text_structure.xml 27 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Jedynym punktem porządku obrad jest omówienie i przyjęcie planu pracy Komisji na II półrocze 1999 r. Plan został przedyskutowany na posiedzeniu prezydium Komisji i wstępnie przyjęty przez prezydium. Projekt planu pracy zawiera w większości te tematy, które nie zostały z różnych przyczyn zrealizowane w I półroczu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełAndrzejSmirnow">Praktycznie takich tematów jest tak wiele, że nowych prawie nie ma - poza tymi, które wynikają z planów legislacyjnych i projektów ustaw kierowanych przez rząd i posłów do Sejmu i do Komisji. Są też uwzględnione tematy, które wynikają z bieżącej sytuacji i kwestii związanych z budżetem.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełAndrzejSmirnow">Projekt planu pracy państwo otrzymali i proszę o przedstawianie swoich uwag względnie wniosków do tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanZaciura">Mam jedną uwagę generalną, jedno pytanie i jedną propozycję. Uwaga generalna jest następująca - czy nie planuje się zbyt wielu tematów w lipcu i czy to jest w ogóle realne, abyśmy wykonali ten program merytoryczny. Pytanie moje odnosi się do dwóch punktów planu pracy. Czym się kierowało prezydium Komisji, że rozpatrzenie projektów zmian nazw wyższych szkół pedagogicznych zostało podzielone jakby na dwie części? Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Krakowie została uhonorowana tym, że poselski projekt w sprawie zmiany jej nazwy ma być rozpatrzony w lipcu, mimo że został zgłoszony do Sejmu później niż podobne poselskie projekty ustaw w sprawie zmian nazw wyższych szkół pedagogicznych w Bydgoszczy i w Warszawie, których rozpatrzenie ma się odbyć dopiero w grudniu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJanZaciura">Czy nie należałoby problemu zmian nazw wyższych szkół pedagogicznych rozpatrzyć na jednym posiedzeniu Komisji? Czy nie należałoby rozpatrzyć rządowego projektu ustawy o utworzeniu uniwersytetu w Olsztynie na osobnym posiedzeniu, ale niekoniecznie w lipcu?</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełJanZaciura">Uważam, że trzeba zmodyfikować temat, który ma być rozpatrzony we wrześniu, a dotyczy realizacji zadań oświatowych w powiatach z punktu widzenia istotnego problemu realizacji zadań przez gminy w zakresie tworzenia i uruchamiania gimnazjów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełJanZaciura">Jeżeli chodzi o realizację zadań oświatowych przez powiaty, to tutaj nie należy się spodziewać wielkich rewelacji. To powinno być rozpatrzone wraz z informacją resortu, jak zostały podzielone środki celowe związane z realizacją zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Może od razu wyjaśnię panu posłowi zamierzenia prezydium, bo od tego wyjaśnienia będzie zależało, czy pan poseł podtrzyma część swoich wniosków, czy nie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełAndrzejSmirnow">Jeśli chodzi o rozdzielenie rozpatrywania zmiany nazw szkół pedagogicznych, wyłączyliśmy Wyższą Szkołę Pedagogiki Specjalnej w Warszawie z tego powodu, że obecnie otrzymała ona negatywną opinię Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, co znaczy, że nie spełnia kryteriów określonych przez Radę Główną, dotyczących takiej zmiany, jaką jest nadanie tytułu „Akademia”.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełAndrzejSmirnow">Dlatego zaproponowaliśmy przesunięcie rozpatrzenia tego projektu ustawy na późniejszy termin, aby pozostawić Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej czas na ewentualne uzupełnienie wniosku w taki sposób, żeby opinia Rady Głównej mogła ulec zmianie. To był jedyny powód.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełAndrzejSmirnow">Jeżeli chodzi o utworzenie uniwersytetu w Olsztynie, to tam długo trwały prace przygotowawcze. Proces tworzenia uniwersytetów poprzez łączenie istniejących na danym terenie uczelni jest procesem dosyć trudnym. Ponieważ prace zostały już ukończone i przygotowany został rządowy projekt ustawy, wydaje nam się, że można by to szybko rozpatrzyć, aby uniwersytet w Olsztynie mógł rozpocząć pracę już z początkiem nowego roku akademickiego. Przesunięcie tego tematu na jesień spowodowałoby duże trudności i praktycznie opóźnienie o rok powołania tego uniwersytetu.