text_structure.xml 32.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#LeszekDobrzyński">Szanowni państwo, jest godzina 18:30, a więc pora zaczynać. Serdecznie witam wszystkich państwa na posiedzeniu podkomisji stałej do spraw budżetu i finansów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#LeszekDobrzyński">W porządku dziennym mamy dzisiaj omówienie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. (druk nr 3305) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#LeszekDobrzyński">1) części budżetowej 29 – Obrona narodowa:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#LeszekDobrzyński">a) dochody i wydatki,</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#LeszekDobrzyński">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#LeszekDobrzyński">c) dotacje podmiotowe i celowe;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#LeszekDobrzyński">2) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 20, 26, 29 i 31;</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#LeszekDobrzyński">3) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 752 – Obrona narodowa:</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#LeszekDobrzyński">a) dochody i wydatki,</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#LeszekDobrzyński">b) dotacje celowe;</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#LeszekDobrzyński">4) zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów;</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#LeszekDobrzyński">5) dotacji podmiotowych;</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#LeszekDobrzyński">6) agencji wykonawczej – Agencji Mienia Wojskowego;</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#LeszekDobrzyński">7) instytucji gospodarki budżetowej – Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego;</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#LeszekDobrzyński">8) państwowego funduszu celowego – Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#LeszekDobrzyński">Teraz, niech państwo pozwolą, że powitam wszystkich gości. Witam pana Wojciecha Skurkiewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, pana Gabriela Brańkę, dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej, pana Sławomira Cichockiego, dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON, pana Wojciecha Drobnego, dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych MON, gen. bryg. Sławomira Kozickiego, zastępcę dyrektora Departamentu Budżetowego MON, gen. bryg. Krzysztofa Zielskiego, szefa Zarządu Planowania Rzeczowego P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, gen. bryg. Mirosława Brysia, szefa Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji, gen. bryg. Romualda Maksymiuka, zastępcę szefa Agencji Uzbrojenia, gen. bryg. Dariusza Mendralę, dyrektora Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Witam panią Agnieszkę Bolestę, prezes Agencji Mienia Wojskowego, pana płk. Dariusza Milczarka, zastępcę dyrektora Departamentu Budżetowego Ministerstwa Obrony Narodowej, płk. Jacka Sankowskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Infrastruktury MON, płk. Mariusza Rapacza, szefa Szefostwa Wsparcia i Koordynacji Agencji Uzbrojenia, płk. Wojciecha Kaźmierczaka, naczelnika w Departamencie Polityki Zbrojeniowej MON, pana Michała Pawellę, wicedyrektora Departamentu Obrony Narodowej Najwyższej Izby Kontroli, pana Wojciecha Tomczaka, doradcę prawnego Najwyższej Izby Kontroli, pana Janusza Ludwisiaka, głównego specjalistę Najwyższej Izby Kontroli, pana Mirosława Stasiaka, zastępcę dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#LeszekDobrzyński">Szanowni państwo, rozpoczynamy. Poproszę pana ministra o przedstawienie informacji w sprawie wykonania budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej za 2022 r. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, za priorytetowe cele działalności Ministerstwa Obrony Narodowej w 2022 r. – to było zapisane i informowaliśmy o tym Wysoką Komisję przed uchwalaniem budżetu na 2022 r. – uznaliśmy: wzmocnienie zdolności operacyjnych wojsk operacyjnych dyslokowanych na wschodzie kraju, modernizację techniczną, wzrost liczebności sił zbrojnych, tworzenie warunków do zwiększenia obecności wojsk sojuszniczych, a w szczególności wojsk amerykańskich na terenie Rzeczypospolitej, formowanie struktur oraz rozbudowę zdolności operacyjnych Wojsk Obrony Terytorialnej, formowanie struktur i budowę zdolności operacyjnych Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni, realizację procesu szkolenia sił zbrojnych, w tym w szczególności w ramach krajowych i międzynarodowych ćwiczeń i treningów oraz zwiększenie zdolności Wojskowej Służby Zdrowia do przeciwdziałania i zwalczania zagrożeń epidemicznych. Szanowni państwo, chciałbym w sposób syntetyczny przedstawić informację o realizacji budżetu przez Ministerstwo Obrony Narodowej w 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Plan dochodów resortu obrony narodowej w 2022 r. wyniósł 122 000 tys. zł. Jego realizacja na koniec roku ukształtowała się na poziomie 167 600 tys. zł, tj. 137,4% planu według ustawy. Jeżeli chodzi o budżet resortu obrony narodowej w części 29 – Obrona narodowa, po zmianach na dzień 31 grudnia, wyniósł on 57 102 600 tys. zł. Na dotacje i subwencje przeznaczono 2 998 100 tys. zł, na świadczenia 10 423 600 tys. zł, na wydatki bieżące 28 394 200 tys. zł i na wydatki majątkowe 15 268 600 tys. zł. Na ostatni dzień 2022 r. realizacja budżetu w części 29 wyniosła 57 078 000 tys. zł, tj. 100% planu, który sobie założyliśmy. Dodatkowymi źródłami finansowania wydatków obronnych były: Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych oraz środki Agencji Mienia Wojskowego. Realizacja zadań finansowanych z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych wyniosła 1 438 000 tys. zł. Natomiast Agencja Mienia Wojskowego wydatkowała środki własne na inwestycje mieszkaniowe w wysokości 18 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WojciechSkurkiewicz">Uwzględniając realizację budżetu na ostatni dzień 2022 r. w części 29 – Obrona narodowa w wysokości 57 078 000 tys. zł, plany wydatków w dziale 752 – Obrona narodowa innych dysponentów części budżetowych w wysokości 454 700 tys. zł, wydatki, które nie wygasały z końcem 2021 r., a były realizowane w 2022 r., w wysokości 1 034 100 tys. zł, zadania finansowane z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych do dnia 22 kwietnia 2022 r. oraz środki Agencji Mienia Wojskowego, które były przeznaczone na inwestycje budowlane ze środków własnych, w wysokości 1 456 000 tys. zł, osiągnięto wymóg wynikający z ustawy o obronie Ojczyzny dotyczący poziomu finansowania wydatków obronnych. Polska wypełniła także zobowiązania sojusznicze, przekraczając rekomendowany przez NATO próg wydatków obronnych. Możemy już powiedzieć oficjalnie, że według metodologii NATO w 2022 r na wydatki obronne wydatkowaliśmy 2,22% PKB.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, kolejna kwestia to wydatki objęte centralnymi planami rzeczowymi, tj. planem modernizacji technicznej, planem zakupu środków materiałowych, planem inwestycji budowlanych i planem inwestycji NSIP. W 2022 r. wydatkowano w tym zakresie środki w wysokości 18 877 300 tys. zł, tj. 99,9% planu wynoszącego 18 878 800 tys. zł. W budżecie na 2022 r. na modernizację techniczną sił zbrojnych wydatkowano 13 129 700 tys. zł. To była kwota stanowiąca 23% ogółu wydatków realizowanych w części 29 – Obrona narodowa budżetu państwa. Kolejna kwestia to wydatki majątkowe, które zostały zrealizowane w kwocie 15 284 300 tys. zł. Ta kwota stanowi 26,8% ogółu wydatków realizowanych w części 29 budżetu państwa. Tym samym został spełniony wymóg określony w ustawie o obronie Ojczyzny z dnia 11 marca 