text_structure.xml
25.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechSzarama">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechSzarama">W dzisiejszym porządku obrad jest informacja Głównego Inspektora Pracy na temat rynku usług pracy tymczasowej i pośrednictwa do pracy w kraju i za granicą w działaniach kontrolno-nadzorczych Państwowej Inspekcji Pracy realizowanych w latach 2019–2021.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechSzarama">Na dzisiejszym posiedzeniu witam pana Jarosława Leśniewskiego zastępcę głównego inspektora pracy wraz ze współpracownikami. Bardzo proszę o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JarosławLeśniewski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na dzisiejszym posiedzeniu mamy zaszczyt zaprezentować materiał „Rynek usług pracy tymczasowej i pośrednictwa do pracy w kraju i za granicą w działaniach kontrolno-nadzorczych Państwowej Inspekcji Pracy realizowanych w latach 2019–2021”…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#Głoszsali">Mikrofon!</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechSzarama">Prośba o włączenie mikrofonu. O, jest. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JarosławLeśniewski">…który stanowi kompleksową ocenę działalności kontrolnej w obszarze agencji zatrudnienia oraz charakterystykę zjawisk obecnych na polskim rynku pracy towarzyszących działalności regulowanej, obejmującej świadczenie czterech usług przez agencje zatrudnienia, tj.: pracy tymczasowej, pośrednictwa pracy, w tym pracy za granicą, doradztwa personalnego i pośrednictwa zawodowego. Problematyka ta jest niezwykle obszerna, ale nie tylko z uwagi na wielość usług, jakie mogą świadczyć agencje zatrudnienia, ale również ze względu na wymóg prowadzenia kontroli wszystkich uczestników rynku pracy tymczasowej, tj. kontrola w agencji zatrudnienia wymaga również kontroli przeprowadzonej u pracodawcy użytkownika obejmujących tych samych pracowników tymczasowych. Ponadto usługa pracy tymczasowej wiąże się z wieloma innymi obszarami kontrolnymi Państwowej Inspekcji Pracy nierzadko skutkującymi rozszerzeniem zakresu prowadzonych postępowań kontrolnych m.in. o zagadnienia instytucji delegowania, legalności zatrudnienia cudzoziemców wykonujących pracę tymczasową z uwagi na znaczący i wciąż rosnący udział cudzoziemców na polskim rynku pracy, jak również obszar związany z działalnością sektora opieki i branży opiekuńczej, realizowanej przez podmioty posiadające status agencji zatrudnienia i kierujący osoby do pracy za granicą, w tym cudzoziemców, w charakterze opiekunek, opiekunów osób starszych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JarosławLeśniewski">Podkreślenia wymagają także działania PIP na rzecz eliminowania z rynku pracy nielegalnych agencji zatrudnienia i zagrożeń z nimi związanych, na przykład pobieranie niedozwolonych opłat zarówno przy pośrednictwie pracy, jak i pracy tymczasowej realizowany m.in. poprzez monitoring mediów w każdym okręgowym inspektoracie pracy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JarosławLeśniewski">Przedstawiając te wszystkie kierunki działań kontrolnych w agencjach zatrudnienia chciałbym podkreślić pracochłonność cechującą te kontrole, szczególnie w agencjach pracy tymczasowej, jak i ich skomplikowany zakres kontrolny, często wymagających współdziałania organów Państwowej Inspekcji Pracy z innymi organami, w tym w szczególności: Strażą Graniczną, ZUS, organami podatkowymi, a także organami odpowiedzialnymi za legalizację pobytu i pracy cudzoziemców.