text_structure.xml 16.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TomaszŁawniczak">Szanowni państwo, otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam panie i panów posłów. Witam również zaproszonych gości. W szczególności witam przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury. Przepraszam, czy jest Ministerstwo Infrastruktury? OK, jest już połączony.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TomaszŁawniczak">Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Informuję również, że zgłoszenia do zabrania głosu w dyskusji posłów należy wysyłać na adresy sekretariatów poszczególnych Komisji. Jednocześnie informuję, że posłowie, członkowie Komisji obecni na sali obrad głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej. Wówczas nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej i nie używają tabletów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TomaszŁawniczak">Zanim przejdziemy do realizacji porządku dziennego, sprawdzimy kworum. Proszę o naciśnięcie dowolnego przycisku do głosowania. Mamy już na pulpicie do głosowania odpowiednie możliwości przycisków. Proszę wykonać czynność w celu stwierdzenia kworum. Za moment stwierdzimy kworum, ja oczywiście będę kontynuował nasze posiedzenie. Zanim będziemy głosować, na pewno będzie stwierdzone kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TomaszŁawniczak">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawki zgłoszonej w trakcie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne. Są to druki 2051 oraz 2054. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę o przedstawienie poprawki przedstawiciela klubu parlamentarnego Lewicy. Proszę bardzo, panie pośle. Oddaję głos. Pan poseł Dariusz Wieczorek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DariuszWieczorek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowni państwo, to jest krótka poprawka dotycząca długości okresu, w którym będzie można organizować okazjonalne kąpieliska. W tej chwili w projekcie ustawy jest wpisane, że będzie to 30 dni. Proponujemy, żeby było to 60 dni. Ta propozycja wynika z kilku rzeczy. Po pierwsze, 30 dni mieści się w ramach 60 dni. Mówimy przecież o okresie do 60 dni. W związku z tym, jeżeli ktoś będzie chciał to zorganizować na 20 czy 40 dni, to nie ma żadnego problemu, może to zrobić.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DariuszWieczorek">Po drugie, jeżeli to mają być miejsca okazjonalne, to jednak wychodzimy z założenia, że będzie to okres letni. Czyli lipiec i sierpień – 2 miesiące. W związku z tym, jeżeli ktoś już podejmuje decyzję o zorganizowaniu tego, to niewątpliwie ten zapis spowoduje, że zorganizowanie tego miejsca będzie dla niego dużo atrakcyjniejsze, niż gdyby obowiązywał zapis obejmujący 30 dni. To jest jednak kwestia nakładów, przygotowania, badania… To też kwestia jakichś środków finansowych, które trzeba będzie wydać.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DariuszWieczorek">Kolejna kwestia dotyczy argumentu, który się pojawiał – że wtedy doprowadzimy do tego, że to będzie kąpielisko. To nie będzie kąpielisko z tego względu, że kąpieliska, zgodnie z ustawą, mogą funkcjonować od 1 czerwca do 30 września, czyli przez okres 4 miesięcy. Tutaj natomiast mówimy o okazjonalnych miejscach, które – jeżeli ta poprawka znajdzie większość w polskim parlamencie – będą mogły funkcjonować do 2 miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DariuszWieczorek">Ostatnia kwestia to prośba do przedstawicieli ministerstwa i do rządu. Naprawdę, nie bójmy się tego typu poprawki. Zdajmy sobie sprawę, czego ona dotyczy. Ona dotyczy tego, że dzisiaj, na podstawie obecnie obowiązujących przepisów i obowiązującej ustawy, mamy w Polsce 189 takich okazjonalnych miejsc do kąpania. 