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o kwestie dotyczące liczebności żołnierzy, to rok do roku – czyli od ostatniego dnia 2021 r. do ostatniego dnia 2022 r. – stan żołnierzy zawodowych zwiększył się o 4754 osoby. Zapewniono finansowanie nowo utworzonej, dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej, w ramach której w 2022 r. przeszkoliliśmy więcej osób niż pierwotnie zakładaliśmy. Pierwotnie zakładaliśmy przeszkolenie 15 000 osób, a ostatecznie w 2022 r. przeszkolono 16 421 osób. Warte podkreślenia jest to, że terytorialną służbę wojskową – według stanu na ostatni dzień 2022 r. – pełniło 31 729 osób, czyli 31 729 żołnierzy.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WojciechSkurkiewicz">Jeszcze kwestie dotyczące wynagrodzenia… W 2022 r. przeciętne miesięczne wydatki na uposażenie, wynagrodzenie i świadczenia wyniosły – jeżeli chodzi o uposażenie żołnierzy zawodowych – średnio 7109 zł 49 gr. Jeżeli chodzi o pracowników resortu obrony narodowej była to kwota średnio 5866 zł. Świadczenia emerytalne w resorcie obrony narodowej – w Zakładzie Emerytalnym – wyniosły średnio 4558 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WojciechSkurkiewicz">To tyle, jeżeli chodzi o kwestie dotyczące realizacji budżetu w telegraficznym skrócie. Jeżeli są jakieś pytania, to wraz z moimi współpracownikami jesteśmy do dyspozycji wysokiej podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#LeszekDobrzyński">Bardzo dziękuję. Poproszę o odniesienie się również do sprawozdania przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MichałPawella">Dzień dobry, nazywam się Michał Pawella, pełnię obowiązki wicedyrektora Departamentu Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MichałPawella">Szanowni państwo, panie przewodniczący, panie ministrze, panowie generałowie, jeżeli chodzi o tegoroczną kontrolę wykonania budżetu państwa, to Najwyższa Izba Kontroli oceniła w formie opisowej wykonanie budżetu państwa w 2022 r. w części 29 – Obrona narodowa.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MichałPawella">Najwyższa Izba Kontroli skontrolowała osiem jednostek resortu obrony narodowej oraz dwie organizacje pozarządowe będące beneficjantami dotacji przyznanych przez ministra obrony narodowej. W zakresie jednostek resortu izba wydała dwie oceny w formie opisowej, jedną ocenę negatywną i pięć ocen pozytywnych, w tym jedną w odniesieniu do Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych i cztery do dysponentów trzeciego stopnia. W wystąpieniach pokontrolnych NIK sformułowała 13 wniosków pokontrolnych skierowanych do dysponenta części 29 oraz do kierowników 9 kontrolowanych jednostek w celu wyeliminowania nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MichałPawella">W ramach kontroli szczegółowym badaniem objęto realizację wydatków budżetu państwa w kwocie ponad 7 500 000 tys. zł, tj. 49% wydatków realizowanych przez kontrolowane jednostki i 13,3% wydatków w części 29. W zakresie kontroli rozliczenia dotacji badaniem objęto kwotę 807 000 tys. zł, tj. 18% ogółu wydatków zrealizowanych na ten cel. Szczegółowym badaniem, pod kątem prawidłowości wyboru trybu udzielania zamówień publicznych lub wyłączenia stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych, objęto wydatki w kwocie blisko 800 000 tys. zł, tj. 1,5% wydatków w części 29 budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MichałPawella">Na sformułowaną ocenę w formie opisowej z wykonania budżetu państwa w 2022 r. w części 29 – Obrona narodowa zasadniczy wpływ miały wykryte nieprawidłowości. W odniesieniu do Ministerstwa Obrony Narodowej to był brak zabezpieczenia przez ministra obrony narodowej w okresie od 1 stycznia do 13 listopada 2022 r. potrzeb Sił Zbrojnych – wynikających z Programu Mobilizacji Gospodarki oraz z „Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców” związanych z utrzymaniem