text_structure.xml
32.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, patrząc po sali – jak to powiedział pan sekretarz – kworum mamy, ale za chwilę będzie sprawdzenie. Myślę, że jest… Trwa jeszcze posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Dopiero mogłem stamtąd się wyrwać… Jest kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekSuski">Zatem otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Energii Klimatu i Aktywów Państwowych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekSuski">Stwierdzam kworum Witam państwa posłów i gości biorących udział w dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekSuski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (druki nr 3237, 3237-A i 3298).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarekSuski">Serdecznie witam pana ministra Adama Guibourgé-Czetwertyńskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, pana Przemysława Bryksę, dyrektora Departamentu Ropy i Paliw Transportowych Ministerstwa Klimatu i Środowiska, pana Jakuba Cygana, naczelnika wydziału w Departamencie Elektroenergetyki i Gazu Ministerstwa Klimatu i Środowiska, panią Ewę Florkiewicz, radcę w Departamencie Prawnym Ministerstwa Klimatu i Środowiska, pana Andrzeja Kaźmierskiego, dyrektora Departamentu Gospodarki Niskoemisyjnej Ministerstwa Rozwoju i Technologii, pana Marka Kosickiego, naczelnika wydziału w Departamencie Ropy i Paliw Transportowych Ministerstwa Klimatu i Środowiska, panią Ksenię Ludwiniak, zastępcę dyrektora Departamentu Elektroenergetyki i Gazu Ministerstwa Klimatu i Środowiska, pana Zdzisława Murasa, dyrektora Departamentu Prawnego i Rozstrzygania Sporów Urzędu Regulacji Energetyki, pana Pawła Pikusa, dyrektora Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, pana Andrzeja Strzałkowskiego, głównego specjalistę w Departamencie Gospodarki Niskoemisyjnej Ministerstwa Rozwoju i Technologii, panią Aleksandrę Świderską, zastępcę dyrektora Departamentu Elektroenergetyki i Gazu Ministerstwa Klimatu i Środowiska, i wszystkich państwa zgromadzonych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, w czasie drugiego czytania zgłoszono 17 poprawek. Teraz zapytam Biuro Legislacyjne, czy któreś poprawki należy głosować łącznie?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JarosławLichocki">Panie przewodniczący, w naszej ocenie łącznie należy głosować poprawkę nr 5 z poprawkami nr 10 i 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekSuski">A pozostałe osobno?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JarosławLichocki">Pozostałe osobno, przy czym będziemy mieli pytanie do Koalicji Obywatelskiej w jednym przypadku, czy nie można połączyć dwóch poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekSuski">Rozumiem, że w momencie, kiedy przejdę do ich głosowania, to panowie się zgłoszą.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarekSuski">Dobrze. Przechodzimy do głosowania. Poprawka nr 1 zgłoszona przez Klub Koalicja Polska. Bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MarekSuski">Poprawki głosujemy...</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MarekSuski">Można. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MieczysławKasprzak">Chciałem powiedzieć, czego dotyczy ta poprawka. Otóż w przypadku linii bezpośrednich ta poprawka umożliwia, żeby z produkcji prądu przez przedsiębiorcę mogły korzystać jednostki powiązane z tym przedsiębiorcą, czyli połączone kapitałowo w jakiś sposób. Jest ściśle sprecyzowane w ustawie o finansach publicznych, kogo to dotyczy, a nie tylko jedna jednostka bezpośrednio podporządkowana. Ta poprawka daje możliwości takie, jakich byśmy oczekiwali. Będziemy mieć linię bezpośrednią, a firmy w ramach danego przedsiębiorstwa powiązane nie będą mogły skorzystać z tej energii – tylko bezpośrednio podporządkowane, a nie powiązane. Jest prośba o poparcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Państwa bardzo proszę o ściszenie rozmów. Bo będę pytał pana ministra o zdanie na temat tej poprawki. Nie wiem, czy pan minister słyszał uzasadnienie. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Tak, usłyszałem i dziękuję za te wyjaśnienia – bo to trochę pokazuje, jaka jest intencja. W zakresie tego, co pan poseł powiedział – tu obawiam się, że jeżeli taka jest intencja, to byłoby sprzeczne z dyrektywą unijną.