text_structure.xml 47.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzlachta">Dzień dobry państwu, witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzlachta">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzlachta">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. z druku nr 3305. – opinia Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki oraz opinia Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSzlachta">Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo serdecznie witam wszystkich naszych gości. Witam pana sekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Szymona Giżyńskiego. Witam pana przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Macieja Świrskiego. Witam pana ministra Sebastiana Skuzę. Witam wszystkich państwa dyrektorów, zastępców. Lista jest bardzo długa, więc z zachowaniem godności tytułów witam państwa serdecznie. Oczywiście witam panie i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo przepraszam, jesteśmy opóźnieni, ale dyskusja nad sprawozdaniem nad Narodowym Bankiem Polski wywołała sporo emocji, i dlatego to poprzednie posiedzenie Komisji zostało troszkę przeciągnięte. Myślę, że przez zwarte, syntetyczne wypowiedzi nadrobimy trochę czasu i uda nam się kolejne posiedzenia Komisji rozpocząć w miarę o czasie.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejSzlachta">Proszę państwa, porządek zgłosiłem. Teraz musimy sprawdzić kworum. Bardzo proszę osoby obecne na sali, aby się podpisały, a osoby, które głosują zdalnie, proszę o potwierdzenie udziału w posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, sprawdzamy kworum. Mam informację od sekretariatu, że mamy kworum. Możemy zaczynać.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#AndrzejSzlachta">Uwaga: osoby, które łączą się zdalnie, mogą jeszcze potwierdzić swoją obecność w trakcie posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#AndrzejSzlachta">Przeczytałem porządek posiedzenia tej Komisji. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. O sposobie realizacji pracy nad poszczególnymi częściami mówiliśmy poprzednio, a więc zasady są takie same.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#AndrzejSzlachta">Proszę przedstawiciela Komisji, pana posła Mieczysława Baszko, o zreferowanie opinii. Pan poseł łączy się z nami zdalnie. Witamy pana posła. Proszę o przedstawienie opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MieczysławBaszko">Witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MieczysławBaszko">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, panowie ministrowie, mam zaszczyt przedstawić opinię Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. w zakresie działania Komisji, uchwaloną na posiedzeniu z dnia 16 czerwca 2023 r.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MieczysławBaszko">Na posiedzeniu, które odbyło się dnia 16 czerwca 2023 r., Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. (druk nr 3305) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 3371) w zakresie części budżetowej 40 – Turystyka, obejmującej dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych oraz dotacje przedmiotowe i celowe; w części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 550 – Hotele i restauracje: wydatki; w dziale 630 –Turystyka: dochody i wydatki, państwowej osoby prawnej Polskiej Organizacji Turystycznej; zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – Budżety wojewodów; w części budżetowej 25 – Kultura fizyczna: dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, dotacje przedmiotowe i celowe; w części budżetowej 83 – Rezerwy celowe ,w zakresie pozycji 37; w części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 926 – Kultura fizyczna: dochody i wydatki; państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, Centralnego Ośrodka Sportu; planów finansowych państwowych osób prawnych: Polskiej Agencji Antydopingowej, Polskiego Laboratorium Antydopingowego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MieczysławBaszko">Po analizie otrzymanych dokumentów i przeprowadzonej dyskusji Komisja bardzo racjonalnie i bardzo rzeczowo przeprowadziła dyskusję w tym temacie. Chcę podkreślić, że Komisja jednogłośnie podjęła pozytywną opinię co do powyższego sprawozdania z zakresu swojej działalności wraz z uwagami NIK.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MieczysławBaszko">Chciałbym dodać, że bardzo wysoko oceniane jest Ministerstwo Sportu i Turystyki. Podkreślaliśmy, że jednak tyle środków finansowych, w szczególności na infrastrukturę sportową czy rządowy program „Klub” czy inne programy, wpływają pozytywnie na środowiska lokalne.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MieczysławBaszko">Powyższa opinia Komisji, jak wspomniałem, jest pozytywna, przyjęta została jednogłośnie. Proszę Komisję Finansów Publicznych o pozytywne zaopiniowanie. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu posłowi za zwarte przedstawienie opinii Komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejSzlachta">Teraz proszę pana Marka Matuszewskiego również o taką syntezę i zwartą wypowiedź, aby można było przejść do dyskusji. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekMatuszewski">Panie przewodniczący, szanowni państwo ministrowie, dyrektorzy, posłowie, będzie bardzo szybka, krótka opinia, bo mamy dużo duże opóźnienie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarekMatuszewski">Pan przewodniczący Baszko powiedział w sposób precyzyjny, bo w sporcie trzeba działać sprawnie, szybko i precyzyjnie. Mogę powiedzieć, że po zaprezentowaniu przez posła sprawozdawcę opinii nr 14 Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, uchwalonej na posiedzeniu w dniu 16 czerwca bieżącego roku, dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia  do 31 grudnia 2022 r. (druk nr 3305) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk  nr 3371) jako przedstawiciel Komisji Finansów Publicznych nie zgłaszam uwag do omawianych części budżetowych będących w zakresie właściwości Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MarekMatuszewski">Wnoszę o pozytywne jej rozpatrzenie i zaopiniowanie przez Komisję Finansów Publicznych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejSzlachta">Pan poseł jako doświadczony parlamentarzysta wywiązał się znakomicie ze swojej roli.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejSzlachta">A teraz proszę przedstawiciela NIK o przedstawienie wyników kontroli wykonania budżetu w tych częściach. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PiotrProkopczyk">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PiotrProkopczyk">Wysoka Komisjo, postaram się w sposób syntetyczny odnieść się do wykonania budżetu państwa w części 25 oraz w części 40. W obydwu częściach, zarówno w części 25 – Kultura fizyczna, jak i w części 40 – Turystyka, NIK oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PiotrProkopczyk">Stwierdzono, że wydatki zostały poniesione z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonych w przepisach o finansach publicznych. Nie stwierdzono niecelowego wydatkowania środków.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PiotrProkopczyk">Stwierdzona nieprawidłowość w części 25 nie miała wpływu na ocenę ogólną. Dodatkowo należy zauważyć, że ministerstwo podjęło działania, które umożliwiły usunięcie powyższej nieprawidłowości w 2020 r.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PiotrProkopczyk">Jeżeli chodzi o Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, również i w tym obszarze NIK oceniła pozytywnie wykonanie w 2022 r. planu finansowego FRKF. Koszty funduszu zostały poniesione z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonych w przepisach o finansach publicznych. Nie stwierdzono niecelowego, niegospodarnego wydatkowania środków. Dodatkowo trzeba podkreślić, że pozytywną ocenę realizacji planu finansowego funduszu uzasadnia fakt, że prawidłowo zrealizowano przychody, a wolne środki funduszu były przekazywane ministrowi właściwemu ds. finansów publicznych w zarządzanie overnight i terminowe.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PiotrProkopczyk">W ramach kontroli wykonania budżetu państwa również objęliśmy kontrolą prawidłowość sporządzania sprawozdań budżetowych. Tutaj również NIK, zarówno w części 25, jak i 40, pozytywnie opiniuje prawidłowość sporządzania łącznych sprawozdań budżetowych za 2022 r. Kwoty wskazane w sprawozdaniach jednostkowych urzędu obsługującego ministra były zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PiotrProkopczyk">Podobnie jeżeli chodzi o sprawozdania dotyczące wykonania planu finansowego funduszu oraz sprawozdania za IV kwartał 2022 r. w zakresie operacji finansowych funduszu, zostały one sporządzone prawidłowo. NIK pozytywnie opiniuje roczne sprawozdanie za 2022 r. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejSzlachta">Widać, że sport łączy ludzi.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do dyskusji. Czy ktoś z pań, panów posłów chciałby zabrać głos? Wszystko w sporcie jest jasne. Oby były lepsze wyniki niż wczoraj podczas tego spotkania piłkarskiego. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#Gloszsali">Przedwczoraj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSzlachta">Przedwczoraj, tak, to już dwa dni.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejSzlachta">Proszę państwa, stwierdzam zakończenie omawiania wykonania budżetu we właściwości Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Kultury i Środków Przekazu. Proszę przedstawiciela Komisji, pana posła przewodniczącego Zdzisława Sipierę, o zreferowanie opinii Komisji. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZdzisławSipiera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZdzisławSipiera">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie i panowie, opinia Komisji Kultury i Środków Przekazu dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. (druk nr 3305) w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#ZdzisławSipiera">Komisja Kultury i Środków Przekazu na swoim posiedzeniu, które odbyło się dnia 16 czerwca tego roku, rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia (druk nr 3305) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 3371) w zakresie części budżetowej 09 – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, instytucji gospodarki budżetowej Krajowego Instytutu Mediów; części budżetowej  24 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego; części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 40 i 63; części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego; dotacji podmiotowych; programów wieloletnich w układzie zadaniowym; państwowych funduszy celowych: Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków oraz Fundusz Promocji Kultury; państwowych osób prawnych: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#ZdzisławSipiera">W wyniku pogłębionej w niektórych aspektach i punktach dyskusji Komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w omawianych obszarach, w zakresie działania Komisji. Komisja przedkłada taką decyzję do Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejSzlachta">Teraz proszę uprzejmie pana posła Krzysztofa Piątkowskiego o wygłoszenie koreferatu ze strony Komisji Finansów Publicznych. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofPiątkowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, posłowie, oczywiście, wszystkie opinie, zarówno Komisji, jak i NIK oraz biura analiz, są pozytywne. Chociaż Najwyższa Izba Kontroli, zapewne o tym powie, zgłosiła kilka uwag do tej części budżetu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KrzysztofPiątkowski">Chciałbym zwrócić uwagę na to, że wydatki, a mówimy o części 24, 83 i 85… Co do wydatków KRRiT i do jej budżetu nie zgłaszam uwag. Wydatki budżetu zostały zrealizowane w kwocie 5 144 000 tys. zł, co stanowi 97% budżetu po zmianach. Mogło stanowić więcej, bo to są przecież ogromne kwoty.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#KrzysztofPiątkowski">W dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego było trochę gorzej, bo budżet zrealizowano w 95% już po zmianach. Wydatki budżetu środków europejskich zrealizowano w kwocie 220 000 tys. zł, co stanowi tylko 82,4% budżetu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#KrzysztofPiątkowski">Chcę też zwrócić uwagę, że jeśli chodzi o Fundusz Promocji Kultury, to większość wydatków została wykonana poniżej planu po zmianach, średnio w 96%. Podobnie, a nawet trochę gorzej, było z wykonaniem planu Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków – 93,6%.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#KrzysztofPiątkowski">Jako członek Komisji Kultury mówiłem o tym również na posiedzeniu Komisji Kultury i nie chcę tutaj mówić bardzo wiele, jednak należałoby zwracać uwagę na kwestię większej przejrzystości i celowości wydatków, a także ustalenie konkretnych priorytetów. Minister kultury i dziedzictwa narodowego w mojej opinii ma w tym zakresie wiele do zrobienia.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#KrzysztofPiątkowski">Chciałem zwrócić uwagę, że największa dotacja, jaka została przyznana z Funduszu Patriotycznego ministra kultury, trafiła do stowarzyszenia nikomu nieznanego. Chodzi o największą dotację, bo wynosząca aż 430 tys. zł z puli 10 000 tys. zł. Fundacja ta w wyniku jakiegoś śledztwa dziennikarskiego w ogóle nie mogła być odnaleziona. Okazało się, że została zarejestrowana gdzieś tam w szczerym polu, na wsi, że sołtys tej wsi nigdy nie słyszał o jej istnieniu, że nie można było znaleźć strony internetowej. Jako posłowie powinniśmy zwracać uwagę na takie patologiczne zjawiska i się ich wystrzegać.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#KrzysztofPiątkowski">Chciałbym też zwrócić uwagę na dotację PISF-u, która trafiła do fundacji, która była właściwie objęta sankcjami unijnymi ze względu na to, że była związana z Rosją. Te pieniądze trafiły tam, a nie powinny, to jest rzecz, którą należałoby zdecydowanie wyjaśnić.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#KrzysztofPiątkowski">Niestety z przykrością muszę stwierdzić, że Ministerstwo Kultury ma też taki swój program „Willa plus”. Pieniądze, na przykład z Funduszu Patriotycznego, trafiają na różne inwestycje mieszkaniowe i lokalowe. Jedna rzecz budzi moje ogromne wątpliwości, mianowicie dotacja Instytutu Dziedzictwa dla mało znanego stowarzyszenia im. Przemysława II ze Stęszewa, to jest w Wielkopolsce. Zwrócę uwagę na to jako pewien przykład rzeczy, które się nie powinny zdarzać, kiedy się dysponuje publicznym majątkiem, publicznymi finansami.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#KrzysztofPiątkowski">W styczniu 2022 r. 1500 tys. zł zostało przyznane z Funduszu Patriotycznego na zakup lokalu w centrum Warszawy na działalność Centrum Kształcenia Młodzieży „Kuźnia”. A podpisując umowę z Instytutem Dziedzictwa Myśli Narodowej, stowarzyszenie oświadczyło oczywiście, że będzie miało wkład własny. Pieniądze na ten wkład własny otrzymało w kwietniu 2022 r. ze środków publicznych, od premiera Morawieckiego – 2000 tys. zł. Wkład własny, ale jakby niewłasny do końca.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#KrzysztofPiątkowski">Chciałbym również podkreślić, że NIK wytknęła już rządowi niewłaściwe wydawanie pieniędzy z rezerwy. Zwracam na to uwagę. Mam nadzieję, że w przyszłości takie sytuacje nie będą miały miejsca. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu posłowi za szczegółowy taki koreferat.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę pana dyrektora w imieniu NIK o opinię. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PiotrProkopczyk">Bardzo uprzejmie dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PiotrProkopczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o część wykonania budżetu państwa w 2022 r. w części 09 – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, NIK oceniła ją pozytywnie. Należy wskazać, że wydatki były ponoszone z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi, określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych. W zbadanym zakresie nie stwierdzono niecelowego i niegospodarnego wydatkowania środków. Dodatkowo pozytywną ocenę uzasadnia także fakt, że w rezultacie wydatkowania środków osiągnięto cele prowadzonej działalności zaplanowane w układzie zadaniowym wydatków.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PiotrProkopczyk">Jeżeli chodzi o sprawozdania, NIK pozytywnie zaopiniowała roczne sprawozdania budżetowe w tej części budżetowej oraz sprawozdania za IV kwartał 2022 r. w zakresie operacji finansowych. Sprawozdania sporządzone zostały terminowo oraz prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Stosowany system kontroli zarządczej zapewniał w sposób racjonalny prawidłowość sporządzanych sprawozdań.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PiotrProkopczyk">Chciałbym tylko zwrócić uwagę, że NIK dostrzega, podobnie jak w roku ubiegłym, działania KRRiT w celu likwidacji zaległości w rozpatrywaniu wniosków o umorzenie i rozłożenie na raty powstałych należności, związanych w związku z opłatami abonamentowych.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PiotrProkopczyk">Jeżeli chodzi o część 24, NIK również pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w 2022 r. w części 24 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego. Jednocześnie należy wskazać, że wydatki były ponoszone z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonych w przepisach o finansach publicznych. Niemniej jednak, tak jak zostało to już wspomniane przez pana posła, w toku kontroli były stwierdzone pewne nieprawidłowości, aczkolwiek nie miały one wpływu na ocenę ogólną wykonania budżetu państwa w części 24.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PiotrProkopczyk">Może kilka z nich przytoczę. Całość jest oczywiście w materiale przekazanym Komisji. Jedną z nich było udzielenie dotacji w wysokości ponad 2000 tys. zł Narodowemu Instytutowi Fryderyka Chopina na zadanie, które było już realizowane przez instytut, co było niezgodne z zasadami określonymi w art. 126 ustawy o finansach publicznych. Kolejną była akceptacja rozliczenia dotacji celowej, mimo że beneficjent wydatkował dotację w kwocie – akurat tutaj nie jest zbyt duża – 72 tys. zł po terminie określonym w umowie. Ważniejszym ustaleniem było niedokonanie oceny 32 jednostek podległych ministrowi w wyniku nieprzekazania ocen całości gospodarki finansowej wyżej jednostek podległych przez departament merytoryczny do Departamentu Finansowego.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PiotrProkopczyk">W tym roku NIK mocno się koncentrowała na kwestii wydatków ponoszonych związanych z energią elektryczną. Dysponent trzeciego stopnia nie podjął w 2022 r. działań w celu ograniczenia ponoszonych wydatków na usługi dystrybucji energii elektrycznej poprzez dostosowanie mocy umownej do faktycznych potrzeb, a także w niepełnym zakresie w celu kompensacji energii biernej pojemnościowej lub indukcyjnej, co skutkowało wzrostem wydatków na opłatę sieciową stałą oraz z tytułu energii biernej pojemnościowej w 2022 r. w zawyżonej wysokości w łącznej kwocie brutto 100 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PiotrProkopczyk">Jeżeli chodzi o sprawozdania, NIK opiniuje pozytywnie sporządzone przez kontrolowaną jednostkę sprawozdania budżetowe w zakresie operacji finansowych w części 24. Sprawozdanie łączne sporządzono terminowo i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym na podstawie sprawozdań jednostkowych, a kwoty wykazane przez dysponenta trzeciego stopnia wynikały z ewidencji księgowej.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#PiotrProkopczyk">Stosowany system kontroli zarządczej zapewniał w sposób racjonalny prawidłowość i rzetelność sporządzanych sprawozdań. Wyżej wymienione sprawozdania zostały sporządzone terminowo i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu dyrektorowi za merytoryczne przedstawienie wniosków w tej zwartej formie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejSzlachta">Przechodzimy do dyskusji. Czy ktoś z pań, panów posłów chciałby zabrać głos? Pani przewodnicząca, Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, mam przygotowane pytanie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym zadać pytanie KRRiT oraz panu prezesowi w zakresie wydatkowania środków, które zostały z budżetu przeznaczone na Telewizję Polską, jak to popularnie mówimy, w wysokości 1 900 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#KrystynaSkowrońska">Z tą kwotą spotykaliśmy się przez szereg kolejnych lat. Państwo w swoim piśmie objaśnia, że są to ubytki w abonamencie, a przy składaniu budżetu na 2023 r. w 2022 r. również wskazali taką samą kwotę – 1 950 000 tys. zł. W budżecie, poprawką przewodniczącego Komisji, zwiększono te środki o 750 000 tys. zł. Nie mogę się doprosić odpowiedzi od ministra, do którego piszę. Może od państwa się dowiem, kiedy składaliście państwo, bo przez ostatnie ileś lat kwota była identyczna, co jest zaskakujące, jeśli państwo pokazujecie, że są to ubytki. Nie jest to kwota przyjęta ad hoc, aby ją wpisać do budżetu.