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JarosławLeśniewski">Szanowni państwo, ukazany w materiale okres, a więc 2019–2021, to czas w całości przypadający po zmianach przepisów regulujących sektor pracy tymczasowej, jakie miały miejsce z dniem 1 czerwca 2017 r. i umożliwiły egzekwowanie maksymalnych okresów pracy tymczasowej. Zlikwidowano możliwość wieloletniego wykonywania pracy tymczasowej u jednego pracodawcy użytkownika w sektorze pracy tymczasowej należącym do jednych z najbardziej dynamicznych, co należy podkreślić. Pojawiły się jednak inne, nowe, równie niepokojące zjawiska, polegające na omijaniu przepisów o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, takie jak na przykład outsourcing będący w praktyce pracą tymczasową, stosowany wyłącznie w celu jej zastępowania. Takie praktyki są obecnie stosowane na rynku, aby przede wszystkim uniknąć ustawowych obowiązków, jakie ma agencja zatrudnienia, nakładane przez przepisy regulujące zatrudnienie tymczasowe. Przede wszystkim są to limity zatrudnienia tymczasowego oraz zakaz powierzania pracownikom tymczasowym prac niebezpiecznych. Mam nadzieję, że materiał ten pozwoli na podzielenie się z państwem naszymi doświadczeniami i propozycjami rozwiązań legislacyjnych mających na celu wyeliminowanie negatywnych zjawisk obecnych na polskim rynku pracy przedstawionych w tym opracowaniu, a także i barier ograniczających skuteczność naszych działań.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JarosławLeśniewski">Dziękuję bardzo za uwagę. Oddam głos panu Dariuszowi Górskiemu dyrektorowi Departamentu Legalności Zatrudnienia w Głównym Inspektoracie Pracy, który zaprezentuje państwu szczegółowe informacje w omawianym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DariuszGórski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, mam przyjemność zaprezentować dzisiaj przygotowany w departamencie, którym kieruję, materiał dotyczący rynku usług pracy tymczasowej i pośrednictwa pracy w kraju i za granicą w działaniach kontrolno-nadzorczych Państwowej Inspekcji Pracy, które były realizowane w latach 2019–2021. To materiał bardzo obszerny, a opracowanie ma charakter kompleksowy, w którym staraliśmy się przekazać bardzo szczegółowe informacje z różnych perspektyw, z perspektyw wszystkich aktorów tego rynku usług, który przychodzi nam kontrolować.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DariuszGórski">Z danych, które posiadamy dzięki uprzejmości Departamentu Rynku Pracy w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej wynika nam, że liczba zarejestrowanych agencji…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechSzarama">O, właśnie. Witam panią Ewę Flaszyńską dyrektor Departamentu Rynku Pracy Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Już myślałem, że pani przeszła do Państwowej Inspekcji Pracy…</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#EwaFlaszyńska">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WojciechSzarama">…ale na szczęście nie, bo dzięki temu możecie współpracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DariuszGórski">Tak. I ta współpraca jest naprawdę znakomita.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechSzarama">Proszę, proszę kontynuować.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DariuszGórski">Z danych, które otrzymaliśmy właśnie od pani dyrektor Flaszyńskiej wynika, że liczba zarejestrowanych agencji zatrudnienia z roku na rok nam rośnie. Z jednej strony, przeprowadzone przez nas czynności kontrolne pokazują, że rzeczywiście mamy ciągle utrzymujący się trend zapotrzebowania polskich przedsiębiorców na pracę realizowaną w formie zewnętrznych zatrudnień, w szczególności w postaci pracy tymczasowej, ale z drugiej strony obserwujemy bardzo niepokojące zjawiska związane z obchodzeniem przepisów o zatrudnieniu tymczasowym, o którym wspominał chociażby pan inspektor Leśniewski, a mam na myśli outsourcing, który de facto stanowi pracę tymczasową. Te nasze doświadczenia kontrolne pokazują, że słuszny został obrany przez nas kierunek, że zadanie związane z kontrolą agencji zatrudnienia i pracy tymczasowej i całego tego obszaru został wpisany, jako zadanie stałe do naszego programu działania i jest realizowane każdego roku. Tak, jak wspominał pan inspektor Leśniewski, zagadnienie to jest bardzo złożone, bo kwestie pracy tymczasowej i funkcjonowania agencji zatrudnienia to jest obszar, w którym koncentrują się także inne obszary naszej działalności. Praca tymczasowa to jest jedna z form delegowania pracowników w ramach świadczenia usług, a w związku z tym, że odbiorcami usług agencji zatrudnienia w większości, czy w dużym stopniu są także cudzoziemcy, którym powierzana jest praca tymczasowa, siłą rzeczy jesteśmy zobowiązani także do tego, żeby realizować w tym obszarze również zadania z zakresu legalności zatrudnienia cudzoziemców.