text_structure.xml 32.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, patrząc po sali – jak to powiedział pan sekretarz – kworum mamy, ale za chwilę będzie sprawdzenie. Myślę, że jest… Trwa jeszcze posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Dopiero mogłem stamtąd się wyrwać… Jest kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekSuski">Zatem otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Energii Klimatu i Aktywów Państwowych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekSuski">Stwierdzam kworum Witam państwa posłów i gości biorących udział w dzisiejszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarekSuski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (druki nr 3237, 3237-A i 3298).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MarekSuski">Serdecznie witam pana ministra Adama Guibourgé-Czetwertyńskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, pana Przemysława Bryksę, dyrektora Departamentu Ropy i Paliw Transportowych Ministerstwa Klimatu i Środowiska, pana Jakuba Cygana, naczelnika wydziału w Departamencie Elektroenergetyki i Gazu Ministerstwa Klimatu i Środowiska, panią Ewę Florkiewicz, radcę w Departamencie Prawnym Ministerstwa Klimatu i Środowiska, pana Andrzeja Kaźmierskiego, dyrektora Departamentu Gospodarki Niskoemisyjnej Ministerstwa Rozwoju i Technologii, pana Marka Kosickiego, naczelnika wydziału w Departamencie Ropy i Paliw Transportowych Ministerstwa Klimatu i Środowiska, panią Ksenię Ludwiniak, zastępcę dyrektora Departamentu Elektroenergetyki i Gazu Ministerstwa Klimatu i Środowiska, pana Zdzisława Murasa, dyrektora Departamentu Prawnego i Rozstrzygania Sporów Urzędu Regulacji Energetyki, pana Pawła Pikusa, dyrektora Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, pana Andrzeja Strzałkowskiego, głównego specjalistę w Departamencie Gospodarki Niskoemisyjnej Ministerstwa Rozwoju i Technologii, panią Aleksandrę Świderską, zastępcę dyrektora Departamentu Elektroenergetyki i Gazu Ministerstwa Klimatu i Środowiska, i wszystkich państwa zgromadzonych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, w czasie drugiego czytania zgłoszono 17 poprawek. Teraz zapytam Biuro Legislacyjne, czy któreś poprawki należy głosować łącznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JarosławLichocki">Panie przewodniczący, w naszej ocenie łącznie należy głosować poprawkę nr 5 z poprawkami nr 10 i 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekSuski">A pozostałe osobno?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JarosławLichocki">Pozostałe osobno, przy czym będziemy mieli pytanie do Koalicji Obywatelskiej w jednym przypadku, czy nie można połączyć dwóch poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekSuski">Rozumiem, że w momencie, kiedy przejdę do ich głosowania, to panowie się zgłoszą.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MarekSuski">Dobrze. Przechodzimy do głosowania. Poprawka nr 1 zgłoszona przez Klub Koalicja Polska. Bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MarekSuski">Poprawki głosujemy...</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#MarekSuski">Można. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MieczysławKasprzak">Chciałem powiedzieć, czego dotyczy ta poprawka. Otóż w przypadku linii bezpośrednich ta poprawka umożliwia, żeby z produkcji prądu przez przedsiębiorcę mogły korzystać jednostki powiązane z tym przedsiębiorcą, czyli połączone kapitałowo w jakiś sposób. Jest ściśle sprecyzowane w ustawie o finansach publicznych, kogo to dotyczy, a nie tylko jedna jednostka bezpośrednio podporządkowana. Ta poprawka daje możliwości takie, jakich byśmy oczekiwali. Będziemy mieć linię bezpośrednią, a firmy w ramach danego przedsiębiorstwa powiązane nie będą mogły skorzystać z tej energii – tylko bezpośrednio podporządkowane, a nie powiązane. Jest prośba o poparcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Państwa bardzo proszę o ściszenie rozmów. Bo będę pytał pana ministra o zdanie na temat tej poprawki. Nie wiem, czy pan minister słyszał uzasadnienie. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Tak, usłyszałem i dziękuję za te wyjaśnienia – bo to trochę pokazuje, jaka jest intencja. W zakresie tego, co pan poseł powiedział – tu obawiam się, że jeżeli taka jest intencja, to byłoby sprzeczne z dyrektywą unijną.