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#KrystynaSkowrońska">Skąd się pojawiły czy były ubytki z lat ubiegłych, że dodatkowo 750 000 tys. zł? Państwo sami zresztą tłumaczyli, że taką samą kwotę – 1 950 000 tys. zł – pokazaliście na 2023r. jak na 2022 r. To jest miejsce, żeby zadać to pytanie wprost.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#KrystynaSkowrońska">A teraz chciałabym zapytać przedstawicieli ministra kultury o objaśnienie nam załącznika nr 5 do przedłożonego sprawozdania, dotyczącego m.in. zaplanowanych środków. Może nam to umknęło. W tej tabeli mamy powiązanie IPN-u z określonymi środkami, a są to m.in. wynagrodzenia osobowe i liczba zatrudnionych osób.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#KrystynaSkowrońska">Uprzejmie poproszę o informację dotyczącą pierwszych trzech pozycji w części budżetowej 13, ponieważ tabela ta jest integralną częścią związaną właśnie z kulturą. IPN i KŚZpNP znajdują się w tych trzech pozycjach. Proszę również o podanie łącznej kwoty przeznaczonej na ten cel. Zatrudnienie łącznie przekracza 100 osób, a łączne wynagrodzenie wynosi ok. 8000 tys. zł. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie tej kwestii. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSzlachta">Czy ma pan prezes kontakt z nami? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MaciejŚwirski">Chodzi o mnie, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSzlachta">Tak, o pana przewodniczącego. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MaciejŚwirski">Już odpowiadam.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MaciejŚwirski">Jeżeli chodzi o kwoty, które są wymieniane w rekompensacie, one wynikają po pierwsze z prognoz, które krajowa rada przeprowadza, jeżeli chodzi o abonament, zbiórkę abonamentu – to raz. A po drugie to, co wynika z kart powinności, podawanych przez poszczególnych nadawców publicznych, czyli zarówno Telewizję Polską z jej ośrodkami regionalnymi, jak i Polskie Radio, regionalne rozgłośnie Polskiego Radia.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MaciejŚwirski">Każda z nich zgodnie z ustawą ma obowiązek przedstawić plan finansowo-organizacyjny, a także kartę powinności, która jest z krajową radą, nazwijmy to, negocjowana. KRRiT zatwierdza te karty powinności po uprzednim sprawdzeniu zawartości przez aparat urzędniczy, czyli przez Biuro KRRiT. Wyspecjalizowane biuro, czyli Departament Mediów Publicznych, dokonuje sprawdzenia liczb oraz proponowanej zawartości merytorycznej i innych aspektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jakie są to liczby?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MaciejŚwirski">Mówię w tej chwili, pani poseł, o metodologii działania, o liczbach za chwilę będę mówił.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MaciejŚwirski">W toku tej procedury następuje ustalenie kwot, jaki jest niedobór środków wynikających ze zbiórki abonamentu, tak to nazwijmy, w stosunku do kart powinności, które są zatwierdzone przez krajową radę. Ta różnica to jest właśnie rekompensata.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#MaciejŚwirski">Teraz chodzi o to, że dzięki zwiększeniu kwoty rekompensaty, która nastąpiła w dosyć niespodziewany sposób, także dla krajowej rady, na posiedzeniu Sejmu, okazało się, że w tym momencie tą rekompensatą na przykład można całkowicie wypełnić niedobór kwot potrzebnych do funkcjonowania mediów publicznych. Jeżeli chodzi o Polskie Radio i rozgłośnie regionalne – w 100%. Czyli nie było żadnego niedoboru dla Polskiego Radia i rozgłośni regionalnych dzięki temu zabiegowi. Natomiast niedobór, który w konfrontacji z kartami powinności nastąpił, jeżeli chodzi o Telewizję Polską, wynosi tylko  200 000 tys. zł, a nie jak poprzednio dużo więcej.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#MaciejŚwirski">W tej chwili dokładnych liczb pani nie podam ze względu na to, że nie byłem przygotowany na to pytanie. Ale oczywiście wszystkie liczby i opis tego całego procesu prześlemy pani poseł w formie pisemnej odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#AndrzejSzlachta">Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, nie otrzymałam odpowiedzi od przedstawiciela ministra kultury w zakresie tego załącznika. Jeżeli mam możliwość zabrania głosu, chciałabym jeszcze raz przedstawić następującą konkluzję.