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełAndrzejSmirnow">Do drugiej propozycji pana posła nie ustosunkuję się, bo to była propozycja prezydium Komisji wynikająca ze zgłoszonych wniosków z minionego półrocza i przeniesiona do tego planu. Tego tematu realizacji zadań oświatowych przez samorządy nie zdążyliśmy omówić w I półroczu i planujemy rozpatrzenie go we wrześniu.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PosełAndrzejSmirnow">W planie posiedzeń na lipiec nie ma ani jednego punktu, który wynikałby z inicjatywy Komisji. To wszystko wynika z zakresu prac legislacyjnych i pewnych naszych zobowiązań. Podobnie pracuje Sejm, aby przed przerwą urlopową zakończyć pewne sprawy.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PosełAndrzejSmirnow">W prezydium Komisji omówiliśmy harmonogram prac i - naszym zdaniem - przy sprawnej organizacji możliwe jest wykonanie tego programu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełKazimierzSas">16 marca br. Komisja omawiała ważny temat. Zastanawialiśmy się nad zmianami kształcenia zawodowego w związku z wprowadzoną reformą edukacji narodowej oraz wpływem tych zmian na rynek pracy. Na tym posiedzeniu nieobecni byli przedstawiciele wielu podmiotów prawnych zajmujących się kształceniem zawodowym.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełKazimierzSas">Konkluzja tego spotkania była taka, aby w II półroczu rozpatrzyć szerzej tę problematykę w kontekście tego, o czym mówił wówczas wicedyrektor Departamentu Kształcenia i Wychowania w Ministerstwie Edukacji Narodowej pan Szumański. Z tego wystąpienia wynikało, że do końca sierpnia ministerstwo miało podjąć tę tematykę, a być może także inicjatywę ustawodawczą odnośnie do kształcenia zawodowego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełKazimierzSas">Na tym marcowym posiedzeniu Komisji był obecny dyrektor Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi pan Moss. To Centrum jest oceniane jako placówka wzorcowa i tak zapewne jest. Pani posłanka Danuta Grabowska sugerowała, aby odbyć wyjazdowe posiedzenie Komisji w tym Centrum. Mówię o tym dlatego, że w debacie nad wdrażaniem reformy edukacji narodowej pytałem przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej o te sprawy. Do dzisiaj nie uzyskałem odpowiedzi - chociaż może ją jeszcze dostanę - zgodnie z zapowiedzią pani minister Dzierzgowskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełKazimierzSas">Sytuacja w szkołach zawodowych jest niedobra - mówiąc delikatnie. Odwlekamy rozpatrzenie tej sprawy, a takie odwlekanie z miesiąca na miesiąc niedobrze służy załatwieniu tych problemów, także tego Centrum. Nie będę nalegał na odbycie wyjazdowego posiedzenia, ale uważam, że trzeba umieścić tę problematykę kształcenia zawodowego - i to w szerokim kontekście - w planie pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Proszę pana posła o sformułowanie wniosku, abyśmy mogli to rozstrzygnąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaEwaSikorskaTrela">W planie pracy na II półrocze br. nie ma terminu rozpatrzenia projektu ustawy o szkolnictwie wyższym. Czy taki projekt już został skierowany do Sejmu, czy jeszcze nie? W planie jest zaznaczone, że może on być uzupełniony o rozpatrzenie tego projektu ustawy, a na jakim jest to teraz etapie? Czy mamy jakiś sygnał z resortu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Projekt ten jest na etapie konsultacji i teraz nic innego nie możemy wpisać poza tą uwagą, że należy liczyć się z tym, iż projekt ustawy o szkolnictwie wyższym wpłynie w II półroczu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełKrzysztofBaszczyński">W projekcie planu zapisano, że mogą być podjęte prace nad projektami ustaw o zmianie ustawy o systemie oświaty i o zmianie ustawy Karta nauczyciela. Czy prezydium Komisji spotkało się z kierownictwem Ministerstwa Edukacji Narodowej i czy można czegoś się dowiedzieć, kiedy projekty te zostaną przesłane do parlamentu?