text_structure.xml
57.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, bardzo przepraszam za spóźnienie, ale odbywa się posiedzenie komisji kultury, na której zabierałem głos i jeszcze trwa, wyszedłem w trakcie, żebyśmy mogli przystąpić do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekSuski">Zapytam sekretariat czy mamy kworum. Mamy, zdalnie, ale z tego co widzę to mamy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekSuski">Witam państwa posłów i wszystkich gości biorących udział w dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarekSuski">Informuję, że posiedzenie Komisji zostało zwołane na podstawie artykułu 198 ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Jednocześnie informuję, że posłowie, członkowie Komisji obecni na sali głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej. Wówczas nie logujemy się w systemie komunikacji elektronicznej i nie używamy tabletów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MarekSuski">Informuję, że linki do systemu zostały rozesłane posłom i zaproszonym gościom. Również informuję, że zgłoszenia do zabrania głosu w dyskusji należy wysyłać pod adres mail: esks@ejm.gov.pl lub poprzez czat w aplikacji po zalogowaniu się do pokoju video konferencyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MarekSuski">Witam przybyłych gości. Panią Annę Moskwę minister klimatu i środowiska. Pana Ireneusza Zyskę sekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu Środowiska. Pana Adama Ogrodnika – udział zdalny – wiceprezesa Urzędu Dozoru Technicznego. Pana Przemysława Bieleckiego – udział zdalny – zastępcę dyrektora Departamentu Regulacji Monitoringu Legislacyjnego ENEA S.A. Pana Aleksandra Brzózkę zastępcę dyrektora Departamentu Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Pana Pawła Dębowskiego – udział zdalny – naczelnika Wydziału Departamentu Ocen Oddziaływania na Środowisko, Wydział do Spraw Analiz Prawnych i Systemowych Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Pana Wiktora Furmańczyka – udział zdalny – samodzielny specjalista w Departamencie Regulacji Polskiej Grupy Energetycznej. Panią Małgorzatę Gałczyńską naczelnika Wydziału Energetyki Lokalnej Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Panią Irenę Głogowiec-Kaperę starszego specjalistę Wydziału Energetyki Lokalnej Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Panią Dorotę Gulbinowicz – udział zdalny – zastępcę Dyrektora Departamentu Rozwoju Systemu Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A. Pana Andrzeja Kaźmierskiego dyrektora Departamentu Gospodarki Niskoemisyjnej Ministerstwa Rozwoju Technologii. Pana Sergiusza Kieruzela dyrektora Departamentu Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Panią Agnieszkę Klajdę dyrektora Biura Obsługi Prawnej Inwestycji CJI Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A. Panią Małgorzatę Kuskowską – udział zdalny – eksperta Centrali Jednostki Inwestycyjnej Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A. Pana Sebastiana Kwapulińskiego wiceprezesa zarządu Stowarzyszenia Energii Odnawialnej. Pana Michała Łęskiego naczelnika Wydziału Regulacji i Mechanizmów Wsparcia Odnawialnych Źródeł Energii Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Panią Beatę Magrel doradcę prawnego w Najwyższej Izbie Kontroli. Pana Macieja Majewskiego koordynatora projektów w Stowarzyszeniu Energii Odnawialnej. Pana Łukasza Marciniaka zastępcę dyrektora Departamentu Planowania Przestrzennego Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Pana Grzegorza Matusika zastępcę dyrektora Biura Obsługi Prawnej Inwestycji Polskich Sieci Energetycznych. Panią Agnieszkę Mołdawską radcę prawnego w Departamencie Prawnym Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Pana Mariusza Paczkowskiego – udział zdalny – dyrektora do spraw regulacji, Tauron Polska Energia. Pana Stanisława Pokorę – udział zdalny – dyrektora Departamentu Standardów Technicznych Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A. Pana Macieja Romanowa – udział zdalny – głównego specjalistę do spraw regulacji w Energa S.A. Panią Martę Sachę – udział zdalny – eksperta Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A. Pana Tomasza Sielamowicza zastępcę dyrektora Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii Ministerstwa Klimatu Środowiska. Pana Marcina Srokę – udział zdalny – koordynatora do spraw polityki regulacyjnej w Energa S.A. Pana Dominika Szopę – udział zdalny – kierownika Biura Monitoringu Legislacyjnego ENEA S.A. Pana Marcina Ścigana dyrektora Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Pana Łukasza Tomaszewskiego zastępcę dyrektora Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Pana Michała Wójcika dyrektora Biura Ministra Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Panią Małgorzatę Zielińską – udział zdalny – dyrektora Departamentu Regulacji Monitoringu Legislacyjnego ENEA S.A. Szanowni państwo, witam pozostałych gości. Jeżeli kogoś nie przywitałem, to przepraszam.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MarekSuski">Przystępujemy do stwierdzenia kworum. Z uwagi na to, że mamy sprawdzane kworum, ponieważ część posłów jest zdalnie, to musimy odbyć jedno głosowanie potwierdzające udział w posiedzeniu. Bardzo proszę o wyświetlenie guzików, bez różnicy, który państwo naciśniecie guzik. Tych poza salą proszę, żeby jeszcze nacisnąć guzik „wyślij” i chwilę poczekamy. Jak będziemy mieć sygnał to... 51 na 67, czyli jest mocne kworum.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MarekSuski">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MarekSuski">Dzisiejszy porządek przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw druki nr 2938, 2962. W czasie drugiego czytania zgłoszono 16 poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MarekSuski">Teraz pytanie do Biura Legislacyjnego czy jakieś możemy połączyć, czy powinniśmy połączyć, czy też nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ŁukaszGrabarczyk">Tak. Panie przewodniczący, w zestawieniu poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania zamieściliśmy stosowne komentarze, które poprawki należy głosować łącznie i ewentualnie których przyjęcie spowoduje bezprzedmiotowość innych. Jeśli będzie taka wola, to możemy w odpowiednim momencie przypominać.