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#KrystynaSkowrońska">Wydaje się, że państwo bardzo błędnie i nierzetelnie przygotowali ocenę w zakresie wyliczenia ubytku. Budziło to moje wątpliwości, że przez wiele kolejnych lat kwota ubytku była identyczna. Te wątpliwości stają się jeszcze większe w bieżącym roku. Dodatkowo, kiedy usłyszałam odpowiedź, że zwiększono środki o 750 000 tys. zł w stosunku do waszego pierwotnego wniosku, to jest to istotne. To stanowi ok. 30% w stosunku do pierwotnej kwoty. Nie może być tak, że na posiedzeniu Komisji, przy takiej atmosferze, zostaje przedłożona poprawka bez żadnego uzasadnienia. Wiem, że potraficie wydatkować wszystkie pieniądze. Wiem również, że w radiach i rozgłośniach regionalnych był trudny okres, gdy pracownicy rozmawiali z kierownictwem o podwyżkach wynagrodzeń, ale takie planowanie nie powinno mieć miejsca.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#KrystynaSkowrońska">Pan powiedział, że wykonaliście nieprawidłowo przygotowanie do wniesienia budżetu na kolejne lata. To jest wasza odpowiedzialność. Teraz pan mówi, że was uratowano. Dodatkowo Telewizji Publicznej brakuje 200 000 tys. zł. Chciałabym zapytać, jakie są stawki dla prowadzących w telewizji publicznej wiadomości lub innych programów? Wydaje się, że z reklam i wszystkich dostępnych środków to są znaczące kwoty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejSzlachta">Czy pan przewodniczący chciałby się odnieść do tego pytania? Ta część dotyczyła ministerstwa. Czy pan minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MaciejŚwirski">Jeżeli mogę odpowiedzieć, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MaciejŚwirski">Mamy fundamentalne niezrozumienie procedury przez panią poseł. Ale oczywiście całą procedurę i wszystko, co jest do wyjaśnienia, wyjaśnimy w formie pisemnej. Powtarzam jeszcze jedną rzecz: ta poprawka dotycząca zwiększenia rekompensaty nie wyszła z krajowej rady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli panie przewodniczący...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MaciejŚwirski">Tyle na razie mogę powiedzieć, pani poseł, jeżeli chodzi o tę sprawę. Wydaje mi się, że po prostu mamy tutaj niezrozumienie procedury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ja mam również papiery, chętnie porozmawiam z panem przewodniczącym, jeżeli nie rozumiem. Zgromadziłam wystarczającą liczbę dokumentów w tej sprawie i napisałem w zakresie zwiększenia dotacji. Rozumiem i dlatego pytałam – każdego roku jest identyczna kwota. Państwo powiedzieliście i odpowiedzieliście, że wnioskowaliście  o 1 950 000 tys. zł. Rozumiem, że rząd przyznał wam dodatkowe 750 000 tys. zł na reklamy w okresie kampanii.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#KrystynaSkowrońska">To jest moja interpretacja, pozwalam sobie na nią. Skoro ona wychodzi spod dużego palca, 750 000 tys. zł – łatwo przyszło, łatwo pójdzie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MaciejŚwirski">To jest pani interpretacja, która nie ma nic wspólnego z prawdą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jasne. Ale jak? Proszę nie mówić, panie przewodniczący. Po karach widać, jakie nakładacie i na kogo. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MaciejŚwirski">Pani poseł, kary nie mają nic wspólnego z rekompensatą. Proszę przyjąć to wyjaśnienie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#AndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, mówimy o budżecie za 2022 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ależ ja mówię…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejSzlachta">Wybory będą dopiero pod koniec roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ale to ja mówię…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejSzlachta">W tamtym roku wydawano na reklamy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę pana, tego roku dano, i dlatego się pytałam, dlaczego...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejSzlachta">Ale mówimy o budżecie z tamtego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dlatego się pytałam o sposób wyliczenia, bo panu to jest niepotrzebne. Pan nawet nie przeczytał.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#KrystynaSkowrońska">Nie obrażajcie mnie, czytać umiem, interpretować umiem. Nie tyle dokumentów interpretowałam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejSzlachta">Nikt tego nie kwestionuje. Tylko my mówimy o budżecie za 2022 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#KrystynaSkowrońska">Oczywiście. Z tego wynika, że państwo co roku otrzymywali identyczną kwotę, więc zapytałam, czy prawidłowo wyliczyli na 2022 r., z taką samą kwotą jak w 2021 r., dotyczącą ubytków.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#KrystynaSkowrońska">To samo dotyczy 2023 r., gdzie dodano 750 000 tys. zł. To pokazuje analogię i dowodzi, że przez wszystkie lata ta kwota była identyczna. Jest to szczególnie zaskakujące, ponieważ przez osiem lat nie mogła być identyczna kwota, jeśli chodzi o ubytek w opłacie abonamentowej.