text_structure.xml 13.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Witam wszystkich. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Przedmiotem dzisiejszych obrad jest pierwsze czytanie nowelizacji ustawy - Prawo atomowe. Proszę pana ministra o przedstawienie przedłożenia rządowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanSzlązak">W związku z wejściem w życie ustawy o działach administracji rządowej Agencja Atomistyki została podporządkowana ministrowi gospodarki. Ta sytuacja stwarza konieczność dokonania korekt w ustawie - Prawo atomowe, która pochodzi z 10 kwietnia 1986 roku. W przedłożonym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe stwierdza się, że prezes Agencji Atomistyki podlega ministrowi gospodarki, jako ministrowi właściwemu do spraw gospodarki. Z tego zapisu wynikają kolejne konsekwencje, po pierwsze, minister właściwy do spraw gospodarki może w drodze rozporządzenia tworzyć i znosić delegatury Agencji oraz określać ich właściwości terytorialne i siedzibę. Po drugie, na wniosek właściwego ministra Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje prezesa Agencji Atomistyki. Po trzecie, Prezes Rady Ministrów na wniosek prezesa Agencji powołuje i odwołuje jej wiceprezesów. W kolejnym zapisie wymieniony jest skład zarządu Agencji, do którego oprócz prezesa i jego zastępców wchodzą: Główny Inspektor Dozoru Jądrowego oraz przedstawiciele ministerstw właściwych do spraw: gospodarki, nauki, obrony narodowej, spraw wewnętrznych, spraw zagranicznych, zdrowia, środowiska, jak też przedstawiciel Polskiej Akademii Nauk.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanSzlązak">Przy Agencji działa Rada ds. Atomistyki, w skład której wchodzą przewodniczący i członkowie. Minister właściwy do spraw gospodarki, na wniosek prezesa Agencji powołuje i odwołuje przewodniczącego tej rady. Członków rady powołuje i odwołuje prezes Agencji Atomistyki. Jest tu również zapisane, że Rada Ministrów w drodze rozporządzenia określa szczegółowy zakres działania prezesa i Agencji. Minister właściwy do spraw gospodarki ustala w drodze rozporządzenia statut Agencji, w którym uwzględnia organizację Agencji, szczegółowy zakres działania jej zarządu, szczegółowe właściwości delegatur oraz skład, zakres i tryb działania rady. Takie są, proponowane przez nas zasadnicze zmiany, które zostały spowodowane wejściem w życie ustawy o działach administracji rządowej, w której Agencja Atomistyki została podporządkowana ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Projekt nowelizacji został przygotowany przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu przedstawiło nam opinię, w której stwierdza, że projekt ten zawiera szereg uchybień legislacyjnych i w tym stanie nie nadaje się do prowadzenia nad nim prac komisyjnych. W związku z tym prezydium Komisji proponuje, ponieważ nie mamy możliwości odesłania projektu wnioskodawcom, aby powołać podkomisję, która wspólnie z przedstawicielami rządu i Biura Legislacyjnego przygotuje sprawozdanie, nad którym podejmiemy dalsze prace. Czy ktoś ma jakieś uwagi w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyZając">Po porównaniu zapisów tego projektu i projektu ustawy - Prawo energetyczne wydaje mi się, że zostały one przygotowane w sposób identyczny. Dlatego proponuję, aby podkomisja, którą powołamy, zajęła się oboma tymi projektami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Dziś nie jest możliwe podjęcie takiej decyzji, dlatego że pracujemy tylko nad projektem ustawy - Prawo atomowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaEwaFreyberg">Chcę się dowiedzieć, dlaczego w przedstawionym nam krótkim projekcie jest aż tak dużo błędów legislacyjnych? Przecież w Ministerstwie Gospodarki działa chyba biuro prawne, które opiniuje dokumenty kierowane do Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Projekt ustawy został niby przygotowany w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ale jego poszczególne elementy przygotowywały różne ministerstwa i - jak widać - całość wyszła niezbyt udana. Ministerstwo Gospodarki prezentuje