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekSuski">Aha, dobrze tu mam poprawki. Poprawka 1. jest poprawką klubu Polska 2050.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PaulinaHennigKloska">Tak, zgadza się, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekSuski">Jest uwaga, przyjęcie poprawki 1. spowoduje bezprzedmiotowość poprawek 2. do 9. i 11. do 14.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PaulinaHennigKloska">Jeśli mogę, to dosłownie dwa słowa uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, jeśli pani poseł chce uzasadnić, to bardzo proszę. Proszę bardzo, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PaulinaHennigKloska">Szanowni państwo, to jest metoda liczenia odległości według decybeli, którą prezentowałam już na naszym posiedzeniu Komisji. Uważamy, że to jest najlepsze systemowe rozwiązanie, które jednak sprawia, że to w jakiej odległości elektrownia może stać od domów czy nieruchomości zamieszkałych przez osoby, przez gospodarstwa wielorodzinne czy jednorodzinne, czy inne budynki różnego przeznaczenia, powinno być mierzone według norm ISO dla hałasu, według decybeli, które wytwarzają elektrownie, tak aby faktycznie szum, który dociera do naszych domów był szumem nie głośniejszym niż przysłowiowa lodówka, która stoi w naszej kuchni. Proszę oczywiście szanowną Komisję o poparcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekSuski">Rozumiem, że ta poprawka jest dosyć obszerna?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PaulinaHennigKloska">Tak, to jest jedna poprawka. Musieliśmy wprowadzić pewne definicje razem z tabelkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekSuski">Jasne. Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarekSuski">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AnnaMoskwa">Negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekSuski">Negatywne.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, głosujemy. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MarekSuski">Chwilę poczekamy na wpłynięcie głosów.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#MarekSuski">Proszę o podanie wyniku. Za – 24, przeciw – 31, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#MarekSuski">Poprawka została negatywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#MarekSuski">Teraz poprawka 2. Poprawka Konfederacji. Czy...</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RobertWinnicki">Panie przewodniczący, jeśli można…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, pan poseł Winnicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RobertWinnicki">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, rząd przyszedł do Sejmu z propozycją 500 metrów. Na Komisji przedstawiciel opcji rządzącej zaproponował 700 metrów, a następnie w debacie parlamentarnej grupa posłów, która jest w koalicji rządzącej, zaprezentowała 1000 metrów. Szanowni państwo, to oznacza, że koalicja rządowa w przypadku ustawy wiatrakowej nie wie, czego chce. Nie wie, czego chce, bo debaty trwały dwa lata, z których wyszło 500 metrów. Następnie poprawiacie się na 700 metrów. Następnie wasi koalicjanci przelicytowują was na 1000 metrów. W związku z czym my proponujemy, żeby w tej ustawie nie zmieniać tej zasadniczej wartości. Zastanówcie się, czego chcecie i wróćcie z kolejnym projektem ustawy. Poprawka jest o tym, żeby wykreślić ten artykuł i zostawić 10H – tak jak było.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę. Według sugestii Biura Legislacyjnego tę poprawkę należy głosować łącznie z poprawką 11. i 12.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarekSuski">Pana posła proszę, żeby łącznie zaprezentował te wszystkie 3 poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RobertWinnicki">Właśnie rozumiem sens głosowania tej poprawki łącznie z poprawką 12. Natomiast nie do końca rozumiem, dlaczego poprawkę 11. Biuro, jeśli Biuro Legislacyjne mogłoby powiedzieć o tym dwa słowa, dlaczego poprawkę 11. tutaj wrzuciło, bo poprawka 11. jest o obligatoryjnym referendum lokalnym i wydaje mi się, że to jest jednak trochę inna materia.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę pana mecenasa.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MariuszPrzerwa">Panie przewodniczący, to była sugestia Biura Legislacyjnego, ponieważ to było praktycznie zgłoszone w formie jednej poprawki przez Konfederację. Natomiast jeżeli pan poseł wnioskodawca twierdzi, że to można wyłączyć, to absolutnie to nie jest tak, że te poprawki należy głosować łącznie. Tak że możemy wyłączyć poprawkę 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekSuski">W takim razie głosujemy poprawkę 2. z 12., a poprawkę 11. będziemy głosować odrębnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#RobertWinnicki">Tak, o to proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AnnaMoskwa">Negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekSuski">Negatywne.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MarekSuski">Bardzo proszę o wyświetlenie guzików do głosowania.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#MarekSuski">Głosujemy. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#MarekSuski">Chwilę poczekamy, aż spłyną głosy.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#MarekSuski">Mamy już? To bardzo proszę o podanie wyniku. Za – 2, przeciw – 52, wstrzymał się 1.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#MarekSuski">Poprawki zostały negatywnie zaopiniowane przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#MarekSuski">Przechodzimy do poprawki 3. Patrz kto jest wnioskodawcą. Jest tu uwaga, że poprawka 3. spowoduje bezprzedmiotowość poprawek 4. do 7., 9. i 13. gdybyśmy ją przyjęli.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#MarekSuski">Czy ktoś z grupy posłów chciałby tę poprawkę...</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#komentarz">(Głos z sali: Janusz, to wasza poprawka.)