text_structure.xml
15.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. W zawiadomieniu, które państwo otrzymaliście są dwa punkty porządku dziennego. Wnoszę o jego rozszerzenie przez dodanie dwóch następnych punktów dotyczących: uzupełnienia składu prezydium Komisji i podjęcia uchwały o skierowaniu do podkomisji, którą kieruje pan poseł Henryk Dykty, poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Ten projekt czekał na rozpatrzenie wraz z projektem rządowym i z przykrością stwierdzam, że zapomniałem o nim, gdy powoływaliśmy podkomisję.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Czy ktoś się sprzeciwia uzupełnieniu porządku dziennego o którykolwiek z wymienionych punktów? Nie słyszę sprzeciwu. Przystępujemy od realizacji pierwszego punktu porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełHenrykGoryszewski">Z naszej Komisji odeszła do innej pracy pani posłanka Franciszka Cegielska, która pełniła funkcję wiceprzewodniczącego z ramienia Klubu Parlamentarnego AWS. Posłowie z tego klubu powiadomili mnie, że uzgodniony został kandydat na miejsce pani posłanki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMirosławSekuła">W imieniu Klubu Parlamentarnego AWS proponuję kandydaturę pana posła Pawła Arndta na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Czy ktoś chce zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłosił.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Czy pan poseł Paweł Arndt przyjmuje tę propozycję?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełPawełArndt">Przyjmuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Kto jest za powierzeniem panu posłowi Pawłowi Arndtowi funkcji zastępcy przewodniczącego Komisji Finansów Publicznych?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 17 za, nikt nie głosował przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełHenrykGoryszewski">Stwierdzam, że Komisja Finansów Publicznych wybrała pana posła Pawła Arndta na zastępcę przewodniczącego Komisji.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełHenrykGoryszewski">Powołamy teraz podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia poselskiego oraz rządowego projektów ustaw o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Proponuję, abyśmy - jak zwykle - zachowali zasadę parytetu, to znaczy każdy klub parlamentarny byłby reprezentowany w podkomisji przez jednego przedstawiciela. Jednocześnie proponuję zobowiązać podkomisję do szybkiego rozpatrzenia projektów ustaw, aby już 13 maja br. Komisja mogła zająć się sprawozdaniem podkomisji. Ta nowelizacja ustawy powinna wejść w życie z dniem 5 lipca br., gdyż konieczne jest zachowanie pełnej ciągłości obowiązywania stawek VAT. Jeśli tak się nie stanie, to przez pewien czas będą obowiązywać wyższe stawki nawet 22%.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełHenrykGoryszewski">Czy możemy przystąpić do zgłaszania kandydatów?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełWiesławSzweda">W imieniu Klubu Parlamentarnego SLD zgłaszam kandydaturę pana posła Stanisława Steca.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaHelenaGóralska">Zgłaszam kandydaturę pana posła Jerzego Koralewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMirosławPietraszkiewicz">Zgłaszam kandydaturę pana posła Józefa Gruszki.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJózefGórny">Zgłaszam kandydaturę pana posła Pawła Arndta.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Odczytam listę zgłoszonych kandydatów, którymi są panowie posłowie: Stanisław Stec, Jerzy Koralewski, Józef Gruszka i Paweł Arndt.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Kto jest za powołaniem podkomisji w składzie, który przed chwilą wymieniłem. Wniosek został przyjęty jednogłośnie, głosy oddało 17 posłów.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełHenrykGoryszewski">Składam wniosek o skierowanie do podkomisji, którą kieruje pan poseł Henryk Dykty poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o działalności ubezpieczeniowej.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełHenrykGoryszewski">Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełHenrykGoryszewski">Wniosek został przyjęty jednogłośnie, głosy oddało 18 posłów.