przez przedsiębiorstwa mocy produkcyjnych na czas zagrożenia państwa i wojny – na skutek niewydania decyzji administracyjnych w powyższym zakresie. To było także niegospodarne zarządzanie wolnymi środkami Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych, tj. zerwanie przez ministra obrony narodowej depozytu ministra finansów na trzy dni przed terminem jego zakończenia, w skutek czego doszło do uszczuplenia przychodów funduszu o kwotę blisko 32 000 tys. zł. Nieprawidłowości to m.in. przekazanie przez ministra i wykorzystanie przez Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego dotacji celowej w kwocie 259 000 tys. zł na sfinansowanie 15 zadań inwestycyjnych realizowanych na rzecz 18. Dywizji Zmechanizowanej z naruszeniem art. 12a ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także nierzetelny nadzór i kontrola ministra w zakresie wydatków ponoszonych przez komisję na rzecz podkomisji do ponownego zbadania wypadku lotniczego. Szczegółowe informacje dotyczące zasadniczych nieprawidłowości zostały zawarte na str. 8 i 9 oraz w poszczególnych częściach informacji o wynikach kontroli.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#MichałPawella">W odniesieniu do pozostałych jednostek stwierdzono niecelowe przekazanie kwoty 400 000 tys. zł na rachunek powierniczy kontrahenta bez uzyskania dodatkowych efektów z realizacji umowy oraz brak zaliczenia kary umownej w wysokości blisko 9000 tys. zł z tytułu niewywiązywania się przez jednego z kontrahentów z warunków określonych w umowie. Pomniejsze nieprawidłowości identyfikowano również w zakresie stosowania przez dysponentów trzeciego stopnia ustawy – Prawo zamówień publicznych. Polegały one m.in. na opóźnieniach w złożeniu wymaganych oświadczeń przez osoby wykonujące czynności w postępowaniach lub przekroczeniu ustawowych terminów na przekazywanie informacji do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#MichałPawella">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała prawidłowość sporządzenia łącznych sprawozdań za 2022 r. przez dysponenta części 29 oraz sprawozdań jednostkowych kontrolowanych dysponentów. Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła również prawidłowość prowadzenia ksiąg rachunkowych przez dysponenta części 29. Z kolei w odniesieniu do kontroli skuteczności i adekwatności działań podejmowanych przez jednostki w celu odzyskania należności kontrola wykazała, że – poza dwiema nieprawidłowościami w zakresie braku lub zwłoki w wystawieniu not obciążeniowych – należności co do zasady były ustalane i dochodzone prawidłowo. Szczegółowe informacje dotyczące stanu należności zostały zawarte w pkt 4.1.1 na str. 13 informacji o wynikach kontroli.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#MichałPawella">Pozwolę sobie teraz przytoczyć kilka najważniejszych danych dotyczących wykonania budżetu. One częściowo będą powtarzały to, co pan minister był uprzejmy państwu przedstawić, natomiast wskażą ponadto główne obszary badane przez Najwyższą Izbę Kontroli. Dochody budżetowe w części 29 wyniosły 167 600 tys. zł. Na koniec 2022 r. w części 29 wystąpiły należności pozostałe do zapłaty w kwocie 393 500 tys. zł, w tym 146 200 tys. zł stanowiły zaległości netto. Wydatki budżetu państwa w 2022 r. w części 29 zostały zrealizowane w kwocie 57 100 000 tys. zł, co stanowiło blisko 100% planu po zmianach oraz planu według ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#MichałPawella">Ogółem na sfinansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w 2022 r. łącznie wydatkowano kwotę ponad 60 000 000 tys. zł, na którą, poza środkami pochodzącymi z części 29 – Obrona narodowa, składały się także: wydatki w dziale 752 – Obrona narodowa, w pięciu odrębnych częściach budżetu państwa w łącznej kwocie 454 700 tys. zł, środki Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych w wysokości 1 400 000 tys. zł, wydatki dokonane przez Agencję Mienia Wojskowego w wysokości 8100 tys. zł oraz wydatki niewygasające w wysokości ponad 1 000 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#MichałPawella">W strukturze wydatków budżetu państwa według grup ekonomicznych największy udział – wynoszący 49,7% – miały wydatki bieżące jednostek budżetowych, które stanowiły 28 400 000 tys. zł. Wydatki majątkowe stanowiły 26,7%. To było 15 300 000 tys. zł. Wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych oraz wydatki na dotacje i subwencje stanowiły odpowiednio 18,3% oraz 5,2%.