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Dyrektywa unijna mówi o tym, że to jest dla podmiotów zależnych – więc właśnie nie dla podmiotów powiązaniach, tylko dla podmiotów zależnych. I to jest już uwzględnione w obecnym tekście. Natomiast bardziej fundamentalny problem, który mam z tą propozycją, to to, że tworzy trochę równoległą rzeczywistość, potencjalnie równoległe sieci dystrybucyjne. Bo to bardzo szeroko otwiera możliwości połączenia sieci dystrybucyjnych, które nie byłyby zarządzane przez operatora, nie podlegałyby kontroli URE i tak dalej. Takie szerokie otwarcie stworzy szereg systemowych problemów. Zatem rząd nie popiera tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania...</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MieczysławKasprzak">Panie przewodniczący, ja mam stanowisko wielu instytucji, które przeanalizowały to rozwiązanie, jeżeli chodzi o prawo europejskie. Nie ma żadnej sprzeczności. Dyrektywa europejska zachęca do jak najszerszego udziału w liniach bezpośrednich. A po drugie nie będzie to rozbudowywanie jakiejś sieci wtórnej czy zastępczej...</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekSuski">Dobrze. Panie pośle, stanowisko zostało zaprezentowane. Pan minister mówi, że to jest sprzeczne. Jest negatywne stanowisko rządu i głosujemy. Głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewZiejewski">Jedno zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekSuski">Dyskusję ogólną odbyliśmy na posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewZiejewski">Jak odbyliśmy? Dyskutujemy w tej chwili. Mam pytanie do pana ministra… Mogę zadać pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekSuski">Teraz głosujemy nad poprawkami. Jest głos za, głos przeciw… Głosujemy. Kto jest za? Kto jest przeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewZiejewski">Ale czy możemy dyskutować o tym projekcie, czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekSuski">Dyskusja się odbyła.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarekSuski">Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewZiejewski">Pan zamyka tę dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekSuski">Nie zamykam, tylko już się odbyła.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MarekSuski">Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewZiejewski">Dyskusja… Sam ze sobą…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekSuski">Głosowało 24 posłów. Za – 9, przeciw – 15, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MarekSuski">Kolejna poprawka – Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Czy ktoś chce uzasadnić? Proszę, pani poseł Arent.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#IwonaArent">Szanowni państwo, poprawka nr 2. W art. 1 pkt lit b tiret 1 nadać inne brzmienie. W ramach uzasadnienia powiem, że w przypadku sprawozdania, o którym mowa w art. 4ba ust. 4 ustawy z 10 kwietnia 1997 Prawo energetyczne podmiotami zobowiązanymi do składania sprawozdań mogą być jedynie przedsiębiorcy. W związku z tym nie zaistnieje sytuacja, w której wskazane będzie imię i nazwisko podmiotu. Tym samym proponuje się nadanie brzmienia przepisu art. 4ba ust. 5 pkt 1 powyższej ustawy, w którym nie przewiduje się możliwości podania imienia i nazwiska podmiotu składającego sprawozdanie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Jest jakiś głos przeciw? Nie widzę. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekSuski">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za? To jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy wszyscy oddali głos? Wszyscy. Proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MarekSuski">Głosowało 23 posłów. Za – 22, przeciw nikt, 1 głos wstrzymujący. Poprawka uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 3 – Koalicja Obywatelska. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#TomaszPiotrNowak">Panie przewodniczący, chodzi o to, żeby niezależny agregator nie był obciążony obowiązkiem zawierania jakichkolwiek umów z podmiotem odpowiedzialnym za bilansowanie. Niezależna agregacja polega na łączeniu ze sobą dużej ilości odbiorców końcowych, a każdy z tych odbiorców może posiadać inny podmiot odpowiedzialny za bilansowanie. W takiej sytuacji konieczność zawierania umów z każdym z nich osobno mogłaby w praktyce uniemożliwić działanie niezależnych agregatorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd nie popiera. Tutaj zwrócę uwagę, że chodzi o wyrażenie zgody, a nie o zawarcie umowy z takim podmiotem.