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełKrzysztofBaszczyński">Może należy rozważyć, czy nie odbylibyśmy wyjazdowego posiedzenia w Łodzi na temat szkolnictwa zawodowego, o czym mówił pan poseł Kazimierz Sas. To, co proponuje dyrektor Moss, warte jest popularyzacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Oczekuję zgłoszenia wniosku przez pana posła Kazimierza Sasa, a o tym, czy zostanie on przyjęty, zdecyduje Komisja. Czy mamy planować posiedzenie wyjazdowe? Uważam, że mamy już w tym względzie doświadczenia i przy nawale pracy i napiętym harmonogramie, wyjazdowe posiedzenia się nie udają, bo posłowie nie są w stanie w nich uczestniczyć.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełAndrzejSmirnow">Gdybyśmy ten wniosek przyjęli, to temat ten byśmy przygotowali, natomiast to, czy rozpatrzyć temat na posiedzeniu wyjazdowym, rozstrzygnęlibyśmy wspólnie z wnioskodawcami.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełAndrzejSmirnow">Jeśli chodzi o projekty ustaw wymienione jako te, nad którymi mogą być podjęte prace w II półroczu, to jeszcze niczego nie wiemy. Spotkanie prezydium Komisji z kierownictwem Ministerstwa Edukacji Narodowej planowane jest na 7 lipca br. i na tym spotkaniu zapytamy o losy tych projektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Problem szkolnictwa zawodowego wiąże się z kształceniem dorosłych i należy to połączyć w jedne temat, bo jest to ważny fragment reformowanego systemu oświaty. To wymaga dużych nakładów finansowych i głębokiej reformy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosłankaDanutaGrabowska">W marcu powiedzieliśmy sobie, że jest to wstęp do rozmowy o szkolnictwie zawodowym i że jest to pierwsza wymiana poglądów. Trzeba wpisać do planu pracy ten temat, który już raz omawialiśmy, i uznać, że to jest dalszy ciąg tych rozważań. Nie jest najbardziej istotne, czy pojedziemy do Łodzi, bo przecież możemy dyrektora Mossa zaprosić do Warszawy i może on tu przybyć wraz ze współpracownikami i przywieźć ze sobą materiały poglądowe.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Gdybyśmy przyjęli ten temat do planu pracy, prosiłabym, aby go dokładnie przemyśleć i aby zaprosić do dyskusji ważnych partnerów społecznych, z którymi dotychczas nie rozmawialiśmy. Nieporozumieniem jest brak w takich rozważaniach przedstawicieli zakładów doskonalenia zawodowego, które spełniają ważną rolę w tej edukacji, podobnie jak i różnych placówek kształcenia dorosłych.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Trzeba się natomiast zastanowić nad tym, kogo zaprosić do wspólnego omawiania tego tematu. Temat ten powinniśmy omówić w II półroczu, chociaż na pewno nie w lipcu, ale zbyt długo z tym nie można czekać.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Chciałabym jeszcze wyrazić pewną ogólną opinię. W planie przewiduje się omówienie we wrześniu takich tematów, które można wyrazić zwięźlej, a poza tym połączyć w jedną całość. Aktualne warunki bytowe polskich rodzin i sytuacja dzieci łączą się integralnie z opieką zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą. W moim przekonaniu niektóre tematy nadmiernie rozdrabniamy, a te bardzo konkretne i bardzo ważne, po omówieniu których powinny zapaść ustalenia także w sprawach tego, czego mamy się domagać jako Komisja podczas kształtowania budżetu państwa - są jakby nie dostrzeżone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Chciałbym wyjaśnić, że te sformułowania tematów zostały już przez Komisję przyjęte, a prezydium Komisji starało się te tematy tak pogrupować, aby zrealizować postulat pani posłanki. Dlatego proponowane są do omówienia w jednym miesiącu, ponieważ przewidujemy, że będą rozpatrzone na jednym posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosłankaBarbaraHylaMakowska">Chciałabym wrócić do tematu kształcenia zawodowego. W ramach eksperymentu wprowadzone zostały licea techniczne i teraz, już po pewnym czasie ich funkcjonowania, powinniśmy dokonać podsumowania rezultatów tego eksperymentu. Tego powinniśmy się domagać od resortu i przewidzieć taki temat do rozpatrzenia. Pozwoli to także rozważyć programy i sposób ich realizowania w liceach profilowanych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Rozumiem wniosek pani posłanki w ten sposób, że gdy uwzględnimy w planie pracy sprawy szkół zawodowych, zwrócimy się do resortu o przygotowanie takiego materiału.