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#DariuszGórski">Główne cele naszych kontroli, które realizujemy w obszarze agencji zatrudnienia i świadczenia usług pracy tymczasowej, to przede wszystkim poprawa standardów świadczenia tego rodzaju usług na polskim rynku pracy, ale także zapewnienie osobom, które korzystają z usług agencji zatrudnienia, czy będą, są pracownikami tymczasowymi, odpowiednich wynikających z przepisów uprawnień i należności, do których są uprawnieni. Jak macie państwo w naszym opracowaniu przekazane, liczba kontroli w obszarze agencji zatrudnienia i pracy tymczasowej jest znaczna, w latach 2019–2021 zrealizowaliśmy prawie 1500 takich kontroli w ponad 1400 podmiotów. Kontrole prowadzone przez inspektorów pracy obejmują główne dwa obszary usług agencji zatrudnienia, które dominują na polskim rynku pracy. Przede wszystkim są to usługi pracy tymczasowej oraz pośrednictwa pracy, w tym kierowania osób do pracy u pracodawców zagranicznych, dlatego też to opracowanie koncentruje się na podstawowych głównych obszarach, które są w zainteresowaniu polskich przedsiębiorców. W związku z tym obserwujemy niepokojące zjawiska, którymi chcieliśmy się z państwem podzielić. Nadal znaczny jest odsetek podmiotów, które świadczą usługi agencji zatrudnienia w sposób nielegalny, nie posiadając odpowiedniego certyfikatu wydanego przez marszałka i nie będąc wpisanym do rejestru agencji zatrudnienia. Pomimo tego, że sankcje za nielegalne świadczenie usług agencji zatrudnienia w obszarze pracy tymczasowej i pośrednictwa do pracy u pracodawców zagranicznych zostały zwiększone na poziomie ustawowym aż do kwoty grzywny do 100 tys. zł, to z informacji zwrotnych otrzymanych z sądów wynika, że kary, które są nakładane za nielegalne świadczenia usług agencji zatrudnienia nadal oscylują w granicach dolnego zagrożenia ustawowego, co naszym zdaniem powinno ulec zmianie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#DariuszGórski">Jeśli chodzi o nielegalne usługi agencji zatrudnienia w obszarze pracy tymczasowej, to najczęściej dominującą niedozwoloną praktyką, którą obserwujemy, jest właśnie outsourcing. Natomiast, jeśli chodzi o podmioty czy osoby, które świadczą usługi pośrednictwa pracy, to to, co obserwujemy w naszej działalności kontrolnej, związane jest z osobami fizycznymi, które nie są przedsiębiorcami, a które świadczą takie usługi w sposób niedozwolony, bez certyfikatu, nie mając zarejestrowanej żadnej działalności, a pobierają od tych osób, na rzecz których działają, niedozwolone opłaty.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#DariuszGórski">Jeśli chodzi o outsourcing, który jest w praktyce pracą tymczasową, obserwujemy to zjawisko w związku z upływem okresu, w związku z nowelizacją ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych po upływie 18 miesięcy. Zaobserwowaliśmy pewien trend, który pozwala nam przypuszczać, że właśnie upływ 18-miesięcznego okresu uprawniającego do wykonywania pracy na rzecz konkretnego pracodawcy użytkownika spowodował przesunięcie tych osób do formuły outsourcingu. I obserwujemy takie negatywne zjawiska, jak to, że na przykład w jednym zakładzie pracy wszyscy na tej samej linii produkcyjnej wykonują pracę: pracownik stały, pracodawcy użytkownika, pracownik tymczasowy, a jednocześnie także osoba, która jest wyoutsourcowana. I tak naprawdę formuła wykonywania pracy tych osób jest jednakowa, ale podstawa prawna ich zatrudnienia i forma prawna ich zatrudnienia jest niestety różna. To, co obserwujemy także, jako negatywne