189. W związku z tym, jeżeli rzeczywiście chcemy mówić o rozwoju turystyki i o tym, żeby dać możliwość wypoczynku harcerzom, młodzieży, starszym, emerytom, niepełnosprawnym, to dajmy również organizatorom turystyki możliwość organizowania tego typu miejsc. Chcę jeszcze raz podkreślić – w Polsce jest 9 tys. jezior. Aż się prosi, żeby przynajmniej na połowie tych jezior powstały takie okazjonalne miejsca. To byłoby 4,5 tys. tego typu miejsc do wypoczynku. Dzisiaj jest ich 189. Myślę, że fakt, że jest ich 189, wynika właśnie z tych obowiązujących 30 dni. Po prostu nikomu nie opłaca się ta procedura, która w tej ustawie jest upraszczana. Co do tego nie ma wątpliwości, bo ona jest upraszczana. Jednak nikomu nie opłaca się załatwiać toalety toi-toi, geodety czy badania wody na 20 czy 30 dni. Dlatego apeluję o przyjęcie tej poprawki. Wnosimy o to jako klub. W mojej i w naszej ocenie ta poprawka spowoduje, że przy okresie do 60 dni będzie większe zainteresowanie organizowaniem właśnie takich miejsc w Polsce. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TomaszŁawniczak">Dziękuję, panie pośle. Teraz proszę o przedstawienie stanowiska rządu. Pan minister Witkowski jest na wizji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#GrzegorzWitkowski">Tak, dzień dobry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TomaszŁawniczak">Dzień dobry. Oddaję głos, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#GrzegorzWitkowski">Nie chcę się za bardzo powtarzać, bo rozmawialiśmy już wielokrotnie. Wczoraj na posiedzeniu plenarnym Sejmu przy drugim czytaniu próbowałem tłumaczyć, na czym polega miejsce okazjonalnie, wykorzystywane do kąpieli, a na czym kąpielisko. Organizatorzy miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli mogą pójść tą szybką, uproszczoną ścieżką. Jednak nie chcemy tego nadużywać ze względu na bezpieczeństwo wypoczywających i zgodność z dyrektywą unijną dotyczącą zarządzania jakością wody. To są przesłanki do tego, żeby miejsca okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli były protezami, wyjątkami. Tak jak mówił pan poseł Wieczorek, one mają być uproszczeniem dla harcerzy, parafii czy Caritasu. Szczególnie teraz, w tym okresie. Teraz zmierzymy się z bardzo dużą liczbą dzieci np. z Ukrainy. Nie będą w stanie zrobić kąpielisk. Wydłużenie tego okresu działania kąpielisk do 60 dni może spowodować istotne ograniczenie bezpieczeństwa odpoczywających nad wodą oraz obniżenie jakości wody. Nie mówię, że musi to spowodować, tylko że może. Oczywiście, jeśli na 9 tys. jezior jest 189 kąpielisk, to jest to bardzo mało. Natomiast obecne rygorystyczne przepisy dotyczące tworzenia kąpielisk… Ponieważ to jest kompromis między utworzeniem kąpieliska a bezpieczeństwem. Kompromis zawsze jest zgniły, jednak my wolimy bezpieczeństwo dzieci. Jako ojciec 3 dzieci chciałbym wiedzieć, że kąpielisko jest jednak kąpieliskiem w rozumieniu polskich przepisów. Natomiast okazjonalne kąpielisko – z zachowaniem całej infrastruktury i WOPR-owskiej ochrony, ale z uproszczoną procedurą jego utworzenia, czyli zgłoszenie wodnoprawne, jedno okienko – jest jakąś protezą.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#GrzegorzWitkowski">Dziwię się też Biuru Legislacyjnemu Sejmu, które było tak aktywne przy innej naszej ustawie o polityce morskiej, że nie zwróciło szanownej Komisji i państwu posłom uwagi na to, że wydłużenie tego terminu do 60 dni może spowodować – a nawet na pewno spowoduje – wejście Polski na ścieżkę naruszeniową. Chodzi właśnie o tę dyrektywę o zarządzaniu jakością wody w kąpieliskach. Z tego tytułu to rekomenduję.