ten projekt w imieniu rządu, natomiast jako takie nie pracowało nad nim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełCzesławSobierajski">Chcę poprzeć propozycję posła Jerzego Zająca, bo jutro mamy posiedzenie na temat prawa energetycznego i faktycznie ta sama podkomisja mogłaby się zająć oboma projektami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Dziś pracujemy nad tym projektem, natomiast na jutrzejszym posiedzeniu, gdy będziemy się zajmować prawem energetycznym, te propozycje mogą być wzięte pod uwagę przez członków Komisji. Czy są jeszcze pytania w tej sprawie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełZbigniewKaniewski">W imieniu prezydium proponuję powołanie podkomisji w składzie trzech posłów: Władysław Stępień (SLD), Jerzy Zając (UW) i Grzegorz Walendzik (AWS). Czy są inni chętni do pracy w podkomisji? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za powołaniem podkomisji w zaproponowanym składzie? Kto jest przeciwny? Nie widzę. Kto się wstrzymał od głosu? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie powołała podkomisję do opracowania projektu nowelizacji ustawy - Prawo atomowe. Proszę wybranych członków podkomisji, aby po posiedzeniu Komisji wybrali przewodniczącego podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełZbigniewKaniewski">Przechodzimy do pkt. 2 porządku obrad. Prezydium Komisji przedstawiło projekt planu pracy na pierwsze półrocze. Przy jego tworzeniu wzięliśmy pod uwagę nie zrealizowane elementy planu ubiegłorocznego, jak też niektóre zobowiązania Komisji i strony rządowej z tytułu naszych dezyderatów. Staraliśmy się uwzględnić wszystkie projekty ustaw, które znajdują się w Komisji, jak też te, o których wiemy, że wpłyną w najbliższym czasie. Oczywiście wszystkiego nie możemy przewidzieć i niektóre sprawy będziemy musieli uwzględniać na bieżąco. Przede wszystkim będzie to dotyczyć projektów ustaw związanych z dostosowaniem prawa polskiego do wymogów prawnych Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełZbigniewKaniewski">Chcę poinformować, że w czasie ostatniego posiedzenia Sejmu pan marszałek zaprosił na spotkanie wszystkich przewodniczących sejmowych komisji, które pracują nad ustawami dostosowującymi polskie prawo do prawa unijnego. Marszałek prosił nas wszystkich, aby te ustawy traktować priorytetowo, dlatego że w stosunku do zobowiązań rządu polskiego i etapu negocjacji z Unią jesteśmy już spóźnieni. Chcę powiedzieć, że tych projektów będzie coraz więcej. W związku z tym, jako przewodniczący sejmowych komisji zgłosiliśmy szereg uwag technicznych dotyczących kwestii, jak Sejm powinien przygotować się do tego zwiększonego zakresu obowiązków. Widać to również w naszym planie pracy, w którym tym razem mniej jest problematyki sektorowej, a więcej pracy nad ustawami. Czy w sprawie planu pracy są uwagi lub uzupełnienia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełWładysławStępień">W ubiegłym roku omawialiśmy zamiary rządu w sprawie nowelizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Ta sprawa odżyła ponownie, ponieważ Unia Europejska po raz drugi zaczyna się upominać, aby rząd polski zlikwidował specjalne strefy. Minister Tadeusz Donocik zapowiedział na posiedzeniu naszej Komisji, że w roku 2000 rząd wysunie stosowne propozycje w tym względzie. Myślę, że debatę na ten temat powinniśmy przewidzieć w pierwszym półroczu. Należy też poprosić rząd o przedstawienie informacji, jak wygląda stan negocjacji na ten temat. Myślę, że wszyscy nie chcemy, aby powtórzyła się zeszłoroczna sytuacja w tej kwestii. Chcę zgłosić propozycję dotyczącą oceny stanu górnictwa siarki. Zgłaszałem ją już na piśmie, ale jakoś nie znalazła uznania prezydium. Już dwa lata leży w Sejmie ustawa o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki, która jakoś nie może się przebić. Również rząd od półtora roku pracuje nad ustawą o restrukturyzacji górnictwa siarki i jakoś wciąż nie widać tego dokumentu. Z drugiej strony mamy program, według którego rząd ma zaciągnąć kredyt w Unii Europejskiej na budowę zbiornika wodnego w kopalni siarki „Machów”. Bardzo