text_structure.xml 51.9 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejKosztowniak">Porządek dzienny posiedzenia, szanowni państwo, przewiduje dwa punkty: zaopiniowanie wniosku ministra obrony narodowej w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego w 2022 r. oraz rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2129). Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Informuję również, że zgłoszenia posłów do zabrania głosu w dyskusji należy wysyłać pod adres kfpb@sejm.gov.pl lub za pośrednictwem czatu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy do sprawdzenia kworum. Bardzo gorąco proszę posłów pracujących zdalnie, ale też wszystkich państwa o zalogowanie się. Będziemy sprawdzać kworum. Głosowania są uruchomione, więc bardzo proszę o oddanie głosu celem sprawdzenia kworum. Szanowni państwo, sekretariat przekazał informację, że w tym momencie mamy już kworum. Nie będę zamykał jeszcze możliwości oddania głosu celem potwierdzenia obecności w pracach Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, zanim przejdziemy już do realizacji porządku dziennego, pozwolę sobie przywitać na dzisiejszej Komisji pana ministra Wojciecha Skurkiewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam serdecznie, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Dzień dobry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejKosztowniak">Witam pana ministra Piotra Patkowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Dzień dobry, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PiotrPatkowski">Dzień dobry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejKosztowniak">I witamy równie gorąco pracującego dzisiaj z nami zdalnie pana ministra Sebastiana Skuzę, sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Dzień dobry, panie ministrze. Witam gorąco panią prezes Agnieszkę Bolestę, prezes Agencji Mienia Wojskowego, wraz ze współpracownikami przybyłymi na dzisiejsze spotkanie. Witam wszystkich przybyłych gości. Witam jeszcze raz bardzo gorąco panie i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, tak jak powiedziałem, mamy już kworum dzisiejszej Komisji. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku ministra obrony narodowej w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego na 2022 r. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Dzień dobry. Witam, panie przewodniczący. Państwo przewodniczący, Wysoka Komisjo, po raz kolejny stajemy przed Wysoką Komisją, choć w tym roku jest to chyba po raz pierwszy, jeżeli chodzi o zmianę planu finansowego Agencji Mienia Wojskowego na rok 2022.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Celem zmiany planu finansowego agencji na bieżący rok jest zwiększenie planowanych przychodów o kwotę 38 851 tys. zł. Ma to niestety związek ze zwiększonymi kosztami, które ponosi Agencja Mienia Wojskowego. W głównej mierze są to koszty związane z wydatkowaniem środków finansowych na opłaty za energię elektryczną. Dlatego też musimy dokonać stosownych przesunięć. W tym planie również po raz pierwszy pojawi się kwota 4000 tys. zł, jako że Agencja Mienia Wojskowego ustawą, nowelizacją ustawy o agencji, którą przeprowadziliśmy w ubiegłym roku, może organizować pokazy lotnicze. W związku z tym, że zbliża się organizacja pokazów lotniczych Air Show, którą planujemy na rok 2023, konieczne jest rozpoczęcie procedury. Zatem w tym zakresie przesuwamy kwotę, czy zagwarantowujemy kwotę 4000 tys. zł. Proszę Wysoką Komisję o zgodę na przesunięcie tych środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejKosztowniak">O głos poprosiła pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Od strony dokumentacyjnej nie mam uwag do wniosku, panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Niemniej jednak chciałabym zapytać, czy ta prognoza zwiększenia przychodów, o czym państwo piszecie w swoim wniosku, między innymi z opłat za media, to jest uwzględniony okres całego roku, czy będziecie państwo jeszcze przychodzili z takim wnioskiem w ciągu tego roku? To jest moje pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrystynaSkowrońska">Kolejne pytanie. Pan minister powiedział, że wskazujecie między innymi zwiększenie wynagrodzeń. A zatem w planie finansowym na wynagrodzenia skromnie przeznaczacie dodatkowo 669 tys. zł, jako dodatkowe koszty zwiększenia wynagrodzeń. Chciałabym usłyszeć, bo to jest minimalne wynagrodzenie, ilu osób będzie dotyczyło i jakie w tym zakresie będą podwyżki? Jakie są średnie wynagrodzenia w Agencji Mienia Wojskowego?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KrystynaSkowrońska">I trzecie moje pytanie, dotyczące między innymi kosztów, o których pan minister powiedział, to jest zablokowanie środków na imprezę Air Show w Radomiu. Zrozumiałe, że na Air Show, bo pan minister jest z Radomia. Czy możemy otrzymać specyfikację, jakie koszty będą objęte w tym zakresie i w jakiej wysokości ogółem zamknie się wsparcie z budżetu państwa na imprezę Air Show? Chodzi o rok ubiegły oraz plany dotyczące roku 2022. Sądzę, że to będzie interesowało również pana przewodniczącego Kosztowniaka, bo też jest z Radomia. Chcę powiedzieć, że to jest dobra, ładna impreza, ale jeżeli mówimy o drożyźnie, to warto by się przy tym wszystkim zastanowić, czy tego rodzaju wydatki albo tego rodzaju imprezy, tak okazałe, kiedy mamy bardzo trudny czas, i