text_structure.xml
45.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WiesławJanczyk">Szanowni państwo, witam bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WiesławJanczyk">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WiesławJanczyk">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk sejmowy nr 1905). Mam pytanie – czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę uwag. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WiesławJanczyk">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Informuję państwa, że Sejm skierował poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 1905) do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia. Sejm wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania, umożliwiając jego rozpatrzenie na obecnym posiedzeniu Sejmu. Proponuję przystąpić do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WiesławJanczyk">Szanowni państwo, według mojej informacji są dodatkowe poprawki, do których zgłoszenia mają prawo państwo parlamentarzyści. Te poprawki zostały w tej chwili dostarczone do sekretariatu Komisji Finansów Publicznych. Nie wiem, czy jest potrzeba, abyśmy poczekali na to, aż zostaną powielone, czy będą powielane w trakcie naszej pracy. Te poprawki zgłosiła pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska, więc…</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaSkowrońska">Najpierw poseł Sibińska prosi o głos, a potem ja.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WiesławJanczyk">Dobrze, ale… Pytanie, czy możemy już procedować, a te poprawki będą powielane w międzyczasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSkowrońska">Możemy procedować.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WiesławJanczyk">Jeśli państwo nie zgłaszacie sprzeciwu do tego, to proponowałbym rozpoczęcie przepracowania tego dokumentu, o którym mówiłem.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WiesławJanczyk">Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zanim pan przewodniczący będzie miał powielone te poprawki, które zgłosiliśmy, to w imieniu klubu Koalicji Obywatelskiej chciałabym poprosić, żeby pan przewodniczący udzielił głosu pani poseł Krystynie Sibińskiej, potem również chciałabym zabrać głos. Byłoby to wyjaśnienie przed procedowaniem. Moglibyśmy wykorzystać ten czas na dostarczenie poprawek. To byłyby krótkie wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WiesławJanczyk">Bardzo proszę, udzielam głosu pani poseł. Proszę o krótką wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSibińska">Dziękuję, panie przewodniczący. Będzie krótko. Nie będę powielała tego, co było na sali sejmowej, ale chciałabym zadać kilka konkretnych pytań, bo one nasuwają się same.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrystynaSibińska">Po pierwsze, gdzie, kiedy będzie korekta budżetu? Tak jak mówiłam, budżet przewiduje inflację na poziomie 3,3%. Nic nie mówimy w tym projekcie o korekcie, ograniczeniu wydatków. Chciałabym zadać pytanie – co przewidujecie państwo po 31 lipca? Jakie działania osłonowe? Powtórzę: nie jest to rzeczywiste działanie antyinflacyjne, dlatego konieczna jest taka rzeczywista, realna, długofalowa strategia ochrony naszych obywateli przed szalejącą inflacją. Kolejne pytanie – jak obniżona stawka VAT na gaz i energię przełoży się na konkretnych odbiorców? Czy giganci państwowi obniżą cenę?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KrystynaSibińska">Na temat art. 2, który jest w naszej ocenie jakimś kuriozum… Poprzez umieszczenie informacji na paragonach i na fakturach naprawdę nie poprawi się sytuacja naszych obywateli w tym zakresie. Będziemy tu też składali poprawki, o których będzie mówiła pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KrystynaSibińska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WiesławJanczyk">Chciałem powitać na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych pana Mariusza Gojnego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, zastępcę szefa Krajowej Administracji Skarbowej, i podziękować panu za przybycie. Witamy, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WiesławJanczyk">Proszę bardzo, kolejny głos w dyskusji – pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Proszę o krótką wypowiedź i będziemy procedować dokument z uwzględnieniem w procedowaniu również poprawek zgłoszonych przez Koalicję Obywatelską.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaSkowrońska">Będzie krótko. Kontynuując wypowiedź pani poseł Sibińskiej, chcemy wykreślić art. 2. Ta informacja klientom nie jest potrzebna, że państwo obniżyli VAT do końca lipca. Nie uważamy, żeby to był… To jest obowiązek nadmiarowy. To jest pierwsza sprawa.