proszę, aby przy okazji omawiania tego projektu można było porozmawiać o sytuacji finansowej górnictwa siarki i wysłuchać informacji rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Tę sprawę mamy zapisaną w lutym br. Proponujemy, aby przy okazji rozpatrywania sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki, omówić również problem środków finansowych na rzecz górnictwa siarkowego. Skierowaliśmy już wniosek do Komisji Finansów Publicznych, że jesteśmy gotowi do możliwie jak najszybszego rozpatrzenia tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełZbigniewKaniewski">Jeżeli chodzi o sprawę specjalnych stref ekonomicznych, to rząd przygotowuje projekt rozwiązań legislacyjnych, które niedługo powinny trafić do Sejmu. Wtedy będzie okazja do omawiania problemu, który pan poseł przedłożył. Ponieważ jeszcze nie wiemy, kiedy to nastąpi, więc nie możemy zaproponować dokładnej daty tych prac.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełZbigniewKaniewski">Jeszcze raz zwracam uwagę, że to, co tu zapisano, to nie wszystko, bo kiedy zaczną napływać kolejne projekty legislacyjne, to będziemy się musieli zajmować nimi dodatkowo. Po prostu będzie musiało być więcej posiedzeń Komisji, zarówno w trakcie plenarnych posiedzeń Sejmu, jak i poza nimi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełWiesławKaczmarek">Chcę prosić o wprowadzenie do planu pracy Komisji dyskusji na temat sytuacji w polskim przemyśle lotniczym. Jest to jedna z ostatnich gałęzi przemysłu, która ma jeszcze jakieś szanse rozwoju. Wiąże się to z prywatyzacją „LOT”, jak też z programami wynikającymi z naszej przynależności do NATO. Myślę tutaj o przemyśle śmigłowcowym i samolotowym. Proszę Komisję o zajęcie się tym tematem, bo napływa do mnie wiele pism z prośbami o zainteresowanie Komisji Gospodarki perspektywami i możliwościami rozwoju przemysłu lotniczego w Polsce. Widzę, że nasz plan pracy jest bardzo napięty, ale uważam, że warto się temu przemysłowi przyjrzeć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Do Komisji wpłynęła propozycja Instytutu Lotnictwa, abyśmy rozpatrzyli problemy, którymi się ten instytut zajmuje. Proponuję, aby zareagować pozytywnie na tę propozycję, i aby posłowie, których to interesuje, zajęli się tym tematem. Jeżeli okaże się, że ze współpracy z Instytutem Lotnictwa wynikają określone zadania, to zajmiemy się nimi, jako cała Komisja sejmowa. Czy w tej sprawie ktoś ma inne zdanie? Nie słyszę. Czy są inne uwagi? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu tego projektu planu pracy Komisji, oczywiście z uwzględnieniem korekty dotyczącej Instytutu Lotnictwa i problemów lotnictwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełCzesławSobierajski">Proponuję korektę ujęcia tematu w punkcie 13, bo Komisja Małych i Średnich Przedsiębiorstw, z którą razem mamy się tą sprawą zajmować, nieco inaczej widzi ten temat. Po konsultacjach ustaliliśmy, że ten zapis powinien brzmieć: „System transferu technologii oraz analiza instrumentów ekonomiczno-finansowych wspierających innowacyjność polskiej gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw”. System ma być na pierwszym miejscu, a na drugim analiza instrumentów, czyli odwrotnie niż u nas. Zgodziłem się na taki zapis, aby marszałek Sejmu widział, że jest to ten sam temat i zgodził się na wspólne posiedzenie naszych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Muszę powiedzieć, że temat tego posiedzenia dyskutowaliśmy dość długo i trudno było nam znaleźć konsensus. Ponieważ ma to być wspólne posiedzenie z Komisją Małych i Średnich Przedsiębiorstw, to myślę, że możemy zgodzić się na taką korektę, aby nie robić problemów organizacyjnych. Czy ktoś jest przeciwny takiemu planowi pracy na pierwsze półrocze, oczywiście z przyjętymi zmianami? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła plan pracy na pierwsze półrocze 2000 roku.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełZbigniewKaniewski">Zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji Gospodarki.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>