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Nie oczekuję już odpowiedzi na moje pytanie, będę najwyżej kontynuować pisanie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MaciejŚwirski">Jedno słowo wyjaśnienia, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MaciejŚwirski">Mówimy o wykonaniu budżetu za 2022 r. Pani poseł rozpoczęła swoją wypowiedź od wspomnienia o rekompensacie na 2023 r. Należy zaznaczyć, że rozdział rekompensaty jest w kompetencji krajowej rady. To jest jedna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#MaciejŚwirski">Karty powinności, które zostały wypełnione i wynegocjowane z krajową radą w poprzedniej kadencji, dotyczące budżetu na 2023 r., zawierały takie kwoty, które zostały wypełnione przez rekompensatę, o czym wspomniałem wcześniej w pierwszej części mojej wypowiedzi. To stwierdzenie pani poseł, że nie potrafiliśmy odpowiedzialnie obliczyć lub przewidzieć tych kwot, jest po prostu nieprawdziwe. To są zupełnie dwie różne sprawy, o których mówiłem podczas tego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#MaciejŚwirski">Chciałbym zwrócić uwagę Wysokiej Komisji na ten fakt. Bardzo dziękuję państwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejSzlachta">Jeszcze pani przewodnicząca. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeśli poszłabym tym torem rozumowania, to można by przypuszczać, że kwota negocjowana na 2022 r. była inna niż 1 900 000 tys. zł. Chciałabym zatem wiedzieć, jaka konkretna kwota została wyliczona, przedstawiona, a jaka była wynegocjowana? Wtedy można powiedzieć, że Skowrońska się myli.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#KrystynaSkowrońska">Odpowiedź, która została udzielona, sugeruje, że przedstawiono pewną kwotę x na podstawie tych kart powinności. Z krajową radą wynegocjowano kwotę 1 900 000 tys. zł każdego roku. Nie wiemy, czy dodano coś nadmiarowo przy tych negocjacjach, czy coś ujęto.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#KrystynaSkowrońska">Przez wszystkie lata funkcjonowania tej formy dotacji dla mediów publicznych pokazuję taki element. Jest to kwota przez wszystkie lata identyczna.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#KrystynaSkowrońska">Gdyby pan przewodniczący, panie ministrze, odpowiedział, że kwota wynosiła tyle, uzgodniono tyle, na kolejny 2023 r. wynosiła tyle, uzgodniono tyle, a tyle brakowało.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#KrystynaSkowrońska">Nie wiemy, skąd kwota 750 000 tys. zł, z nieba skapnęło? Gdyby pan był na moim miejscu, pana wnioski i dedukcje prawdopodobnie byłyby identyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#MaciejŚwirski">Pani poseł, dziękuję bardzo za zwrócenie uwagi na to, że posługujemy się dedukcją. Odpowiednie wyliczenia, odpowiednie informacje na temat tego, o co pani pyta, zostaną pani poseł przesłane. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#AndrzejSzlachta">Czy jeszcze są pytania w obszarze tej części?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeszcze Ministerstwu Kultury były zadane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejSzlachta">Właśnie. Poprzednio już kierowałem pytanie do pana ministra Girzyńskiego. Jakby pan minister był uprzejmy odnieść się do uwag czy pytań pani przewodniczącej, to bardzo uprzejmie proszę pana ministra lub osobę wskazaną.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#AndrzejSzlachta">Czy mamy kontakt z ministerstwem? Widzieliśmy na podglądzie pana ministra i współpracowników. Czy państwo w resorcie kultury mają połączenie z salą obrad Komisji Finansów Publicznych?</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#AndrzejSzlachta">Dzień dobry, panie ministrze. Czy państwo nas słyszycie? Bo my nie mamy sygnału od państwa. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#SzymonGiżyński">W tej roli, o którą prosiła pani przewodnicząca Skowrońska, wystąpi pan dyrektor Kwiatkowski, Departament Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#WojciechKwiatkowski">Panie przewodniczący, szanowna pani poseł, patrząc na załącznik nr 6, a więc zatrudnienie i wynagrodzenia w jednostce budżetowej...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#KrystynaSkowrońska">Prosiłam załącznik nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#WojciechKwiatkowski">Nr 5? W nr 5 nie mamy części 13, czyli IPN. Tu są podległe nam instytucje, a IPN nam nie podlega.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dokument jest: „Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zatwierdzam prof. dr hab. Piotr Gliński”. Do tego jest załączona tabela pod tytułem, nr 5, „Zweryfikował to przewodniczący Komisji”.