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KrystynaSkowrońska">Druga sprawa. Otrzymaliśmy – Komisja Finansów Publicznych i pan przewodniczący… Polska Organizacja Gazu Płynnego na ręce pana przewodniczącego zgłosiła poprawkę odnoszącą się m.in. do tego, że nie uwzględniono w tym projekcie zmniejszenia stawki VAT dla osób, które wykorzystują gaz płynny do celów opałowych, a to również będzie konsekwencją. W tym zakresie złożyliśmy stosowną poprawkę, aby przy obniżce VAT-u uwzględnić również ten nośnik energii.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KrystynaSkowrońska">Ostatnia sprawa to termin obowiązywania. Państwo zaproponowali 31 lipca. Nie wiemy, co dalej, i nie wiemy, jak ta sprawa dotycząca m.in. inflacji będzie monitorowana. Nie ma wcale takiej prognozy, żeby inflacja zdecydowanie się obniżyła. To będzie najkrytyczniejszy rok w związku m.in. ze wzrostem inflacji, o czym również mówił prezes Narodowego Banku Polskiego, a zatem ten termin proponujemy wydłużyć do 31 grudnia 2022 r. Stosowne poprawki – trzy poprawki w tym zakresie – złożyliśmy na ręce pana przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KrystynaSkowrońska">Prosimy o pochylenie się nad poprawnością tego rozwiązania – naszym zdaniem gaz płynny do celów opałowych zdecydowanie powinien być również objęty obniżką stawki VAT, którą proponujecie na inne nośniki energii.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WiesławJanczyk">Mamy kolejne zgłoszenie w tej dyskusji poprzedzającej przejście do rozpatrywania poszczególnych propozycji zmian w procedowanej ustawie. Pan poseł Tomasz Trela – autor dwóch poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TomaszTrela">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#TomaszTrela">Chciałbym je zaprezentować. To jest zresztą pokrótce pokłosie mojego wystąpienia, gdzie podawałem w wątpliwość, dlaczego ten czas obowiązywania tego projektu jest wyliczony na 6 miesięcy. W naszym przekonaniu powinien to być co najmniej rok i stąd jest taka poprawka. W poprawce jest data do 31 grudnia, żeby zamknąć rok kalendarzowy. Tak naprawdę byłoby to 11 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#TomaszTrela">Chciałbym też uzyskać odpowiedź na pytanie, w oparciu o jakie dane państwo prognozowali, że ten półroczny czas rozwiąże te najtrudniejsze i najważniejsze problemy Polek i Polaków. Dlaczego to jest 6 miesięcy, a nie na przykład 8, 10, 12 miesięcy? Czy przewidujecie państwo, że od 1 sierpnia ta sytuacja się tak diametralnie poprawi, że Polacy nie będą już odczuwali skutków drożyzny i inflacji? Tutaj był na pewno jakiś zamysł, dlaczego ten projekt jest tak przygotowany. To pytanie powinienem bardziej kierować do projektodawców, a nie do Ministerstwa Finansów, dlatego że projektodawcami są parlamentarzyści z klubu Prawo i Sprawiedliwość. To oni powinni udzielać odpowiedzi, skąd taka analiza i skąd taka wiedza, że ten czas 6-miesięczny jest wystarczający. Domniemywam, że autor i ten, który to wymyślił, to są dwie różne instytucje czy dwie różne osoby, więc może byłoby wskazane, żeby Ministerstwo Finansów pomogło udzielić takiej odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#TomaszTrela">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WiesławJanczyk">Mamy kolejne zgłoszenie, pani poseł Hennig-Kloska. Czy pani poseł rezygnuje z zabrania głosu?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PaulinaHennigKloska">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WiesławJanczyk">To proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PaulinaHennigKloska">Panie przewodniczący, niestety sytuacja wygląda tak, że pracujemy w formie projektu poselskiego, a taki tryb w ostatnim czasie nawarzył nam dość wiele problemów. Najlepszy przykład stanowi Polski Ład, ale także regulacje dotyczące ograniczania wzrostów cen za rachunki za gaz. Powinniśmy tej formy unikać.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PaulinaHennigKloska">Abstrahując już od całego komentarza do trybu legislacji i prac nad tą ustawą, chciałam zapytać, bo tak na szybko nie mogę znaleźć, o źródło finansowania tych obniżek. Czy to będzie finansowane z funduszu covidowego, czy to będzie finansowane faktycznie z podatku inflacyjnego. Mamy sytuację, w której w Senacie kończą się prace nad ustawą budżetową na rok bieżący. W tej ustawie jest już bardzo wiele nieprawdziwych parametrów, które są całkowicie odrealnione. Tym parametrem jest zapewne poziom inflacji, który de facto rzutuje na poziom płac chociażby w sferze budżetowej. Bliżej naszej ustawy patrząc, to wydaje się, że tam jest też już mocno nieaktualny poziom wpływów do budżetu państwa i poziom zadłużenia państwa.