text_structure.xml
18.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSawicki">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam panią minister Annę Gembicką, pana ministra Marka Gróbarczyka, pana prezesa Janusza Janiszewskiego oraz pozostałych zaproszonych gości. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekSawicki">W porządku dziennym mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1731 i 1737).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekSawicki">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek. Sprzeciwu nie słyszę, a więc przechodzimy do realizacji porządku.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekSawicki">W czasie drugiego czytania zostały zgłoszone trzy poprawki. Nie widzę posła wnioskodawcy z sali sejmowej. Kto będzie referował poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ArturSzałabawka">Może pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekSawicki">Nie. Poprawki były poselskie. No tak, pan poseł Płażyński zgłaszał poprawki. A może Biuro Legislacyjne wie, co jest w tych poprawkach, bo powiem szczerze, że jestem przekonany, że pan poseł Płażyński też nie wie. Gdyby Biuro Legislacyjne było łaskawe i nam przybliżyło… Tak, bardzo proszę, bo nie będziemy czekać.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KonradNietrzebka">Dziękuję, panie przewodniczący. Konrad Nietrzebka, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KonradNietrzebka">Szanowni państwo, jeśli chodzi o poprawki, są to trzy poprawki, z których wynika następująca kwestia. Otóż w porównaniu ze sprawozdaniem Komisji po posiedzeniu poniedziałkowym w druku nr 1737 następujące zmiany.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KonradNietrzebka">Pierwsza to w art. 1 w zmianie drugiej do tej pory uchylany był art. 15zzzzl w tzw. ustawie COVID-owej z 2 marca 2020 r. Natomiast poprawka pierwsza, która została złożona w dniu 16 listopada, modyfikuje zmianę drugą w art. 1 w tym zakresie, że art. 15zzzzl nie jest uchylany, a ust. 1 w tym artykule „otrzymuje brzmienie” i „uchyla się ust. 2–4”. To jest poprawka pierwsza. Ten artykuł dotyczy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i kwestii wykonywania lotów z użyciem systemów bezzałogowych przez statki powietrzne.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KonradNietrzebka">Druga poprawka dotyczy skreślenia…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekSawicki">Tak. Jeśli chodzi o poprawkę pierwszą, już wiemy, o co chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszAziewicz">Wiemy, o co chodzi? Poprawki potrzebują uzasadnienia…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekSawicki">Tak? Tak to zrozumiałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszAziewicz">Mogę, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekSawicki">Bardzo proszę. Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszAziewicz">Jednak uważam, że nie powinno tak być, że poprawki składane są bez uzasadnienia. Pan legislator nam je zaprezentował, ale od strony legislacyjnej, mówiąc, co zmienia się w poszczególnych artykułach. Chciałbym się dowiedzieć, jaka jest intencja autora, jaki jest sens tej poprawki, na ile ta sytuacja, która miała miejsce jeszcze wczoraj, różni się od tej, która ma mieć miejsce dzisiaj. Myślę, że mam prawo do tego rodzaju informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekSawicki">Zanim przyjdzie autor, widzę, że strona rządowa zgłasza chęć wyjaśnienia. Bardzo proszę, panie ministrze, o wyznaczenie osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekGróbarczyk">Poproszę pana prezesa Janiszewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanuszJaniszewski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, przede wszystkim kwestia jest tego rodzaju, że oczywiście zostały uchylone ust. 2–4, dotyczące przede wszystkim dotacji z budżetu państwa, która nie mogła być przekazana w ten sposób, tylko musi się to odbyć z funduszu COVID. Kwestia dotyczy tego, że chyba przypadkowo całościowo zostało usunięte to, co nie powinno być usuwane, przede wszystkim z tego względu, że zapis art. 15zzzzl był bardzo dobry pod względem bezpieczeństwa w ruchu lotniczym. Po prostu, w wyniku dodatkowej analizy stanu faktycznego i prawnego, uzasadnione wydaje się, że ten artykuł co do zasady powinien zostać – oczywiście w zmienionej formie, z uchyleniem ust. 2–4.