text_structure.xml
61.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie na wspólnym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych oraz posiedzeniu Komisji Gospodarki i Rozwoju. Czynię to w imieniu dwóch prezydiów, zarówno Komisji Finansów Publicznych, jak i Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, witam bardzo serdecznie przybyłych gości na czele z panem ministrem Waldemarem Budą wraz ze współpracownikami. Witam panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, porządek dzienny posiedzenia przewiduje dzisiaj rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez skarb państwa ubezpieczeniach eksportowych oraz niektórych innych ustaw (z druków nr 3458 i 3485). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Dziś na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez skarb państwa ubezpieczeniach eksportowych oraz niektórych innych ustaw (z druków nr 3458 i 3485). W czasie drugiego czytania zgłoszono, szanowni państwo, 6 poprawek. Sejm skierował projekt ustawy wraz z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejKosztowniak">Rozpatrywanie poprawek będzie odbywało się w następującym porządku: ewentualne uzasadnienie posła zgłaszającego poprawkę, stanowisko rządu do poprawki przedłożonej przez posła, ewentualne uwagi ze strony Biura Legislacyjnego i oczywiście głosowania poprawek, jeżeli będzie takie życzenie. Czy są…? Proszę państwa, chciałem zapytać, czy jest sprzeciw wobec powyższej propozycji rozpatrywania – pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska poprosiła o głos.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym poprosić pana przewodniczącego, żeby to nie było ewentualne, tylko żeby te poprawki były uzasadniane przez wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, zwyczajem tej Izby jest to, że to poseł o tym decyduje. Mamy obowiązek zapoznania się z poprawkami, które do nas wpływają. Jeżeli takie będzie życzenie ze strony posła wnioskodawcy, to jak najbardziej, niemniej jednak ja pozostanę przy pewnej tradycji, która przez wiele, wiele kadencji się kształtowała.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, tym samym przystępujemy do rozpatrywania poprawek.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę pana przewodniczącego Wojciecha Zubowskiego o przedstawienie poprawki, jeżeli sobie oczywiście tego życzy. Myślę, że tak będzie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechZubowski">Szanowni państwo, bardzo krótko.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WojciechZubowski">Poprawka nr 1 jest poprawką o charakterze redakcyjnym. W zasadzie zwykle udzielilibyśmy Biuru Legislacyjnemu upoważnienia do tego, żeby takie zmiany wprowadziło. Tutaj, tylko w związku z tym, że zmienia się art. 13 konieczna jest zmiana odesłania, by to uporządkować i tego ta poprawka dotyczy. To cała filozofia.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejKosztowniak">Serdecznie dziękuję, panie przewodniczący za wystąpienie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o stanowisko rządu do tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejKosztowniak">Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda:</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#AndrzejKosztowniak">Oczywiście stanowisko pozytywne.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#AndrzejKosztowniak">Czy są uwagi ze strony Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ŁukaszNykiel">Nie ma uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, czy będziemy głosować tę poprawkę, czy przyjmujemy ją…? Pani przewodnicząca?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejKosztowniak">W takim razie przyjęliśmy bez uwag poprawkę nr 1.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do poprawki nr 2, która łączy się, szanowni państwo, z poprawką nr 4.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejKosztowniak">Czy pan przewodniczący będzie zabierał głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechZubowski">Tak, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WojciechZubowski">Projekt poprawki państwo mają, natomiast…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejKosztowniak">Tak. Nie spojrzałem, proszę mi wybaczyć.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę Koalicję Obywatelską o przedstawienie poprawki, jeżeli sobie tego życzy.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejKosztowniak">Nikt jej nie przedstawia, w takim razie bardzo proszę stanowisko rządu do poprawki…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nikt jej nie przedstawia? Pan poseł Rosati przedstawia.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejKosztowniak">Tak, bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję i przepraszam, panie przewodniczący. Jest taki harmider na sali i nie usłyszałem pańskiego pytania.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DariuszRosati">Chciałbym bardzo krótko uzasadnić poprawkę nr 2. Mówiliśmy o tym podczas debaty, podczas drugiego czytania. Jest to propozycja skreślenia całego fragmentu dotyczącego zmian w prawie farmaceutycznym. Mówiliśmy o tym, że te zmiany, zgłoszone w pierwszym czytaniu, wykraczają poza zakres oryginalnego przedłożenia; nie były przedmiotem konsultacji społecznych; powinny być zgłaszane przez kogoś z rządu, już jeżeli, to popierane przez ministra zdrowia, a nie przez ministra rozwoju i technologii; i sprawiają wrażenie wrzutki wywołanej działaniami lobbingowymi. Pod wieloma względami jest to poprawka, która nie tylko nie pasuje, ale także jest czynnikiem, który psuje proces stanowienia prawa. Wielokrotnie o tym mówiliśmy, coraz częściej państwo uciekają się do takich wrzutek. To jest praktyka naganna, jeśli chodzi o legislację. Dlatego gorąco apeluję do Komisji… Kolejny raz apeluję do pana przewodniczącego Gawędy, żeby w ogóle wycofał, ale w tej chwili to już nie jest jego własność, zdaje się, bo to już jest część sprawozdania. W związku z tym apeluję do wszystkich, żeby skreślić po prostu art. 2, a wraz z nim skreślić art. 12, który bezpośrednio łączy się z tym artykułem.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję za to uzasadnienie do poprawek nr 2 i 4 łącznie.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę Biuro Legislacyjne, a później oddaję głos panu przewodniczącemu Zubowskiemu. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ŁukaszNykiel">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, chcielibyśmy tylko wspomnieć, że poza tym formalizmem, o którym już pan przewodniczący mówił, czyli, że należy głosować łącznie poprawki nr 2 i 4, należy wspomnieć, że w razie przyjęcia tych poprawek, spowoduje to bezprzedmiotowość poprawki nr 3. Czyli w realiach Komisji, przyjęcie poprawek nr 2 i 4 będzie znaczyło automatycznie opinię negatywną o poprawce nr 3.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ŁukaszNykiel">Jeśli chodzi o uwagi merytoryczne, to uwag tutaj nie mamy, legislacyjnych – również. Swoje zdanie na temat nowelizacji prawa farmaceutycznego w tym projekcie wyraziliśmy w trakcie rozpatrywania.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejKosztowniak">Oddaję głos przewodniczącemu Wojciechowi Zubowskiemu. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WojciechZubowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WojciechZubowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, kilka słów, co do wypowiedzi ze strony parlamentarzystów opozycji, które padły przy projektowaniu. Proszę państwa, pierwsza rzecz – jak najbardziej właściwą Komisją do zajmowania się tą sprawą jest Komisja Gospodarki i Rozwoju oraz Komisja Finansów Publicznych. Ci z państwa, którzy mówią o tym, że tym powinna zajmować się Komisja Zdrowia chyba nie zauważają jednej kwestii. My tutaj regulujemy kwestie dotyczące m.in. obrotu i kwestii gospodarczych, a nie kwestii związanych z tym, co jest na liście leków refundowanych, nie kwestii związanych z tym, jakiego rodzaju dawka insuliny ma być przez kogoś przyjęta itd. Ponadto przypomnę, że pan minister potwierdził jeszcze wczoraj, że ten projekt był konsultowany z Ministerstwem Zdrowia. To jest pierwsza uwaga, na którą chciałem zwrócić uwagę.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WojciechZubowski">Druga rzecz, proszę państwa, owszem, mogą pojawić się zastrzeżenia zgłaszane przy tym projekcie, jak i przy innych, związane z trybem wprowadzania. To nie pierwszy raz i zakładam, że nie ostatni. Tylko miejcie państwo świadomość jednego – że gdybyśmy tych poprawek nie przyjęli, to najprawdopodobniej, biorąc pod uwagę liczbę posiedzeń Sejmu, która nam została do końca kadencji, byłoby pytanie, czy te potrzebne zmiany byłyby wprowadzone. Jeżeli państwo uważają, że do parlamentarzystów nie docierają głosy poparcia dla tych rozwiązań, to się mylicie, bo w biurach poselskich dzwonią telefony, sam taki miałem, ponieważ aptekarze są zainteresowani wprowadzeniem tych rozwiązań. A teraz, proszę państwa, dlaczego? Jak nie wiadomo, o co chodzi, to powiem państwu jedno – że chodzi o pieniądze. Rozumiem, że ekipa, za której czasów czterokrotnie wzrosła szara strefa, do prawie 25% luki w VAT, jest zainteresowana tym, żeby te pewne uszczelniające rozwiązania nie zostały przyjęte. Ale…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Niech pan nie opowiada głupot.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WojciechZubowski">Przepraszam…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, nie udzieliłem pani głosu.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, generalna uwaga do nas wszystkich. Zawsze mówię o tym, że to piękna sala, ale o wyjątkowo złej akustyce, więc proszę o to, abyśmy bardzo się pilnowali w rozmowach w podgrupach.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WojciechZubowski">Proszę państwa, rozumiem, że mój głos może wywołać pewne reakcje. Jak najbardziej chętnie wysłuchamy głosów, które będą głosami merytorycznymi. Natomiast jeżeli państwo zwrócą uwagę na pewne rzeczy, to przypomnę, że w przypadku uszczelnienia systemu podatkowego, tak samo jak było w przypadku uszczelnienia systemu paliwowego, tzw. szarej strefy w obrocie paliwami, okazało się, że po jakimś czasie wprowadziliśmy, jako Komisja Gospodarki i Rozwoju, rozwiązania, które miały za zadanie system uszczelnić, bo okazało się, że olej napędowy, tylko podaję przykład, wjeżdżał do Polski jako smar. I tutaj, po kilku latach funkcjonowania ustawy, kiedy okazuje się, że są podmioty, które jednak próbują wykorzystywać luki w prawie i obchodzić przepisy, konieczne jest wprowadzanie pewnych innych rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#WojciechZubowski">I na koniec, proszę państwa, przypomnę jeszcze o jednym. Jeżeli popatrzycie na oficjalne dane, podane przez Ministerstwo Finansów, to okaże się, że kilka dużych sieci aptekarskich, o obrocie wynoszącym ponad 2 mld zł rocznie, nie przyniosło żadnego podatku, nie zapłaciło ani złotówki podatku CIT. Proszę państwa, rozumiem, że oni w tym momencie po prostu dokładają do tej działalności? To są te dane, które można znaleźć w internecie. Natomiast mniejsze apteki, rodzinne, prowadzone przez mniejsze podmioty, to są te podmioty, które, proszę państwa, podatki płacą w kwotach czasami od kilkunastu razy większych do tych, które płacą sieciówki. I ja nie mam uwag do tego, że są podmioty, które starają się wykorzystywać luki w przepisach, bo zakładam, że stosują tzw. optymalizację – agresywną optymalizację podatkową, tak? Ale zadaniem państwa jest przeciwdziałać temu, żeby tego typu rzeczy były po prostu nagminne, żeby się działy. Jeżeli dzisiaj jakiś przepis nie działa w pełni, tak jak byśmy tego oczekiwali, to musimy, proszę państwa, w tym momencie ten przepis zmienić.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#WojciechZubowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo za wypowiedź, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#AndrzejKosztowniak">O głos poprosił pan poseł Protasiewicz, bardzo proszę, oddaję głos. A następnie pani przewodnicząca Izabela Leszczyna.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JacekProtasiewicz">Jestem wdzięczny panu przewodniczącemu za tę ocenę działalności rządu, który jest tak nieporadny, że nie jest w stanie przygotować w odpowiednim czasie, po analizie sytuacji na rynku, projektu zmian w prawie farmaceutycznym, tylko w ostatniej chwili, ratując się jakimiś wrzutkami legislacyjnymi, próbuje zmienić stan faktyczny, który, jak rozumiem, jest dla niego oczywisty. No, brawo. Brawo, pisowski rządzie. Absolutnie oddajcie tę władzę, ponieważ jesteście nieudacznikami.