatowych członów kolegiów, należy wskazywać tylko etatowych. Odnoszono jednak tę powiększoną liczbę nieetatowych członków do planowanych wydatków na wynagrodzenia jedynie dla etatowych członków kolegiów. Widzimy tutaj pewne zniekształcenie informacji. Nasze uwagi zostały uwzględnione i jak poinformowano nas w odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne, te sprawozdania zostaną skorygowane.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Również w zeszłorocznym wystąpieniu pokontrolnym zwracaliśmy uwagę na to, że od 2014 r. nie jest obsadzone stanowisko prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach. Ten stan – jak stwierdziliśmy w bieżącej kontroli – nadal się utrzymuje, a dodatkowo jeszcze stwierdziliśmy, że od 2017 r. nie organizuje się tam konkursów na wakaty na trzech z dziewięciu stanowisk członków kolegium. Co prawda, stwierdziliśmy że były działania ze strony dysponenta głównego, czyli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. To znaczy, próbują pisemnie dyscyplinować p.o. zastępcę prezesa. W tym RIO była również przeprowadzona przez ministerstwo kontrola, która potwierdziła nasze uwagi odnośnie do zaniechania przy obsadzaniu tego stanowiska  – prezesa RIO.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Zresztą w zeszłym roku zresztą sformułowaliśmy taki wniosek de lege ferenda, bo uważamy, że w tej sytuacji przepisy zachowują się jakby niezbyt jednoznacznie, czyli nie określają, co w takich sytuacjach należy robić. Jest pewna niemoc ze strony ministerstwa, które nadzoruje, a przepisy jakby wprost nie wskazują, co należałoby zrobić, kiedy dochodzi do takiej sytuacji, w której jest wakat i przez kolejne lata nie ogłasza się konkursu.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Zgłosiliśmy w zeszłym roku wniosek de lege ferenda o ustawowe określenie mechanizmów przeciwdziałających takim sytuacjom. Uważamy, że nasz wniosek dalej pozostaje zasadny wobec tego, co stwierdziliśmy w tej kontroli. W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji poinformował, że zwrócił się pisemnie i obligatoryjnie zażądał przeprowadzenia tych konkursów w RIO w Kielcach po wyjaśnieniu się sytuacji epidemicznej w kraju.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Jeżeli chodzi o dochody, zaplanowane na prawie 2,6 tys. zł, zrealizowano w wysokości prawie 3000 tys. zł, to jest 114% planu i 93,7% dochodu z roku ubiegłego. Pochodzą one głównie – tak jak w poprzednich latach – z wpływów z prowadzenia przez RIO działalności szkoleniowej. Jeżeli chodzi o wydatki, to nie mamy żadnych uwag.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#DepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Jeżeli chodzi o zatrudnienie, też zwróciliśmy uwagę na to, że tylko w przypadku sześciu na 16 izb obrachunkowych, obsada członków kolegiów była pełna, czyli odpowiadała liczbie przewidzianej w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów. Co prawda, uznajemy wyjaśnienia ministerstwa, że norma określona w rozporządzeniu nie ma charakteru wiążącego, myślę jednak, że warto podkreślić problem braku pełnej obsady członków kolegiów, z uwagi na możliwość wystąpienia utrudnień w funkcjonowaniu niektórych RIO. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLawniczak">Bardzo dziękuję, panie dyrektorze. Teraz przechodzimy do koreferatu, który przedstawi zdalnie poseł Piotr Uściński. Panie pośle, jesteśmy na łączach. Oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselPiotrUscinski">Dzień dobry. Witam szanownych państwa. Pan dyrektor, przedstawiciel ministra, tak naprawdę już przedstawił bardzo dokładnie wykonanie budżetu państwa w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe. Tylko przypomnę, że dochody budżetowe zostały wykonane w 114,4%, a więc są większe niż zaplanowane i wyniosły blisko 3000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselPiotrUscinski">Najważniejszymi źródłami dochodów były wpływy z tytułu szkoleń przeprowadzonych dla jednostek samorządu terytorialnego, natomiast wydatki były zrealizowane blisko w 100% planu. Czyli, plan był na 129 529 tys. zł, a zrealizowane, rzeczywiste wydatki wyniosły 129 480 tys. zł, więc to jest naprawdę blisko 100%.