text_structure.xml 13.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Witam, otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">W porządku mamy do rozpatrzenia sprawozdanie podkomisji stałej do spraw rynku pracy o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (druk nr 3465).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Bardzo proszę przewodniczącą podkomisji, panią poseł Katarzynę Mrzygłocką, o przedstawienie informacji o pracach nad powyższym projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełKatarzynaMrzygłocka">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełKatarzynaMrzygłocka">Podkomisja spotkała się dwa razy, wczoraj i w dniu dzisiejszym. W wyniku prac zostało wypracowane sprawozdanie i wprowadzono dwie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełKatarzynaMrzygłocka">W pierwszej została zaproponowana zmiana mająca na celu rozszerzenie możliwości udzielenia refundacji nie tylko pracodawcom, ale również przedsiębiorcom, którzy nie zatrudniają pracowników. W art. 150f ust. 1a. wprowadzona zmiana ma również na celu wyeliminowanie niekorzystnej praktyki, polegającej na zwalnianiu przez przedsiębiorców innych pracowników i w ich miejsce zatrudnianie młodych ludzi w ramach pieniędzy, otrzymywanych z Funduszu Pracy. Oznacza to, że nie będzie można zastosować takiego instrumentu w stosunku do pracodawców, którzy zmienili swój stan zatrudnienia, wynikający z przyczyn leżących po ich stronie, w ciągu ostatnich 6 miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełKatarzynaMrzygłocka">Poprawka wprowadziła zmiany dotyczące braku pierwszeństwa w kierowaniu do pracy osób zatrudnionych po raz pierwszy po ukończeniu szkoły. Chodzi o to, żeby nie eliminować lub nie stwarzać gorszych warunków dla osób najbardziej aktywnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełKatarzynaMrzygłocka">Ustawa wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia, ale umowy mogą być zawierane po 1 stycznia 2016 r. Cały program będzie obejmował lata 2016, 2017 i 2018, czyli umowy będą mogły być zawierane w 2016 r. ale skutki i konieczność zatrudnienia przez następne 12 miesięcy po wygaśnięciu umowy, będą mogły obejmować kolejne dwa lata.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełKatarzynaMrzygłocka">Wprowadzona została również poprawka 2a, która wyraźnie wskazuje, że koszty są finansowane z Funduszu Pracy i kwota obejmująca cały program jest szacowana w wysokości 3.000.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PosełKatarzynaMrzygłocka">Chcę powiedzieć, iż chcielibyśmy zaproponować jeszcze kolejne poprawki w art. 150g. Są one jednak dyskutowane „na gorąco” i nie chcemy ich wprowadzać ad hoc, dlatego proponuję, żeby przedstawić je w drugim czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję pani przewodniczącej.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy pan minister chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Nie słyszę, zatem przystępujemy do rozpatrywania sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy są uwagi do tytułu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Nie słyszę. Stwierdzam, że został on przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy są uwagi do art. 1 zdania wprowadzającego?</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Nie słyszę. Stwierdzam, że został on przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy są uwagi do zmiany pierwszej?</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Nie słyszę. Stwierdzam, że została ona przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy są uwagi do zmiany drugiej?</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Bardzo proszę, pani poseł Elżbieta Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Rozumiem, że to jest ujęte w zmianie drugiej art. 150g ust. 4, cytuję: „Minister właściwy do spraw pracy dokonuje stosownej zmiany w planie finansowym Funduszu Pracy na 2016 r., uwzględniającej kwotę, o której mowa w ust. 3”.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełElżbietaRafalska">Minister ma kompetencje do dokonania zmiany w planie finansowym Funduszu Pracy. Jest on częścią budżetu państwa. Mam wrażenie, iż dajemy uprawnienie do zmian w obrębie ustawy budżetowej, która powinna być wprowadzona drogą nowelizacji. Nie wiem, czy w omawianej sprawie wypowiadał się Minister Finansów, odnośnie do możliwości dokonania zmian, skutkujących zwiększeniem funduszy w części wydatkowej. Rozumiem, iż zmiany wewnątrz struktury wydatków funduszu, planowane na 2016 r., mogą dokonywać się po zasięgnięciu opinii Ministra Finansów i Komisji Finansów Publicznych. Natomiast, jak rozumiem, występuje wzrost wydatków, tylko w sytuacji, jeżeli zmiana odbywa się w końcówce miesięcy wewnątrz planu, zaprojektowanego na 2016 r. W innym przypadku wymaga to nowelizacji budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy pan minister chce odnieść się do tych uwag?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Jacek P. Męcina:</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Chcę oddać głos pani naczelnik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#NaczelnikWydziałuPlanowaniaiWydatkówFunduszuPracynaProgramyRynkuPracywDepartamencieFunduszywMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejWiesławaMajak">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chcę wyjaśnić sytuację.