text_structure.xml
37.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejKosztowniak">Drodzy państwo, otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Uzyskaliśmy informację z sekretariatu Komisji, że już mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejKosztowniak">Porządek dzienny posiedzenia, szanowni państwo, przewiduje dwa punkty: zaopiniowanie wniosków Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2022, a w drugim punkcie zmiany w składzie Podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejKosztowniak">Czy są uwagi do porządku dziennego Komisji? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejKosztowniak">W takiej sytuacji stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, zanim przejdziemy do realizacji porządku dziennego, pozwolę sobie przywitać na dzisiejszym posiedzeniu Komisji panów ministrów. Witam serdecznie pana ministra Sebastiana Skuzę sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Dzień dobry, panie ministrze, witamy serdecznie. Witam gorąco pana ministra Wojciecha Murdzka – witamy, panie ministrze, również gorąco – i pana ministra Dariusza Piontkowskiego – witamy – jak i przybyłych państwa współpracowników.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy, szanowni państwo, do realizacji pkt 1 porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o przedstawienie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2022 r. I tu, szanowni państwo, będziemy mieć dwie opinie. Poproszę o przedstawienie wniosku dotyczącego opinii 165 w zakresie zmian systemu finansowania jednostek samorządu terytorialnego, w tym finansowanie zadań oświatowych. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SebastianSkuza">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, rozpatrywany wniosek dotyczy zmiany przeznaczenia kwoty 36 132 111 zł ujętej w ustawie budżetowej w roku 2022 w ramach rezerwy celowej w poz. 29 pod nazwą „Zmiany systemowe w finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego, w tym w finansowaniu zadań oświatowych”. W przedmiotowej rezerwie celowej zaplanowane zostały środki w wysokości ponad 3792 mln zł w związku z projektowanymi w 2022 r. zmianami w systemie finansowania jednostek samorządu terytorialnego oraz w systemie finansowania zadań oświatowych. Zgodnie z art. 1 ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela z dnia 24 marca tego roku w okresie od 1 maja do 31 grudnia średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalone w sposób określony w Karcie Nauczyciela ulega zwiększeniu o 4,4%. W związku z powyższym zachodzi potrzeba przeznaczenia kwoty 36 132 111 zł na wynagrodzenia osobowe oraz 5 788 744 zł na pochodne od wynagrodzeń osobowych nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej, czyli de facto wyrównanie do tego, co uzyskali nauczyciele samorządowi – 4,4%.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, prosimy o pozytywne zaopiniowanie przedmiotowego wniosku.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SebastianSkuza">Zwracam jeszcze uwagę, że poz. 29 była pozycją rezerwy w gestii ministra właściwego do spraw edukacji i nauki. Przeniesienia byłyby z powstałych oszczędności. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejKosztowniak">Czy do tej wypowiedzi któryś z panów ministrów zechce jeszcze zabrać głos? Wiem, że będą pytania, padną ze strony pani przewodniczącej Krystyny Skowrońskiej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, w takim razie bardzo proszę o zadanie pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSkowrońska">Myślę, że zapowiedź rządu, o której pan minister mówi, wzrost wynagrodzeń o 4,4%, to jest – bo rozumiem, że mamy dwa wnioski – to jest ten z 23 maja w kwocie, o której pan minister mówił, 36 132 tys. zł. Czy państwa zdaniem, kiedy odczyty inflacyjne są zdecydowanie wyższe, w dalszym ciągu pozostajecie przy propozycji zwiększenia wynagrodzeń w wysokości 4,4%? Jeżeli państwo chcieliby zestawić inflację zawartą w ustawie budżetowej 3,3% do waloryzacji wynagrodzeń nauczycieli 4,4%, może by się to broniło, ale przy dzisiejszym wzroście inflacji do 12,4% do 4,4% wzrostu wynagrodzeń? W tym kontekście chciałabym, aby pan minister porównał wynagrodzenia nauczycieli między innymi z naborem do armii, gdzie najniższe wynagrodzenie przekracza przeszło 4000 zł netto. Te dwie rzeczy, tak wysoki odczyt inflacji. Kiedy państwo zrobicie drugi krok, czy będzie on szybki, tak żeby ludzie mogli was ocenić nie przez to, co obiecujecie, tylko jak pracujecie? Proszę uprzejmie powiedzieć, jak państwo prognozując – to nie jest żadne pytanie polemiczne, ale pytania o realia – jak państwo prognozując słuszność, bo rozmawialiśmy o ustawie o obronie ojczyzny, minimalne wynagrodzenie dla żołnierza z poboru dobrowolnego a nauczyciela, który rozpoczyna pracę? Proszę porównać i powiedzieć jak żyć. Do drugiego pytania, do drugiego wniosku będę się zgłaszała.