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselPiotrUscinski">NIK podkreśla, że przeciętne wynagrodzenie wyniosło 5834 zł i było nominalnie wyższe o 4% od przeciętnego wynagrodzenia. Warto wspomnieć, że dla osób zatrudnionych, nieobjętych tzw. mnożnikowym systemem wynagrodzeń, średnie wynagrodzenie wyniosło 5212 zł, natomiast wynagrodzenie członków kolegiów wyniosło 9174 zł. To wynagrodzenie, o które regionalne izby obrachunkowe od lat się domagają i apelują o jego wzrost – większy wzrost, żeby mogły konkurować na rynku o dobrych pracowników. Okazuje się, że nie są wypełnione wszystkie etaty, a prawdopodobnie wynika to właśnie z tego, że wynagrodzenia nie rosną tak, jak było to oczekiwane przez regionalne izby obrachunkowe.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselPiotrUscinski">Szanowni państwo, ponieważ budżet został wykonany w 100%, jeśli chodzi o wydatki, a nawet więcej niż 100%, rekomenduję, żeby ocena naszych obu Komisji wykonania budżetu w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe była pozytywna. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLawniczak">Bardzo dziękuję, panie pośle. Szanowni państwo, otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zgłosić się do dyskusji? Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWojciechSaluga">Dzień dobry. Wojciech Saługa, wiceprzewodniczący Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselWojciechSaluga">Korzystając z tego, że toczy się taka dyskusja, mam kilka pytań. Przede wszystkim przypomnę dyskusję z początku roku. Gdy omawialiśmy budżet regionalnych izb obrachunkowych, generalnie utyskiwaliśmy na zbyt mały, skromny budżet. Dlatego wykonanie tego skromnego budżetu jakby nie budzi szerszych wątpliwości. Jednak nadal pozostaje kwestia tego, że regionalne izby obrachunkowe są niedofinansowane i to powoduje – co tutaj mówił przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli – po pierwsze, że etaty są nieobsadzone, a po drugie, że ludzie uciekają z pracy. Chciałbym więc zadać pytanie, czy po tym półroczu widać, że ten trend się zatrzymał, czy dalej jest tak, że z powodu wynagrodzeń ludzie odchodzą do innych, lepszych, bardziej opłacalnych miejsc pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselWojciechSaluga">Chciałbym też zwrócić uwagę na to, że wykonanie dochodów jest na poziomie 114% w stosunku do planu, ale to jest znacznie mniej niż wykonanie dochodów za rok 2018, więc generalnie z roku na rok był regres i to trzeba podkreślać. Po prostu, zaplanowanie było znacznie mniejsze.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselWojciechSaluga">Z takich drobnostek…wpływy ze sprzedaży składników majątkowych zaplanowane na 3, a wykonanie 50…nagle jakby jakaś decyzja, coś się stało, jakiś kataklizm, coś trzeba było nagle wyprzedać… Oczywiście, rzecz drobna, ale wykonanie aż 1660%? Brzmi to śmiesznie czy ciekawie?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselWojciechSaluga">Rozumiem, że dotacje do projektów europejskich to też są już środki wydane, czyli zrealizowane, i także do składników majątkowych, tylko jakby z innego źródła, z innej kupki. Jeżeli tak jest, bo tu panowie kiwali, że to już jest wykonane...czyli, to nie jest tak, że gdzieś na kontach zostało zamrożone i czeka, aż się projekt zrealizuje.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PoselWojciechSaluga">I ostatnia rzecz. Z czego mogą wynikać aż takie różnice w realizacji planu dochodów, jak w przypadku Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie – wykonanie 73,5%, a z drugiej strony Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu – 178,9%? Bardzo duże rozbieżności. Pytam o to, żeby wiedzieć, z czego wynikają aż takie duże różnice w planach pomiędzy poszczególnymi izbami. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLawniczak">Dziękuję, panie pośle. Proszę bardzo. Przedstawiciele ministerstwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuwMSWiAWladyslawBudzen">Panie przewodniczący, odpowiadając na pana pytanie odnośnie do dofinansowania, niedofinansowania, trudno tutaj jednoznacznie powiedzieć, że są niedofinansowane, ale na pewno nie można powiedzieć, że są „przefinansowane”, bo sprawa jest oczywista. Tyle, ile jest środków budżetowych, tyle pan minister spraw wewnętrznych i administracji stara się w jakiś sposób podzielić.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuwMSWiAWladyslawBudzen">Tu sytuacja jest taka, że regionalne izby obrachunkowe mają taką specyfikę, iż większość wydatków to są wydatki wynagrodzeniowe. Tam nie ma istotnych wydatków o charakterze majątkowym czy rzeczowym, ponieważ rola izb i zadania są takie, jak w ustawie o regionalnych izbach obrachunkowych. Nie ma tam potężnych zakupów majątkowych. Nie ma zakupów dużej liczby samochodów, użytkowania samochodów. Po prostu, to jedna z mniejszych części, jeżeli chodzi o charakter i zadania, jak również o budżet.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuwMSWiAWladyslawBudzen">Jeżeli chodzi o sytuację i wynagrodzenia pracowników, to jest oczywiście temat prawie stały na każdym posiedzeniu, zarówno odnośnie do projektu budżetu, jak i wykonania budżetu. W tym roku – chciałbym przypomnieć – to jest pierwszy rok, kiedy wynagrodzenia zostały podwyższone o 6%. W zeszłym roku było tylko o 2,3%. Tutaj, jeżeli się analizuje przeciętne, faktyczne wynagrodzenie, to nie ukrywam, że jest to jedna z metod w budżecie, żeby zatrudniać mniej ludzi kosztem podwyższenia ich wynagrodzenia, bowiem specjaliści RIO, pracownicy RIO, szczególnie ci etatowi z kolegium, są to wysokokwalifikowani fachowcy. Zresztą jest stałe – powiem nieładnie – „podbieranie” ich z komórek kontrolnych przez samorządy, gdzie odpowiednio wykwalifikowany pracownik kontroli finansowej jest szczególnie ceniony. Trudno konkurować regionalnym izbom obrachunkowym.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuwMSWiAWladyslawBudzen">Natomiast, jeżeli chodzi o przeciętne wynagrodzenie, to chciałbym powiedzieć, że przeciętne tzw. kalkulacyjne wynagrodzenie pracownika, osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, to jest prawie 4,5 tys. zł, natomiast faktyczne wynosi 5200 zł, czyli jest wyższe faktyczne od tego kalkulacyjnego o około 16%, to znaczy, gdyby budżet na wynagrodzenia podzielić przez liczbę etatów kalkulacyjnych, czyli przez liczbę etatów planowanych. Ta sama sytuacja jest, jeżeli chodzi o etatowych członków kolegiów. No i chciałbym powiedzieć, że to jest jedna z metod stosowanych zresztą nie tylko przez RIO, ale i przez inne struktury organizacyjne, żeby przeciętne wynagrodzenie faktyczne było jak najbardziej realne w stosunku do potrzeb i do rynku pracy. Nie zawsze to się udaje, ale w tym przypadku, w odniesieniu do RIO, dyskusja jest z reguły taka, że to jest taka mała NIK, więc powinni tam odpowiednio dobrze zarabiać w odniesieniu do kontrolowanych jednostek samorządu terytorialnego. Jednak na razie… Myślimy, że może w przyszłym roku będzie jeszcze dodatkowa podwyżka i w jakiś sposób te różnice będą niwelowane.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuwMSWiAWladyslawBudzen">Panie przewodniczący, jeżeli chodzi o dochody, to po pierwsze, w zależności od wielkości izby. Po drugie, w zależności od liczby przeprowadzonych rozpraw, jeżeli chodzi o naruszenie dyscypliny finansów publicznych i wydawanych orzeczeń. Jeżeli komisja orzekająca stwierdzi winę w naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, to jest odpowiednia kwota, którą płaci obwiniony, to jest przeciętne wynagrodzenie i wtedy te dochody są wyższe.