text_structure.xml 57.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejKosztowniak">Otwieram posiedzenie Komisji, stwierdzając jednocześnie kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejKosztowniak">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje dwa punkty: rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2022 r. (druk nr 1630 i 1708) i rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2022 r. (druk nr 1624).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, zanim przejdziemy do realizacji porządku dziennego, pozwolę sobie przywitać na dzisiejszym posiedzeniu Komisji pana ministra, pana sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Sebastiana Skuzę wraz ze współpracownikami. Witamy bardzo serdecznie, panie ministrze. Witam panią Izabelę Antos, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witam serdecznie. Witam również pana Adama Andruszkiewicza, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witamy serdecznie, panie ministrze. Witam wszystkich gości przybyłych na dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, mam taką prośbę zarówno od prezydium, ale również od państwa posłów, którzy będą brać udział w posiedzeniu na sali plenarnej. Chcielibyśmy dokonać pewnych zmiany, korekty w zakresie dzisiejszego posiedzenia, a więc rozpocząć od punktu drugiego. Myślę o rozpatrzeniu opinii komisji sejmowej o rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2022 r. Czy jest zgoda Komisji? Nie widzę sprzeciwu. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejKosztowniak">W takim razie, szanowni państwo, wobec niezgłoszenia sprzeciwu porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, posłowie członkowie Komisji otrzymali informacje o projekcie budżetu w danych częściach przygotowane przez dysponenta części budżetowej oraz opracowania Biura Analiz Sejmowych w formie elektronicznej. Wszyscy mamy te materiały dostępne na naszych iPadach. Rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o projekcie ustawy budżetowej na 2022 r. odbędzie się w następującym porządku: wystąpienie posła referenta komisji branżowej, wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, a następnie przejdziemy do pytań i odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych oraz dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy do realizacji opinii Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Bardzo proszę o zabranie głosu pana posła Andrzeja Grzyba i o zreferowanie opinii Komisji. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Występując w imieniu Komisji do Spraw Unii Europejskiej, chciałam powiedzieć, że Komisja w dniu 28 października rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych projekt budżetu państwa na rok 2022 w zakresie: części 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polski w Unii Europejskiej, dotyczy to zarówno wydatków z załącznika nr 2, jak i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika 6; części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8 i pozycji 49 oraz części budżetowej 84 – Środki własne Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejGrzyb">Do części budżetowej 23 chciałbym powiedzieć, że przedstawione ze strony akurat Ministerstwa Finansów dane, które dotyczą wydatków w części 23 wraz z zadaniami, nie budziły zasadniczo uwag ze strony Komisji. Natomiast chcę zwrócić uwagę na fakt, że zaobserwowaliśmy akceptowalny wzrost wydatków w tej części i to, co zwraca uwagę, czyli zwiększenie zatrudnienia o 8 etatów z tytułu zwiększenia zatrudnienia w tej części. To zatrudnienie wzrasta o niespełna 8%, przy czym przez długie lata, co należy dodać, nie obserwowaliśmy wzrostu zatrudnienia akurat w tej części. Wynagrodzenia z tego tytułu wzrastają więc nieco powyżej średniej wskaźników w budżecie, bo wzrastają o 13%, ale nie jest to związane… ale jest to związane przede wszystkim ze wzrostem etatów, a nie z jakimś dużym zwiększeniem wynagrodzeń. Średnia płaca wzrasta akurat o 5,7% i, mając na względzie zarówno kwoty, jak i wskaźniki procentowe, jedyną kwestią, o którą prosiliśmy o wyjaśnienie resort finansów, to przede wszystkim podstawy, dla których zostało to zwiększenie etatowe… To zostało wyjaśnione i zostało przyjęte przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejGrzyb">Natomiast, jeżeli chodzi o część budżetową 83 – Rezerwy celowe, to w pozycji 8 rezerwy celowe są przeznaczone na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz środków bezzwrotnych również na rozliczenia programów i projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz rozliczenia z budżetem ogólnym Unii Europejskiej. Wysokość tej rezerwy wynosi 6 750 863 tys. zł. Jest ona przeznaczona na współfinansowanie projektów i programów zarówno z perspektywy finansowej 2014–2020, jak i z nowej perspektywy 2021–2027, jako że niektóre projekty i programy nakładały się na te perspektywy. Dotyczy to również współfinansowania projektów finansowanych zarówno z mechanizmu norweskiego, jak i z mechanizmu finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz instrumentu sąsiedztwa i zadań związanych z wspólnotową polityką rolną.