text_structure.xml 40.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejKosztowniak">W dniu dzisiejszym pragnę na początku przywitać naszych gości. Witam serdecznie pana Sebastiana Skuzę, sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami. Dzień dobry, panie ministrze. Witam bardzo gorąco panią Agnieszkę Kaczmarską, szefową Kancelarii Sejmu. Witam serdecznie, pani minister. Witam gorąco Adama Niemczewskiego, szefa Kancelarii Senatu. Dzień dobry, witam pana bardzo serdecznie. Witam Piotra Ćwika, zastępcę szefa Kancelarii Prezydenta RP. Witam bardzo gorąco Lecha Gajzlera, zastępcę szefa Krajowego Biura Wyborczego. Witam gorąco pana Christiana Młynarka, zastępcę szefa Kancelarii Sejmu. Dzień dobry. Witam równie gorąco panią Barbarę Brodowską-Mączkę, dyrektor generalną Kancelarii Prezydenta RP. Witam, serdecznie państwa. Witam wszystkich gości przybyłych na dzisiejsze posiedzenie Komisji. Równie ciepło witam koleżanki i kolegów z Komisji i pracowników naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejKosztowniak">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, stwierdzając kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejKosztowniak">Rozpatrzenie opinii Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2023 (druk nr 2653) obejmuje porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Szanowni państwo, czy są, uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia uwag do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Posłowie, członkowie Komisji, otrzymali informację o projekcie budżetu w danych częściach przygotowane przez dysponentów części budżetowych oraz opracowania Biura Analiz Sejmowych w formie elektronicznej. Wszystkie materiały, szanowni państwo, znajdują się na naszych iPadach. Jeżeli jest taka potrzeba, proszę o korzystanie. Są również materiały w formie drukowanej. Rozpatrzenie opinii Komisji o projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. odbywać się będzie w następującym porządku – jako pierwszy wystąpi poseł referent, a następnie zostanie przedstawiony koreferat ze strony Komisji Finansów Publicznych, a w konsekwencji rozpoczniemy dyskusję poprzez zadawanie pytań i udzielenie odpowiedzi dotyczących poszczególnych części budżetowych. Proszę przedstawiciela Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych, pana posła Kazimierza Smolińskiego, o zreferowanie opinii Komisji. Padały sugestie, szanowni państwo, abyśmy omówili wszystkie części, czyli część budżetową 01 – Kancelaria Prezydenta RP, część budżetową 02 – Kancelaria Sejmu, część budżetową 03 – Kancelaria Senatu, część budżetową 11 – Krajowe Biuro Wyborcze, część budżetową, część 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 17, jako jedno wspólne wystąpienie, a następnie koreferat. Jeżeli państwo akceptujecie taką formę, to bardzo proszę, abyśmy w taki sposób rozpoczęli dzisiaj pracę. Nie widzę sprzeciwu. Dziękuję serdecznie. Panie pośle, oddaję panu głos. Bardzo proszę, Kazimierz Smoliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, państwo ministrowie, przedstawiam opinię Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2023 w zakresie działania Komisji uchwaloną na posiedzeniu 26 października 2022 r. Nie będę czytał preambuły. Natomiast Komisja na tym posiedzeniu w dniu 26 października br. rozpatrzyła szczegółowo i zaopiniowała projekt ustawy budżetowej na rok 2023, zawarty w druku nr 2653 w zakresie części budżetowej 01 – Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, części budżetowej 02 – Kancelaria Sejmu, części budżetowej 03 – Kancelaria Senatu, części budżetowej 11 – Krajowe Biuro Wyborcze, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 17 oraz plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej zawarty w załączniku nr 12 – to jest Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Komisja po wysłuchaniu informacji zastępcy szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, szefa Kancelarii Sejmu, zastępcy szefa Kancelarii Senatu i szefa Krajowego Biura Wyborczego pozytywnie zaopiniowała wszystkie te części. Państwo mają też do dyspozycji pozytywne opinie Biura Analiz Sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzSmoliński">Jeżeli chodzi o część budżetową 01 – Kancelaria Prezydenta RP, Komisja pozytywnie zaopiniowała dochody i wydatki zawarte w załączniku nr 1 i 2 oraz dotacje celowe zawarte w załączniku nr 8, oraz plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej zawarty w załączniku nr 12 – Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Nie będę przedstawiał tutaj szczegółowych danych, bo państwo posłowie je mają. Komisja bardzo