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli potraktujemy to jako pierwszy krok, okej, z każdym podwyższeniem wynagrodzeń się zgodzimy, ale jakoś nie widać w budżecie kancelarii premiera oszczędności w zatrudnianiu, wynagradzaniu, a wyjątkowo oszczędnie, i czy nie wstyd państwu przyjść z kwotą 36 mln zł na uruchomienie między innymi wsparcia dla samorządów? 36 mln zł, to jest złotówka, jak byśmy się zrzucili po złotówce.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję za tę wypowiedź ze strony pani przewodniczącej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejKosztowniak">Pani poseł Paulina Hennig-Kloska. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PaulinaHennigKloska">Panie przewodniczący, panie ministrze, oczywiście, że nie da się ukryć – i to widać nominalnie po liczbach – że rząd w pewien sposób grabi sferę budżetową, w tym nauczycieli. Teraz chcecie dać jakąś jałmużnę w stosunku do tego, co by się im należało, gdybyście uwzględnili normalne wskaźniki inflacyjne. Bo przecież, jeżeli ktoś jest beneficjentem, dużym beneficjentem, sytym beneficjentem sytuacji w gospodarce i drastycznego wzrostu cen, to właśnie rząd. Widać, że wpływy budżetu, mimo zapowiadanego, czy też gdzieś kręcącego się wokół nas kryzysu gospodarczego, te wpływy do budżetu są wciąż bardzo dobre właśnie z uwagi na to, że więcej kapie z podatku VAT, który wynika ze wzrostu – a na ten większy wpływ podatku VAT wpływa inflacja i wzrost cen. Obowiązkiem rządu jest jednak dzielenie się dodatkowymi wpływami, również z pracownikami, i uwzględnienie właściwego wskaźnika inflacji w ustawie budżetowej. Ja przypomnę, że w ustawie budżetowej uwzględniono wskaźnik około 3%. On w żadnym zakresie nie odzwierciedla sytuacji w gospodarce, co widzieliśmy, co w zasadzie można było przewidzieć pracując nad projektem ustawy budżetowej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PaulinaHennigKloska">Dziś oczywiście trudno się takiemu wnioskowi sprzeciwiać, jako opozycja będziemy popierać dodatkowe pieniądze na cele wskazane w zmianie do planu, natomiast one są niewystarczające. One są dzisiaj niewystarczające i nie sposób nie podkreślić, by minister wyszedł z tej Komisji z takim właśnie przekonaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejKosztowniak">Czy są jeszcze osoby chętne do zabrania głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejKosztowniak">W takim razie, czy któryś z panów ministrów zechce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejKosztowniak">Takie stwierdzenie, że wszyscy byśmy chcieli, żeby inne osoby więcej zarabiały, wydaje się do poparcia przez każdego. Nie wyobrażam sobie, żeby ktoś inaczej zareagował, też pewnie wszyscy byśmy chcieli, ale żyjemy w konkretnych realiach.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, w takiej sytuacji, jeżeli nie ma…</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">To mogę ja?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejKosztowniak">A, jeszcze pani przewodnicząca, tak? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, może pan nie oczekuje na odpowiedź, ale my wszyscy i cała sfera budżetowa oczekuje na odpowiedź czy jest to kolejny krok. Państwo, jak byście chcieli, to byście mogli, bo w innych częściach państwo zdecydowanie znajdujecie środki. Państwo w ciągu roku mogliby znaleźć, tak jak dzisiaj na sali sejmowej mówiono o wysokich zyskach, czyli można by było mieć wpłaty z dywidendy do budżetu i mieć między innymi pieniądze, jeśli chcecie… Rzeczywiście nie chcecie ani dla waloryzacji świadczeń emerytalnych, nie chcecie podwyższenia wynagrodzeń dla nauczycieli, chcecie wysokich zysków w spółkach Skarbu Państwa i nieprzeznaczania tej wpłaty na dywidendy. Jesteście beneficjentem wysokiej inflacji i przez to skandalicznie wysokiej drożyzny i przychodów w budżecie. Jesteśmy obserwatorami wydatków poza budżetem i nietrzymania się reguł