text_structure.xml 11.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełMirosławSekuła">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. W porządku obrad przewidujemy zaopiniowanie wniosku Ministerstwa Finansów w sprawie utworzenia komend wojewódzkich Ochotniczych Hufców Pracy. Proszę panią minister Halinę Wasilewską-Trenkner o przedstawienie wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Problem finansowania komend wojewódzkich OHP wynika ze zmiany podporządkowania tych jednostek. Do dnia 23 lutego 2000 r. OHP podlegały administracji samorządowej. Po wejściu w życie ustawy uchwalonej przez Sejm w dniu 21 stycznia b.r., komendy wojewódzkie OHP zostały podporządkowane administracji rządowej. W tym celu, aby można było finansować działalność tych jednostek, minister finansów był zmuszony dokonać blokady środków finansowych, które miały pierwotnie być skierowane do urzędów marszałkowskich. Przede wszystkim dlatego, że po zmianie przepisów te urzędy nie miały już ponosić wydatków związanych z OHP.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Minister finansów proponuje zapisać zblokowaną sumę jako sumę rezerwy dotyczącą zobowiązań. Chodzi o to, że w stosunku do pracowników komend wojewódzkich OHP mamy zobowiązania wynikające z wynagrodzeń oraz zobowiązania związane z rachunkami, dotyczącymi działalności tych jednostek.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Kwota, o której mówimy, według stanu na dzień 21 marca b.r. wynosiła około 53.800.000 zł. W trakcie prac w ostatnim tygodniu marca do tej kwoty doszło jeszcze 234.500 zł. Wojewoda małopolski otrzymał tę kwotę od marszałka województwa małopolskiego. W konsekwencji suma, którą powinniśmy zablokować wynosi nie owe 53.836.670 zł - o czym mowa w naszym piśmie do Komisji - lecz 54.071.170 zł. W imieniu ministra finansów, ministra pracy i polityki społecznej, a także całej Rady Ministrów chcę zapewnić, że bylibyśmy zobowiązani, gdyby Komisja zechciała zaaprobować przedstawiony sposób dalszego finansowania wojewódzkich komend OHP w 2000 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełMirosławSekuła">Zanim przejdziemy do dyskusji, bardzo proszę panią mecenas o przypomnienie członkom Komisji, dlaczego opiniujemy przedstawiony wniosek oraz z czyjego upoważnienia dokonujemy tego rodzaju opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Tak jak stwierdziła już pani minister, od dnia 1 stycznia 2000 r. pracownicy komend wojewódzkich OHP byli pracownikami samorządowymi. Na skutek zmian w ustawie o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej, z dniem 23 lutego 2000 r. pracownicy OHP ponownie stali się pracownikami jednostek podległych Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej. Dlatego środki, których dotyczy wniosek, powinny znaleźć się w części 31 budżetu państwa. W związku z tym, że ustawa o finansach publicznych nie przewiduje możliwości przenoszenia środków między częściami budżetu, sposób zaproponowany przez ministra finansów w przesłanym Komisji piśmie jest jedynym, zgodnym z ustawą o finansach publicznych wyjściem z trudnej i nieco kłopotliwej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W art. 100 ust. 5 ustawy o finansach publicznych jest mowa o tym, że „minister finansów, po uzyskaniu pozytywnej opinii sejmowej komisji właściwej dla spraw budżetu, może utworzyć nową rezerwę celową i przenieść do tej rezerwy kwoty wydatków”. Właśnie dlatego Komisja powinna wydać opinię w sprawie przedstawionego wniosku, aby rozstrzygnąć sprawę, o której tutaj mowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełMirosławSekuła">Czy posłowie mają zapytania, dotyczące tematu obrad Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Chcę tylko stwierdzić, że coś trzeba zrobić w tej kwestii. Sprawa jest bowiem oczywista. Gdyby okazało się np., że Komisja byłaby przeciwna wnioskowi, to co należałoby zrobić? Zatem w sprawie coś jest nie tak. Powstaje bowiem domniemanie, że Sejm uchwalił coś za późno, a może chodzi o inne przyczyny. W każdym razie wiadomo, że komendy wojewódzkie OHP są podporządkowane innemu działowi, a gdzie indziej znalazły się środki budżetowe na opłacenie pracowników i działalność OHP. Należy jednak stwierdzić, że Sejm nie uchwala przepisów „za późno”, jeżeli rząd przedstawia stosowne projekty we właściwych terminach. Tym bardziej, gdy chodzi o ustawę o dochodach samorządu terytorialnego. Projekt ustawy w tej materii też otrzymamy pewnie w czerwcu, aby uchwalić ustawę „na kolanie”. To jednak odrębna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełFranciszekPotulski">W każdym razie coś w tej sprawie jest nie tak, jak być powinno. Może warto zastanowić się przez chwilę nad tą kwestią. Dla przykładu, gdyby Komisja nie zaopiniowała wniosku pozytywnie, to co się wówczas stanie? Tym bardziej - co chcę przypomnieć - że część posłów uważała, iż należy w ogóle obniżyć kwotę na omawiany cel o znaczącą jej część. Proponowano przeznaczyć tak uzyskane środki na zmianę płac w