szczegółowo analizowała projekt budżetu. Jak za każdym razem było wiele pytań do przedstawiciela, pana ministra, który dzisiaj jest obecny. Jest pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzSmoliński">Jeżeli chodzi o część budżetową 02 – Kancelaria Sejmu, Komisja również pozytywnie zaopiniowała dochody i wydatki zawarte w załączniku nr 1 i 2. Po wnikliwej analizie tej części z wieloma pytaniami i odpowiedziami jest pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzSmoliński">Jeżeli chodzi o Kancelarię Senatu – to jest część 03 – Komisja również pozytywnie zaopiniowała dochody i wydatki zawarte w załączniku nr 1 i 2 oraz dotacje celowe zawarte w załączniku nr 8. Tu Komisja przedstawia Wysokiej Komisji poprawkę dotyczącą zmniejszenia wydatków w części 03 w rozdziale 75195 o kwotę 10 000 tys. zł – dotacje i subwencje – przewidzianych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą. Poseł zgłosił tutaj taką poprawkę. Komisja ją większością głosów przyjęła. Przedstawiam tę poprawkę w imieniu Komisji Wysokiej Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzSmoliński">Jeżeli chodzi o część budżetową 11 – Krajowe Biuro Wyborcze, Komisja również pozytywnie zaopiniowała zarówno dochody i wydatki zawarte w załączniku nr 1 i 2, jak również zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami zawarte w załączniku nr 7 oraz dotacje celowe zawarte w załączniku nr 8. Tutaj po wnikliwej dyskusji myślę, że wszystkie wątpliwości przez panią minister zostały wyjaśnione w trakcie posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzSmoliński">Pozostała jeszcze część budżetowa 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 17. Komisja również pozytywnie zaopiniowała tę pozycję budżetową.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzSmoliński">W imieniu Komisji jeszcze raz wnoszę o pozytywne zaopiniowanie również przez Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, panie pośle. Proszę o przedstawienie koreferatu ze strony Komisji Finansów Publicznych przez panią przewodniczącą Krystynę Skowrońską. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, państwo ministrowie, panie i panowie posłowie. Wyjątkowo krótko pan poseł Smoliński przedstawiał referat dotyczący wydatków tych części budżetowych. Wiemy, że te instytucje – Kancelaria Prezydenta, Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu i Krajowe Biuro Wyborcze – przedkładają same swoje projekty budżetu i on jest przyjmowany do budżetu w wersji przedłożonej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KrystynaSkowrońska">Moje pierwsze generalne pytanie. Za każdym razem, jeżeli referuję te części, to jest pytanie do poszczególnych dysponentów części budżetowych, które dzisiaj omawiamy – o ile państwo możecie zmniejszyć wydatki? Wydatki są zaplanowane może i realnie, ale jesteśmy w niezwykle trudnej sytuacji. Od nas wszystkich wymaga się, abyśmy prowadzili zdecydowanie oszczędną politykę wydatkową. W tym zakresie to jest moje pierwsze pytanie do dysponentów poszczególnych części budżetowych – jeżeli nawet będę o nich mówiła.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KrystynaSkowrońska">Kolejna rzecz. Jeżeli zapowiadane są oszczędności przez pana premiera, czy nie będzie potrzebna nowelizacja budżetu? Ale to pytanie pozostawiam bez odpowiedzi. Bo z taką sytuacją możemy się spotkać.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#KrystynaSkowrońska">A zatem jeżeli przechodzimy do Kancelarii Prezydenta – znaczący wzrost wydatków. Postaram się skupić na paru częściach dotyczących funkcjonalności obsługi. Między innymi przy prezydencie działają poszczególne rady. Między innymi Rada do Spraw Rolnictwa i Obszarów Wiejskich. Mamy trudności w rolnictwie. Chciałabym poprosić o informację na piśmie, jakie wnioski wypracowała ta Rada. Rada do Spraw Ochrony Zdrowia i przy Funduszu Medycznym – zdecydowany kłopot i nowelizacja ustawy związana z Funduszem Medycznym. Rada do Spraw Samorządu Terytorialnego i między innymi ustawy… Jakie wnioski miały te Rady? Pojawiają się również w tym przypadku powtarzane wydatki dotyczące Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa. Powtarza się moment na zadanie pytania. Zadaję je od 20 lat. Dotyczy zmiany podstawy prawnej. Przez wszystkie te lata nie dopracowaliśmy się w parlamencie zmiany podstawy prawnej i robimy to w sposób zwyczajowy, przeznaczając kwotę na rewaloryzację zabytków miasta Krakowa. Chcę jeszcze wskazać, że w Kancelarii Prezydenta jedną pozycję w kontekście wczoraj rozpatrywanych budżetów, między innymi Najwyższej Izby Kontroli – w Kancelarii Prezydenta wydatki bieżące, w tym na świadczenia na rzecz osób fizycznych ze wzrostem wskaźnika o 19,3%. A zatem jeżeli mówimy o wzroście wskaźnikowym, to jest on wyższy niż założony wzrost, między innymi wynagrodzeń w wysokości 7,8% dla poszczególnych dysponentów części budżetowej. Na koniec pytania. Ile Kancelaria Prezydenta może zaoszczędzić na wydatkach w roku 2023?