zjawisko, to nadużywanie umów prawa cywilnego przede wszystkim w pracy tymczasowej, w szczególności w stosunku do cudzoziemców. W naszej ocenie to zjawisko pozostaje w sprzeczności z definicją pracodawcy użytkownika, gdzie mówi się, że praca jest wykonywana na rzecz i pod kierownictwem takiego pracodawcy użytkownika, co w naszym przekonaniu… Widzimy tutaj pewną sprzeczność w definicjach ustawowych i z samą nawet nazwą ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, co sugerowałoby, że mamy do czynienia ze stosunkiem pracy, podczas gdy de facto większość osób, które wykonują pracę tymczasową, są to osoby, którym ta praca powierzona jest w formule umów cywilnoprawnych.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#DariuszGórski">Inne niepokojące zjawisko, które obserwujemy, to wirtualne biura, czy rejestrowanie działalności agencji zatrudnienia w mieszkaniach prywatnych, do których nie mamy tak naprawdę dostępu. Przepis ustawy mówi o tym, że agencja powinna posiadać lokal, w którym prowadzi działalność, ale intencją ustawodawcy było to, żeby ta działalność w tym lokalu była faktycznie świadczona. Natomiast bardzo często w informacjach zwrotnych, które otrzymujemy od inspektorów pracy, widzimy, że podmioty, które świadczą tego typu usługi, korzystają z usług wirtualnych biur tylko po to, żeby uniemożliwić przeprowadzenie czynności kontrolnych przez inspektora pracy albo w sposób znaczący je utrudnić. Inną barierą, z którą się stykamy, to także niemożność przeprowadzania kontroli ze względu na to, że w innym miejscu wykonywana jest praca, w innym miejscu świadczone są usługi, a jeszcze w innym miejscu przechowywane są dokumenty związane z działalnością agencji, co znacznie wydłuża także czynności kontrolne.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#DariuszGórski">Jest jeszcze jeden trend, który obserwujemy w naszych działaniach. To działalność agencji zatrudnienia, które zostały założone i prowadzone przez cudzoziemców, a których odbiorcami są również cudzoziemcy, obywatele krajów trzecich. Sygnalizowaliśmy, że to zjawisko może doprowadzić do pewnych negatywnych zdarzeń na rynku pracy związanych z nowymi kierunkami migracji z wcześniej nieobserwowanymi w naszych kontrolach, i z działalnością związaną ze sprowadzaniem cudzoziemców na polski rynek pracy z udziałem podmiotów, czy z udziałem osób fizycznych, do których nie mamy dostępu, bo działają za granicą i tak naprawdę nasza działalność kontrolno-nadzorcza w stosunku do tych pośredników, którzy działają we współpracy z agencją zatrudnienia, po prostu nie działa.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#DariuszGórski">Jeśli chodzi o postulowane zmiany legislacyjne w obszarze pracy tymczasowej, mamy kilka propozycji. Po pierwsze, umożliwienie agencjom pracy tymczasowej faktycznej kontroli warunków pracy, w tym zgodności umów z rzeczywistym sposobem wykonywania pracy, a jednocześnie umożliwienie oceny przestrzegania przez pracodawcę użytkownika obowiązków nałożonych ustawą, w tym respektowania zakazu powierzania prac niebezpiecznych. Zdajemy sobie sprawę, że tak naprawdę beneficjentem pracy pracownika tymczasowego jest pracodawca użytkownik i w dużym stopniu ma istotny wpływ na to, w jaki sposób praca jest wykonywana, natomiast konsekwencje związane na przykład z powierzeniem pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej w sytuacji, w której mamy do czynienia de facto ze stosunkiem pracy tymczasowej, będzie ponosiła agencja pracy tymczasowej. Dlatego formułujemy taką tezę, aby oprócz obowiązującej odpowiedzialności agencji pracy tymczasowej stworzono również taką możliwość, aby odpowiedzialność ponosił pracodawca użytkownik.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#DariuszGórski">Przez wiele lat postulowaliśmy o to, aby w ogóle wykluczyć możliwość powierzania pracy tymczasowej na podstawie umów prawa cywilnego. Wychodzimy z założenia, że jeżeli pracodawca użytkownik czy osoba, która jest beneficjentem pracy takiej osoby będąc ostatnim w łańcuchu, ma zwiększoną potrzebę zatrudnienia w określonym czasie, w określonym obszarze i jest tutaj realizacja jego doraźnej potrzeby, nie ma żadnych przeszkód, żeby taką zawrzeć umowę, na przykład zlecenia, bezpośrednio z osobą, z której pracy korzysta.