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#MichałPawella">Przeciętne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty w 2022 r. wyniosło 158 903 osoby z wyłączeniem Służby Wywiadu Wojskowego. Zatrudnienie było wyższe o 920 osób, tj. o 0,6% w porównaniu do przeciętnego zatrudnienia w 2021 r. Liczba żołnierzy zawodowych w 2022 r. w stosunku do stanu na koniec 2021 r. zwiększyła się o 4754 żołnierzy i na dzień 31 grudnia 2022 r. wyniosła 118 340 żołnierzy. Z uwagi na fakt, że pozostałe dane – dotyczące zatrudnienia i wynagrodzeń – zostały przekazane w tym roku w postaci dokumentów zastrzeżonych, nie zaprezentowano ich w informacji tak szczegółowo jak w latach ubiegłych. To dotyczyło  m.in. średniorocznego stanu zatrudnienia żołnierzy zawodowych, średniorocznego uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych, stanów ewidencyjnych żołnierzy zawodowych, liczby żołnierzy zawodowych zwolnionych ze służby i liczby powołań żołnierzy.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#MichałPawella">W 2022 r. resort obrony narodowej zaplanował kwotę blisko 20 000 tys. zł na realizację przedsięwzięć finansowych z budżetu środków europejskich. Z powyższej kwoty zrealizowano niespełna 1 000 tys. zł. Niski poziom realizacji jednego z projektów realizowanych w części 29 ze środków europejskich był efektem opóźnień w wyłanianiu dostawców usług i infrastruktury teleinformatycznej, co opisano szerzej jako nieprawidłowość w pkt 4.2.2 na str. 27 informacji, przywołując jednocześnie analogicznie niski poziom realizacji tego przedsięwzięcia w ubiegłych latach.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#MichałPawella">Ogólna kwota zaliczek udzielonych kontrahentom w 2022 r. i w latach poprzednich na zakup uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz na inwestycje budowlane – zarówno w ramach środków budżetowych, jak i środków dysponenta Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych nierozliczonych efektami rzeczowymi – przekroczyła 40 000 000 tys. zł i była wyższa o blisko 20% od ich stanu na koniec 2021 r. Szczegóły dotyczące poziomu nierozliczonych zaliczek, a także szerszy opis problemu opóźnień w dostawach dla części umów finansowanych w latach ubiegłych w formie zaliczek, opisano w pkt 4.2.1  na str. 19 informacji.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#MichałPawella">W zakresie kontroli przeprowadzonej w Zakładzie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego stwierdzono, że koszty zakładu w 2022 r. wyniosły 1 200 000 tys. zł. Tym samym na koszt funkcjonowania jednostki przeznaczono 1,5% ogółu wydatków, a na realizację zadań 98,5%. Zgodnie z ustaleniami NIK realizacja zadań inwestycyjnych w 35 lokalizacjach przebiegała zgodnie z założonymi terminami procesu inwestycyjnego i w ramach wielkości zaplanowanych wydatków. W pełnym zakresie zrealizowano cztery zadania. Z kolei liczba zadań zrealizowanych częściowo – to jest zadań kontynuowanych w kolejnych latach – wyniosła 88, z czego w ramach 52 zadań prowadzone były roboty budowlane, a 36 zadań znajdowało się na etapie wstępnych prac projektowych.