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JacekProtasiewicz">I po drugie, jeżeli pan przewodniczący mówił o tym, że projekt był na poziomie rządowym konsultowany z Ministerstwem Zdrowia, to nic nie stało na przeszkodzie, żeby obradowały trzy Komisje razem, z udziałem Komisji Zdrowia, więc nieporadność wasza jest nie tylko w gabinetach rządowych, ale niestety, również na poziomie parlamentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejKosztowniak">Panie pośle, w jakimś stopniu ma pan rację. Na końcu wszyscy będziemy głosować na sali. Pytanie, czy nie powinniśmy debatować tylko i wyłącznie na sali na ten temat. Ale, zostawiając to tytułem komentarza, bardzo proszę panią przewodniczącą…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JacekProtasiewicz">Ale to pani marszałek zdecydowała, że pracujemy w takim trybie, a nie innym.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejKosztowniak">To prawda.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Ale kto?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca Izabela Leszczyna poprosiła o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#IzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, pierwsza prosiła o głos pani przewodnicząca Janyska, a ja po niej.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę. W takim razie przepraszam, zauważyłem panią zgłaszającą się jako pierwszą, więc…</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejKosztowniak">Pani Małgorzata Janyska. Pani przewodnicząca, oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MariaMałgorzataJanyska">Państwo przewodniczący, szanowni państwo, przecież my tu powinniśmy dyskutować nad przepisami, które albo pozwolą w ogóle merytorycznie się tym zajmować, albo nie. Bo problem jest właśnie w tym, że łamane jest tutaj prawo dotyczące stanowienia prawa. Izba, która ma stanowić prawo, łamie przepisy przy jego uchwalaniu. To przecież jest karygodne, to jest po prostu niedopuszczalne, proszę państwa.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#MariaMałgorzataJanyska">Przypomnę, pan poseł Zubowski wypowiedział słowa, że minister zdrowia potwierdził, uzgodnił to z właściwym ministerstwem. To w takim razie pytam, czyj w końcu jest ten projekt? Bo ta poprawka była zgłoszona po pierwszym czytaniu, na Komisji, jako poselska, więc chyba dopiero od tego momentu powinna być uzgadniana i konsultowana, więc to już wskazuje na to, że państwo chcą wyeliminować dyskusję, debatę, analizę skutków nad tymi regulacjami. I my, tak jak powiedziałam na pierwszym posiedzeniu Komisji, podkreślę to dalej, nie chcemy się odnosić do tego merytorycznie, tylko chcemy, żeby ta merytoryka została zastosowana i żeby analiza, konsultacje i skutki dla przedsiębiorców były jasno i wyraźnie stwierdzone i zaproponowane. To jest kpina z parlamentaryzmu – to, co w tej chwili jest robione.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o zabranie głosu panią przewodniczącą Izabelę Leszczynę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#IzabelaLeszczyna">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#IzabelaLeszczyna">Zdecydowanie chciałabym podkreślić to, co powiedziała pani przewodnicząca Janyska. Nie chodzi o to, w jakiej komisji ta poprawka jest procedowana. Chodzi przede wszystkim o to, że ona jest niekonstytucyjna. Powiedziało to Biuro Legislacyjne i potwierdził to pan mecenas przed chwilą – więc to po pierwsze. Nie wydaje się być przyzwoite, żeby Wysokie Komisje głosowały za niekonstytucyjną poprawką – to po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#IzabelaLeszczyna">A panu posłowi Zubowskiemu chciałam przypomnieć, bo może tego nie pamięta, że jeśli coś ograniczyło szarą strefę, panie pośle, to przede wszystkim wprowadzony przez Platformę Obywatelską jednolity plik kontrolny. I jeśli nie wie pan o tym, że ten napływ nielegalnego paliwa zza naszej wschodniej granicy został ukrócony przez pakiet paliwowy, to też panu pragnę przypomnieć, że opracowany został i jego pierwsze przepisy zostały wprowadzone także przez Platformę Obywatelską. To my przez kilka lat szkoliliśmy sędziów, szkoliliśmy prokuratorów, szkoliliśmy ludzi ze skarbówki, po to, żeby wreszcie umieli opanować szarą strefę i ten czas przypadł na czasy waszego rządzenia. Mieliście troszkę szczęścia – zwykle tak mają głupi.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, bardzo proszę o przedstawienie się. Może pana poproszę pierwszego, a później tam jeszcze pani zgłaszała się i prosiła o głos. Bardzo proszę o krótką prezentację.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JacekCieplak">Bardzo dziękuję za głos.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JacekCieplak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, nazywam się Jacek Cieplak, jestem wiceprezesem Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej. Jesteśmy organizacją reprezentatywną, skupiamy większość branż. Dzisiaj przyszliśmy w interesie naszych członków – członków aptecznych.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#JacekCieplak">Przede wszystkim apelujemy o wykreślenie tej poprawki. Ja osobiście też apeluję do pana ministra o to, żeby dał nam szansę dialogu. Bo oczywiście, mamy członków bardzo dużych, ale mamy też członków mniejszych. Koło mnie siedzą moi członkowie – to są farmaceutki, które mają po 15 aptek, po 40 aptek. I to nie są żadne… Przepraszam, tu nie chodzi o to, małe czy nie – każdy z was może się rozwijać. Natomiast chodzi tylko i wyłącznie o to, żebyśmy przede wszystkim nie nadregulowali rynku bez konsultacji z organizacjami reprezentatywnymi. Nie mówię, że to jest ustawa, której dotknąć nie można. Można, jak najbardziej, ale warto byłoby o niej porozmawiać również w gronie pracodawców – wszystkich organizacji reprezentatywnych. Nie robić tego w ten sposób, że o tych poprawkach dowiadujemy się praktycznie na posiedzeniu komisji sejmowej. To jest dla nas najważniejsza kwestia. Dlatego bardzo mocno apeluję o to, żebyśmy mieli również prawo zgłaszania naszych poprawek, tak żeby takie zapisy miały w ogóle sens i były zgodne na całym rynku.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#JacekCieplak">Bardzo dziękuję za głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję za tę wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę panią o przedstawienie się i przedstawienie organizacji, którą pani reprezentuje.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przedstawicielka środowiska farmaceutów-właścicieli aptek Ewa Budzowska:</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#AndrzejKosztowniak">Ewa Budzowska, jestem farmaceutką, właścicielką małej, lokalnej sieci z Mazowsza.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#AndrzejKosztowniak">Chciałam bardzo mocno zaapelować do wszystkich państwa o odrzucenie tej poprawki, z tego względu, iż uważam, że ona pozbawia polskie sieci, polskie przedsiębiorstwa rodzinne, możliwości jakiegokolwiek przekazania swoich, budowanych przez bardzo wiele lat przedsiębiorstw – przekazania ich nawet swoim dzieciom. W związku z powyższym jest to bardzo mocne ograniczenie prawa, mimo to, że te apteki były uruchomione przed wejściem w życie AdA 1.0.