text_structure.xml
28.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSuski">Witam serdecznie wszystkich państwa na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Jest godz. 20:00. Zaczynamy. Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekSuski">Informuję, że posiedzenie Komisji zostało zwołane przez panią marszałek na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Jednocześnie informuję, że posłowie – członkowie Komisji obecni na sali głosują używając urządzenia do głosowania. Uruchamiamy je za pomocą legitymacji poselskiej. Jest prośba o nielogowanie się wtedy do systemu wideokonferencyjnego, żeby nie głosować na dwie ręce czy na dwa systemy elektroniczne. Informuję, że linki do telekonferencji zostały wysłane wraz z instrukcją użytkowania. Wszyscy państwo to znają, również zaproszeni goście. Informuję, że do zabrania głosu w dyskusji należy wysłać na adres e-mail kes@sejm.gov.pl lub poprzez chat.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, przystępujemy do sprawdzenia kworum. Proszę państwa posłów o naciśnięcie jakiegokolwiek guziczka w celu potwierdzenia obecności. Tym z państwa, którzy są poza salą, wysyłamy guziczki.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, a w tym czasie, ponieważ pora jest późna, przywitam gości. Mamy chyba 2 panów ministrów. Jednego widzę tutaj, a drugiego widzę na ekranie. Witam pana ministra Piotra Naimskiego sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pełnomocnika rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej, pana Jacka Ozdobę sekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Następnie witam panią Liliannę Bogusz dyrektora Departamentu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, panią Małgorzatę Gołyńską-Minkiewicz naczelnika wydziału w Departamencie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ryszarda Haczka eksperta w Departamencie Nadzoru III Ministerstwa Aktywów Państwowych, pana Macieja Kapalskiego głównego specjalistę w Departamencie Nadzoru III Ministerstwa Aktywów Państwowych, panią Joannę Kędzię czy Kędzia – przepraszam, nie wiem, jak się odmienia nazwisko – naczelnika wydziału w Departamencie Prawnym i Rozstrzygania Sporów Urzędu Regulacji Energetyki, pana Krzysztofa Makowskiego starszego specjalistę w Departamencie Innowacji i Polityki Przemysłowej Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, panią Paulinę Mielcarek starszego specjalistę w Biurze Obsługi Pełnomocnika Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, pana Zdzisława Murasa dyrektora Departamentu Prawnego i Rozstrzygania Sporów w Urzędzie Regulacji Energetyki, pana Pawła Pikusa dyrektora Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, pana Adama Piotrowskiego dyrektora Biura Obsługi Pełnomocnika Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej oraz pana Piotra Sprzączaka – chyba tak się odmienia, przepraszam, jeśli się mylę – dyrektora Departamentu Ciepłownictwa w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarekSuski">Czy mamy już wyniki? Mamy 31 osób. Proszę o wyświetlenie wyników. Coś się zacięło. Jest już wynik. W posiedzeniu uczestniczy 31, a nawet 32 osoby – panie i panowie posłowie. Co do głosowania, nie ma znaczenia czy ktoś głosował za, przeciw, czy się wstrzymał. Stwierdzam kworum. Możemy kontynuować obrady już prawomocnie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustaw regulujących przygotowanie i realizację kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, druk nr 1113 oraz rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o efektywności energetycznej oraz niektórych innych ustaw, druk nr 1112, a także rozpatrzenie wniosku o powołanie podkomisji stałych. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MarekSuski">Zatem przystępujemy do realizacji porządku dziennego, czyli do rozpatrzenia uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustaw regulujących przygotowanie i realizację kluczowych inwestycji. Jeżeli pan minister Naimski zechce zabrać głos w sprawie poprawek, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PiotrNaimski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, wróciła do nas wraz z uchwałą Senatu ustawa zmieniająca ustawy regulujące przygotowanie i realizację kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej. To jest ustawa specjalna, tzw. przesyłowa, którą nowelizujemy. Wyjaśniałem to dość szczegółowo. Dyskutowaliśmy o tym w Komisji przed przyjęciem ustawy przez Sejm. Biuro Legislacyjne Senatu przeprowadziło dość wnikliwą analizę tej ustawy i znalazło 15 miejsc, w których zaproponowało poprawki. Te poprawki zostały przyjęte. Wszystkie wynikają bądź z błędów literowych, co muszę powiedzieć, niestety, zdarzyło się w projekcie, bądź faktycznie rzecz biorąc z różnego podejścia szkół legislacyjnych, prawniczych. Są takie 3 poprawki.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PiotrNaimski">Jedna spośród tych poprawek w druku, który mamy przed sobą, w druku sejmowym nr 1113 – poprawka nr 14 – jest poprawką merytoryczną. Wynika z tego, że do ustawy, o której dzisiaj mówimy, wprowadziliśmy ministra właściwego do spraw leśnictwa i łowiectwa, licząc na to, że równolegle procedowana ustawa działowa będzie już obowiązywała. Niestety, musimy się z tego wycofać, żeby jednak była zgodność w porządku legislacyjnym. W zasadzie to jest wszystko, co chciałem powiedzieć. Poprosiliśmy o ocenę poprawek do tej ustawy sejmowe Biuro Legislacyjne. Może pan przewodniczący pozwoliłby wypowiedzieć się przedstawicielowi Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekSuski">Jest jeszcze najważniejsza kwestia. Czy rząd jest za przyjęciem tych poprawek? Czy wszystkich?