text_structure.xml 16.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji, które dotyczy rozpatrzenia uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym – druk nr 364. Chciałbym również państwa poinformować, że poprawki przyjęte w uchwale Senatu nie są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej. A jeżeli chodzi o same poprawki, to mamy na sali pana senatora Stanisława Jurcewicza, którego za chwilę poproszę. Witam pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza. Wszystkim panom Stanisławom życzę wszystkiego najlepszego z okazji dzisiejszych imienin. Nie ma z nami pana Stanisława Żmijana; może do nas jeszcze dołączy.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Proszę, panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorStanisławJurcewicz">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, dziękując za życzenia, sądzę, że to też będzie dla mnie dobry dzień i Wysoka Komisja przyjmie wszystkie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SenatorStanisławJurcewicz">Informuję Wysoką Komisję, że Senat zajmował się ustawą w dniu 26 kwietnia 2012 roku i przyjął ją wraz z poprawkami, które państwo macie przed sobą. I tak, w inżynierskim ujęciu, chcę państwa przekonać do przyjęcie poprawki pierwszej, która, jak myślę, rozszerza pewien element – to znaczy, jaki? Ano taki, że przewozu nie tylko będzie dokonywał osobiście przedsiębiorca, ale też może to robić zatrudniona przez niego osoba.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SenatorStanisławJurcewicz">Szczególnie chcę zwrócić uwagę na poprawkę trzecią, gdzie chodzi o siedzibę przedsiębiorcy. To bardzo by ograniczało zastosowanie przepisu, bo siedziba przedsiębiorstwa może być, na przykład, w jednym mieście, a w innym może być lokal przedsiębiorcy, prawda? I może ta działalność być w ten sposób prowadzona.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SenatorStanisławJurcewicz">Jeżeli chodzi o poprawkę czwartą, to jasno jest, myślę, przedstawione, iż dotyczy to sposobu płatności. Zdaniem Senatu, jest wystarczające zobowiązanie stron do ustalenia ceny przejazdu przed jego rozpoczęciem. Natomiast poprawka umożliwia uiszczenie poza lokalem przedsiębiorstwa wynagrodzenia za przewóz w formie bezgotówkowej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SenatorStanisławJurcewicz">Jeżeli chodzi o poprawkę piątą, to myślę, że jest to poprawka nader istotna, gdyż Senat uznaje poprzedni zapis za zbyt restrykcyjny i postanowił umożliwić działalność w zakresie przewozu okazjonalnego samochodami będącymi także przedmiotem leasingu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SenatorStanisławJurcewicz">To tyle. Proszę szanowną Wysoką Komisję o przyjęcie przedstawionych poprawek. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Z tego, co wiem, rząd jest za pozytywnym przyjęciem tych pięciu poprawek. Panie ministrze, jeżeli można odnieść się do tego, co przedstawił pan senator. Dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieTransportuBudownictwaiGospodarkiMorskiejTadeuszJarmuziewicz">Tak. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. W zasadzie popieramy wszystkie poprawki, natomiast odnoszę wrażenie, że w poprawce drugiej legislatorzy mają zastrzeżenia. Jeżeli je mają, to po ich wysłuchaniu jestem gotowy poprzeć zastrzeżenia Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Z tego, co się orientuję, zastrzeżenia bardziej dotyczą konsekwencji legislacyjnej innych legislatorów, nie legislatorów sejmowych. Proszę bardzo, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Dziękuję, panie przewodniczący. Rozumiem, że odnosimy się do wszystkich poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Jeśli chodzi o poprawkę drugą, to w uzasadnieniu do uchwały Senatu wskazano, że takim sformułowaniem posługuje się ustawa Kodeks cywilny. Tak, pełna zgoda, tylko problem polega na tym, że nie wyłącznie ta ustawa, ale co najmniej kilkanaście ustaw, jeśli nie kilkadziesiąt, również posługuje się terminem, czy określeniem „umowa pisemna”. Senat, w uchwałach dotyczących tych ustaw, ich nowelizacji czy ustaw-matek, uznał za stosowne dokonanie określonej korekty. Więc i my nie widzimy tutaj konieczności takiej zmiany dla czystości legislacyjnej. Nie ma konieczności dokonania takiej zamiany.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#LegislatorJarosławLichocki">Natomiast, jeśli chodzi o poprawkę czwartą, to pragniemy zgłosić zastrzeżenia dotyczące czytelności tego przepisu. Proszę zwrócić uwagę, że przepis ust. 4b, czytany przez zdanie wstępne pkt 2 lit. c i część wspólną, po przekształceniu go jako zdania w zakresie lit. c, w naszej ocenie, jest mocno nieczytelny. Nie chciałbym tutaj naszej oceny posunąć daleko, bo opinia w sprawie tego przepisu będzie zawsze oceniana, jak i kwalifikacja tej czytelności. Natomiast, w naszej ocenie, ta czytelność mocno ucierpiała. Co więcej, Senat nie popisał się konsekwencją terminologiczną przy pojęciu opłaty ryczałtowej. W kolejnej części zdania, po średniku, nie używa się sformułowania „opłata ryczałtowa”, tylko „zapłata za przewóz”. Te dwie wady legislacyjne tego przepisu niejako w pierwszej części dotyczą przejrzystości i czytelności tego przepisu, natomiast w drugiej – niekonsekwencji terminologicznej. Nie odnosimy się natomiast do warstwy merytorycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że jeśli chodzi o te poprawki, to nie macie żadnych propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Nie możemy mieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Dobrze. Dziękuję bardzo. Znamy opinię pana senatora-sprawozdawcy, pana ministra i panów mecenasów. Przechodzimy do rozpatrzenia poszczególnych poprawek Senatu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec propozycji pozytywnego...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełMichałWojtkiewicz">Mam uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Czy dotyczy ona pierwszej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełMichałWojtkiewicz">Czwartej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">To przy czwartej poprawce udzielę panu posłowi głosu.