text_structure.xml 37.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejKosztowniak">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Jest mi bardzo miło przywitać naszych gości. Witam pana Marcina Mikołajczyka, zastępcę przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego. Witam pana Sławomira Stawczyka, zastępcę prezesa zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Bardzo serdecznie witam naszego stałego współpracownika, pana ministra Piotra Patkowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam także wszystkich towarzyszących panom współpracowników. Witam państwa posłów oraz pracowników Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejKosztowniak">Stwierdzam, że mamy wymagane kworum. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom (druk nr 2391). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. 30 czerwca br. Senat przyjął uchwałę w sprawie ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom (druk nr 2391). W swojej uchwale Senat zaproponował 43 poprawki. Marszałek Sejmu skierowała uchwałę do Komisji Finansów Publicznych w celu zaopiniowania poprawek Senatu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejKosztowniak">Proponuję, żeby rozpatrzenie poprawek odbyło się w następującym porządku: wystąpienie senatora, jeżeli jest obecny na posiedzeniu Komisji, przedstawienie stanowiska rządu, ewentualne uwagi przedstawicieli Biura Legislacyjnego dotyczące konsekwencji wynikających z przyjętych poprawek, następnie głosowanie za lub przeciw proponowanym poprawkom. Czy jest sprzeciw wobec przedstawionej propozycji rozpatrywania poprawek? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek Senatu. Najpierw pytanie do Biura Legislacyjnego – czy każdą poprawkę rozpatrujemy osobno, czy proponujecie państwo blokowanie poprawek i rozpatrywanie łączne? Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ŁukaszKasiak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, proponujemy łączne rozpatrywanie części poprawek. Wynika to wprost z uzasadnienia załączonego do senackiej uchwały. Senat, przyjmując poprawki, zaproponował połączenie części z nich, natomiast Biuro Legislacyjne po przeprowadzonej analizie tych poprawek postanowiło zaproponować Wysokiej Komisji łączne rozpatrywanie poprawek, które mają charakter doprecyzowująco-legislacyjny. Takich poprawek jest dość dużo. Jeśli państwo pozwolą, to je teraz wymienię, ponieważ zaczynają się one już od pierwszej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ŁukaszKasiak">Zaznaczam, że jeśli państwo zgodzicie się na łączne rozpatrywanie poprawek, to od razu należałoby zgłaszać ewentualne uwagi do wszystkich zblokowanych poprawek, tak aby je zdołać przedstawić przed aktem głosowania nad zblokowanymi poprawkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejKosztowniak">Przepraszam, panie mecenasie. Jesteśmy w tej chwili przy poprawce nr 1. Proszę o podanie numerów wszystkich poprawek, które łączą się wprost z poprawką nr 1, dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ŁukaszKasiak">Oczywiście, panie przewodniczący. Ten blok poprawek, jak już wspomniałem, obejmuje poprawki Senatu, które mają charakter redakcyjno-legislacyjno-doprecyzowujący. To są następujące poprawki nr 1, 2, 3, 5, 6, 10, 12–17, 21–26, 29, 31, 33–34, 36–37 i 41–42.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JacekProtasiewicz">Panie przewodniczący, czy można prosić o powtórzenie raz jeszcze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejKosztowniak">Oczywiście, panie pośle. Powtórzę numery poprawek, a pana mecenasa proszę o kontrolowanie, czy wszystko dobrze zapisałem. Łącznie zostaną rozpatrzone następujące poprawki nr: 1, 2, 3, 5, 6, 10, 12–17, 21–26, 29, 31, 33–34, 36–37 i 41–42.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejKosztowniak">Panie mecenasie, czy są jeszcze jakieś propozycje dotyczące ewentualnie innych propozycji zblokowania rozpatrywanych poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ŁukaszKasiak">Będzie jeszcze kilka takich propozycji do kolejnych poprawek, ale przedstawimy je przy rozpatrywaniu właściwych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejKosztowniak">Rozumiem, dziękuję bardzo. W tej chwili mam pytanie do przedstawiciela rządu. Panie ministrze, poproszę o przedstawienie stanowiska rządu wobec senackich poprawek. Jeszcze raz je wymienię, chodzi o poprawki nr: 1, 2, 3, 5, 6, 10, 12–17, 21–26, 29, 31, 33–34, 36–37 i 41–42.