text_structure.xml
15.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSawicki">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam posłów, witam zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekSawicki">Informuję, że posiedzenie Komisji zostało zwołane przez Marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu. Posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekSawicki">Przystąpimy do stwierdzenia kworum, jeżeli obsługa, sekretariat jest gotowy. Za chwilę coś się nam pokaże. Jest. Stwierdzamy kworum. Proszę przyciskać guziczki dowolnego koloru i nie zapomnieć o zaakceptowaniu. Pan poseł Hoc już zdążył, pani poseł Szymańska jest w trakcie. Już pani poseł? Pani poseł już. Bardzo proszę o podanie wyniku. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekSawicki">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 sierpnia do 31 grudnia bieżącego roku. Otrzymaliście państwo propozycje do planu pracy w formie tabelarycznej. Po poprawkach tabela uwzględnia tematy, które nie zostały zrealizowane w pierwszym półroczu bieżącego roku oraz zgłoszone przez posłów, panią Urszulę Zielińską i pana Dariusza Wieczorka. Wprowadzone zmiany dotyczą pozycji nr 2 z tabeli. Jest to temat, który miał być zrealizowany na ostatnim odwołanym posiedzeniu. Kolejna zmiana dotyczy pozycji nr 17. Planowaliśmy, żeby posiedzenie to odbyło się wspólnie z Komisją Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, ale prezydium Komisji nie jest zainteresowane przeprowadzeniem wspólnego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarekSawicki">Jeżeli chodzi o propozycje zgłoszone przez panią poseł Urszulę Zielińską, tematy dotyczące morskich obszarów chronionych, planów zagospodarowania przestrzennego obszarów morskich oraz wdrożenia wspólnej polityki rybołówstwa zostały już przez Komisję zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MarekSawicki">Otwieram teraz dyskusję. Jeżeli państwo chcą zabrać głos, chcą uzupełnić porządek, bardzo proszę. Proponuję, żeby we wrześniu rozpatrzyć skierowaną do Komisji przez Marszałek Sejmu informację z wykonania w 2019 roku programu wieloletniego „Program ochrony brzegów morskich” wraz z harmonogramem prac na rok 2020 z druku nr 319. Jest to uzupełnienie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MarekSawicki">Czy ktoś chciałby zabrać głos? Pan poseł Wieczorek musi być pierwszy. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DariuszWieczorek">Sygnalizuję jedynie w kontekście lasów. Wraz z panią poseł uczestniczyliśmy w dyskusjach dotyczących lasów. Sygnalizuję panu przewodniczącemu, że w Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych jest koncepcja wizytacji w Lasach Państwowych w październiku. Możemy spróbować połączyć ze sobą te dwa tematy. Sygnalizuję, że na posiedzeniu Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych był temat Lasów Państwowych. Pan przewodniczący Suski zapowiedział, że zabierze nas do Lasów Państwowych. W związku z tym po to, żeby nie robić tego osobno, być może warto zrobić wspólne posiedzenie Komisji z Komisją do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych, dlatego że jest tam planowane wyjazdowe posiedzenie w Lasach Państwowych. Sygnalizuję to, żeby po prostu dogadać się z panem przewodniczącym Suskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekSawicki">Dziękuję. Pani poseł Zielińska.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#UrszulaZielińska">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu i prezydium za zaakceptowanie większości punktów, jakie zgłosiłam do planu pracy. Pytam troszeczkę technicznie, ponieważ mamy ambitny plan pracy, i bardzo dobrze. Mamy po cztery, pięć punktów na miesiąc. Czy pan przewodniczący spodziewa się, że w drugiej połowie roku posiedzenia Komisji będą się odbywały częściej niż w pierwszej połowie roku? Jak pan przewodniczący widzi częstotliwość posiedzeń? Czy damy radę przepracować plan, który jest teraz, w obecnym kształcie?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekSawicki">Jeżeli chodzi o kwestię częstotliwości posiedzeń, miejmy nadzieję, że koronawirus nie będzie nas przygniatał. Wraz z prezydium Komisji będziemy jeszcze wszystko przeglądali. Założeniem jest takie, żebyśmy przed każdym posiedzeniem Sejmu, w przeddzień postarali się zrobić przynajmniej jedno albo dwa posiedzenia. Jeżeli będzie możliwość w trakcie posiedzenia Sejmu, tak jak dzisiaj, oczywiście także będziemy z tego korzystać. Gdyby skończył się obowiązek czy możliwość odbywania posiedzeń na odległość, wtedy będziemy mieć większy wybór sal. Wówczas częstotliwość posiedzeń Komisji może być zdecydowanie większa. Pan poseł Marchewka.