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#AndrzejKosztowniak">Druga sprawa, jeżeli chodzi o tę poprawkę, jest tam sformułowanie, które nie w pełni wiemy, jak będzie interpretowane przez inspektorów farmaceutycznych – o sprawowaniu kontroli nad aptekami. To jest zupełnie niejasne, niedoprecyzowane. I jesteśmy bardzo mocno przeciwni temu. Jest rzeczywiście grupa farmaceutów, której wydaje się, że ta poprawka jest dobra. Natomiast ja chciałam powiedzieć, że sieci w Polsce to są przede wszystkim formy rodzinne. „Sieć” to jest takie słowo, które kojarzy nam się z wielkim przedsiębiorstwem, ale w przypadku aptek, sieć to jest przedsiębiorstwo, które ma więcej niż 5 aptek. Chciałam też zwrócić uwagę wszystkich państwa posłów, że naprawdę, zamknięcie apteki to nie jest bułka z masłem. To są wielomilionowe magazyny z lekami, których w przypadku niemożności zbycia tego spadkobiercom, po prostu, oni będą do końca życia spłacać ten magazyn i będą spłacać długi, bo jeżeli ktoś nie ma dzieci-farmaceutów albo ma więcej niż 4 apteki, to naprawdę, zostawia spadkobiercom poważny kłopot, więc to też trzeba brać pod uwagę, że pod hasłem obrony polskich, niezależnych, indywidualnych aptek, pozbywamy się wielkiego, wstrętnego, zagranicznego kapitału – słuchajcie państwo, rynek tak nie wygląda. 320 sieci to są polskie, rodzinne firmy, które mają od 5 do 50 aptek – i to jest gros rynku. Mówię to w imieniu małych, polskich firm, budowanych przez lata, że ta poprawka będzie bardzo niedobra dla branży.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#AndrzejKosztowniak">Za chwilę państwa… Panie ministrze, mam pytanie – być może nie pamiętam dobrze wczorajszej dyskusji, ale odnoszę wrażenie, że pan mówił, że ta poprawka dopiero kształtuje system prawa na przyszłość? A nie odnosi się do sytuacji, która spowoduje, że za chwilę państwo będą musieli zamykać apteki, bo trochę tak wybrzmiała ta wypowiedź i wydaje mi się, że przynajmniej nie w pełni jest zgodna z tym, co powiedział pan minister.</u>
<u xml:id="u-37.9" who="#AndrzejKosztowniak">Panie ministrze, może pan odrobinę przywołać te słowa? Bo ja chciałbym być dobrze poinformowany.</u>
<u xml:id="u-37.10" who="#AndrzejKosztowniak">Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda:</u>
<u xml:id="u-37.11" who="#AndrzejKosztowniak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, zasady, które obowiązują na rynku farmaceutycznym, obowiązują od 2017 roku. Jedyną rzeczą, jaką wprowadzamy tą poprawką, jest uszczelnienie systemu, ponieważ na podstawie i orzecznictwa, i kreatywności niektórych podmiotów, dochodziło do obchodzenia przepisów. To znaczy po prostu z apteki tworzono spółkę, a później wykupowano udziały i unikano postępowania o udzielenie zezwolenia. I dzięki temu obchodzono przepisy koncentracyjne. Prosta sprawa. Nie ulegajmy tutaj lobbystom, którzy mówią o tym, że trzeba pozwolić im dłużej oszukiwać. Tak samo było z VAT. Pan przewodniczący Zubowski ma dokładnie rację. Były pomysły, żeby uszczelnić VAT, to wszystko było niekonstytucyjne, powoli, zastanówmy się – i każdego miesiąca budżet państwa tracił miliardy. I dokładnie z tą sytuacją mamy do czynienia w obecnej sytuacji. Pani poseł, jako wiceminister finansów, dokładnie o tym wie. Powinna się wstydzić, a nie dzisiaj bronić lobbystów w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-37.12" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-37.13" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-37.14" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, bo wyszliśmy tak naprawdę do poprawki nr 3, a…</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#IzabelaLeszczyna">Jak pan mógł palcem mnie pokazywać? Pan sobie może tak w rodzinie palcem pokazywać, ale nie mnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#Gloszsali">A pani może o tym mówić?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, wróćmy do poprawki nr 2 łącznie z poprawką nr 4, bo przeszliśmy tak naprawdę troszeczkę już do trzeciej – o tym, o czym pani mówiła. Dlatego też poprosiłem pana ministra o wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę jeszcze pana, który zwracał się o głos i panią. I proszę państwa, zamykamy rozmowę i tę dyskusję, bo jesteśmy w drugim czytaniu, więc już i tak łamiemy pewne zasady, które sami wyznaczyliśmy. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MarekTomków">Panie przewodniczący, bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#MarekTomków">Marek Tomków, Naczelna Rada Aptekarska. Chciałbym się odnieść do tego, co padło przed chwilą. Wszystkie ryzyka wywłaszczeń i tego typu argumenty, którymi dzisiaj posługują się niektóre podmioty, opowiadając o tym, że upadnie połowa aptek, są absolutnie nieprawdziwe, bo to prawo nie działa wstecz. Zasady zbywania aptek zostały określone bardzo jasno sześć lat temu. Jak to dzisiaj wygląda, szanowni państwo? 46 spółek, w które wpompowano 90 mln zł z pieniędzy pochodzących z Wysp Dziewiczych. I to są pieniądze, które pompowane są w spółki-słupy, służące do tego, żeby skupować rynek. To jest powszechne, szanowni państwo.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#MarekTomków">To jest poprawka, która ma zatrzymać zjawisko firmanctwa, zjawisko słupowania, zjawisko przejmowania i sytuację, w której część podmiotów twierdzi, że jest większa niż prawo, wychodząc z założenia, że jedna osoba może otworzyć cztery apteki, ale jak ktoś ma tysiąc, to może kupić kolejny. Szanowni państwo, jeśli zerkniecie do beneficjentów rzeczywistych, a jest taki rejestr, to większość beneficjentów jest niestety dzisiaj w dużej mierze na Cyprze lub w rajach podatkowych. Pieniądze, które płyną ze spółek na Cyprze, kilkudziesięciu spółek zamocowanych pod jednym adresem – to się dzieje na naszych oczach, szanowni państwo. O tych zmianach mówi się od trzech lat i dlatego bardzo, bardzo prosimy państwa w imieniu polskich przedsiębiorców-farmaceutów, jako Naczelna Rada Aptekarska popieramy tę poprawkę – i bardzo prosimy szanownych państwa o jej przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#MarekTomków">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, teraz pani i przechodzimy naprawdę… Wysłuchaliśmy już jednej i drugiej strony. Inaczej to będziemy dyskutować do późnego wieczora. Jeszcze głos i przechodzimy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#AgnieszkaGrzybowskaZalewska">Szanowni państwo, może ja też się wypowiem, jako polska farmaceutka, kończąca polską uczelnię, również jako przedsiębiorczyni i przewodnicząca platformy aptecznej przy Pracodawcach RP.