państwo…</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiemy, bo wsparliśmy tam, gdzie są potrzebne zakupy, między innymi ustawę o obronie ojczyzny, ale w obecnej sytuacji w ustawie o obronie ojczyzny, panie ministrze, przy fiasku strzelnic, przy fiasku państwa projektów dotyczących strzelnic, to ja bym trochę pieniędzy przeznaczała… Albo przynajmniej państwo powinni zaproponować albo nam wyjaśnić, dlaczego wasz projekt strzelnic się nie udał, a przeznaczacie pieniądze na tego rodzaju imprezy. To jest impreza prestiżowa, ładna, widowiskowa, ale czy w obecnym czasie państwo przyjęli priorytety, że robimy duże imprezy widowiskowe, czy pomagamy Polakom? Pomagamy, przeznaczamy środki między innymi na wojsko? To są moje pytania. Poprosiłabym o udzielenie odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#KrystynaSkowrońska">Kwota 38 000 tys. zł w stosunku do budżetu agencji, czy w ogóle jako wniosek – okej, ona się jakoś mieści i nie wywołuje większych pytań. Niemniej jednak, jeżeli nie zaczniemy od drobnych wydatków, od drobnych oszczędności i pokazywania, co jest dzisiaj ważne… Bo dzisiaj ważne jest bezpieczeństwo energetyczne, walka z drożyzną. Trzecia rzecz to pomoc samorządom, które zajmują się głównie uchodźcami z Ukrainy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Mogę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DariuszWieczorek">Jeszcze jedno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Panie ministrze, jest jeszcze jedno pytanie ze strony…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Dobrze. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dobrze? I myślę, że poproszę wtedy o odpowiedź już taką zbiorczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Kilka kwestii, panie przewodniczący, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejKosztowniak">Widzę, że pan minister nie słucha. Gorąco proszę, panie ministrze, jest jeszcze jedno pytanie. Myślę, że wtedy zbiorczo będzie łatwiej zabrać głos.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę pana posła Dariusza Wieczorka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DariuszWieczorek">Tak. Panie przewodniczący, panie ministrze, podpisując się pod pytaniami mojej szanownej przedmówczyni, prosiłbym o wyjaśnienie kwestii tych 38 000 tys. zł. Jeżeli bowiem mówimy, że jest to kwota przychodów wynikająca głównie z tytułu wzrostu opłat pośrednich i zaliczkowych wpłat wnoszonych przez najemców lokali mieszkalnych za media, to ja rozumiem, że agencja nie zarabia na mediach, czyli nie daje jakiegoś swojego narzutu na wodę, energię i gaz, tylko w takiej kwocie powinna te środki wydatkować. Natomiast, jeżeli chodzi o wydatki, to wydatki w postaci „Materiały i energia” są zwiększone i są na poziomie 18 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#DariuszWieczorek">W związku z czym moje pytanie jest takie: Co się dzieje z pozostałą kwotą, czyli z tymi 20 000 tys. zł, które pozostają ze zwiększonych dochodów? Mamy zapis dotyczący dochodów ze sprzedaży mienia, więc moje pytanie jest takie: Cóż to za mienie agencja jeszcze dodatkowo chce w tym roku sprzedać i co to są te „usługi obce”, które pojawiają się w wysokości 13 000 tys. zł w zmienionym planie? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejKosztowniak">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Po kolei, może od ostatniego, bo tutaj wkrada się pewnego rodzaju nieporozumienie czy niezrozumienie. Imprezy, które są organizowane przy zaangażowaniu Ministerstwa Obrony Narodowej pod nazwą Air Show, są imprezami samofinansującymi się. Poza rokiem 2017, kiedy to impreza została sfinansowana ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej, do żadnej innej imprezy typu Air Show Ministerstwo Obrony Narodowej nie dokłada pieniędzy, jako że są to imprezy biletowane – wpływy z biletów pokrywają koszty. Również wpływy od dzierżawców powierzchni gastronomicznych, handlowych, różnych innych i pokrywają w 100% organizację tego typu przedsięwzięcia.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Tak więc chciałbym absolutnie sprostować i zdementować informację, jakoby Ministerstwo Obrony czy budżet państwa finansował tego typu przedsięwzięcia. To są imprezy, które się samofinansują. My, żeby rozpocząć przygotowania, musimy oczywiście mieć odpowiednią pulę środków finansowych. Może też źle się wyraziłem, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zaliczka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WojciechSkurkiewicz">…że to jest kwota 4000 tys. zł, bo w tej kwocie są różne elementy. Spośród kwoty 4000 tys. zł dedykowana wprost na przygotowanie pokazów Air Show będzie kwota zaledwie 300 tys. zł. I jeszcze raz powtarzam, w związku z tym, że Agencja Mienia Wojskowego będzie operatorem finansowym, te pieniądze zostaną zwrócone czy zrefundowane Agencji Mienia Wojskowego przy rozliczeniu tej imprezy pewnie w roku 2023. To jest jedna rzecz. Tak że Skarb Państwa absolutnie nie ponosi żadnych kosztów w związku z organizacją tej imprezy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#Głoszsali">Ale jest promocja miasta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Jeżeli chodzi o zwiększenie tych wydatków, szanowni państwo, zdajemy sobie sprawę, że my musimy mieć zabezpieczone środki finansowe w pierwszej kolejności, chociażby na rozliczenia z dostarczycielami energii elektrycznej. My najpierw