</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#MarekSuski">To bardzo proszę pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanuszKowalski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w związku z tym, że Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego Państwowy Zakład Higieny rekomendował 2 kilometry, jeżeli chodzi o odległość lokalizacji wiatraku od zabudowań mieszkalnych, 20 posłów Solidarnej Polski zgłasza kompromisowe rozwiązanie 1000 metrów. Po to, żeby chronić zdrowie i życie Polaków, mieszkańców obszarów wiejskich. Oczywiste... Czy ja mogę postkomunistów i Platformę poprosić o to, żeby jednak trochę posłuchali? Rozumiem, że bardzo przebieracie nogami za lobby niemieckich wiatraków, ale czasami posłuchajcie, nauczcie się czegoś.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Polskie firmy…)</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#JanuszKowalski">Jeżeli mogę, przestańcie się, przestańcie…</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie jest pan w stanie…)</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekSuski">Ale bardzo, bardzo proszę państwa. Szanowni państwo, bardzo proszę o umożliwienie panu posłowi przedstawienie uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanuszKowalski">Nie muszę... Tak, świetne polskie firmy, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekSuski">A pana posła proszę o nieinspirowanie takiej dyskusji. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JanuszKowalski">Panie przewodniczący, będę starał się jednak przedrzeć przez ten można powiedzieć szum ze strony posłów opozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MarekSuski">Jeżeli nie będzie pan po prostu...</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JanuszKowalski">Oczywiście to jest pierwszy argument. Drugi argument jest następujący, chcemy jako Solidarna Polska taniej energii, taniego ciepła, jesteśmy za odnawialnymi źródłami energii. Dlatego uważamy, że powinniśmy inwestować w stabilne, odnawialne źródła energii, biomasę i biogaz. Zresztą Unia Europejska bardzo popiera ten kierunek myślenia. Energia elektryczna z wiatru jest najdroższą energią elektryczną produkowaną z tych źródeł. Pamiętajmy, że źródła węglowe są opodatkowane, a kwestie dotyczące zabezpieczenia mocy w systemie to jest już dzisiaj 5,5 mld zł, które w taryfie PSE musimy płacić za zabezpieczenie odnawialnych źródeł energii. Liberalizacja ustawy 10H doprowadzi bez wątpienia do podwyżek energii, ponieważ trzeba będzie zabezpieczyć więcej mocy. Ten koszt nie jest ponoszony w żaden sposób przez inwestorów, tylko przez krajowych odbiorców energii. Dlatego, wszystkie te kłamstwa postkomunistów, szczególnie pani Maciejewskiej, która kompletnie nie zna się na tym, co mówi, należy włożyć między bajki oraz Platformy Obywatelskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MarekSuski">Panie pośle proszę bez osobistych...</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JanuszKowalski">Tak dla dobrej energii z biomasy i z biogazu, nie dla drogich niemieckich wiatraków. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MarekSuski">Poprawkę tę głosujemy samą, bez połączenia z innymi.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#MarekSuski">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AnnaMoskwa">Negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MarekSuski">Negatywne.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MarekSuski">Bardzo proszę o wyświetlenie guziczków. Kto jest za? (3) Kto jest przeciw? (54) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Teraz wychodzi…)</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#MarekSuski">On nie jest kinder. Czekamy na wynik.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Powiedział co wiedział i wychodzi. Janusz, poczekaj na wynik.)</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Albo rozum, albo Platforma…)</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#MarekSuski">Albo rozum, albo Platforma, tak?</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#MarekSuski">Czy mamy już wynik? Bardzo proszę o podanie.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#MarekSuski">Poprawka nie uzyskała wymaganej większości.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MichałKrawczyk">Panie pośle Kowalski, niech pan nie będzie miękiszonem. Niech pan zostanie z nami.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, rozumiem późną porę i takie trochę toporne żarty, ale przechodzimy do kolejnej poprawki. Poprawka 4. Odbierałem to jako żart. Chyba, że to miało być obelgą albo czymś, nie wiem, ale wolę odbierać to jako żart.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, pan Dariusz Wieczorek.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#DariuszWieczorek">Tak, chcieliśmy po poprawce grupy posłów wrócić jednak do normalności. Dlatego proponujemy powrót do pierwotnej wersji brzmienia tego projektu ustawy. Bez tej poprawki, którą pan przewodniczący na poprzednim posiedzeniu wprowadzał, czyli powrót do odległości 500 metrów, który był wynegocjowany, dyskutowany, w związku z czym taki jest wydźwięk tej poprawki i taka jest propozycja – powrót do odległości 500 metrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Nie sądziłem, że po tej poprawce moje kolano stanie się tak popularne.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#MarekSuski">Zapytam o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#AnnaMoskwa">Negatywne.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Ale jak to?)</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#AnnaMoskwa">Zwierzęta hodowlane, proszę doczytać.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MarekSuski">Negatywne. W związku z tym nie łączymy tej poprawki z żadną inną. Natomiast uwaga jest taka, że przyjęcie poprawki 4. spowoduje bezprzedmiotowość poprawek 5. i 6.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#MarekSuski">Zatem przystępujemy do głosowania tej poprawki. Kto jest za poprawką naszej światłej Lewicy? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Z bólem to robię.)</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#MarekSuski">Z bólem to robi, tak z bólem. Powiedziałbym, że nawet z Red Bullem.</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#MarekSuski">Mamy już? To proszę o podanie wyniku. Za – 24, przeciw – 33, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-43.5" who="#MarekSuski">Tym głosowaniem wyceniliśmy siłę Lewicy.</u>