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałbym zgłosić dodatkowy temat do ambitnego planu pracy. Rzeczywiście w drugim półroczu mamy dużo ciekawych i ważnych tematów do omówienia i przedyskutowania. Chciałbym zwrócić uwagę na jedną kwestię, która jak myślę, jest bardzo istotna. Chciałbym mianowicie rozszerzyć proponowane tematy o informację na temat obecnej sytuacji, a także planów rozwoju Polskiej Żeglugi Morskiej. Przez ostatnie trzy lata był tam zarząd komisaryczny. Kilka tygodni temu został powołany nowy dyrektor. Myślę, że dobrze by było, gdyby Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej mogła zapoznać się z planami rozwoju, a także aktualną sytuacją finansową największego polskiego armatora.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ArkadiuszMarchewka">Oczywiście jednym z tematów, jakie zostały zgłoszone do planu pracy, jest między innymi sytuacja polskich przewoźników promowych, w tym Unity Line. Unity Line jest spółką córką Polskiej Żeglugi Morskiej. Uważam, że powinniśmy porozmawiać o sytuacji Polskiej Żeglugi Morskiej jako największego polskiego armatora, zapoznać się z bieżącymi informacjami, nawet z aktualnym standingiem finansowym firmy, dlatego że przez ostatnie dwa lata dochodziły do nas różne informacje, które często też się nie potwierdzały. Myślę, że jako Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powinniśmy przedyskutować ten temat. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekSawicki">Dziękuję bardzo. Pan poseł Szałabawka, potem pan poseł Hoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ArturSzałabawka">Oddaję głos panu posłowi Hocowi, ponieważ my w jednej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#CzesławHoc">Dziękuję, panie przewodniczący. Rzeczywiście w jednej sprawie. Przesłałem do pana przewodniczącego Komisji dwie kwestie. Odczytam je teraz, dobrze? Jeżeli Wysoka Komisja uzna to za stosowne i zasadne, bardzo proszę o umieszczenie ich w tegorocznym planie. Mam dwie następujące kwestie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#CzesławHoc">Pierwszą kwestię zatytułowałem w ten sposób: „Kształtowanie morskiej polityki edukacyjnej z jednolitą jakością kształcenia w zawodach podległych ministrowi gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej; przekazanie średnich szkół morskich i żeglugi śródlądowej ministrowi gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej”. Chodzi oczywiście o jakość kształcenia morskiego zgodnie z Międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht. Powrót szkół do resortu zapewni kształtowanie morskiej polityki edukacyjnej w Polsce, przekazywanie subwencji na łączne utrzymanie szkół, jednolitą jakość kształcenia w zawodach podległych ministrowi, bezpośrednią współpracę z podległymi ministrowi Akademią Morską w Szczecinie i Uniwersytetem Morskim w Gdyni, należyte wyposażenie szkół w sprzęt niezbędny do kształcenia mechaników okrętowych i nawigatorów morskich. To jest moja propozycja. Bardzo proszę Wysoką Komisję o akceptację tego punktu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#CzesławHoc">I drugi punkt być może o regionalnym znaczeniu. Chodzi o zintegrowaną strategię rewitalizacji Jeziora Jamno. Jezioro Jamno jest zaklasyfikowane jako dziewiąte pod względem wielkości jezioro w Polsce oraz trzecie w województwie zachodniopomorskim. Jest to unikatowe jezioro przybrzeżne połączone z Morzem Bałtyckim poprzez Kanał Jamneński. Obecnie jest realnie zagrożone katastrofą ekologiczną. Oddziaływanie ewentualnej katastrofy ekologicznej na nasze środowisko, na walory krajobrazowe i turystyczne Pomorza Środkowego to bardzo istotna kwestia. Proszę Wysoką Komisję o akceptację także dla tego punktu, jeżeli jest to możliwe. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarekSawicki">Dziękuję bardzo. Wydaje mi się, że kształtowanie morskiej polityki edukacyjnej można zmieścić w naszym programie w 11. punkcie planu pracy. Jeżeli chodzi o wnioski zgłoszone przez pana posła Wieczorka, pana przewodniczącego Marchewkę i pana posła Hoca, myślę, że gdyby Wysoka Komisja raczyła upoważnić prezydium do nadania ostatecznego kształtu porządkowi, planowi pracy, który przyjęliśmy, to byśmy to zrobili i wysłali na państwa adresy mailowe. Pan poseł Wieczorek.