wydatkowych, zatem nie można powiedzieć, że… Przyszedł jeden i drugi pan minister, pan minister Piontkowski i pan minister Murdzek. Pan minister Murdzek, jeszcze jak był w opozycji, to bardzo zabiegał o te grupy. A co się dzisiaj stało, że obaj panowie ministrowie zamilkli, że o te grupy nie zabiegają? Ważne, żeby środowisko i resort, którym kierujecie, odpowiedział na te pytania. Nie odpowiadacie na pytania pracownikom i nam nie chcecie odpowiedzieć? Zmierzcie się z problemem, jak ludzie mają żyć, gdy inflacja jest coraz wyższa. Jeżeli minister finansów, który jest na tym posiedzeniu, nie potrafi za pomocą instrumentów poradzić sobie z inflacją, z Narodowym Bankiem Polskim, ze starym-nowym prezesem, to powiedzcie ludziom, że nie dajecie rady. To będzie odpowiedź i będziemy ją wszyscy rozumieli. Brak odpowiedzi, brak dalszej waloryzacji jest właśnie taką odpowiedzią. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, może skupmy uwagę bezpośrednio na tym przedmiocie, bo jak będziemy rozmawiać o wszystkim, to zgubimy chyba wątek.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie, proszę pana, nigdy nie gubię wątku.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#Głoszsali">Nie, to prawda, nigdy.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#Głoszsali">Tracę oddech.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#GabrielaMasłowska">Zawsze w tym samym stylu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#Głoszsali">Nigdy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#GabrielaMasłowska">Nigdy, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZdzisławSipiera">Przede wszystkim skromność, a później wszystko inne.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#GabrielaMasłowska">Tak, tak. Jedna jest wyznaczona na premiera, to…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, szanowni państwo…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DariuszPiontkowski">Ja tylko dwa zdania pewnego sprostowania, bo mam wrażenie…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejKosztowniak">…pan minister Piontkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#DariuszPiontkowski">…że państwo, członkowie Komisji, nie do końca chyba przyjrzeli się wnioskowi, który w tej chwili jest rozpatrywany. Pan minister Skuza wyraźnie wskazywał, że 36 mln zł w tej chwili jest tylko i wyłącznie uzupełnieniem wzrostu wynagrodzenia od 1 maja dla nauczycieli szkół rządowych. Większość nauczycieli w szkołach samorządowych bądź w szkołach niepublicznych otrzymała już wzrost subwencji. Przypomnę, że była to kwota 1671 mln zł z rezerwy 29. W tej chwili rozmawiamy o koniecznym uzupełnieniu finansów w szkołach prowadzonych przez poszczególnych ministrów. Ponieważ jest to zdecydowanie mniejsza skala, ta kwota jest stosunkowo niewielka, bo jest to nieco ponad 36 mln zł, a pan minister Murdzek będzie za chwilę omawiał podwyżkę o podobny wskaźnik dla nauczycieli akademickich.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#DariuszPiontkowski">W jednym zgodzę się z panią poseł Skowrońską, że wszyscy chcielibyśmy, aby także nauczyciele więcej zarabiali. Wydaje się to oczywiste.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, pan poseł Siekierski.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#CzesławSiekierski">Czy mieszczą się tu szkoły prowadzone przez poszczególne resorty?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#CzesławSiekierski">No bo niektóre resorty…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#Głoszsali">Mikrofon!</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#DariuszPiontkowski">Tak, tak, panie pośle. To są wszystkie szkoły prowadzone przez poszczególnych ministrów. Ich jest zdecydowanie mniej. W tych szkołach resortowych, tak to nazwijmy, jest kilkanaście tysięcy nauczycieli, natomiast nauczycieli w całym systemie subwencjonowanych jest ponad 500 tys.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, myślę, że zostało to przez pana ministra doprecyzowane, wyjaśnione. Do szkół prowadzonych łącznie z samorządami czy przez samorządy trafiło ponad 1600 mln zł dodatkowych pieniędzy, więc wydaje się, że to rzeczywiście duża, choć pewnie, tak jak wszyscy mówimy, nie do końca wystarczająca kwota.