text_structure.xml 32.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJacekKuroń">Witam państwa na nadzwyczajnym posiedzeniu Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych, poświęconym sprawie wniosków budżetowych. Niezależnie od planowanego posiedzenia 16 grudnia, obradujemy dzisiaj na prośbę naszych władz, które na 12 grudnia wyznaczyły termin składania wniosków do budżetu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJacekKuroń">Witam panią minister Irenę Dzierzgowską, witam pana ministra Krzysztofa Lagę, od którego otrzymałem pismo informacyjne, że minister spraw wewnętrznych i administracji Janusz Tomaszewski powołał go na przewodniczącego międzyresortowego zespołu do spraw mniejszości narodowych i etnicznych. Tym samym nasz odwieczny postulat zorganizowania integracji polityki państwa wobec mniejszości zostaje spełniony.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJacekKuroń">Zgodnie z państwa zaleceniem zwróciłem się o audiencję do pana premiera Buzka i otrzymałem ją na jutro. Informacje, których od niego oczekiwałem, już otrzymałem korespondencyjnie. Nie szkodzi, odbędę krótkie spotkanie i będę mówił z panem premierem o problemach mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJacekKuroń">Witam panią minister Joannę Wnuk-Nazarową. Jak rozumiem, wzięła pani na siebie sprawowanie resortowej pieczy nad mniejszościami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MinisterkulturyisztukiJoannaWnukNazarowa">Przepraszam za spóźnienie, jestem tu w przerwie posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu poświęconemu również budżetowi. Będę musiała tam zaraz wrócić, ale pozostanie mój współpracownik, pan Dariusz Sobkowicz, który zreferuje główny temat i będzie służył odpowiedziami na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJacekKuroń">Dziękuję za obecność. Także jeden z naszych kolegów reprezentuje naszą Komisję na posiedzeniu Komisji Kultury, a drugi zaraz do niego dołączy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJacekKuroń">Muszę powiedzieć, że dokonaliśmy pewnych uzurpacji terminów. Wczoraj na posiedzeniu Komisji Edukacji, poseł Czech prezentował już to pismo, które będziemy teraz przyjmować. W tej chwili nasi przedstawiciele będą prezentować Komisji Kultury i Środków Przekazu to pismo, które leży przed państwem. Te dziwne zabiegi nie przesądzają o treści obu dokumentów. Jeśli dokonamy w nich zmian, to zostaną one przekazane do odpowiednich komisji. Nie będzie to zręczne, ale konieczne.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełJacekKuroń">Przy rozpatrywaniu budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki wnioskujemy o podniesienie dotacji na mniejszości narodowe o 1 mln zł i wskazujemy na źródło finansowania - Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. W tym samym piśmie występujemy o pieniądze dodatkowe na kulturę mniejszości i na edukację. A ponadto - jak wszyscy pamiętają wniosek pana posła Syczewskiego - osobno wskazujemy na Muzeum Kultury Białoruskiej w Hajnówce, uznane za muzeum państwowe. Powołane było umową trójstronną między wojewodą, rządem i Białoruskim Towarzystwem Społeczno-Kulturalnym. Potrzebne są środki na dokończenie budowy i etaty dla pracowników. W sumie wnosimy o 2,5 mln zł. Gdybyśmy je dopisali do 2 mln zł na edukację, to przy wyjątkowo obciętych wydatkach budżetu mielibyśmy małe szanse na uzyskanie czegokolwiek. Z tego względu zbudowaliśmy tę zawiłą konstrukcję pisma do Komisji Kultury i Środków Przekazu, macie je, państwo, przed sobą.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełJacekKuroń">Czy są uwagi do tego pisma?