text_structure.xml
31.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#LeszekDobrzyński">Dobrze, szanowni państwo, z małym opóźnieniem rozpoczynamy posiedzenie podkomisji. Serdecznie witam pana Wojciecha Skurkiewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam pana Pawła Bartczaka dyrektora Departamentu Budżetowego. Są z nami też: pan generał brygady Dariusz Mendrala, dyrektor Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego – dzień dobry – pan pułkownik Krzysztof Zielski szef Zarządu Planowania Rzeczowego P-8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, pan pułkownik Romuald Maksymiuk zastępca szefa Agencji Uzbrojenia – dzień dobry – pan pułkownik Krzysztof Mucha naczelnik Wydziału Planowania i Prognozowania Finansowego w Departamencie Budżetowym, pan pułkownik Mariusz Rapacz szef Szefostwa Wsparcia i Koordynacji w Agencji Uzbrojenia – witam – pani Emilia Kalina pełniąca obowiązki dyrektor finansowy Agencji Mienia Wojskowego – dzień dobry – pan Mirosław Stasiak zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów, pan Jacek Krzyślak – dzień dobry – radca w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów oraz pani Beata Bogucka doradca ekonomiczny w Najwyższej Izbie Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#LeszekDobrzyński">Wszyscy są powitani. Oczywiście, witam wszystkich państwa posłów, członków naszej podkomisji. Porządek dzienny brzmi następująco – omówienie rządowego projektu ustawy budżetowej na 2023 r. (druk nr 2654) w zakresie:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#LeszekDobrzyński">1) części budżetowej 29 – Obrona narodowa:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#LeszekDobrzyński">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#LeszekDobrzyński">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#LeszekDobrzyński">c) dotacje podmiotowe i celowe z zał. nr 8;</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#LeszekDobrzyński">2) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 752 – Obrona narodowa:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#LeszekDobrzyński">– wydatki z zał. nr 2;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#LeszekDobrzyński">3) zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów, z zał. nr 7;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#LeszekDobrzyński">4) dotacji podmiotowych z zał. nr 9;</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#LeszekDobrzyński">5) planu finansowego agencji wykonawczej z zał. nr 11 – Agencji Mienia Wojskowego;</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#LeszekDobrzyński">6) planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 12 – Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#LeszekDobrzyński">Referuje minister obrony narodowej. Rozpoczynamy. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, członkowie podkomisji i Komisji, to dla mnie wielki zaszczyt, że na dzisiejszym posiedzeniu mogę referować budżet. Jest to budżet w szczególnym momencie, bo to jest pierwszy budżet pod rządami ustawy o obronie Ojczyzny, która obowiązuje od 23 kwietnia 2022 r. Budżet, który wskazuje na to, że w części 29 będziemy realizować wydatki na poziomie 3% Produktu Krajowego Brutto. Szanowni państwo, w ujęciu globalnym jest to budżet rekordowy, nawet w porównaniu do roku bieżącego, kiedy budżet też był na bardzo przyzwoitym poziomie 58 000 000 tys. zł. Przyszłoroczny budżet jest na poziomie 97 445 000 tys. zł. To pokazuje skalę zwiększenia działań, które są podejmowane przez ministra obrony narodowej w wielu aspektach w zakresie modernizacji technicznej, zwiększenia liczebności polskiego wojska, ale również w innych obszarach, o których za chwilę będę wspominał.