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełHenrykGoryszewski">Przechodzimy do ostatniego punktu porządku dziennego, zaopiniowanie wniosku ministra finansów o utworzenie nowej rezerwy celowej. Czy pani minister Halina Wasilewska-Trenkner zechciałaby przedstawić tę sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Art. 44 ustawy budżetowej na 1999 r. stanowi, że oszczędności, które powstały z tytułu obsługi długów krajowego i zagranicznego, mogą być skierowane na wsparcie Agencji Rynku Rolnego, realizację programu budowy autostrad, inwestycje w zakresie kultury i sztuki i na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie minister finansów został upoważniony do oszacowania po każdym kwartale oszczędności w kosztach obsługi długu publicznego oraz poinformowania o kwotach szacunkowych oszczędności i ich rozdysponowania, w terminie 45 dni po zakończeniu każdego kwartału.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">W piśmie skierowanym na ręce przewodniczącego Komisji pan premier Leszek Balcerowicz informuje, jakie powstały oszczędności w I kwartale z tytułu obsługi długu publicznego. Głównym źródłem tych oszczędności są kwoty nie wydane, bowiem ci, którzy skorzystali z poręczeń i gwarancji skarbu państwa na zawarte przez nich umowy kredytowe, spłacili swoje zobowiązania, natomiast minimalne są oszczędności związane z obsługą zadłużenia państwa wobec podmiotów krajowych i zagranicznych i wynoszą one 26 mln zł.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Pan premier Leszek Balcerowicz zwrócił się do Komisji z prośbą o zaakceptowanie, aby 75% zaoszczędzonej kwoty, czyli 136,6 mln zł można było przeznaczyć na rezerwę celową, z której będzie finansowana działalność interwencyjna Agencji Rynku Rolnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Kto z członków Komisji chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełStanisławStec">Wyrażam uznanie dla ministra finansów z tego powodu, że zgłosił tę propozycję przed upływem ustawowego terminu. Popieram jego propozycję, aby zaoszczędzona kwota została przeznaczona na potrzeby Agencji Rynku Rolnego z uwagi na problemy z finansowaniem interwencyjnego skupu żywca.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełPawełArndt">Mam wątpliwości, czy już dzisiaj możemy rozdysponować oszczędności, które jeszcze nie powstały. Z art. 44 wynika, że na realizację celów, określonych w tym przepisie, możemy przeznaczyć 75% oszczędności oszacowanych na dzień 31 marca br.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełPawełArndt">Czy nie należy przez to rozumieć, że do dyspozycji Komisji powinna zostać pozostawiona jedynie kwota oszczędności, która powstała w ciągu trzech pierwszych miesięcy br.? Czy można już teraz rozdysponować antycypowane oszczędności?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PracownikDepartamentuDługuPublicznegowMinisterstwieFinansówJacekKrzyślak">Przygotowałem treść pisma, które pan premier Leszek Balcerowicz skierował na ręce pana przewodniczącego, ale nie będąc prawnikiem, nie mogę wypowiedzieć się o jej poprawności pod względem prawnym. Odpowiadam jedynie za ekonomiczny aspekt treści pisma.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PracownikDepartamentuDługuPublicznegowMinisterstwieFinansówJacekKrzyślak">Rzeczywiście, faktyczne są tylko te oszczędności, które dotyczą zrealizowanych wydatków w ciągu I kwartału br. Natomiast nie byłoby racjonalne czekanie do października br., gdyż dopiero wówczas uzyskalibyśmy pewność, że zaoszczędzona została także pozostała część kwoty. Obliczając oszczędności przyjęliśmy pewne parametry graniczne na poziomie skrajnie wysokim, np. poziom stóp procentowych od papierów skarbowych, które będą sprzedawane w tym roku i w związku z tym uznaliśmy, że oszczędności w skali całego roku można oszacować na kwotę 195 mln zł.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PracownikDepartamentuDługuPublicznegowMinisterstwieFinansówJacekKrzyślak">Całkowitą pewność uzyskamy dopiero wówczas, gdy wydamy pieniądze na obsługę długu publicznego, czyli przed końcem roku, ale wówczas - moim zdaniem - nie miałoby już sensu wykonanie dyspozycji, o której mowa w art. 44 ustawy budżetowej, ponieważ nie byłoby już czasu na spożytkowanie pieniędzy na realizację któregoś z celów wymienionych w tym przepisie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Na podstawie choćby tylko własnego doświadczenia mogę stwierdzić, że minister finansów wykazuje zawsze daleko idącą ostrożność w dysponowaniu środkami budżetowymi, zwłaszcza wtedy, gdy chodzi o dodatkowe środki. Sądzę zatem, że możemy przyjąć, iż oszacowana została minimalna kwota oszczędności i zaakceptować propozycję przeznaczenia jej na dofinansowanie Agencji Rynku Rolnego.