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#MichałPawella">Nieprawidłowości stwierdzone przez NIK dotyczyły przede wszystkim wykorzystania dotacji celowej w kwocie 259 300 tys. zł udzielonej przez ministra z naruszeniem art. 12a ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. W ocenie NIK brakowało podstaw do zakwalifikowania w ramach powyższej podstawy prawnej przedsięwzięć realizowanych na rzecz 18. Dywizji Zmechanizowanej do zadań okołopakietowych, a tym samym do sfinansowania ich na podstawie ww. przepisu. Szczegółowe dane dotyczące kontroli Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego zawarto w pkt 6  na str. 35 informacji.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#MichałPawella">Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych na podstawie art. 810 ust. 1 ustawy o obronie Ojczyzny uległ likwidacji z dniem 23 kwietnia 2022 r. Środki zgromadzone na jego rachunku w wysokości 5 000 000 tys. zł zostały przekazane na rachunek Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych powołanego na podstawie ww. ustawy. Zrealizowane przychody w 2022 r. wyniosły 102 600 tys. zł, a koszty poniesione w 2022 r. według sprawozdania Rb-40 wyniosły 10 200 000 tys. zł. Z uwagi na likwidację funduszu w kosztach zostały ujęte pozostałe należności dotyczące nierozliczonych zaliczek po zlikwidowanym funduszu. Jak już wspomniałem wcześniej, w ramach kontroli funduszu stwierdzono niegospodarne zarządzanie wolnymi środkami poprzez przedwczesne zerwanie depozytu, na skutek czego doszło do uszczuplenia przychodów funduszu o kwotę blisko  32 000 tys. zł. Szczegółowe dane dotyczące kontroli w Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych zawarto w pkt 5 na str. 31 informacji.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#MichałPawella">Ostatnim elementem mojej prezentacji będą wydatki budżetu państwa poniesione na utrzymanie urzędu obsługującego ministra obrony narodowej. Stanowiły one 1,4% wydatków w części 29 i wyniosły 790 800 tys. zł. W porównaniu do wykonania budżetu w 2021 r. były wyższe o 63 000 tys. zł. Ten wzrost w znacznej mierze był związany z wyższymi wydatkami na wynagrodzenia i uposażenia żołnierzy zawodowych oraz funkcjonariuszy.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#MichałPawella">Szanowny panie przewodniczący, dziękuję, skończyłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#LeszekDobrzyński">Dziękuję za tę prezentację.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#LeszekDobrzyński">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#LeszekDobrzyński">Pozwolę sobie zadać kilka pytań, które nasunęły mi się po prezentacji sprawozdania. Chodzi o program IMET. Zaznaczono, że w 2022 r. dotacja na realizację szkoleń w ramach tego programu w USA kształtowała się na poziomie ok. 1200 tys. dolarów. Wykorzystano 51,41% środków przyznanych Polsce. W ramach tego programu na naukę do USA skierowano 38 osób, w tym na podyplomowe studia polityki obronnej – 4 oficerów, na kursy doskonalące – 29 oficerów, 6 podoficerów, 2 szeregowych oraz 1 pracownika resortu obrony narodowej. Mam pytanie, czy nie było więcej chętnych do udziału w tym programie. Dlaczego nie udało się wykorzystać 100% tej kwoty? Czy ona nadal jest do wykorzystania? Rozumiem, że to szkolenie na amerykańskich uczelniach stanowi pewną atrakcję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Przede wszystkim zależy nam na tym, żeby podczas tych szkoleń żołnierze, czy osoby kierowane na tego typu szkolenia, zdobywali określoną wiedzę, którą będzie można później przełożyć na wymierne działania w ramach powierzonych im zadań w Siłach Zbrojnych RP. W ramach projektów jesteśmy zobowiązani do desygnowania określonej liczby osób stosownie do każdorazowo przydzielonych nam miejsc. Staramy się, żeby możliwości były wykorzystywane w 100%. Oczywiście środki finansowe są rozłożone w określonej projekcji czasowej, ale kluczowe są miejsca, które są przydzielane Polsce i innym krajom, które korzystają z tych mechanizmów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#LeszekDobrzyński">Dobrze, to