text_structure.xml
25.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JoannaBorowiak">Dzień dobry, witam państwa serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Senioralnej. Wszyscy państwo posłowie otrzymaliście zawiadomienie o posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JoannaBorowiak">Czy są pytania do porządku dziennego? Mamy w porządku dziennym dwa punkty: rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia br. oraz rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2021 r. (druk nr 2346) w zakresie działania Komisji Polityki Senioralnej. Nie słyszę żadnych uwag, nie ma pytań, zatem, szanowni państwo, żeby nie przedłużać, przechodzę do porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JoannaBorowiak">Szanowni państwo, stwierdzam przyjęcie porządku i protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JoannaBorowiak">Pani marszałek Sejmu zwróciła się do przewodniczących komisji sejmowych o sporządzenie planów pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia. Prosiłam, aby państwo posłowie przekazywali swoje propozycje do planu pracy Komisji. Część z państwa to uczyniła. Ten plan pracy z propozycjami został wszystkim państwu posłom przesłany przez sekretariat Komisji, za co serdecznie dziękuję paniom z sekretariatu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JoannaBorowiak">Proszę państwa, przed nami plan pracy Komisji. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tego planu, który został przedłożony? Zanim to zrobimy, to jeszcze powiem, że wpłynęły propozycje od stałych doradców Komisji. One zostały zawarte w planie pracy. Wpłynęły propozycje od pana posła Zawiślaka, ale to są tematy, które były już wcześniej realizowane. Wpłynęły również tematy, które w bieżącej kadencji zostały zrealizowane wprost w takim lub w podobnym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JoannaBorowiak">Mamy również propozycje dwóch panów posłów. Pana posła Jakuba Rutnickiego w sprawie działań podejmowanych przez rząd mających na celu objęcie mieszkańców spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych ochroną przed drastycznymi podwyżkami cen węgla i gazu. Przypominam, że to było przedmiotem debaty w Sejmie, jest także przedmiotem prac rządu. Zatem na chwilę obecną proponuję, abyśmy tego nie uwzględniali. Omawialiśmy to na poprzednim posiedzeniu Sejmu. Jeśli będzie taka potrzeba, to możemy zawsze uzupełnić plan.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JoannaBorowiak">Propozycje pana posła Michała Szczerby – Ochrona praw osób starszych przy umowach przekazywania mieszkań. Chodzi o renty dożywotnie. Bardzo podobny temat jest już zawarty w planie pracy. Opieka nad osobami chorymi w skrócie na choroby otępienne – to było przedmiotem pracy Komisji w pierwszym kwartale tego roku, zatem nie ma sensu powielać tego tematu. Wycena świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej także była przedmiotem prac. Przy okazji jednego z tematów referował to minister zdrowia obecny na posiedzeniu. Bezdomność wśród osób starszych – według mnie to jest bardziej temat na interpelację. Szerszym problemem bezdomności można byłoby się zająć na Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Pomyślimy o tym. Przyznacie państwo, że plan pracy na półrocze nie jest z gumy. Nie chciałabym również przesadzać. Ochrona praw osób starszych w działalności rzecznika praw obywatelskich – pana posła Szczerby nie ma, ale jeśli będzie taka wola, to możemy uzupełnić plan.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JoannaBorowiak">Stawiam pod obrady Komisji plan przygotowany przez sekretariat z uwzględnieniem propozycji, które zostały nadesłane. Przy jego rozpatrywaniu poprosiła o zabranie głosu pani wiceprzewodnicząca Lidia Burzyńska. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LidiaBurzyńska">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, w planie pracy na lipiec mamy taki punkt – „Rozpatrzenie informacji ministra zdrowia na temat stanu zdrowia osób starszych w trakcie pandemii. Dostępność do opieki zdrowotnej”. Z tego, co pamiętam, to w trakcie trwania pandemii również mieliśmy tego typu tematy. To po pierwsze. Po drugie, całość działań rządu, jak i prac naszej Komisji, jest nastawiona na uaktywnienie seniorów, uaktywnienie w różnych aspektach. Nie tylko, aby seniorzy korzystali z programów, które są im dedykowane, ale również chodzi o ich działalność samorządową i społeczną. Proponuję, żeby zamiast tego tematu w lipcu dać punkt: „Rozpatrzenie informacji na temat funkcjonowania rad seniorów w rozbiciu na poszczególne województwa”. Tą tematyką zajmowaliśmy się bodajże w poprzedniej kadencji. Była informacja, że niewielu samorządowców… Może inaczej. Wielu samorządowców nie jest zainteresowanych stworzeniem takich rad seniorów. Omówilibyśmy, czy na przestrzeni kilku lat to się zmieniło, czy też nie. To jest moja propozycja. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JoannaBorowiak">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw, by te dwa tematy ze sobą zamienić? Nie widzę sprzeciwu, zatem bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do tego planu? Nie, zatem jeśli nie ma uwag, to składam wniosek o przyjęcie planu. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu planu w takiej formule? Nie widzę, zatem bardzo dziękuję. Komisja przyjęła plan pracy Komisji Polityki Senioralnej na drugie półrocze bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JoannaBorowiak">Proszę państwa, w drugim punkcie dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2021 r. w zakresie działania Komisji. Uprzejmie proszę przedstawiciela NIK o zreferowanie tego punktu. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MirosławMiłoń">Dziękuję. Nazywam się Mirosław Miłoń. Pełnię obowiązki wicedyrektora w Departamencie Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MirosławMiłoń">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, prezes Najwyższej Izby Kontroli realizując obowiązek ustawowy, przedłożył Wysokiemu Sejmowi sprawozdanie z działalności NIK-u. W sprawozdaniu w sposób dosyć szczegółowy opisano działalność kontrolną Najwyższej Izby Kontroli w minionym roku. Odsyłając do tego dokumentu, uprzejmie informuję, że wyniki i wnioski najważniejszych kontroli, które leżą w gestii Wysokiej Komisji, zostały opisane w rozdziale II „Realizacja zadań państwa w świetle kontroli NIK”.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MirosławMiłoń">Nie będę rozwijał wszystkich wątków z uwagi na to, że to jest dokument dosyć obszerny. Chciałbym tylko powiedzieć, że w minionym roku, jeżeli chodzi o dobór tematów do kontroli, NIK wyodrębniła ryzyka. Na podstawie kluczowych ryzyk dobrano tematy. Jeżeli chodzi o kluczowe obszary funkcjonowania państwa, w ramach których były realizowane tematy to: zapewnienie bezpieczeństwa ekonomicznego państwa; zapewnienie stabilności gospodarki i warunków jej rozwoju; bezpieczne, sprawne i skuteczne państwo; ochrona zdrowia i zapewnienie godnego poziomu życia; troska o środowisko i klimat oraz dbałość o edukację, kulturę i dziedzictwo narodowe.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MirosławMiłoń">Szanowni państwo, epidemia COVID-19 w 2021 r. w znacznym stopniu zdeterminowała życie społeczne i gospodarcze kraju. Najwyższa Izba Kontroli nie ograniczała w tym czasie swojej działalności i realizowała ustawowe zadania. W ubiegłym roku w obszarze obejmującym problematykę polityki senioralnej NIK przeprowadziła dwie kontrole planowe. Jedna z tych kontroli dotyczyła funkcjonowania medycznej opieki geriatrycznej. Kontrola wykazała, że system medycznej opieki geriatrycznej w Polsce nie zapewniał seniorom prawidłowej i wystarczającej opieki. Objęte kontrolą podmioty lecznicze na ogół spełniały niezbędne warunki realizacji tej opieki, jednak zmagały się z wieloma problemami, które utrudniały jej realizację na wysokim poziomie. Jeżeli chodzi o te problemy, to wynikały one głównie z braku kompleksowych rozwiązań służących między innymi rozwojowi tej dziedziny medycyny. Zwrócono również uwagę na nierówny dostęp do opieki geriatrycznej, który powoduje, że mieszkańcy naszego kraju w niektórych regionach mają utrudniony dostęp do tej pomocy. Kluczowym, a wciąż nierozwiązanym, problemem w tym zakresie pozostaje zbyt mała liczba personelu medycznego o odpowiednich kwalifikacjach. Natomiast zainteresowanie lekarzy wyborem tej specjalizacji jest dosyć niskie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#MirosławMiłoń">Jeżeli chodzi o drugą kontrolę, to dotyczyła ona zapewnienia dziennej opieki osobom starszym w ramach realizacji programu „Senior+”. Wyniki tej kontroli zostały omówione na posiedzeniu Wysokiej Komisji w dniu 7 czerwca br. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JoannaBorowiak">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów ma jakieś pytanie do pana?