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PaulinaHennigKloska">Gdyby ktoś z ministerstwa – choć jest to projekt poselski – powiedział, jak te tarcze będą finansowane, bo one jednak zbierają się na jakąś kwotę… Czy planujecie to właśnie sfinansować z długu pozabudżetowego, z funduszu covidowego, czy z nieuwzględnionych w zasadzie w ustawie wpływów, które w tym momencie się zmniejszą, bo wiadomo, że one będą wyższe w związku ze wskaźnikiem inflacji. Poproszę o jakikolwiek komentarz w tym temacie, bo wydaje się to ważne. Mówimy o ustawie, która waży na ponad 10 mld zł, jak by nie patrzeć.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WiesławJanczyk">Pani przewodnicząca Gabriela Masłowska poprosiła o głos. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#GabrielaMasłowska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, tempo, w jakim rząd wprowadza różne narzędzia ochrony Polaków przed wzrostem cen – zresztą w ostatnich miesiącach, bo nie działo się to w poprzednich latach naszych rządów – oraz zakres tych zmian budzą moje jak największe uznanie. To jest bezprecedensowy przykład, jak powinien reagować rząd…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WiesławJanczyk">Proszę nie przeszkadzać.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#GabrielaMasłowska">…w interesie własnego kraju, w interesie obywateli. Nie szuka guzików do przyciskania, co robił pan Tusk – nie miał guzika do przyciśnięcia, żeby nie było inflacji. Nie proponuje wprowadzenia euro jako antidotum na wzrost cen, co się wtedy miało stać – w 2011 r. – gdzie wiadomo, że wprowadzenie euro zawsze wywołuje wzrost cen. Takie lekarstwo państwo proponowaliście. Ale przechodząc już do samej ustawy… Ten cały bełkot, te pomyje, które państwo wylewacie na te tarcze, to jest po prostu niewyobrażalne i mogę to skwitować tylko w ten sposób.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#GabrielaMasłowska">Natomiast mam pewne wątpliwości co do samej ustawy i chciałabym prosić o odpowiedź na takie pytanie. Między innymi mamy do czynienia z propozycją rządu obniżenia do 0% stawki VAT na nawozy i środki ochrony roślin. Czy podobne rozwiązania zastosowały nasze kraje ościenne? Czy Niemcy także wprowadzają w ramach tarczy ochronnej 0% VAT czy to na żywność, czy to na nawozy? Dlaczego to jest ważne? W tej chwili mamy do czynienia z dosyć dużym eksportem nawozów produkowanych w Polsce – które są nowoczesne, nie powodują zatruwania gleby – do Niemiec. Często do tego stopnia, że nasi rolnicy – jak wynika z moich informacji – napotykają barierę, poza ceną oczywiście, jeśli chodzi o nabycie polskich nawozów.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#GabrielaMasłowska">Dlatego też chciałabym zapytać, czy wprowadzenie takiego rozwiązania, czyli obniżenie ceny nawozów o VAT, nie spowoduje jeszcze większego popytu na nasze nawozy za granicą i po prostu problemu na rynku wewnętrznym. Czy te kwestie były rozważane? Czy Niemcy także stosują… Wtedy nie byłoby problemu, gdyby także kraje sąsiednie – odbiorcy naszych nawozów, przez nas eksportowanych – stosowały takie obniżki, wtedy takiego zagrożenia by nie było. Czy te kwestie były brane pod uwagę przy wprowadzaniu m.in. obniżki VAT-u do 0% na nawozy i środki ochrony roślin?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#GabrielaMasłowska">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#WiesławJanczyk">Pan przewodniczący Andrzej Kosztowniak chciałby zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, padły pytania też do osób, które składały ten projekt ustawy jako wnioskodawców. Próbując odpowiedzieć na jedno pytanie, które skierował do nas pan poseł Tomasz Trela, dlaczego 6 miesięcy, a nie do końca roku – mówimy tu o tej pańskiej propozycji związanej z 11 miesiącami, a nie rokiem. Dlatego że też chcemy obserwować tę bardzo dynamiczną sytuację. To jest przedyskutowane z resortem finansów. To nie jest tak, że będziemy znali w 100% sytuację i zachowania na rynku – tej zewnętrznej inflacji europejskiej, ale również tego, w jaki sposób to będzie wyglądało – więc trzeba mieć świadomość tego, że to będzie na bieżąco sprawdzane. Jeżeli będzie taka konieczność w kolejnych miesiącach, to zapewne spotkamy się po raz kolejny na Komisji Finansów Publicznych i na ten temat będziemy dyskutować, zastanawiając się nad tym, czy podobne instrumenty zastosujemy na kolejne miesiące. Nie daj Bóg już lata, bo tego pewnie nie chcielibyśmy sobie w żaden sposób życzyć.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#AndrzejKosztowniak">Padło też pytanie o sfinansowanie. Trzeba mieć świadomość tego, że szanowni państwo, to w żaden sposób nie będzie pochodziło z wpływów podatkowych. One po prostu nie zostaną pobrane. Nie mówimy zatem o wydatkowaniu dodatkowych pieniędzy, po prostu nie pobierzemy tych pieniędzy do budżetu państwa – w kwocie 11,6 mld zł, zakładając, że cała ta sytuacja bardzo mocno zmieni element związany z całym tym procesem inflacyjnym.