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#GrzegorzWitkowski">Nie chcę się powtarzać, z całym szacunkiem dla pana posła Wieczorka. Ministerstwo Infrastruktury to rekomenduje, pozostając otwarte na zmiany w przyszłości. Zobaczymy, jak to będzie funkcjonować. Według mnie dzięki tej ustawie, którą – mam nadzieję – przyjmie dzisiaj Sejm, tych kąpielisk okazjonalnych będzie znacznie, znacznie więcej już w tym sezonie wakacyjnym. W tym trudnym sezonie, bo naprawdę będziemy mieć bardzo, bardzo dużą liczbę dzieci i młodzieży z Ukrainy. Zachęcam wszystkich do wykorzystywania przepisów tej ustawy. Jako organizator wielu obozów harcerskich i osoba, która pomagała organizować takie wypoczynki w parafiach, doskonale zdaję sobie sprawę, że nie obchodząc tej ustawy i nie cwaniakując, można tak zorganizować wypoczynek dzieci i młodzieży, żeby dwa różne współpracujące ze sobą podmioty mogły wykorzystać przynajmniej dwa miesiące wakacji na zorganizowanie okazjonalnego kąpieliska. Do tego oczywiście zachęcam, chociaż lepiej zrobić pełnoprawne, pełnokrwiste kąpielisko w porozumieniu z samorządem. To samorządy wiedzą, jak wygląda sytuacja – jak wyglądają grunty, jak wygląda infrastruktura. To one współpracują ze Strażą Pożarną i Policją. Jednak mamy czas ekstraordynaryjny. Bardzo proszę o negatywne zaopiniowanie tej poprawki i przejście już do przegłosowania projektu ustawy. Bardzo państwu dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TomaszŁawniczak">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo… Momencik, panie pośle, przy tego typu okazjach nie rozpoczynamy dyskusji. Dyskusja była podczas pierwszego i drugiego czytania. Jako przewodniczący dopuszczam do zabrania głosu po jednej osobie z jednej i z drugiej strony. Jednak jako pierwszy zgłaszał się pan poseł Marek Sawicki. Proszę bardzo. Ta strona, po której się opowie, nie zabiera już potem głosu. Jedynie Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekSawicki">Wysokie Komisje, panie ministrze. Powiem szczerze, że centralizm, który przyświeca pańskiej wypowiedzi, mnie zwyczajnie poraża. Powiem tak – tych kąpielisk będzie tysiące. Jest pytanie: czy lepiej, jeśli one są zgłaszane i wie o nich samorząd, Straż Pożarna i odpowiednie służby, czy lepiej, żeby było tak, jak jest? Czyli niech nie będą zgłaszane, nadal z tego korzystajmy. Jeśli przejdzie się pan wokół każdego jeziora, to zobaczy pan, że tych niezgłoszonych kąpielisk jest mnóstwo. W strumieniach, gdzie jest w miarę czysta woda, tych kąpielisk jest mnóstwo. Zbiorniki retencyjne są obsadzone tego typu ośrodkami. Powiem tak – widzę tutaj jakąś dziwną konkurencję między stałymi, renomowanymi ośrodkami z dostępem do wody i zorganizowaną infrastrukturą, które nagle boją się, że oto wejdzie nieograniczona konkurencja i zagrozi ich interesom. Nie wejdzie, bo ona już jest. Obozy i kolonie są cały czas organizowane. Jak pan doskonale wie, ja już żyję długo na tym świecie i wiem, że jak we wsi są organizowane kolonie, to nikt o to nie pyta ani na nic nie patrzy. Dzieci idą pod ochroną nauczyciela nad strumień i tam moczą w wodzie nogi i – za przeproszeniem – inne części ciała. Jeśli więc dajemy to otwarcie, to naprawdę nie widzę, o co my tutaj kruszymy kopie z tym „do 60 dni”. Dlatego ja jestem za poprawką pana posła Wieczorka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TomaszŁawniczak">Dziękuję bardzo. Był głos za. Proszę bardzo, pan poseł Czesław Hoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#CzesławHoc">Dziękuję, panie przewodniczący. Ja oczywiście w ramach uzupełnienia pana przewodniczącego Sawickiego. Po pierwsze, jest pewne, że jeżeli na 9 tys. jezior w Polsce jest 189 kąpielisk, to jest to za mało. Dlatego pierwsza moja uwaga i prośba dotyczy tego, że musimy podjąć działania systemowe, żeby rzeczywiście zwiększyć liczbę tych kąpielisk. To jest oczywiście warunek sine qua non, żebyśmy rozwiązali ten problem. Natomiast nie zgadzam się z panem