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PiotrPatkowski">Szanowni państwo, w trakcie prac w Senacie stanowisko rządu wobec tych poprawek było pozytywne. Takie jest również na dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję. Proszę, pani poseł Wargocka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TeresaWargocka">Chciałabym zapytać Biuro Legislacyjne, jakie jest stanowisko sejmowych legislatorów w sprawie tych poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ŁukaszKasiak">Jak wspominałem, te poprawki mają charakter doprecyzowująco-legislacyjny i my je popieramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję za te wyjaśnienia. Szanowni państwo, pytanie brzmi, czy będziemy głosować nad tymi poprawkami? To jest pytanie do opozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#Głoszsali">Nie ma sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejKosztowniak">Ponieważ nie zgłoszono sprzeciwu, stwierdzam, że wymieniony blok poprawek został zaopiniowany pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Czy z tą poprawką łączymy jakieś inne poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ŁukaszKasiak">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejKosztowniak">Jakie jest stanowisko rządu wobec poprawki nr 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PiotrPatkowski">Pozytywne, podobnie jak podczas posiedzenia Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję. Czy jest potrzeba poddania poprawki pod głosowanie, czy przyjmujemy ją bez sprzeciwu? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że poprawka została zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 7. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PiotrPatkowski">W trakcie posiedzenia Senatu nasze stanowisko wobec tej poprawki było pozytywne, natomiast po uzgodnieniach dokonanych z Biurem Legislacyjnym Sejmu przychylamy się do opinii legislatorów i w tej chwili nasze stanowisko wobec poprawki nr 7 jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ŁukaszKasiak">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o poprawkę nr 7, to naszym zdaniem ona jest niepotrzebna. W przepisach zawsze odsyłamy najpierw do przepisów tej samej ustawy, czyli najpierw są to odesłania wewnętrzne, a następnie mamy inne odesłanie, w tym przypadku akurat do unijnego rozporządzenia. Dlatego, naszym zdaniem, ta poprawka jest zbędna.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#ŁukaszKasiak">Zwracamy jednocześnie uwagę, że są jeszcze dwie inne poprawki: nr 27 i nr 35 – one również mają charakter legislacyjno-doprecyzowujący. W opinii Biura Legislacyjnego te poprawki także są niepotrzebne, ponieważ nie poprawiają tekstu ustawy. W tej sytuacji rekomendujemy odrzucenie tych poprawek, a ponieważ wymienione poprawki, tj. poprawki nr 7, 27 i 35, są poprawkami o podobnym charakterze, to jeżeli Wysoka Komisja się zgodzi, proponujemy, aby je zaopiniować łącznie w jednym głosowaniu. Oczywiście wszystkie ewentualne uwagi do tych poprawek należy rozpatrzyć przed tym jednym głosowaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejKosztowniak">Rozumiem, panie mecenasie. Proszę jeszcze raz powtórzyć numery poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ŁukaszKasiak">Chodzi o poprawki nr 7, 27 i 35.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JacekProtasiewicz">Pytanie do Biura Legislacyjnego, chcę się upewnić. Te poprawki nie niosą żadnych skutków merytorycznych i zdaniem panów legislatorów są one zbędne wyłącznie z punktu widzenia techniki prawodawczej, ustawodawczej, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ŁukaszKasiak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo. Proszę o przygotowanie głosowania. Kto jest za odrzuceniem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AdamGawęda">Za przyjęciem, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejKosztowniak">Najmocniej przepraszam, oczywiście. Kto jest za przyjęciem poprawek nr 7, 27 i 35? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AndrzejKosztowniak">Głosowało 41 posłów. Za było 13, przeciw 25, wstrzymało się 3. Stwierdzam, że poprawki nr 7, 27 i 35 zostały przez Komisję zaopiniowane negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy do rozpatrzenia kolejnej poprawki, poprawki nr 8. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PiotrPatkowski">Stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję. Biuro Legislacyjne zgłasza uwagę, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ŁukaszKasiak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, z analiz tych poprawek i przedstawionego uzasadnienia wynika, że poprawki nr 8, 9 i 11 mają ten sam charakter, tzn. korygują odesłanie. Wydaje się, że te poprawki należałoby rozpatrzyć łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, poprawki nr 8, 9 i 11 będziemy zatem rozpatrywać łącznie. Rozumiem, że stanowisko pana ministra do poprawek nr 9 i 11 jest pozytywne, tak jak w stosunku do poprawki nr 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PiotrPatkowski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejKosztowniak">Czy w tej sytuacji te poprawki wymagają przeprowadzenia głosowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AdamGawęda">Nie ma sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejKosztowniak">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam, że przyjęliśmy poprawki nr 8, 9 i 11. Przypomnę, że poprawka nr 10 została już przyjęta wcześniej w bloku poprawek, podobnie jak kilka innych. W tej chwili przystępujemy do rozpatrywania kolejnych poprawek, począwszy od poprawki nr 18.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#AndrzejKosztowniak">Poproszę o stanowisku rządu wobec poprawki nr 18.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PiotrPatkowski">Pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję. Czy jest jakaś uwaga ze strony Biura Legislacyjnego? Nie ma. Czy ktoś z pań lub panów posłów zgłasza jakieś uwagi? Nie widzę. W tej sytuacji nie muszę poddawać poprawki pod głosowanie. Stwierdzam, że poprawka nr 18 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 19. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PiotrPatkowski">Pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Nie ma. Czy ktoś z sali ma jakieś uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że poprawka nr 19 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#AndrzejKosztowniak">Poprawka nr 20. Stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PiotrPatkowski">Pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję. Nie ma uwag ze strony Biura Legislacyjnego, nikt z posłów nie zgłasza uwag. Poprawkę nr 20 uważam za przyjętą.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#AndrzejKosztowniak">Poprawka nr 21 łączy się z poprawkami nr 22, 23, 24, 25 i 26…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#Głoszsali">Nad tymi poprawkami już głosowaliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#AndrzejKosztowniak">Faktycznie, bardzo przepraszam. To wynik tego, że prowadzę notatki na różnych kartkach.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#AndrzejKosztowniak">Poprawka nr 27 też została już rozpatrzona. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 28. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PiotrPatkowski">Pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejKosztowniak">Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi? Nie ma uwag. Czy ze strony pań i panów posłów są jakieś uwagi do tej poprawki? Nie widzę. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 30. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PiotrPatkowski">Pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję. Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag, ze strony posłów również nie słyszę uwag, a zatem stwierdzam, że poprawka nr 30 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#AndrzejKosztowniak">Poprawkę nr 31 już rozpatrzyliśmy, a więc teraz poprawka nr 32. Bardzo proszę o stanowisko rządu do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PiotrPatkowski">Pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Nie ma uwag ze strony Biura Legislacyjnego ani ze strony posłów. Stwierdzam, że poprawka nr 32 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#AndrzejKosztowniak">Poprawka nr 33 została już rozpatrzona, podobnie jak poprawka nr 34. Rozpatrzyliśmy już również poprawki nr 35, 36 i 37. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 38. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PiotrPatkowski">Pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejKosztowniak">Czy jest jakaś uwaga ze strony Biura Legislacyjnego? Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#ŁukaszKasiak">Szanowni państwo, to jest poprawka, która stanowi próbę odpowiedzi na pojawiające się wątpliwości zarówno w kwestii rozumienia pojęcia umowy o kredyt hipoteczny, jak i samego kredytu hipotecznego. Dodawany ust. 1a rzeczywiście być może nieco bardziej wyjaśnia, tłumaczy, o jaki kredyt chodzi, ale biorąc pod uwagę uzasadnienie, poprawki nr 38 i 39 zdaniem Senatu stanowią zespół poprawek, które należałoby rozpatrywać łącznie.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#ŁukaszKasiak">My jedynie wyrażamy pewną wątpliwość. A mianowicie po zmianach, które Senat zaproponował w art. 73, czyli w poprawce nr 38, wydaje się, że to, co znajduje się w poprawce nr 39, tzn. w art. 74, jest już chyba naddatkiem. Można by rzec, że jest to trzecia kropka nad i. Jednak biorąc pod uwagę, że Senat sam zdecydował, iż te dwie poprawki stanowią całość, rozumiemy, że powinny one być rozpatrzone łącznie. Niemniej jednak naszym zdaniem pewne wątpliwości budzi konieczność zmiany w art. 74. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#AndrzejKosztowniak">Rzeczywiście wydaje się, że jeżeli regulacja została niejako rozbita na dwie poprawki, to chyba taka była intencja autorów tych poprawek. O głos poprosiła jeszcze pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Poprawka nr 38, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#KrystynaSkowrońska">Senat dość szeroko przedstawił uzasadnienie do poprawki nr 38, tj. do kredytów hipotecznych. Ja jednak chciałabym się zapytać pana ministra, czy w tej formule… Ta formuła jest doprecyzowująca, odnosi się nie tylko do formy nabycia, ale także do budowy i remontu zaciągniętego kredytu hipotecznego – i to należy uznać za dobre rozwiązanie. Niemniej jednak wskazuje się również datę, żeby to nie była data graniczna, data 22 lipca 2017 r. To też należałoby uznać za słuszne.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chcę jednak zapytać pana ministra albo przedstawicieli Komisji Nadzoru Finansowego, ponieważ kredytami hipotecznymi są nie tylko kredyty hipoteczne mieszkaniowe. Kredytem hipotecznym w rozumieniu obowiązujących przepisów jest także inny kredyt, poza kredytem mieszkaniowym, zabezpieczeniem którego jest hipoteka. W tym przypadku chciałabym więc zapytać, czy tylko są to tzw. mieszkaniowe kredyty hipoteczne, czy wszystkie kredyty hipoteczne, które mieszczą się pod tą nazwą? One mogą być również bowiem udzielane na inne cele, bez wymieniania celu, na który zostają udzielone, tylko noszą taką nazwę ze względu na formę zabezpieczenia. Czy tak jest w tym przypadku? To jest moje jedno pytanie.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#KrystynaSkowrońska">Jeśli natomiast chodzi o zasadność, to Senat przedstawił dość szerokie uzasadnienie. Myślę, że te wszystkie uwagi i wątpliwości odnośnie do hipotecznych kredytów mieszkaniowych zostałyby rozwiane w następstwie przyjęcia tej poprawki. A zatem, czy rozwiewa i w tym zakresie jesteście państwo za?</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#KrystynaSkowrońska">I drugie – czy inne kredyty hipoteczne przy tak sformułowanym przepisie będą również podlegały temu wsparciu w postaci wakacji kredytowych? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#AndrzejKosztowniak">O zabranie głosu poprosił jeszcze pan przewodniczący Adam Gawęda. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#AdamGawęda">Panie ministrze, mam jeszcze następujące pytanie: czy jeśli chodzi o rozumienie zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych, to w grę wchodzą kwestie zakupu mieszkania i kredytu hipotecznego, czy również kredytu hipotecznego, który będzie na przykład zabezpieczał remontowaną część zasobu mieszkaniowego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jeszcze mogę coś dodać, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#AndrzejKosztowniak">Tak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli będzie więcej niż jeden kredyt, czyli zakup mieszkania od dewelopera i jego wykończenie albo jak mieszkanie jest kupione i wymaga remontu, to czy obydwa takie kredyty będą podlegały temu wsparciu? To mogą być dwa kredyty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#Głoszsali">Jeden.