lećmy dalej. Następne jest pytanie o kwoty, o wydatki niewygasające. Na dzień 30 listopada 2022 r. realizacja wyniosła 1 032 352 tys. zł. Czy mniej więcej wiemy, co w ramach tej kwoty… Jakie wydatki mieszczą się w ramach tej kwoty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Panie przewodniczący, to są środki niewygasające, które przenieśliśmy z 2021 r. To były zadania, które były w trakcie realizacji, ale była konieczność zakończenia realizacji lub jej rozliczenia w kolejnym roku kalendarzowym – 2022 r. To obejmuje wyłącznie kwestie dotyczące środków finansowych, które nie zostały wydatkowane w 2021 r. Zrolowaliśmy je jako tzw. środki niewygasające na 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Jeżeli chodzi o realizację budżetu w 2022 r., to chyba pierwszy raz od dawna – przynajmniej ja nie pamiętam takich czasów – nie występowaliśmy do ministra finansów o zaliczenie wydatków z 2022 r. do środków niewygasających, które musielibyśmy zrealizować w 2023 r. Udało nam się wydatkować praktycznie 100% środków, które mieliśmy na 2022 r. bez konieczności ich przenoszenia.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Jeżeli chodzi o środki niewygasające w kwocie, o której pan mówił, to w głównej mierze to były środki w ramach centralnych planów rzeczowych – 683 000 tys. zł. W ramach planu modernizacji technicznej to było 596 000 tys. zł, na zakup środków materiałowych – 28 000 tys. zł, na plan inwestycji budowalnych – prawie 59 000 tys. zł. To były największe wydatki. Czy mam przedstawić szczegóły dotyczące tego, na co były wydatkowane środki? Jeżeli chodzi o PMT, to z reguły są rozliczenia związane z: pozyskiwaniem sprzętu i amunicji, realizacją programów amunicyjnych. To są te wydatki, które musieliśmy zrolować. To są także inwestycje budowlane – naturalne rzeczy, których nie byliśmy w stanie skwitować w ostatnim dniu w roku. Dlatego w 2021 r. wcześniej występowaliśmy o zrolowanie tych środków na 2022 r. Wtedy te środki zostały wydatkowane, aczkolwiek weszły do budżetu na 2022 r. jako wydatki kasowo zrealizowane w 2022 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#LeszekDobrzyński">Jasne, dziękuję. Jeśli chodzi o mnie, to mam ostatnie pytanie. Mamy tu informację o kosztach operacji pokojowych. Według stanu na dzień 31 grudnia 2022 r. wydatki na wyposażenie, przygotowanie i funkcjonowanie polskich kontyngentów wojskowych poza granicami kraju wyniosły 332 047 tys. zł. Mamy informację o tym, że PKW w Iraku to kwota ok. 110 000 tys. zł, KFOR to ok. 49 000 tys. zł, a UNIFIL – to jest chyba Liban – 34 000 tys. zł. Czy może pan podać jeszcze kilka przykładów dotyczących tego, ile kosztowały nasze misje? Czy państwo to gdzieś mają, bo nie zobaczyłem tego w tych danych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Panie przewodniczący, oczywiście, wydatki prezentujemy całościowo w szczegółowym sprawozdaniu. Pozwolę sobie odczytać wszystkie dane. Jeżeli chodzi o Irak, to było to 110 663 tys. zł. Jeżeli chodzi o Kosowo, to prawie 49 500 tys. zł. Jeżeli chodzi o Liban, to prawie 35 000 tys. zł. Pozostałe wydatki: PKW Rumunia – 29 000 tys. zł, PKW Łotwa – 29 500 tys. zł, PKW IRINI – 26 691 tys. zł, PKW Turcja – bo to też były przedsięwzięcia, w które byliśmy zaangażowani – 14 900 tys. zł, a PKW „Orlik”, czyli w głównej mierze Baltic Air Policing, bo chyba tak to było zrealizowane, to jest 14 929 tys. zł. Jeszcze jest kwestia EUFOR – 11 500 tys. zł. Całość to 332 047 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#LeszekDobrzyński">Bardzo dziękuję za tę informację.