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosłankaJoannaFabisiak">W temacie planowanym do omówienia we wrześniu podano, iż przewidywane jest rozpatrzenie projektu rezolucji m.in. o sytuacji dzieci i zagrożeniach dla rozwoju młodego pokolenia. Jest to ważny problem, któremu dotychczas poświęcaliśmy zbyt mało czasu. Chciałabym połączyć ten temat z rozpatrywaniem spraw reformy szkoły, tak jak to zapisano w projekcie planu na wrzesień, ale w kontekście kwestii wychowawczych. Zagrożeniom dla młodego pokolenia można przeciwdziałać przez wdrażanie dobrego programu wychowawczego, a taki program przynosi reforma oświaty.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosłankaJoannaFabisiak">Dotychczas nie było żadnego posiedzenia Komisji poświęconego poważnej dyskusji nad programem wychowawczym szkoły. Wnoszę o to, abyśmy wystąpili do resortu o przedstawienie diagnozy sytuacji w zakresie realizacji funkcji wychowawczej przez szkołę. Wystąpiłam o przedstawienie mi rozmiarów zagrożenia dzieci i młodzieży, jeżeli chodzi o zażywanie narkotyków w szkole podstawowej, ale nie otrzymałam odpowiedzi. Nie mamy świadomości co do rozmiarów tego zagrożenia. Takie informacje powinny być szczegółowe, a ich nie ma.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosłankaJoannaFabisiak">Uważam, że niektóre tematy można by skomasować i stawiam wniosek o wprowadzenie do planu pracy tematu - Program wychowawczy w zreformowanej szkole wraz z przedstawieniem szczegółowej analizy zagrożeń dzieci i środków zaradczych - z konkretnymi propozycjami.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosłankaJoannaFabisiak">W planie przewidziano rozpatrzenie projektów ustaw o zmianach nazw uczelni pedagogicznych. Chciałabym zapytać o projekt ustawy o przekształceniu Akademii Teologii Katolickiej w Uniwersytet kardynała Stefana Wyszyńskiego. Czy są jakieś przeszkody formalne, że sprawa ta jest odkładana o rok?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Przeszkodą formalną w tym przypadku jest brak projektu ustawy i dlatego zapisaliśmy w uwagach do planu pracy, że prace nad tym projektem, jak i kilkoma innymi, które nie są jeszcze gotowe, mogą być podjęte w II półroczu 1999 r.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełAndrzejSmirnow">Chciałbym też zwrócić uwagę, że w wykazie konferencji, jakie przewiduję zorganizować wspólnie z Biurem Studiów i Ekspertyz, wymieniona jest konferencja na temat wychowawczej roli współczesnej szkoły. Natomiast wniosek pani posłanki rozumiem jako zgłoszenie propozycji uzupełnienia planu pracy. Można by temat, który pani proponuje, dodać do tematu - ocena przebiegu wdrażania reformy edukacji narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosłankaJoannaFabisiak">Chodzi mi o omówienie programu wychowawczego w zreformowanej szkole, bo rozumiem, że ten program będzie już wdrożony. Powinniśmy zapoznać się z jego założeniami, bo takiej dyskusji nie było.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Informację na ten temat moglibyśmy zamówić na tę konferencję, o której mówiłem. Mnie chodzi o sformułowanie wniosku o sprawie ewentualnego uzupełnienia planu pracy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełAdamBielan">Proponuję, aby Komisja na jednym ze swoich posiedzeń wrześniowych zajęła się oceną funkcjonowania systemu pożyczek i kredytów studenckich. Mija właśnie rok od zakończenia prac nad ustawą o pożyczkach i kredytach studenckich, a 1 października minie rok od wejścia w życie tego systemu. Nie ulega dla mnie wątpliwości, że ta ustawa była bardzo potrzebna, niemniej jednak wzbudziła ona wiele kontrowersji, które dotyczyły problemu, czy pożyczki i kredyty trafią rzeczywiście do osób najbardziej ich potrzebujących.