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, Wysoka podkomisjo, budżet resortu obrony narodowej został określony zgodnie z formułą kształtowania wydatków zawartą w ustawie o obronie Ojczyzny. Jak wspomniałem, jest to budżet na poziomie 3% PKB z roku planistycznego. Jego przeznaczenie, to w głównej mierze finansowanie szkolenia wojsk, modernizacji technicznej i wyposażenia sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, ale także naszych zobowiązań sojuszniczych. W przyszłym roku wydatki wyniosą 97 445 000 tys. zł. To jest budżet całościowy. Tylko w części 29 – Obrona narodowa, będzie to kwota 96 920 000 tys. zł. Budżet pozwoli na poprawę kluczowych zdolności operacyjnych sił zbrojnych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Zadania rzeczowe planowane przez resort obrony na przyszły rok zostały ukierunkowane na realizację następujących priorytetowych celów: wzmocnienie zdolności operacyjnych jednostek dyslokowanych na wschodzie kraju poprzez formowanie i ukompletowanie struktur organizacyjnych 18. i 16. dywizji zmechanizowanych, osiągnięcie gotowości operacyjnej do wykonywania zadań przez Dowództwo Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni i jednostki bezpośrednio mu podległe, osiągnięcie przez Wojska Obrony Terytorialnej pełnej gotowości do reagowania kryzysowego oraz współdziałania z jednostkami wojsk operacyjnych, zwiększenie liczebności sił zbrojnych, tworzenie warunków do zwiększania obecności wojsk sojuszniczych, szczególnie wojsk amerykańskich, na terenie Rzeczypospolitej, realizację procesu szkolenia sił zbrojnych, w tym w szczególności w ramach krajowych i międzynarodowych ćwiczeń i treningów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WojciechSkurkiewicz">Priorytetowe znaczenie dla finansowania będzie miało również wzmocnienie bezpieczeństwa oraz pozycji Polski na arenie międzynarodowej, kształtowanie świadomości obronnej młodzieży szkół ponadpodstawowych oraz uczelni wyższych, a także utrzymywanie zdolności do realizacji zadań obronnych przez organy administracji publicznej i przedsiębiorców.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WojciechSkurkiewicz">Wysoka podkomisjo, zaplanowany na 2023 r. wzrost budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej, a także wzrost wydatków związanych z uposażeniem, pozwolą na utrzymywanie z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej następującej liczby żołnierzy. Szacujemy, że w 2023 r. w siłach zbrojnych będzie 125 651 żołnierzy zawodowych, 25 000 żołnierzy dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej, 38 000 żołnierzy terytorialnej służby wojskowej, 6020 żołnierzy zawodowych w okresie kształcenia oraz 3580 żołnierzy dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej na potrzeby kształcenia. Należy również dodać do tej liczby 3021 funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego, jak również Służby Wywiadu Wojskowego. Struktura osobowa sił zbrojnych jest dostosowana nie tylko do realizacji zadań w czasie pokoju, ale wynika również z potrzeby realizacji zadań po mobilizacyjnym rozwinięciu jednostek wojskowych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, kilka zdań o strukturze wydatków resortu obrony narodowej. Ta struktura przedstawia się następująco: 41,4% całości wydatków, to wydatki majątkowe, 17,3% to wydatki osobowe, 13,9% to świadczenia pieniężne, w tym emerytury dla ponad 157 tys. osób, które są w naszym systemie emerytalnym, 6,9% to wydatki bieżące w ramach centralnych planów rzeczowych, 4,2% to dotacje i subwencje oraz 16,3% to pozostałe wydatki na utrzymanie i szkolenie jednostek wojskowych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WojciechSkurkiewicz">Wydatki w obszarze centralnych planów rzeczowych zaplanowano w łącznej kwocie 36 616 500 tys. zł. Będą one wyższe niż