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#DariuszGórski">Jeśli chodzi o nasze pozostałe postulaty związane z obszarem pracy tymczasowej, chcielibyśmy wprowadzić rozwiązania legislacyjne, które pozwalałyby nam sankcjonować nielegalne przypadki outsourcingu, które noszą znamiona pracy tymczasowej. Obserwujemy takie zjawisko, że nie tylko agencje, które posiadają certyfikaty korzystają z formuły outsourcingu, ale także podmioty, które takim certyfikatem się nie legitymują. Sugerujemy, aby wprowadzić przepis sankcyjny umożliwiający nakładanie grzywien za przypadki niedozwolonego outsourcingu, bo w momencie, gdy mamy do czynienia z agencją zatrudnienia, która legitymuje się certyfikatem na świadczenie usług pracy tymczasowej, tak naprawdę możliwość sankcjonowania takiego zdarzenia jest przez nas bardzo, bardzo utrudniona.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#DariuszGórski">Jeśli chodzi o zmiany w pozostałym obszarze działalności agencji zatrudnienia, widzimy potrzebę przekazywania informacji uprzednio, także w stosunku do podmiotów, które zamierzają świadczyć tego rodzaju usługi, tak aby świadczenie tych usług zostało poprzedzone specjalnym szkoleniem dla osób, które zamierzają taką działalność prowadzić. Chcielibyśmy także, aby już na etapie rejestracji działalności gospodarczej czy to w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej czy w KRS osoba, która zamierza taką działalność prowadzić, uzyskała informację, że jest to działalność uregulowana, która wymaga stosowania szczególnych… która jest obwarowana specjalnymi obostrzeniami wynikającymi z ustawy o promocji zatrudnienia. Do tej pory takiego wymogu nie ma.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#DariuszGórski">Chcielibyśmy także, aby umożliwiono nam prowadzanie kontroli w stosunku do osób, które nielegalnie świadczą usługi agencji zatrudnienia, ponieważ w aktualnie obowiązującym stanie prawnym, jeżeli ktoś nie ma statusu pracodawcy lub nie ma statusu przedsiębiorcy nie będzie podlegał naszej kontroli. I widzimy tu dualność, że kontroli nie będziemy mogli przeprowadzić, natomiast możemy prowadzić postępowanie o wykroczenie polegające na świadczenie nielegalnie tych usług. Wypełnienie tej luki jest dla nas szczególnie istotne.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#DariuszGórski">Mówiłem państwu na początku prezentacji o lokalu, w jakim prowadzona jest działalność agencji zatrudnienia. Chcielibyśmy, aby zostały zdefiniowane wymagania związane z tym jakim warunkom ten lokal powinien odpowiadać. Był taki czas, że w ogóle przepis dotyczący lokalu działalności agencji zatrudnienia został usunięty z ustawy o promocji zatrudnienia i instytutach rynku pracy. Na nasz wniosek i przez nas zgłaszane postulaty przepis ten wrócił, natomiast brak tych wymagań powoduje, że firmy, które korzystają z usług wirtualnych biur, czy przez takie przedsiębiorstwa-skrzynki pocztowe, uznają, że wymóg posiadania lokalu został przez nich spełniony, chociaż tak naprawdę nie można się tam z nikim skontaktować, nie można przeprowadzić kontroli, nie można pozyskać żadnej informacji, a przede wszystkim osoby, które korzystają z usług takiego podmiotu, mają do niego utrudniony dostęp. Chcielibyśmy, aby brak tego lokalu był warunkiem, czy parametrem, który skutkuje wykreśleniem z rejestru agencji zatrudnienia prowadzonego przez marszałka województwa.