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełMirosławPietrewicz">Ponadto chcę zauważyć, że jeśli nawet wzrost gospodarczy w br. będzie wolniejszy od zakładanego, to nie przełoży się bezpośrednio na te parametry, które wpływają na wielkość wydatków związanych z obsługą długu publicznego. Nie powinniśmy się więc obawiać, że zjawiska makroekonomiczne uniemożliwią zaoszczędzenie kwoty, którą oszacowało Ministerstwo Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Zaczę od przysłowia, że żołnierz strzela, a Pan Bóg kule nosi. Byłem autorem art. 44, który z modyfikacjami został zaakceptowany najpierw przez Komisję, a później dwukrotnie obroniliśmy go w Sejmie, bowiem ten przepis zakwestionował Senat. Nie chcę być źle zrozumiany, bo kiedy mówimy o wykładni intencjonalnej przepisu, to szukamy intencji Sejmu, a nie posła wnioskodawcy, choć na ogół dociekamy, jaka była geneza przepisu, aby te intencje zmaterializować.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Kiedy pisałem ten artykuł, to myślałem o oszczędnościach, które powstały w danym kwartale i byłem zaskoczony interpretacją Ministerstwa Finansów, ale po analizie doszedłem do wniosku, że to właśnie żołnierz strzela, a Pan Bóg kule nosi. Gdyby przepis był realizowany zgodnie z moimi intencjami, to doszłoby do tego, iż duża część oszczędności, pochodzących z II półrocza br., nie zostałaby wykorzystana, gdyż zgodnie z ustawą o finansach publicznych, jeżeli pewne kwoty nie zostaną przeniesione na następny rok uchwałą Rady Ministrów, to te limity gasną z dniem 31 grudnia.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełHenrykGoryszewski">Uważam, że interpretacja art. 44, przedstawiona przez Ministerstwo Finansów, uratowała sens tego przepisu. Ponieważ jest to sprawa ważna, poddam pod głosowanie, czy przyjmujemy wykładnię zastosowaną przez Ministerstwo Finansów, a następnie poddam pod głosowanie przeznaczenie zaoszczędzonej kwoty.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełAndrzejWoźnicki">Uważam, że Ministerstwo Finansów bardzo ostrożnie oszacowało, jaką kwotę można zaoszczędzić na kosztach obsługi długu publicznego. Przypominam, że podczas debaty nad projektem ustawy budżetowej na 1999 r. uważaliśmy, że głównym źródłem oszczędności będzie obniżenie oprocentowania kredytów, a w związku z tym obniżą się koszty obsługi długu publicznego.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełAndrzejWoźnicki">Wobec tego sądzę, że możemy uznać, iż nie grozi nam niebezpieczeństwo przeszacowania kwoty oszczędności z tytułu obsługi długu publicznego. Ponadto uważam, że przepis art. 44 ust. 2 można interpretować także w taki sposób, jak to uczynił minister finansów. Sądzę, że ta rozszerzona interpretacja nie narusza ustawy budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosłankaHelenaGóralska">Moim zdaniem propozycja ministra finansów nie była podyktowana rozszerzoną interpretacją tego przepisu, lecz wynika z jego literalnej interpretacji. W ust. 2 jest mowa o oszacowaniu wydatków planowanych, natomiast nic nie mówi się o wydatkach zrealizowanych, czy o faktycznych oszczędnościach.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś się sprzeciwia zaakceptowaniu wykładni zastosowanej przez ministra finansów? Nikt nie zgłosił sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Następne głosowanie dotyczyć będzie przyjęcia informacji ministra finansów, a w następnej kolejności rozstrzygniemy sprawę utworzenia nowej rezerwy celowej.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełHenrykGoryszewski">Kto jest za przyjęciem przez Komisję Finansów Publicznych do wiadomości informacji ministra finansów na temat oszacowanych oszczędności w kosztach obsługi zadłużenia publicznego?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełHenrykGoryszewski">Wniosek został przyjęty jednogłośnie - głosy oddało 14 posłów.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PosełHenrykGoryszewski">Poddaję pod głosowanie wniosek ministra finansów o wyrażenie pozytywnej opinii o utworzeniu nowej rezerwy celowej, przeznaczonej na wsparcie Agencji Rynku Rolnego.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PosełHenrykGoryszewski">Kto jest za przyjęciem tego wniosku? Wniosek został przyjęty jednogłośnie - głosy oddało 14 posłów.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PosełHenrykGoryszewski">Stwierdzam, że Komisja wyraziła pozytywną opinię w sprawie utworzenia w budżecie państwa nowej rezerwy celowej na dofinansowanie Agencji Rynku Rolnego.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#PosełHenrykGoryszewski">Wobec wyczerpania porządku dziennego, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>