przewodniczącym Sawickim dosłownie, aczkolwiek wiem, że ma szczerą i przyjazną intencję. Po pierwsze, tworzymy przecież okazjonalne kąpieliska. To nie jest tak, jak pan powiedział, że nie będzie można utworzyć żadnego kąpieliska. Tworzymy je. Przy 60 dniach pozostaje kwestia, o której mówił pan minister, czyli bezpieczeństwo. Proszę na 60 dni zapewnić ratowników. Samorządy zaraz będą utyskiwać, że nakłada się na nich taki i taki obowiązek. Rzeczywiście może być tak, że to będą praktycznie protezy i pozorne działania i wtedy dojdzie do pewnych działań, które nie chcielibyśmy, żeby zaistniały. Na przykład, jeśli chodzi właśnie o bezpieczeństwo. Nie mówię już o infrastrukturze, kwestiach żywnościowych, kwestiach pilnowania łańcucha epidemiologicznego, wszystkich tych kwestiach do rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#CzesławHoc">W każdym razie moja podpowiedź jest taka, że owszem, musimy systemowym rozwiązaniem zwiększyć liczbę kąpielisk. To na pewno trzeba robić w trybie pilnym. Natomiast te 30 dni jest wystarczające. To nie jest tak, że my coś blokujemy. Dajemy taką możliwość. Dlaczego pan przewodniczący mówi, że nie będzie można tworzyć kąpielisk? Po to jest ustawa, żeby okazjonalne kąpieliska były tworzone. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TomaszŁawniczak">Dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję. Szanowni państwo, wiem, że były kolejne zgłoszenia, ale tym razem już nie dyskutujemy. Za moment przystępujemy do głosowania. Zapytam jeszcze, czy Biuro Legislacyjne ma jakąś uwagę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JakubBennewicz">Chciałbym tylko zaznaczyć, że Biuro Legislacyjne oczywiście nie miało okazji odnieść się do tej poprawki z racji tego, że była ona zgłoszona w drugim czytaniu. Natomiast my ją rozumiemy jako poprawkę merytoryczną. Nie mamy uwag. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TomaszŁawniczak">Dziękuję. Szanowni państwo, proszę o przekazanie… Najpierw chcę sprawdzić kworum, żebyśmy stwierdzili je od strony formalnej. Proszę o wyświetlenie wyników głosowania dotyczących kworum. Szanowni państwo, podczas wspólnego posiedzenia Komisji jest obecnych 48 posłów. Stwierdzam, że jest kworum.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#TomaszŁawniczak">Szanowni państwo, są jeszcze zgłoszenia z zewnątrz, ale naprawdę nie dopuszczam już dyskusji. Zgłasza się jeszcze przedstawiciel strony społecznej. Za każdym razem możemy rozwijać tę dyskusję, ale teraz był już głos za i głos przeciw. Przechodzimy już do głosowania. Proszę bardzo o wyświetlenie pulpitu do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#TomaszŁawniczak">Kto jest za przyjęciem poprawki? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Czekamy na spłynięcie wyników.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#TomaszŁawniczak">Szanowni państwo, głosowało 44 posłów. Za było 22, przeciw – 21. Wstrzymał się 1. Stwierdzam, że poprawka została zaakceptowana przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#TomaszŁawniczak">Pozostaje wybór posła sprawozdawcy. Przypomnę, że wcześniej sprawozdawcą był poseł Jerzy Materna. Proponuję, żeby kontynuował swoją misję. Czy jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyMaterna">Tak, jest zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TomaszŁawniczak">Dziękuję. Czy są jakieś inne uwagi personalne? Nie ma. Szanowni państwo, stwierdzam, że poseł Jerzy Materna będzie posłem sprawozdawcą tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#TomaszŁawniczak">Na tym porządek dzienny został wyczerpany. Zamykam posiedzenie i informuję, że protokół z posiedzenia wraz z załączonym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariatach.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>