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JoannaBorowiak">Chciałam zapytać pana o to… Ten dokument dostaliśmy bardzo późno. On wpłynął 15 czerwca, czyli w piątek. Dostałam taką informację, że został odebrany dopiero po tzw. długim weekendzie. Dzisiaj jest wtorek. Pierwszym dniem roboczym był poniedziałek. Jaki był powód, jaka była przyczyna tego, że tak późno to otrzymaliśmy? Wiemy, że musimy przyjąć to sprawozdanie do końca czerwca. To jest bardzo ważna kwestia. Proszę państwa posłów o przygotowanie się do ewentualnych pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MirosławMiłoń">Odpowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JoannaBorowiak">Tak, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MirosławMiłoń">Ja dzisiaj o 11.00 dowiedziałem się o posiedzeniu tej Komisji. Przygotowałem krótkie podsumowanie odnośnie do działania Komisji. W ubiegłym roku – z tego, co pamiętam – to posiedzenie odbywało się 7 lipca, czyli ten czas na przygotowanie się był sporo dłuższy. W tym roku też nie wiem, z czego wynika to skrócenie terminu do końca czerwca. Ja o tym nie decyduję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JoannaBorowiak">Bardzo dziękuję. Natomiast mam taką informację z sekretariatu Komisji – poproszę o potwierdzenie – że jest ta warunkowość do końca czerwca?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BrygidaŚliwka">Tak, do końca czerwca.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JoannaBorowiak">Do końca czerwca.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JoannaBorowiak">Szanowny panie, dostał pan zaproszenie dopiero dzisiaj, dlatego że my specjalnie – w związku z tym, że państwo przysłaliście to tak późno – rozszerzyliśmy porządek obrad po to, żeby móc pracować nad tym dokumentem.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JoannaBorowiak">Czy ktoś z państwa posłów ma pytania czy uwagi? Bardzo proszę, pan przewodniczący Filip Kaczyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#FilipKaczyński">Szanowna pani przewodnicząca, państwo parlamentarzyści, szanowni państwo, chciałbym zadać krótkie pytanie. W jakich podmiotach NIK kontrolowała świadczoną opiekę geriatryczną? Chciałbym się w sposób szczególny zapytać, czy były brane pod uwagę również szpitale powiatowe. To pytanie wiąże się też poniekąd z tym, że w powiecie wadowickim, z którego pochodzę, działa właśnie taki oddział geriatryczny. W mojej opinii jest na bardzo dobrym poziomie. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MirosławMiłoń">Szanowny panie pośle, jeżeli chodzi o dobór podmiotów, to rozpatrujemy Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli, czyli jakie tematy zrealizowano. Jest pewna migawka – to, co zostało skontrolowane. Natomiast jeżeli chodzi o szczegółowy dobór podmiotów, przebieg tej kontroli, to bardziej wskazane jest zaprezentowanie informacji o wynikach kontroli przez osoby, które ją przeprowadzały. Wysoka Komisja musiałaby poprosić o zaprezentowanie wyników tej kontroli osoby, które w niej uczestniczyły. Ja pracuję w Departamencie Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny. Nie uczestniczyłem w tej kontroli. Nie zabrałem ze sobą wszystkich informacji z tego sprawozdania. Nie jestem przygotowany do takiego szczegółowego pytania. Prośba, żeby jednak to uwzględnić w planie pracy Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JoannaBorowiak">To przy okazji też zapytam. Mieliśmy ostatnio na posiedzeniach Komisji Polityki Senioralnej omawianie kontroli NIK i raportów dotyczących pewnych obszarów. Pan był wówczas obecny. Mieliśmy na posiedzeniu Komisji wiele wątpliwości. Stawialiśmy pytania odnośnie do metodyki przeprowadzanej kontroli. Również eksperci z przedmiotowego zakresu mieli wiele wątpliwości do sposobu przeprowadzania kontroli przez NIK. Ten sam problem pojawił się na jednej z ostatnich Komisji, kiedy znów przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli nie byli w stanie odpowiedzieć na pytania dotyczące metodologii przeprowadzanych kontroli. Czy pan dzisiaj byłby nam w stanie wyjaśnić te zawiłości? Może nie zawiłości… Może źle się wyraziłam. Czy wyjaśniłby nam pan wątpliwości, które dotyczyły sposobu przeprowadzania raportów, sposobu zbierania danych podczas przeprowadzania kontroli – które nam wówczas towarzyszyły? Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MirosławMiłoń">Dziękuję. Pani przewodnicząca, jeżeli chodzi o metodykę kontroli, to z uwagi na to, że w Najwyższej Izbie Kontroli posługujemy się pojęciem „metodyka kontroli”, to ona zawarta jest w dokumencie, który nazywa się „Program kontroli”. Jest on opracowywany na podstawie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz na podstawie wewnętrznych uregulowań dotyczących postępowania kontrolnego. „Program kontroli” obejmuje założenia kontroli i pewne wyniki analizy przedkontrolnej, która służy do określenia pewnego rodzaju uwarunkowań i pytań…</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JoannaBorowiak">My to wiemy. Chodziło o…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MirosławMiłoń">Chciałbym to przybliżyć, w jaki sposób projektujemy kontrolę.