</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodząc do części budżetowej Sejmu, pytania, na które powinniśmy otrzymać odpowiedź dotyczą generalnie tego, ile możemy zaoszczędzić i ile kancelaria Sejmu planuje zaoszczędzić? Wydaje się, że każdorazowo taka sytuacja dotycząca budżetu jest realizowana przez Kancelarię – zmniejszenie wydatków. Myślę, że rozpatrując w drugim czytaniu, taką informację Komisja uzyska od samej Kancelarii Sejmu. Co prawda, zaplanowano bardzo drobną pozycję. Chciałabym, żeby w swoich pracach bieżących – nie oczekuję odpowiedzi, ale w swoich pracach bieżących… Mamy wydatki dotyczące Kancelarii Sejmu czy Senatu związane ze zmianą kadencji w roku 2023. Są to wydatki, które uznajemy za zasadne. Niemniej jednak zaplanowano koszty związane z wynajmem sal na spotkania konsultacyjno-informacyjne w 16 miastach. Proponuję do rozważenia dla Kancelarii Sejmu możliwość użyczenia sal w urzędach wojewódzkich. To odbędzie się bezkosztowo. Takich wydatków dodatkowo nie trzeba moim zdaniem ponosić.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#KrystynaSkowrońska">Pozycją w Kancelarii Sejmu z jedną z największych dynamik są wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych. Jeżeli w 2022 r. była to kwota 13 000 tys. zł, to na rok 2023 planowana jest kwota 30 000 tys. zł. To prawie 230%. Drobne wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych. To jest drobna, co prawda, kwota, która zwiększa się 4,5 razy. Pytanie generalne – ile można zaoszczędzić? Pytanie w tej części budżetowej również – czy będą dodatki kadencyjne dla pracowników przy zmianie kadencji? Zwyczajowo pracownicy Kancelarii Sejmu i Senatu mają tak zwane dodatki kadencyjne. Czy one zostały przewidziane w budżecie?</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#KrystynaSkowrońska">Do Kancelarii Senatu. Nie dziwi to, co referował pan przewodniczący Smoliński, dotyczące między innymi oszczędności – zmniejszenie na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą. Po części w Kancelarii Senatu w tym przypadku należy uznać, że to niesłuszne zmniejszenie.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#KrystynaSkowrońska">Nie mam uwag do części Krajowe Biuro Wyborcze. Do przeprowadzenia wyborów w państwie – Krajowe Biuro Wyborcze w ten sposób planuje, że jeżeli będą wyższe wydatki niż przewidziano w budżecie na 2023 r., to będzie uruchamiana specjalna rezerwa budżetowa i będą dodatkowe środki. Niemniej jednak we wszystkich informacjach zewnętrznych pojawia się informacja o wynagrodzeniach w Krajowym Biurze Wyborczym. Jeśli państwo uznacie, że warto o tej sprawie powiedzieć, to poprosiłabym krótko – jak w zakresie wynagrodzeń w Krajowym Biurze Wyborczym ta sytuacja wygląda.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#KrystynaSkowrońska">Generalnie opiniuję pozytywnie z uwagą o oszczędności i z uwagą, że sugestia Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych nie jest słuszna – bo w tej części również Kancelaria Senatu ponosi takie wydatki. Zwyczajowo jeżeli był inny marszałek, z opcji rządzącej, to takich problemów nie było. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję pani przewodniczącej. Szanowni państwo, otwieram dyskusję. Czy w zakresie tych punktów, które zostały omówione, a więc części budżetowych 01, 02, 03, 11 i 83, są pytania ze strony pań i panów posłów? Nie widzę. Pani przewodnicząca poprosiła o głos i poproszę państwa z Kancelarii odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zwyczajowo powinniśmy podziękować między innymi Wszechnicy, ale przy wykonaniu budżetu, pozwolicie państwo, że w tej sytuacji, jaką mamy dzisiaj, złożę na ręce szefowej Kancelarii Sejmu podziękowania dla pracowników Wszechnicy za pracę i mam nadzieję, że będzie ona równie owocna w kolejnej kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Proszę państwa, w takim razie poproszę przedstawiciela Kancelarii Prezydenta – i w tej kolejności jaka została przedstawiona przez panią wiceprzewodniczącą, czyli Kancelaria Prezydenta, Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu i Krajowe Biuro Wyborcze – o odniesienie się. Przede wszystkim pytania były o oszczędności. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PiotrĆwik">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, postaramy się wspólnie z przedstawicielami Kancelarii Prezydenta i Centrum Obsługi odpowiedzieć na pytania, które zostały sformułowane przez panią przewodniczącą, ale także na ewentualne kolejne, które się pojawią.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PiotrĆwik">Rozpocznę może od informacji dotyczącej działania Narodowej Rady Rozwoju, o którą pani przewodnicząca była uprzejma zapytać. Pamiętajmy, że to gremium, zaplecze konsultacyjne, eksperckie, powołane przy prezydencie przez samego prezydenta tworzą ludzie, którzy wykonują swoją pracę społecznie, a więc nie pobierają wynagrodzeń za obecność na posiedzeniach poszczególnych rad. Warto również dodać, że takim elementem, który pewnie wpływa na dodatkowe oszczędności, jest to, że część posiedzeń odbywa się w wersji online. Wykorzystujemy te sprawdzone metody, które zaczęliśmy powszechnie wykorzystywać, odkąd zmagaliśmy się z koronawirusem. Rady oczywiście przygotowują każdorazowo swoje stanowiska bądź propozycje, które są kierowane bezpośrednio do pana prezydenta i pan prezydent tutaj dowolnie korzysta z tych informacji, które rady formułują. W ramach swoich kompetencji rady także podejmują prace związane z przygotowaniem aktów legislacyjnych. Jako przykład podam tutaj Radę do Spraw Społecznych, która pracuje obecnie nad założeniami ustawy o asystencji osobistej, bardzo potrzebnej i oczekiwanej przez środowiska osób niepełnosprawnych. Podobnie dzieje się w przypadku pozostałych rad, które zostały przywołane. Oczywiście Rada do Spraw Rolnictwa przywołana przez panią przewodniczącą przedstawia swoje rekomendacje, które kierowane są do pana prezydenta. Tutaj pracami tej Rady kieruje pan przewodniczący Krzysztof Ardanowski, który bezsprzecznie na rolnictwie się zna i wie, jakie są potrzeby i bolączki, z którymi dzisiaj borykają się rolnicy i boryka się polska wieś. Podobnie jeśli chodzi o Radę do Spraw Samorządu. Tutaj wielkim atutem tej Rady jest to, że tworzą ją samorządowcy z całej Polski, samorządowcy z różnych poziomów samorządu, którzy wnoszą swoje propozycje tematów, które są realizowane podczas kolejnych posiedzeń. Tak po kolei można by omawiać kwestie dotyczące pracy każdej z kolejnych rad, które działają przy prezydencie. Jedną ze szczególnie ważnych wydaje się także w dzisiejszym kontekście Rada do Spraw Bezpieczeństwa i Obronności, która funkcjonuje przy panu prezydencie. Oprócz tego, że zadania związane z bezpieczeństwem i obronnością realizuje Biuro Bezpieczeństwa Narodowego. Ale to jest takie uzupełnienie pracy BBN, jeśli chodzi o ekspertów zasiadających w Radzie do Spraw Bezpieczeństwa i Obronności. Oczywiście tyle w formie ogólnej mogę odpowiedzieć na temat pracy rad, jeśli chodzi o Narodową Radę Rozwoju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o oszczędności, o które pytała pani przewodnicząca, oczywiście wszyscy borykamy się z tymi kwestiami, które są związane z podwyżkami cen energii, ze zjawiskiem inflacji. To odczuwalne jest także w instytucjach państwowych. U nas wdrożony został plan oszczędnościowy, który jest związany z ograniczeniem zużycia energii. Nie mamy go bardzo szczegółowo rozpisanego. Także ta informacja została przekazana. Począwszy od poziomu osób kierujących biurami po wszystkich pracowników. Mogę podać jako przykład taką informację z października – rok do roku, październik do października. Pomimo tego, że ubiegły rok, październik to był jeszcze czas covidowy i na pewno była mniejsza aktywność pracowników, bo część pracy wykonywana była online, udało się w stosunku do października poprzedniego roku osiągnąć oszczędności na poziomie 10%. To jest przykład wymierny pokazujący, jak wyglądają oszczędności, jeśli chodzi o nasze gospodarowanie energią.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o oświadczenia dla osób fizycznych, jak pan przewodniczący pozwoli, pani dyrektor generalna odpowie. Bo to jest dość szczegółowe pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BarbaraBrodowskaMączka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Barbara Brodowska-Mączka. Świadczenia na rzecz osób fizycznych w Kancelarii Prezydenta, łącznie z Biurem Polityki Międzynarodowej ustalone są na poziomie 100%, to znaczy na poziomie roku bieżącego. W Kancelarii Prezydenta zmniejszone są o 17 tys. zł i zwiększone w Biurze Polityki Międzynarodowej w związku z definiowaniem potrzeb. W Biurze Bezpieczeństwa Narodowego jest wzrost nominalnie o 30 tys. zł. Tam zostały zdefiniowane potrzeby związane z refundacją w zakresie okularów, ale też z dofinansowaniem studiów podyplomowych w zakresie bezpieczeństwa. To jest coś, co jest