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Dyrektywa unijna mówi o tym, że to jest dla podmiotów zależnych – więc właśnie nie dla podmiotów powiązaniach, tylko dla podmiotów zależnych. I to jest już uwzględnione w obecnym tekście. Natomiast bardziej fundamentalny problem, który mam z tą propozycją, to to, że tworzy trochę równoległą rzeczywistość, potencjalnie równoległe sieci dystrybucyjne. Bo to bardzo szeroko otwiera możliwości połączenia sieci dystrybucyjnych, które nie byłyby zarządzane przez operatora, nie podlegałyby kontroli URE i tak dalej. Takie szerokie otwarcie stworzy szereg systemowych problemów. Zatem rząd nie popiera tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MieczysławKasprzak">Panie przewodniczący, ja mam stanowisko wielu instytucji, które przeanalizowały to rozwiązanie, jeżeli chodzi o prawo europejskie. Nie ma żadnej sprzeczności. Dyrektywa europejska zachęca do jak najszerszego udziału w liniach bezpośrednich. A po drugie nie będzie to rozbudowywanie jakiejś sieci wtórnej czy zastępczej...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekSuski">Dobrze. Panie pośle, stanowisko zostało zaprezentowane. Pan minister mówi, że to jest sprzeczne. Jest negatywne stanowisko rządu i głosujemy. Głosujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewZiejewski">Jedno zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekSuski">Dyskusję ogólną odbyliśmy na posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewZiejewski">Jak odbyliśmy? Dyskutujemy w tej chwili. Mam pytanie do pana ministra… Mogę zadać pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekSuski">Teraz głosujemy nad poprawkami. Jest głos za, głos przeciw… Głosujemy. Kto jest za? Kto jest przeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewZiejewski">Ale czy możemy dyskutować o tym projekcie, czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekSuski">Dyskusja się odbyła.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MarekSuski">Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewZiejewski">Pan zamyka tę dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekSuski">Nie zamykam, tylko już się odbyła.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MarekSuski">Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewZiejewski">Dyskusja… Sam ze sobą…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekSuski">Głosowało 24 posłów. Za – 9, przeciw – 15, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MarekSuski">Kolejna poprawka – Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Czy ktoś chce uzasadnić? Proszę, pani poseł Arent.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#IwonaArent">Szanowni państwo, poprawka nr 2. W art. 1 pkt lit b tiret 1 nadać inne brzmienie. W ramach uzasadnienia powiem, że w przypadku sprawozdania, o którym mowa w art. 4ba ust. 4 ustawy z 10 kwietnia 1997 Prawo energetyczne podmiotami zobowiązanymi do składania sprawozdań mogą być jedynie przedsiębiorcy. W związku z tym nie zaistnieje sytuacja, w której wskazane będzie imię i nazwisko podmiotu. Tym samym proponuje się nadanie brzmienia przepisu art. 4ba ust. 5 pkt 1 powyższej ustawy, w którym nie przewiduje się możliwości podania imienia i nazwiska podmiotu składającego sprawozdanie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Jest jakiś głos przeciw? Nie widzę. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekSuski">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za? To jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy wszyscy oddali głos? Wszyscy. Proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarekSuski">Głosowało 23 posłów. Za – 22, przeciw nikt, 1 głos wstrzymujący. Poprawka uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 3 – Koalicja Obywatelska. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TomaszPiotrNowak">Panie przewodniczący, chodzi o to, żeby niezależny agregator nie był obciążony obowiązkiem zawierania jakichkolwiek umów z podmiotem odpowiedzialnym za bilansowanie. Niezależna agregacja polega na łączeniu ze sobą dużej ilości odbiorców końcowych, a każdy z tych odbiorców może posiadać inny podmiot odpowiedzialny za bilansowanie. W takiej sytuacji konieczność zawierania umów z każdym z nich osobno mogłaby w praktyce uniemożliwić działanie niezależnych agregatorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd nie popiera. Tutaj zwrócę uwagę, że chodzi o wyrażenie zgody, a nie o zawarcie umowy z takim podmiotem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarekSuski">Czyli jest negatywna opinia rządu. W takim razie przechodzimy do głosowania. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MarekSuski">Głosowało 24 posłów. Za – 9, przeciw – 15 nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 4. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#TomaszPiotrNowak">Poprawka nr 4 jest kontynuacją poprzedniego zastrzeżenia. To jest kontynuacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MarekSuski">Proszę bardzo, stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Stanowisko rządu jest negatywne. To jest ważne, żeby agregator musiał powiadomić sprzedawcę. Bo to też ma wpływ na usługi, które ten zapewnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TomaszPiotrNowak">Panie ministrze, czy to nie spowoduje, że będziemy mieli do czynienia jednak z dalszym monopolem sprzedawców, którzy są zintegrowani pionowo? Agregator będzie w tym momencie pozbawiony możliwości działania indywidualnego, które prowadziłoby do występowania w imieniu klienta, ale nie podporządkowanego jednoznacznie tym monopolistycznym praktykom operatorów systemu dystrybucyjnego z jednym sprzedawcą zdefiniowanym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Nie. Agregator podpisze umowę ze swoim nowym klientem i informuje wtedy sprzedawcę. To jest już informacja po fakcie – po tym, jak zawarł już umowę. Sprzedawca nie ma żadnego sposobu, żeby go ograniczać. To jest tylko obowiązek informacyjny, a nie udzielenia zgody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MarekSuski">Czyli właściwie ta poprawka niczego by nie zmieniała w istniejącej sytuacji. Dobrze. Przechodzimy do głosowania. Mamy negatywne stanowisko rządu, jak rozumiem. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#MarekSuski">Głosowało 24 posłów. 9 głosów za, 15 – przeciw. Poprawka nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 5. Bardzo proszę, o jej przedstawienie łącznie z poprawkami nr 10 i nr 12 – ponieważ należy głosować je wspólnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#IwonaArent">W związku z tym, że poprawkę nr 5, 10 i 12 należy głosować łącznie, ja je od razu przedstawię.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#IwonaArent">W poprawce nr 5 nowy przepis ma na celu ochronę bezpieczeństwa energetycznego państwa oraz bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i gazu ziemnego, a także prawidłową realizację polityki energetycznej państwa, o czym jest mowa w rozdziale 3 ustawy Prawo energetyczne z 10 kwietnia 1997 r. Zgodnie z proponowaną zmianą właścicielem strategicznych elementów infrastruktury, jakimi są połączenia krajowego systemu elektroenergetycznego albo gazowego z systemami elektroenergetycznymi albo gazowymi innych państw, powinien być wyłącznie operator systemu przesyłowego albo operator systemu połączonego.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#IwonaArent">Poprawka nr 10. Nowy przepis ma na celu ochronę bezpieczeństwa energetycznego państwa. Dodanie w art. 32 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane nowego pkt 3 ma na celu ograniczenie możliwości budowy elementów sieci przesyłowej tylko przez podmiot będący operatorem systemu przesyłowego albo operatorem systemu połączonego.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#IwonaArent">Poprawka nr 12. To jest nowy przepis, który ma na celu ochronę bezpieczeństwa energetycznego państwa. Dotyczy ona dodania art. 37a i 37b. Uzasadnienie jak powyższe – dotyczy tych spraw połączonych, czyli połączeń krajowego systemu energetycznego albo gazowego z systemami elektroenergetycznymi albo gazowymi innych państw. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MarekSuski">Przechodzimy do głosowania. Przypominam, że głosujemy poprawki nr 5, 10 i 12. Stanowisko rządu pozytywne. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#MarekSuski">Głosowało 23 posłów. Za – 21, przeciw – 2, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że poprawki nr 5, nr 10 i nr 12 zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 6 – Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#IwonaArent">Poprawka nr 6 ma na celu uspójnienie brzmienia przepisu i konsekwentne zapewnienie, aby w projektowanym art. 9c ust. 4c pkt 1 ustawy Prawo energetyczne warunek dotyczący znaku towarowego odnosił się do zapewnienia odrębności tego znaku towarowego operatora systemu dystrybucyjnego lub systemu magazynowania od znaków przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami gazowymi lub energią elektryczną. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarekSuski">Stanowisko rządu? Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera poprawkę. Zwracam tylko uwagę, że ona jest praktycznie tożsama z poprawką nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MarekSuski">Czyli bezprzedmiotowość poprawki nr 7, jeżeli przyjmiemy poprawkę nr 6. W takim razie głosujemy. Kto jest za? Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? I proszę o podanie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#MarekSuski">Głosowało 24 posłów. Za – 23, przeciw – 1, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że poprawka została przez Komisję zaakceptowana.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#MarekSuski">Tym samym poprawka nr 7 jest bezprzedmiotowa.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#MarekSuski">Przechodzimy do poprawki nr 8. Bardzo proszę, Koalicja Obywatelska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#KrzysztofGadowski">Dziękuję, panie przewodniczący. To też prosta sprawa. Zgodnie z art. 43d i 43e ustawy Prawo energetyczne, z którymi zobowiązane przedsiębiorstwo przekazuje sprawozdanie prezesowi URE a nie prezesowi Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych za pośrednictwem platformy paliwowej prowadzonej przez prezesa RARS – niezbędne jest zapewnienie niebudzącej wątpliwości podstawy prawnej do przekazywania przez prezesa URE danych zawartych w sprawozdaniu. W związku z tym, że sprawozdania są przekazywane do prezesa URE, czyni go to podmiotowo administratorem… W związku z tym niezbędne wydaje się uszczegółowienie tego i przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Negatywne. To jest po prostu niepotrzebne. Już nawet w oparciu o przepisy ustawy prezes URE będzie miał dostęp do całego systemu platformy paliwowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#KrzysztofGadowski">Panie przewodniczący…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MarekSuski">Proszę bardzo, pan mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JarosławLichocki">Mamy wraże nie, że ta poprawka powtarza przepis z ust. 1 pkt 2. Natomiast pytanie o charakterze proceduralnym – jeżeli ona nie byłaby wycofywana, to czy tą poprawkę zdaniem wnioskodawców można byłoby głosować łącznie z poprawką nr 9? One mają bardzo zbliżony charakter. Tu chodzi o przekazywanie danych w dwóch różnych kierunkach. Jeśli przy nr 9 jesteśmy, to prosilibyśmy o zgodę wnioskodawców o użycie skrótu „prezes URE”, a nie „prezes Urzędu Regulacji Energetyki” i nie odsyłanie do ustawy Prawo energetycznego – bo w tej ustawie jesteśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#MarekSuski">W takim razie, jeżeli…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#KrzysztofGadowski">Panie przewodniczący, ja mam prośbę do pana. Gdybyśmy jeszcze posłuchali prezesa URE, bo te poprawki dotyczą między innymi funkcjonowania prezesa URE i przekazywania tych danych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MarekSuski">Nie wycofuje pan… W takim razie proszę zgodnie z sugestią poprawkę nr 9 przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#KrzysztofGadowski">Nie ma problemu, żebyśmy to proceduralnie połączyli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#MarekSuski">Proszę bardzo, panie pośle. Poprawkę nr 9 też może pan przedstawić. Chyba że nie… Dobrze. Jeżeli pan prezes URE chce zabrać głos, to proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#ZdzisławMuras">Bardzo serdecznie dziękuję, panie przewodniczący. Zdzisław Muras, Urząd Regulacji Energetyki. Jestem dyrektorem departamentu prawnego i upoważnionym przez