<u xml:id="u-43.6" who="#MarekSuski">Teraz, szanowni państwo, poprawka 5. Bardzo proszę o uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MałgorzataChmiel">Ale nie słyszę pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MarekSuski">Poprawka 5. i to jest poprawka...</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MałgorzataChmiel">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MałgorzataChmiel">Poprawka likwiduje z ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowej minimalną odległość nowej elektrowni wiatrowej od budynków mieszkalnych wynoszącą 10-krotność wysokości wieży elektrowni. Jest to likwidacja zapisu 10H, bo to jest hipokryzja, żeby ten zapis został, skoro w praktyce go nie będzie. Zostawiacie to tylko po to, żeby wmówić waszemu elektoratowi w telewizji publicznej, że nie zlikwidowaliście 10H. Oprócz tego ta sama poprawka wprowadza odległość wynoszącą minimum 500 metrów zamiast 700, jako zasadę lokalizowania elektrowni wiatrowej od zabudowań mieszkalnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#MarekSuski">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#AnnaMoskwa">To już dyskutowaliśmy, negatywne. Ustawa nie zabrania budowy powyżej 10H. Wydawało mi się, że to wyjaśniliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MarekSuski">Negatywne. Dziękuję bardzo. Przyjęcie poprawki 5. spowoduje bezprzedmiotowość poprawki 6.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#MarekSuski">Głosujemy. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#MarekSuski">Tak, najlepsza poprawka i niepisana na kolanie, tylko na komputerze.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Widzę, że panu spodobało się stwierdzenie powiedziane z mównicy.)</u>
<u xml:id="u-51.4" who="#MarekSuski">Właśnie bardzo mi się to spodobało. Moje kolano stało się sławne.</u>
<u xml:id="u-51.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Jak i serwetka.)</u>
<u xml:id="u-51.6" who="#MarekSuski">Serwetka, to nie na serwetce, to jednak na papierze. Szanowni państwo, gdybym wyciągnął niektóre pisane przez was poprawki, to naprawdę były to jeszcze gorsze bazgroły niż te nasze.</u>
<u xml:id="u-51.7" who="#MarekSuski">Mamy już? Bardzo proszę o podanie wyniku. Za – 24, przeciw – 34, wstrzymał się 1.</u>
<u xml:id="u-51.8" who="#MarekSuski">Poprawka nie uzyskała wymaganej większości, czyli została przez Komisję zaopiniowana negatywnie.</u>
<u xml:id="u-51.9" who="#MarekSuski">Poprawka 6. i tu mamy poprawkę 6. samodzielnie. To jest poprawka Koalicji Polskiej. Bardzo proszę, jeżeli chcecie państwo uzasadnić, to proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#MieczysławKasprzak">Konsekwentnie – 700 zastępujemy 500. Chodzi o zmniejszenie odległości. Nie będę uzasadniał, bo już wielokrotnie tutaj o tym mówiono.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MarekSuski">Jasne, wszyscy wiemy, o co chodzi.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#MarekSuski">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AnnaMoskwa">Negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#MarekSuski">Głosujemy. Kto jest za? Kto przeciw? Kto się wstrzymał? Ku przestrodze.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#MarekSuski">Bardzo proszę o podanie wyniku. Za – 26, przeciw – 32, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#MarekSuski">Poprawka została negatywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#MarekSuski">Poprawka 7. Czy pani poseł chce uzasadnić? Pani poseł zgłaszała.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#EwaMalik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w tej poprawce jedynie chodzi o to, że skoro ustaliliśmy na poprzednim posiedzeniu komisji, że przegłosowaliśmy 700 metrów, to teraz należy te przepisy doprecyzować i tam należy zamiast 500 metrów wpisać 700, trzeba po prostu uzupełnić wszystkie te brakujące miejsca. Tu jest wyliczenie tych artykułów, gdzie powinno się zastąpić słowo „500 metrów”, „700 metrami”. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#MarekSuski">Czyli poprawka czyszcząca.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#MarekSuski">Bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#AnnaMoskwa">Pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#MarekSuski">Pozytywne stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#MarekSuski">Głosujemy. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#MarekSuski">Bardzo proszę o podanie wyniku. Za – 30, przeciw – 26, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#MarekSuski">Ta poprawka uzyskała poparcie większości Komisji.</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#MarekSuski">Przyjęcie poprawki 7. powoduje bezprzedmiotowość poprawki 13., czyli wykreślamy ją z głosowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#MariuszPrzerwa">Panie przewodniczący, jest sugestia. Tę poprawkę też trzeba głosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MarekSuski">Tak? Dobrze, to będziemy głosować. Chyba że Koalicja Polska uzna, że... Tak, teraz oczywiście po przyjęciu poprawki 7., przechodzimy do poprawki 8. i to jest też Koalicji Polskiej. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#MieczysławKasprzak">Panie przewodniczący, ta poprawka wymaga pewnego wyjaśnienia. Otóż przyjęliśmy, że odległość budynków mieszkalnych od w skrócie mówiąc wiatraka ma wynosić 700 metrów. Ale jeżeli społeczność lokalna w referendum wyrazi taką wolę, to może być to 500 metrów. Może być 400 metrów, w zależności za wynegocjowane, ustalone w ramach referendum lokalnego, korzyści dla osób znajdujących się w zasięgu oddziaływania tego wiatraka, dla samorządu terytorialnego. Zatem nie jest to obligo, ale jeżeli społeczność lokalna dojdzie do takiego wniosku, że nie przeszkadza im 500 metrów, to można w ramach referendów skrócić tę odległość. Tego dotyczy ta poprawka. Nie jest to obligo, nie też znosi 10H, żeby było jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MarekSuski">Zapytam, co w przypadku, jeżeli jakiś mieszkaniec będzie mieszkał w mniejszej odległości niż 500 metrów, a referendum wyjdzie, że większość gminy się zgadza, czyli jego prawa zostaną w ten sposób nieuwzględnione?</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Ale kolega panie przewodniczący mówił o referendum...)</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#MarekSuski">Nie, nie na tym to polega, że można skrzywdzić mniejszość w większości. Zabezpieczenie w tej ustawie polega na tym, że każdego obywatela zabezpieczamy.</u>