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#NaczelnikWydziałuPlanowaniaiWydatkówFunduszuPracynaProgramyRynkuPracywDepartamencieFunduszywMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejWiesławaMajak">Jeśli chodzi o przygotowanie planu finansowego Funduszu Pracy, jest on częścią ustawy budżetowej. Rada Ministrów ma kompetencje w zakresie przedłożenia parlamentowi planu finansowego Funduszu Pracy i ustalenie ostatecznych kwot. Minister Pracy i Polityki Społecznej, w ramach obowiązujących przepisów prawa, ustawy o finansach publicznych i ustawy o promocji zatrudnienia, ma natomiast możliwość dokonywania przesunięć w trakcie roku budżetowego. Zwiększenie wydatków może nastąpić za zgodą Ministra Finansów i opinii Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#NaczelnikWydziałuPlanowaniaiWydatkówFunduszuPracynaProgramyRynkuPracywDepartamencieFunduszywMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejWiesławaMajak">Z kolei, w projekcie nowelizacji ustawy występuje szczególna regulacja dotycząca Funduszu Pracy. Miałaby ona pierwszeństwo nad regulacją ogólną, zawartą w ustawie o finansach publicznych, dotyczącą wszystkich ośrodków publicznych, których dotyczy ustawa o finansach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#NaczelnikWydziałuPlanowaniaiWydatkówFunduszuPracynaProgramyRynkuPracywDepartamencieFunduszywMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejWiesławaMajak">Na przejściowy okres dwóch lat chcemy umożliwić Ministrowi Pracy i Polityki Społecznej, aby mógł w ramach środków dostępnych w Funduszu Pracy w ustawie budżetowej, która jest obowiązującym przepisem prawa, wprowadzenie procedury zwiększenia wydatków do kwoty 3.000.000 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Popieram to rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełElżbietaRafalska">Patrzę na to z formalnego punktu widzenia. Gdyby państwo powiedzieli, że są niewykorzystane środki i minister dokonuje zmiany aktywnych form przeciwdziałania albo określa tę kwotę, nie miałabym wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełElżbietaRafalska">Czy posiadają państwo opinię Ministra Finansów?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełElżbietaRafalska">Rozumiem, że projekt jest poselski, nie przeszedł normalnej procedury opiniowania. Gdyby było możliwe takie działanie, Zakład Ubezpieczeń Społecznych i każdy fundusz celowy mógłby tą drogą nowelizować ustawy lub zmieniać plan wydatków. Jeśli byłoby to w obszarze budżetowym lub w regule wydatkowej, nie widziałabym błędów. W obecnej sytuacji wolałabym usłyszeć stanowiska Ministra Finansów. W kończącej się kampanii mogą się zdarzyć różne sytuacje.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełElżbietaRafalska">Obawiam się, że Najwyższa Izba Kontroli może stwierdzić, iż jest to niezgodne z procedurą uchwalania zmian budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Panie ministrze, proszę o odniesienie się do powyższych kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJacekMęcina">Chcę podkreślić, że przepis należy rozumieć, iż środki na ten cel muszą znajdować się w planie Funduszu Pracy, ale są wyodrębnione. Nie zostały one ujęte w całym planie funduszu, ale jako wyodrębniona kwota, może być dzielona i w razie niewykorzystania, będzie mogła być przesuwana na inne zadania via Fundusz Pracy.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#SekretarzstanuwMPiPSJacekMęcina">Oczywiście, nie możemy realizować zadań, których nie ma w planie finansowym i ustawie budżetowej. Mówimy o ustawie budżetowej i planie Funduszu Pracy na rok 2016. Nie pracujemy jeszcze nad projektem planu Funduszu Pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#SekretarzstanuwMPiPSJacekMęcina">Chcę przypomnieć posiedzenie Komisji, na której była obecna pani poseł i informowałem, że nie istnieje stanowisko rządu odnośnie do tego projektu. Co więcej, jesteśmy w trakcie rozmów z Ministerstwem Finansów, które ma odmienny pogląd na powyższe kwestie i będziemy przesyłać wkrótce materiały do Stałego Komitetu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#SekretarzstanuwMPiPSJacekMęcina">Chcę jeszcze raz powiedzieć, że plan finansowy oraz ustawa budżetowa na rok 2016, będą dopiero opracowywane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy po wyjaśnieniach, ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany drugiej?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Nie słyszę. Stwierdzam, że została ona przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy do skreślenia art. 2 są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Nie słyszę, zatem zatwierdzam skreślenie.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy do art. 3 są uwagi? Czy ktoś jest przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Nie słyszę. Stwierdzam, że został on przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy zawarty w sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem ustawy? (18)</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Kto jest przeciwny? (0)</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Czy ktoś wstrzymał się od głosu? (0)</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Stwierdzam, że jednomyślnie przyjęliśmy projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Proponuję, aby sprawozdawcą Komisji była pani przewodnicząca Katarzyna Mrzygłocka.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Stwierdzam, że projekt nie wymaga dodatkowej opinii o zgodności z prawem Unii Europejskim.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję państwu, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>