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanByra">Proszę panią minister lub jej przedstawiciela, aby zechcieli uzbroić nas w argumenty, które będziemy za chwilę przedstawiali na posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu. Propozycje mniejszości narodowych opiewają na 6,5 mln zł. Nie mam wątpliwości, że są potrzebne większe kwoty, ale chciałbym znać faktyczne potrzeby, które wyznaczają właśnie taką wysokość wydatków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MinisterkulturyisztukiJoannaWnukNazarowa">Za moment oddam głos panu dyr. Sobkowiczowi, który poinformuje dokładnie o potrzebach w 1998 roku. Chciałam tylko powiedzieć, że limit wydatków na rok 1998 i budżet Biura ds. Mniejszości Narodowych i Etnicznych ma wzrosnąć o 11 proc., czyli równo tyle, ile wyniesie inflacja.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MinisterkulturyisztukiJoannaWnukNazarowa">Niestety, nie zanotuje się realnego wzrostu nakładów, jaki znajduję w dokumentach z lat poprzednich: w roku 1995 w stosunku do 1994 wzrost nakładów o 29 proc., a rok 1996 w stosunku do 1995 o 59 proc., w 1997 r. był już spadek w stosunku do 1996 o 18 proc. Rozumiem, że jednorazowy zastrzyk wydźwignął wydatki mniejszości na wyższy poziom. Budżet przyszłego roku tłumaczy się trudnościami popowodziowymi, a nakłady na kulturę wzrastają o 13 proc., a więc niewiele ponad inflację.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MinisterkulturyisztukiJoannaWnukNazarowa">Do tej pory nie miałam okazji państwu się przedstawić. Odpowiedzialność za sprawy mniejszości narodowych i etnicznych wzięłam na siebie. Oprócz departamentu sztuki, którym kieruję osobiście z racji bogatego doświadczenia pracy w filharmonii i w teatrach, przyjęłam też to, co wydaje mi się, że czuję. Mam w rodzinie mieszane małżeństwa polsko-ukraińskie, mam dwujęzycznych gdańszczan, którzy nie określają swojej przynależności narodowej, mam Ślązaków i mam też krewnych w Niemczech z mieszanych małżeństw. Mam ojca Kaszuba i matkę góralkę. Znane jest mi więc poczucie odrębności grupowej wewnątrz społeczeństwa. Pomyślałam, że może przydam się państwu do tego, żeby nasza polityka kulturalna właściwie opiekowała się mniejszościami narodowymi.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#MinisterkulturyisztukiJoannaWnukNazarowa">Jako członek rządu muszę się zgodzić na te bezlitosne cyfry budżetu. Dodano 18 mln zł, które zostały przeznaczone na szlachetne cele:</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#MinisterkulturyisztukiJoannaWnukNazarowa">— 8 mln zł otrzymują wojewodowie na upowszechnianie kultury — domy kultury i biblioteki,</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#MinisterkulturyisztukiJoannaWnukNazarowa">— 5 mln zł otrzymuje zabytkowa Dziekanka w Warszawie — dom studentów szkół artystycznych z całej Polski — na przeprowadzenie całkowitego remontu w 1998 r.,</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#MinisterkulturyisztukiJoannaWnukNazarowa">— 3 mln zł przeznacza się na integrację europejską — również nader szlachetny i ważny cel.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#MinisterkulturyisztukiJoannaWnukNazarowa">Nie mam sobie do wyrzucenia, że nic z tej sumy nie udało się przeznaczyć na potrzeby mniejszości. Miejmy nadzieję, że komisje sejmowe potrafią zdobyć środki pozarządowe.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#MinisterkulturyisztukiJoannaWnukNazarowa">Oddaję głos panu Dariuszowi Sobkowiczowi, który jest człowiekiem zasiedziałym w ministerstwie od czasu ministra Sicińskiego, a w sprawach mniejszości narodowych też nie jest nowicjuszem i dobrze porusza się w realiach tych zagadnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MniejszościNarodowychiEtnicznychwMinisterstwieKulturyiSztukiDariuszSobkowicz">Zorientowałem się, że państwo dokonali bardzo szczegółowej analizy budżetu Biura ds. Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Jeśli będzie potrzeba, dokonam objaśnienia co do zawartości poszczególnych kieszeni tego budżetu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MniejszościNarodowychiEtnicznychwMinisterstwieKulturyiSztukiDariuszSobkowicz">Na s. 8 przesłanego państwu planu budżetu biura na 1998 rok znalazły się dwie pozycje: wydawanie wkładki kulturalnej w „Przeglądzie Prawosławnym” oraz wydawanie miesięcznika „Jednota” również jako wkładki kulturalnej. Rok temu, kiedy dokonywano w Ministerstwie Kultury i Sztuki podziału środków na wydawanie czasopism, te dwa nie znalazły się na liście dotacji i dlatego teraz zostały włączone do programu biura. Otrzymaliśmy na nie pieniądze, więc nie wiąże się to z uszczupleniem ogólnej sumy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MniejszościNarodowychiEtnicznychwMinisterstwieKulturyiSztukiDariuszSobkowicz">Nasi partnerzy są wypróbowanymi przyjaciółmi i zazwyczaj nie zawyżają preliminarzy, ale też nie wiedzą jak je kształtować, jakich cen spodziewać się mają w przyszłym roku. Mogą popełniać błąd w granicach 10–20 proc. Nowe przedsięwzięcia wynoszą ok. 10 proc.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MniejszościNarodowychiEtnicznychwMinisterstwieKulturyiSztukiDariuszSobkowicz">Struktura wydatków naszego biura jest następująca:</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MniejszościNarodowychiEtnicznychwMinisterstwieKulturyiSztukiDariuszSobkowicz">- 60 proc. wydatków jest przeznaczanych na prasę i wydawnictwa. Jest to 51 przedsięwzięć - nie tylko czasopisma, także książki, foldery, plakaty. Nikt nie potrafi oszacować wydatków drukarskich w przyszłym roku, na pewno będą wyższe niż 11 proc.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#MniejszościNarodowychiEtnicznychwMinisterstwieKulturyiSztukiDariuszSobkowicz">Na organizację festiwali biuro przeznacza 27 proc. (ok. 17 imprez). Przeglądy, spotkania, konkursy pochłaniają 11 proc. (69 przedsięwzięć). Najmniejszy dział w naszej strukturze, konsumujący 2 proc. budżetu, to są konferencje, sesje, warsztaty literackie.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#MniejszościNarodowychiEtnicznychwMinisterstwieKulturyiSztukiDariuszSobkowicz">Szacowaliśmy, że naszym najmniejszym marzeniem pozwalającym spełnić prośby przyjaciół ze społeczności mniejszościowych, byłaby połowa tej sumy wnioskowanej w piśmie do Komisji Kultury i Środków Przekazu. Jeżeli uda się tę kwotę podwoić, biuro rozdzieli ją sprawiedliwie ku zadowoleniu naszych partnerów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanSyczewski">Przede wszystkim boli mnie fakt, że w planach na rok 1998 nie uwzględnione zostały symboliczne sumy na kontynuację i zagospodarowanie Muzeum Kultury Białoruskiej w Hajnówce. W bieżącym roku była podjęta decyzja o upaństwowieniu tej placówki, przyznane zostały niewielkie środki na finalizowanie budowy. Projekt budżetu na przyszły rok nie przewiduje żadnych nakładów finansowych na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJanSyczewski">Istnieje poważna obawa o to, czy ta placówka zaistnieje jako instytucja kultury. Wiadomo, że muzeum nie może samo się utrzymać, choćby prowadziło nie wiem jaką działalność dochodową. W tej chwili nie wiem kogo prosić i w jaki sposób, bo widzę, że to wykracza poza kompetencje pani minister. Muzeum, którego budowa jest bardzo zaawansowana, ma służyć 300 tys. Białorusinów w Polsce. Jest już pora na przyznawanie etatów i na zagospodarowanie zbiorów.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełJanSyczewski">Chciałbym zwrócić uwagę na niektóre szczegółowe pozycje w projekcie budżetu Biura ds. Mniejszości Narodowych i Etnicznych w Ministerstwie Kultury i Sztuki. Reprezentuję Białoruskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne, chociaż jako poseł staram się być rzecznikiem wszystkich mniejszości narodowych. W polityce kulturalnej Białoruskie Towarzystwo wyznaje zasadę, że niezależnie od wysokości przyznawanych mu środków, stara się wykorzystać każdą złotówkę. Otrzymuje dofinansowanie na ok. 70–80 przedsięwzięć kulturalno-oświatowych różnej rangi. Ożywiamy aktywność finansową urzędów miast i gmin także pod kątem wspomagania potrzeb społeczności białoruskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełJanSyczewski">W zasięgu działalności Białoruskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego istnieje niemal 40 amatorskich zespołów artystycznych, w tym chóry, zespoły wokalno-instrumentalne, małe zespoły estradowe młodzieży, zespoły folklorystyczne itd. Są wśród nich dwa zespoły, które w projekcie budżetu na rok przyszły zostały wyodrębnione i otrzymują dotację bez pośrednictwa Białoruskiego Towarzystwa: Zespół „Małanka” przy Domu Kultury w Bielsku Podlaskim — 15 tys. zł i chór Hajnowskiego Domu Kultury — 10 tys. zł. Jestem za tym, aby każdy zespół artystyczny działał w jak największym komforcie finansowym, ale gdy chodzi o te dwa zespoły, to istnienie przy dość zasobnych domach kultury zapewnia im lepsze warunki działalności niż mają inni.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełJanSyczewski">Za pieniądze wydzielone z kolei dla Białoruskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego - 50 tys. zł - staramy się zorganizować jak największą liczbę przedsięwzięć kulturalno-oświatowych. Jeżeli zważyć, że z tych 50 tys. zł korzystają 34 zespoły artystyczne, a 25 tys. zł otrzymują dwa zespoły, które mają i tak najlepsze warunki pracy, to problem się komplikuje. Te wyodrębnione zespoły uważają, że mogą korzystać z dotacji autonomicznie, nie licząc się z przedsięwzięciami, które ja chcę realizować.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PosełJanSyczewski">Każdy inny zespół, który jeździ z koncertami 15–20 razy w roku, otrzymuje dofinansowanie 10–15-krotnie niższe. Zespół „Małanka” uczestniczył w bieżącym roku tylko w dwu imprezach, chociaż otrzymał 10 tys. zł. Apeluję o to, żeby nie wyodrębniać zespołów przy wyszczególnionych w planie budżetu pozycjach na domy kultury czy organizacje białoruskie. Związek Białoruski, który wystąpił o dofinansowanie Zespołu „Małanka” żadnych koncertów nie organizował, a wystąpił dlatego, że dyrektor domu kultury o to Związek poprosił. Natomiast zespół, który otrzymał duże dofinansowanie, nie bierze udziału w masowych imprezach kulturalnych, stając się pewnego rodzaju elitą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanByra">Proszę pana dyr. Sobkowicza, żeby zechciał sprecyzować swoje życzenia. Powiedział pan, że byłby szczęśliwy, gdyby dostał połowę kwoty postulowanej w dokumentach. O jakie dokumenty chodzi: o projekt budżetu (1 mld zł), o preliminarz (3 mld zł) czy o wniosek naszej Komisji (500 tys. zł)?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorDariuszSobkowicz">Aby zachować dotychczasowy stan wydatków i minimalnie odpowiedzieć na nowe inicjatywy, biuro potrzebuje 500 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanByra">Wniosek Komisji opiewa na kwotę 1 mln zł, pan dyrektor mówi o 500 tys. zł. Chciałbym usłyszeć, czy Komisja podtrzymuje swoją opinię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJacekKuroń">W piśmie mówimy o 1 mln zł i o 2,5 mln zł. Nie wiadomo ile otrzymamy, w każdym razie będzie to niewiele w stosunku do rzeczywistych potrzeb. Nie ma obaw o to, że mogłoby być za dużo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełJacekKuroń">Wojewodowie otrzymują 8 mln zł na działalność kulturalną - mówiła pani minister Joanna Wnuk-Nazarowa. Chodziłoby o to, żeby w tej kwocie uwzględnić też mniejszości narodowe - czy można o to poprosić wojewodów, panie ministrze Laga? Mieściłyby się w tym również te liczne, niedofinansowane zespoły, o których mówił pan poseł Syczewski.