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejGrzyb">Jeżeli chodzi o rezerwy z pozycji nr 49, to one są przeznaczone na utrzymanie rezultatów niektórych projektów, które zostały wykonane z udziałem funduszy z budżetu Unii Europejskiej, a także na wsparcie potencjału realizacji niektórych zadań publicznych. Kwota, która jest zaprojektowana w budżecie, wynosi 740 953 tys. zł i przede wszystkim jest przeznaczona na utrzymanie Centrum Analiz Przestrzennych Administracji Publicznej, w tym na zintegrowany system informacji o nieruchomościach, jak również wsparcie dla urzędu miar, przede wszystkim dla terenowych komórek tejże instytucji, jak również na wzmocnienie kadrowe w szczególności powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz w samym Ministerstwie Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejGrzyb">Jeżeli chodzi o środki z części 84, to muszę powiedzieć, że w tej części 84 mamy do czynienia z kwotą 30 375 659 tys. zł. Ta kwota to jest oczywiście składka członkowska Polski do budżetu Unii Europejskiej i ona jest przyjęta na podstawie projektu budżetu na rok 2022 przedstawionego przez Komisję Europejską. Budżet ten jest oczywiście w chwili obecnej w pracach Parlamentu Europejskiego i ostateczna kwota będzie znana dopiero wtedy, kiedy zostanie uchwalony budżet. Parlament Europejski uchwala budżet w grudniu każdego roku, a więc możemy powiedzieć, że rzeczywista czy ostateczna kwota wpłat, która będzie nas obowiązywała w budżecie roku 2022, zostanie poznana po uchwaleniu budżetu Unii Europejskiej. Oczywiście należy tutaj dodać, że ewentualne korekty w ciągu roku budżetowego również będą wpływały na wysokość środków własnych, które będziemy zobowiązani przekazać. Myślę, że wykonanie budżetu za rok 2020 pokazało, że te zmiany następowały kilkakrotnie, w szczególności były to wydatki związane czy zwiększenie dochodów, które było związane ze zwiększonymi wydatkami w reakcji na epidemię czy pandemię COVID.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejGrzyb">W tym roku dochodzi nowe źródło własne, jakim jest podatek z tytułu odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych, które nie będą poddane recyklingowi. To jest znacząca kwota, bo ona wynosi 1 734 432 tys. zł. To jest 5,7% ogólnej składki, którą Polska według tego projektu będzie zobowiązana do wpłacenia do budżetu Unii Europejskiej. Wydaje mi się, że to powinno nam również wskazać, że musimy w sposób bardzo sensowny podejść do gospodarki w obiegu zamkniętym, aby w przyszłości obniżyć ilość opakowań plastikowych, które nie trafią to recyklingu, bo obniżenie tej ilości będzie skutkowało również wysokością wpłaty z tego tytułu do budżetu UE jako jednego ze środków własnych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejGrzyb">Chciałbym powiedzieć, że w tym samym czasie… w roku budżetowym 2022 ważne są również przepływy, które oczywiście tutaj będą w sposób ostatecznie wyglądały tak, jak będą ostateczne rachunki, ale są one szacowane, jeżeli chodzi o środki przekazywane Polsce, na kwotę ponad 86 400 000 tys. zł, więc saldo tych przepływów w postaci wpłat do budżetu UE z różnych tytułów oraz przepływy, które są prognozowane, jeżeli chodzi o przepływy z budżetu Unii Europejskiej do polskiego budżetu, może się zamknąć kwotą powyżej 56 mld zł. Musimy również powiedzieć, częstokroć nie podlega to również naszej refleksji, że te pieniądze są wydatkowane nie tylko na poszczególne polityki, z których my korzystamy – mówię o składce, którą przekazujemy na rzecz budżetu Unii Europejskiej – a więc polityka spójności, wspólnotowa polityka rolna czy generalnie finansowanie projektów, które są na poziomie krajowym, ale również tych projektów, które są realizowane w ramach konkursów rozpisywanych na poziomie unijnym, czy to środki na finansowanie ze strony UE projektów ponadnarodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#AndrzejGrzyb">Chciałbym tutaj wskazać czwarte źródło wydatków, na które przeznaczone są również pieniądze z naszej składki, to jest w obrębie części określanej mianem „Sąsiedztwo i świat” – na przykład Partnerstwo Wschodnie, Partnerstwo Eurośródziemnomorskie czy też Pomoc rozwojowa czy humanitarna w skali świata. To jest również… Mamy także w tym swój udział, jeżeli chodzi o wpłaty do budżetu, i powinniśmy mieć świadomość, że stosownie do wielkości wpłaconych środków jesteśmy państwem członkowskim, które współpartycypuje na przykład w polityce humanitarnej czy polityce rozwojowej. Mówię to po to przy tej okazji, żebyśmy mieli świadomość, że nie tylko zabiegamy o pieniądze, ale również współuczestniczymy w finansowaniu projektów, które są adresowane nie tylko do… projektów i funduszy, które są adresowane nie tylko do państw członkowskich Unii Europejskiej, ale również, tak jak powiedziałem, na cele związane z szeroko rozumianą polityką sąsiedztwa i świata, w tym także na cele humanitarne czy politykę rozwojową.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#AndrzejGrzyb">Konkludując, chciałbym powiedzieć, że Komisja pozytywnie zaopiniowała wszystkie części, a więc część 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, część budżetową 83 – Rezerwy celowe, w pozycji 8 i 49, oraz część budżetowa 84 – Środki własne Unii Europejskiej. Tym samym zwracamy się również do Komisji Finansów Publicznych o przyjęcie naszej opinii. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo serdecznie dziękuję za wnikliwe przedstawienie opinii.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o koreferat ze strony pana posła Michała Jarosa. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MichałJaros">Szanowny panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić koreferat do opinii Komisji do Spraw Unii Europejskiej dotyczącej projektu ustawy budżetowej na rok 2022 r. z druku nr 1624. Otóż w ramach części 23 – Członkostwo Rzeczpospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w projekcie ustawy budżetowej na 2022 r. nie planuje się dochodów, chociaż ostatecznie te dochody pojawią się w trakcie wykonywania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MichałJaros">Wydatki ujęte w kwocie 25 624 tys. zł będą wyższe o 9% w stosunku do założonych w ustawie budżetowej na 2021 r. i o 4,8% wyższe w porównaniu ze znowelizowaną ustawą. Wskazuje się, że zwiększenie wydatków stosunku do tegorocznej ustawy o kwotę 2122 tys. zł to przede wszystkim zwiększenie środków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń, co jest skutkiem zwiększenia zatrudnienia, a także utworzenia funduszu nagród. W roku 2022 zatrudnienie będzie wyższe o 8 etatów, a średnia miesięczna płaca wyniesie 10 366 zł i będzie o 5,7% wyższa niż w założona w ustawie budżetowej na 2021 r. Zwiększone zostały również wydatki majątkowe o 50 tys. zł, zmniejszyły się zaś wydatki na zakupy towarów i usług o 137 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MichałJaros">W ramach największego rozdziału, to jest części budżetowej, rozdział 75001 – Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zaplanowano środki w kwocie 24 988 tys. zł – niemal 98% całości wydatków. Są one większe o 9,9% niż w ustawie budżetowej na rok 2021 i wyższe o 4,9% w stosunku do nowelizacji tej ustawy. W tym rozdziale na wydatki bieżące jednostek budżetowych zaplanowano kwotę 24 416 tys. zł, z czego na wynagrodzenia z pochodnymi 618 443 tys. zł, na zakupy towarów i usług 3905 tys. zł i na wszystkie inne wydatki bieżące 2068 tys. zł. Wydatki majątkowe zaplanowano na kwotę 550 000 zł. Będą one wyższe o 10%, niż ujęte w ustawie budżetowej na rok 2021. Przeznaczone będą na zakup sprzętu informatycznego i oprogramowania, a także na środki trwałe, na wyposażenie KPRM.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MichałJaros">Jeśli chodzi o część 83 – Rezerwy celowe, należy zwrócić uwagę na pozycję 8 i 49. W pozycji 8 jako plan na 2022 rok wskazano środki w wysokości 6 759 863 tys. zł, określone jako rezerwa na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze środków pomocy bezzwrotnej, rozliczenia programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także rozliczenia z budżetem ogólnym Unii Europejskiej. W pozycji 49 – Utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z Unii Europejskiej, w tym systemy informatyczne, a także środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych, wskazano środki w wysokości 740 953 tys. zł, gdzie 531 690 tys. zł to dotacje i subwencje, 167 865 tys. zł to wydatki bieżące jednostek budżetowych, a 41 398 tys. zł to wydatki majątkowe.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MichałJaros">W części 84 – Środki własne Unii Europejskiej kwota zaplanowana na 2022 r. jako rozliczenia z budżetem ogólnym Unii Europejskiej z tytułu środków własnych wynosi 30 375 659 tys. zł. W całości stanowią one środki własne Unii Europejskiej. O mechanizmach mówił poseł referujący.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#MichałJaros">Ja tylko chcę dodać, szanowni państwo, że Komisja do Spraw Unii Europejskiej w dniu 28 października pozytywnie zarekomendowała te części budżetowe 83 i 23, więc panie przewodniczący, serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo serdecznie dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejKosztowniak">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pan poseł Czesław Siekierski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#CzesławSiekierski">Pytanie odnośnie do opinii Biura Analiz Sejmowych, bo w roku 2017 składka członkowska była na poziomie 15 700 000 tys. zł, a w roku 2022 planowana jest na poziomie 30 400 000 tys. zł. Ja mam świadomość, że ona jest składową między innymi różnych kryteriów, dochodu, opłat celnych i innych, ale ten wzrost… Co wpłynęło na taki prawie podwójny wzrost między rokiem 2017 a rokiem 2022? To pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#CzesławSiekierski">Drugie. Jeśli chodzi o zatrudnionych, liczba 124 pracowników dotyczy tylko tego pionu pana ministra Szymańskiego, rozumiem? To jest drugie pytanie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#CzesławSiekierski">Trzecie. Gdzie jest pokazane finansowanie naszego przedstawicielstwa przy Unii Europejskiej? Czy ono jest tutaj razem w pionie zagranicznym, bo może nieumiejętnie szukałem i nie znalazłem tej pozycji. Jaki jest ten poziom wydatków przedstawicielstwa? Czy on w porównaniu do poprzednich lat wzrósł, czy nie, bo to jest ważna, wyjątkowo ważna instytucja, bo to jest taki nasz minirząd w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o przedstawicielstwo. Tam jest… część przedstawicielstwa jest finansowana z poszczególnych resortów. Ja mam tego świadomość, że to nie jest wszystko w pionie – nie wiem – czy zagranicznym, czy w obszarze tak zwanego dawnego urzędu komitetu integracji, bo on chyba nie jest wydzielony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejKosztowniak">Chciałem przywitać na dzisiejszym posiedzeniu Komisji pana wiceministra, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych pana Szymona vel Sęka. Witamy serdecznie panie ministrze. Gorąco proszę o możliwość ustosunkowania się do pytania ze strony pana posła.