text_structure.xml 14.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełBronisławKomorowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Porządek obrad jest państwu znany. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że porządek obrad został przyjęty. Najpierw przystąpimy do powołania dwóch podkomisji nadzwyczajnych. Przypominam, że odbyło się pierwsze czytanie projektów ustaw. Odbyła się dyskusja nad tymi projektami. W związku z tym sugeruję, żebyśmy w dniu dzisiejszym powołali podkomisje do rozpatrzenia tych projektów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełBronisławKomorowski">Uważam, że projekt ustawy o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej dotyczy kwestii, które nie są ściśle związane z funkcjonowaniem tego urzędu. Spowoduje to, że członkowie podkomisji będą musieli rozpatrywać problemy z zupełnie innego zakresu. Na pewno praca nad tym projektem nie będzie łatwa.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełBronisławKomorowski">Ustawa o żandarmerii wchodzi w zakres ograniczania wolności obywatelskich. Z tego powodu jest to także trudna ustawa. Nad tymi projektami będziemy musieli solidnie pracować.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełBronisławKomorowski">Prezydium Komisji dokonało pewnych uzgodnień. Proponujemy, żeby w pracach pod-komisji, która zajmie się ustawą o żandarmerii, wzięli udział posłowie: Andrzej Brachmański, Waldemar Pawłowski, Lesław Podkański, Marian Poślednik oraz Włodzimierz Włodarczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełLesławPodkański">Proponuję, żeby zastąpił mnie poseł Tadeusz Gajda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełBronisławKomorowski">W skład podkomisji wejdzie 5 posłów. Proponujemy, żeby w skład drugiej podkomisji weszli posłowie: Andrzej Gargaś, Zbigniew Janas, Andrzej Osnowski, Izabella Sierakowaska oraz Danuta Waniek.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełBronisławKomorowski">Czy w tej sprawie mają państwo inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełBronisławKomorowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w zaproponowanym składzie?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełBronisławKomorowski">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie powołała obie podkomisje.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełBronisławKomorowski">W tej chwili w ramach naszej Komisji działa kilka podkomisji, których prace nie zostały jeszcze zakończone. Powołane w dniu dzisiejszym podkomisje mają do wykonania dużą pracę. Sugeruję, żeby podkomisje jak najszybciej ukonstytuowały się i podjęły działania. Powinny one wystąpić o przygotowanie odpowiednich materiałów, opinii i ekspertyz.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PosełBronisławKomorowski">Przekazuję prowadzenie obrad posłowi Jerzemu Szmajdzińskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzySzmajdziński">W następnym punkcie porządku obrad mamy rozważyć możliwość podjęcia inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i ich rodzin. Proszę posła Janusza Zemke o przedstawienie tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanuszZemke">Ten problem jest znany członkom naszej Komisji. Chcę prosić, żeby Komisja wystąpiła z inicjatywą nowelizacji tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJanuszZemke">W chwili obecnej emeryci mundurowi, którzy podejmują pracę, są w gorszej sytuacji niż emeryci z systemu powszechnego. Ten problem dotyczy żołnierzy i funkcjonariuszy.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełJanuszZemke">Inicjatywa, którą proponuję ma ograniczony charakter. Nie dotyka spraw, które wzbudzały największe kontrowersje, czyli np. waloryzacji świadczeń. Inicjatywę świadomie ograniczyliśmy do trzech kwestii. Pierwsza z nich wydaje się oczywista. Żołnierze zawodowi, którzy muszą odejść na emeryturę po 15 latach służby, nie mają żadnych możliwości, żeby ich emerytura została zwiększona w wyniku podjęcia pracy w przedsiębiorstwach cywilnych. Dotyczy to osób, które mają mniej niż 20 lat służby.