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie, to mogą być dwa kredyty, na dwa rachunki ewidencjonowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#TeresaWargocka">Wypowiedź poza mikrofonem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka mówi tylko, że na jeden cel mieszkalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PiotrPatkowski">Jeśli chodzi o kredyt hipoteczny, to art. 73 w ust. 3 wyraźnie mówi, że jest to kredyt hipoteczny, który ma na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, a więc nie chodzi tu o każdy kredyt hipoteczny, tylko o kredyt na własne cele mieszkaniowe.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PiotrPatkowski">Na pytanie dotyczące tego, czy ten kredyt obejmuje także remont… Jeżeli jest to kredyt hipoteczny zaspokajający własne cele mieszkaniowe, na przykład na przebudowę domu, to odpowiedź brzmi – tak. Taki przypadek kwalifikuje się pod art. 73.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#PiotrPatkowski">Jeśli natomiast chodzi o pytanie, czy zgadzamy się z tym doprecyzowaniem Senatu, to rozmawialiśmy na ten temat z Senatem na poziomie roboczym, także z KNF. Nasza opinia była taka, że co do zasady art. 73 był jasny i wyrażał tę intencję, także umów zawartych przed 22 lipca 2017 r. Zgodziliśmy się jednak wspólnie z KNF, i potem tak ustaliliśmy to z biurem senackim, że jeśli brzmienie zaproponowane przez Senat jest jeszcze jaśniejsze niż do tej pory i rozwiewa wszelkie wątpliwości, to dla jasności i czystości prawa warto się z tym brzmieniem zgodzić. W związku z tym nasze stanowisko do tej poprawki na etapie prac senackich było pozytywne i tak samo pozytywne na posiedzeniu tej Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję, panie ministrze. Pani poseł Izabela Leszczyna, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#IzabelaLeszczyna">Mam jeszcze jedno pytanie, żebyśmy sobie wszystko dokładnie wyjaśnili. Cieszę się, że Senat doprecyzował ten przepis i że nie ma wątpliwości. Natomiast, panie ministrze, ja miałam wątpliwość i pytanie. Chciałabym na sto procent wiedzieć, jak to jest.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#IzabelaLeszczyna">W przepisie mamy stwierdzenie, że wniosek dotyczy umowy zawartej w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Chciałabym, aby pan minister wyjaśnił Wysokiej Komisji, czy jeśli kredytobiorca ma inne mieszkanie, którego jest właścicielem lub współwłaścicielem, i to inne mieszkanie na przykład wynajmuje albo ono stoi sobie puste, a jednocześnie ta osoba mieszka w mieszkaniu, na które zaciągnęła kredyt, to czy w takim przypadku kredytobiorca kwalifikuje się do wakacji kredytowych, czy nie? Czy jest objęty tym przepisem, czy nie? Bardzo proszę o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PiotrPatkowski">Tak, jest objęty, ale pod warunkiem, że ten kredyt, którego spłatę zawiesza, jest zaciągnięty na mieszkanie spełniające jego własny cel mieszkaniowy, tzn. jest mieszkaniem, w którym kredytobiorca mieszka. Wtedy kredytobiorca jest objęty pomocą. Nie jest nią natomiast objęty, jeśli wakacje kredytowe miałyby dotyczyć spłaty kredytu na mieszkanie, w którym kredytobiorca nie mieszka lub które wynajmuje. Pomoc dotyczy tylko tego mieszkania, które spełnia własny cel mieszkaniowy kredytobiorcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#AndrzejKosztowniak">Najprościej mówiąc, w tym momencie kredytobiorca musi w tym mieszkaniu mieszkać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#IzabelaLeszczyna">Jeszcze dopytam, jeśli można. Czyli kredytobiorca może mieć kilka innych mieszkań, które kupił jako inwestor, w które zainwestował swój kapitał, ale akurat w tym jednym mieszka i dlatego wakacje kredytowe będą mu przysługiwały? Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PiotrPatkowski">Tak, ale przypominam, że inne brzmienie powodowałoby… Zazwyczaj duża część Polaków, duża część gospodarstw domowych ma taką sytuację, że jeśli posiada więcej niż jedno mieszkanie, to najczęściej jest tak dlatego, że obywatel nabył to mieszkanie w drodze dziedziczenia po swoich bliskich. Sytuacja, w której pozbawialibyśmy wakacji kredytowych Polaków, którzy na przykład przeprowadzili się do innego miasta, tam realizują własny cel mieszkaniowy, ale z różnych przyczyn, często sentymentalnych, nie chcą pozbywać się mieszkania odziedziczonego po swoich bliskich – w takim przypadku zawężenie mogłoby naruszyć pewne rodzinne, sentymentalne relacje, których – tak uważam – naruszać nie powinniśmy.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#PiotrPatkowski">Chciałbym jeszcze raz wyraźnie podkreślić, że nie można skorzystać z wakacji kredytowych, jeśli mieszkanie zostało kupione w celach inwestycyjnych i jest wynajmowane. Z wakacji kredytowych można skorzystać wyłącznie wtedy, gdy mieszkanie spełnia cel mieszkaniowy kredytobiorcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan minister mówi o sentymentalnym podejściu do mieszkania…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PiotrPatkowski">Wypowiedź poza mikrofonem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dobrze, ale użył pan przykładu z inną miejscowością i zmianą miejsca pracy. To jest akurat wygodne, ale na przykład, jeżeli ktoś ma dwa mieszkania: to „sentymentalne” i to, na które ma zaciągnięty kredyt, to wówczas będą mu przysługiwały wakacje, czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#AndrzejKosztowniak">Tak, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chwileczkę, ale pan minister mówił o różnych miastach, a co jeśli taka sytuacja jest w jednym mieście?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PiotrPatkowski">Pani przewodnicząca, to był tylko przykład. Podkreślam jeszcze raz…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli ktoś dziedziczy trzy mieszkania…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#Głoszsali">Dlaczego nie pozwoli pani tego wyjaśnić ministrowi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli ktoś odziedziczył trzy mieszkania i mieszka w mieszkaniu, na zakup którego zaciągnął kredyt, a pozostałe wynajmuje, to jemu wakacje kredytowe się należą, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PiotrPatkowski">Nie lubię określenia „należą”, bo nie ma czegoś takiego w polskim prawodawstwie jak „należą”. Zgodnie z przepisem ustawowym taka osoba ma możliwość skorzystania z takiego rozwiązania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani poseł Paulina Hennig-Kloska, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PaulinaHennigKloska">Panie ministrze, a jeżeli rodzice kupią mieszkanie dziecku, które tam będzie zamieszkiwać, to rozumiem, że wtedy nie. Tak? Ponieważ to nie jest realizacja własnego celu mieszkaniowego, tylko – że tak powiem – to jest cel mieszkaniowy dzieci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PiotrPatkowski">W takich sytuacjach zazwyczaj jest tak, że rodzice są stroną umowy kredytowej, ale wspólnie z tym swoim dzieckiem, któremu to mieszkanie kupili. Wtedy jak najbardziej taka umowa może być zawieszona, jeżeli rodzice są jedną ze stron kredytobiorców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, czy wszystkie wątpliwości zostały rozwiane, jeśli chodzi o poprawkę nr 38? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja wydała pozytywną opinię dla tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#ŁukaszKasiak">Panie przewodniczący, poprawki nr 38 i 39 należy rozpatrywać łącznie, zgodnie z propozycją Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#AndrzejKosztowniak">Tak, te poprawki są rozpatrywane łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chcemy jednak zwrócić uwagę, że kredytobiorcy, którzy zaciągali kredyty denominowane w walutach, nie będą mogli skorzystać z wakacji kredytowych. To dotyczy tylko złotówkowiczów, tak? To jest pytanie do pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#AndrzejKosztowniak">Panie ministrze, prośba o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PiotrPatkowski">Tak, takie jest brzmienie przepisu jeszcze od etapu pracy nad ustawą w rządzie, ono się nie zmieniło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czyli wszyscy, którzy zaciągali kredyt w walutach, frankowicze, nie mogą z tego