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejKosztowniak">Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk:</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, ja mogę odnieść się tylko do tego fragmentu końcowego pytania, dotyczącego stałego przedstawicielstwa przy Unii Europejskiej, które jest w budżecie MSZ na podstawie porozumienia między MSZ a Kancelarią Prezesa Rady Ministrów. Stałe przedstawicielstwo Polski przy Unii Europejskiej jest utrzymywane ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ale jest w budżecie MSZ. Natomiast, jeśli chodzi o pozostałe części pana pytania, to są kompetencje Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, więc prosiłbym przedstawicieli KPRM o udzielenie odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Czy mogę prosić w takim razie… Na piśmie. OK, dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#CzesławSiekierski">Pytanie do pana ministra. Jeśli chodzi o udział resortów w finansowaniu przedstawicielstwa, to, jak rozumiem, dalej to obowiązuje i macie państwo porozumienia jako MSZ i Kancelaria Prezesa Rady Ministrów z resortami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejKosztowniak">Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk:</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję. Tak, panie pośle. Dokładnie tak to funkcjonuje, że podpisujemy z resortami. Obowiązują porozumienia, na podstawie których resorty mogą delegować swoich przedstawicieli i również oczywiście finansują tych przedstawicieli.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2022 rok w zakresie Komisji do Spraw Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do realizacji punktu drugiego. Bardzo proszę o przedstawienie opinii Komisji Spraw Zagranicznych przez pana posła Wiesława Janczyka. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, panie ministrze, dochody w części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne zaplanowano w projekcie budżetu na rok 2022 na kwotę 206 450 tys. zł. Są to głównie wpływy z opłat za czynności konsularne.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WiesławJanczyk">Wydatki zaś zaplanowano na kwotę 2 342 302 tys. zł. To jest 115% wydatków z roku 2021. W ramach planowanych wydatków zabezpieczono odtworzenie i realizację zadań inwestycyjnych i modernizacyjnych licznych obiektów ambasad i placówek dyplomatycznych, na organizację między innymi 33. Sesji Konferencji Regionalnej OBWE oraz w ramach przewodnictwa Polski w grupie dostawców jądrowych. 65% wydatków stanowią wydatki w walutach obcych związane z pokryciem kosztów funkcjonowania 168 polskich placówek zagranicznych. Uwzględniono środki na wzrost wynagrodzeń, sfinansowanie dodatków służby cywilnej urzędników mianowanych w 2022 r., środki na odtworzenie funduszu nagród. Za przyjęciem pozytywnej opinii Komisji Spraw Zagranicznych głosowało 16 posłów, 12 było przeciw, a 3 wstrzymało się od głosu. Tak więc Komisja Spraw Zagranicznych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu w tej części i prosi o jego przyjęcie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o przedstawienie koreferatu ze strony Komisji Finansów Publicznych przez pana posła Marka Sowę. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekSowa">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, ja oczywiście potwierdzam te dane finansowe, o których mówił pan poseł Janczyk. Nie będę ich przytaczał. Mogę tylko powiedzieć, że te dochody są ustabilizowane na poziomie od 2018 r. właśnie w podobnych kwotach i tutaj praktycznie żadnych różnic nie będzie. Ten wzrost, o którym pan poseł mówił, jest faktycznie 15-procentowy. Pierwszy – to trzeba zaznaczyć – od wielu lat. Jest kilka powodów tego wzrostu. Między innymi osłabienie waluty. Wiadomo, że ministerstwo realizuje swoje wydatki w dolarach czy w innych walutach, ale jest również zwiększenie pomocy zagranicznej o 155 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarekSowa">Dyskusja na Komisji Spraw Zagranicznych była bardzo ciekawa. Wszystkich, których to interesuje, zachęcam… W stenogramie jest opisana z udziałem wszystkich przedstawicieli wszystkich klubów parlamentarnych. Ona dotyczyła wszystkich wątków, ale w głównej mierze posłowie koncentrowali się na tych krajach ościennych, na tej sytuacji, która nas w tej chwili dotyczy. Mam tylko pytanie, bo wydaje mi się, że tutaj mamy chyba trzykrotny spadek na rok 2022 środków dla telewizji Biełsat. Ja wiem, że jest jeszcze rezerwa 38-milionowa, ale gdyby pan minister mógł się odnieść do tej kwestii, bo ona jest dosyć istotna w dzisiejszym czasie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, otwieram dyskusję dotyczącą tego punktu. Bardzo proszę o zadawanie pytań. Bardzo proszę, panie pośle. Pan poseł Czesław Siekierski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#CzesławSiekierski">Chciałbym jeszcze prosić o wyjaśnienie, bo od wielu lat są nie do końca precyzyjne relacje, jeśli chodzi o dawne biura radcy handlowego, a obecnie wydziały handlu i promocji inwestycji – tak się chyba dzisiaj nazywa – bo one uległy pewnemu wchłonięciu przez ośrodki, przez ambasady. Część rzeczy przesunięto, cześć zostawiono. Jaka część pozostaje w dyspozycji… To było dawne Ministerstwo Gospodarki, teraz pewnie jest to Ministerstwo Rozwoju. Czy to jest wydzielone również finansowo? Czy to jest finansowane przez gospodarkę, czy przez Ministerstwo Rozwoju obecnie? Czy to już jest tak, że w tej części finansowej ta obsługa została wchłonięta przez MSZ, bo te podziały są ciągle niezbyt precyzyjne? To jest cały obszar promocji, handlu i inwestycji, które dla gospodarki są wyjątkowo ważne. One się nie łączą z typową taką dyplomacją, ale uważam, że obszar działań w tym zakresie wymaga wyjątkowego wsparcia i takiego docenienia, wsparcia merytorycznego i finansowego, jeśli chodzi o obecne wydziały handlu, promocji i inwestycji. To tyle. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję za wypowiedź.