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#KrystynaSkowrońska">Taki materiał dostaliśmy. On jest zatytułowany „Zatrudnienie i wynagrodzenie w dziale 921”. Jest IPN i ja o tę tabelę i jej interpretacje poprosiłam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#WojciechKwiatkowski">Pani poseł, chciałem powiedzieć, że dostajemy to tylko sprawozdawczo i my na te wielkości nie mamy żadnego wpływu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ale panie ministrze, mi chodzi o to, że skoro państwo w swoim budżecie wykazują takie środki, to chciałabym zapytać, jak one są dzielone, że beneficjentem jest IPN? Mnie też to wydawało się dziwne, ale wydaje mi się, że przy wykonaniu budżetu pańskiego resortu pan minister, który odpowiada za budżet i dziś spotyka się z nami, lub jego pracownik powinien umieć odpowiedzieć na to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#KrystynaSkowrońska">Jak w tym przypadku… Jakie w tych częściach mamy zatrudnienie, jakie są relacje wspólne? Załącznik jest załącznikiem do materiału, który państwo przedłożyliście Komisji. Jeżeli czytam załączniki… Chciałabym zapytać, jaki to rodzaj współdziałania czy paraleli, czy czegoś, że to jest razem w waszym budżecie? Umiemy wszystko rozczytać, jak wygląda obrona narodowa i wojsko w poszczególnych resortach. Poprosimy o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejSzlachta">Czy państwu udało się ustalić, o której tabeli pani przewodnicząca mówi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#WojciechKwiatkowski">Nie do końca, ponieważ nie my dzielimy te pieniądze w IPN, nie my kształtujemy tam poziom wynagrodzeń. Mamy sprawozdawczość jedynie w zatrudnieniu i wynagrodzeniach w dziale 921, który znajduje się również w wielu innych resortach. Ale na jego wielkości nie mamy żadnego wpływu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jednak to państwo sami nie potraficie powiedzieć, na co wydajecie parę milionów złotych do swojej tabelki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#WojciechKwiatkowski">To nie my wydajemy. Pani poseł, to nie my.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jednak jak nie wydajecie, to chciałabym zapytać, jaki jest związek kasowy? Jeżeli istnieje związek kasowy… Memoriałowy, dobrze. Przekazujecie memoriałowo innemu podmiotowi, a on wypłaca. Następnie wpisujecie to do systemu. Oczekuję odpowiedzi. Skoro są to wasze wydatki, w jaki sposób te pieniądze chodzą? Komu je wypłacacie? Jakie zadania Ministerstwa Kultury są realizowane przez IPN przy użyciu dodatkowych pieniędzy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę państwa, trudno nam w tej chwili...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#WojciechKwiatkowski">Pani poseł, my niczego nie przekazujemy do IPN. I to nie są nasze wydatki, to jest ich osobny budżet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#AndrzejSzlachta">Proponuję, panie ministrze i pani przewodnicząca, aby tę ostatnią stronę załącznika do tego materiału, który ma pani przewodnicząca, wyjaśnić w drodze korespondencji pisemnej i udzielić odpowiedzi. Bo przedłużamy naprawdę niepotrzebnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jestem niezadowolona, dlatego że minister do swojego materiału nie umie się ustosunkować. No, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#AndrzejSzlachta">Ja to przyjmuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę przynajmniej ministrowi zwrócić uwagę, że swojego materiału, do którego on i jego zespół został przygotowany, czy ma być przygotowany, żeby nam odpowiedzieć… Nie umieją państwo powiedzieć, jakie to inne zadania zostały zlecone. Jest przedstawiciel NIK, jeżeli potrafi nam objaśnić, to bardzo proszę. A takie mówienie, że na piśmie, na piśmie – oni piszą, co chcą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę państwa, naprawdę...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#SzymonGiżyński">Jest raczej odwrotnie, pani poseł, ponieważ pani mówi, co chce. Natomiast to, co powiedział pan dyrektor Kwiatkowski, jest absolutnie prawdziwe, wiążące i tego się będziemy trzymać w odpowiedzi formalnej na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#SzymonGiżyński">Do porządku formalnego poproszę, bo merytoryczny został przez nas całkowicie wyczerpany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę państwa, były wypowiedzi pani przewodniczącej. Nie wiem, czy pan dyrektor z NIK chciałby tu się włączyć? To bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PiotrProkopczyk">Bardzo krótko, bo myślę, że głównie chodzi o uzyskanie pewnej informacji.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#PiotrProkopczyk">Mam tutaj przed sobą informację dotyczącą realizacji budżetu państwa w części 13, czyli Instytut Pamięci Narodowej. Mówimy prawdopodobnie o Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych, którego organizatorem został IPN w 2022 r. W związku z tym podejrzewam, że środki, które zostały tutaj wykazane, dotyczą prawdopodobnie tego wydatku. Z rezerwy, one zostały przekazane z rezerwy. Nie mam pewności. Natomiast dzisiaj była, o ile dobrze wiem, ta część omawiana na posiedzeniu Komisji Sprawiedliwości i niewątpliwie ta część będzie też przedmiotem dyskusji na Komisji Finansów Publicznych. Z mojej strony to wszystko. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Więc zbliżamy się do...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#KrystynaSkowrońska">Z odpowiedzi ministra nie jestem zadowolona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#AndrzejSzlachta">Pozostańmy przy tym.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#AndrzejSzlachta">Uważam, że tę część zakończyliśmy.</u>
          <u xml:id="u-79.3" who="#AndrzejSzlachta">Zamykam posiedzenie tej Komisji, która rozpoczęła się godzinę temu. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>