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DariuszWieczorek">Tak, jeszcze jeden temat, dlatego że i tak on wyjdzie. Z tego, co wiem, pewnie będzie prośba o zwołanie posiedzenia Komisji. Proszę o to, żeby uwzględnić także sytuację stoczni remontowych. Jest duży problem, jeżeli chodzi o plany dotyczące restrukturyzacji Gryfii, jak też duży problem finansowy, jeżeli chodzi o Nautę. Jeszcze przed COVID-em, przed epidemią, mieliśmy okazję poświęcić jedno posiedzenie Komisji temu tematowi. Myślę jednak, że warto by było, żeby gdzieś to uwzględnić. A z propozycją, żeby ustaliło to prezydium, absolutnie się zgadzam.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekSawicki">Pan przewodniczący Marchewka mówi, że punkt trzeci wyczerpuje ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Mógłby wyczerpywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekSawicki">Mógłby, więc ewentualnie rozszerzymy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DariuszWieczorek">No właśnie, możemy ewentualnie tam. Akurat Arek doskonale wie, o co chodzi. Tak, tak, to trochę co innego, ale ma związek, stocznie remontowe są z tym połączone. Jasne. Wiemy, o co chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekSawicki">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#DariuszWieczorek">Nie ma problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Byłoby to we wrześniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekSawicki">Panie i panowie posłowie, rozumiem, że propozycje uzupełniające porządek zostały zgłoszone. Czy wobec mojej propozycji upoważnienia prezydium do ostatecznego sformułowania porządku, planu pracy na najbliższe półrocze są jakieś uwagi? Czy państwo wyrażają na to zgodę? Proszę bardzo, jeszcze pani.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MariaSkubniewska">Dzień dobry państwu. Maria Skubniewska. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MariaSkubniewska">W punkcie szóstym mamy informację na temat sytuacji finansowej i planów rozwojowych Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, a za miesiąc, w listopadzie, mamy punkt dziesiąty, a w nim informację Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na temat sytuacji polskich przewoźników promowych Unity Line i Polferries. Mam skromną propozycję, żeby skompresować te dwa punkty w jeden, dlatego że jest to krótki okres. Jeżeli zaczniemy informację w październiku, będę miała trudności, żeby przedstawić państwu coś nowego w listopadzie. Czy możemy zrobić z tego jeden punkt?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DariuszWieczorek">Może dodać to do Polskiej Żeglugi Morskiej? Łączy się to w logiczną całość.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekSawicki">Proszę bardzo, pan poseł przewodniczący Marchewka.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Uważam, że uwaga ta jest słuszna. Myślę, że warto rozpatrywać sytuację Unity Line oraz Polferries w kontekście punktu szóstego, gdzie jest Polska Żegluga Bałtycka. Może warto, żebyśmy dołączyli do tego temat Polskiej Żeglugi Morskiej, o którym mówię, wtedy byłby i armator, i spółka promowa, która do niego należy. Moglibyśmy przedyskutować to kompleksowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#CzesławHoc">Punkt szósty z dziesiątym?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#DariuszWieczorek">Tak, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Punkt szósty razem z dziesiątym. Wtedy byłby on uzupełniony o kwestię Polskiej Żeglugi Morskiej. Moglibyśmy wtedy kompleksowo mówić o całej grupie kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekSawicki">Ok. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Jeszcze pani, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MariaSkubniewska">Przepraszam bardzo, jeżeli można. Czy możemy połączyć to z punktem dziesiątym? W Polskiej Żegludze Morskiej jest nowy dyrektor, więc dajmy mu trochę czasu. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekSawicki">Pani dyrektor, widzę, że jest zgoda Komisji. Wobec zgody, jaką państwo posłowie wyrazili na dzisiejszym posiedzeniu, stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#MarekSawicki">Zamykam obrady. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>