text_structure.xml 46.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#HenrykKowalczyk">Witam ponownie. Jest to któreś z kolei nasze podejście do posiedzenia Komisji Finansów Publicznych. Proszę o uruchomienie głosowania w celu stwierdzenia kworom. Zwracam się do pań i panów posłów, szczególnie tych, którzy łączą się z nami zdalnie, o oddanie głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#HenrykKowalczyk">Głos oddało już 31 posłów, a więc mamy kworum. Jeszcze przez chwilę będzie uruchomione głosowanie i może ktoś do nas dołączy.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#HenrykKowalczyk">Otwieram zatem posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Na podstawie próbnego głosowania stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#HenrykKowalczyk">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, po pierwsze, zaopiniowanie wniosku ministra rozwoju, pracy i technologii w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na rok 2020. Po drugie, zaopiniowanie wniosku komendanta głównego Policji w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Policji na 2020 r. Po trzecie, zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Emerytalno-Rentowego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego na 2020 r. I po czwarte, zaopiniowanie wniosku dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na rok 2020.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#HenrykKowalczyk">Równocześnie informuję, że posiedzenie zostało zwołane przez marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu. Wobec powyższego nie jest możliwe wprowadzanie zmian do porządku dziennego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#HenrykKowalczyk">Informuję również, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Zgłoszenie do zabrania głosu proszę kierować za pośrednictwem sekretariatu Komisji drogą mejlową lub telefoniczną. Informuję, że posłowie obecni tu, na sali, głosują za pomocą urządzeń do głosowania. Wielu nas tu nie ma, ale myślę, że zdalnie pracują wszyscy.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#HenrykKowalczyk">Witam przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej i innych urzędów – pana ministra Sebastiana Skuzę, sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Zgłoszony był pan minister Giżyński – teraz go nie widzę. Przedtem był pan minister Ryszard Bartosik. Nie wiem, kto jest z resortu rolnictwa. Sprawdzimy. Witam przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam pana ministra Marka Niedużaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii. Witam panią Magdalenę Wachnicką-Witzke, zastępcę prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Witam pana Dariusza Augustyniaka, zastępcę komendanta głównego Policji. Witam pana Wojciecha Kaczmarczyka, dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Na razie tylu z państwa widzę. Może jeszcze ktoś do nas dołączy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#HenrykKowalczyk">Pana ministra Niedużaka widzę, więc przystępujemy do realizacji punktu pierwszego porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na rok 2020 rok. Ten wniosek przedstawi minister rozwoju, pracy i technologii Marek Niedużak. Proszę bardzo. Oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekNiedużak">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jest z nami – oczywiście na odległość, online – pani prezes PARP, Małgorzata Oleszczuk, razem ze swoim zespołem. Ja zacznę od czegoś, co pewnie z reguły dodaje się na koniec, to znaczy chciałbym zaznaczyć, że zmiany w planie finansowym PARP, z którymi dzisiaj do państwa przychodzimy, mają charakter techniczny i nie generują żadnych dodatkowych wydatków czy kosztów dla budżetu państwa, jak również nie powodują zobowiązań agencji czy też pogorszenia planowanego wyniku finansowego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarekNiedużak">Z czego one wynikają? Otóż wynikają one z konieczności dokonania korekty w zakresie wysokości kwoty przeznaczonej na składki płacone na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz korekty w zakresie kwoty odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Jeśli chodzi o PFRON, to mamy do czynienia w tym wniosku z przesunięciem kwoty w wysokości 106 tys. zł z „Wynagrodzeń osobowych” do „Pozostałych kosztów funkcjonowania” w części A planu oraz do „Składek” w części B. Natomiast w zakresie kwoty na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych mamy do czynienia z przesunięciem 109 tys. zł z pozycji „Pozostałe wydatki” do pozycji „Składki”.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarekNiedużak">Chciałbym też zaznaczyć, że w piśmie z 17 grudnia minister finansów nie zgłosił uwag do projektu zmian planu, który tutaj dzisiaj mam okazję prezentować. W związku z tym bardzo bym prosił Komisję o przyjęcie, a w razie jakichś pytań czy wątpliwości zespół PARP jest gotów odpowiadać na pytania. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Ja mam zgłoszenia, że jest problem z transmisją. Zaraz to sprawdzimy dokładnie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#HenrykKowalczyk">Szanowni państwo, w związku z informacjami, że transmisja po długiej przerwie się zawiesiła, trzeba będzie od nowa uruchomić transmisję, więc będzie około pięć minut przerwy. Natomiast zamykamy na ten moment głosowanie. Głosowało 52 posłów. A teraz chwila przerwy na uruchomienie transmisji.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#HenrykKowalczyk">Wznawiam posiedzenie Komisji. Mamy już teraz transmisję w miejscu głosowań, czyli na iPadzie.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#HenrykKowalczyk">Powracamy w takim razie do rozpatrzenia punktu pierwszego. Wniosek zaprezentował pan minister Marek Niedużak. Otwieram dyskusję. Z tego co pamiętam, do głosu zgłaszał się pan poseł Urbaniak. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JarosławUrbaniak">Pierwsza sprawa, którą chciałbym zasygnalizować – jest kłopot z internetem, i to poważny. Nie otwiera się system SDI z dokumentami do pracy. Zwykły internet – sprawdzam na iPadzie – też nie chodzi, tak więc chciałbym zwrócić uwagę na to, że jest jakiś kłopot z tym. Może to ma coś wspólnego w ogóle z tymi problemami.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JarosławUrbaniak">Generalnie to ja chciałbym zapytać trochę tradycyjnie – o co chodzi? Bo to, że te zmiany, o które wnosi pan minister, nie narażają na nic budżetu – na czym one polegają? Chciałbym zapytać, jaka jest przyczyna. Bo 215 tys., które są potrzebne 29 grudnia na składki na fundusz świadczeń socjalnych – powiem szczerze – to jest jakiś kłopot. To jest niebagatelna kwota, jeżeli mówimy o instytucji, która nie zatrudnia setek tysięcy osób i nagle się okazuje, że ktoś coś źle policzył. Myślę, że to wymaga jakiegoś wyjaśnienia i właściwie innego niż tylko to, że ustawa okołobudżetowa z początku roku nakreślała inną kwotę bazową. To – przepraszam – w polskich ministerstwach i agencjach centralnych nie czyta się ustawy okołobudżetowej? Trochę za mało informacji na ten temat. Naprawdę wypadałoby powiedzieć, co się stało, kto jest za to odpowiedzialny i co z tym będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Oczywiście kwotę 215 tys. w stosunku do prawie 12 mln – należy mierzyć w proporcjach. Ale proszę bardzo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, to jest właśnie tak ładnie napisane – ten wniosek, który do nas trafił. Mówi się o zwiększeniu pozycji „Składki” – wszystkie składki – a tak naprawdę wiemy, że w przypadku tych 215 tys. chodzi li tylko o składki na fundusz świadczeń socjalnych. Zatem, owszem, jak na wszystkie składki to jest minimalna kwota, ale jeżeli dotyczy to tylko i wyłącznie funduszu świadczeń socjalnych – to 215 tys. to jest ogromna kwota. Właśnie dlatego o to pytam. Gdyby była pomyłka w składkach ZUS-owskich na 215 tys., tobym nie zadawał tego pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Jeszcze zgłaszał się pan poseł Janusz Cichoń. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanuszCichoń">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ja w tym samym duchu co pan poseł Urbaniak. Chciałbym zauważyć, że nagle okazuje się, że 106 tys. zł jest potrzebne na opłacenie składki na PFRON. To nie jest kwestia jakiejś pomyłki, tylko ktoś nie wypełniał obowiązków i tej składki nie płacił, nie zorientował się, że trzeba ją zapłacić. Mało tego, jestem ciekaw – bo trochę wstyd, że taka instytucja nie mogła wypełnić normy, jeśli chodzi o zatrudnienie osób niepełnosprawnych – jaki jest odsetek osób niepełnosprawnych zatrudnionych w agencji. Wydaje mi się, że akurat tego typu instytucje powinny z wypełnieniem tej normy znakomicie sobie radzić. Nie rozumiem tego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Proszę o odpowiedź. Nie wiem, czy pan minister, czy pani prezes Małgorzata Oleszczuk. Kto z państwa będzie odpowiadał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MonikaBanaś">Dzień dobry, szanowna Komisjo, szanowni państwo, ja nazywam się Monika Banaś i jestem dyrektorem Departamentu Finansowo-Księgowego w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Ta korekta została przygotowana przez nas. Może spróbuję wytłumaczyć, skąd ona się wzięła.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MonikaBanaś">Kwota 215 tys. zł jest być może duża, ale tak naprawdę jeśli chodzi o nasze składki dotyczące PFRON-u i zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, to pierwsze są praktycznie w wysokości 900 tys., a drugie 800 tys. Zatem w porównaniu z całą wartością tych składek ta kwota nie przedstawia się jako ogromnie duża.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MonikaBanaś">Dlaczego na koniec? Tak jak pisaliśmy w uzasadnieniu, faktycznie, jeśli chodzi o zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, przy tworzeniu planu finansowego na 2020 r., który tak naprawdę robi się w lipcu poprzedniego roku – 2019, została przyjęta niższa stawka do oszacowania tej stawki należącej właśnie do zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Dodatkowo 13 lutego 2020 r. ukazała się ustawa, która określiła nową wysokość podstawy służącej do wyliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, i ta stawka, która tam się pojawiła, to było 1550,26 zł, podczas gdy PARP przyjęła tak naprawdę stawkę w wysokości 1229 zł. Zatem od razu mieliśmy sytuację taką, że na początku szacowania została przyjęta niższa stawka. I druga rzecz – po prostu 13 lutego 2020 r. weszła ustawa, która nakreślała nową stawkę.