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#AndrzejKosztowniak">Tym samym, szanowni państwo, pozwolę sobie przedstawić opinię nr 165 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 25 maja 2022 r. „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 25 maja 2022 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 23 maja 2022 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 36 132 111 zł z rezerwy celowej w poz. 29 „Zmiany systemowe w finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego, w tym w finansowaniu zadań oświatowych” zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2022 r. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję zmiany przeznaczenia w kwocie, w tym 29 470 840 zł na wynagrodzenia osobowe dla nauczycieli oraz 5 788 074 zł na pochodne od wynagrodzeń osobowych.”</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, czy jest jakieś negatywne zdanie dotyczące tej opinii, czy możemy ją przyjąć bez głosowania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#AndrzejKosztowniak">Tym samym, szanowni państwo, opinia nr 165 została przyjęta przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, przechodzimy, do drugiej opinii, która będzie zawarta, mam nadzieję, w druku nr 166.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o przedstawienie wniosku ministra finansów w sprawie zmian przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2022 r.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SebastianSkuza">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, rozpatrywany wniosek dotyczy zmiany przeznaczenia kwoty 286 mln zł ujętej w tej samej rezerwie celowej w poz. 29, o czym rozmawialiśmy przed chwilą, czyli jest to rezerwa będąca w gestii ministra edukacji i nauki. Zgodnie z wnioskiem ministra edukacji i nauki, z kwoty 286 mln przeznaczona byłaby kwota 150 mln zł na zwiększenie od 1 października wynagrodzeń pracowników w uczelniach publicznych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz w uczelniach niepublicznych zrównanych z nimi pod względem zasad finansowania. Ta analogiczna podwyżka również byłaby w wysokości 4,4%, natomiast pozostała kwota 136 mln przeznaczona byłaby na utrzymanie i rozwój potencjału zawodowych uczelni publicznych, czyli takich uczelni podległych ministrowi edukacji i nauki oraz jednej niepublicznej uczelni zawodowej. Byłoby to wzmocnienie uczelni regionalnych, najmniejszych, ale niezwykle potrzebnych. Wsparcie tej grupy uczelni jest zasadne w realizacji kształcenia wysokiej klasy specjalistów kształcących zgodnie z zapotrzebowaniem obecnego rynku pracy.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#SebastianSkuza">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, środki w całości byłyby przeznaczone na wzmocnienie sektora nauki. Zwracam się z uprzejmą prośbą o wsparcie sektora nauki, również w zakresie kwestii dydaktycznych, bo uczelnie zawodowe nastawiają się raczej na kształcenie praktyczne, pod konkretne potrzeby rynku pracy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#AndrzejKosztowniak">O głos poprosiła najpierw pani przewodnicząca, a później pan poseł Czesław Siekierski. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeden z panów posłów, panie przewodniczący, powiedział o skromności w moim wystąpieniu. Tak, panie pośle, skromność to dzisiaj niskie wynagrodzenia nauczycieli. Warto o tym pamiętać. Jeśli upominam się o podwyżki dla nauczycieli, to myślę, że to środowisko zasługuje, abyśmy o tym rozmawiali rzetelnie. W przypadku emerytów mieliśmy waloryzację, mamy trzynastą emeryturę, mamy zapowiadaną czternastkę, a dla nauczycieli niewiele, 4,4%, dla nauczycieli akademickich również 4,4%. Pamiętamy ostatni odczyt kwietniowy –inflacja 12,4% i końca nie ma. O innych rzeczach nie będę mówiła. Cieszę się ogromnie, bo – kiedyś uczestnikiem komisji finansów był pan minister Murdzek – pan minister Skuza rzetelnie przedstawił tę propozycję, niemniej jednak chciałabym uprzejmie poprosić –jednym z elementów jest sprawa finansowania szkolnictwa wyższego i nauki – o odpowiedź na pytanie, jaki jest to wskaźnik PKB? Tego nie mamy, bo jak nie mamy, to pewnie nie mamy się czym pochwalić. A jeśli mamy, to uprzejmie poprosiłabym o odpowiedź na to pytanie.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli mówimy o przeznaczeniu kwoty 286 mln zł, z tego część jest uzupełnieniem, bo tak to rozumiem, panie ministrze, że jest to uzupełnienie kwoty na podwyżki dla nauczycieli akademickich, ta kwota 250 zł, a zatem chciałabym zapytać: ile łącznie, jaką kwotę asygnujecie z budżetu państwa na podwyżki w wysokości 4,4%? Zaznaczam, że w mojej opinii, mojego klubu jest to dalece niewystarczające w przypadku bardzo wysokiej inflacji, porównywanie do bardzo wielu innych grup zawodowych.