w 2022 r. o kwotę 15 538 500 tys. zł. To jest wzrost o 73,7%. Wydatki majątkowe wzrosną do kwoty 29 969 700 tys. zł i będą wyższe w porównaniu do 2022 r. o 67,7%. W ramach wydatków majątkowych zaplanowano m.in.: wydatki na modernizację techniczną w wysokości 24 522 000 tys. zł. To jest wzrost o ponad 64%. Wydatki na narodowe instytucje budowlane to 4 791 000 tys. zł. To jest wzrost o 125,4%. Wydatki bieżące w ramach centralnych planów rzeczowych wyniosą 6 646 800 tys. zł i wzrosną o 107,2%. Zostaną przeznaczone w głównej mierze na remonty i zakupy uzbrojenia oraz sprzętu wojskowego za kwotę 2 736 000 tys. zł oraz na zakupy materiałowe za kwotę 3 910 000 tys. zł. Zakupy środków materiałowych obejmują zakupy amunicji, materiałów wybuchowych, umundurowania, jak również wyekwipowania dla żołnierzy, a także materiałów pędnych i smarów.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WojciechSkurkiewicz">Wysoka podkomisjo, w budżecie resortu obrony narodowej – już o tym wspomniałem – ujęto również niezbędne wydatki na zabezpieczenie świadczeń emerytalno-rentowych dla ok. 157 tys. świadczeniobiorców. Pragnę Wysoką podkomisję zapewnić, że środki finansowe, które zagwarantowane w naszym budżecie, są zaplanowane również wraz z planowaną waloryzacją tych świadczeń wg wskaźnika 113,8%.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WojciechSkurkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka podkomisjo, planowane kierunki rozwoju zdolności obronnych koncentrują się na podniesieniu efektywności systemu obronnego państwa poprzez rozwijanie zasadniczych systemów uzbrojenia wraz z niezbędną infrastrukturą i prowadzą do utrzymania i rozwoju potencjału bojowego poprzez wzmocnienie jednostek dyslokowanych we wschodniej oraz północnowschodniej częściach kraju oraz poszczególnych zdolności operacyjnych sił zbrojnych.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WojciechSkurkiewicz">Ponadto w ramach procesu modernizacji zakładamy kontynuowanie przedsięwzięć zmierzających do unowocześnienia i dostosowania sił zbrojnych do standardów sojuszu północnoatlantyckiego oraz rozwijania zdolności wojsk do prowadzenia sojuszniczych operacji obronnych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WojciechSkurkiewicz">Wysoka podkomisjo, reasumując, wydatki obronne zaplanowane w kwocie 97 445 000 tys. zł zabezpieczą realizację głównych celów i priorytetowych zadań stojących przed siłami zbrojnymi i umożliwią rozwój sił zbrojnych, poprawę jakości szkolenia, odtworzenie sprawności sprzętu i uzbrojenia wojskowego, a także systematyczną poprawę wartości użytkowej infrastruktury wojskowej nie tylko na potrzeby sił zbrojnych i zwiększonych stanów osobowych, ale również na potrzeby sił sojuszniczych rozlokowanych na terenie Rzeczypospolitej, sił wzmocnienia.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WojciechSkurkiewicz">Panie przewodniczący, z moimi współpracownikami jesteśmy do państwa dyspozycji. Jeśli będą jakieś pytania, postaramy się wyczerpująco udzielić odpowiedzi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#LeszekDobrzyński">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, to jest rzeczywiście kolejny rok, w którym nakłady na polską obronność rosną. Rosną i to w sposób absolutnie – chciałoby się rzecz – widowiskowy, ale – oczywiście – wszyscy wiemy, że nie o widowisko tutaj chodzi, tylko o realne podniesienie naszych możliwości obronnych. Cieszy to, że są te pieniądze, że się znajdują, że w dalszym ciągu będzie zwiększana liczebność polskich sił zbrojnych, że będą zwiększane ich możliwości techniczne i wyposażenie. Oczywiście, to wiąże się również z rozbudową wszelkiej infrastruktury, która musi służyć tej rozbudowie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#LeszekDobrzyński">Szanowni