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#AndrzejKosztowniak">Pytanie, czy to było konsultowane – tak, dyskutowaliśmy na ten temat, tak jak w przypadku każdej ustawy. Jeśli ona jest składana przez posłów, to jest to dyskutowane również z ministerstwem. Została zgłoszona przez posłów. Sami państwo wiecie, że tryb poselski jest dużo szybszy niż tryb rządowy, więc po to to zostało też wykorzystane.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WiesławJanczyk">Panie przewodniczący, dziękuję za wypowiedź. Dziękuję też za tę szybką ścieżkę w celu wprowadzenia tych zmian, które są zdecydowanie korzystne dla podatników. One są oczekiwane, doprowadzą do znaczącej, widocznej i odczuwalnej obniżki cen nośników energii, której beneficjentami będą wszyscy Polacy, wszyscy obywatele. To jest bardzo dobra wiadomość.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WiesławJanczyk">Chciałbym na zakończenie tej dyskusji zapytać obecnego na naszym posiedzeniu pana ministra, czy zechciałby się odnieść do niektórych zagadnień podnoszonych w pytaniach przez panie i panów posłów. Zagadnień, które może miały szerszy charakter i dotyczyły chociażby okresu działania tego projektu – przewyższającego o jeden miesiąc półrocze bieżącego roku – i skutków dla budżetu państwa, który w tej chwili wraca z Senatu do Sejmu, jest procedowany, jest przyjmowany. Panie ministrze, gdyby zechciał pan się odnieść do tych kwestii, to będę bardzo wdzięczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MariuszGojny">Jeżeli chodzi o kwestie dotyczące terminu wejścia w życie tego… Jeżeli chodzi o kwestię terminu obwiązywania tej ustawy, to będziemy obserwować, jak się zachowuje rynek i jakie są kwestie decyzji również Narodowego Banku Polskiego. Wtedy będziemy podejmować dalsze decyzje co do ewentualnej potrzeby wydłużania terminu obowiązywania tych niższych stawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#WiesławJanczyk">Myślę, że potem nie będziemy szerzej uzasadniać poprawek, bo zostały już omówione. Wiem, że Biuro Legislacyjne w tej fazie pracy też mogłoby podsumować swoją opinię w odniesieniu do tego dokumentu. Gdyby panowie też zechcieli skomentować, to potem byśmy już tylko głosowali.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ŁukaszKasiak">Panie przewodniczący, jeżeli chodzi o uwagi ogólne dotyczące tego projektu, to jedynie dwie kwestie, na które chciałbym zwrócić uwagę w imieniu Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ŁukaszKasiak">Pierwsza kwestia to data wejścia w życie tej ustawy i wymieniony w art. 1 w tych przepisach termin 1 lutego. To oznacza ryzyko naruszenia terminów dla poszczególnych uczestników procesu legislacyjnego przewidzianych w konstytucji. Naruszenie zarówno 30-dniowego terminu dla Senatu na zgłoszenie ewentualnych poprawek, jak i terminu 21 dni dla pana prezydenta, w którym pan prezydent podejmuje decyzję odnośnie do podpisania tej ustawy. To jest jedna kwestia.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#ŁukaszKasiak">Druga kwestia. Zwracamy też uwagę na to, że w chwili obecnej problematyka objęta tym projektem jest również przedmiotem regulacji rozporządzenia ministra finansów. Rozporządzenie też przewiduje obniżenie stawek na niektóre towary wymienione w tym projekcie – na te same towary – w okresie od 1 stycznia do 31 marca tego roku. Zwracamy uwagę na to, że w przypadku uchwalenia tej ustawy wydaje się, że powinno być zmienione rozporządzenie tak, żeby ta sama materia nie była przedmiotem regulacji dwóch aktów normatywnych.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#ŁukaszKasiak">To tyle w kwestiach takich bardziej ogólnych. Później jeszcze będziemy mieli drobne uwagi do poszczególnych przepisów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#WiesławJanczyk">Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#WiesławJanczyk">Czy są uwagi do tytułu? Nie widzę uwag. A zatem mamy pozytywną opinię do tej propozycji.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#WiesławJanczyk">Przechodzimy do art. 1. W art. 1 mamy propozycję dodania art. 146da–146dc i poszczególne brzmienia tych artykułów. I myślę, że powinniśmy rozpatrywać w art. 1 te poszczególne artykuły kolejno. Czy Biuro Legislacyjne taką propozycję przyjmuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ŁukaszKasiak">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WiesławJanczyk">Rozumiem, że do państwa też dotarły wszystkie poprawki, które zostały zgłoszone w toku procedowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ŁukaszKasiak">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WiesławJanczyk">Czy są zatem uwagi do zmiany w art. 1 do art. 146da? Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KrystynaSkowrońska">Biuro Legislacyjne co prawda nie sugerowało… Złożyliśmy poprawkę do art. 146dc i myślę, że od tego powinniśmy zacząć…</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WłodzimierzTomaszewski">Pani nie jest przygotowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie, nie, proszę pana, jestem przygotowana. Proszę mi nie przeszkadzać.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym powiedzieć, że do art. 1 zostało złożonych kilka poprawek i Biuro Legislacyjne poprosiłabym o informację, jak poprawnie należałoby procedować. A chciałabym o nich powiedzieć…</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#KrystynaSkowrońska">Po pierwsze, w art. 1, tym, który dotyczy zmian, o których mówił pan przewodniczący, chodzi o zmianę terminu z 31 lipca na 31 grudnia 2022 r. Z tym wiąże się poprawka złożona odrębnie, która dotyczy wprowadzenia zwolnienia VAT-u na nośnik, jakim jest gaz płynny dla celów opałowych.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#KrystynaSkowrońska">Zwracam się do państwa wnioskodawców, do pana przewodniczącego Kosztowniaka, skoro państwo projektem poselskim dokonali zmian w niektórych tylko nośnikach energii, ograniczając ich stawkę VAT-u… Myślę, że w wyniku oczywistej omyłki albo tempa pracy nad tym projektem nie uwzględniono paliw płynnych, które są do celów opałowych. Zamierzamy tę lukę uzupełnić, aby również te osoby otrzymały podobne wsparcie w zakresie zmiany stawki VAT-u. To jest pierwsze i myślę, że zasadne.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#KrystynaSkowrońska">Teraz tak, otrzymaliśmy jeszcze inne projekty w art. 2… Pytanie do Biura Legislacyjnego, jak powinny być odpowiednio procedowane i czy nie występuje jakiś uszczerbek… Co prawda poprawka jest pisana w ostatniej chwili, tuż przed posiedzeniem Komisji, przez grupę posłów z Koalicji Obywatelskiej – panią poseł Sibińską, pana posła Cichonia i mnie. W kontekście całego art. 1, bo on jest krótki, mamy tyle uwag do tych poprawek. Jeszcze nie zdążyliśmy przeczytać tego, co państwo dodali – państwo też dodali poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WiesławJanczyk">Rozumiem, że pani przewodnicząca zgłosiła swoje uwagi do całego art. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WiesławJanczyk">Dobrze. Do art. 1… Mam dylemat i będę prosił Biuro Legislacyjne o podpowiedź w zakresie kolejności rozpatrywania poszczególnych poprawek, żeby nie wkradł nam się tu nieporządek do naszej pracy. Biuro Legislacyjne, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, zauważyłam, że jest jeszcze poprawka pana posła Kosztowniaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WiesławJanczyk">Na razie pozwólmy, że pani będzie komentować tylko swoją poprawkę, ja wiem doskonale o poprawce pana posła Kosztowniaka. Pan poseł zawsze jest przygotowany do referowania spraw, które wprowadza na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, nie mam co do tego obaw. Pan przewodniczący zaraz będzie ewentualnie, jeżeli zechce, uzasadniał swoją poprawkę.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#WiesławJanczyk">Proszę Biuro Legislacyjne o ustalenie kolejności ewentualnego głosowania, akceptacji, pozytywnej opinii naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#ŁukaszKasiak">Panie przewodniczący, rzeczywiście zostało zgłoszonych kilka poprawek przez poszczególnych posłów. Taka wstępna analiza tych poprawek prowadzi do wniosku, że tożsame są poprawki zgłoszone przez panią przewodniczącą Skowrońską wraz z dwojgiem posłów dotyczące wydłużenia terminu z 31 lipca na 31 grudnia 2022 r. z poprawkami zgłoszonymi przez pana posła Trelę, który też proponuje w tych samych przepisach wydłużyć termin z 31 lipca na 31 grudnia 2022. Te poprawki powinny być rozpatrywane łącznie jako de facto jedna poprawka podpisana przez kilkorga posłów. Następnie powinna być…</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WiesławJanczyk">Przepraszam, panie mecenasie, zapytam tylko o jedną rzecz. Ponieważ pan poseł Tomasz Trela zgłosił dwie poprawki, to oznacza, że łączymy tylko pierwszą, czy obie?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#ŁukaszKasiak">Nie. Całość.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WiesławJanczyk">Całość. Rozumiem, to nam ułatwia sprawę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#ŁukaszKasiak">Jeżeli chodzi o poprawkę pani przewodniczącej Skowrońskiej i dwojga posłów, to jest poprawka dotycząca art. 1 i w konsekwencji wydłużenia terminów również w art. 2 – i takie same rozwiązania proponuje pan poseł Trela. Stąd te poprawki powinny być rozpatrywane łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję za tę opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#ŁukaszKasiak">To jako pierwsza kwestia. Później powinny być rozpatrywane poprawki pana przewodniczącego Kosztowniaka dotyczące art. 146da, a następnie poprawki pani przewodniczącej Skowrońskiej i dwojga posłów dotyczące art. 146dc.