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#KrystynaSkowrońska">I teraz jeszcze chciałabym po tej części, która zostaje przeznaczona na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni zawodowych nadzorowanych przez ministra niepublicznej uczelni zawodowej prowadzonej przez kościół, zapytać: jaki państwo macie wstępny preliminarz podziału środków i czy jest taki preliminarz? Ile idzie na niepubliczne uczelnie, a ile idzie na uczelnię prowadzoną przez kościół? Pytam się z czysto matematycznego powodu, żeby pokazać skalę i ile wcześniej w roku ubiegłym i w bieżącym zostało przeznaczonych środków w takiej formule. Jeżeli państwo macie preliminarz, to on nie powinien być tajny. Jeżeli nie macie preliminarza, to chciałabym zapytać o tryb przyznawania środków, prognozę na jakie uczelnie pójdą środki i o uzasadnienie powodów dlaczego idą na te uczelnie, a nie idą na inne uczelnie, które na pewno tego wsparcia potrzebują. Zgoda, że jesteśmy za 4,4%, ale jako pierwszy krok. Nie będziemy utrudniać dawania. Ale chcę powiedzieć bardzo jasno, nie satysfakcjonuje to środowiska, które o to się upomina. Zapominaliście przez bardzo wiele lat o tym środowisku i…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#GabrielaMasłowska">Populizm u pani wylewa się uszami.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#KrystynaSkowrońska">Uprzejmie proszę o zwrócenie uwagi pani poseł Masłowskiej, która mi przerywa w tym momencie…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#GabrielaMasłowska">Bo populizm uszami pani się wylewa.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę pani, to nie jest populizm. Populizm to jest pani, jak…</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejKosztowniak">Drogie panie…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#KrystynaSkowrońska">…pani mówi, że 4,4% przy 12,4%…</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejKosztowniak">Drogie panie, bardzo serdecznie proszę o zaprzestanie dyskusji…</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#KrystynaSkowrońska">…wzrostu inflacji jest wystarczający.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#AndrzejKosztowniak">…między sobą, a skierowanie słów do sali.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#KrystynaSkowrońska">To proszę, żeby pani poseł zachowywała się odpowiedzialnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, bardzo proszę kontynuować.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ma możliwość pochwalić się, że to jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#TeresaWargocka">Proszę konkludować.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę konkludować, tak, jak podpowiadają koleżanki.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KrystynaSkowrońska">…świetny wskaźnik i na nic więcej nie możecie panie, panowie nauczyciele akademiccy liczyć od tego rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#GabrielaMasłowska">Panie przewodniczący, proszę wnioskować o sensowne wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, proszę rzeczywiście do meritum, bo…</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#KrystynaSkowrońska">I to będzie konkluzja, bo takie…</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejKosztowniak">Okej. W takim razie dziękuję pani serdecznie za wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#KrystynaSkowrońska">Takie dogadywanie jest niestosowne. Jeżeli ktokolwiek ma ochotę powiedzieć, że wystarczająco i to są…</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#GabrielaMasłowska">To są bezsensowne wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#KrystynaSkowrońska">…Himalaje wynagrodzeń i nauczyciele akademiccy powinni być…</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#GabrielaMasłowska">Nie możemy wysłuchiwać farmazonów, populizmów…</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#KrystynaSkowrońska">…wdzięczni, to miejcie państwo odwagę z otwartą przyłbicą stanąć i powiedzieć…</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#GabrielaMasłowska">Popisy erudycyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#KrystynaSkowrońska">…to temu środowisku. Nawet niektórzy z was z tego środowiska się wywodzą.