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełJacekKuroń">W sprawie sporu o to finansowe wyróżnienie dwóch zespołów, to może pan, panie pośle, postulować spotkanie tutaj przedstawicieli bądź poszczególnych zespołów, bądź towarzystw, żeby się dogadali. Jeśli dwa zespoły uzyskują wysokie dotacje niezależnie od tego, że funkcjonują przy bogatych sponsorach, to nie jest sprawiedliwe. Można to naprawić, tylko nie wyrywaniem z góry, lecz podczas wspólnej rozmowy. Jeśli pan uzna za stosowny taki wniosek, weźmiemy go pod uwagę przy układaniu planu pracy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełFranciszekSzelewicki">11 godzin temu były rozpatrywane projekty budżetów wojewódzkich. Kiedy zapytałem, czy subwencje budżetów wojewodów zostały zmniejszone, odpowiedziano mi, że wszystkie potrzeby, także potrzeby kulturalne mniejszości narodowych, są w nich uwzględnione. Był nawet przypadek zwrócenia pieniędzy nie wydanych w ubiegłym roku.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełFranciszekSzelewicki">Ja bym na pana miejscu, panie pośle, zwracał się z zapytaniem do wojewody białostockiego. To nie są duże kwoty, o które zwraca się nasza Komisja. Gdzieś by się znalazły, ale pierwsze pytanie: czy wojewoda otrzymał środki na te potrzeby, o których tu mówimy. Dzisiejszej nocy minister skarbu zapewnił, że potrzeby zgłoszone przez wojewodów zostały w stu procentach zrealizowane. A na jakie potrzeby i jakim zespołom te pieniądze dać - musicie rozstrzygnąć na swoim podwórku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanSyczewski">Wypowiedzi pana przewodniczącego Kuronia i pana posła Szelewickiego powodują niejasność. Chodzi o to, że dotychczas Białoruskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne - jedyna organizacja białoruska, która prowadzi masową działalność z zespołami - otrzymywała dofinansowanie na wszystkie zespoły łącznie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełJanSyczewski">W tym roku pan dyrektor domu kultury wydzielił jeden zespół, oderwał go od towarzystwa. Ministerstwo Kultury i Sztuki bez porozumienia z nami przydzieliło oddzielnie środki na konkretny zespół, wprowadzając dysproporcję w obdzielaniu wszystkich zespołów.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełJanSyczewski">Dowcip polega na tym, że organizacja społeczna, która wystąpiła o dofinansowanie na działalność zespołu, wcale takiej działalności nie prowadzi. Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych mogła się o tym przekonać podczas posiedzenia wyjazdowego na Białostocczyźnie. W tym roku tamten precedens pociągnął za sobą drugi taki przypadek. Obawiam się, że inne zespoły pójdą w ich ślady, uniezależnią się od towarzystwa i białoruska działalność kulturalna upadnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełWojciechHausner">Sądzę, że problem polega na wprowadzaniu innego systemu podziału pieniędzy. Białoruskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne otrzymuje pewną kwotę, którą dzieli na różne przedsięwzięcia i otrzymuje Związek Białoruski, który też dzieli te pieniądze na różne przedsięwzięcia. Czy te dotacje będą mieć jednego dysponenta, czy zostaną rozdysponowane od razu na poszczególne zespoły, to jest kwestia decyzji systemowej. I nad tym należałoby skupić dyskusję, a nie na konkretnych przykładach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełSiergiejPlewa">Pan wiceprzewodniczący Hausner pomógł mi. Rzeczywiście, o to chodzi. Pan poseł Syczewski już powiedział, że na Białostocczyźnie są zespoły słabsze i mocniejsze, ale jest ich wiele (ponad 40) i wszystkie biorą czynny udział w przedsięwzięciach kulturalnych. Były przypadki, że te zespoły, które nie miały środków na transport, zwracały się do mnie jako posła z prośbą o wyasygnowanie paru groszy, żeby mogły dojechać na miejsce występów.