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekSuski">Czyli jest negatywna opinia rządu. W takim razie przechodzimy do głosowania. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#MarekSuski">Głosowało 24 posłów. Za – 9, przeciw – 15 nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 4. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#TomaszPiotrNowak">Poprawka nr 4 jest kontynuacją poprzedniego zastrzeżenia. To jest kontynuacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MarekSuski">Proszę bardzo, stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Stanowisko rządu jest negatywne. To jest ważne, żeby agregator musiał powiadomić sprzedawcę. Bo to też ma wpływ na usługi, które ten zapewnia.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#TomaszPiotrNowak">Panie ministrze, czy to nie spowoduje, że będziemy mieli do czynienia jednak z dalszym monopolem sprzedawców, którzy są zintegrowani pionowo? Agregator będzie w tym momencie pozbawiony możliwości działania indywidualnego, które prowadziłoby do występowania w imieniu klienta, ale nie podporządkowanego jednoznacznie tym monopolistycznym praktykom operatorów systemu dystrybucyjnego z jednym sprzedawcą zdefiniowanym.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Nie. Agregator podpisze umowę ze swoim nowym klientem i informuje wtedy sprzedawcę. To jest już informacja po fakcie – po tym, jak zawarł już umowę. Sprzedawca nie ma żadnego sposobu, żeby go ograniczać. To jest tylko obowiązek informacyjny, a nie udzielenia zgody.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MarekSuski">Czyli właściwie ta poprawka niczego by nie zmieniała w istniejącej sytuacji. Dobrze. Przechodzimy do głosowania. Mamy negatywne stanowisko rządu, jak rozumiem. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyniku.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#MarekSuski">Głosowało 24 posłów. 9 głosów za, 15 – przeciw. Poprawka nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 5. Bardzo proszę, o jej przedstawienie łącznie z poprawkami nr 10 i nr 12 – ponieważ należy głosować je wspólnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#IwonaArent">W związku z tym, że poprawkę nr 5, 10 i 12 należy głosować łącznie, ja je od razu przedstawię.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#IwonaArent">W poprawce nr 5 nowy przepis ma na celu ochronę bezpieczeństwa energetycznego państwa oraz bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i gazu ziemnego, a także prawidłową realizację polityki energetycznej państwa, o czym jest mowa w rozdziale 3 ustawy Prawo energetyczne z 10 kwietnia 1997 r. Zgodnie z proponowaną zmianą właścicielem strategicznych elementów infrastruktury, jakimi są połączenia krajowego systemu elektroenergetycznego albo gazowego z systemami elektroenergetycznymi albo gazowymi innych państw, powinien być wyłącznie operator systemu przesyłowego albo operator systemu połączonego.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#IwonaArent">Poprawka nr 10. Nowy przepis ma na celu ochronę bezpieczeństwa energetycznego państwa. Dodanie w art. 32 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane nowego pkt 3 ma na celu ograniczenie możliwości budowy elementów sieci przesyłowej tylko przez podmiot będący operatorem systemu przesyłowego albo operatorem systemu połączonego.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#IwonaArent">Poprawka nr 12. To jest nowy przepis, który ma na celu ochronę bezpieczeństwa energetycznego państwa. Dotyczy ona dodania art. 37a i 37b. Uzasadnienie jak powyższe – dotyczy tych spraw połączonych, czyli połączeń krajowego systemu energetycznego albo gazowego z systemami elektroenergetycznymi albo gazowymi innych państw. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MarekSuski">Przechodzimy do głosowania. Przypominam, że głosujemy poprawki nr 5, 10 i 12. Stanowisko rządu pozytywne. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MarekSuski">Głosowało 23 posłów. Za – 21, przeciw – 2, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że poprawki nr 5, nr 10 i nr 12 zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 6 – Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#IwonaArent">Poprawka nr 6 ma na celu uspójnienie brzmienia przepisu i konsekwentne zapewnienie, aby w projektowanym art. 9c ust. 4c pkt 1 ustawy Prawo energetyczne warunek dotyczący znaku towarowego odnosił się do zapewnienia odrębności tego znaku towarowego operatora systemu dystrybucyjnego lub systemu magazynowania od znaków przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami gazowymi lub energią elektryczną. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MarekSuski">Stanowisko rządu? Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera poprawkę. Zwracam tylko uwagę, że ona jest praktycznie tożsama z poprawką nr 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MarekSuski">Czyli bezprzedmiotowość poprawki nr 7, jeżeli przyjmiemy poprawkę nr 6. W takim razie głosujemy. Kto jest za? Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? I proszę o podanie wyniku.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#MarekSuski">Głosowało 24 posłów. Za – 23, przeciw – 1, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że poprawka została przez Komisję zaakceptowana.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#MarekSuski">Tym samym poprawka nr 7 jest bezprzedmiotowa.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#MarekSuski">Przechodzimy do poprawki nr 8. Bardzo proszę, Koalicja Obywatelska.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#KrzysztofGadowski">Dziękuję, panie przewodniczący. To też prosta sprawa. Zgodnie z art. 43d i 43e ustawy Prawo energetyczne, z którymi zobowiązane przedsiębiorstwo przekazuje sprawozdanie prezesowi URE a nie prezesowi Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych za pośrednictwem platformy paliwowej prowadzonej przez prezesa RARS – niezbędne jest zapewnienie niebudzącej wątpliwości podstawy prawnej do przekazywania przez prezesa URE danych zawartych w sprawozdaniu. W związku z tym, że sprawozdania są przekazywane do prezesa URE, czyni go to podmiotowo administratorem… W związku z tym niezbędne wydaje się uszczegółowienie tego i przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Negatywne. To jest po prostu niepotrzebne. Już nawet w oparciu o przepisy ustawy prezes URE będzie miał dostęp do całego systemu platformy paliwowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#KrzysztofGadowski">Panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MarekSuski">Proszę bardzo, pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JarosławLichocki">Mamy wraże nie, że ta poprawka powtarza przepis z ust. 1 pkt 2. Natomiast pytanie o charakterze proceduralnym – jeżeli ona nie byłaby wycofywana, to czy tą poprawkę zdaniem wnioskodawców można byłoby głosować łącznie z poprawką nr 9? One mają bardzo zbliżony charakter. Tu chodzi o przekazywanie danych w dwóch różnych kierunkach. Jeśli przy nr 9 jesteśmy, to prosilibyśmy o zgodę wnioskodawców o użycie skrótu „prezes URE”, a nie „prezes Urzędu Regulacji Energetyki” i nie odsyłanie do ustawy Prawo energetycznego – bo w tej ustawie jesteśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MarekSuski">W takim razie, jeżeli…</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#KrzysztofGadowski">Panie przewodniczący, ja mam prośbę do pana. Gdybyśmy jeszcze posłuchali prezesa URE, bo te poprawki dotyczą między innymi funkcjonowania prezesa URE i przekazywania tych danych.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#MarekSuski">Nie wycofuje pan… W takim razie proszę zgodnie z sugestią poprawkę nr 9 przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#KrzysztofGadowski">Nie ma problemu, żebyśmy to proceduralnie połączyli.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MarekSuski">Proszę bardzo, panie pośle. Poprawkę nr 9 też może pan przedstawić. Chyba że nie… Dobrze. Jeżeli pan prezes URE chce zabrać głos, to proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#ZdzisławMuras">Bardzo serdecznie dziękuję, panie przewodniczący. Zdzisław Muras, Urząd Regulacji Energetyki. Jestem dyrektorem departamentu prawnego i upoważnionym przez prezesa do przedstawienia stanowiska.