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MonikaBanaś">Sytuacja wygląda więc w tej sposób, że my to wiedzieliśmy już wcześniej. To nie jest tak, że PARP dowiedziała się o tym w grudniu, że będzie nam brakowało całej wartości składek na PFRON i zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Jednakże w związku z tym, że nasze korekty wymagają najpierw zgody ministra rozwoju, pracy i technologii, później idą do ministra finansów, następnie jest komisja, później kolejna komisja, procedowanie trwa bardzo długo – kilka miesięcy. Dlatego staramy się składać nasze korekty planu finansowego mniej więcej w połowie roku. Plan jest planem, więc wiemy, że coś jeszcze może się wydarzyć. W związku z tym, iż wiemy, że jest problem, aby te korekty jedna po drugiej, płynnie były zatwierdzane, staramy się robić jedną korektę w ciągu roku. W tym roku, ze względu na COVID, korekta została przez nas złożona we wrześniu i od września trwa procedowanie do dnia dzisiejszego. Nie jest więc tak, że to PARP dopiero się obudziła i zorientowała, że za mało składek ma do wypłacenia. To jest kwestia procedowania i jakby czasu, ze względu na pracę zdalną, na COVID, na trwające procedury, które nas dosięgły. Tak chciałabym to wyjaśnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo za to wyjaśnienie, ale powiem szczerze, że po tym wyjaśnieniu czuję jeszcze większy niepokój, skoro w połowie roku była wiadomość i na dwa dni przed zakończeniem roku my to procedujemy. A co by było, gdybyśmy nie zdążyli? Tak można by zapytać. Nie chciałbym już jednak wracać do tej dyskusji. Proszę bardzo, pan poseł Urbaniak jeszcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, ja mam podobne odczucie. Oczekiwałem raczej odpowiedzi od pana ministra lub prezesa PARP-u. Pani dyrektor chce nam, Komisji Finansów Publicznych, udowodnić, że to jest nadzwyczajna sytuacja i że wcześniej nie było można, bo ustawa okołobudżetowa była z 13 lutego i były inne kwoty. Całe to tłumaczenie jest rzeczywiście mocno niepokojące. I mam takie wrażenie – dlatego nie użyłem wcześniej tych słów – że mamy być może do czynienia ze złamaniem przepisów. Chciałbym więc się dowiedzieć, jak w tym momencie reaguje ministerstwo, jak reaguje szefostwo PARP-u.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JarosławUrbaniak">To jest niespotykana sytuacja. Kwoty wcale nie są małe. Pani odnosiła je do 800–900 tys. To są różnice kilkunastoprocentowe. Jeśli w księgowości tylko kilkanaście procent się nie zgadza, i to jest „tylko”, to jestem mocno zdziwiony, bo dochodzimy do rzeczywiście niebagatelnych kwot.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JarosławUrbaniak">My słyszeliśmy pana ministra. Nie wiem, czy wciąż mamy łączność. Ja, panie przewodniczący, nadal chciałbym odpowiedzi na te pytania. To nie było pytanie o to, czy jest źle, bo że jest źle, to ja widzę z tych kwitów, tylko o to, co dalej, jakie są konsekwencje. Co po tym? Tak brzmiało moje ostatnie pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Czy pan minister jest połączony? Nie mam wizji, ale fonia będzie. Czy tak? Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MirosławSuchoń">Panie przewodniczący, pana ministra nie słychać zdalnie, informuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#HenrykKowalczyk">Nie słychać. Pan minister pisze mi sms-a, że chciał coś powiedzieć, ale nie słychać go tutaj. Jeśli pan mnie słyszy, panie ministrze, to proszę połączyć się na mój telefon, ja przyłożę go do mikrofonu i będziemy słyszeli. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekNiedużak">Postaram się coś jeszcze powiedzieć. Miałem wrażenie, że mam połączenie, ale jak widać, to było błędne wrażenie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MarekNiedużak">Zacznę od drugiego pytania, z którym wystąpił pan poseł Cichoń. Ja nie jestem pewien. Może pani prezes mnie naprostuje, natomiast zdziwiłbym się, gdyby miała na podorędziu dane dotyczące tego, ile dokładnie osób z niepełnosprawnością jest zatrudnionych w PARP-ie. Dlatego prosiłbym o możliwość udzielenia odwiedzi na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MarekNiedużak">Natomiast w zakresie pierwszego pytania, po pierwsze, chciałbym zauważyć, że nie mamy żadnych uwag ze strony Ministerstwa Finansów odnośnie do tego wniosku, więc wydaje mi się, że takie supozycje, które się pojawiły w wypowiedzi jednego z panów posłów, czy tu jest wszystko legalne itd., są jednak troszeczkę za daleko idące. Wydaje mi się, że mamy sytuację, w której zarówno my, przedkładając wniosek, jak i resort finansów, opiniując go, bierzemy odpowiedzialność za to, że to wszystko jest zgodne z prawem.