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#LeszekDobrzyński">Panie ministrze, nawiążę do tej informacji, że na Rumunię wydano 29 000 tys. zł. Byliśmy ostatnio z szeroką delegacją u naszych żołnierzy w Krajowej. Pytaliśmy o to, na co narzekają i jakie mają uwagi. Zwrócili uwagę na taki drobiazg bytowy, mówiąc, że przydałyby im się w pokojach krzesła, których, ponoć, nie mają. Pozwolę sobie – będąc w tak zacnym i szerokim gronie – wspomnieć o takim drobiazgu, bo przy kwocie  29 000 tys. zł może można byłoby zwrócić uwagę na ten może drobiazg, ale jakże istotny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Panie przewodniczący, sprawdzimy to i sprawimy, żeby nie dochodziło do takich żenujących sytuacji. Musimy ustalić, czy to jest kwestia leżąca po naszej stronie czy po stronie państwa-gospodarza. Panowie mi podpowiadają, że to jest kwestia państwa-gospodarza, ale o tę kwestię też warto się upomnieć, więc zwrócimy na to uwagę. Już mamy to zanotowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#LeszekDobrzyński">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#LeszekDobrzyński">Czy pan przewodniczący ma jakieś pytania? Czy są może jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Jeśli nie, to, szanowni państwo, mamy obowiązek przedstawienia projektu opinii Komisji Obrony Narodowej dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. (druk  nr 3305) w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#LeszekDobrzyński">Pozwolę sobie przeczytać najistotniejszą część tej opinii, tj. jej pierwszą stronę. Komisja Obrony Narodowej pozytywnie ocenia wykonanie budżetu resortu obrony narodowej za 2022 r. w części 29 – Obrona narodowa. Tu jest pkt 1 – dochody i wydatki. Plan dochodów resortu obrony narodowej na 2022 r. wyniósł 122 000 tys. zł. Dochody budżetowe uzyskano z 18 tytułów, a ich realizacja na koniec roku ukształtowała się na poziomie  167 600 tys. zł, tj. 137,4% planu według ustawy. W stosunku do wykonania roku poprzedniego zanotowano spadek dochodów o 116 mln zł. Plan wydatków budżetowych resortu MON w części 29 – Obrona narodowa, po zmianach na dzień 31 grudnia 2022 r., wyniósł 57 102 600 tys. zł. Z tego na dotacje i subwencje przeznaczono – 2 998 100 tys. zł, na świadczenia – 10 423 600 tys. zł, na wydatki bieżące – 28 394 200 tys. zł, na wydatki majątkowe – 15 286 600 tys. mln zł. Realizacja kasowa budżetu resortu obrony narodowej w części 29 – Obrona narodowa wyniosła 57 078 000 tys. zł, tj. 100% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#LeszekDobrzyński">Uwzględniając realizację budżetu na dzień 31 grudnia 2022 r. w części 29 – Obrona narodowa w wysokości 57 078 000 tys. zł, plan wydatków w dziale 752 – Obrona narodowa u innych dysponentów części budżetowych w wysokości 454 700 tys. zł, wydatki, które nie wygasły z końcem 2021 r., a były realizowane w 2022 r. w wysokości  1 034 100 tys. zł, zadania finansowane z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych do dnia  22 kwietnia 2022 r. i wydatki Agencji Mienia Wojskowego na inwestycje budowlane ze środków własnych w wysokości 1 456 000 tys. zł, osiągnięto wymóg wynikający z ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny dotyczący poziomu finansowania wydatków obronnych. Polska wypełniła także zobowiązania sojusznicze, przekraczając rekomendowany przez NATO próg wydatków obronnych.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#LeszekDobrzyński">W budżecie na 2022 r. na modernizację techniczną Sił Zbrojnych RP wydatkowano 13 129 700 tys. zł, co stanowi 23% ogółu wydatków zrealizowanych w części 29 – Obrona narodowa. Wydatki majątkowe zostały zrealizowane w kwocie 15 284 300 tys. zł, co stanowi 26,8% ogółu wydatków zrealizowanych w części 29 – Obrona narodowa.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#LeszekDobrzyński">Czy są głosy przeciwne temu, żeby przyjąć ten projekt opinii? Nie widzę, nie słyszę. Uważam, że projekt został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#LeszekDobrzyński">Szanowni państwo, wobec braku dalszych głosów, zamykam posiedzenie podkomisji. Dziękuję wszystkim za udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>