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#ZdzisławMuras">Jeżeli chodzi o te dwie poprawki, to są poprawki rzeczywiście dające nie tylko w kontekście ustawy Prawo energetyczne, ale przede wszystkim rozporządzenia RODO, możliwość przekazywania krzyżowego tych informacji, które będą zbierane. I tutaj jest problem, że bez tych poprawek nie ma jasnej i zdecydowanej podstawy prawnej do przekazywania danych, szczególnie w kontekście rozporządzenia RODO, czyli rozporządzenia dotyczącego danych osobowych. A więc te dwie poprawki ułatwiłyby znakomicie możliwość realizacji tych zadania przekazywania tych danych organowi państwa i prezesowi agencji. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Szkoda, że nie było uzgodnień rządowych. Co pan minister na to?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Pozwolę sobie się nie zgodzić z panem dyrektorem. To wynika z art. 43b i 43c Prawa energetycznego, które jasno wskazują, że w jednym przypadku prezes URE prowadzi ten wykaz, a w drugim przypadku przekazuje raz do roku w wersji elektronicznej ten wykaz różnym podmiotom, między innymi prezesowi RARS. W oparciu o istniejące przepisy – to już funkcjonuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MarekSuski">Rozumiem różnicę zdań. Ale rząd nie rekomenduje tych poprawek. Zgodnie z sugestią proponuję, ponieważ one się łączą, łącznie je głosować. Można, jak rozumiem? Dobrze. Przechodzimy do głosowania nad poprawkami nr 8 i nr 9. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#MarekSuski">Głosowało 23 posłów. 8 głosów – za, 14 – przeciw, 1 osoba się wstrzymała. Poprawki nie uzyskały pozytywnej opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#MarekSuski">Poprawkę nr 10 przegłosowaliśmy.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#MarekSuski">Przechodzimy do poprawki nr 11. Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#IwonaArent">Poprawka nr 11. Zmiana ma charakter dostosowujący, gdyż art., 20 ustawy z dnia 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw jest już zmieniany w ustawie o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych oraz niektórych innych ustaw, który został przyjęty przez Sejm 26 maja br. i przekazany do Senatu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#MarekSuski">Dziękuję. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania. Kto jest za poprawką? Która jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy wszyscy oddali głos? Wszyscy. Proszę o podanie wyniku.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#MarekSuski">Głosowało 24 posłów. 24 – za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka oczywista, w 100% zaopiniowana pozytywnie przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#MarekSuski">Poprawkę nr 12 już głosowaliśmy.</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#MarekSuski">Teraz poprawka nr 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#IwonaArent">Poprawka nr 13. Proponowane zmiany mają na celu przesunięcie terminów określonych w przepisach przejściowych dotyczących platformy paliwowej o jeden miesiąc. Istnieje zagrożenie, że ustawa nie wejdzie w życie z dniem 1 sierpnia 2023 r. W związku z tym w celu uniknięcia wprowadzania poprawek na dalszym etapie, proponuje się wprowadzenie zmiany już teraz. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#MarekSuski">Głosujemy. Bardzo proszę, kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#MarekSuski">Głosowało 24 posłów. 24 osoby za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-66.2" who="#MarekSuski">Teraz poprawka nr 14 – też Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#IwonaArent">Proponowane zmiany w poprawce nr 14 mają na celu przesunięcie terminów określonych w przepisach przejściowych dotyczących platformy paliwowej o jeden miesiąc – bo też tak jak we wcześniejszym uzasadnieniu jest zagrożenie, że nie wejdzie ta ustawa w życie z dniem 1 sierpnia 2023 r. Zatem żeby już nowelizacji nie robić, to już na tym etapie wprowadzamy tę poprawkę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#MarekSuski">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#MarekSuski">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za? Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#MarekSuski">Głosowało 24 posłów. 