<u xml:id="u-63.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Większość nie może rządzić mniejszością.)</u>
<u xml:id="u-63.4" who="#MarekSuski">Nie. Rozumiem…</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MieczysławKasprzak">Panie przewodniczący, można jeszcze?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MarekSuski">Staram się zapytać pana posła, czy to będzie oznaczało... Ale to państwo rozmawiacie, ja nie jestem w stanie was przekrzyczeć mimo mikrofonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#MieczysławKasprzak">Panie przewodniczący, chcę odpowiedzieć, że to nie jest powszechna zasada, że komuś tam nie odpowiada. To może dotyczyć wyjątkowych sytuacji. Może tam być tylko jeden budynek i nie będzie to dotyczyć. Panie przewodniczący, idąc tym tokiem rozumowania, to jeżeli wprowadzamy 700 metrów i znajdzie się jeden obywatel, któremu to nie odpowiada, to co?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#MarekSuski">Ale 700 metrów, jeżeli jest poza 700 metrów, to nie ma prawa do krytyki, jeżeli jest mniej niż 700, to ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#MieczysławKasprzak">Jak nie ma prawa, jeżeli mu to nie odpowiada i jego prawo zostało naruszone?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#MarekSuski">Tak, tylko, że w tej poprawce zawarta jest taka myśl i skutek, że jeżeli ktoś w gminie będzie mieszkał bliżej niż powiedzmy 500 metrów, to jego prawo do bezpiecznego mieszkania, mimo że on się nie będzie zgadzał, może być przegłosowane w referendum. To jest poprawka antyobywatelska.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#komentarz">(Głos z sali: To znaczy, że referendum...)</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#MarekSuski">Niekoniecznie, ale referendum... Szanowny panie pośle, ale w referendum nie można przegłosować, że na przykład dla dobra większości utopimy jakąś osobę. W referendum nie można poddawać tego rodzaju rzeczy pod głosowania. Można w referendum?</u>
<u xml:id="u-69.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Ale jesteście za mniejszością wszędzie, poza tym.)</u>
<u xml:id="u-69.4" who="#MarekSuski">Większość rządzi mniejszością, ale nie może krzywdzić tej mniejszości. Nie może, a to byłoby krzywdzenie.</u>
<u xml:id="u-69.5" who="#MarekSuski">Zatem rozumiemy intencję tej poprawki. Zapytam o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AnnaMoskwa">Znaczy, mam tu kilka zdań komentarza. Mamy wątpliwości, co do wartości legislacyjnej tej poprawki i tych przepisów, bo z jednej strony wprowadzają ścisłe zasady referendalne, a z drugiej strony powołują się na przepisy ustawy o referendach lokalnych. Stąd trudno powiedzieć, czy ono jest dobrowolne, czy obligatoryjne, bo z kolei ustawa o referendach lokalnych mówi o dobrowolności, więc jest bardzo dużo legislacyjnych wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#AnnaMoskwa">Szereg innych wątpliwości tu już podnoszonych, możemy sobie wyobrazić w gminie miejskiej, gdzie jest kilka sołectw okolicznych i budowa, przykładowo gmina podwarszawska 25 tys. mieszkańców, w tym tereny wiejskie i sołectwa, to jest tylko obwarzanek, okoliczni mieszkańcy miejscy mogą przegłosować mieszkańców wiejskich i na pewno to zrobią, więc nie jest to konstytucyjne. Dodatkowo zakup energii po cenach sprzedaży operatorowi systemu dystrybucji jest szlachetny, ale nie rynkowy. A przypomnę, że jesteśmy na rynku energii polskim i europejskim, więc to też nie może mieć miejsca. Nie jestem ministrem właściwym do spraw referendów zgodnie z ustawą, więc sprzeczność wewnętrzna, o ile samej instytucji referendum nie podważamy, szlachetna, dzisiaj już ją można stosować przy wiatrakach. Brzmienie tej poprawki zawiera szereg nieścisłości konstytucyjnych i legislacyjnych, więc intencja pewnie dobra, natomiast źle zapisana. Stanowisko negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#MarekSuski">Jeszcze pan poseł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#MieczysławKasprzak">Jeżeli jest dobra intencja, to ja proponuję panie przewodniczący poprzeć. Jest możliwość, jeżeli są niedoskonałości, bo pani minister mówi, że jest intencja słuszna, to można poprawić jeszcze w Senacie i naprostować pewne rzeczy, ale jest to słuszne i danie decyzyjności i woli mieszkańcom, żeby to oni decydowali a nie decydowano za nich z Warszawy, żebyśmy decydowali w tej grupie co mieszkańcy, co jest lepsze dla mieszkańców.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#MarekSuski">Tak, tylko szanowny panie, właśnie pani minister powiedziała, że większość mieszkańców gminy może zdecydować, że tych kilka domów, które są blisko, nie będziemy brać pod uwagę ich zdania. Intencją tej ustawy jest uwzględnienie interesów wszystkich, a nie przegłosowywanie tych interesów. Myślę, że możemy zrobić tak, żeby w Senacie doszlifować tę poprawkę i zgłosić, bo...</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MieczysławKasprzak">To my doszlifujemy tę ustawę w Senacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#MarekSuski">Dobrze, kiedy będą dobre poprawki, to przyjmiemy je później w Sejmie. W związku z tymi wątpliwościami proponowałbym jednak na razie tej poprawki nie uwzględniać. Dobrze, to w takim razie rozstrzygniemy w głosowaniu.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#MarekSuski">Jeszcze Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#ŁukaszGrabarczyk">Dziękuję. Panie przewodniczący, abstrahując tutaj od kwestii ratio legis wprowadzania przepisów dotyczących referendum, chcielibyśmy zauważyć, że rzeczywiście mogą pojawić się pewne wątpliwości interpretacyjne dotyczące tego, czy takie referendum byłoby obligatoryjne i powstałoby pytanie o relację projektowanych przepisów do przepisów ustawy o referendum lokalnym. Ale to jest kwestia rzeczywiście stricte legislacyjna, w tym momencie nie do rozstrzygnięcia z uwagi na niemożliwość modyfikacji jakiejkolwiek z poprawek na tym etapie.