musimy zapłacić, a później musimy środki pozyskiwać od najemców naszych lokali. To dotyczy czy energii elektrycznej, czy energii cieplnej, więc to jest rzeczą naturalną przy rozliczeniu. Ale musimy dysponować określoną pulą środków finansowych, żeby po prostu zapłacić, a później dokonać stosownych naliczeń dla najemców. My to realizujemy w stosunku 1:1. Agencja Mienia Wojskowego nie ma prawa naliczać wyższych stawek, wyższych środków finansowych niż te, które są prowadzone w rozliczeniu z tymi operatorami. To jest kolejna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Jeżeli chodzi o usługi obce, o które państwo posłowie pytali, to jest zwiększenie ogólnej kwoty w porównaniu do obecnie obowiązującego planu o 13 264 tys. zł, tj. o 5,9%. To jest między innymi związane chociażby ze świadczeniem usług związanych z ochroną nieruchomości, wpłatami na fundusz remontowy, usługami odbioru nieczystości płynnych, usługami utrzymania zieleni, utrzymania czystości na terenach zewnętrznych, usługami ochroniarskimi, pocztowymi, transportowymi, przeglądami okresowymi itd. To jest wszystko wyliczone w oparciu o wskaźniki GUS, które zostały opublikowane. Przypomnę, że wskaźnik GUS za marzec 2021 r., rok do roku, to jest chociażby wzrost o 9,2%.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Jeżeli chodzi o etaty, które mają być stworzone, dotyczy to stworzenia 12 etatów. Średnio przeliczając na etat, to jest 6 tys. zł. Dotyczy to tylko i wyłącznie tych 12 etatów. To będzie realizowane przez 8 miesięcy. Tyle, jeżeli chodzi o wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#WojciechSkurkiewicz">Chciałbym też zwrócić uwagę na kwestię, o którą pytała pani poseł Skowrońska, gdzie dość pochopnie przedstawiłem kwotę 4085 tys. zł. Jeszcze raz powtórzę, jeżeli chodzi o pokazy lotnicze, a mówimy o pokazach lotniczych, to jest mowa o zabukowaniu kwoty 300 tys. zł. Pozostała kwota jest związana z działaniami, które są związane z obecnością wojsk amerykańskich i zabezpieczeniem, które Agencja Mienia Wojskowego jest zobowiązana przygotować. Ale jeżeli szczegółowo, to już w formie informacji niejawnej możemy udzielić takiej odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, pani przewodnicząca mnie też wyciągnęła troszeczkę do odpowiedzi. Pragnę poinformować, że głównym finansującym Air Show jest zawsze, czy zawsze było i myślę, że pozostanie, gmina miasta Radomia, miasto Radom. Udział MON-u, pomimo że wygląda na bardzo, ale to bardzo okazały, w sensie finansowym, jest zdecydowanie mniejszy niż udział samego miasta, więc to tytułem niejako uściślenia tego. I rzeczywiście jest wielką promocją dla miasta Radomia, czego chyba nikt nigdy nie kwestionował, z czego się bardzo mocno cieszymy.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#AndrzejKosztowniak">Czy są, szanowni państwo, jeszcze jakieś pytania do tego punktu? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSkowrońska">Na jedną rzecz pan nie odpowiedział, na to najważniejsze pytanie: Czy to jest za cały rok? Jeszcze raz w sprawie mediów, zwiększenia zarówno kosztów, jak i przychodów, które muszą zapłacić użytkownicy, jak rozumiem. Czy to jest jednorazowe, czy ta prognoza jest do końca roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Pani przewodnicząca, szacujemy, że ta kwota będzie wystarczająca dla nas do końca roku 2022, ale oczywiście nie możemy przewidzieć rozwoju sytuacji. To, co jest dziś naliczone w oparciu o obecne wskaźniki, to jest kwota zaliczeniowa do samego 31 grudnia 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#WojciechSkurkiewicz">I jeszcze pan poseł pytał, jeśli mogę jeszcze jedno zdanie odnośnie do sprzedaży mienia. Tutaj mówimy wyłącznie o sprzedaży mienia ruchomego. Nie sprzedajemy, nie wyprzedajemy żadnych nieruchomości, tylko i wyłącznie mienie ruchome. Przypomnę, że Agencja Mienia Wojskowego zbywa mienie ruchome, które otrzymuje jako mienie zbędne, czy to od Wojska Polskiego, czy też na przykład od innych służb podległych ministrowi spraw wewnętrznych i administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ja poproszę pana ministra – panie przewodniczący, już ostatnie zdanie – na piśmie o udzielenie odpowiedzi, ile z mienia wojskowego przekazaliśmy Ukrainie? W trybie normalnym, takim poza posiedzeniem Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejKosztowniak">Myślę, że takiej informacji nie powinniśmy otrzymać w takiej formule.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Pani poseł…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaSkowrońska">To w trybie niejawnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Proszę nie traktować tego jako niegrzeczności z mojej strony czy uniku – bardzo bym prosił, gdybyśmy mogli szczegółowej informacji udzielić pani poseł po zakończeniu konfliktu na Ukrainie. Mam nadzieję, że to będzie w bardzo krótkiej perspektywie. Tylko o to bym prosił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrystynaSkowrońska">Okręt podwodny. Nie otrzymałam odpowiedzi. Dobrze. Czekam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#AndrzejKosztowniak">Panie ministrze, bardzo dziękuję. Wydaje mi się, że rzeczywiście wyczerpaliśmy dyskusję w tym punkcie.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, proponuję przyjęcie opinii Komisji w sprawie przedłożonego wniosku w następującym brzmieniu: „Opinia nr 155 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Obrony Narodowej w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego, uchwalona na posiedzeniu w dniu 6 kwietnia 2022 r. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 6 kwietnia 2022 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 marca 2022 r., dotyczący zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego na rok 2022. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego na rok 2022, przedstawioną we wniosku”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejKosztowniak">Nie ma uwag. Dziękuję serdecznie. W takim razie przyjęliśmy, szanowni państwo.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję przedstawicielom Ministerstwa Obrony Narodowej, Agencji Mienia Wojskowego.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, tym samym przechodzimy do realizacji punktu drugiego porządku dziennego. 24 marca br. Senat przyjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2129). Senat zaproponował w swojej uchwale 21 poprawek. Marszałek Sejmu skierował uchwałę do Komisji Finansów Publicznych w celu zaopiniowania poprawek Senatu. Proponuję, aby rozpatrzenie poprawek odbyło się w następującym porządku: ewentualne wystąpienie senatora, jeżeli jest obecny, przedstawienie stanowiska ze strony rządu, ewentualne uwagi przedstawicieli Biura Legislacyjnego do powyższej poprawki, ewentualne głosy za i przeciw poprawce, głosowanie poprawki. Czy jest sprzeciw wobec powyższej propozycji rozpatrzenia poprawek? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy do rozpatrywania poprawek. Mam nadzieję, że wszyscy państwo macie przed sobą druk nr 2129.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#AndrzejKosztowniak">Czy mamy na sali przedstawiciela Senatu? Nie widzę. Dziękuję. W takim razie, szanowni państwo, będziemy procedować poszczególne poprawki, prosząc o stanowisko rządu, stanowisko Biura Legislacyjnego, i będziemy podejmować w tym zakresie głosowania. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, Biuro Legislacyjne po przeanalizowaniu poprawek Senatu chciało zaproponować państwu ewentualne usprawnienie procedowania tych poprawek. W opinii Biura Legislacyjnego większość poprawek ma charakter legislacyjno-redakcyjny. Wydaje się, że tylko trzy poprawki mają charakter merytoryczny, tj. poprawka nr 4, poprawka nr 11 oraz poprawka nr 21. Te w opinii Biura Legislacyjnego mają charakter merytoryczny, pozostałe mają charakter legislacyjno-redakcyjny. Spośród tych 18 o charakterze legislacyjno-redakcyjnym w opinii Biura Legislacyjnego 4 poprawki są zbędne. Zmieniają bowiem dobre rozwiązanie na równie dobre i w opinii Biura Legislacyjnego nie powinny być przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#WojciechBiałończyk">Stąd też propozycja Biura Legislacyjnego jest taka, aby: poprawki nr 1–3, poprawki nr 5–10, poprawki nr 13, 14, 18, 19 i 20 rozpatrzyć łącznie, jako poprawki o charakterze legislacyjno-redakcyjnym, które w opinii Biura Legislacyjnego powinny być przyjęte, ponieważ one poprawiają redakcję przepisów. Natomiast poprawki nr 12, 15, 16, i 17, też o charakterze legislacyjno-redakcyjnym, w opinii Biura Legislacyjnego niczego nie zmieniają, a jedna nawet jest błędna. Pozostałe trzy, o których wspomniałem, mają charakter merytoryczny. Można pogrupować te poprawki w takie bloki, jeżeli oczywiście taka jest wola Wysokiej Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#GabrielaMasłowska">Panie przewodniczący, czy pan legislator mógłby powtórzyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, poprosimy o powtórzenie. Jest taka prośba ze strony zarówno prezydium, jak i państwa posłów. Panie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#WojciechBiałończyk">Poprawki o charakterze merytorycznym, które powinny być głosowane oddzielnie, są następujące: poprawki nr 4, 11 i 21. Natomiast poprawki o charakterze legislacyjno-redakcyjnym, które w opinii Biura Legislacyjnego powinny być przyjęte, to poprawki nr 1–3, poprawki nr 5–10, poprawki nr 13 i 14 i poprawki nr 18–20. Natomiast poprawki nr 12 i poprawki nr 15–17 powinny być w opinii Biura Legislacyjnego, jeżeli taka jest wola Komisji, zaopiniowane negatywnie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejKosztowniak">Okej. Chciałem zapytać. Myślę, że jako posłowie będziemy proponowali również taką formułę – chyba nie ma sensu, abyśmy głosowali każdą z osobna – abyśmy je zblokowali wedle tej zasady, którą przedłożył pan mecenas. Pytanie do pana ministra, panie ministrze…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PiotrPatkowski">Tak, zgadzamy się z tą propozycją Biura Legislacjyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejKosztowniak">Okej. Szanowni państwo, w takim razie przechodzimy do pierwszego bloku…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WłodzimierzTomaszewski">Panie przewodniczący…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#WłodzimierzTomaszewski">Nie wiem, czy będzie okazja, chciałbym poznać dwa, trzy zdania więcej na temat tych poprawek, które oceniacie negatywnie, a nawet tej szkodliwej, o której pan powiedział. Chciałbym, żeby pan rozwinął ten wątek, bo może to też ułatwi posłom głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#GabrielaMasłowska">Panie przewodniczący, można?