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JanuszJaniszewski">A dlaczego? Ponieważ w wyniku wejścia w życie obowiązku informacyjnego wszyscy użytkownicy bezzałogowych statków powietrznych zobowiązani byli do zgłaszania swoich lotów w systemie informatycznym PansaUTM, tak jak mówiłem przedwczoraj na posiedzeniu Komisji, jedynym wdrożonym na świecie operacyjnym systemie do przetwarzania planów lotów misji bezzałogowych statków powietrznych. Możliwe również stało się właśnie zbieranie informacji o wszystkich operacjach bezzałogowych statków powietrznych, wykonywanych w polskiej przestrzeni powietrznej oraz ich przetwarzanie w celu poprawy poziomu bezpieczeństwa wszystkich jej użytkowników, nie tylko bezzałogowych, ale również załogowych statków powietrznych. Chciałbym nadmienić, że system PansaUTM jest wdrożony na wszystkich 15 lotniskach i we wszystkich sektorach Służby Informacji Powietrznej. W tym momencie mamy możliwość zarządzania bezzałogowymi statkami powietrznymi.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JanuszJaniszewski">Na przestrzeni obowiązywania ustawy informacje przetwarzane przez agencję pozwoliły właśnie m.in. na realizację operacji związanych z transportem sprzętu medycznego, próbek i testów na COVID oraz innych jeszcze zadań dla służby zdrowia. Dodatkowo wskazać należy, że informacje o wykonywanych operacjach bezzałogowych statków powietrznych przekładają się na zapewnienie porządku i bezpieczeństwa publicznego, co w dzisiejszych czasach wydaje się dość ważne, ponieważ mamy informacje o każdym bezzałogowym statku powietrznym znajdującym się w powietrzu i o każdym użytkowniku takiego statku, czyli po prostu o operatorze dronów, który najczęściej jest certyfikowany. Mamy więc pełen zbiór informacji w środku systemu teleinformatycznego, który jest zainstalowany i który był współtworzony przez PAŻP.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JanuszJaniszewski">Powtórzę może jeszcze to, co mówiłem przedwczoraj, że w samym 2020 r. agencja odebrała ponad 296 tys. zgłoszeń. To jest prawie 300 tys. operacji bezzałogowych statków powietrznych zgłoszonych do systemu PansaUTM, a samego lotnictwa ogólnego, czyli małych awionetek, jak państwo widzą, w 2020 r. było 268 tys. Czyli widać, że liczba operacji bezzałogowych statków powietrznych przewyższyła liczbę operacji lotnictwa ogólnego. Natomiast w 2021 r. do 14 listopada – najnowsze dane – jest już ponad 500 tys. takich operacji.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#JanuszJaniszewski">Jest to niezmiernie ważne dla nas jako zarządzających polską przestrzenią powietrzną, ale nie tylko nią, ponieważ zarządzamy też przestrzenią powietrzną nad wodami terytorialnymi i nad połową Bałtyku, bo Rejon Informacji Powietrznej Warszawa (FIR Warszawa) rozciąga się do połowy Bałtyku. Chodzi o to, żebyśmy mieli informację o każdym ruchu bezzałogowego statku powietrznego, jak również innych, załogowych statków powietrznych, co wpływa przede wszystkim, jak nadmieniłem na wstępie, na wzrost bezpieczeństwa w ruchu lotniczym, możliwość płynnego zarządzania przestrzenią powietrzną, jak i możliwość przetwarzania wszelkich informacji, oczywiście z uwzględnieniem innych przepisów dotyczących użytkowników i operatorów bezzałogowych statków powietrznych.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#JanuszJaniszewski">Panie przewodniczący, to tak w skrócie, jeśli można, żeby obrazowo pokazać, o co chodzi tak naprawdę i jakie możliwości daje art. 15zzzzl.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekSawicki">Dziękuję bardzo, panie prezesie. Rzeczywiście bardzo skrótowo i klarownie wyjaśnił pan istotę poprawki pierwszej, więc myślę, że już żaden z posłów nie ma wątpliwości. Pan poseł Aziewicz dalej wątpi.