prezesa do przedstawienia stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#ZdzisławMuras">Jeżeli chodzi o te dwie poprawki, to są poprawki rzeczywiście dające nie tylko w kontekście ustawy Prawo energetyczne, ale przede wszystkim rozporządzenia RODO, możliwość przekazywania krzyżowego tych informacji, które będą zbierane. I tutaj jest problem, że bez tych poprawek nie ma jasnej i zdecydowanej podstawy prawnej do przekazywania danych, szczególnie w kontekście rozporządzenia RODO, czyli rozporządzenia dotyczącego danych osobowych. A więc te dwie poprawki ułatwiłyby znakomicie możliwość realizacji tych zadania przekazywania tych danych organowi państwa i prezesowi agencji. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Szkoda, że nie było uzgodnień rządowych. Co pan minister na to?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Pozwolę sobie się nie zgodzić z panem dyrektorem. To wynika z art. 43b i 43c Prawa energetycznego, które jasno wskazują, że w jednym przypadku prezes URE prowadzi ten wykaz, a w drugim przypadku przekazuje raz do roku w wersji elektronicznej ten wykaz różnym podmiotom, między innymi prezesowi RARS. W oparciu o istniejące przepisy – to już funkcjonuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MarekSuski">Rozumiem różnicę zdań. Ale rząd nie rekomenduje tych poprawek. Zgodnie z sugestią proponuję, ponieważ one się łączą, łącznie je głosować. Można, jak rozumiem? Dobrze. Przechodzimy do głosowania nad poprawkami nr 8 i nr 9. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#MarekSuski">Głosowało 23 posłów. 8 głosów – za, 14 – przeciw, 1 osoba się wstrzymała. Poprawki nie uzyskały pozytywnej opinii Komisji.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#MarekSuski">Poprawkę nr 10 przegłosowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-58.3" who="#MarekSuski">Przechodzimy do poprawki nr 11. Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#IwonaArent">Poprawka nr 11. Zmiana ma charakter dostosowujący, gdyż art., 20 ustawy z dnia 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw jest już zmieniany w ustawie o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych oraz niektórych innych ustaw, który został przyjęty przez Sejm 26 maja br. i przekazany do Senatu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#MarekSuski">Dziękuję. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania. Kto jest za poprawką? Która jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy wszyscy oddali głos? Wszyscy. Proszę o podanie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#MarekSuski">Głosowało 24 posłów. 24 – za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka oczywista, w 100% zaopiniowana pozytywnie przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#MarekSuski">Poprawkę nr 12 już głosowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#MarekSuski">Teraz poprawka nr 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#IwonaArent">Poprawka nr 13. Proponowane zmiany mają na celu przesunięcie terminów określonych w przepisach przejściowych dotyczących platformy paliwowej o jeden miesiąc. Istnieje zagrożenie, że ustawa nie wejdzie w życie z dniem 1 sierpnia 2023 r. W związku z tym w celu uniknięcia wprowadzania poprawek na dalszym etapie, proponuje się wprowadzenie zmiany już teraz. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#MarekSuski">Głosujemy. Bardzo proszę, kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#MarekSuski">Głosowało 24 posłów. 24 osoby za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#MarekSuski">Teraz poprawka nr 14 – też Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#IwonaArent">Proponowane zmiany w poprawce nr 14 mają na celu przesunięcie terminów określonych w przepisach przejściowych dotyczących platformy paliwowej o jeden miesiąc – bo też tak jak we wcześniejszym uzasadnieniu jest zagrożenie, że nie wejdzie ta ustawa w życie z dniem 1 sierpnia 2023 r. Zatem żeby już nowelizacji nie robić, to już na tym etapie wprowadzamy tę poprawkę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#MarekSuski">Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#MarekSuski">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za? Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#MarekSuski">Głosowało 24 posłów. 24 głosy – za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka pozytywnie rozpatrzona przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 15. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#IwonaArent">Poprawka nr 15 ma na celu zapewnienie odpowiedniego vacatio legis dla wprowadzonego ustawą w art 1 pkt 3 nowego wymogu prowadzenia całej korespondencji z odbiorcami w formie elektronicznej, za pomocą oczywiście środków komunikacji elektronicznej. Aktualnie stosowane przez przedsiębiorstwa energetyczne narzędzia komunikacji i sposoby komunikowania z odbiorcami – na przykład elektroniczne biura obsługi – często nie odpowiadają jeszcze takiemu wymogowi szerokiego stosowania formy elektronicznej. Stąd propozycja odroczenia wejścia w życie tego wymogu o rok, co pozwoli dostosować się firmom energetycznym i wdrożyć odpowiednie zmiany w systemie IT i narzędzia, które będą wykorzystywane w komunikacji elektronicznej z odbiorcami. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#MarekSuski">Rząd popiera…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#KrzysztofGadowski">Panie przewodniczący, to ja czegoś nie rozumiem. Rząd 2 lata pracuje nad projektem ustawy. Przy procedowaniu nad ustawą przynosi kolejną księgę autopoprawek i dzisiaj się zastanowił...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#IwonaArent">To nie są autopoprawki, tylko poprawki poselskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#KrzysztofGadowski">No i przyniósł dzisiaj poprawki… Posłowie przynieśli...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#IwonaArent">Ja przyniosłam poprawki, panie pośle, także proszę mnie tu nie obrażać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, głosujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#KrzysztofGadowski">Takie same jak wcześniej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#MarekSuski">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#MarekSuski">Głosowało 23 posłów. 17 – za, nikt nie był przeciw, 6 osób się trzymało. Poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#IwonaArent">Proponowane zmiany mają na celu przesunięcie wejścia w życie o jeden miesiąc. To jest podobne uzasadnienie jak poprzednio – obawiamy się, że przed 1 sierpnia 2023 r. ustawa nie wejdzie w życie. W związku z tym, żeby uniknąć nowelizowania, wprowadzamy już dzisiaj poprawkę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#MarekSuski">Jasne. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#MarekSuski">Rząd popiera. Głosujemy. Kto jest za? Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#MarekSuski">Jeszcze mamy jedną poprawkę do głosowania, także proszę o wytrwałość…</u>
          <u xml:id="u-85.2" who="#MarekSuski">Głosowało 23 posłów. 19 – za, nikt nie był przeciw, wstrzymały się 4 osoby. Poprawka uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-85.3" who="#MarekSuski">Ostatnia poprawka nr 17 – też Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#IwonaArent">Ostatnia poprawka jest porządkująca. Ma na celu uporządkowanie terminów wejścia w życie poszczególnych przepisów – to jest zapewnienie, aby przepisy dotyczące agregacji weszły w życie z całością ustawy w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia, a całość przepisów dotyczących nowego modelu sprzedaży rezerwowej energii elektrycznej w terminie od 1 lipca 2025 r. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#MarekSuski">Rząd popiera. Głosujemy. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-89.1" who="#MarekSuski">Głosowało 19 posłów. 14 – za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 5 osób. Poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-89.2" who="#MarekSuski">Proponuje, aby posłem sprawozdawcą był pan Krzysztof Tchórzewski – jako kontynuacja. Czy są inne zgłoszenia? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja wybrała pana posła Krzysztofa Tchórzewskiego na sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-89.3" who="#MarekSuski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-89.4" who="#MarekSuski">Zamykam posiedzenie. Dziękuję państwu za pracę. Do zobaczenia na kolejnym posiedzeniu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>