policji. Taki był wniosek Senatu. Dlatego mogę ponowić zapytanie, co będzie, jeżeli Komisja negatywnie zaopiniuje wniosek Ministerstwa Finansów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMirosławSekuła">W tej sprawie proszę o krótką wypowiedź przedstawicielkę Biura Legislacyjnego oraz panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Można powiedzieć, że byliśmy dobrzy, uchwaliliśmy budżet w bardzo dobrym tempie, następnie prezydent podpisał ustawę w kilka dni, a już w pierwszych dniach lutego ustawa została ogłoszona drukiem w „Dzienniku Ustaw”. Zmiana przyporządkowania komend wojewódzkich nastąpiła dopiero w końcu lutego i dlatego powstała ta pewnego rodzaju trudność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Chcę odpowiedzieć na część, a może na całość zapytania posła Franciszka Potulskiego. Gdyby odpowiedź Komisji na omawiany wniosek była negatywna, wówczas jednostki, o których mówimy, znalazłyby się obecnie bez możliwości ich finansowania.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Ustawa o finansach publicznych wymaga odpowiedniej dyscypliny. Natomiast ustawa z dnia 21 stycznia br., dotycząca funkcjonowania administracji rządowej, miała na celu uporządkowanie pewnych rozwiązań kompetencyjnych w tejże administracji. W wyniku zderzenia tych dwóch ustaw powstała sytuacja, której dotyczy wniosek. Przypomnę, że ta druga ustawa została przegłosowana w Sejmie już po uchwaleniu budżetu. Przypomnę również, że sprawa o której mówimy obecnie była przedmiotem wielu dyskusji w Sejmie oraz w Senacie.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Jeżeli chodzi o kolejną sprawę podniesioną przez posła Franciszka Potulskiego, dotyczącą omawianej obecnie kwoty, pozwalam sobie stwierdzić, że to niezupełnie jest tak, iż mówiliśmy o tej samej kwocie. W dyskusji, którą pan poseł przypomniał, mówiliśmy o rezerwie dla Komendy Głównej OHP.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Odpowiadając zaś bardzo dokładnie na główne zapytanie pana posła, chcę stwierdzić, że w marcu moglibyśmy jeszcze sfinansować działalność wojewódzkich komend OHP. Właśnie z tej rezerwy, która przecież istnieje. W kwietniu nie mielibyśmy już zapewne takiej możliwości. Należałoby chyba stanąć twarzą w twarz z koniecznością rozwiązania tych jednostek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMirosławSekuła">Czy posłowie chcą zgłosić inne zapytania? Nie słyszę zgłoszeń. W związku z tym stawiam wniosek o pozytywne zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie utworzenia nowej rezerwy celowej na finansowanie działalności komend wojewódzkich OHP. Wniosek dotyczy obecnie kwoty 54.071.170 zł. Czy w tej sprawie są uwagi? Nie ma innych wniosków. Kto jest za przyjęciem przedstawionego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełMirosławSekuła">Za wnioskiem głosowało 22 posłów, nikt nie był przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że wniosek został przyjęty przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełMirosławSekuła">Tym samym stwierdzam wyczerpanie porządku obecnego posiedzenia. Zanim zamknę obrady, oddam głos posłowi Stanisławowi Stecowi, a później sam przedstawię jeszcze pewien komunikat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełStanisławStec">Chcę tylko zapytać, dlaczego posiedzenie Komisji zostało zwołane na tak wczesną godzinę? Czy nie można było tego zrobić o godzinie 11?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełMirosławSekuła">Przypuszczałem, że będziemy dłużej dyskutować, a werwa pana posła Franciszka Potulskiego będzie większa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Dziękuję za tak wysoką ocenę moich porannych możliwości. Chcę jednak zapytać, jak inaczej mieli głosować zwolennicy przyporządkowania OHP samorządowi wojewódzkiemu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełMirosławSekuła">Moim zdaniem, mogli głosować właśnie tak, jak głosowali. Dlatego też powinni uszanować wolę Wysokiej Izby, która większością głosów przegłosowała ich opinię. Sądzę, że rozsądek zawsze zwycięża.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełMirosławSekuła">Przejdźmy do mojego komunikatu. Chcę poinformować obecnych, że grupa posłów naszej Komisji zwróciła się do mnie z wnioskiem o przyjęcie przez Komisję Finansów Publicznych projektu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jeszcze dzisiaj ów projekt zostanie powielony i przekazany wszystkim posłom do skrytek. Planuję, że w przyszły czwartek - oprócz punktu dotyczącego ustawy o biegłych rewidentach - odbędzie się również dyskusja nad wspomnianym projektem ustawy o podatku od osób prawnych. Jest oczywiste, że grupa posłów zgłaszających projekt, opracowała go przy pomocy Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełMirosławSekuła">Jeżeli nie ma innych uwag bądź wniosków, zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję wszystkim za tak liczny udział w tak wczesnym posiedzeniu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>