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#AgnieszkaGrzybowskaZalewska">Nakładane są na nas kolejne obowiązki i ograniczenia, które w rzeczywistości umożliwiają nam coraz większe zaplecze administracyjne, a uniemożliwiają sprzedaż i zakup punktów aptecznych przez zwykłych przedsiębiorców. Przecież zwykli przedsiębiorcy również chcą, czy kupować, czy sprzedawać podmioty apteczne – nie tylko duże sieci. Jestem tego przykładem. Mam 14 aptek. Mam syna, który niekoniecznie będzie chciał iść na farmację, niekoniecznie będzie chciał iść w tym moim kierunku, bo to był mój kierunek, jako pasja i misja.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#AgnieszkaGrzybowskaZalewska">Szanowni państwo, chciałabym też zwrócić uwagę na to, jak wiele szkód wyrządza ta ustawa, głównie propacjentom. Czy zastanowili się państwo, jak może doprowadzić to do braku dostępności leków, zwyżki cen? Bo dzisiaj jest 11 700 placówek aptecznych. Z naszego rynku już od 2017 roku zniknęło prawie 2500 placówek aptecznych. Nie chciałabym się za dwa lata spotkać tu, żeby powiedzieć, że tych placówek jest już osiem, czy siedem tysięcy. Apeluję o odrzucenie tej poprawki dla dobra propacjenckiego, dla dobra polskich farmaceutów – żebyśmy, tak jak ja, mogli spokojnie rozwijać się. W chwili obecnej ustawa AdA zablokowała polskim farmaceutom możliwość otwierania aptek. I to jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, przepraszam, wejdę pani w słowo, jest prosta linia podziału – ci, którzy są za dekoncentracją i za koncentracją. Wszyscy to rozumieją…</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#IzabelaLeszczyna">Ale chyba każdy się może wypowiedzieć? Czemu tamten pan mógł dokończyć, a ta pani…</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#Gloszsali">Ale chyba nie może pani sama sobie udzielać głosu? To nie jest cyrk ani jakiś targ.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca…</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#Gloszsali">Pani Leszczyna niedawno mówiła, że nie wolno tego wszystkiego mówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#AndrzejKosztowniak">Zgłaszał się pan przewodniczący Tchórzewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#IzabelaLeszczyna">A dlaczego pan odebrał głos pani, która mówiła? Jakim prawem?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, nie udzieliłem pani głosu. Niech pani w końcu zacznie się liczyć ze słowami, pani przewodnicząca, bo pani zachowuje się skandalicznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, do tej pory argumenty stron zostały wypowiedziane i według mnie wszyscy wiemy już, o co chodzi. Dlatego też składam wniosek formalny o zakończenie dyskusji i przejście do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#AgnieszkaGrzybowskaZalewska">Ja jeszcze skończę, dobrze? Pozwolę sobie skończyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejKosztowniak">Jedno zdanie bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#AgnieszkaGrzybowskaZalewska">Tak. Od trzech lat nieustannie, my, jako farmaceuci działamy pro państwu i pro pacjentom. Szczepimy, nie zdezerterowaliśmy w trakcie pandemii, udzielamy pomocy uchodźcom, działamy proaktywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AndrzejKosztowniak">Cieszymy się, ale wczoraj słyszeliśmy te argumenty.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#AgnieszkaGrzybowskaZalewska">Rynek apteczny jest już mocno rozdrobniony…</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę pani, dobrze…</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#AgnieszkaGrzybowskaZalewska">Jest silna konkurencja, z dominacją polskiego kapitału – tak, jak powiedziała koleżanka. 94%…</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dobrze. Pani wybaczy…</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#AgnieszkaGrzybowskaZalewska">…stanowią polskie apteki.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejKosztowniak">Przepraszam panią. Dziękuję serdecznie za wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#AndrzejKosztowniak">Pan przewodniczący złożył wniosek formalny. Czy będziemy go głosować?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Ale zgłaszałam się przed panem przewodniczącym, proszę pozwolić mi powiedzieć jeszcze jedno zdanie.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#MariaMałgorzataJanyska">Proszę państwa, wysłuchawszy opinii jednej strony i drugiej strony…</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#AndrzejKosztowniak">Jezu, pani przewodnicząca, jak wy pracujecie na posiedzeniach waszej Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">…uważam, że…</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#AndrzejKosztowniak">Ale proszę państwa, to nie jest targowisko. Pani przewodnicząca, odbieram pani głos. Czy pani rozumie?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Pan powinien mi udzielać głosu, jak się zgłaszam, bo to jest moje prawo…</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">…a pan udaje, że nie widzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AndrzejKosztowniak">Wie pani co…</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Proszę o przegłosowanie wniosku formalnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pan przewodniczący Tchórzewski złożył wniosek…</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Pan utrudnia mi wykonywanie mandatu posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, przewodniczący Tchórzewski złożył wniosek formalny. Może powtórzyć go jeszcze raz? Panie przewodniczący, jeszcze raz proszę sformułować wniosek i przechodzimy do głosowania tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Sformułowałem wniosek. Strony wyraźnie wypowiedziały swoje intencje i swoje opinie itd. Minister też wypowiedział swoją opinię. W związku z tym uważam, że dalsza dyskusja jest bezprzedmiotowa i składam wniosek formalny o przerwanie dyskusji i przejście do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#AndrzejKosztowniak">Czy musimy to głosować?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#KrystynaSkowrońska">Przeciwny, chciałabym uzasadnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#AndrzejKosztowniak">Wniosek przeciwny, głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#KrystynaSkowrońska">Wniosek musi być uzasadniony.