z punktu widzenia tej jednostki bardzo istotne. W pozostałej działalności mamy również wzrost w zakresie świadczeń na rzecz osób fizycznych o 66 tys. zł rocznie. Wynika to ze wzrostu wydatków na prowadzenie biur byłych prezydentów z uwagi na zwiększenie miesięcznego ryczałtu. Wynika to z zarządzeń marszałka Sejmu i Senatu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PiotrĆwik">Jeśli pan przewodniczący pozwoli. Pojawiło się jeszcze chyba też pytanie – kwestia dotycząca Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa i wydatków, które są realizowane, jeśli chodzi o SKOZK…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie ministrze, podstawa prawna, nie wydatki. Czy pracujecie państwo… Czy parlament pracuje nad tym, żeby była podstawa prawna? Bo wiemy, że ona jest taka stara, że jeszcze Rada Państwa to ustalała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PiotrĆwik">Jak rozumiem, to już nie pytanie do Kancelarii Prezydenta. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję. Czy wyczerpaliśmy pytania do Kancelarii Prezydenta? Dziękuję bardzo. W takim razie przechodzimy, proszę państwa, do Kancelarii Sejmu. Pani minister, oddaję pani głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AgnieszkaKaczmarska">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, plan budżetu Kancelarii Sejmu na przyszły rok jest planem bardzo oszczędnym. Natomiast mamy dużo wydatków związanych między innymi ze zmianą kadencji Sejmu, wzrost wynagrodzeń osobowych pracowników oraz uposażeń funkcjonariuszy straży marszałkowskiej o 7,8% oraz niewielkie nowe inwestycje remontowe planowane do realizacji w przyszłym roku. Jeżeli chodzi o wydatki wynikające ze zmiany kadencji, to jest kwota 42 532 tys. zł. To jest wysoka kwota, natomiast ona zawiera odprawy parlamentarne, odprawy dla pracowników biur poselskich, biur klubów i kół poselskich i parlamentarnych, wynagrodzenia wypłacane w związku ze zmianą kadencji, uposażenia nowo wybranych posłów X kadencji w miesiącu, w którym wypłata będzie dotyczyć obu kadencji wraz ze składnikami na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy, dodatkowe wynagrodzenia roczne za 2023 r. przysługujące pracownikom biur poselskich oraz biur klubów i kół poselskich i parlamentarnych IX kadencji Sejmu. Są to też umowy zlecenia zawierane z pracownikami biur poselskich w związku ze znoszeniem i likwidacją biur poselskich posłów IX kadencji oraz wynajem sal na spotkania konsultacyjno-informacyjne w 16 miastach wojewódzkich z pracownikami biur poselskich posłów na Sejm X kadencji, podróże służbowe i krajowe pracowników rozliczających zamykane biura, koszty likwidacji biur poselskich. Są to też remonty i wyposażenie lokali biur poselskich posłów X kadencji. Zaplanowaliśmy w tej kwocie też uruchomienie usługi informatycznej w biurach poselskich posłów X kadencji oraz zakup nowych tabletów i komputerów przenośnych. Jak wspominałam, mamy też planowany wzrost o 7,8% wynagrodzeń osobowych pracowników oraz uposażeń funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej. To jest kwota 14 884 tys. zł. Rosną też planowane wydatki na zakupy oraz zadania remontowe i inwestycyjne. Tutaj mamy zaplanowany remont attyki elewacji budynków – 6000 tys. zł. Remont instalacji wentylacji mechanicznych w pomieszczeniach technicznych w budynkach C i J – 10 000 tys. zł. Prace remontowe związane z zadaniem roboty budowlane, modernizacja systemów technicznych służących do obsługi sal posiedzeń komisji i podkomisji sejmowych w budynkach Kancelarii Sejmu to kwota 1736 tys. zł. Remont kopuły sali posiedzeń – 615 tys. zł. Kontynuacja budowy budynku do kontroli biochemicznej przesyłek adresowanych do Sejmu i Senatu – 2400 tys. zł. Etap przygotowania inwestycji budowa budynku hotelowo-biurowego dom poselski – na ten cel zaplanowaliśmy 1000 tys. zł. Modernizacja systemu kamer w salach posiedzeń komisji sejmowych w budynku B,C i D, zakup i montaż UPS-ów w centralnych budynkach Kancelarii Sejmu, modernizacja systemów służących do obsługi sal posiedzeń komisji i podkomisji sejmowych powiązane są z remontem. To jest też kwota 10 387 tys. zł. Mamy też duży wzrost na zakup energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz paliw związanych z podwyżką cen. Tutaj mamy wzrost aż o 9382 tys. zł. Wzrasta też nam koszt programu organizowanego przez Wszechnicę Sejmową – sejmowy program edukacji parlamentarnej rokrocznie zwiększający liczbę obsługiwanych wycieczek. Tutaj zaplanowaliśmy wzrost o 450 tys. zł. Oczywiście rośnie też koszt zakupu żywności na potrzeby gastronomii. Jest to wzrost zaplanowany na 1200 tys. zł. Jeżeli chodzi