państwo, pozwolę sobie rozpocząć dyskusję. Jeżeli państwo parlamentarzyści mają jakieś pytania, to bardzo proszę. Pytań nikt nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#LeszekDobrzyński">W takim razie pozwolę sobie zadać drobne pytania. Mówię, że drobne, bo interesujących rzeczy jest tu naprawdę bardzo wiele, zwłaszcza przy tak ogromnej kwocie prawie 100 mld zł. Czy jest możliwe, żebyśmy teraz poznali odpowiedź? Mamy tutaj przygotowanie infrastruktury dla 18. Dywizji Zmechanizowanej w Siedlcach. Czy moglibyśmy się teraz dowiedzieć, na jakim to jest mniej więcej etapie? Ile jeszcze czasu to zajmie i co to mniej więcej obejmuje? Jest tu także kontynuacja budowy i modernizacji lotniskowych składów paliw w Powidzu, w Mińsku Mazowieckim i w Świdwinie. W jakiś sposób jest z tym powiązana tematycznie kontynuacja prac budowlanych w bazach paliwowych w Puszczy Mariańskiej oraz w Wędrzynie. Pytanie, czy 2023 r. będzie stanowić zakończenie tych inwestycji? Czy one będą też trwały w następnych latach? Na jakim są etapie? Czy moglibyśmy dzisiaj otrzymać odpowiedź na te pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Panie przewodniczący, myślę, że po części postaramy się udzielić odpowiedzi. Dotykamy tutaj dwóch obszarów. Z jednej strony mówimy o procesie inwestycyjnym na rzecz 18. Dywizji. Ten proces trwa i będzie trwał, bo to są nie tylko inwestycje związane z tym, co dzieje się w Siedlcach, ale również w wielu innych miejscach w tych garnizonach, w których są jednostki wojskowe należące do 18. Dywizji. Mam nadzieję, że pan pułkownik Zielski pokrótce przedstawi resume tego, co się dzieje, na podstawie planu inwestycji budowlanych. Jeżeli chodzi o składy, to rozumiem, że pan generał Mendrala odpowie na temat tych, które są finansowane z budżetu państwa, ale również współfinansowane z budżetu NATO. W tym zakresie też kilka zdań. Jeżeli nie będzie pełnej informacji, postaramy się przedstawić to jutro, na posiedzeniu plenarnym Komisji. Może na początku pan pułkownik Zielski.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofZielski">Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, na inwestycje budowlane zaplanowano środki w wysokości 4 790 000 tys. zł. W porównaniu do 2022 r. jest to wzrost o 2 665 000 tys. zł, czyli o 125,4%. Jest to znaczny wzrost wydatków. W tej kwocie mamy wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych w wysokości 3 648 000 tys. zł. Jest to wzrost o 151%. Na tym tle zaplanowano w ramach inwestycji przeznaczonych dla ściany wschodniej kwotę 1 307 000 tys. zł, z czego dla 18. Dywizji aż 781 457 tys. zł. Inwestycje te są przeznaczone przede wszystkim dla takich garnizonów, jak Biała Podlaska, Chełm, Jarosław, Kłodzko, Lubin, Łomża, Nowa Dęba, Przemyśl, Siedlce, Sitaniec, Wolica, Wesoła, Wojnarowa, Zamość i Zielonka. Jeśli chodzi o Siedlce, w ramach środków budżetowych ujętych w planie inwestycji budowlanych jest to budowa polowego składu środków bojowych. W 2023 r. będzie to kwota 10 647 tys. zł. Chciałem dodać, że ogólna wartość inwestycji 18. Dywizji Zmechanizowanej, to 4 990 000 tys. zł, a więc znaczna kwota. To jest kwota, która w kontekście wszystkich wydatków na ścianę wschodnią stanowi ponad 60%. Wszystkie wydatki skierowane na ścianę wschodnią – mówię tutaj o 18. Dywizji, o 16. Dywizji, jak również o Ośrodku Szkolenia Poligonowego w Bemowie Piskim, o Nowej Dębie, o Nowym Mieście nad Pilicą oraz o jednostkach zabezpieczenia – to 7 647 000 tys. zł. Jak widzimy, jest to znaczne uderzenie inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KrzysztofZielski">Jeśli chodzi o wydatki na polowe składy środków bojowych i o składy materiałowe innego asortymentu, to nie mam szczegółowego rozbicia wydatków, ale jestem w stanie odpowiedzieć pisemnie