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę… No, wniosek przeciwny jest przeciwnym wnioskiem, nie rozumiem, co pani chce przez to powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym złożyć wniosek przeciwny.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca…</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#AndrzejKosztowniak">Przepraszam państwa bardzo, ale dzisiaj, nie wiem, coś się z wami stało.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym złożyć wniosek przeciwny.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#AndrzejKosztowniak">To rozumiemy. Wniosek przeciwny rozumiemy jak wniosek przeciwny. Nie musi pani tego uzasadniać.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ja chciałam uzasadnienie, nie tylko…</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, przechodzimy do głosowania wniosku. I przejście do głosowania poprawek nr 2 i 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#KrystynaSkowrońska">Wniosek przeciwny też może być uzasadniony. Panie przewodniczący, pan ogranicza nam dzisiaj prawo do zabierania głosu. Posłom. Czy mogę zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#AndrzejKosztowniak">Mnie to nie interesuje.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa…</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie pośle Gawęda, pan ten wniosek złożył o to Prawo farmaceutyczne, pan nie powinien zabierać na tej sali w ogóle głosu…</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca…</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#KrystynaSkowrońska">…bo ograniczamy pierwsze czytanie, ograniczamy rozmowę z rynkiem i dzisiaj pan przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#AndrzejKosztowniak">Ale to nie jest czas na rozmowę z rynkiem. Nie rozumie pani tego?</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#KrystynaSkowrońska">…nam zabiera głos, że my nie możemy zapytać.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#AndrzejKosztowniak">Nie rozumie pani tego, że to nie jest czas, w sensie formalnym do tego, żebyśmy na ten temat rozmawiali? Wysłuchaliśmy jednej strony i drugiej strony. Znamy stanowiska jednych i drugich, proszę państwa. Podejmijmy decyzję jako posłowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dlaczego jest tak nerwowo?</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, przechodzimy do głosowania. Proszę państwa, głosujemy poprawki nr 2 i 4. Czy musimy głosować wniosek formalny, czy możemy przynajmniej w tej…</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, jest wniosek formalny przewodniczącego Tchórzewskiego do przejścia do głosowania. Głosujemy. Kto jest za przyjęciem wniosku przewodniczącego Tchórzewskiego do przejścia do głosowania poprawek nr 2 i 4? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-96.2" who="#AndrzejKosztowniak">Głosowało 65 posłów. Za było 37, 28 – przeciw, nikt się nie wstrzymał. Przechodzimy, proszę państwa, do głosowania poprawek nr 2 i 4.</u>
<u xml:id="u-96.3" who="#AndrzejKosztowniak">Jeszcze raz, panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko rządu do poprawek nr 2 i 4.</u>
<u xml:id="u-96.4" who="#AndrzejKosztowniak">Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda:</u>
<u xml:id="u-96.5" who="#AndrzejKosztowniak">Absolutnie przeciwne.</u>
<u xml:id="u-96.6" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuje serdecznie.</u>
<u xml:id="u-96.7" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do głosowania…</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#IzabelaLeszczyna">Powinien się pan tego wstydzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#AndrzejKosztowniak">…Poprawek nr 2 i 4. Kto jest za przyjęciem poprawek nr 2 i 4? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#AndrzejKosztowniak">Głosowało 66 posłów. Za było 29, przeciw – 37, nikt się nie wstrzymał. Poprawki nr 2 i 4 nie uzyskały akceptacji Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-98.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do poprawki nr 3. Prawo i Sprawiedliwość. Proszę o krótkie przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#WojciechZubowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#WojciechZubowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, uzasadnienie jest znacznie krótsze niż ta poprawka. Jej celem jest zmiana numeracji w art. 103 ustawy Prawo farmaceutyczne w związku z procedowaną nowelizacją tej ustawy w druku 3464.</u>
<u xml:id="u-99.2" who="#WojciechZubowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#AndrzejKosztowniak">O głos poprosiła pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#KrystynaSkowrońska">W tym przypadku bardzo żałujemy, że państwo nie wycofali się ze zmian w Prawie farmaceutycznym, tych zapisów, które państwo wprowadzili do tej ustawy bez konsultacji społecznych. I to jest państwa… Mamy wobec tego do państwa ogromną pretensję. Tak strona społeczna, jak i my. Panie przewodniczący, my również, że pan nie pozwolił nam zabierać głosu, jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości po wypowiedziach strony społecznej.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#KrystynaSkowrońska">Mój apel był i będzie, w dalszym ciągu do państwa klubu, ale do pana posła Gawędy, bo on był twórcą tej poprawki i on może na każdym etapie, pomimo przyjęcia przez Komisję, zrezygnować z tego zapisu. Jeżeli mamy rozmawiać o rynku farmaceutycznym, to rozmawiajmy na zasadzie – dyskusja, uzgodnienia, projekt.</u>