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełSiergiejPlewa">Aby utrzymać dotychczasowy system dotacji, należałoby wszystkie zespoły obdzielić po „dwa złote” i niech sobie pływają. Niestety, przedsięwzięć kulturalnych w ten sposób traktować się nie da. Taka dekoncentracja środków powoduje chaos. Jednak, moim zdaniem, nie jest słuszne, że dwa zespoły, będące w stosunkowo dobrej kondycji finansowej, zostają wyróżnione przez Ministerstwo Kultury i Sztuki. To są dobre, mocne zespoły, ale powinny być traktowane tak jak wszystkie inne. Nie powinno być tak, że kto pierwszy się zgłosi, ten dostanie. Powinno się zdecydować według przyjętego systemu, tak jak mówił pan wiceprzewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełSiergiejPlewa">Muzeum Historii Białoruskiej w Hajnówce, to - można powiedzieć - dziecko sejmowej Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. W wyniku wyjazdowego posiedzenia naszej Komisji uzgodniono i zrealizowano ważne tematy:</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PosełSiergiejPlewa">— wojewoda białostocki powołał pełnomocnika ds. mniejszości narodowych i etnicznych. Ze względu na osobę pełnomocnika czasowo trzeba było tę funkcję zawiesić, ale to już inna sprawa,</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PosełSiergiejPlewa">— muzeum w Hajnówce zostało sfinansowane w równych częściach ze środków społecznych, z budżetu państwa i z pomocy Republiki Białoruskiej. Komisja wydatnie wspierała ideę powstania tego muzeum, dlatego postulat społeczności białoruskiej został uwzględniony przez Radę Ministrów, wojewodę. Ministerstwo Kultury i Sztuki. Wojewoda ujął w swoim budżecie 1,5 mln zł na kontynuację budowy, żeby budynek nie niszczał. Minister finansów nie uwzględnił tej pozycji. Bardzo nad tym ubolewam. Zwracam się o poparcie opinii sformułowanej przez prezydium naszej Komisji i skierowanej do Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJacekKuroń">Jestem pełen niepokoju. Z jednej strony uważam, że pan poseł Syczewski powinien być w tej chwili razem z panem posłem Byrą na posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu, żeby to właśnie wypowiadać, co nam tutaj mówił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJanSyczewski">Ad vocem. Rozmawiałem z panem posłem Byrą przed posiedzeniem naszej Komisji. Oświadczył, że sprawa muzeum została wyodrębniona i pokierowana do Komisji Edukacji. Po akceptacji tej Komisji wniosek jakoby przesłany został do Komisji Budżetu i Finansów i stwierdził, że nic tam nie mam do roboty. Wyraźnie powiedział, że chodzi o muzeum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJacekKuroń">Nie mam już co wyjaśniać, bo poseł Syczewski pobiegł do Komisji Kultury, Nauki i Młodzieży walczyć. Ale z drugiej strony pan poseł Syczewski tu jest nam potrzebny, żeby wyjaśnić czy wnioski, które składa w sprawie dwóch zespołów dotyczą obecnego budżetu i też je trzeba na posiedzeniu Komisji Kultury przedkładać?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełJacekKuroń">Dotyczy ten wniosek dystrybucji, bo nie można - jak mi się zdaje - przyjąć, że wszystkie środki na zespoły otrzymuje Białoruskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne, bo wtedy inne stowarzyszenia białoruskie podniosą krzyk. Wolałbym zorganizować spotkanie na temat systemu finansowania, a nie decydować arbitralnie o tym, że jednemu stowarzyszeniu przyznajemy dotację. Już w tej chwili mamy do czynienia z dwoma różnymi stowarzyszeniami białoruskimi, które występują o dofinansowanie działalności. Nie możemy przyjąć zasady, że tylko jedno stowarzyszenie jest dysponentem wszystkich środków.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełJacekKuroń">Proponuję spotkanie, 16 grudnia ustalimy termin. To, co poseł Syczewski teraz uzyska w Komisji Kultury, to będzie, nasza Komisja nie będzie się już zajmować tą sprawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełSiergiejPlewa">Jeżeli w sprawie dzielenia środków były już jakieś wnioski i deklaracje ze strony Ministerstwa Kultury i Sztuki, to w tej chwili sprawa nie jest do odwrócenia. Natomiast do budżetu na rok 1999 trzeba by było podchodzić z większą ostrożnością. Zespół w Narewce ma trudniejszą sytuację niż zespół w Hajnówce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorDariuszSobkowicz">Jeśli chodzi o obietnice Ministerstwa Kultury i Sztuki, to może ono je dawać od 1 stycznia. Takie są zasady budżetowe. Jeden dzień wcześniej leci za to głowa. Struktura wydatków biura została ułożona na podstawie preliminarzy, jakie nam nadesłały stowarzyszenia.