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo gorąco proszę o zabranie głosu, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejKosztowniak">Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk:</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, w odniesieniu do pytania pana posła Marka Sowy pragnę wyjaśnić, że środki na telewizję Biełsat nie zostały w istocie zmniejszone, tylko struktura ich dedykowania – tak bym powiedział – została nieco zmieniona. 15 500 tys. zł na ten cel jest w tej chwili zapisane w budżecie Ministerstwa Spraw Zagranicznych, natomiast 7500 tys. zł w rezerwie celowej. To składa się na podobną kwotę, jak w latach ubiegłych, natomiast ta struktura jest inna ze względu na przeniesienie większej ilości środków poza rezerwę. To jest zgodne z zasadą racjonalizacji wydatkowania finansów tak, aby większość środków pozostawała już dedykowana w budżecie tym właściwym, a nie w rezerwach celowych. W związku z tym z tego wynika ta konstrukcja.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#AndrzejKosztowniak">Natomiast w odniesieniu do pytania pana posła Siekierskiego my, panie pośle… Pan poseł dość konsekwentnie do tego tematu wraca. Podczas naszych spotkań komisyjnych staraliśmy się odpowiedzieć na te pytania pana posła w latach ubiegłych, wskazując na to, że te kwestie w tej chwili są – odpowiadaliśmy na to pisemnie – podległe ministrowi… w tej chwili po zmianach działów budżetowych te kwestie są podległe Ministerstwu Rozwoju, ale jeżeli pan poseł życzy sobie aktualizacji tej odpowiedzi i informacji bieżącej, to na piśmie oczywiście takiej odpowiedzi udzielimy.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#CzesławSiekierski">Tak, ja wracam, wiem, że to jest wyjątkowo ważne i nie są do końca klarowne podziały kompetencyjne. Ciągle mam wrażenie, że to nie jest doceniane także w całości naszych działań zewnętrznych, zagranicznych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Wyczerpaliśmy, szanowni państwo, głosy w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejKosztowniak">Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2022 r. w zakresie Komisji Spraw Zagranicznych. Serdecznie dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego. Dzisiaj na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2022 (druk nr 1630 i 1708). W czasie drugiego czytania zgłoszono 13 poprawek. Sejm skierował projekt ustawy wraz z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania. Rozpatrywanie poprawek będzie odbywało się w następującym porządku: ewentualne uzasadnienie posła zgłaszającego poprawkę, stanowisko rządu do tejże poprawki, ewentualne uwagi przedstawicieli Biura Legislacyjnego dotyczące konsekwencji wynikających ze złożonej poprawki, ewentualne głosy za i przeciw oraz głosowanie powyższych poprawek. Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanej powyższej formuły prowadzenia dzisiejszej Komisji? Nie widzę, nie słyszę. Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy do rozpatrywania poprawek. Szanowni państwo, tak jak powiedziałem, zostało ich zgłoszonych 13. Mamy te poprawki posegregowane. Wszyscy chyba mamy poprawki albo na iPadach, albo na kartach, które powinny być w biurze.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#AndrzejKosztowniak">W takim razie gorąco proszę, przechodzimy do realizacji… uzasadnienia poprawki nr 1 ze strony Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska, jeżeli jest oczywiście taka wola. Jeżeli nie, to przechodzimy dalej i pytamy ministra o stosunek do tejże poprawki.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, czy ze strony koalicji ktoś przedstawia tę poprawkę? W takim razie proszę o stanowisko rządu dotyczące poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejKosztowniak">Jest głos ze strony Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WojciechBiałończyk">Tak, panie przewodniczący. Tylko drobna uwaga do poprawki nr 1. Taką uwagę zawarlibyśmy w dodatkowym sprawozdaniu, że konsekwencją przyjęcia poprawki nr 1 byłaby korekta legislacyjna w zakresie skrótów w dalszych przepisach ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, w takim razie zapytam, mając na uwadze tę konsekwencję, o której powiedział pan mecenas, czy głosujemy tę poprawkę, czy po prostu…</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejKosztowniak">W takim razie bardzo proszę o zalogowanie się. Przystępujemy, szanowni państwo, do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o podanie wyników głosowania. W głosowaniu wzięło udział 22 posłów: za było 5, przeciw było 17, nikt się nie wstrzymał. Tym samym poprawka została zaopiniowana negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do poprawki nr 2. Czy ze strony koalicji ktoś uzasadnia? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o odniesienie się ze strony rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu do tej poprawki jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#AndrzejKosztowniak">Biuro nie ma uwag. Przechodzimy tym samym do głosowania poprawki nr 2 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska. Kto jest za przyjęciem powyższej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o podanie wyników głosowania. Głosowało 23 posłów: za było 5, przeciw było 18, nikt się nie wstrzymał. Tym samym poprawka została zaopiniowana negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#AndrzejKosztowniak">Poprawka nr 3 złożona przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska. Czy ktoś zechce uzasadnić, czy nie? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę pana ministra o odniesienie się do poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu do tej poprawki jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejKosztowniak">Czy Biuro ma jakieś uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do głosowania dotyczącego poprawki nr 3. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o podanie wyników głosowania. Głosowało 23 posłów: za było 5, przeciw głosowało 18, nikt się nie wstrzymał. Tym samym poprawka nr 3 została negatywnie oceniona… zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#AndrzejKosztowniak">Poprawka nr 4. Czy wnioskodawcy? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o zabranie głosu przez ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu do tej poprawki jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejKosztowniak">Czy Biuro legislacyjne ma jakąś uwagę? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy tym samym do głosowania poprawki nr 4. Bardzo proszę, kto jest za przyjęciem poprawki nr 4 zgłoszonej Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o podanie wyników głosowania. Głosowało 23 posłów: za było 4, przeciw było 18, 1 się wstrzymał. Tym samym poprawka nr 4 nie uzyskała poparcia Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do poprawki nr 5 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Czy wnioskodawca zechce zająć stanowisko…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo krótko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejSzlachta">Panie przewodniczący, poprawka ma na celu umożliwienie ministrowi właściwemu do spraw budżetu przekazanie w 2022 r. skarbowych papierów wartościowych na sfinansowanie działań związanych z utworzeniem lub prowadzeniem studiów na kierunku lekarskim przez Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu do tej poprawki jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejKosztowniak">Biuro Legislacyjne? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy tym samym do głosowania poprawki nr 5 przedłożonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o podanie wyników głosowania. Szanowni państwo, głosowało 22 posłów: za było 19, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 3 posłów. Poprawka uzyskała pozytywną opinię – została zaopiniowana pozytywnie przez Komisję Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do poprawki nr 6 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę, panie przewodniczący, o krótkie uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejSzlachta">Poprawka ma na celu uspójnienie treści przepisu ust. 11 z regulacjami zawartymi w przepisie ust. 10 w art. 47 ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę przedstawicieli rządu o odniesienie się do tej poprawki. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu do tej poprawki jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#AndrzejKosztowniak">Ze strony Biura Legislacyjnego nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#AndrzejKosztowniak">Tym samym przechodzimy, szanowni państwo, do głosowania poprawki nr 6. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 6? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o podanie wyników głosowania. Głosowało 25 posłów: za było 20, przeciw było 2, 3 posłów się wstrzymało. Tym samym poprawka nr 6 uzyskała pozytywną rekomendację Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do poprawki nr 7. Bardzo proszę wnioskodawcę o krótkie przedstawienie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Celem poprawki jest doprecyzowanie przepisu ust. 1 poprzez odesłanie do przepisów ustawy z 8 marca 90 r. o samorządzie gminnym i wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#AndrzejKosztowniak">Poproszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu do tej poprawki jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela biura. Panie mecenasie, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, rzeczywiście poprawka usuwa część błędów, które były w tym projektowanym przepisie art. 48, niemniej jednak Biuro Legislacyjne podtrzymuje swoje zastrzeżenia odnośnie do ust. 1 w tym przepisie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejKosztowniak">Jeszcze raz bardzo proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, naszym zdaniem ta poprawka jest wystarczająca, gdyż odnosi się już wprost do ustawy o samorządzie gminnym i pokazuje zadania własne. Taki program jest realizowany, czyli ten dotyczące flag i masztów, więc myślę, że tutaj nie ma wątpliwości po stronie rządowej, żeby ta poprawka mogła być przyjęta. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy, szanowni państwo, do głosowania poprawki nr 7 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o podanie wyników głosowania. Głosowało 23 posłów: za było 17, przeciw było 2, 4 posłów się wstrzymało. Tym samym poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do poprawki nr 8. Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę o krótkie przedstawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję, panie przewodniczący. W art. 51 dotychczasową treść proponujemy oznaczyć jako ust. 1 i dodać ust. 2 w brzmieniu podanym w dokumentach przesłanych państwu posłom. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o stanowisko rządu do poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu do tej poprawki jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#AndrzejKosztowniak">Nie ma uwag ze strony Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#AndrzejKosztowniak">Tym samym przechodzimy do głosowaniu poprawki nr 8. Bardzo proszę o uruchomienie. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 8? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o podanie wyników głosowania. Głosowało 25 posłów: za było 18, 1 był przeciw, 6 się wstrzymało. Tym samym poprawka nr 8 uzyskała pozytywną opinię Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do realizacji… Przepraszam. Przechodzimy do poprawki nr 9 przedłożonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie likwidacji Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego w Sosnowcu nastąpiło otwarcie likwidacji Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego, dalej Instytut. Obecnie termin zakończenia…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#AndrzejKosztowniak">Przepraszam. Panie przewodniczący, bardzo proszę o krótkie uzasadnienie do poprawki nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejSzlachta">Przepraszam, to jest również w art. 53, ale to jest kolejna… W związku z sytuacją pandemiczną i okresem nauczania zdalnego kondycja psychofizyczna dzieci i młodzieży w polskich szkołach znacząco się pogorszyła. W związku z tym planuje się objęcie uczniów zwiększoną pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkołach, w ramach której finansowane będą dodatkowe zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#AndrzejKosztowniak">Wzrost o 180 mln zł subwencji.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o stosunek rządu. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#AndrzejKosztowniak">Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, dwie kwestie przy tej poprawce. Pierwsza to propozycja korekty redakcyjnej, ponieważ tu jest napisane „w celu przeciwdziałania skutkom COVID-19”. W innych ustawach dotyczących tej choroby COVID-19 zwykle jest użyte sformułowanie „w celu przeciwdziałania skutkom choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2, zwanej COVID-19”. Ewentualnie moglibyśmy tu dać w nawiasie „COVID-19”. Proponujemy więc taką korektę redakcyjną. I dalej wyrazy „w roku 2022” przenieść na początek przepisu, żeby ten przepis był zredagowany tak, jak pozostałe przepisy ustawy okołobudżetowej. Proponujemy więc w tej poprawce takie korekty redakcyjne.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#WojciechBiałończyk">Druga kwestia. Tu jest napisane – można powiedzieć – nieco bezosobowo, że ta rezerwa części oświatowej może ulec zwiększeniu o kwotę tych 180 mln zł. Czy nie będzie budził wątpliwości tryb dokonania tego zwiększenia, to znaczy, kto ma dokonać tego zwiększenia po spełnieniu jakich przesłanek i czy ewentualnie będzie miał zastosowanie tryb zmiany przeznaczenia rezerwy celowej opisany w ustawie o finansach publicznych? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, poprawka jest analogiczna do rozwiązań, które już były stosowane w zakresie takich jakby godzin dodatkowych. Pamiętam nawet kwotę około 187 mln zł. Była już taka poprawka. Jak najbardziej zmiana, bo tu jest użyty tryb warunkowy, że może być, czyli gdyby do tego doszło, to de facto byłaby taka sama procedura jak przy zmianie przeznaczenia, czyli po prostu wystąpienie ministra finansów do sejmowej Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#AndrzejKosztowniak">Czy to wyjaśnienie satysfakcjonuje pana mecenasa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#WojciechBiałończyk">Tak, rozumiemy. Pytanie o te korekty redakcyjne. Czy państwo zgadzają się na dokonanie tych korekt redakcyjnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#SebastianSkuza">Tak, jak najbardziej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejKosztowniak">Wnioskodawca zgadza się jak najbardziej. To są tylko korekty czysto redakcyjne, więc one nie zmieniają w ogóle formuły tej poprawki. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, przychodzimy tym samym, zakładając oczywiście tę korektę, o której pan mecenas powiedział, do głosowania poprawki nr 9 złożonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o wyniki głosowania. Głosowało 26 posłów. Jednogłośnie. Szanowni państwo, byliśmy wszyscy za. Gratuluję przyjęcia poprawki.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do poprawki nr 10. Bardzo proszę o krótkie przedstawienie ze strony posła wnioskodawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Tak jak poprzednio zacząłem, również po art. 53 proponuje się dodać artykuł w brzmieniu „w roku 2022 minister właściwy do spraw zdrowia może przekazać Instytutowi Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego w likwidacji w Sosnowcu na podstawie umowy dotację celową na finansowanie kosztów niezbędnych do poniesienia w ramach prowadzonego postępowania likwidacyjnego oraz na uregulowanie zobowiązań tego instytutu w łącznej wysokości do 3 mln zł”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu do poprawki nr 10 jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#AndrzejKosztowniak">Panie mecenasie, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#WojciechBiałończyk">Biuro Legislacyjne ma tylko jedno pytanie odnośnie do tego projektowanego przepisu. Mianowicie tu jest propozycja, aby ta dotacja była udzielana na podstawie umowy, a dalej, aby umowa określała w szczególności tryb przekazywania dotacji oraz sposób jej rozliczenia. W innym przepisie ustawy okołobudżetowej, który również stanowi o możliwości udzielenia dotacji celowych, jest napisane, że udzielenie, rozliczenie i zwrot dotacji celowych następuje na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych. Więc pytanie takie systemowe, czy w tym przypadku również nie powinno nastąpić odesłanie do przepisów o finansach publicznych, bo jeżeli dotacja będzie udzielana, to