o wzrosty, to też zaplanowaliśmy – w wyniku podniesienia od maja bieżącego roku kwoty ryczałtu na prowadzenie biur poselskich oraz na zakwaterowanie posłów na terenie Warszawy – wydatki…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani minister, tak szczegółowego pytania nie zadawałam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AgnieszkaKaczmarska">Chciałam uzasadnić, że nasz budżet jest skrojony naprawdę na miarę. Pani przewodnicząca prosiła o wykazanie ewentualnych oszczędności. Jeżeli chodzi o oszczędności, to jeżeli by była taka konieczność i posłowie by widzieli taką celowość, wyłącznie moglibyśmy zaoszczędzić na remontach. Tylko to są też niewielkie prace remontowe, które planujemy. Jedynie z tego moglibyśmy zrezygnować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejKosztowniak">Serdecznie dziękuję. Przechodzimy, proszę państwa…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PiotrĆwik">Przepraszam bardzo, panie przewodniczący, czy ja mogę organizacyjnie zapytać – czy będziemy jeszcze potrzebni dzisiaj, czy to jest już koniec pytań do Kancelarii Prezydenta? Z uwagi na dziejące się sprawy bieżące mamy też inne rzeczy zaplanowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejKosztowniak">Zachęcam państwa, żebyście z nami pozostali. Ale jeżeli musicie opuścić salę, to oczywiście rozumiemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PiotrĆwik">Dziękuję, panie przewodniczący, dziękuję Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie. Przechodzimy, proszę państwa, do Kancelarii Senatu. Jest szef Kancelarii. Panie ministrze bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AdamNiemczewski">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, w odpowiedzi na pytanie, czy planujemy oszczędności, chciałem powiedzieć przede wszystkim o tym, że bez uwzględnienia kwoty związanej ze zmianą kadencji wzrost naszego budżetu to jest 7,6%. Przy zaplanowanej w budżecie państwa inflacji 9,8%, ten wzrost mamy poniżej poziomu inflacji zaplanowanego w ustawie budżetowej. Jeżeli byłyby ewentualne oszczędności, to mogłyby nastąpić wyłącznie przy przyjrzeniu zadań inwestycyjnych. Zadania inwestycyjne, jakie mamy zaplanowane na przyszły rok, to jest między innymi dźwig osobowy – ze względu na to, że zdarzyły się sytuacje, że senatorowie na wózkach inwalidzkich utknęli w dotychczasowym funkcjonującym jednym dźwigu osobowym w naszym budynku. Planowaliśmy w tym roku już wybudować. Niestety nasze zadanie się nie udało, ponieważ oferenci złożyli oferty na wyższą kwotę, niż były zaplanowane wydatki. Wobec tego podzieliliśmy to zadanie w ten sposób, że w tym roku zaprojektowaliśmy, wydaliśmy środki na zaprojektowanie i zaplanowaliśmy 1100 tys. zł na przyszły rok na ten wydatek – jeżeli uda się znaleźć wykonawcę za taką kwotę. Wśród wydatków inwestycyjnych, w których ewentualnie mogłoby dojść do jakichś oszczędności, to są wydatki, w których musimy na bieżąco zmodyfikować nasze plany związane ze zmianą strony internetowej. Planujemy wydać środki na sprzęt i oprogramowanie związane z cyberbezpieczeństwem. Po ostatniej uchwale Senatu dotyczącej uznania Rosji za państwo terrorystyczne nastąpił atak hakerski na stronę Senatu. W wyniku tego doszliśmy do wniosku, że musimy przedsięwziąć pewne działania z tym związane, które niestety wiążą się z kosztami, żeby do takich sytuacji nie dochodziło – w tym również w ramach współpracy z firmą, która dostarcza nam stronę internetową. Okazało się, że są pewne sytuacje, które mogą doprowadzić do umożliwienia takiego ataku. Ostatni wydatek inwestycyjny, który jest zaplanowany, to jest wymiana samochodów. Planujemy wymienić samochody osobowe, które mają powyżej 10 lat. To jest zwyczajowe. Po prostu doszło do takiej sytuacji i takie mamy plany. Jeżeli ewentualne oszczędności, to mogłyby nastąpić tylko w tym zakresie. Nie możemy z wydatków bieżących, no bo to jest związane ze wzrostem wynagrodzeń dla pracowników zaplanowanym na 7,8%, wzrostem wydatków na biura senatorskie. Reszta wydatków jest związana ze zmianą kadencji. Na tym etapie nie możemy powiedzieć, czy w tych wydatkach możemy zaplanować jakiekolwiek oszczędności. Oczywiście, jeżeli wystąpią oszczędności – na przykład zmieni się liczba senatorów zmieniających kadencję i utrzymany będzie stan – koszty będą mniejsze. Ale wtedy będziemy blokowali te środki. To jest oczywiste.