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, była mowa o poprawce nr 12. Istota tej poprawki polega na tym, że… Znaczy to jest ustęp złożony z dwóch punktów… Znaczy punkt złożony z dwóch liter, składa się z wprowadzenia do wyliczenia i liter … Poprawka sprowadza się do tego, żeby wyrazy „z okresu”, od których rozpoczynają się poszczególne litery w tym punkcie, przenieść z liter do wprowadzenia do wyliczenia. W opinii Biura Legislacyjnego to jest sztuka dla sztuki. Poprawka nr 14 jest odesłaniem do przepisu wskazanego tam artykułu, a Senat proponuje wyraz „przepisu” zastąpić wyrazem „przepisów”, uzasadniając to tym, że artykuł składa się z kilku ustępów. W opinii Biura Legislacyjnego jest to niezasadne, bo jeżeli na przykład w drodze kolejnej nowelizacji artykuł stanie się bezustępowy, to czy wówczas przepisy odsyłające też będziemy korygować? I korygować liczbę mnogą, przywracając liczbę pojedynczą? Dlatego jest to niezasadne.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#WojciechBiałończyk">W poprawce nr 16 z kolei skreśla się wyrazy „pkt 1–4”, ponieważ tam jest odesłanie do podmiotów, o których mowa w pkt 1–4. Cały ustęp składa się z czterech punktów, tyle że we wprowadzeniu do wyliczenia występuje inny jeszcze podmiot, który ma nie być objęty tym odesłaniem, stąd w wersji uchwalonej przez Sejm było precyzyjne odesłanie do podmiotów wskazanych w pkt 1–4, dlatego w opinii Biura Legislacyjnego ta korekta jest zbędna.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#WojciechBiałończyk">W poprawce nr 17 chodzi o odesłania do jednostek systematyzacyjnych. Tam jest odesłanie między innymi do rozdziału 18a czy rozdziału 7 i napisane jest „niniejszego działu”. W ustawie o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym użytych jest kilka rodzajów jednostek systematyzacyjnych. Przy odesłaniach do jednostek systematyzacyjnych stosujemy te same zasady formułowania przepisów odsyłających jak w przypadku jednostek redakcyjnych. Czyli jeżeli państwo w obrębie jednego artykułu, złożonego z kilku ustępów, w ust. 5, dajmy na to, odsyłają do ust. 2, np. „wniosek, o którym mowa w ust. 2”… Nie piszemy „niniejszego artykułu”, tylko piszemy „wniosek, o którym mowa w ust. 2”. Jeżeli dany dział złożony jest z kilku rozdziałów i odsyłamy do rozdziału w ramach tego działu, to nie trzeba pisać „o którym mowa w rozdziale 7 niniejszego działu”, bo dopiero, gdybyśmy sięgali do rozdziału 7 innego działu, to wówczas powinniśmy go wskazać. Tak że z tych względów Biuro Legislacyjne uważa te poprawki za zbędne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#AndrzejKosztowniak">Głos chciała zabrać jeszcze pani przewodnicząca. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, panie ministrze, w uzasadnieniu do przedłożonych poprawek Senat stwierdza między innymi dodanie do tego projektu w trakcie drugiego czytania epizodycznego rozwiązania, które zwalnia do 1 stycznia 2032 r. spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe ze spełnienia wymogów kapitałowych.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym… Senat w swoim uzasadnieniu również wskazuje, iż to rozwiązanie… Ja nie będę się pytała o… Po pierwsze, moje pytanie. Państwo zaakceptowali poprawki w trakcie drugiego czytania niezgodnie z zasadami techniki ustawodawczej, czyli ominęli pierwsze czytanie – jest to wprowadzenie przepisu w formule niekonstytucyjnej. Po drugie, chciałabym zapytać, skoro państwo proponujecie nie z tym związane rozwiązanie o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, zwolnienie i określenie nowych wymogów, które powinny spełniać spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, i to do 2032 r., mamy horyzont czasowy 10 lat…</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#KrystynaSkowrońska">Przypomnę, że i tak w 2009 r., kiedy depozyty w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych były objęte Bankowym Funduszem Gwarancyjnym, kiedy do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego wpłynęło 100 mln, a wypłacono 5 mld depozytów osobom, które oszczędzały, to kiedy próg kapitałowy, wymóg kapitałowy jest inny, niższy dla spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych? Ile podmiotów, ile spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych nie spełnia minimalnego progu kapitałowego wypłacalności i progu wypłacalności? Bo w dalszym ciągu mamy w Bankowym Funduszu Gwarancyjnym dwa subfundusze, które nie odpowiadają kwotom depozytów, które są chronione zarówno w SKOK-ach, jak i w bankach. Dlaczego państwo się zgodzili?</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#KrystynaSkowrońska">Trochę zwraca na to uwagę Senat, właściwie bardzo mocno, bo przynajmniej przez połowę uzasadnienia do przedłożonych poprawek. Poprosiłabym uprzejmie o wskazanie, ile podmiotów o to wnosiło, skąd na etapie drugiego czytania pojawił się ten wniosek. Nie było to rozwiązanie rządowe. A zatem poprosimy o pełną informację na ten temat. Bo z resztą uwag, które złożyło Biuro Legislacyjne, dotyczących pogrupowania poprawek czy ich redakcji, co przedłożył Sejm, co przedłożył Senat, możemy się zgodzić, ale to wymaga wyjątkowego objaśnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, do meritum jakiegoś, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#KrystynaSkowrońska">To jest moje meritum. Kończę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, bo ma pani taką ciekawą formułkę „jedno zdanie”, a później to