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie jeszcze raz za wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#AndrzejKosztowniak">Poproszę o zabranie głosu pana posła Czesława Siekierskiego, a następnie poproszę pana przewodniczącego Janusza Cichonia.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#CzesławSiekierski">Jeśli chodzi o 150 mln, to ja rozumiem, że to jest uzupełnienie uczelniom środków za wynagrodzenie, żeby te 4,4% mogło być zrealizowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#SebastianSkuza">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#CzesławSiekierski">Natomiast, jeśli chodzi o 136 mln, bo tu jest tak ładnie to ujęte, inteligentnie: „finansowanie wskazanej grupy uczelni w realizacji procesu kształcenia wysokiej klasy specjalistów zgodnie z zapotrzebowaniem obecnego rynku pracy przy uwzględnieniu aktualnych trendów, wiedzy” itd. Czy to też jest na uzupełnienie wynagrodzeń…?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#SebastianSkuza">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#CzesławSiekierski">…czy to są dodatkowe wynagrodzenia? Czy jest to finansowanie nowych kierunków studiów, czy badań…</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bazy.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#CzesławSiekierski">…czy badań? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#SebastianSkuza">Już powiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bazy.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję gorąco.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#AndrzejKosztowniak">Myślę, że jeszcze poproszę o zabranie głosu pana przewodniczącego Cichonia, a następnie poproszę pana ministra o odpowiedź. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#JanuszCichoń">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w zasadzie to pytanie zostało już wyartykułowane, ale ja bym chciał jednak z imienia i nazwiska poznać nazwę uczelni niepublicznej, którą traktujemy na specjalnych warunkach. Jaką kwotę ma otrzymać? Proszę o jakieś krótkie uzasadnienie obecności w tym gronie jednej, jedynej niepublicznej szkoły…</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#KrystynaSkowrońska">Uczelni.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JanuszCichoń">…uczelni, jeśli chodzi o to wsparcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję za wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#AndrzejKosztowniak">Który z panów ministrów w takim razie zechce udzielić odpowiedzi? Czy pan minister Skuza czy pan minister Murdzek?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#SebastianSkuza">To może ja zacznę.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, te 4,4% są to środki na jeden kwartał na podwyżki. Kwota 136 mln zł byłaby wzmocnieniem państwowych wyższych szkół zawodowych, które zajmują się kształceniem praktycznym.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#SebastianSkuza">Jeżeli chodzi o kwestię jednej niepublicznej instytucji, która tam jest, jest to Seminarium Prawosławne w Warszawie, które ma status państwowej wyższej szkoły zawodowej i jest ona finansowana na takich samych zasadach jak nasze PWSZ publiczne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PaulinaHennigKloska">A jaka kwota dla tej jednej szkoły?</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#AndrzejKosztowniak">Czy jeszcze pan minister Murdzek?</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#WojciechMurdzek">Tu jeszcze była kwestia kwoty. Szanowni państwo, jak państwo wiecie, podział subwencji następuje według algorytmu, który uwzględnia czynniki opisujące szkołę, no bo są różnice, co do ilości nauczycieli, co do ilości studentów, w związku z tym to jest adekwatne do wielkości uczelni i jest algorytmicznie liczone, w związku z tym tutaj nie ma ręcznego sterowania. Taki sam algorytm jest zastosowany jak przy liczeniu całej subwencji, również w odniesieniu do tej kwoty. Tak że tutaj nie będzie uznaniowo, tylko algorytmicznie podzielone wobec wszystkich państwowych wyższych szkół zawodowych i tej jednej wymienionej.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#SebastianSkuza">Algorytmicznie. Dokładnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#AndrzejKosztowniak">Tak, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie za odpowiedź. Jeszcze pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska chciała dopytać.