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#DyrektorDariuszSobkowicz">Jestem w Biurze ds. Mniejszości Narodowych i Etnicznych od trzech miesięcy i z mojego oglądu sposobów dotowania, przypadek przedstawiony przez pana posła Syczewskiego nie jest jedyny. Sprawdzę tylko, czy to zjawisko bezpośredniego dotowania konkretnych podmiotów narasta i jakie są tego przyczyny. Mogę podejrzewać, że przyczyną są zależności między stowarzyszeniami i zespołami, a powodów jest na pewno wiele.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#DyrektorDariuszSobkowicz">Proponuję, że po analizie biuro przedstawi systemowe rozwiązania dla wszystkich. Na przełomie stycznia i lutego tradycyjnie biuro zaprasza na spotkanie ze wszystkimi naszymi partnerami, więc byłaby to okazja do zakomunikowania naszej propozycji. Wcześniej nie chcę mówić o pomysłach na ten temat, ponieważ potrzebuję konsultacji z moimi prawnikami. Kryje się tu problem czerpania środków z dofinansowania na bieżące potrzeby stowarzyszeń. To też wymaga rozwiązania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJacekKuroń">Proponuję, żeby spotkać się ze stowarzyszeniami, porozmawiać o sprawach białoruskich, a przy okazji o ich wnioskach. Porozumiemy się czy zrobić to przed prezentacją systemu dzielenia dotacji czy później. Można im zakomunikować, ale może najpierw ich wysłuchać, żeby potem nie rozległy się rozliczne żale.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełJacekKuroń">Rozumiem że wyczerpaliśmy dyskusję na temat wniosku do Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PosełJacekKuroń">Pozostaje jeszcze sprawa pisma do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Proszę pana posła Czecha, który wczoraj uczestniczył w posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, o zreferowanie wniosków, jak i wyników swoich starań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełMirosławCzech">W opinii skierowanej do Komisji, Nauki i Młodzieży przez przewodniczącego Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych posła Jacka Kuronia zawarte zostały wnioski dotyczące pilnych potrzeb na dokończenie inwestycji na rzecz środowiska mniejszości ukraińskiej w Polsce:</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełMirosławCzech">2 mln zł na zakończenie budowy szkoły w Białym Borze w woj. koszalińskim. Jest to miejscowość w bardzo małej gminie, zamieszkałej przez 3,5 tys. ludzi, borykającej się z ciężkimi problemami finansowymi.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PosełMirosławCzech">Do zespołu szkół z ukraińskim językiem nauczania należy szkoła podstawowa, istniejąca od 1957 r. i szkoła ponadpodstawowa, funkcjonująca od 4 lat. Społeczność ukraińska wystąpiła z inicjatywą budowania internatu dla tej szkoły. Rozpoczęto tę inwestycję z funduszy pochodzących z datków społeczności ukraińskiej w Polsce i za granicą oraz z budżetu państwa, a także ze środków pochodzących od niezależnych środowisk wówczas opozycyjnych (na czele z Jackiem Kuroniem, obecnym przewodniczącym naszej Komisji) i we współpracy z biskupem Tokarczukiem.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PosełMirosławCzech">Równolegle miejscowa ludność polska rozpoczęła budowę szkoły podstawowej dla 750 uczniów. Wcześniej dzieci uczyły się w budynku dawnego sądu grodzkiego w bardzo trudnych warunkach. Po roku 1990 powstał problem dokończenia tej inwestycji - za wielkiej na obecne potrzeby całej gminy nie tylko tej miejscowości. Odwiedziliśmy z Komisją Mniejszości Biały Bór i dzięki naszej mediacji udało się doprowadzić do takiej sytuacji, że liceum ukraińskie uzyskało połowę jednego skrzydła budynku tej szkoły podstawowej.