jedno zdanie jest wielokrotnie złożone. Naprawdę, powtarza pani… Zresztą my dyskutowaliśmy na ten temat i myślę, że 2030 r. wbił się tutaj przynajmniej większości z nas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chyba mało dyskutowaliśmy. Możemy zajrzeć do protokołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#WłodzimierzTomaszewski">Panie przewodniczący, jednak proponowałbym, żebyśmy procedowali, ponieważ to, co podjęła pani poseł przewodnicząca, jest częścią, o ile pamiętam, zmian senackich w punkcie ostatnim. Przy głosowaniu każdej części będziemy mogli rozstrzygać, a tak, to będziemy nieustannie mówić ogólnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo za tę uwagę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy, proszę państwa, do głosowania. Mamy trzy bloki głosowań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#WojciechBiałończyk">Dwa bloki i trzy po jednej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#GabrielaMasłowska">Tak, dwa bloki i trzy pojedyncze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#AndrzejKosztowniak">Tak. Przepraszam. Proszę państwa, żebyśmy jeszcze raz dobrze się rozumieli – pierwszą grupą poprawek, które będziemy głosować, są legislacyjno-redakcyjne. Zatem poprawki nr 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 i 10. Panie mecenasie, dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#WojciechBiałończyk">Tak. I potem jeszcze poprawka nr 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#GabrielaMasłowska">Dalej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#Głoszsali">No ale już głosujmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejKosztowniak">Poprawki nr 13, 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#GabrielaMasłowska">Poprawki nr 18–20.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#WojciechBiałończyk">I poprawka nr 18.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#AndrzejKosztowniak">Poprawki nr 18, 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#WojciechBiałończyk">I poprawka nr 20.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#AndrzejKosztowniak">I poprawka nr 20. Jeszcze raz proszę o stanowisko rządu do tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PiotrPatkowski">Stanowisko co do propozycji Senatu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy, szanowni państwo, do głosowania nad tymi poprawkami, które zostały wymienione. Proszę o uruchomienie głosowania. Rozpoczynamy głosowanie. Szanowni państwo, kto jest za pozytywną opinią dla poprawek, które zostały przeze mnie wcześniej odczytane, a pozytywnie zaopiniowane przez pana ministra? Kto jest za?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#GabrielaMasłowska">Nie, odrzucić te poprawki. To chyba jakieś niezrozumienie jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#AndrzejKosztowniak">Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#GabrielaMasłowska">Co do tych propozycji Senatu opinie są pozytywne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PiotrPatkowski">Tak. Przyjmujemy propozycje Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, głosowało 46 posłów. Za było 44 posłów, przeciw było 2, nikt się nie wstrzymał. Tym samym poprawki zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do drugiej grupy poprawek, a więc do poprawki nr 4. Chciałem zapytać o stanowisko rządu do poprawki nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PiotrPatkowski">Do poprawki nr 4 stanowisko również jest pozytywne, czyli przychylamy się do poprawki zaproponowanej przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#AndrzejKosztowniak">Czy jest jakaś uwaga ze strony Biura Legislacynego? Nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#TeresaWargocka">Musimy głosować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#AndrzejKosztowniak">Czy jest sprzeciw do przyjęcia tej poprawki? Nie widzę. W takim razie poprawka nr 4 została przyjęta. Przechodzimy do kolejnej z poprawek merytorycznych – poprawki nr 11.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#AndrzejKosztowniak">Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PiotrPatkowski">Również przychylamy się do poprawki zaproponowanej przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#AndrzejKosztowniak">Czy jest sprzeciw do przyjęcia tej poprawki? Nie ma. Ze strony Biura Legislacyjnego też nie ma uwag, więc, szanowni państwo, poprawka nr 11 została przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#WojciechBiałończyk">Teraz poprawka nr 12 i poprawki nr 15–17, jako te o charakterze legislacyjno–redakcyjnym, które w opinii Biura Legislacyjnego nie powinny być przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#AndrzejKosztowniak">Poprawki nr 12, 15, 16 i 17. Tak zanotowałem.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#AndrzejKosztowniak">Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko do poprawek nr 12, 15, 16 i 17.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PiotrPatkowski">Tu z kolei przychylamy się do stanowiska Biura Legislacyjnego Sejmu. Jako rząd stoimy na stanowisku, że należy odrzucić tę propozycję Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#AndrzejKosztowniak">Czy jest sprzeciw ze strony pań, panów posłów? W takim razie te poprawki, szanowni państwo, zostały odrzucone, a więc poprawki nr 12, 15, 16 i 17.</u>