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#KrystynaSkowrońska">Moje pytanie, na które pan minister Murdzek nie odpowiedział ani pan minister finansów, tj. wskaźnik finansowania nauki do PKB. Jaki mamy w tej chwili, a jaki państwo prognozujecie?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#WojciechMurdzek">Metodologie europejskie i światowe w sposobie liczenia wskaźnika są dosyć rozbieżne, tego doświadczamy przy dyskusjach ministrów edukacji, przynajmniej jeżeli spotkamy się wszyscy na płaszczyźnie Unii Europejskiej, ale według dominujących określeń to dzisiaj jest to 1,39% PKB.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#KrystynaSkowrońska">Limit 2,2%, horyzont. 2,2%.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie za odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, czy mamy jeszcze jakieś dodatkowe pytania z sali? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#AndrzejKosztowniak">W takim razie, szanowni państwo, proponuję przyjęcie opinii Komisji w sprawie przedłożonego wniosku w następującym brzmieniu: „Opinia nr 166 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 25 maja 2022 r. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 25 maja 2022 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 24 maja 2022 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 286 mln zł z rezerwy celowej z poz. 29 zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2022 r. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia kwoty 154 mln zł na zwiększenie od 1 października 2022 r. wynagrodzeń pracowników na uczelniach publicznych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz uczelniach publicznych prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe finansowanych na zasadach uczelni publicznych na podstawie odrębnych ustaw i 136 mln zł na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego publicznych uczelni zawodowych nadzorowanych przez ministra edukacji i nauki oraz niepublicznych uczelni zawodowych prowadzonych przez kościół.”</u>
<u xml:id="u-89.3" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, czy jest jakaś uwaga do tej opinii? Czy są krytyczne uwagi czy przyjmujemy ją bez głosowania?</u>
<u xml:id="u-89.4" who="#AndrzejKosztowniak">Nie słyszę sprzeciwu. Tym samym, szanowni państwo, uznaję, że Komisja przyjęła opinię 166 Komisji Finansów Publicznych dla Ministra Finansów. Serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-89.5" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, tym samym przechodzimy do realizacji pkt 2 porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-89.6" who="#AndrzejKosztowniak">Uprzejmie informuję, że chcę zgłosić wniosek dotyczący zmiany przedstawiciela Podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych. W związku z…</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#WojciechMurdzek">Do widzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie, panie ministrze, dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#AndrzejKosztowniak">W związku z tym proponuję odwołanie ze składu podkomisji posła Andrzeja Kosztowniaka i powołanie – panie przewodniczący, to jestem ja – proponuję moją rezygnację, odwołanie mojej osoby z podkomisji z racji tego, aby jeden z kolegów mógł mnie zastąpić, a więc pan poseł Filip Kaczyński, w pracy w podkomisji, nomen omen bardzo ciekawej, więc gratuluję panu posłowi naprawdę fajnej pracy w podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#CzesławSiekierski">Czy pan poseł zgadza się?</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pan poseł wyraził taką zgodę. Musiał. Nie wiem, czy pan poseł jeszcze jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#Głoszsali">Jest, jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#AndrzejKosztowniak">Jest jeszcze, tak. Nie oddalił się na komisję. Wyraził zgodę na pracę w podkomisji.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#AndrzejKosztowniak">Czy w takim razie jest jakiś sprzeciw, szanowni państwo? Nie ma. Gratuluję panu posłowi Filipowi Kaczyńskiemu przynależności do podkomisji.</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#AndrzejKosztowniak">Na tym, szanowni państwo, wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie. I cóż, mówię do zobaczenia na kolejnym posiedzeniu Komisji. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>