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuwMSWiAWladyslawBudzen">Drobne różnice wynikają ze zbycia drobnego sprzętu, wyposażenia, które staje się niepotrzebne, a jak wiadomo, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, przychody ze sprzedaży, dzierżawy i najmu to są dochody budżetu państwa. Inna sprawa, że ze względu na charakter działania regionalnych izb obrachunkowych, szczególnie w układzie komisji orzekającej, trudno jest zaplanować w sposób realny, ile to będzie posiedzeń, jakie będą wyroki i jakie wpływy do budżetu państwa mogą być z tytułu posiedzeń i uznania poszczególnych osób winnymi naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLawniczak">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos w dyskusji, odnieść się do poruszanych problemów. Widzę, że chyba pani przewodnicząca Kolegium Regionalnych Izb Obrachunkowych, pani Grażyna Wróblewska, chce zabrać głos. Czy tak? Pani przewodnicząca, oddaję głos. Bardzo uprzejmie proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacaKolegiumRegionalnychIzbObrachunkowychGrazynaWroblewska">Tak, tak. Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, w pierwszej kolejności chciałabym podziękować panu dyrektorowi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, przedstawicielom ministerstwa, jak również panu sprawozdawcy, który tutaj wyraził opinię o wykonaniu budżetu. Dziękujemy za te pozytywne opinie. Cieszę się również, że tak pozytywnie zostało ocenione wykonanie budżetu przez Najwyższą Izbę Kontroli. Chciałabym tylko odnieść się do jednej sprawy, która była tutaj podnoszona w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacaKolegiumRegionalnychIzbObrachunkowychGrazynaWroblewska">Fakt, że w regionalnych izbach obrachunkowych odnotowano takie przeciętne wynagrodzenia za rok 2019 wynika z tego, że rzeczywiście w 2019 r. mieliśmy jakby exodus pracowników, zarówno tych nieobjętych, jak i objętych mnożnikowymi systemami. Ponad 113 osób odeszło z regionalnych izb obrachunkowych, a te środki zostały przeznaczone na wynagrodzenia dla tych osób, które pozostały w izbach. Były to wypłaty czy to w formie nagród, czy zwiększonych dodatków służbowych, z uwagi na zwiększony zakres obowiązków.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacaKolegiumRegionalnychIzbObrachunkowychGrazynaWroblewska">Muszę tylko powiedzieć, że również nieciekawie zapowiada się 2020 rok. Jest dużo sygnałów o odejściach członków kolegiów z poszczególnych izb, z przyczyn naturalnych, w związku z uzyskaniem uprawnień emerytalnych, ale nie tylko. Odchodzą również pracownicy merytoryczni, tzn. z wydziałów kontroli czy z wydziału analiz i sytuacja w tym roku może być podobna. Wielkości wynagrodzeń, które tutaj zostały zaprezentowane, te przeciętne, nie odzwierciedlają faktycznego stanu zatrudnienia, ponieważ są właśnie wakaty i duże obciążenie pozostałych pracowników zadaniami, które musimy zrealizować w terminie. Nie uchybiamy terminom, bo – w sprawozdaniu została również zamieszczona informacja o wykonaniu budżetu zadaniowego – zadania nałożone na regionalne izby obrachunkowe realizowane były w terminie i założone mierniki zostały osiągnięte. Tak więc, tyle tytułem uzupełnienia, i jeszcze raz dziękuję z pozytywną opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLawniczak">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLawniczak">Szanowni państwo, jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisje pozytywnie zaopiniowały Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2019, w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe. Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2019, w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLawniczak">Dziękuję wszystkim uprzejmie za posiedzenie, a teraz jeszcze musimy wyznaczyć posła sprawozdawcę na posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Do tego proponuję upoważnić posła Piotra Uścińskiego, którego wstępna zgoda, o ile wiem, już jest.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLawniczak">Czy są jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie, poseł Piotr Uściński ma upoważnienie do przedstawienia na forum Komisji Finansów Publicznych wspólnej opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w zakresie omawianej dzisiaj realizacji budżetu.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLawniczak">Dziękuję bardzo. Kończymy dzisiejsze posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>