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#ŁukaszKasiak">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WiesławJanczyk">Pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, pytanie do Biura Legislacyjnego, bo trudno nam powiedzieć… Co prawda poprawka zapisana w tym zestawie dwóch poprawek… Ja ją wyszczególniłam, że to nie jest pakiet… Są poprawki dotyczące wydłużenia terminu, ale odrębną sprawą jest skreślenie art. 2, który mówi o określonej informacji, która powinna być zawarta. A zatem…</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#WiesławJanczyk">Pani przewodnicząca, pani wprowadza tu chaos, dlatego że nie jesteśmy przy art. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie, nie wprowadzam chaosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#WiesławJanczyk">Pan mecenas to uporządkował. Zaproponował uporządkowanie naszej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie wprowadzam chaosu, przecież wiem, co pisałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WiesławJanczyk">Ja bym proponował, żebyśmy o art. 2 mówili, jak dojdziemy do art. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie, ale to wymaga wyjaśnienia na tym etapie.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#Głoszsali">Przy art. 2, nie art. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#WiesławJanczyk">Przy art. 2. Pani ma doświadczenie i proszę uznać naszą rację w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zgoda. To pytanie do Biura Legislacyjnego – jeżeli przyjmiemy poprawkę pana posła Treli i grupy posłów KO, to w konsekwencji będziemy procedowali dopiero później art. 2? OK.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#WiesławJanczyk">Jasne, będziemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#ŁukaszKasiak">Tak się wydaje, że tak należy do tego podejść, ponieważ art. 2 dotyczy zupełnie innej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#WiesławJanczyk">Nie mamy wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#ŁukaszKasiak">Teraz te poprawki dotyczące wydłużenia terminu obowiązywania tych obniżonych stawek rodzą konsekwencje w art. 2, więc stąd należy tak to głosować, w całości. Natomiast po przejściu do rozpatrywania art. 2 państwo podejmą decyzję odnośnie do art. 2 i oczywiście jeżeli zostanie przyjęta poprawka pani przewodniczącej Skowrońskiej polegająca na skreśleniu art. 2 w całości, to on po prostu zniknie z projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#ŁukaszKasiak">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#WiesławJanczyk">Dokładnie tak. Mamy jasność…</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#WiesławJanczyk">Czy pan poseł Tomaszewski jeszcze?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#WłodzimierzTomaszewski">Tak, bo pani przewodnicząca Skowrońska nie chciała skorzystać z mojej porady… Jeżeli teraz przegłosujemy w pierwszej kolejności zmianę terminu, a potem w drugiej kolejności będziemy głosować nad drugą poprawką – którą państwo skopiowali z poprawki proponowanej przez Polską Organizację Gazu Płynnego – to i tak państwo wrócą do tego samego terminu, ponieważ w pierwszym zdaniu tego zapisu państwo macie: do 31 lipca 2022 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#WiesławJanczyk">Panie pośle, dziękujemy za tę obserwację.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#WiesławJanczyk">Mam pytanie o stanowisko rządu do poprawek połączonych pana posła Tomasza Treli…</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#KrystynaSkowrońska">A państwo to opuścili i tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#WiesławJanczyk">Nie udzieliłem nikomu głosu.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#WiesławJanczyk">Do pana posła Tomasza Treli i do poprawki zgłoszonej przez grupę posłów na czele z panią przewodniczącą Krystyną Skowrońską – stanowisko rządu. Panie ministrze? Mam prośbę o wyrażenie stanowiska, czy jest pozytywne, czy negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#MariuszGojny">Jest negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#WiesławJanczyk">Negatywne.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#WiesławJanczyk">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem w łącznym głosowaniu proponowanych poprawek – omówionych przed chwilą – pana posła Tomasza Treli i pani poseł Krystyny Skowrońskiej z grupą posłów i wyrażeniem pozytywnej opinii Komisji Finansów Publicznych w tej sprawie? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku „za”. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#WiesławJanczyk">Proszę o ogłoszenie wyniku. Głosowało 40 posłów, za 16, przeciw 24, nikt się nie wstrzymał. Łączne poprawki nie uzyskały pozytywnej opinii Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PaulinaHennigKloska">To zgłaszamy wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#Głoszsali">Tak, wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#WiesławJanczyk">Obie poprawki będą w formie wniosku mniejszości prezentowane na sali plenarnej obrad Sejmu. Mamy taką informację. Proszę o dostarczenie wniosków mniejszości do momentu zakończenia bieżącego posiedzenia Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#WiesławJanczyk">Poprawka zgłoszona przez pana przewodniczącego posła Andrzeja Kosztowniaka – stanowisko rządu. Panie ministrze? Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#MariuszGojny">W tej sytuacji nie zgłaszamy zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#WiesławJanczyk">Dobrze, czyli rozumiem, że to pozytywne stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#WiesławJanczyk">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo, kończymy głosowanie.</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#WiesławJanczyk">Proszę o ogłoszenie wyniku. Głosowało 41 posłów, za 40, przeciw nie oddano żadnego głosu, wstrzymała się 1 osoba. Poprawka uzyskała pozytywną opinię Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-73.3" who="#WiesławJanczyk">Szanowni państwo… Tak? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#ŁukaszKasiak">Kolejna poprawka dotyczy art. 146dc, natomiast mamy jeszcze drobną uwagę redakcyjną do art. 146da–146dc, żeby na początku tego przepisu dopisać: w okresie od dnia… itd. Tak jak jest we wszystkich przepisach epizodycznych w ustawie.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#ŁukaszKasiak">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#WiesławJanczyk">Dobrze. Mam pytanie o opinię rządu do propozycji Biura Legislacyjnego dotyczącej art. 146da i 146db – czy jest pozytywna opinia?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#MariuszGojny">Tak, pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#WiesławJanczyk">Jak rozumiem, panie mecenasie, nie musimy nad tym głosować?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#ŁukaszKasiak">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#WiesławJanczyk">To dobrze. To poprawka redakcyjna.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#WiesławJanczyk">Zatem uznaję, że w art. 1 dodawane art. 146da i 146db mają obecnie pozytywną opinię z tymi uwagami, które do tej pory zostały wniesione Komisji… Czy muszę je poddawać pod głosowanie? Nie muszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#WiesławJanczyk">Tak, nie ma sprzeciwu, a zatem mają pozytywną opinię Komisji.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#WiesławJanczyk">Jeśli chodzi o art. 146dc, to mamy tutaj poprawkę. Pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#KrystynaSkowrońska">Uzupełnię. To chodzi o uzupełnienie, aby zwolnieniem z VAT-u był objęty gaz płynny do celów opałowych i odpowiednie do tego informacje, które są zawarte…</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#WiesławJanczyk">Przystępujemy do… Jeszcze nie, poproszę o stanowisko rządu, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#KrystynaSkowrońska">A jeżeli będzie przeciwne, to chciałabym zapytać, dlaczego państwo nie chcieli objąć takim zwolnieniem gazu opałowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#WiesławJanczyk">Proszę państwa, nadmieniam – także dla ułatwienia stronie rządowej – że jesteśmy przed drugim czytaniem, możemy jeszcze wnosić korekty. Będę też prosił o wnikliwą analizę tego tematu.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#WiesławJanczyk">Panie ministrze, potrzebujemy teraz opinii rządu do procedowanej poprawki. Jaka jest?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#MariuszGojny">Opinia jest negatywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#WiesławJanczyk">Jest negatywna.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#WiesławJanczyk">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#WiesławJanczyk">Proszę o wynik. Głosowało 38 posłów, za 15, przeciw 23, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała pozytywnej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#KrystynaSkowrońska">Wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#WiesławJanczyk">Rozumiem, że nie ma sprzeciwu wobec przyjęcia art. 146dc w tym kształcie, który pozostaje.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#WiesławJanczyk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2. W art. 2 mamy poprawkę – rozumiem, że najdalej idąca będzie poprawka pani przewodniczącej Skowrońskiej.</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#WiesławJanczyk">Przystępujemy do głosowania nad tą poprawką. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#MariuszGojny">Negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#WiesławJanczyk">Rozumiem.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#WiesławJanczyk">Głosujemy. Kto z pań i panów posłów jest za wyrażeniem pozytywnej opinii do tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#KrystynaSkowrońska">To jest skreślenie art. 2. Za…</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#Głoszsali">Pani przewodnicząca, my głosujemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#KrystynaSkowrońska">Moi koledzy się pytali.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#WiesławJanczyk">Kończę głosowanie.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#WiesławJanczyk">Proszę o ogłoszenie wyniku. Głosowało 40 posłów, za 17, przeciw 23, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała pozytywnej opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#WiesławJanczyk">Do art. 2 mamy kolejne poprawki. To jest poprawka nr 2 pana przewodniczącego Andrzeja Kosztowniaka. Proszę o stanowisko rządu do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#MariuszGojny">Pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#WiesławJanczyk">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#WiesławJanczyk">Głosowało 42 posłów. Za 26, przeciw 15, 1 się wstrzymał. Poprawka uzyskała pozytywną opinię Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-97.3" who="#WiesławJanczyk">Artykuł 3. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia artykułu?</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma uwag. Z uwagami Biura Legislacyjnego – tylko tyle pamiętam…</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#WiesławJanczyk">Czy jest sprzeciw wobec…</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#WiesławJanczyk">Rozumiem, że stanowisko rządu jest pozytywne do tego artykułu.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#MariuszGojny">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#WiesławJanczyk">Stanowisko rządu pozytywne.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#WiesławJanczyk">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 3? Nie widzę. A zatem art. 3 uzyskał również pozytywną opinię naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-101.2" who="#WiesławJanczyk">Szanowni państwo, pozostaje nam jeszcze wybranie posła sprawozdawcy… Przepraszam, głosowanie całości.</u>
<u xml:id="u-101.3" who="#WiesławJanczyk">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całości projektu ustawy? Nie widzę sprzeciwu. A zatem cały projekt uzyskał pozytywną opinię Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-101.4" who="#WiesławJanczyk">Pozostaje nam jeszcze obowiązek wybrania posła sprawozdawcy. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą był pan minister Adam Gawęda. Mamy kolejne zgłoszenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie, będę chciała powiedzieć tylko jedno zdanie na koniec.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#WiesławJanczyk">Nie w tej sprawie? Rozumiem.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#WiesławJanczyk">Czy pan poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#AdamGawęda">Tak, panie przewodniczący, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie widzę. A zatem gratuluję, został pan posłem sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#WiesławJanczyk">Bardzo proszę, pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#KrystynaSkowrońska">Sądzę, panie ministrze, że bardzo wiele pytań było zadanych na posiedzeniu plenarnym i… Wiemy, że te podwyżki, m.in. gazu dla niektórych przedsiębiorców o 400–500 i więcej procent… Poprosilibyśmy o taką symulację przed drugim czytaniem, w jakiej wysokości może to mieć wpływ, łącznie z nawozami… To znaczy ile ta obniżka do dzisiejszej ceny spowoduje obniżenie ceny na końcu, czyli tej ceny odbiorcy końcowego.</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#MariuszGojny">Dobrze, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#WiesławJanczyk">Dobrze. Dziękuję za odpowiedź, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#WiesławJanczyk">Upoważniamy oczywiście Biuro Legislacyjne do dokonania zmian o charakterze redakcyjnym, legislacyjnym i językowym stanowiących konsekwencję poprawek przyjętych przez Komisję w projekcie ustawy.</u>
<u xml:id="u-108.2" who="#WiesławJanczyk">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek tego posiedzenia. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-108.3" who="#WiesławJanczyk">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-108.4" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo za przybycie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>