na to pytanie. Zwłaszcza, że ten proces jest ciągły i niejednokrotnie zazębia się z wydatkami NSIP, więc prosiłbym ewentualnie pana generała o uzupełnienie mojej wypowiedzi w kontekście składów materiałowych, składów paliw oraz inwestycji realizowanej w Siedlcach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LeszekDobrzyński">Musi być mikrofon. Nie da się bez mikrofonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewChmielowiec">Mam krótkie pytanie. Jeżeli można wiedzieć, jaka kwota jest przewidziana na inwestycje w Nowej Dębie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofZielski">Jestem w stanie odpowiedzieć, natomiast mam to rozbite detalicznie na wiele zadań. Musiałbym policzyć to konkretnie, więc proszę pana posła o chwilę na matematykę. W tym czasie pan generał odpowie, a ja to policzę. Dobrze? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DariuszMendrala">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, tytułem uzupełnienia może zacznę od Siedlec. Siedlce, to kompleks wojskowy, który w 100% jest realizowany czy zabezpieczany inwestycyjnie przez Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Łączna wartość inwestycji tam realizowanych osiągnie poziom ok. 1 200 000 tys. zł i będzie obejmować kompleksowe wyposażenie całego obiektu we wszystkie elementy infrastruktury niezbędnej do funkcjonowania dowództwa wraz z dodatkowymi pododdziałami wspierającymi. Dotyczy to m.in. budowy budynków sztabowo-koszarowych, placu apelowego, hali sportowej z kompletem boisk oraz siłowni, magazynów wielobranżowych, stołówki wojskowej, dróg wewnętrznych, parkingów, garaży, budynków warsztatowych, myjni samochodowej, stacji paliw oraz stacji transformatorowej i infrastruktury towarzyszącej wraz z nowym ogrodzeniem kompleksu. Oznacza to, że ten kompleks zostanie praktycznie w całości od nowa wybudowany.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DariuszMendrala">Budowa będzie dotyczyć – z tego, co pamiętam – 26 nowych budynków, a 10 budynków będzie modernizowanych. Całe zadanie jest podzielone na 5 kontraktów. Na tym etapie 4 elementy są już zakontraktowane i są w trakcie realizacji. Myślę, że w ciągu najbliższych 3 tygodni zostanie podpisany ostatni kontrakt. Wykonawca został już wybrany. Środki finansowe zostały zabezpieczone. Ostatni kontrakt dotyczy wykonania parku sprzętu technicznego w systemie dwuetapowym. Łącznie w Siedlcach będzie wybudowanych ponad 360 garaży na potrzeby sprzętu wojskowego. To pokazuje, jak ważna jest ściana wschodnia i jak wielką rolę odgrywa kompleks w Siedlcach.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DariuszMendrala">Jeśli chodzi o inwestycje paliwowe, o które pytał pan przewodniczący, są one na różnych etapach. To są zadania, jak wyjaśniał pułkownik Zielski, współfinansowane ze środków narodowych, ale realizowane są na podstawie autoryzacji wydanej przez Kwaterę Główną NATO. Zawierają element finansowania ze środków NATO. Ze względów technicznych są na różnych etapach realizacji. Kilka z nich jest już na końcowym etapie realizacji. Dotyczy to np. Mińska Mazowieckiego. Ta inwestycja będzie zakończona technicznie jeszcze w tym roku. To jest budowa 2 zbiorników paliwowych połączonych rurociągiem pod płytą lotniska. Technicznie zostanie to wykonane. Ze względu na charakter prac odbiorowo-rozruchowych jest to bardzo skomplikowany proces obejmujący m.in. wypłukanie całej instalacji paliwem lotniczym, odebraniem zużytego paliwa lotniczego i zalanie nowym, żeby uzyskać wszystkie niezbędne certyfikaty. Będzie to trwało jeszcze przez chwilę. Myślę, że na początku przyszłego roku będziemy już w stanie przejąć ten kompleks do nadzorowanej eksploatacji.