i tak na podstawie ustawy o finansach publicznych, a nie na podstawie umowy, czyli znajdzie zastosowanie reżim przepisów o finansach publicznych, a nie reżim prawa cywilnego. Tak zakładamy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o odniesienie się ze strony rządu do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ja mogę powiedzieć, że tutaj będzie miała zastosowanie ustawa o finansach publicznych – strona przekazująca jest częścią sektora finansów publicznych – i że jak najbardziej przekazanie tej dotacji będzie podlegało zasadom finansów publicznych. Instytut medycyny i w ogóle instytuty badawcze są poza sektorem finansów publicznych, niemniej jednak ustawę o finansach publicznych do środków, które zostaną przekazane w formie dotacji celowej, jak najbardziej muszą stosować. Tutaj więc będzie stosowana ustawa o finansach publicznych. Nie wiem, czy tylko chodziło o to pytanie, czy również o jakąś zmianę doprecyzowującą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#WojciechBiałończyk">Na tym… To znaczy, my przyjmujemy te wyjaśnienia. Jeżeli ewentualnie to wymagałoby doprecyzowania, to na dalszym etapie procesu legislacyjnego, czyli ewentualnie w Senacie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#AndrzejKosztowniak">W takim razie głosujemy nad tą treścią, którą mamy. Dziękuję za zgodę w tym zakresie. Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 10 przedłożoną przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o podanie wyników głosowania. Głosowało 25 posłów: za było 24, nikt nie był przeciw, 1 osoba się wstrzymała. Tym samym poprawka uzyskała poparcie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-71.3" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do realizacji… do głosowania nad poprawką… do omówienia poprawki nr 11. Bardzo proszę przedstawiciela Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska. Czy zechce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Po artykule…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#AndrzejKosztowniak">Koalicja Obywatelska?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#AndrzejSzlachta">O, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#AndrzejKosztowniak">Nie ma. W takim razie bardzo proszę o odniesienie się do tej poprawki. Mówię o poprawce nr 11 i skreśleniu art. 61.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#AndrzejKosztowniak">Opinia rządu? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu do tej poprawki jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#AndrzejKosztowniak">Biuro w tym zakresie nie ma nic do dodania.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy, szanowni państwo, do głosowania poprawki nr 11 złożonej przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-77.3" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o podanie wyników głosowania. Głosowało 25 posłów: za było 9, przeciw było 16. Tym samym poprawka została zaopiniowana negatywnie przez Komisję Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-77.4" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do poprawki nr 12 złożonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Po art. 61 proponujemy dodać art. 61a w brzmieniu, którego treść państwo macie. Chodzi o zwiększenie dofinansowania z kwoty 1 610 000 tys. zł do kwoty 1 630 000 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu do tej poprawki jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#AndrzejKosztowniak">Nie ma uwag ze strony Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy tym samym do głosowania poprawki nr 12 złożonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-81.3" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o podanie wyników głosowania. Głosowało 24 posłów: za było 24. Przyjęliśmy tę poprawkę jednogłośnie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-81.4" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do poprawki nr 13 zgłoszonej przez klub Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę wnioskodawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Proponujemy w projekcie ustawy skreślić art. 65. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu do tej poprawki jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#AndrzejKosztowniak">Czy jest… Nie ma uwag ze strony biura.</u>
          <u xml:id="u-85.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy, szanowni państwo, do głosowania poprawki nr 13 złożonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-85.3" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę o podanie wyników głosowania. Głosowało 24 posłów: za było 15, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 9 posłów. Tym samym poprawka nr 13 uzyskała pozytywną rekomendację Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-85.4" who="#AndrzejKosztowniak">Na tym wyczerpaliśmy głosowania dotyczące poprawek.</u>
          <u xml:id="u-85.5" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, pozostało nam jeszcze wybranie posła sprawozdawcy naszej Komisji. Przypomnę, że posłem sprawozdawczą był przewodniczący Andrzej Szlachta. Proponuję, aby nim pozostał. Czy są głosy sprzeciwu? Nie ma, nie widzę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#AndrzejKosztowniak">Tym samym Andrzej Szlachta został posłem sprawozdawcą. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#AndrzejKosztowniak">Na tym wyczerpaliśmy, szanowni państwo, porządek dzienny posiedzenia. Zamykam posiedzenie Komisji i zapraszam na kolejne posiedzenie Komisji o 13.00.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>