          <u xml:id="u-84.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy teraz do ostatniej grupy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#WojciechBiałończyk">Czyli jaka jest opinia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#AndrzejKosztowniak">Negatywna. Teraz…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#WłodzimierzTomaszewski">Poprawka nr 21.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#AndrzejKosztowniak">Panie mecenasie, pozostaje nam w takim razie jeszcze poprawka nr 21.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#AndrzejKosztowniak">Stanowisko rządu do poprawki nr 21? Panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PiotrPatkowski">Tak jak podkreślaliśmy podczas prac sejmowych i senackich, naszym zdaniem ta poprawka zaproponowana podczas drugiego czytania nie jest sprzeczna z dyrektywą unijną. Podnosiliśmy to także w Sejmie i w tym momencie także to mówimy. Tak że, jeśli jest wola podtrzymania przez większość parlamentarną przyjęcia tego przepisu, to powinno być głosowanie za odrzuceniem propozycji Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#AndrzejKosztowniak">Czy jest jakaś uwaga ze strony Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#WojciechBiałończyk">Nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#AndrzejKosztowniak">Nie ma. Czy musimy głosować tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#IzabelaLeszczyna">Czy ja mogę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#AndrzejKosztowniak">Tak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#IzabelaLeszczyna">Chciałabym nawiązać do tego, o czym mówiła pani przewodnicząca Skowrońska i zapytać ministra finansów, który odpowiada za bezpieczeństwo systemu finansowego, a może też to pytanie kieruję do przedstawicieli KNF: Skąd pomysł na kolejne luzowanie przepisów wobec SKOK-ów i dlaczego w tej ustawie? Czy sytuacja finansowa SKOK-ów jest znowu bardzo trudna? Bo pamiętamy, że ona była bardzo trudna, że SKOK-i nie miały wystarczających funduszy własnych, że ta przestępcza działalność w szeregu SKOK-ów, czy głównie właściwie w Kasie Krajowej, doprowadziła do tego, że polscy podatnicy musieli zapłacić za to ponad 5 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-96.1" who="#IzabelaLeszczyna">Od momentu wygranej Prawa i Sprawiedliwości SKOK-i zostały jakby cudownie uzdrowione. Ta poprawka wskazuje jednak na to, że jednak ten stan finansowy, kondycja SKOK-ów nie jest dobra, więc, panie ministrze i panowie z KNF, bardzo proszę o odniesienie się do tego, skąd się wziął ten przepis, kto o niego wnioskował? Przede wszystkim proszę zapoznać się z tym, o czym pisze Senat, że włożenie tego przepisu do tej ustawy jest absolutnie niezgodne z konstytucją.</u>
          <u xml:id="u-96.2" who="#IzabelaLeszczyna">Czyli mamy dwa problemy: jeden bardzo poważny, legislacyjny, a drugi bardzo poważny, także merytoryczny. Proszę nam przedstawić powody i argumenty, które będą broniły takiego przepisu i powiedzieć, jaka jest ta rzeczywista sytuacja w systemie SKOK, o którym od dawna już nie mówimy, a okazuje się, że jednak ciągle nie jest tam dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o krótkie odniesienie się przez KNF i pana ministra. Bardzo proszę, który z państwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PiotrPatkowski">To ja może zacznę. Skąd wzięła się poprawka, to nie jest żadną tajemnicą, szanowni państwo. Została zgłoszona i przyjęta przez większość parlamentarną podczas drugiego czytania. Jest to wszystko w stenogramie. Wszyscy posłowie byli obecni na Komisji. Komisja obraduje w sposób jawny. Ta dyskusja toczyła się podczas drugiego czytania w trakcie posiedzenia Komisji Finansów Publicznych. Byli także przedstawiciele SKOK, o ile dobrze pamiętam, a na pewno tak było, a nawet nie tyle pamiętam, co po prostu tak było.</u>
          <u xml:id="u-98.1" who="#PiotrPatkowski">Dyskusja się toczyła, więc myślę, że duża część odpowiedzi padła podczas posiedzenia Komisji i drugiego czytania. Przedstawiłem stanowisko rządu, że ta poprawka nie jest sprzeczna z przepisami unijnymi, a jeśli chodzi o implementację przepisów unijnych, to myślę, że jest to gwarancja. Skupiam się na implementacji przepisów unijnych i pilnuję tego, żeby te przepisy nie były sprzeczne pomiędzy sobą. W tym przypadku tak jest.</u>
          <u xml:id="u-98.2" who="#PiotrPatkowski">Jeśli chodzi o stanowisko Senatu, to trudno mi się do tego odnieść, ponieważ Senat podczas posiedzenia Komisji wrzucił tę poprawkę na sam koniec, bez dyskusji, a potem podczas posiedzenia plenarnego Senatu nie było ani żadnej dyskusji, ani żadnego pytania na ten temat, więc ta druzgocąca opinia Senatu nie odzwierciedla rzeczywistego przebiegu procesu legislacyjnego w drugiej izbie, ponieważ druga izba ani słowem nie zająknęła się na ten temat merytorycznie ani podczas posiedzenia Komisji ani podczas posiedzenia plenarnego. Trudno mi się więc odnieść do czegoś, skoro sam Senat tak naprawdę pominął tę dyskusję milczeniem.</u>