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#ŁukaszGrabarczyk">Natomiast jeszcze w dwóch kwestiach proceduralnych. Wnioskodawcy poprawki sugerują dodanie ustępu 6, który z kolei później dzielą również na ustępy. My proponujemy, jeżeli ta poprawka uzyskałaby akceptację, modyfikację zapisu i wprowadzenie po prostu kolejnych ustępów 6 do 11 w projektowanym art. 4. i jednocześnie zaznaczamy, że z uwagi na wyłączenie na początku posiedzenia poprawki 11. z bloku głosowań z poprawką 2. i 12., to przyjęcie poprawki 8. spowoduje bezprzedmiotowość poprawki 11. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Ale jeżeli tę poprawkę przyjmiemy, to wtedy w ramach upoważnienia państwo by to uporządkowali. Natomiast najpierw rozstrzygniemy. Rozumiem, że stanowisko rządu jest takie, powiedzmy, intencja dobra, ale poprawka zaopiniowana negatywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#AnnaMoskwa">Negatywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#MarekSuski">Zatem głosujemy. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#MarekSuski">Tu rzeczywiście z lekkim bólem głosujemy, ale może rzeczywiście w Senacie uda się znaleźć rozwiązanie, które nie powodowałoby, że większość może przegłosować krzywdę mniejszości. Czekamy na wynik.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#MarekSuski">Możemy? Bardzo proszę. Za – 6, przeciw – 30, wstrzymało się 18.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#MarekSuski">Poprawka nie uzyskała wymaganej większości.</u>
<u xml:id="u-79.4" who="#MarekSuski">Przechodzimy do poprawki 9. Widzę, że to jest poprawka PO.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#MałgorzataTracz">Panie przewodniczący mogę uzasadnić poprawkę 9.?</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#MałgorzataTracz">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, to jest jedna z dwóch przyrodniczych poprawek, o których mówiłam także z mównicy sejmowej. To jest poprawka, która uwzględnia kwestie poruszane przez organizacje ekologiczne. Mamy w ustawie rzeczywiście dobre zapisy dotyczące zakazu lokalizowania elektrowni wiatrowych na terenach parków narodowych, rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych i obszarów Natura2000. Jednak ta ochrona powinna być jeszcze większa. Ta poprawka ma za zadanie wprowadzenie także tego, by nie można było lokalizować elektrowni wiatrowych w otulinach parków narodowych oraz rezerwatów przyrody najbardziej cennych przyrodniczo terenów.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#MałgorzataTracz">Druga rzecz, którą zmienia, to także jest kwestia, by wprowadzić zasadę 500 metrów od granicy obszarów Natura2000, których przedmiotem ochrony są ptaki lub nietoperze. Te zmiany będą naprawdę dużym krokiem, jeśli chodzi o ochronę terenów cennych przyrodniczo. Natomiast jeśli chodzi o rozwój energetyki wiatrowej, zmiany nie będą tu miały dużego znaczenia. Mam nadzieję, że strona rządowa się do nich przychyli.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, pan poseł Robert Winnicki się zgłosił.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#RobertWinnicki">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, ale ja zupełnie nie rozumiem. Skoro elektrownie wiatrowe nie szkodzą ludziom, nie szkodzą krajobrazowi, nie powodują negatywnych skutków zdrowotnych, nie mają negatywnego wpływu na zwierzęta, to dlaczego państwo odsuwacie tę czystą, bezpieczną, wspaniałą infrastrukturę od obszarów Natura2000, od parków, od rezerwatów? Przecież to jest zupełnie nielogiczne. Dlaczego państwo robią coś tak nielogicznego? W tym momencie trochę sobie ironizuję, ale szanowni państwo, albo te technologie są tak przyjazne, że można je stosować niemal przy domach ludzi, albo nie są tak przyjazne i chcecie je państwo odsuwać od obszarów chronionych. Przecież to jest absurdalne. To jest absurdalne, co tutaj proponujecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#MałgorzataTracz">Panie pośle, ja tylko chciałam zauważyć, że o ludzi też dbamy. Natomiast ludzie nie mają szlaków migracyjnych, gdzie latają, a nietoperze i ptaki mają.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#RobertWinnicki">Nie, ale mają siedziska, siedziby mają, pani poseł, w których żyją, w których bytują czasami po kilkadziesiąt lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę pan poseł Konieczny się zgłosił.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#MaciejKonieczny">Poseł Winnicki już nie może się nadziwić chyba 4 czy 5 raz z rzędu jak to jest możliwe, że te same wiatraki mogą stanowić zagrożenie dla ptaków, czy nietoperzy, ale nie dla ludzi. Otóż, panie pośle, nietoperz czy ptak może nie dysponować zdolnościami intelektualnymi, które pozwolą mu stwierdzić, że kręcące się wiertło wiatraka stanowi dla niego zagrożenie. Trudno podejrzewać, żeby człowiek rozpędził się i z całej siły uderzył głową w wiatrak, ponieważ posiada takie zdolności intelektualne. Rozumiem, że to może być kontrowersyjne w przypadku niektórych posłów Konfederacji, ale większość populacji, zapewniam, jest bezpieczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#RyszardWilczyński">Pan poseł Winnicki odleciał, tak że musimy na niego też uważać.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#RobertWinnicki">Panie pośle wiem, że pan pochodzi z regionu śląskiego, gdzie jest bardzo wysoka urbanizacja, ale chciałem panu powiedzieć, że ptaki, nietoperze nie mieszkają tylko na terenach chronionych przy Naturze2000 i w parkach przyrodniczych. Ptaki, nietoperze i inne stworzenia latające mieszkają na terenie całego kraju, przelatują po całym kraju i tak mogą się wkręcić również w te śmigła wiatraka, również łopaty wiatraka również na terenie całego kraju. Może pan nie ma takiej wyobraźni, ale tak właśnie jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#MarekSuski">Dobrze, ale szanowni państwo... Szanowni państwo, fascynująca dyskusja. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#WaldyDzikowski">Tak, tak, teraz trochę na poważnie, panie pośle Winnicki, pewnie pan nigdy nie brał udziału w planowaniu przestrzennym albo udziału, jako nie wiem, obywatel czy mieszkaniec. Chciałem pana zapewnić, że tak zupełnie na poważnie, jeżeli chodzi o planowanie i zagospodarowanie przestrzenne, to tak naprawdę otuliny parków czy obszarów chronionych, krajobrazu chronionych itd. Tam ingerencja człowieka praktycznie jest zerowa. To się chroni, że tak powiem, te obszary ze względu także na ingerencję człowieka także. Tak że w związku z tym ręka człowieka między innymi wytwarza budowle i parę innych rzeczy. Po prostu te obszary się chroni przed właśnie ingerencją człowieka w jakikolwiek sposób. Tylko tyle i aż tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#MarekSuski">Tak, ale znając umiejętności latania ptaków czy to będzie 300 czy 500 metrów, to ptak doleci i tu, i tu. To w zasadzie trochę logiki w tym nie widzi. Przecież nasze ptaki przemierzają tysiące kilometrów. 200 metrów dalej, czy 200 metrów bliżej jest bez znaczenia.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#AnnaMoskwa">Dziękuję. Stanowisko negatywne. Przypominam, że mamy strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko. Mamy też decyzję środowiskową, która może nakazać wyłączanie wiatraków w pewnych okresach ze względu na migrację ptaków, więc w innych przepisach ten wątek mamy wystarczająco zabezpieczony, gdyby była taka konieczność. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#MarekSuski">Stanowisko rządu negatywne.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, głosujemy. Głosujemy! Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Jeśli będzie wynik, to bardzo proszę o podanie. Za – 22, przeciw – 32, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-95.3" who="#MarekSuski">Poprawka nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-95.4" who="#MarekSuski">Poprawka 10. Czy pani poseł? Bardzo proszę Pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#MałgorzataChmiel">Poprawka likwiduje okres 15 lat, na który mieszkaniec gminy, który pokrył koszty objęcia udziału w mocy elektrowni wiatrowej, uzyskuje status prosumenta wirtualnego. Uważamy, że nie ma potrzeby ograniczenia do 15 lat. A co, jeżeli elektrownia wiatrowa będzie pracowała przez 16 lat albo 17 lat i nie ma takiej potrzeby? Uważamy, że powinien móc korzystać z tańszej energii do czasu, kiedy ten wiatrak będzie sprawny. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#MarekSuski">Może i byśmy mogli to poprzeć…</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#AnnaMoskwa">To jest uregulowane w ustawie o OZE, 15 letni okres wsparcia, więc byłoby to sprzeczne z przepisami. Wszystko w ustawie jest dobrze uregulowane, nie ma potrzeby tej dodatkowej regulacji, więc stanowisko negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#MarekSuski">Dobrze, to głosujemy. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#MarekSuski">Jak będziemy mieli wynik, to bardzo proszę o jego podanie. Płyną głosy, płyną. Już możemy, bardzo proszę, zobaczmy co płynęło. Za – 24, przeciw – 29, wstrzymało się 2.</u>
<u xml:id="u-99.2" who="#MarekSuski">Poprawka nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-99.3" who="#MarekSuski">Teraz poprawka 11. i to jest poprawka Konfederacji. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#RobertWinnicki">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, już wiemy, że dysonans w obozie rządzącym został zredukowany z pierwotnej propozycji pani minister 500 metrów, przeciwko której pani minister obecnie wystąpiła, do 700 metrów i do 1000 metrów, jak tutaj padło na tej Komisji. Skoro państwo odrzucają pozostanie przy starych zasadach, to proponujemy przynajmniej, żeby mieszkańcy na terenie całej Polski, w każdej gminie, w tej, w której jest Natura2000, w tej, której nie ma, bo w każdej gminie są. Może Lewica o tym nie wie, że ptaki latają, nietoperze nie tylko w obszarach chronionych, nie tylko przy Naturze2000. Chodzi o to, aby mieszkańcy mogli obligatoryjnie wypowiedzieć się w referendum na temat lokalizacji farm wiatrowych na ich terenie – oddajmy głos mieszkańcom.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#MarekSuski">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#AnnaMoskwa">Dziękuję. Stanowisko negatywne. Już dzisiaj można zastosować takie referendum. Pytanie też, dlaczego nie stosujemy go dla biogazu, biomasy, dla innych źródeł – dyskryminacja, niekonstytucyjność. Przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#MarekSuski">Przecież referendum można przeprowadzić na zasadach ogólnych. Rozumiemy – stanowisko rządu jest negatywne.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#MarekSuski">Głosujemy. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-103.2" who="#MarekSuski">Bardzo proszę o podanie wyników. Za – 3, przeciw – 49, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-103.3" who="#MarekSuski">Poprawka nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-103.4" who="#MarekSuski">Poprawkę 12. głosowaliśmy. A poprawkę 13.?</u>
<u xml:id="u-103.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Poprawka 13. Też została skonsumowana.)</u>
<u xml:id="u-103.6" who="#MarekSuski">Była głosowana razem. To teraz poprawka 14. Bardzo proszę, Lewica. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#MonikaFalej">Tak. Mamy prośbę, żeby jednak wydłużyć termin do 30 dni, jeżeli chodzi o składanie uwag i wyłożenie dokumentów. Zatem tak, żeby po prostu dać szansę mieszkańcom na odpowiednie zapoznanie się z dokumentami i także wgląd w nie. Mam nadzieję, że 30 dni będzie naprawdę dobrym terminem, więc proszę o pozytywne uwzględnienie tej poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#MarekSuski">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#AnnaMoskwa">Tu jest jakieś nieporozumienie, bo w ustawie jest 45 dni, więc 30 dni to jest skrócenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#MarekSuski">To jest skrócenie, a nie wydłużenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#AnnaMoskwa">Jesteśmy przeciwni skracaniu. Obywatele powinni mieć jak najdłuższy dostęp do dokumentacji. To było już dyskutowane i było głosowane negatywnie. Stanowisko negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#MonikaFalej">W takim razie wycofuję tę poprawkę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#MarekSuski">Dobrze, poprawka wycofana.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#MałgorzataChmiel">Przepraszam, czy mogę wycofać poprawkę 10.?</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#MarekSuski">Już została przegłosowana. Oczywiście można ją wycofać. To nie ma większego znaczenia, ale już była... Można w każdej...</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#MałgorzataChmiel">Ale wycofać można?</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#MarekSuski">Można oczywiście.</u>