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki pierwszej? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Poprawka pierwsza uzyskuje pozytywną akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Jeśli chodzi o poprawkę drugą, zadam podobne pytanie: czy jest sprzeciw wobec propozycji jej przyjęcia i pozytywnego zaopiniowania propozycji Senatu? Nie ma uwag, nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Jest pozytywna opinia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Podobnie, poprawka trzecia: czy jest sprzeciw ze strony pań i panów posłów? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Poprawka trzecia również uzyskuje pozytywną akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Poprawka czwarta; proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełMichałWojtkiewicz">Dla mnie poprawka czwarta to jest jakiś horror. Stwierdza się w niej, że „dopuszcza się wniesienie opłaty gotówką w lokalu przedsiębiorstwa”. Kto to będzie sprawdzał? Kto będzie kontrolował? Bo jeżeli mamy w przepisie zapis, iż „ zaplata za przewóz regulowana na rzecz przedsiębiorcy w formie bezgotówkowej”, to potem nagle mówi się „w lokalu przedsiębiorstwa”. Moim zdaniem, bez sensu jest uregulowanie ustawowe, żeby w taki sposób odbywała się zapłata za przewóz. Po pierwsze – kto sprawdzi, czy akurat zapłata została wniesiona w lokalu przedsiębiorstwa, a nie w kawiarni? A może gdzie indziej? Po prostu to jest jakaś głupota. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo, panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SenatorStanisławJurcewicz">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie pośle. Myślę, że warto się zapoznać z ustawą-matką. Ja panu zacytuję. Tam też jest mowa o płatności w formie gotówkowej lub bezgotówkowej przedsiębiorcy – i kto to będzie sprawdzał. Więc myślę, że tego typu uwaga i komentarz nie jest trafny. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy pan minister chciałby się wypowiedzieć? Jeszcze pan poseł? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Proszę pana, chodzi o to, żeby nie płacono w taksówce, żeby nie płacono w samochodzie. Jeżeli ktoś przyłapie na płaceniu w samochodzie za przewóz osób, to ma miejsce wykroczenie. Ten zapis miał spowodować możliwość płacenia za przewóz w siedzibie przedsiębiorstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Pan poseł Tadeusz Smolarz; proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełTomaszSmolarz">Szanowni państwo, Wysoka Komisjo. Mam uwagę idącą jakby w duchu tego, o czym wspomniał pan mecenas. Bo, rzeczywiście, jeśli odetniemy te trzy zdania średnikami, to przepis staje się dość niezrozumiały. Gdyby w miejsce pierwszego średnika postawić przecinek, to wydaje się, że wtedy lepiej by to brzmiało. Czyli po wyrazach „po ustaleniu opłaty ryczałtowej za przewóz przed rozpoczęciem tego przewozu, zapłata za przewóz regulowana na rzecz przedsiębiorcy w formie bezgotówkowej…” itd. A później stawiamy średnik, bo to jest jakby drugie, niezależne zdanie. I w tym momencie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Niestety, my nie możemy nic robić z poprawkami Senatu. Możemy albo je przyjąć, albo je odrzucić. Innego wyjścia nie mamy. Może uwaga jest słuszna, ale nie na tym etapie legislacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełMichałWojtkiewicz">Chciałem pana ministra zapytać o zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Pan minister już odpowiedział; popiera poprawkę. Rozumiem, że jest sprzeciw.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Przegłosujemy. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełMichałWojtkiewicz">Dlaczego nie można zapłacić w samochodzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Uzasadnienie, które pan wygłosił, bardzo pasowało do tego, o czym pan mówił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełMichałWojtkiewicz">Przepraszam, nie rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">To uzasadnienie, które pan poseł wygłosił wcześniej, pasuje do sytuacji płacenia w samochodzie. Właśnie dlatego tam się nie powinno płacić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMTBiGMTadeuszJarmuziewicz">Proszę pana, ustawa w samym założeniu ma charakter restrykcyjny. Chcemy lekko uchylić furtkę dla pewnego segmentu przewozów, wprowadzając pewien reżim działalności gospodarczej, trudny reżim. Natomiast jeżeli pozwolimy na płacenie za przewóz w taksówce, to otwieramy wrota na oścież i ma pan od jutra taki przewóz osób, jak w zeszłym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Czy ze strony pana posła Wojtkiewicza jest sprzeciw wobec poprawki czwartej? Rozumiem; głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki czwartej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzKomisjiTeodozjaNojszewskaŁasicka">Siedem osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Chyba osiem, bo jeszcze pan poseł Smolarz podnosił rękę. Jeszcze raz proszę policzyć głosy.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Wycofujemy poprzednie głosowanie i rozpoczynamy je od początku. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki czwartej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzKomisjiTeodozjaNojszewskaŁasicka">Ośmiu posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzKomisjiTeodozjaNojszewskaŁasicka">Pięciu posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? Jedna osoba się wstrzymała, pięciu posłów – „przeciw”, ośmiu – „ za”.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Poprawka czwarta uzyskała pozytywną akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Poprawka piąta. Czy jest sprzeciw wobec propozycji pozytywnego zaopiniowania poprawki piątej? Nie ma sprzeciwu; jest pozytywna opinia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą pozostał pan poseł Stanisław Huskowski, który wyraził zgodę. Nie ma innych propozycji.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Na tym zakończyliśmy dzisiejsze posiedzenie. O tym, że jest pozytywna opinia Ministerstwa Spraw Zagranicznych o poprawkach, już informowałem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>