24 głosy – za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka pozytywnie rozpatrzona przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 15. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#IwonaArent">Poprawka nr 15 ma na celu zapewnienie odpowiedniego vacatio legis dla wprowadzonego ustawą w art 1 pkt 3 nowego wymogu prowadzenia całej korespondencji z odbiorcami w formie elektronicznej, za pomocą oczywiście środków komunikacji elektronicznej. Aktualnie stosowane przez przedsiębiorstwa energetyczne narzędzia komunikacji i sposoby komunikowania z odbiorcami – na przykład elektroniczne biura obsługi – często nie odpowiadają jeszcze takiemu wymogowi szerokiego stosowania formy elektronicznej. Stąd propozycja odroczenia wejścia w życie tego wymogu o rok, co pozwoli dostosować się firmom energetycznym i wdrożyć odpowiednie zmiany w systemie IT i narzędzia, które będą wykorzystywane w komunikacji elektronicznej z odbiorcami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MarekSuski">Rząd popiera…</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#KrzysztofGadowski">Panie przewodniczący, to ja czegoś nie rozumiem. Rząd 2 lata pracuje nad projektem ustawy. Przy procedowaniu nad ustawą przynosi kolejną księgę autopoprawek i dzisiaj się zastanowił...</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#IwonaArent">To nie są autopoprawki, tylko poprawki poselskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#KrzysztofGadowski">No i przyniósł dzisiaj poprawki… Posłowie przynieśli...</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#IwonaArent">Ja przyniosłam poprawki, panie pośle, także proszę mnie tu nie obrażać.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#KrzysztofGadowski">Takie same jak wcześniej…</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#MarekSuski">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyniku.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#MarekSuski">Głosowało 23 posłów. 17 – za, nikt nie był przeciw, 6 osób się trzymało. Poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 16.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#IwonaArent">Proponowane zmiany mają na celu przesunięcie wejścia w życie o jeden miesiąc. To jest podobne uzasadnienie jak poprzednio – obawiamy się, że przed 1 sierpnia 2023 r. ustawa nie wejdzie w życie. W związku z tym, żeby uniknąć nowelizowania, wprowadzamy już dzisiaj poprawkę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#MarekSuski">Jasne. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#MarekSuski">Rząd popiera. Głosujemy. Kto jest za? Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#MarekSuski">Jeszcze mamy jedną poprawkę do głosowania, także proszę o wytrwałość…</u>
<u xml:id="u-85.2" who="#MarekSuski">Głosowało 23 posłów. 19 – za, nikt nie był przeciw, wstrzymały się 4 osoby. Poprawka uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-85.3" who="#MarekSuski">Ostatnia poprawka nr 17 – też Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#IwonaArent">Ostatnia poprawka jest porządkująca. Ma na celu uporządkowanie terminów wejścia w życie poszczególnych przepisów – to jest zapewnienie, aby przepisy dotyczące agregacji weszły w życie z całością ustawy w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia, a całość przepisów dotyczących nowego modelu sprzedaży rezerwowej energii elektrycznej w terminie od 1 lipca 2025 r. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rząd popiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#MarekSuski">Rząd popiera. Głosujemy. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyniku.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#MarekSuski">Głosowało 19 posłów. 14 – za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 5 osób. Poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#MarekSuski">Proponuje, aby posłem sprawozdawcą był pan Krzysztof Tchórzewski – jako kontynuacja. Czy są inne zgłoszenia? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja wybrała pana posła Krzysztofa Tchórzewskiego na sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-89.3" who="#MarekSuski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-89.4" who="#MarekSuski">Zamykam posiedzenie. Dziękuję państwu za pracę. Do zobaczenia na kolejnym posiedzeniu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>