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#MarekNiedużak">Natomiast to przesunięcie ma taką genezę, jak tłumaczyła pani dyrektor. Moje kompetencje, moja wiedza z dziedziny księgowości jest oczywiście mniejsza niż pani dyrektor i ja mogę tylko to powtórzyć. Po prostu te pierwotne kwoty opierały się na wskaźniku, który później stał się nieaktualny i dlatego potrzebne jest przesunięcie tych kwot. To przesunięcie nie oznacza przecież, że my prosimy o więcej pieniędzy dla PARP-u. Nie mamy tutaj też do czynienia z pogorszeniem się sytuacji finansowej PARP-u. No i z tego powodu prosiłbym uprzejmie o przyjęcie czy właściwie pozytywne zaopiniowanie przez Komisję tych zmian.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#MarekNiedużak">I jeszcze raz przepraszam za te kłopoty techniczne. Ja państwa widziałem. Wydawało mi się, że mamy połączenie. Tak więc dziękuję, że pan przewodniczący umożliwił mi zabranie głosu w ten sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Pani poseł Skowrońska jest na identycznych łączach. Halo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaSkowrońska">Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, panie prezesie i pani dyrektor, która mówiła, jednak złamaliście państwo przepisy. Komisja Finansów Publicznych nie może pozytywie zaopiniować tego wniosku i nie powinna. Ja się dziwię, że resort finansów zaopiniował ten wniosek. Po pierwsze, gdyby przyszła do państwa kontrola, to jeżeli są zobowiązania wobec pracowników, naruszyli państwo obowiązujące przepisy. Mówię o kontroli Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#KrystynaSkowrońska">Po drugie, na dwa dni przed końcem roku… Nie wiem, jakie państwo macie zobowiązania w stosunku do pracowników, czy są to świadczenia urlopowe, czy państwo przeznaczają je na jakąś imprezę. A zatem to jest negatywna opinia dla tego wniosku. I taką rekomenduję Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#HenrykKowalczyk">Proszę bardzo, jeszcze pan poseł Urbaniak. Rozumiem, że będziemy głosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JarosławUrbaniak">Za moment, bo pan minister bardzo nerwowo odpowiadał i niestety trochę „bokiem”. Ja nie zarzucam, że ten wniosek jest niezgodny z prawem. Ja powiedziałem ni mniej, ni więcej, tylko odnośnie do opisanej sprawy i tego, co tym wnioskiem się prostuje, że tutaj możemy mieć do czynienia ze złamaniem prawa. Jeżeli dobrze się orientuję – pan przewodniczący z pewnością też – składki PFRON-owskie trzeba płacić w odpowiednich terminach. Jeśli więc zapomniało się zapłacić 100 tys., to zgodne z prawem z pewnością nie jest.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JarosławUrbaniak">Pani dyrektor sama powiedziała, że wniosek o sprostowanie tych spraw złożyła we wrześniu, a jak pani poseł Skowrońska mówiła, niektórzy pewnie w lipcu i sierpniu, w te wakacje, chcieliby skorzystać z funduszu świadczeń socjalnych. Tak więc ja raczej pytałem pana ministra z tego poziomu, co z tą sprawą on i szef PARP-u mają zrobić, bo że tu jest bałagan, wszyscy widzimy. Przecież komu jak komu, ale członkom Komisji Finansów Publicznych nie należy mówić, że jakieś procedury trwają i że jest ustawa okołobudżetowa. I obawiam się – mam nadzieję, że pan minister mnie słyszy – bo tak wynika z mojego doświadczenia, i myślę, że wszystkich członków Komisji Finansów Publicznych, że tylko to, iż Ministerstwo Finansów ten wniosek też zaopiniowało pozytywnie… A jak miało zaopiniować? On prostuje nieprawidłowości. To nie znaczy, że pan powinien przyjąć w związku z tym założenie, że nic się nie stało. Stało się. I ja pytałem o to, co w związku z tym będzie się dalej dziać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. To jest oczywiście za daleko idące posądzanie o naruszenie prawa, a więc myślę, że to będzie… Najwyższa Izba Kontroli oceni, czy to było naruszenie prawa, czy nie. Panie pośle, naprawdę my nie mamy tyle wiedzy, żebyśmy ferowali takie wyroki.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#HenrykKowalczyk">Rozumiem, że pani przewodnicząca Skowrońska złożyła wniosek o negatywną opinię…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanuszCichoń">Ja jeszcze mam uwagę, panie przewodniczący, jeśli mogę. Janusz Cichoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#HenrykKowalczyk">Naprawdę dyskutujemy nad drobiazgiem i… Proszę bardzo, ale króciutko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanuszCichoń">To rzeczywiście drobiazg, ale zaczyna nas pan pouczać, panie przewodniczący. To ja powiem tylko tyle, do 20 dnia każdego miesiąca jest termin opłacenia składki na PFRON, a nawet z danych, które przytoczyła nam przed chwilą pani dyrektor, wynika jednoznacznie, że te składki w terminach po prostu opłacane nie były. I tyle w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Przystępujemy zatem do głosowania nad opinią do wniosku ministra rozwoju, pracy i technologii w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Kto jest za udzieleniem pozytywnej opinii do wniosku ministra rozwoju, pracy i technologii? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#HenrykKowalczyk">Głosowało 41 posłów – za 24, przeciw 15, wstrzymało się 2. Stwierdzam, że Komisja Finansów Publicznych przyjęła pozytywną opinię do wniosku ministra rozwoju, pracy i technologii w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#HenrykKowalczyk">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu drugiego. Wniosek w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Policji na rok 2020. Proszę o przedstawienie wniosku przez komendanta głównego. W imieniu komendanta zastępca komendanta, pan Dariusz Augustyniak. Proszę bardzo, panie komendancie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DariuszAugustyniak">Dobry wieczór państwu. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zwracam się z wnioskiem o wyrażenie pozytywnej opinii w kwestii dokonania zmian kosztów w planie finansowym Funduszu Wsparcia Policji. Te zmiany wynikają z wniosku dysponentów Funduszu Wsparcia Policji niższego szczebla, komendantów wojewódzkich Policji, komendantów szkół Policji, komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji i komendanta Biura Spraw Wewnętrznych Policji, gdyż oni w swoich funduszach wygenerowali oszczędności.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#DariuszAugustyniak">Jest to zmiana porządkująca. I najważniejsze zmiany – chcemy między innymi pokryć takie wydatki bieżące (największa kwota to 2 240 tys.): chcemy zwiększyć koszty inwestycyjne Komendy Stołecznej Policji w celu odtworzenia infrastruktury systemu łączności radiowej LMDS; 25 tys. zł chcemy przeznaczyć na naprawę systemu kontroli dostępu w obiektach Centralnego Biura Śledczego Policji w Warszawie; 145 tys. zł chcemy przeznaczyć dla Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie w celu wykonania zadań remontowych, które wynikają z decyzji Państwowej Inspekcji Sanitarnej; 62,5 tys. zł chcemy przekazać na pokrycie środków likwidacji nielegalnej wytwórni papierosów dla Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie. Chciałbym zaznaczyć, że są to zmiany porządkujące kwestie wydatkowania środków z Funduszu Wsparcia Policji. Oczywiście już uzyskaliśmy zgodę pana ministra spraw wewnętrznych i administracji oraz ministra finansów na przesunięcie tych środków. Bardzo proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie przedstawionych zmian. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo za przedstawienie wniosku. Otwieram dyskusję. Nie ma zgłoszeń? Wobec tego…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MirosławSuchoń">Panie przewodniczący, ja mam jedno pytanie, jeżeli mogę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#HenrykKowalczyk">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MirosławSuchoń">Bardzo dziękuję. Chciałbym zapytać pana komendanta, które miejsca są w tej chwili niedostatecznie omonitorowane. Jest mowa o siedzibie naczelnych i centralnych organów administracji państwowej. Jest mowa o mobilnych punktach nadzoru. Czy to chodzi o takie sytuacje jak na przykład demokratyczne protesty, które są w tej chwili traktowane przez policję w sposób absolutnie niedopuszczalny, z dużą dozą agresji? Czy to chodzi o monitoring takich właśnie miejsc i monitorowanie osób, które biorą udział w tego typu demonstracjach, czy też o inne rzeczy? Proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, panie komendancie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DariuszAugustyniak">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowny panie pośle, generalnie ta zmiana wynika z tego, że miasto stołeczne Warszawa zmienia system monitoringu. My za te środki finansowe chcemy zrobić taki bypass, żebyśmy mogli korzystać z tego monitoringu, ale w szczególności to korzystanie z monitoringu miejskiego i możliwość obserwacji pewnego typu zdarzeń służy do zwalczania przestępczości stricte kryminalnej. Dlatego są monitorowane miejsca publiczne. Dzięki temu podglądowi my skutecznie zwalczamy przestępczość kryminalną, szczególnie, panie pośle, w Warszawie. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MirosławSuchoń">To jeszcze pytanie doprecyzowujące, panie przewodniczący, jeżeli mogę. Czy to oznacza, że państwo w trakcie tych demonstracji, do których doszło w związku z wydaniem orzeczenia przez Trybunał Konstytucyjny, korzystali z monitoringu miejskiego Warszawy do ustalenia na przykład wizerunków osób, które brały udział w tych demonstracjach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#HenrykKowalczyk">Proszę bardzo, panie komendancie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DariuszAugustyniak">Szanowny panie pośle, doprecyzowując, ten monitoring nie jest tak dobrej jakości, żebyśmy mogli ustalać wizerunki. Generalnie korzystamy – tak jak przekazałem – przy zwalczaniu przestępczości kryminalnej, ale korzystamy również z tego monitoringu, z podglądu, jeżeli zabezpieczamy różnego typu wydarzenia, które zachodzą w Warszawie – zgromadzenia, przejścia, po to, żeby zapewnić bezpieczeństwo ich uczestników. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan poseł Urbaniak jeszcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, coś dzisiaj mamy szczęście, bo co wyjaśnienie, to wątpliwości się pogłębiają, zamiast znikać. Ja chciałbym wykorzystać obecność pana komendanta i zapytać, jakie to przestępstwa kryminalne w bezpośredniej bliskości obiektów centralnych organów administracji państwowej w ostatnim czasie były popełniane, bo tak to pan uzasadniał. Chciałbym także zupełnie technicznie zapytać, bo to mnie, po pierwsze, ciekawi, co to jest system łączności LMDS. A po drugie, z wyjaśnień pisemnych wynika, że państwo utracili tę łączność zupełnie. Piszecie, że brak modernizacji przyczynił się do utraty tej usługi. To jak ta sytuacja wygląda? Czy nie ma łączności pomiędzy Komendą Stołeczną Policji a podległymi jednostkami, jak jest napisane literalnie w tym wniosku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo, chociaż ja ten wniosek czytam, że brak modernizacji w przyszłości spowoduje utratę tej usługi, a nie, że w tej chwili jej nie ma, ale pan poseł pewnie inaczej to czyta. Proszę bardzo, panie komendancie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DariuszAugustyniak">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowny panie pośle, potwierdzam, w dokumencie, który przesłałem na ręce pana przewodniczącego, jest wyraźnie wskazane, że brak modernizacji systemu przyczyni się do utraty tych usług, z których w tej chwili korzystamy. I oczywiście proszę, żeby nie interpretować błędnie, że interesują nas tylko te miejsca, które tutaj zostały wymienione, czyli różne siedziby administracji państwowej, rządowej. Są to również miejsca, które – tak jak przekazałem – zdiagnozowano jako niebezpieczne, gdzie dochodzi do różnego typu przestępstw, i przede wszystkim to jest główny cel wykorzystywania i korzystania z tego monitoringu miejskiego przez policjantów Komendy Stołecznej Policji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo… Przestępstwa kryminalne – chyba wie pan poseł, na czym polegają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JarosławUrbaniak">Przestępstwa… Pan komendant był łaskaw w pierwszej wypowiedzi uzasadniać, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie pośle, naprawdę już zaczynamy robić cyrk z Komisji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JarosławUrbaniak">Kolega pytał o manifestujących. Pan komendant odpowiedział, że nie chodzi o protesty, nie chodzi o manifestujących, tylko chodzi o przestępstwa kryminalne, które dokonują się w bezpośredniej bliskości naczelnych i centralnych organów państwowych…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#HenrykKowalczyk">W tym, między innymi…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JarosławUrbaniak">Mamy to także na piśmie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#HenrykKowalczyk">W tym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JarosławUrbaniak">W tym. Świetnie. Ja pytam, jakie przestępstwa kryminalne w tej bliskości zostały…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie pośle, myślę, że przestępstwa kryminalne – to pan wie doskonale, o co chodzi. Zaczynamy robić cyrk z Komisji. Ostatnie zdanie, pan komendant…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JarosławUrbaniak">To nie jest cyrk z Komisji. To pan komendant robi cyrk z Komisji, mówiąc na okrągło…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie pośle, proszę ważyć słowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JarosławUrbaniak">To pan zobaczy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#HenrykKowalczyk">Proszę bardzo, panie komendancie, ostatnie wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JarosławUrbaniak">A, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#DariuszAugustyniak">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowny panie pośle, ja jeszcze raz chcę podkreślić i wyraźnie powiedzieć, że głównym celem korzystania z tego systemu i jego modernizacji jest zwalczanie przestępczości kryminalnej na terenie miasta stołecznego Warszawy, nie tylko w rejonach tych obiektów będących siedzibami naczelnych i centralnych organów państwowych, ale w szczególności tam, gdzie dochodzi i może dochodzić do różnego typu przestępstw. To jest główny cel korzystania z tego monitoringu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia pozytywnej opinii? Nie ma. Nie zgłoszono sprzeciwu. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła pozytywną opinię do wniosku komendanta głównego Policji w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Policji. Dziękuję bardzo,</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#HenrykKowalczyk">Przechodzimy do punktu trzeciego porządku dziennego. Wniosek w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Emerytalno-Rentowego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Kto będzie przedstawiał – pani prezes KRUS-u czy pan minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#AgnieszkaKłódkowskaCieślakiewicz">Dobry wieczór. Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz, dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, we wniosku skierowanym do Komisji Finansów Publicznych przedstawione zostały szczegóły dotyczące zaproponowanych zmian w planie finansowym Funduszu Emerytalno-Rentowego na 2020 r., w związku z powyższym w swoim wystąpieniu ograniczę się jedynie do syntetycznej informacji na temat zaproponowanych zmian.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#AgnieszkaKłódkowskaCieślakiewicz">Proponowane zmiany dotyczą zwiększenia prognozowanych na 2020 r. przychodów i kosztów o kwotę 3362 tys. zł. W ramach planowanych przychodów dokonano zwiększenia o kwotę 50 000 tys. zł w pozycji „Środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19” z jednoczesnym zmniejszeniem w pozycji „Dotacje z budżetu państwa” o kwotę 46 638 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#AgnieszkaKłódkowskaCieślakiewicz">Zwiększenie planowanych kosztów nastąpiło w pozycji „Koszty przeciwdziałania COVID-19” o kwotę 50 000 tys. zł oraz w pozycji „Transfery na rzecz ludności”, dotyczące pozostałych świadczeń, o kwotę 1200 tys. zł. Jednocześnie dokonano również zmniejszenia kosztów w pozycji „Transfery na rzecz ludności”, z pozycji „Emerytury i renty rolnicze” o kwotę 41 838 tys. zł oraz z pozycji „Zasiłki macierzyńskie” o kwotę 6000 tys. zł. Jednocześnie dokonano zmian w poszczególnych pozycjach planowanych kosztów realizacji zadań Funduszu Emerytalno-Rentowego w układzie zadaniowym na rok 2020.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#AgnieszkaKłódkowskaCieślakiewicz">Uprzejmie informuję, że minister finansów, funduszy i polityki regionalnej w piśmie z 28 grudnia 2020 r. wyraził zgodę na dokonanie przedmiotowych zmian w planie finansowym. Wysoka Komisjo, uprzejmie dziękuję za umożliwienie mi zreferowania powyższych spraw i proszę o wydanie opinii w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Emerytalno-Rentowego na rok 2020. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Zgłoszeń nie widzę. Proponuję zatem przyjęcie pozytywnej opinii do wniosku przedłożonego przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS, jeśli nie usłyszę sprzeciwu. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam zatem, że Komisja Finansów Publicznych przyjęła pozytywną opinię do wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Emerytalno-Rentowego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego na 2020 r.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#HenrykKowalczyk">I czwarty wniosek, dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, przedstawi pan dyrektor Kaczmarczyk. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#WojciechKaczmarczyk">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, chciałbym prosić Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie zmiany w planie finansowym Narodowego Instytutu Wolności na rok 2020 polegającej na innym zobrazowaniu kwoty przychodów w wysokości 8614 tys. zł – w planie przychodów Narodowego Instytutu Wolności zamiast w dotacji celowej, jak było w dotychczasowym planie, w dotacjach na inwestycje i zakupy inwestycyjne. Ta zmiana wynika z uzgodnień pomiędzy Narodowym Instytutem Wolności i dysponentem środków w części 16 budżetu państwa, czyli Kancelarią Prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#WojciechKaczmarczyk">To są środki, które zostaną przeznaczone na wydatki majątkowe dla uniwersytetów ludowych w ramach „Programu wspierania uniwersytetów ludowych”, który został przyjęty w drugiej połowie 2020 r. przez Radę Ministrów. Środki rzeczywiście zostają uruchomione późno, pod koniec roku, i wynika to także z sytuacji covidowej – Narodowy Instytut Wolności w dużej części tego roku zajmował się działaniami zmierzającymi do ochrony organizacji pozarządowych w tej sytuacji, w jakiej się znalazły w tym roku – ale wydatkowanie tych środków będzie zapewnione w roku przyszłym w ramach tak zwanych środków niewygasających. Te kwoty zostały zgłoszone do Ministerstwa Finansów i ujęte w projekcie rozporządzenia o środkach niewygasających. Tak więc 8614 tys. zł będzie wydatkowane w roku przyszłym i są to środki, które wzmocnią organizacje pozarządowe, które wygrały tegoroczny konkurs dla uniwersytetów ludowych. Bardzo proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie tej zmiany w planie finansowym instytutu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo za przedłożenie wniosku. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję, panie przewodniczący. Ciśnienie raz wzrosło, ale szczerze powiedziawszy, to ja nadal nie rozumiem. Pan prezes wnosi o przesunięcie i uprzedza pytanie, które w takiej sytuacji, 29 grudnia, nasuwa się w sposób oczywisty – jak instytucja ma zamiar wykorzystać te 9000 tys. zł w ciągu dwóch dni na inwestycje, że zgłosił już te inwestycje do środków niewygasających. No naprawdę, cuda cudeńka tu się dzieją. Zupełnie tego nie rozumiem. Są oszczędności, nie są wykorzystane pieniądze, to nie wykorzystujemy, tylko do oszczędności, a jeśli minister finansów razem z panem premierem będą tak łaskawi, to może w przyszłym roku nie na niewygasających, tylko normalnie dadzą na te inwestycje. To jakieś, naprawdę… Robota księgowych. A później się dziwimy, że mamy taką opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Wbrew pozorom nie, bo teraz te pieniądze w budżecie są zapisane już bezdyskusyjnie do wydania. A czy w przyszłym roku ktoś dołoży, czy nie dołoży, to byłaby dalej dyskusja. Na tym polegają wydatki niewygasające. Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#WojciechKaczmarczyk">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. To oczywiście nie są żadne oszczędności, które poczyniliśmy na organizacjach pozarządowych, tylko – tak jak powiedziałem wcześniej – w wyniku sytuacji covidowej program nie mógł być przygotowany wcześniej. Organizacje pozarządowe nie mogły z powodów od siebie niezależnych otrzymać tych środków wcześniej, a w związku z tym, dzięki rozwiązaniom przyjętym przez parlament, a najpierw zaproponowanym przez rząd, będą mogły z tych środków skorzystać w przyszłym roku. Beneficjentem tych środków są organizacje pozarządowe, organizacje obywatelskie i obywatele, którzy w ramach programów prowadzonych przez uniwersytety ludowe będą doskonalić także swoje umiejętności. Tak więc cel publiczny naszym zdaniem jest jak najbardziej uzasadniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia pozytywnej opinii dla wniosku przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#MirosławSuchoń">Panie przewodniczący, nie ma, ale pozostaje mieć nadzieje, że te środki zostaną wydane lepiej, niż został wydany Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych, w przypadku którego gminy w całej Polsce zostały po prostu pokrzywdzone, bo nie było transparentnego sposobu podziału tych środków. Pozostaje więc mieć nadzieję, że tutaj sposób podziału środków będzie transparentny i będzie uwzględniał obiektywne kryteria, o co tutaj wnoszę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Wszyscy jesteśmy o tym przekonani. Proszę bardzo, pan poseł Urbaniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, jest sprzeciw, bo ja niestety z moim szanownym kolegą nie mogę się zgodzić. Ta transparentność… Dopóki nie zostaną wyjaśnione te dziwne sytuacje, w przypadku których okazuje się, że w Narodowym Instytucie Wolności te pieniądze są rozdawane w taki sposób, że ktoś sam sobie przyznaje te granty, to dwa dni przed końcem roku 8000 tys. zł, przy całym szacunku dla uniwersytetów ludowych – odnośnie do których przy okazji chciałem dowiedzieć się, ale pan przewodniczący zamknął dyskusję, ile ich jest i jakie dostaną te pieniądze – trudno się na coś takiego zgodzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#HenrykKowalczyk">Rozumiem, że jest sprzeciw. Wobec tego będziemy głosować.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#HenrykKowalczyk">Głosujemy nad opinią dla wniosku przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Kto jest za pozytywną opinią dla wniosku? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#HenrykKowalczyk">Głosowało 45 posłów – za 28, przeciw 14, wstrzymało się 3. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na rok 2020.</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#HenrykKowalczyk">To był ostatni punkt naszego porządku. Wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Na tym zamykam… No to nie zamykam. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący za uprzejmość. Sprawa planu finansowego Narodowego Instytutu Wolności. W sytuacji kiedy prawdopodobnie mamy ostatnie spotkanie Komisji Finansów Publicznych w tym roku – miejmy nadzieję, że w sylwestra o 19.00 go nie będzie – to jednak czuję wewnętrzny imperatyw, żeby zapytać, co się dzieje z tymi funduszami z jednoprocentowego odpisu z podatku, bo ostatnio pojawiły się bardzo niepokojące informacje. Mieliśmy okres świąteczny. Czy do pana przewodniczącego lub Komisji dotarły jakieś wyjaśnienia, co się działo? Po prostu NGO-sy, czyli organizacje pozarządowe, tego 1% nie dostały. Fizycznie pieniądze nie zostały przelane, a zostały nam dwa dni do końca roku. Czy coś wiemy na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#HenrykKowalczyk">Niestety ja nic nie mogę powiedzieć na ten temat. Myślę, że to jest pytanie, na które zareaguje prawdopodobnie Ministerstwo Finansów, bo to Ministerstwo Finansów zbiera te pieniądze i jest zobowiązane przekazywać ten 1% do organizacji pożytku publicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JarosławUrbaniak">To, panie przewodniczący, bardzo bym prosił o zwrócenie się do Ministerstwa Finansów z prośbą o wyjaśnienie. I ostatnie słowo – życzę panu przewodniczącemu i wszystkim, którzy nas słuchają, lepszego 2021 r., także w zakresie finansów publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Tak, ja mam nadzieję, że to jest nasze ostatnie spotkanie w tym roku. Wobec tego wszystkim życzę dobrego 2021 r., bez pośpiechu w uchwalaniu kolejnych ustaw covidowych, bo nie będzie już COVID-u. Mam taką nadzieję i życzę tego wszystkim. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>