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełJanuszZemke">Proponujemy, żeby stworzyć taką możliwość. Jeśli takie osoby pracują i płacą składki, powinno to mieć wpływ na wysokość otrzymywanej emerytury. Jest to niezwykle ważna sprawa dla wojska, ze względu na likwidację garnizonów. Wszyscy członkowie Komisji wiedzą, że taka sytuacja utrzyma się jeszcze przez jakiś czas.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełJanuszZemke">Drugi problem dotyczy emerytów, którzy już dzisiaj pracują. Emeryci wojskowi mogą uzyskiwać wynagrodzenie do wysokości podstawy swojego świadczenia. Jeśli przyjmiemy, że przeciętna emerytura wynosi ok. 1800 zł, mogą zarabiać w granicach 400–450 zł. Jeśli przekroczą tę kwotę, wypłaty są ograniczone. W systemie powszechnym można zarabiać bez żadnych ograniczeń do 1300 zł.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełJanuszZemke">Mamy tu do czynienia z paradoksalną sytuacją. Osoby, które mają najniższe świadczenia - szczególnie z korpusu podoficerów i chorążych - są w ewidentnie gorszej sytuacji od innych osób prowadzących aktywność zarobkową. Proponujemy zrównanie praw emerytów mundurowych do poziomu przyjętego w systemie powszechnym.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PosełJanuszZemke">Trzecia sprawa wzbudza pewne kontrowersje. Sądzę, że w dalszych pracach legislacyjnych będzie można znaleźć możliwe do zaakceptowania rozwiązanie. Problem dotyczy następującej sytuacji. W systemie powszechnym nie zawiesza się świadczeń po przekroczeniu 65 roku życia przez mężczyzn, a 60 roku życia przez kobiety. Tej granicy wieku nie da się przenieść do systemu mundurowego. W żadnej z ustaw o emeryturach mundurowych nie występuje taka granica wieku. W Polsce najpóźniej odchodzą na emeryturę generałowie, którzy mają 60 lat. Oficerowie starsi odchodzą w wieku 58 lat. Proponujemy, żeby odpowiednikiem wieku było uzyskanie pełnego wymiaru emerytury, który stanowi 75 proc. podstawy. Na ten temat toczą się różne dyskusje. Zdarza się, że ktoś może bardzo szybko uzyskać pełny wymiar emerytury, gdyż pewne rodzaje służby powodują dodatkowe zwiększenie wymiaru. Na pewno jest tu pole do dyskusji. Proponuję, żebyśmy przyjęli, że ta sprawa będzie przedmiotem dyskusji w toku dalszych prac legislacyjnych nad projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PosełJanuszZemke">W chwili obecnej sytuacja jest następująca. Pracuje sto kilkanaście tysięcy emerytów mundurowych. Na nowych rozwiązaniach zyskało ok. 3 tys. osób. Ponad 100 tys. osób straciło na tych rozwiązaniach, w tym najbiedniejsi. Uważamy, że inicjatywa ustawodawcza jest podejmowana bardzo późno. Z podobną inicjatywą występuje Senat. Projekt był konsultowany w resortach mundurowych. Uzyskał poparcie Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PosełJanuszZemke">Pewne uwagi do projektu zgłosiło Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej. Na ten temat przeprowadziliśmy rozmowy z minister Ewą Lewicką i jej zespołem. Wydaje się, że w tym przypadku także istnieją szanse na wypracowanie porozumienia. Uważamy, że nasza Komisja jest właściwa do podjęcia tej inicjatywy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJerzySzmajdziński">Prosiłbym o przedstawienie trybu przeprowadzenia tej inicjatywy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanuszZemke">Najpierw Komisja musi podjąć decyzję o wystąpieniu z inicjatywą ustawodawczą. Po podjęciu takiej decyzji w Sejmie musi się odbyć pierwsze czytanie projektu ustawy. Jest to oczywiste, gdyż projekt ustawy dotyczy spraw finansowych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJanuszZemke">Po pierwszym czytaniu projekt powinien zostać skierowany do komisji. Sądzę, że ten projekt zostanie skierowany do Komisji Obrony Narodowej, Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz do Komisji Polityki Społecznej. Ministerstwo Sprawiedliwości może uznać, że ten projekt dotyczy także ich funkcjonariuszy. Komisje powinny powołać podkomisję. Po dyskusji przygotowany zostanie projekt, który zostanie skierowany do drugiego i trzeciego czytania w Sejmie. Na pewno nie uda nam się załatwić tej sprawy w ciągu tygodnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzySzmajdziński">Rozumiem, że w dniu dzisiejszym odbędzie się wstępna wymiana poglądów na temat podjęcia tej inicjatywy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanuszZemke">Zwracam uwagę, że minęła już połowa roku. Proponuję, żeby