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełAdamBielan">Szczegółowe kwestie regulaminowe są aktami wykonawczymi, wydawanymi przez ministra edukacji narodowej, to też uważam za zasadne zaproszenie przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej i zastanowienie się nad ewentualnymi wadami tego systemu. We wrześniu można by niektóre rozporządzenia zmienić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Czy są jeszcze jakieś wnioski lub propozycje? Jeżeli nie ma, to postaram się zgłoszone wnioski przypomnieć i rozstrzygniemy, czy uzupełniamy plan pracy o zgłoszone tematy, czy też nie.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełAndrzejSmirnow">Pierwszy wniosek, wniesiony przez pana posła Kazimierza Sasa dotyczy wprowadzenia do planu pracy omówienia spraw szkół zawodowych. Prosiłbym pana posła o sformułowanie proponowanego tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełKazimierzSas">Temat, który zaczęliśmy omawiać w marcu, powinniśmy kontynuować na jednym z planowanych posiedzeń. Byłaby to jakby część druga dyskusji z uwzględnieniem tego wniosku, aby ocenić eksperyment wprowadzenia liceów technicznych.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełKazimierzSas">Upierałbym się przy tej propozycji zorganizowania wyjazdu do Łodzi. Mógłby tam pojechać zespół poselski, złożony z tych posłanek i posłów, którzy zajmują się szkolnictwem zawodowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Czy możemy przyjąć, że plan pracy na II półrocze uzupełnimy o temat - Kierunki zmian w zakresie kształcenia zawodowego w związku z reformą systemu edukacji z uwzględnieniem problemu liceów technicznych?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełAndrzejSmirnow">Jeżeli państwo się zgodzą, to prezydium uściśli ten temat i umieści go w odpowiednim punkcie planu pracy. Termin posiedzenia na ten temat powinniśmy już określić, bo jesteśmy zobowiązani przesłać nasz plan pracy marszałkowi Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełKazimierzSas">Takie posiedzenie mogłoby się odbyć w październiku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Może raczej zaplanować to posiedzenie w listopadzie, bo w październiku jest wiele tematów do omówienia, także sprawy budżetu na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełAndrzejSmirnow">Następny wniosek pana posła Jana Zaciury, dotyczył wprowadzenia do planu pracy, poza rozpatrzeniem stanu realizacji zadań oświatowych w powiatach, także omówienia realizacji tych zadań w gminach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełJanZaciura">Chodzi mi o omówienie realizacji zadań oświatowych w gminach ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania gimnazjów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Ten temat o realizacji zadań oświatowych w powiatach był już przyjęty i został przeniesiony z I półrocza. Sądzę, że ten temat jest ważny. Możemy zaproponować Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, z którą wspólnie mamy to omówić, aby rozszerzyć ten temat jako uzupełnienie.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosełAndrzejSmirnow">Wniosek pani posłanki Joanny Fabisiak dotyczył uzupełnienia jednego z planowanych tematów o sytuacji dzieci w aktualnych warunkach bytowych polskich rodzin i w związku z wprowadzeniem reformy oświaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosłankaJoannaFabisiak">Nie wiem, w jakim terminie planowana jest konferencja na temat wychowawczej roli współczesnej szkoły. Może to, o co występuję, połączyć z tą konferencją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Konferencja planowana jest, niestety, na termin późniejszy - w listopadzie lub nawet w grudniu. W planie na wrzesień umieściliśmy dokonanie oceny przebiegu wdrażanej reformy edukacji z tego powodu, że rozpoczyna się wówczas nowy rok szkolny. Jest to taki nieco okolicznościowy termin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełWojciechHausner">Obserwując praktykę przygotowywania się szkół do nowego roku szkolnego można stwierdzić, że szkoły, które opracowują programy wychowawcze w perspektywie tego nowego roku, robią to dopiero teraz, albo planują na koniec sierpnia. W wrześniu nie będziemy mieli jeszcze żadnych konkretnych informacji - poza jakimiś ogólnymi obserwacjami.