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AdamNiemczewski">W kwestii pytania o dodatki związane ze zmianą kadencji – w Senacie nie mają charakteru zwyczajowego, mają charakter regulaminowy. Tak jest w regulaminie. Tyle mogę powiedzieć, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. O głos poprosił pan poseł Dariusz Rosati. Panie profesorze, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rezygnuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejKosztowniak">OK. Dziękuję serdecznie. W takim razie czy są jeszcze jakieś pytania w odniesieniu do tej części? Nie widzę. W takim razie przechodzimy, proszę państwa, do Krajowego Biura Wyborczego. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi. Również pytanie dotyczyło sfery oszczędności. Bardzo proszę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie. Pytanie do Krajowego Biura Wyborczego dotyczyło wynagrodzeń, nie dotyczyło oszczędności, bo my wiemy, że jest to skrojone. Jeżeli będą wybory będą dodatkowe pieniądze i uruchamiana rezerwa. Ale pojawia się w przestrzeni publicznej sprawa wynagrodzeń. Jeżeli w tej sprawie państwo chcieliby się z nami podzielić, uprzejmie poproszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#LechGajzler">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o wynagrodzenia, to wydatki na ten cel zostały zaplanowane łącznie dla 519 etatów, w tym jeden etat R. Trzeba zwrócić uwagę, że charakterystyczną ze względu na specyfikę zadań Krajowego Biura Wyborczego jest struktura zatrudnienia. Biuro zatrudnia wyłącznie pracowników merytorycznych. Nie mamy pracowników obsługi. Kadra pracownicza składa się przede wszystkim z osób z wyższym wykształceniem. To są prawnicy, administratywiści, osoby zatrudnione jako informatycy. Trzeba zwrócić też uwagę na to, że specyfika naszego Biura powoduje, że pracownicy muszą być w pełni dyspozycyjni praktycznie przez cały tydzień. Nie wiem, czy państwo wiecie, że w kraju co tydzień odbywa się około 5–6 wyborów, które to nasze delegatury muszą na bieżąco obsługiwać. W 2021 r. z Krajowego Biura Wyborczego odeszło łącznie 31 pracowników. Przy 519 etatach jest to bardzo znaczna liczba. Część osób przeszła na emerytury, jednak część odeszła ze względu właśnie na niskie uposażenia. Stanowi to duży problem dla nas, gdyż odchodzą pracownicy doświadczeni, z długim stażem pracy i odpowiednimi kwalifikacjami. A znalezienie pracownika, który mógłby realizować te specyficzne zadania związane z prawem wyborczym, jest niezwykle trudne. Średnie wynagrodzenie w Biurze na poszczególnych stanowiskach kształtuje się następująco. Jeżeli chodzi o dyrektora delegatury, to jest to 9015 zł brutto. Główny księgowy – 7210 zł brutto. Księgowy – 5147 zł brutto. Główny specjalista – 6207 zł brutto. Starszy specjalista – 5361 zł brutto. Główny Informatyk i informatyk 5968 zł. Starszy radca i radca – 4864 zł. Średnie wynagrodzenie w biurze w 2021 r. przypadające na jednego pełnozatrudnionego pracownika z wszystkimi dodatkami kształtowało się na poziomie 7677 zł. To było z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, z trzynastką. W bieżącym roku szacujemy, że to wynagrodzenie wyniesie około 8 tys. zł, z tym że należy zwrócić uwagę, że poza tym, o czym mówiłem, że zatrudniamy wyłącznie pracowników merytorycznych, Krajowe Biuro Wyborcze składa się z Centrali, zespołów w Warszawie i z 49 delegatur. W związku z tym w strukturze Biura jest 56 dyrektorów. Jeśli chodzi o plan na 2023 r., to planujemy, że średnie wynagrodzenie pracowników po podwyżce łącznie w wysokości 17,8% wyniesie z wszystkimi dodatkami, z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym 8701 zł brutto. Wydatki na ten cel zostały zaplanowane po pierwsze, według wskaźnika wzrostu wskazanego w piśmie ministra finansów, o 7,8%, po drugie o 10% ze względu właśnie na te bardzo niskie wynagrodzenia w naszym Biurze. I tak jak mówię – to nam pozwoli uzyskać średnią w wysokości około 8701 zł brutto. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejKosztowniak">Serdecznie dziękuję. Szanowni państwo, czy do części Krajowego Biura Wyborczego mamy jeszcze jakieś dodatkowe pytania? Pan przewodniczący Tadeusz Cymański prosi o głos, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszCymański">Może nie do pana, który referował, ale do przewodniczącego i do nas wszystkich. Analizujemy cały czas budżet państwa i jak mantra powtarza się ciągle sytuacja w różnej skali. Są różne historie przytaczane, konkretne fakty – bardzo ważne instytucje państwowe, nawet o szczególnym znaczeniu, mają problem, nierozwiązywalny problem z utrzymaniem swojej kadry, najlepszej kadry, która odchodzi do konkurencji, odchodzi do prywatnego sektora. Mówię tutaj o zjawisku, które – też przyjmując krytycyzm wobec ostatnich lat – jest problemem od wielu kadencji. Nie chcę dotykać kwestii uposażeń poselskich, bo byłoby to nietaktowne. Dokładnie