          <u xml:id="u-98.3" who="#PiotrPatkowski">Jeśli chodzi o ostatnią kwestię, to znaczy zmiany dla SKOK-ów, to w ramach tzw. instytucji sieci i bezpieczeństwa, czyli: MF, BFG, KNF i NBP, jest tak zwana grupa GRASS, która także zajmowała się przepisami regulującymi działalność SKOK-ów. Pewnie w najbliższej przyszłości będziemy wdrażali rekomendacje GRASS. Wzmacniamy system bezpieczeństwa finansowego. To jest oczywiście proces ciągły, który wymaga ciągłego udoskonalenia. Pewnie kolejnym krokiem wzmacniającym będzie wdrażanie rekomendacji GRASS wypracowanych przez instytucje sieci bezpieczeństwa finansowego w Polsce, które były także wypracowywane w porozumieniu z sektorem, czyli: bankami, bankami spółdzielczymi, ale także SKOK-ami. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. I krótko proszę jeszcze KNF, bo, szanowni państwo, rzeczywiście, jeżeli Senat nie poświęca temu czasu, a my później mamy albo recenzować Senat…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#Głoszsali">A co to znaczy poświęcać? To jest poprawka senacka, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-100.1" who="#Głoszsali">Debata. Otwieramy debatę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#AndrzejKosztowniak">Pani poseł, ale to nie jest tak, że będziemy dyskutować w nieskończoność cały czas, powielając każde argumenty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#Głoszsali">Ale, panie pośle, jestem posłem i mam prawo na posiedzeniu Komisji zadawać pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#ZdzisławSipiera">Ale są reguły, pani poseł, obowiązujące w Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dokładnie, są reguły funkcjonowania tej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#GabrielaMasłowska">Nie w nieskończoność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#AndrzejKosztowniak">Odwołuję się do nich. Bardzo proszę… Bardzo proszę, przedstawiciel KNF i przechodzimy do głosowania, szanowni państwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#Głoszsali">Ale KNF miała się odnieść…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#AndrzejKosztowniak">Ale… Bardzo proszę przedstawicieli KNF i przechodzimy do głosowania. Bo tak, będziemy, szanowni państwo, dyskutować między sobą. Będziecie sobie państwo rozmawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ale nie głosujemy, jak nie ma odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy… Jeżeli pani chce zmienić tę zasadę, musi mnie pani zmienić. Przepraszam, ale…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#Głoszsali">Właśnie. Proszę szanować demokratyczne wybory.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#GabrielaMasłowska">Chętnie, chętnie by to zrobiła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#Głoszsali">Proszę się szanować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#GabrielaMasłowska">Nas wszystkich by chętnie zmieniła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#EmilRadziszewski">Dzień dobry. Emil Radziszewski, UKNF.</u>
          <u xml:id="u-116.1" who="#EmilRadziszewski">Poprawka dotyczy kapitału MRL, czyli sposobu sfinansowania, a mówiąc w skrócie i najogólniej, przymusowej restrukturyzacji podmiotu, który ten kapitał tworzy. Kapitał MRL jest niezależny od funduszy własnych, wymaganych dla adekwatności kapitałowej SKOK. Z tego względu odroczenie czy niewniesienie tego kapitału MRL w żaden sposób nie wpływa na adekwatność kapitałową. Kasy w inny sposób tworzą fundusze własne wymagane do osiągnięcia adekwatności kapitałowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-117.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 21.</u>
          <u xml:id="u-117.2" who="#AndrzejKosztowniak">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 21?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#WłodzimierzTomaszewski">Za przyjęciem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#AndrzejKosztowniak">Przepraszam, za odrzuceniem poprawki…</u>
          <u xml:id="u-119.1" who="#komentarz">(Głosy z sali: Nie, nie, nie. Za przyjęciem głosujemy.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#WłodzimierzTomaszewski">Jak za przyjęciem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#AndrzejKosztowniak">Za przyjęciem, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#Głoszsali">Za przyjęciem głosujemy na posiedzeniu Komisji, nie odrzuceniem. Na Sejmie jest odwrotnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#AndrzejKosztowniak">To bardzo proszę, kto jest za przyjęciem poprawki Senatu? Proszę mi wybaczyć. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#IzabelaLeszczyna">Za całą ustawę odpowiada minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#Głoszsali">Zamykamy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#AndrzejKosztowniak">Tak, bardzo proszę. Głosowało 47 posłów. Za było 21 posłów, przeciw 26, nikt się nie wstrzymał. Tym samym poprawka Senatu została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-127.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, na tym rozpatrzyliśmy poprawki. Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. Posłem sprawozdawcą do tej pory w tym projekcie ustawy była pani przewodnicząca Gabriela Masłowska. Proponuję, aby pani przewodnicząca pozostała posłem sprawozdawcą. Czy są głosy sprzeciwu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-127.2" who="#AndrzejKosztowniak">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu gratuluję pani przewodniczącej, będzie pani reprezentowała naszą Komisję na obradach plenarnych Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-127.3" who="#AndrzejKosztowniak">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>