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PosełMirosławCzech">Dokończenie budowy całego obiektu zostało wsparte przez władze oświatowe i gminne. Budynek ten ma niezaprzeczalne walory przestrzeni edukacyjnej - salę gimnastyczną, bibliotekę, stołówkę. Jest to obiekt na miarę XXI w. o charakterze wzorowo integrującym obie narodowości: polską i ukraińską. A gmina jest biedna.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PosełMirosławCzech">3,5 mln zł na zakończenie budowy internatu i sali gimnastycznej dla zespołu szkół z ukraińskim językiem w Górowie Iławeckim w woj. olsztyńskim. Do tego liceum dojeżdżają dzieci ukraińskie z czterech województw.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PosełMirosławCzech">335 tys. zł na dokończenie budowy sali gimnastycznej w liceum ogólnokształcącym w Przemyślu. Ministerstwo Edukacji Narodowej z rezerwy Rady Ministrów wyasygnowało środki i w tym roku mogło się już odbyć uroczyste otwarcie. Dodatkowe środki, o które wystąpiła nasza Komisja, pozwoliłyby sfinalizować tę budowę w 1998 roku.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PosełMirosławCzech">Na posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży przedstawiłem wczoraj naszą opinię. Uzyskałem przychylność i skierowanie wniosku na posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Osobne poparcie wystosuje Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży. Nie wskazaliśmy źródeł finansowania i o to uzupełnienie jesteśmy proszeni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJerzySzteliga">Dzisiaj na posiedzeniu prezydium Komisji analizowaliśmy projekt budżetu. Wydaje się, że żadnych przesunięć w budżecie Ministerstwa Edukacji Narodowej nie da się zrobić, bo i tak jest on dość biedny. Przypatrywaliśmy się takiej pozycji, jak wydatki majątkowe Kancelarii Sejmu, Kancelarii Prezydenta i Kancelarii Premiera. Można sądzić, że bez większej szkody dla tych instytucji dałoby się pozyskać kwoty na zamknięcie wszelkich oczekiwań środowiska ukraińskiego w zakresie szkolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejIrenaDzierzgowska">Akceptujemy opinię Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych, zwłaszcza że państwo nie oczekujecie naruszenia budżetu Ministerstwa Edukacji Narodowej. Mam tylko wątpliwości, czy dokończenie inwestycji w Białym Borze wymaga aż 2 mln zł. Z naszych wyliczeń wynika niższa kwota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełMirosławCzech">Wysokość tej kwoty wynika stąd, że kuratorium oświaty obiecało 8–10 mln zł w ramach pomocy dla szkół podstawowych. Nie wywiązało się z tego przyrzeczenia w deklarowanej wysokości i dlatego nasze wniosek obejmuje również zaległy kosztorys roku 1997. Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło nam wyliczenia. Burmistrz jest w dramatycznej sytuacji, gmina wyczerpała już wszelkie swoje możliwości. A tam dzieci uczyły się naprawdę w warunkach urągających przyzwoitości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełJacekKuroń">Czy są jeszcze pytania do opinii? Nie widzę. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełJacekKuroń">Czy są inne sprawy?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PosełJacekKuroń">Następne spotkanie na temat planu całorocznego i szczegółowego planu półrocznego odbędzie się 16 grudnia. Prezydium zdecydowało, że dyskusję nad projektem ustawy o mniejszościach narodowych przesuwamy na następne posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełFranciszekSzelewicki">Data 16 grudnia jest ważną społeczną datą. Posłowie chcieliby uczestniczyć w planowanych uroczystościach w tym dniu. Czy można posiedzenie Komisji przesunąć na 17 grudnia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełJacekKuroń">Wniosek jest słuszny. Mam nadzieję, że wola marszałka użyczy nam zgody na odbycie posiedzenia Komisji w dniu obrad plenarnych Sejmu, tj. 17 grudnia.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełJacekKuroń">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>