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#DariuszGórski">Bardzo istotne, jeśli chodzi o usługi agencji zatrudnienia i pracy tymczasowej jest podnoszenie świadomości prawnej. Nie tylko działania adresowane do samych agencji i do pracodawców użytkowników, ale także do osób, które często korzystają z tego typu formuły prac, do studentów, dla osób, których pierwszy kontakt z rynkiem pracy odbywa się właśnie poprzez agencję zatrudnienia i podmioty świadczące tego typu usługi. Niezmiennie apelujemy o stałą współpracę organów odpowiedzialnych za legalizację pobytu i pracy cudzoziemców oraz instytucji kontrolnych, aby wymiana informacji pozwoliła nam w sposób lepszy typować podmioty do kontroli, w których istnieje duże prawdopodobieństwo naruszania obowiązujących przepisów.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#DariuszGórski">Tyle prezentacji. Jeżeli macie państwo jakieś pytania, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WojciechSzarama">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WojciechSzarama">Proszę, otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciał zabrać głos, zadać jakieś pytanie? Prezentacja została przeprowadzona w taki sposób bardzo wyczerpujący, zaangażowany…</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzemysławKoperski">Jedynie można podziękować państwu za dobrą pracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#Głoszsali">Jasny temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BożenaBorysSzopa">Ja mam jedno pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WojciechSzarama">Proszę bardzo, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BożenaBorysSzopa">Ja mam świadomość, że kontrole w takich podmiotach są utrudnione, ale chciałabym się dowiedzieć, czy możecie państwo korzystać z uprawnienia, które daje państwu ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy, a więc wezwanie strony do urzędu? Czy zdarzają się takie wezwania i czy są odpowiedzi na te wezwania? Czy przedstawiciele firm się stawiają?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DariuszGórski">Sytuacje, w których mamy do czynienia z podmiotami, co do których działalności mamy podejrzenie, że działalność służy jedynie obchodzeniu obowiązujących przepisów, to niestety wzywanie i korzystanie z uprawnienia przeprowadzania czynności w siedzibie czy okręgowego inspektoratu pracy czy oddziału Państwowej Inspekcji Pracy nierzadko bywa nieskuteczna, gdyż te osoby nie stawiają się na wezwania, ignorują żądania inspektora pracy, a brak skutecznego doręczenia powoduje, że nawet, jeśli kierujemy doniesienia do prokuratury o utrudnianie, czy uniemożliwienie czynności kontrolnych, to prokuratura odmawia wszczęcia postępowania albo, jeśli jest już wszczęte, to je umarza ze względu właśnie na brak dowiedzenia, że osoba miała możliwość stawienia się w siedzibie inspektoratu, miała możliwość zareagowania na żądanie, a jednak w sposób celowy i świadomy uchybiła temu żądaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#WojciechSzarama">Ponieważ nie ma więcej pytań, zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#WojciechSzarama">Jeszcze na koniec chciałbym w naszym gronie przywitać panią poseł Joannę Frydrych w taki oficjalny sposób, bo oczywiście odnotowałem pani obecność wcześniej, ale myślałem, że to są pani zajęcia fakultatywne…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JoannaFrydrych">Nie. Skądże znowu.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WojciechSzarama">…a pan przewodniczący Wojciech Saługa poinformował mnie, że pani z determinacją dążyła, żeby zostać pełnoprawnym członkiem Komisji, prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JoannaFrydrych">Oczywiście. I udało się – miesiąc temu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#Głoszsali">Nie jest to łatwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WojciechSzarama">I w tym momencie… Tak, nie jest to łatwe, prawda?</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#WojciechSzarama">Dobrze, dziękuję państwu bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#WojciechSzarama">Zamykam posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Przypominam, że o 18.30 będziemy mieli posiedzenie z udziałem przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>