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszAziewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, widzę jednak rozbieżność pomiędzy przedstawicielem rządu a posłem wnioskodawcą. Pan poseł nie przedstawił nam tych poprawek w trakcie drugiego czytania, nie mamy uzasadnienia, więc może pan poseł wnioskodawca odniesie się do tego, co powiedział pan prezes, żebyśmy rozumieli, jak głosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekSawicki">Bardzo proszę. Jeśli pan poseł wnioskodawca chce jeszcze uzupełnić i poprawić po panu prezesie, to przecież zawsze może.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KacperPłażyński">Poseł wnioskodawca występował w imieniu swojego klubu Prawa i Sprawiedliwości, więc nie wiem tak naprawdę, panie przewodniczący, czy formalnie jestem wnioskodawcą, ale to tak na marginesie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KacperPłażyński">Zapoznałem się wcześniej z uzasadnieniem ze strony agencji. Myślę, że ono jest klarowne i jasne. W pełni je popieram.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekSawicki">Ale nie sugeruje pan przewodniczący, że mamy przerwać posiedzenie Komisji i zaprosić przewodniczącego klubu pana Terleckiego, żeby wyjaśnił nam istotę poprawek?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KacperPłażyński">Myślę, że pan prezes… Przepraszam za swoje niewielkie spóźnienie na posiedzenie Komisji, ale mogę tylko powtórzyć to, co już powiedziałem. Panie przewodniczący, myślę, że pan prezes, z którym wczoraj rozmawiałem, przedstawił to doskonale.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszAziewicz">Ale przepraszam bardzo, bo rzeczywiście jest wcześniej… Może nie wszystko zrozumiałem, ale mam wrażenie, że pan prezes zakwestionował te poprawki, które w imieniu klubu złożył pan poseł Płażyński. Czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekSawicki">Panie pośle…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszAziewicz">Dobrze, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekSawicki">Panie pośle, mamy jasność. Jednak z pisemnego uzasadnienia wynika, że do reprezentowania poprawek i prezentowania ich na posiedzeniu Komisji upoważniony jest pan poseł Płażyński, a pan poseł Płażyński nie zakwestionował wypowiedzi pana prezesa Janiszewskiego. W związku z tym uważam, że w tym punkcie dyskusję wyczerpaliśmy i musimy podjąć decyzję.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MarekSawicki">Kto z państwa jest za tym, żebyśmy przyjęli poprawkę pierwszą? Proszę się przygotować do głosowania. Chwilę poczekamy. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MarekSawicki">Kto jest za tym, żeby przyjąć pierwszą poprawkę? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o wynik.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#MarekSawicki">Głosowało 11 posłów. Za – 7, przeciw – 1, wstrzymało się 3 posłów.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#MarekSawicki">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#MarekSawicki">Kto z państwa uzasadnia drugą poprawkę? Czy pan poseł Płażyński, czy wyznacza kogoś do uzasadnienia? Jeśli nie, to proszę Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KonradNietrzebka">Jeśli chodzi o poprawkę drugą, którą należy przegłosować łącznie z poprawką nr 3, to te poprawki przede wszystkim… Poprawka druga skreśla art. 9–11, w związku z czym konieczne jest również dokonanie korekty w artykule dotyczącym wejścia w życie tych przepisów, czyli art. 13 pkt 1 lit. a). To tyle. To czysta legislacja. Natomiast, jeśli chodzi o merytoryczne uwarunkowania, to być może ewentualnie ktoś z przedstawicieli wnioskodawców mógłby to wyjaśnić. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekSawicki">Panie ministrze, nie jestem prawnikiem. Chciałbym wiedzieć, co ta poprawka ewentualnie zmienia. Bardzo proszę, pani minister. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AnnaGembicka">Bardzo dziękuję. Doprecyzowanie zapisów ustawy o działach administracji rządowej przez wykreślenie melioracji z działu rozwój wsi i przypisanie jej do działu gospodarka wodna w rzeczywistości nie przenosiło żadnych zadań, bo wszystkie zadania związane z melioracją już wcześniej zostały przeniesione ustawą – Prawo wodne. Również z części budżetowej, za którą odpowiada Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zostały przesunięte niezbędne środki związane z tymi zadaniami.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#AnnaGembicka">W naszej gestii jako MRiRW pozostają jedynie środki, o które wnioskujemy co roku w ramach rezerwy celowej. To jest 40 mln zł, które stanowią wsparcie dla rolników zrzeszonych w spółkach wodnych. One są przeznaczane na utrzymanie urządzeń melioracji wodnych znajdujących się na ich gruntach rolnych. Dlatego nie jest możliwe przekazanie przez MRiRW do Ministerstwa Infrastruktury więcej środków na realizację zadań w obszarze gospodarki wodnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekSawicki">Pani minister sugeruje, że pan minister Gróbarczyk jednak przegrał tę potyczkę z wicepremierem Kowalczykiem?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AnnaGembicka">Ależ absolutnie niczego tutaj nie sugeruję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekSawicki">Otwieram dyskusję. Pan poseł Aziewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#TadeuszAziewicz">Powiem szczerze, że trochę jestem zszokowany całą sytuacją, bo wczoraj rozmawialiśmy na ten temat. Komisja właściwie jednogłośnie poparła… Przedwczoraj?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MarekSawicki">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszAziewicz">Przedwczoraj. Słusznie. Czas w Sejmie szybko leci. Komisja jednogłośnie poparła projekt regulacji. Co właściwie się wydarzyło w ciągu tych dwóch dni? Czy ministerstwo pozyskało jakąś nową wiedzę, której nie miało w poniedziałek? Tego rodzaju wiedza, którą nam przedstawiła pani minister, chyba była dostępna również w poniedziałek, a takiej informacji nie usłyszałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MarekSawicki">Panie pośle, gdzie drwa rąbią, tam wióry lecą. Zdarza się. Pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#TadeuszAziewicz">Chyba, że rządzenie tak wygląda w tej chwili. Okej.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AnnaGembicka">Szanowni państwo, od początku podnosiliśmy, że jeżeli chodzi o środki na spółki wodne, siłą rzeczy one zrzeszają rolników. W związku z tym środki dotyczące utrzymania melioracji wodnych znajdujących się na gruntach rolnych powinny zostać w gestii MRiRW.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MarekSawicki">Panie pośle, to jest bardzo proste. Środki u ministra rolnictwa i rozwoju wsi, zadanie u ministra infrastruktury.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#TadeuszAziewicz">Dobrze. Tak. Rozumiem, że rząd zmienił zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MarekSawicki">Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos? Nie. W związku z tym, proszę państwa, przystępujemy do przegłosowania łącznie poprawek drugiej i trzeciej.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#MarekSawicki">Kto jest za przyjęciem poprawek drugiej i trzeciej? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyniku.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#MarekSawicki">Głosowało 12 posłów. Za – 8, nikt nie był przeciw, 4 posłów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#MarekSawicki">Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#MarekSawicki">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Wydaje się, że wiceprzewodniczący Materna godnie reprezentował naszą Komisję na plenarnym posiedzeniu Sejmu, więc proponuję, żeby pan poseł Materna był dalej sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#MarekSawicki">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja tę propozycję przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#MarekSawicki">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję państwu ministrom. Dziękuję panu prezesowi. Dziękuję państwu posłom. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>