<u xml:id="u-114.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak? Panie przewodniczący, to wycofujemy tę poprawkę.)</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#MałgorzataChmiel">To proszę wycofać, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#MarekSuski">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#MałgorzataChmiel">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#MarekSuski">Poprawka 15. – też Lewicy. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#MonikaFalej">Przy poprawce 15. mamy prośbę, żeby nie było uwzględnionych 20 stron w postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na budowę dla elektrowni wiatrowych, gdzie stosuje się właśnie te przepisy. Tu jest taki przepis, który mówi, że jest obecnie z 20 stron, żeby zostało to przyjęte. Mamy prośbę, żeby nie było takiego ograniczenia, bo wyjdzie na to, że jedno zdanie więcej i nie zmieści się w 20 stronach, żeby ta decyzja była przyjęta. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#MarekSuski">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#AnnaMoskwa">To już było dyskutowane i głosowane. Dla uproszczenia procedury zostawiamy ten przepis. To jest powszechnie stosowane przy wszystkich decyzjach administracyjnych. Stanowisko negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#MarekSuski">Czyli poprawka jest po prostu niepotrzebna. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#MonikaFalej">W takim razie zgłaszam obie poprawki Lewicy jako wnioski mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#MarekSuski">Tę poprawkę 15.?</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#MonikaFalej">Poprawkę 15. i tę 1.</u>
<u xml:id="u-125.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie można na tym etapie drugiego czytania. Za późno.)</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#MarekSuski">Zapytam Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#MariuszPrzerwa">Panie przewodniczący, to są poprawki z drugiego czytania. Komisja tylko je opiniuje. One będą głosowane na posiedzeniu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#MarekSuski">Tak że nie potrzeba zgłaszać wniosku mniejszości, bo one i tak będą głosowane.</u>
<u xml:id="u-128.1" who="#MarekSuski">To głosujemy, stanowisko rządu jest negatywne. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-128.2" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, Czekamy na wynik.</u>
<u xml:id="u-128.3" who="#komentarz">(Głos z sali: To już ostatnia poprawka?)</u>
<u xml:id="u-128.4" who="#MarekSuski">Poprawka 16. jest ostatnia. Ta jest przedostatnia.</u>
<u xml:id="u-128.5" who="#MarekSuski">Mamy już? Jeśli tak, to proszę o podanie wyników. Za – 19, przeciw – 32, wstrzymało się 3.</u>
<u xml:id="u-128.6" who="#MarekSuski">Poprawka nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-128.7" who="#MarekSuski">Ostatnia poprawka 16. Też poprawka PO. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#MałgorzataTracz">Koalicja Obywatelska, a tu akurat Zieloni. W tej poprawce chodzi o dodanie pkt 3a dotyczącego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. To rozwiązanie wyłączy spod obowiązku przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko małych instalacji o znikomym lub niskim wpływie na środowisko realizowanych głównie przez prosumentów, a z kolei wprowadzi obligatoryjne oceny oddziaływania na środowisko dla elektrowni, której planowana moc przekracza moc przyłączeniowej 1 MW. Ta propozycja jest kompatybilna z rozwiązaniem ustawy o odnawialnych źródłach energii, która zwalnia z koncesji wytwarzanie energii elektrycznej z OZE w instalacjach o mocy nie większej niż 1 MW, więc będziemy mieć tutaj pewną spójność.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#MarekSuski">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#AnnaMoskwa">Negatywne – to już było dyskutowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#MarekSuski">Negatywne.</u>
<u xml:id="u-132.1" who="#MarekSuski">Dobrze, to głosujemy. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-132.2" who="#MarekSuski">Czekamy na... Słucham?</u>
<u xml:id="u-132.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Wielka improwizacja, wielka...)</u>
<u xml:id="u-132.4" who="#MarekSuski">E tam, wielka.</u>
<u xml:id="u-132.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Oni w Komisji Samorządu nie wiedzą, co my przeżywamy na...)</u>
<u xml:id="u-132.6" who="#MarekSuski">Nie przeceniajmy. Nie przeceniajmy tych...</u>
<u xml:id="u-132.7" who="#MarekSuski">Czy mamy już wynik? Bardzo proszę o podanie wyniku.</u>
<u xml:id="u-132.8" who="#komentarz">(Głos z sali: My mamy tak codziennie.)</u>
<u xml:id="u-132.9" who="#MarekSuski">Właśnie, ale...</u>
<u xml:id="u-132.10" who="#MarekSuski">Za – 21, przeciw – 30, wstrzymało się 2.</u>
<u xml:id="u-132.11" who="#MarekSuski">Pozostaje jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, żebym kontynuował sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-132.12" who="#MarekSuski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to dziękuję.</u>
<u xml:id="u-132.13" who="#MarekSuski">Komisja upoważniła mnie do przedstawienia sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-132.14" who="#MarekSuski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-132.15" who="#MarekSuski">Bardzo państwu dziękuję za pracę i za cierpliwość, bo się spóźniłem. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-132.16" who="#MarekSuski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>