Komisja podjęła w dniu dzisiejszym decyzję w sprawie inicjatywy ustawodawczej. Dyskusje będziemy mogli toczyć w trakcie prac legislacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzySzmajdziński">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosłankaHelenaGóralska">Dość dawno nie zajmowałam się tymi sprawami. Nie do końca rozumiem czego dotyczy pierwszy punkt nowelizacji. Poseł Janusz Zemke powiedział, że jeśli zwykły emeryt kontynuuje pracę, zalicza mu się ją do emerytury. Emeryci służb mundurowych nie mają takiej możliwości. Proszę o przedstawienie obecnie obowiązującego rozwiązania oraz propozycji zawartej w projekcie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanuszZemke">W chwili obecnej funkcjonuje następujące rozwiązanie. Jeśli żołnierz lub funkcjonariusz ma 20 lat służby i podejmuje pracę w cywilu, za każdy rok pracy dolicza się do jego świadczenia 1,3 proc. Tak samo jest w systemie powszechnym. Przyjęliśmy takie rozwiązanie, gdyż w latach 1993–1994 chcieliśmy stworzyć mechanizm, który miał powodować, żeby kadra nie odchodziła wcześniej. To rozwiązanie miało być barierą powstrzymującą uciekanie ze służby osób ze stażem krótszym niż 20 lat. Dzięki temu większość specjalistów odchodziła z wojska po 20 latach służby. W chwili obecnej sytuacja zmieniła się radykalnie. Wojsko zlikwidowało już ponad 100 garnizonów. Często z wojska muszą odejść ludzie, którzy służyli przez 15 lat. Żołnierz po 15 latach służby ma 40 proc. emerytury. Jeśli w cywilu będzie pracował nawet przez 30 lat, nic mu się nie doliczy do jego emerytury. Jeśli pracuje, płaci składki. Dopiero po 30 latach pracy może przejść na emeryturę cywilną, jeśli będzie to dla niego korzystne. Jednak wtedy traci emeryturę, którą wysłużył w wojsku. Minimalnym warunkiem uzyskania cząstkowego prawa do emerytury jest 15 lat służby. Wydaje się, że byłoby logiczne, gdyby wysługa była zwiększana w wyniku podjęcia pracy. Oczywiście warunkiem jest opłacanie składek. W takim przypadku emerytura powinna wzrastać co roku o 1,3 proc. W dalszym ciągu maksymalna emerytura nie mogłaby przekroczyć 75 proc. podstawy wymiaru emerytury. Proponowane rozwiązanie dotyczy wyłącznie osób, które uzyskały prawo do emerytury służąc w wojsku krócej niż 20 lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzySzmajdziński">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełJerzySzmajdziński">Przystępujemy do głosowania. Zgłoszono wniosek, żeby Komisja Obrony Narodowej wystąpiła z inicjatywą zmiany ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i ich rodzin oraz o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin. Kto z państwa jest za podjęciem takiej inicjatywy?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełJerzySzmajdziński">Za wnioskiem głosowało 18 posłów, nikt nie był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PosełJerzySzmajdziński">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie podjęła inicjatywę ustawodawczą.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PosełJerzySzmajdziński">Pozostało nam wyznaczenie sprawozdawcy Komisji. Proponuję, żeby został nim dotychczasowy reprezentant wnioskodawców, poseł Janusz Zemke.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJanuszZemke">Przez kilka miesięcy nie będzie mnie w kraju. Po przeprowadzeniu uzgodnień, proponuję, żeby sprawozdawcą tego projektu został poseł Lesław Podkański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJerzySzmajdziński">Czy pan poseł wyraża na to zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełLesławPodkański">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJerzySzmajdziński">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Kto z państwa jest za tym, żeby posłowi Lesławowi Podkańskiemu powierzyć obowiązki sprawozdawcy?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełJerzySzmajdziński">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie wybrała posła Lesława Podkańskiego na sprawozdawcę tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełJerzySzmajdziński">Proponuję, żeby członkowie powołanych podkomisji zebrali się w celu ukonstytuowania.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PosełJerzySzmajdziński">Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>