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełWojciechHausner">Postuluję, aby ewentualne wnioski w tych sprawach, o których mówi pani posłanka Joanna Fabisiak, wykorzystać z tej zaplanowanej konferencji na temat wychowawczej roli szkoły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosłankaJoannaFabisiak">Zgadzam się z tym wnioskiem pod warunkiem, że ustalimy termin odbycia tej konferencji i zaplanujemy jej przeprowadzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Ponieważ plan pracy musimy przyjąć już teraz i przesłać do marszałka Sejmu, bo taki jest wymóg regulaminowy, proponuję, aby pani posłanka sformułowała ten punkt planu pracy i żebyśmy przewidzieli rozpatrzenie go w grudniu. Wówczas wnioski z konferencji byłyby możliwe do przedyskutowania. Gdybyśmy nie zdążyli tego zorganizować, to wówczas przesunęlibyśmy ten temat na styczeń przyszłego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosłankaJoannaFabisiak">Propozycja pana posła Wojciecha Hausnera była słuszna, aby odbyć konferencję, a wyniki dyskusji i wnioski przedstawione na konferencji rozpatrzyć na posiedzeniu Komisji i wystąpić z odpowiednimi postulatami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Przyjmuję tę propozycję i pani posłanka Joanna Fabisiak jako przewodnicząca podkomisji do spraw młodzieży włączy się do prac przygotowujących konferencję, a w planie pracy na grudzień umieścimy ten punkt, który pani posłanka proponuje. Proszę tylko o dokładne sformułowanie tematu. Do planu pracy, który rozpatrujemy, nie będziemy już wracali, tylko prezydium Komisji uzupełni go o zgłoszone i przyjęte wnioski.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PosełAndrzejSmirnow">Był jeszcze wniosek zgłoszony przez pana posła Adama Bielana o wprowadzenie do planu pracy omówienia skutków i oceny realizacji ustawy o pożyczkach i kredytach studenckich. Chodzi tylko o wybranie terminu rozpatrzenia tego tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełAdamBielan">Należałoby to omówić przed rozpoczęciem roku akademickiego, jeżeli mamy wprowadzić jakieś zmiany do aktów wykonawczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Jeżeli chodzi o zmiany w aktach wykonawczych, to już wszystkie terminy ich wprowadzenia zostały przekroczone. Nawet gdybyśmy teraz postulowali dokonanie nowych zmian, to one nie byłyby wprowadzone przed początkiem roku akademickiego. Tryb ich wprowadzania jest taki, że jest to niemożliwe w krótkim terminie - poza tymi zmianami, które - być może - Ministerstwo Edukacji Narodowej już przygotowało wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełAdamBielan">Termin składania i rozpatrywania wniosków o pożyczki lub kredyty wynosi dwa-trzy miesiące, a akty wykonawcze dotyczą głównie postępowania bankowego. Gdybyśmy zajęli się tą sprawą we wrześniu, a minister edukacji ewentualnie uściśliłby wymagania wobec banków, to one objęłyby jeszcze wnioskodawców z pierwszego półrocza akademickiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełAndrzejSmirnow">Wydanie rozporządzenia w tak krótkim terminie i w trybie przyspieszonym jest praktycznie niemożliwe. Nie ma żadnych szans, abyśmy mogli, rozpatrując ten temat we wrześniu i zgłaszając dezyderat, spowodować natychmiastowe wydanie rozporządzenia przez ministra.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełAndrzejSmirnow">Dlatego proponuję, żebyśmy rozpatrzenie tego tematu odbyli w październiku, tym bardziej że ten system udzielania pożyczek i kredytów funkcjonuje w sposób ciągły. Czy jest na to zgoda? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PosełAndrzejSmirnow">Wszystkie zgłoszone wnioski zostały uwzględnione. Czy Komisja przyjmuje plan pracy i czy nikt się temu nie sprzeciwia? Nie ma sprzeciwów.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PosełAndrzejSmirnow">Plan pracy na II półrocze 1999 r. został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PosełAndrzejSmirnow">Chciałbym zauważyć, że ten plan jest bardzo napięty i dodatkowo rozbudowany. Wyrażam nadzieję, że zostanie on jednak zrealizowany, chociaż musimy mieć pewne obawy.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#PosełAndrzejSmirnow">Dziękuję, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>