<u xml:id="u-101.2" who="#KrystynaSkowrońska">I teraz, co do kolejnej poprawki, poprawki nr 3, państwo również… To pokazuje, jak niesolidnie przygotowali państwo tę poprawkę. Już nie mówię o konsultacji, a o samych zapisach. Państwu brakło pewnej procedury w Prawie farmaceutycznym, dotyczącej postępowania przez inspektorów farmaceutycznych w sprawie cofnięcia pozwoleń. To pokazuje, że ten projekt, ta państwa propozycja, nie jest dopracowana. I dlatego apeluję do pana przewodniczącego Adama Gawędy, do wycofania się państwa dzisiaj z tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-101.3" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli pan minister chciałby regulować rynek, mówiąc o własnych opiniach dzisiaj na ten temat, bo nie otrzymaliśmy żadnego raportu w tej sprawie, jeżeli pan minister nawet chciał i pan minister uważa, że to w pana gestii, to powinien nam pan przedstawić raport. Dzisiaj mamy tylko pańskie słowa i słowa strony społecznej. To powinni państwo sobie wzajemnie uzgodnić. Nie stawiajcie nas… Kolejna poprawka pokazuje, że ten projekt jest niedopracowany. Do wszystkich państwa ze strony społecznej – popieramy wasz głos o to, aby rozmawiać sensownie i aby wszystkie państwa argumenty, które dzisiaj padły na tej sali, były uwzględnione. Należy to zrobić, a pan minister dzisiaj ex cathedra próbuje oskarżać różne podmioty. Jeżeli pan jest taki mądry, taki odważny, to niech pan spróbuje przeprowadzić całe postępowanie w stosunku do nieprawidłowości występujących na rynku, a nie jedną poprawką, wrzutem. Przy lekach rozmawiamy… Jeżeli rozmawiamy o lekach, o zaopatrzeniu aptek, jeżeli mówimy, co powinny mieć apteki, jeżeli mówimy, jak powinny dyżurować…</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#AndrzejKosztowniak">Ale pani przewodnicząca, proszę…</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#KrystynaSkowrońska">…powinno być to komplementarne.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#AndrzejKosztowniak">Ale pani przewodnicząca, proszę się skracać.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#KrystynaSkowrońska">Namawiam was i posła Gawędę do wycofania, bo to jest zarzewie niezgody. Stanowienie prawa… To jest tak połamane – chyba że to będzie przykład, jak łamać prawo. I to państwo będą tego najlepszym przykładem.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję za tę wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#AndrzejKosztowniak">Wydawałoby się, że będzie jakiś wniosek, ale…</u>
<u xml:id="u-106.2" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, przechodzimy do poprawki nr 3 zgłoszonej przez Klub Prawo i Sprawiedliwość.</u>
<u xml:id="u-106.3" who="#AndrzejKosztowniak">Stanowisko rządu do tego?</u>
<u xml:id="u-106.4" who="#AndrzejKosztowniak">Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda:</u>
<u xml:id="u-106.5" who="#AndrzejKosztowniak">Oczywiście, to jest poprawka, która wynika z równoległego prowadzenia dwóch projektów. Ona pokazuje, który projekt tutaj… Konsoliduje. W związku z tym, że nie wiedzieliśmy, który projekt jak szybko będzie procedowany, prostujemy to, co wynikało z drugiego czytania ustawy refundacyjnej.</u>
<u xml:id="u-106.6" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#Gloszsali">To się słyszy fajny dowód w sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#AndrzejKosztowniak">Rozumiem, panie ministrze, że jest pan za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-108.2" who="#AndrzejKosztowniak">Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda:</u>
<u xml:id="u-108.3" who="#AndrzejKosztowniak">Tak.</u>
<u xml:id="u-108.4" who="#AndrzejKosztowniak">Takie jest stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-108.5" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do głosowania poprawki nr 3 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Kto jest za?</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#KrystynaSkowrońska">To nie jest stanowisko rządu, bo nie zostało formalnie przyjęte. To jest stanowisko pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#AndrzejKosztowniak">Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie, rząd musi podjąć, jeżeli to stanowisko, na posiedzeniu, oficjalnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, rząd… Nie udzieliłem pani głosu. Na każdym z posiedzeń to minister reprezentuje rząd.</u>
<u xml:id="u-112.1" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o podanie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-112.2" who="#AndrzejKosztowniak">Głosowało 63 posłów. Za było 36, 27 było przeciw. Tym samym poprawka nr 3 uzyskała akceptację Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-112.3" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy, proszę państwa, do poprawek nr 5 i 6, które będą głosowane łącznie.</u>
<u xml:id="u-112.4" who="#AndrzejKosztowniak">Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Pan przewodniczący Wojciech Zubowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#WojciechZubowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-113.1" who="#WojciechZubowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, poprawki nr 5 i 6 to są poprawki o charakterze legislacyjnym. Poprawka nr 5 polega na doprecyzowaniu, że do dotychczasowego zarządu przymusowego, który został ustanowiony na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 roku o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspierania agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego stosujemy przepisy tej ustawy w nowym brzmieniu, to jest w brzmieniu nadanym projektem niniejszej ustawy.</u>
<u xml:id="u-113.2" who="#WojciechZubowski">Szanowni państwo, nie jest to poprawka w żaden sposób związana z poprzednim tematem rozmowy – tylko chciałem państwu od razu powiedzieć, żeby być może uspokoić dyskusję.</u>
<u xml:id="u-113.3" who="#WojciechZubowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-114.1" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, panie, panowie posłowie, do pana ministra następujące pytanie. Wydłużają państwo sprawę dotyczącą tymczasowego zarządu przymusowego. Wczoraj pan minister, żeby przykładem zobrazować, znaczy, 11 lipca, pan minister wprowadził tymczasowy zarząd przymusowy na majątku Wiaczesława Kantora w grupie Azoty. Chcę to zobrazować jako określony przykład. Czy ten przepis będzie obowiązywał pomimo…? Do jakiego czasu, w stosunku do jakich podmiotów? Żebyśmy wiedzieli. I poprosiłabym o wskazanie różnicy między dotychczasowym trybem, a nowym trybem, który zostanie wprowadzony w tym przepisie. Dlatego, że rozumując – ustanowienie zarządu tymczasowego na każdym majątku podmiotu, gdzie mieliśmy do czynienia w okresie agresji Rosji na Ukrainę i ten majątek, aby funkcjonował, pozbawia się dotychczasowego zarządu, może być sprawowany przymusowy zarząd na majątku w częściach lub w całości. Poprosiłabym pana ministra o pokazanie tej różnicy albo jeśli dobrze… Bo to jest nowa poprawka, do niej się nie przygotowywaliśmy. Jaka jest różnica, czy to przedłuża okres, w którym będzie taki tymczasowy zarząd mógł być wprowadzany?</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#AndrzejKosztowniak">O głos poprosiła jeszcze pani poseł Paulina Hennig-Kloska.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PaulinaHennigKloska">Tak. Mam takie pytanie, panie przewodniczący. Bo to jest trochę tak, że teraz wprowadzamy niezwykle ważne przedłużenie, bo, jak rozumiem, przedłużamy zarządzanie sankcjami wymierzonymi przeciwko Rosji i możliwość sprawnego zarządzania firmami, w których działa kapitał rosyjski. Natomiast robimy to znowu poza przedłożeniem. Czy to może być zdaniem naszych legislatorów podstawa do podważenia skuteczności sankcji, jeżeli robimy to w takim trybie niezgodnym ze stanowieniem legislacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#AndrzejKosztowniak">Panie ministrze, bardzo proszę o zabranie…</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PaulinaHennigKloska">Ale to bardziej do legislatorów i prawnika, a nie do pana ministra. Nie chcę politycznej odpowiedzi, tylko naprawdę merytoryczną.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#PaulinaHennigKloska">Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda:</u>