skorzystać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PiotrPatkowski">Pani przewodnicząca, tak było na etapie prac sejmowych nad ustawą, i wtedy to nie wzbudzało wątpliwości. Tu się nic nie zmienia. Przypominam, że tak było już na etapie prac w Sejmie nad projektem tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję za tę odpowiedź. Czy pani przewodnicząca ma jeszcze jakieś pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, czy jest sprzeciw wobec poprawek nr 38 i 39? Nie ma, nie musimy nad nimi głosować. Stwierdzam, że poprawki nr 38 i 39 zostały rozpatrzone i zaopiniowane pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-100.1" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 40. Poproszę o stanowisko rządu wobec tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PiotrPatkowski">Pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#AndrzejKosztowniak">Czy jest jakaś uwaga Biura Legislacyjnego? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#ŁukaszKasiak">Szanowni państwo, poprawka nr 40 łączy się z poprawką nr 43 i te poprawki należy rozpatrywać łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję. Czy macie państwo jakieś pytania do treści poprawek nr 40 i 43?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak, ale chciałabym prosić o głos przed końcem posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#AndrzejKosztowniak">Czyli tak, czy przed końcem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie mam pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę, pan poseł Protasiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#JacekProtasiewicz">Nie mam pytania do treści poprawek, ale chciałbym wiedzieć, czy rząd ma również pozytywne stanowisko wobec poprawki nr 43?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PiotrPatkowski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#AndrzejKosztowniak">Czy musimy głosować nad poprawkami nr 40 i 43? Chyba nie, bo nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że przyjęliśmy te poprawki i w ten sposób rozpatrzyliśmy wszystkie poprawki Senatu do tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-111.1" who="#AndrzejKosztowniak">Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeszcze mam pytanie do pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#AndrzejKosztowniak">Zgadza się, pani przewodnicząca prosiła wcześniej o głos. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pytanie do pana ministra. Po stronie biegłych rewidentów istnieje zapytanie albo przynajmniej wątpliwość, czy w przypadku, kiedy osoby korzystające z wakacji kredytowych… Jak w tym przypadku będzie się stosowało przepisy? Czy to będzie dla nich jakieś przysporzenie majątku? Czy te osoby będą musiały wydawać dokumenty dotyczące rozliczenia do podatku PIT? W różnych przypadkach, kiedy taka sytuacja była, należało wydawać PIT-y i z tego tytułu była zastosowana ulga. Jak tę ulgę z wakacji kredytowych należy interpretować w rozumieniu podatkowym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PiotrPatkowski">Pozwolę sobie zacząć od tego, że należy pamiętać, iż wakacje kredytowe mają charakter rozchodowo-przychodowy, a nie dochodowo-wydatkowy. To oznacza, że generalnie wartość zobowiązania nie ulega zmianie. Zmienia się tylko moment opłacenia zobowiązania. To jest tak jak przy wakacjach kredytowych, które były wprowadzone w okresie covidu – nie było to traktowane jako ulga ani dodatkowy dochód podatkowy. Tak samo tutaj. W związku z tym po stronie kredytobiorcy, zweryfikowaliśmy to z Departamentem Podatkowym, nie pojawi się ryzyko powstania zobowiązania podatkowego z tego tytułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Rozumiem, że sprawa została wyjaśniona.</u>
          <u xml:id="u-117.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, proponuję, aby sprawozdawcą Komisji pozostał pan poseł Marcin Porzucek, który był sprawozdawcą na etapie prac sejmowych nad tą ustawą. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#MarcinPorzucek">Wyrażam zgodę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś inne uwagi? Nie widzę. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Zamykam obrady Komisji. Dziękuję państwu bardzo serdecznie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>