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MirosławMiłoń">Jeżeli chodzi o NIK, to posługujemy się pojęciem „metodyka kontroli”, nie „metodologia kontroli”. Całe postępowanie w naszej dokumentacji podporządkowane jest metodyce kontroli. Chciałbym przybliżyć, szanowni państwo, to, w jaki sposób to robimy.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MirosławMiłoń">Następnie dokonujemy identyfikacji kluczowych analiz ryzyka poprzez wskazanie potencjalnych nieprawidłowości. Ich poziom jest mierzony iloczynem prawdopodobieństwa wystąpienia skali negatywnego skutku dla realizacji pewnego rodzaju zdarzeń. Oceniany jest jako wysoki lub średni. Na tej podstawie, szanowni państwo – na podstawie analizy ryzyka – formułujemy cel główny kontroli i cele szczegółowe. Do celu głównego i do celów szczegółowych przyporządkowujemy obszary kontroli, a do tych obszarów kontroli przyporządkowujemy pewnego rodzaju pytania kontrolne.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MirosławMiłoń">Jeżeli chodzi o zakres badań kontrolnych, to jest on określony przez ustalenie w ramach danego obszaru badań kontrolnych pewnych zagadnień kontrolnych, czyli po prostu te zagadnienia…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JoannaBorowiak">Bardzo przepraszam, ale chodzi mi o sposób techniczny, o metodykę, czyli narzędzia badawcze. O to pana pytałam. Pan opisuje nam to, co już wiemy, zdajemy sobie z tego sprawę. Mnie chodziło o bardziej konkretną, techniczną odpowiedź. Prosiliśmy o informację e-mailową, nie otrzymaliśmy jej jako Komisja.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MirosławMiłoń">Odpowiedź została wysłana do Komisji. Może jeszcze nie dotarła.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JoannaBorowiak">Rozumiem. Ale to teraz po tej ostatniej Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MirosławMiłoń">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JoannaBorowiak">Bo ja myślę o tej wcześniejszej.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MirosławMiłoń">Z wcześniejszej również została wysłana odpowiedź do Komisji zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JoannaBorowiak">Dobrze, bardzo dziękuję. Czy pan chciałby jeszcze coś uzupełnić?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MirosławMiłoń">Jeżeli chodzi o badania kontrolne, to, pani przewodnicząca, zgodnie z art. 35 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, posługujemy się takim pojęciem jak: „dowody” w postępowaniu kontrolnym. To mogą być różnego rodzaju dokumenty, wyjaśnienia, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych, pisemne wyjaśnienia czy oświadczenia. To jest ta metodyka kontroli.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MirosławMiłoń">Natomiast jeżeli chodzi o formułowanie pytań i to, w jaki sposób to robimy, to identyfikujemy pewne zagadnienia, czyli treść jakiegoś zagadnienia, które chcemy skontrolować. Jeżeli już mamy to zidentyfikowane, to na tej podstawie formułujemy szczegółowe pytania kontrolne. W zależności od zagadnienia one są oceniane pod względem jakichś kryteriów ustawowych, które są przypisane do danego zagadnienia. Do tego zagadnienia przyporządkowujemy jakiś wyznacznik. Wyznacznik, czyli pewien stan oczekiwany, który może wynikać z przepisów, zawartych umów czy uregulowań wewnętrznych. W odniesieniu do tego wyznacznika oceniamy dany stan w odniesieniu do pytania kontrolnego pod względem jakiegoś jednego ustawowego kryterium kontroli, które ma Najwyższa Izba Kontroli.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#MirosławMiłoń">Odnośnie do pytania pani poseł – wskazówki metodyczne, czyli, w jaki sposób to robimy. Są metody i proponowane techniki prowadzenia czynności kontrolnych, już wystandaryzowane, umożliwiające uzyskanie pewnej rzetelnej i miarodajnej odpowiedzi na pewne pytanie kontrolne.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JoannaBorowiak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JoannaBorowiak">Szanowni państwo, skoro… Bardzo proszę, jeszcze pan poseł Michał Szczerba chciałby o coś zapytać. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MichałSzczerba">Nie tyle chciałbym zapytać, ile chciałbym skomentować. To jest kolejne posiedzenie Komisji, pani przewodnicząca i szanowni państwo, kiedy staramy się dyskutować o metodach techniki kontrolnej Najwyższej Izby Kontroli, która – z tego co rozumiem – w sposób istotny nie zmieniła się od trzech dekad wolnej Polski. Dzisiaj przedstawiciel NIK przedstawił nam informację o tym, że została zrealizowana ważna kontrola dotycząca opieki geriatrycznej. Ten raport jest dostępny na stronach internetowych od 14 kwietnia. Proponowałbym, żebyśmy nie kontynuowali tego w przyszłości, żeby Komisja merytoryczna, która jest odpowiedzialna za politykę państwa wobec osób starszych, analizowała metodykę funkcjonowania 2 tys. kontrolerów Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MichałSzczerba">Bardzo wysoko oceniam kontrole NIK. One są od wielu lat niezmiennie na najwyższym poziomie. Należy się państwu tylko nasz szacunek i wdzięczność za to, że wchodzicie w ważne obszary z punktu widzenia funkcjonowania naszej Komisji. Mam nadzieję, że również ten raport zostanie jak najszybciej omówiony przez naszą Komisję. Jak odbędzie się najbliższe prezydium, to oczywiście będę wnioskował o to, żeby już przyjęty – jak rozumiem – plan pracy Komisji znalazł się w zaktualizowanym planie pracy na drugie półrocze 2022 r.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#MichałSzczerba">Pani przewodnicząca, jednocześnie, korzystając z okazji, chciałbym zwrócić uwagę na art. 150 regulaminu Sejmu, który mówi o tym, że to prezydium Komisji przedstawia na posiedzeniu Komisji projekt planu pracy Komisji. W tej sprawie nie zostało zwołane prezydium. Pani przewodnicząca sama przedstawiła projekt planu pracy, co jest moim zdaniem również pewnego rodzaju deliktem w…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JoannaBorowiak">Panie pośle, bardzo przepraszam, dziękuję. Powiedziałam panu, że będziemy to omawiali, wyjaśnię to panu. Nie jest tak, jak pan mówi. Natomiast bardzo dziękuję za to, że podzielił się pan z nami swoimi opiniami. Ma pan do tego prawo. Metodologia badań się pewnie nie zmieniła, tak jak pan mówi, natomiast ja pytałam… Inaczej. Pan mówi o metodyce, ja mówiłam o metodologii prowadzenia badań. Jak pan pamięta – nie wiem, czy pan był na tamtym posiedzeniu – również eksperci mieli bardzo poważne wątpliwości odnośnie do sposobu przeprowadzania kontroli.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JoannaBorowiak">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, skoro nie ma już zgłoszeń, to zamykam dyskusję nad tym punktem i poddaję to pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#JoannaBorowiak">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2021 r.? Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#JoannaBorowiak">Bardzo dziękuję. Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BrygidaŚliwka">3 głosy za, 5 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JoannaBorowiak">Bardzo dziękuję. Stwierdzam…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#Głoszsali">Ile przeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JoannaBorowiak">Ile głosów przeciw? Jeszcze raz, pani Brygido.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#Głoszsali">Chyba więcej.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#LidiaBurzyńska">Proszę dobrze policzyć. Raz, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem, osiem. Przynajmniej ja tak liczę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JoannaBorowiak">Szanowni państwo, jeszcze raz. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2021 r.? Kto z państwa jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JoannaBorowiak">3 głosy za, 7 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał. Zatem stwierdzam, że Komisja nie zaopiniowała pozytywnie Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2021 r. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JoannaBorowiak">Teraz do pana posła Szczerby… Szanowny panie pośle, nie ma konieczności zwoływania posiedzenia prezydium. Wszyscy państwo posłowie otrzymali odpowiednio wcześniej plan pracy Komisji. Ten plan został wysłany, przedstawiony. Każdy z państwa posłów mógł zapoznać się z uwagami. Zgodnie z regulaminem i z literą prawa to przewodnicząca Komisji prezentuje plan pracy. Prezydium jest organem opiniodawczym. Jeśli państwo posłowie mieliście uwagi, to należało się do mnie zgłosić. Oczywiście, jeśli pan sobie życzy, będziemy częściej zwoływali posiedzenia prezydium Komisji z prośbą, aby wszyscy wiceprzewodniczący w nich uczestniczyli.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#JoannaBorowiak">Bardzo państwu serdecznie dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>