<u xml:id="u-119.2" who="#PaulinaHennigKloska">Szanowni państwo, na podstawie obecnie obowiązujących przepisów minister rozwoju i technologii ma uprawnienie do wskazywania zarządców na majątku z kapitałem rosyjskim – który jest na liście sankcyjnej, prowadzonej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. W kilku przypadkach takie decyzje już podjąłem, łącznie z Azotami i z rzeczonym panem Kantorem. I jedyną rzecz, którą tutaj zmieniamy, to nie zasady działania zarządu systemowo, ale wyłącznie czas, na jaki możemy takiego zarządcę powoływać. Dzisiaj jest to 6 miesięcy z możliwością przedłużenia na kolejne 6, natomiast ta reguła, którą wprowadzamy, daje możliwość na działanie takiego zarządcy do 24 miesięcy. Dlaczego? Dlatego, że w wielu przypadkach nie jest możliwe łatwe zbycie udziałów albo akcji, a trzeba zapewnić funkcjonowanie i działalność spółki, bo ona pełni np. jakąś funkcję, zatrudnia osoby, pracowników, którzy mają tam swoje zatrudnienie. W związku z tym chcemy mieć większą elastyczność w terminie działania zarządców, natomiast co do systemu nie zmieniamy tutaj nic i krok po kroku w tych spółkach, które są na liście sankcyjnej, tam gdzie jest taka potrzeba, będziemy powoływać zarządców.</u>
<u xml:id="u-119.3" who="#PaulinaHennigKloska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-120.1" who="#AndrzejKosztowniak">O głos poprosił jeszcze pan mecenas. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#ŁukaszNykiel">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, może troszkę tutaj wyjaśniając pewne wątpliwości, które mogłyby się pojawić przy procedowaniu tej poprawki. Chcemy zwrócić uwagę, że nowelizacja ustawy z 13 kwietnia 2022 roku, czyli tzw. ustawy sankcyjnej, była w art. 7 projektu ustawy od samego początku. Tam jest przepis zmieniany, materialny, który mówi o możliwości przedłużenia okresu ustanowionego tymczasowego zarządu przymusowego – o tym mówił pan minister. Natomiast tą poprawką, którą w tej chwili procedujemy, wskazujemy, że do tych zarządów przymusowych, które zostały ustanowione przed dniem wejścia w życie niniejszego przepisu, o tym też mówił pan minister, że już kilka takich zarządów zostało ustanowionych, będzie można stosować przepis materialny art. 6a ust. 5 zdanie drugie, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.</u>
<u xml:id="u-121.1" who="#ŁukaszNykiel">Czy ta nowelizacja jest powiązana z ubezpieczeniami eksportowymi – o tym też już rozmawialiśmy na etapie prac komisyjnych. Tutaj, zdaniem przedstawiciela rządu jest ten niewątpliwy związek tematyczny. Natomiast jak to będzie wpływało na ewentualne kwestionowanie takiego zarządu, tutaj chyba bardziej ministerstwo mogłoby odpowiedzieć, bo merytorycznie odpowiada za wykonanie tych przepisów. My, z punktu widzenia legislacyjnego, nie widzimy takiego zarzutu.</u>
<u xml:id="u-121.2" who="#ŁukaszNykiel">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PaulinaHennigKloska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska i przechodzimy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#KrystynaSkowrońska">Moje pytanie do pana ministra. Czy ten termin ustanowienia tymczasowego zarządu przymusowego 6 miesięcy i 6 miesięcy… Czy ten termin 24 miesiące, bo próbowałam znaleźć w ustawie – te 24 miesiące będą się liczyły jako nowy termin po dwóch poprzednich? Czy to będzie kolejny termin, tak że łącznie będziemy mieli 36 miesięcy? Chodzi mi jedynie o czystość przepisu.</u>
<u xml:id="u-124.1" who="#KrystynaSkowrońska">I drugie, chciałabym zapytać i odpowiedź poproszę na piśmie, ile minister ustalił takich zarządów tymczasowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-125.1" who="#AndrzejKosztowniak">Panie ministrze, proszę o odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-125.2" who="#AndrzejKosztowniak">Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda:</u>
<u xml:id="u-125.3" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, ten termin należy traktować łącznie, czyli maksymalnie 24 miesiące. Czyli z 6 plus 6 przedłużamy do 24 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-125.4" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-125.5" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, w takim razie przechodzimy do głosowania poprawek nr 5 i 6 łącznie. Proszę uruchomić… Oczywiście z pozytywnym stanowiskiem rządu, dziękuję za tę uwagę ze strony pana przewodniczącego. Kto jest, proszę państwa, za przyjęciem poprawek nr 5 i 6? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-125.6" who="#AndrzejKosztowniak">Głosowało 57 posłów. Za było 36, przeciw nie był nikt, 21 posłów się wstrzymało. Tym samym poprawki nr 5 i 6 uzyskały akceptację Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-125.7" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą pozostał pan poseł przewodniczący Adam Gawęda. Czy są jakieś inne wnioski? Nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#AdamGawęda">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#AndrzejKosztowniak">Tak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli pan poseł Adam Gawęda będzie wykonywał funkcję sprawozdawcy zgodnie z regulaminem Sejmu, uprzejmie proszę zaznaczyć o wszystkich głosach i przebiegu Komisji – dotyczących m.in. przekroczenia przepisów w zakresie Prawa farmaceutycznego i dzisiejszej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-130.1" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję za tę wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-131.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, na tym zamykamy porządek dzienny Komisji. Bardzo państwu dziękuję za dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>