wczoraj mieliśmy dyskusję o RIO, mieliśmy dyskusję o Inspekcji Pracy, wreszcie mieliśmy dyskusję o Najwyższej Izby Kontroli. Jeżeli się przyjrzeć średnim… Teraz mówimy o Kancelariach. Podobny głos był przed chwilą, prawda? Jeżeli spojrzymy te średnie robią wrażenie. Jeżeli to tabloid opisze, to zrobi z tego skandal w odwrotną stronę. Jak to jest możliwe, że taka a nie inna średnia emerytura i średnia pensja, a tutaj full wypas z najwyższej półki. Ale problem jest poważny. Problem jest poważny, bo jeżeli instytucja państwowa ogłasza konkurs i szuka konkretnego eksperta, fachowca, stawia warunki bardzo wysokie, informuje, ile może zarobić… Bardzo często –przynajmniej ja się z tym spotykam– nikt się nie zgłasza. I scena, kiedy przyjeżdża pracownik wysokiej klasy, fachowiec... Można powiedzieć – dlaczego fachowiec skoro za tyle pracuje? Ale ludzie, którzy pracują jednak w instytucjach… Wczoraj na przykładzie RIO taki w kuluarach – sytuacja, kiedy człowiek pracujący za szóstkę przyjeżdża do urzędu miasta i kontroluje skarbnika, który ma 12–13 tys. zł. Nie chodzi o to, że pieniądz to wszystko. Ale przecież nie czarujmy się. My mamy już od wielu lat sytuację, kiedy rynek to reguluje. Wydaje mi się, że jest czas najwyższy, żeby się zastanowić być może nad jakimś systemowym rozwiązaniem. To jest bardzo trudne. Ale teraz już ten budżet przejdzie, jak przejdzie. Mamy ciężki czas, wyjątkowo niestosowny do takich zagadnień. Bo mamy ogromne transfery społeczne, za co jesteśmy krytykowani, a z drugiej strony mamy świadomość niedoinwestowania, niedoposażenia, niedofinansowania sfery budżetowej. Nie chcę nikomu odbierać szacunku do pracy i uposażeń, ale jednak trzeba przyznać, że te instytucje, które czuwają nad newralgicznymi sprawami – mówię tutaj o instytucjach kontroli przede wszystkim – cały aparat, który pracuje nad obsługą sfery produkcyjnej wszystkich przedsiębiorstw, a więc wszystkie uzgodnienia, więc dyrekcja dróg, wody, ochrona środowiska… Już kończę, panie przewodnicząca. Tylko to jest przykład – mówimy o Krajowym Biurze Wyborczym, to jest tematem. Za chwilę będziemy mówić o drugim, trzecim, piątym, a problem, o którym mówię, dotyczy wszystkich. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję. Rzeczywiście chyba jest tak, proszę państwa, że rynek w ostatnich latach, przede wszystkim w ostatnich latach, bardzo mocno rozjechał się z administracją. To chyba widzimy wszyscy. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska prosiła o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrystynaSkowrońska">Po wystąpieniu pana posła Cymańskiego, takich poprawek przez ileś lat – ja na sprawę dotyczącą Krajowego Biura Wyborczego zwracałam uwagę od lat. Od lat o tym mówimy. Pewnym jest, że to rzecz ważna. Dziękuję bardzo serdecznie poszczególnym dysponentom części budżetowej. Pytanie o oszczędności dotyczyło czasu, w jakim jesteśmy, i tego, z czym się mierzy rynek, gospodarka i pracownicy. Ono tylko tego dotyczyło. Panu posłowi Cymańskiemu dziękuję bardzo, że dzisiaj nie pytał o fortepian, skoro przez ostatnie 7 lat fortepianu w Sejmie nie ma. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#TadeuszCymański">Skoro zostałem wywołany… Nauczony doświadczeniem – ale tylko dla informacji ciekawych – podam, że jesteśmy jedynym parlamentem w Europie – nie ma co emocji tworzyć – gdzie nie ma żadnego instrumentu. Jesteśmy krajem Fryderyka Chopina, który jest chyba największym ambasadorem Polski na świecie. To pozostawiam bez komentarza. Nie będę już tego absolutnie proponował, bo się sparzyłem wielokrotnie. Szkoda, że jest taka pustka. Nie jestem nawiedzonym ani praktykującym muzykiem, natomiast uważam, że doktryna – ubóstwo tak, oszczędność tak, a dziadostwo nie – jest zdrową doktryną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, proszę żebyśmy może dokończyli już tę dyskusję w podgrupach po zakończonym posiedzeniu Komisji. Proszę państwa, czy mamy jeszcze do którejkolwiek z części pytania? W tym momencie wydaje się, że wyczerpaliśmy dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję, pytań nie mam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Tym samym stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2023 rok w zakresie Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych. Serdecznie państwu dziękuję. Przypominam, że Prezydium Komisji wyznaczyło termin na składanie poprawek do 25 listopada br. do godz. 12.00. To jest moment, w którym proszę państwa, kończymy zbieranie poprawek. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#AndrzejKosztowniak">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>