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#DariuszMendrala">Inne kompleksy, które są głęboko zaawansowane, to m.in. kompleks w Wędrzynie, który też jest na ostatnim etapie realizacji. Powstają tam zbiorniki na 30 tys. m3 paliwa. Też jest już przygotowywany do fazy odbiorowo-rozruchowej. Jeśli chodzi o kompleks Puszcza Mariańska, o który zadano pytanie, jest on praktycznie przygotowany, jeżeli chodzi o tzw. infrastrukturę MPS, czyli o całą infrastrukturę towarzyszącą. Jedynym elementem, który jest w tej chwili przedmiotem negocjacji z generalnym wykonawcą w zakresie wyboru optymalnego projektu, jest konstrukcja zbiorników paliwowych. Rzecz w tym, że są to zbiorniki wykonywane tylko i wyłącznie na potrzeby wojska. Nie mają cywilnego odniesienia. Stąd często są to rozwiązania dość nowatorskie. W związku z tym wymagają szczególnych analiz technicznych. Jesteśmy na bardzo dobrym – myślę – że na bardzo obiecującym etapie negocjacji z generalnym wykonawcą. Myślę, że negocjacje zostaną zamknięte w ciągu najbliższych 2 tygodni i przejdziemy do ostatniego etapu realizacji tej inwestycji, czyli do zbiornika.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#DariuszMendrala">Jeśli chodzi o pozostałe inwestycje, szczególnie lotniskowe, będą realizowane sukcesywnie. W przyszłym roku zamierzamy przystąpić do wyboru generalnego wykonawcy dla składów materiałów pędnych i smarów na terenie lotnisk wojskowych w Świdwinie i w Mirosławcu. Będziemy kontynuować prace na lotnisku w Powidzu. Na lotnisku w Powidzu za środki NATO został już wykonany tzw. Skład Materiałów Pędnych i Smarów nr 1. Naszą ambicją jest przystąpienie do budowy drugiego składu – Składu Materiałów Pędnych i Smarów nr 4 – łącznie z dodatkową instalacją, tzw. hydrantową, do tankowania samolotów w powietrzu. To jest unikatowa zdolność, której jeszcze w Polsce nie mamy. Natomiast naszą ambicją jest zbudowanie takiej zdolności – ona jest współfinansowana ze środków NATO – żebyśmy mogli przyjmować samoloty, które będą zabezpieczać potencjalną operację w paliwo i umożliwiać tankowanie w powietrzu. To jest unikatowa instalacja i unikatowa technologia. Obecnie nasi specjaliści są w bazie w Ramstein i przyglądają się, jak funkcjonuje ten system zasilania w paliwo.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#DariuszMendrala">Jeśli chodzi o istotne instalacje paliwowe, które będą powstawać w najbliższym czasie, w Powidzu będzie powstawać zbiornik paliwa na potrzeby wojsk amerykańskich. Nazwa z kontraktu, to Bulk Fuel Storage, czyli zbiornik do masowego przechowywania paliwa. Będzie tam zgromadzone paliwo lotnicze – 6 tys. m3 – do tankowania sprzętu wojsk lądowych, który również będzie zgromadzony w Powidzu. Docelowo, po zakończeniu inwestycji w Powidzu w pierwszym kwartale przyszłego roku, realizowanej przez stronę amerykańską, znajdzie się tam ekwiwalent brygadowej grupy bojowej, jeśli chodzi o sprzęt. Dla tego sprzętu jest budowany zbiornik paliwowy, który będzie zabezpieczał paliwo lotnicze. Zwracam uwagę, że ten sprzęt porusza się na paliwie lotniczym.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#DariuszMendrala">Inwestycji paliwowych, o które pytał pan przewodniczący, mamy bardzo dużo. One będą jeszcze dodatkowo wzmacniane w najbliższych latach. Jeśli chodzi o kolejne lotniska w Świdwinie, Malborku, Łasku, Powidzu i Mirosławcu, będziemy tam kontynuować prace związane nie tylko z paliwem, ale w ogóle z obecnością narodową, jak i wojsk sojuszniczych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LeszekDobrzyński">Również dziękuję za te informacje. Czy w takim razie są jeszcze jakieś pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Jeszcze pan pułkownik.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LeszekDobrzyński">Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofZielski">Jeśli mogę, panie przewodniczący i panie pośle, uzupełnić. Po szybkim i pobieżnym, aczkolwiek dokładnym przeliczeniu planu wydatków w obszarze infrastruktury mogę powiedzieć, że wartość zadań w Nowej Dębie, to 892 200 tys. zł. Natomiast na realizację tych zadań w przyszłym roku zaplanowano 35 380 tys. zł. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LeszekDobrzyński">Panie pośle, kiedy pana nie było, padały tutaj istotne informacje. Może jeszcze raz poprosiłbym o te liczby.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofZielski">Panie pośle, wartość zadań w Nowej Dębie, to 892 200 tys. zł. To jest całość. Mówię o wartości globalnej zadań. Natomiast w przyszłym roku na ich realizację zaplanowano 35 380 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LeszekDobrzyński">Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MichałJach">Panie ministrze, mam dwa pytania. Nie wiem, czy państwo będą w stanie dzisiaj na nie odpowiedzieć. Prosiłbym, żeby odpowiedź była jutro, na posiedzeniu Komisji. Prosiłbym, żeby przedstawić progresję pokazującą, jak wzrastały wydatki na obronę narodową w ostatnich 10 czy 15 latach. Bardzo bym prosił, żeby to przedstawić. To jest bardzo istotne. Wzrost w ostatnich latach, a szczególnie w tym i w przyszłym roku, jest bezprecedensowy. Warto to podkreślić, bo te liczby, te miliardy… Warto, żeby to było widać. Może można byłoby przygotować jakąś prezentację. To wymaga niewiele pracy, żeby to jutro było.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MichałJach">Ponadto prosiłbym również o przedstawienie informacji, jak wzrastały wynagrodzenia kadry zawodowej. To też jest bardzo istotne. W sytuacji, w której potrzebujemy chętnych do służby wojskowej, musimy zachęcać młodzież do tego, żeby próbowała założyć mundur i pójść w tym kierunku w swoim życiu. Warto byłoby, gdyby młodzież wiedziała, jak to wygląda, jak to się przedstawia, jakie są dalsze perspektywy tej służby i jak to wygląda, również od strony finansowej. Rozumiem patriotyzm i podejście obywatelskie, ale te przyziemne sprawy też mają istotne znaczenie. Gdyby też się udało na jutro przygotować taką prezentację na posiedzenie Komisji, byłoby dobrze. Wszystkie media to obserwują, a szczególnie periodyki wojskowe zajmujące się sprawami militarnymi. To byłoby bardzo dobre. Będę wdzięczny, jeżeli… Chyba, że państwo by mogli dzisiaj, ale jeżeli nie, to jutro, bo jutro jest posiedzenie Komisji. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LeszekDobrzyński">Myślę, że jutro będzie szersza dyskusja. Będzie więcej osób zainteresowanych. Myślę, że może byłoby to bardziej skuteczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Uczynimy zadość prośbie pana przewodniczącego, tylko proszę określić perspektywę. Czy to ma być perspektywa 10 czy 15 lat, czy np. od początku XXI wieku? To od pana zależy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MichałJach">Może być od początku XXI wieku. Gdyby jeszcze udało się tam wpisać realizację budżetu, bo wiadomo, że ustawa nakazuje tylko planowanie odpowiednich kwot. Natomiast realizacja świadczy o sprawności resortu, a także o woli politycznej rządu po stronie realizacyjnej. Myślę, że byłaby to bardzo pouczająca informacja. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#LeszekDobrzyński">Również dziękuję. Szanowni państwo, czy są jeszcze jakieś pytania w dyskusji? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#LeszekDobrzyński">Szanowni państwo, mamy do uchwalenia projekt opinii, ale zanim o tym, muszę powiedzieć, że mamy tutaj wniosek dotyczący poprawki. Rozumiem, że będzie to projekt komisyjnej poprawki, bo pojawił się pomysł podwyżki o 450 zł dodatku dla żołnierzy zajmujących stanowiska służbowe w tzw. jednostkach bojowych. Ten projekt jeszcze tego nie obejmuje. W związku z tym chcę wnosić o przyjęcie poprawki o brzmieniu: „Komisja wnosi wniosek o zmianę projektu ustawy budżetowej na 2023 r. Komisja wnosi o następujące zmiany:</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#LeszekDobrzyński">I. W załączniku nr 6 „Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2023 r.:</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#LeszekDobrzyński">1. Osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzenia w części 29 – Obrona narodowa, dokonać następujących mian:</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#LeszekDobrzyński">– Dział 752 – Obrona narodowa, wynagrodzenia zwiększyć o kwotę 5607 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#LeszekDobrzyński">2. Żołnierze zawodowi i funkcjonariusze w części 29 – Obrona narodowa, dokonać następujących zmian:</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#LeszekDobrzyński">– Dział 752 – Obrona narodowa, wynagrodzenia zwiększyć o kwotę 239 871 tys. zł.”</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#LeszekDobrzyński">Teraz pytanie do państwa. Czy tę poprawkę przyjmujemy osobno czy razem z projektem? Razem z projektem.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#LeszekDobrzyński">W takim razie od razu przechodzę do projektu opinii. Rozumiem, że wszyscy ten projekt otrzymali? Wtedy pozwoliłbym sobie już nie czytać całości, tylko najważniejsze passusy. Jeśli zobaczą państwo ten projekt, to najważniejsze są w nim liczby, które już były wymieniane. Może damy państwu kilka chwil na zapoznanie się z projektem.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#LeszekDobrzyński">Pozwolę sobie odczytać tylko pkt 3, bo to jest de facto najważniejszy passus. „Komisja pozytywnie ocenia strukturę budżetu MON. Zaplanowane w projekcie budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej wydatki pozwalają na realizację zasadniczych celów, tj. na wzmocnienie zdolności operacyjnych jednostek wojskowych dyslokowanych na wschodzie kraju poprzez formowanie i ukompletowanie struktur organizacyjnej 18 i 16. dywizji zmechanizowanych, osiągnięcie gotowości operacyjnej do wykonywania działań przez Dowództwo Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni i jednostki bezpośrednio podległe, osiągnięcie przez Wojska Obrony Terytorialnej pełnej gotowości do reagowania kryzysowego oraz współdziałania z jednostkami wojsk operacyjnych, zwiększenie liczebności sił zbrojnych Rzeczypospolitej, tworzenie warunków do zwiększenia obecności wojsk USA w Polsce, realizację procesu szkolenia sił zbrojnych Rzeczypospolitej, w tym w szczególności w ramach krajowych i międzynarodowych ćwiczeń i treningów”.</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#LeszekDobrzyński">W konkluzji Komisja pozytywnie rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w części dotyczącej Ministerstwa Obrony Narodowej i innych resortów realizujących wydatki obronne. Jednocześnie Komisja wnosi o uwzględnienie poprawki do ustawy budżetowej na 2023 r. w części 29 – Obrona narodowa. Poprawka z zał. nr 1, to jest to, o czym przed chwilą rozmawialiśmy.</u>
<u xml:id="u-21.11" who="#LeszekDobrzyński">Do prezentowania powyższej opinii przed Komisją Finansów Publicznych Komisja upoważnia posła Leszka Dobrzyńskiego.</u>
<u xml:id="u-21.12" who="#LeszekDobrzyński">Szanowni państwo, czy są jakieś uwagi do projektu opinii wraz z załączoną poprawką? Jeśli nie, to głosujemy? Czy nie? Jeżeli nie ma sprzeciwu… Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-21.13" who="#LeszekDobrzyński">W takim razie stwierdzam, że podkomisja przyjęła projekt opinii wraz z załączoną poprawką.</u>
<u xml:id="u-21.14" who="#LeszekDobrzyński">Bardzo serdecznie wszystkim państwu dziękuję. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>