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PiotrNaimski">Tak jest, bardzo przepraszam. Rząd jest za przyjęciem poprawek nr 1–7, a także poprawek nr 10, 11…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekSuski">Moment. Muszę to sobie zanotować. Czyli poprawki nr 1–7.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PiotrNaimski">Od pierwszej do siódmej i dalej poprawki nr 10, 11, 12, 13 i 14.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekSuski">Czyli od pierwszej do siódmej i od dziesiątej do czternastej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PiotrNaimski">Do trzynastej, bo – o ile się nie mylę – Biuro Legislacyjne będzie prosiło, żebyśmy nad poprawką nr 14 głosowali osobno. Ale poprawki do poprawki nr 14 przyjmujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekSuski">Jesteśmy za. A ósma i dziewiąta? Rozumiem, że rząd jest przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PiotrNaimski">Z poprawkami nr 8, 9 i 15 nie zgadzamy się. To jest po prostu taka wymiana uszczypliwości legislacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekSuski">Poprawki nr 8 i 9 przeciw, a poprawka nr 14 za. Takie jest stanowisko rządu. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PiotrNaimski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Teraz poproszę o stanowisko Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechPaluch">Panie przewodniczący, szanowni państwo, rzeczywiście trudno się nie zgodzić z sugestią, którą wyraził pan minister w odniesieniu do łącznego głosowania poprawki nr 1 z poprawkami nr 2–7 i poprawek nr 10–13, z uwagi na ich charakter doprecyzowujący, jak również legislacyjny, co zostało również wyartykułowane w uzasadnieniu do uchwały. Rzeczywiście prosilibyśmy o rozważenie ich przyjęcia. Co do kwestii poprawek nr 8, 9 i 15, rzeczywiście jest to inna technika, która co prawda nie jest błędna, ale z uwagi na to, że w projekcie rządowym zafunkcjonowała inna technika, a Sejm ją przyjął, nie widzimy zasadności, żeby poprawki nr 8, 9 i 15 w takim kształcie zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WojciechPaluch">Natomiast, co do poprawki nr 14, rzeczywiście stricte merytorycznej, ta poprawka wychodziła naprzeciw równoległym pracom prowadzonym w parlamencie nad kolejną nowelizacją ustawy o działach administracji rządowej. Sugestia, która była zawarta w projekcie rządowym i odnosiła się do nazwy ministra działowego łowiectwa, będzie musiała być uwzględniona w kolejnych pracach nad ustawą o działach administracji. Mamy tego świadomość. Na odpowiednim etapie prac legislacyjnych w parlamencie zwrócimy na to uwagę, aby również i tę ustawę, tzw. przesyłową czy naftową, uzupełnić o tę kwestię.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekSuski">Jasne. Czyli w jednym głosowaniu możemy rozpatrzyć poprawki nr 1–7 i 10–13. W drugim głosowaniu poprawkę nr 14. Czy poprawki nr 8, 9 i 15 też można rozpatrzyć łącznie? Tak. Czyli będą 3 głosowania. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MarekSuski">Teraz otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MarekSuski">Zatem przechodzimy do głosowań. Proponuję, żebyśmy głosowali tak, jak rekomenduje rząd i Biuro Legislacyjne, czyli razem poprawki nr 1–7 i 10–13 w jednym głosowaniu. Czy jest zgoda na takie głosowanie? Jest. W takim razie proszę o wyświetlenie guziczków. Już mamy.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MarekSuski">Głosujemy nad poprawkami do ustawy o zmianie ustaw regulujących przygotowanie i realizację kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej. Rząd rekomenduje przyjęcie poprawek nr 1–7 i 10–13. Jak rozumiem, głosując za głosujemy nie tak, jak w Sejmie, przeciw odrzuceniu, tylko za przyjęciem. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#MarekSuski">Proszę bardzo, kto jest za poparciem tych poprawek? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guzika. Dziękuję. Kto jest przeciw? Również proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guzika „przeciw”. Kto się wstrzymał? Czekamy na spłynięcie wyników. Mamy 32 głosy, czyli tyle, ile było przy sprawdzaniu kworum. Zatem zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#MarekSuski">Głosowało 32 posłów, za 31, 1 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawki zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#MarekSuski">Teraz poprawka nr 14. Można również głosować nad poprawkami nr 8,9 z poprawką nr 15. Dobrze. W takim razie teraz poprawki nr 8, 9 i 15. Tutaj przedstawiciel Biura Legislacyjnego mówił, że w zasadzie jest to obojętne. A przedstawiciel rządu mówi, że jest przeciw tym poprawkom. Przechodzimy do głosowania. Kto jest za poprawkami nr 8, 9 i 15? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guzika „za”. Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Czekamy na spłynięcie wyników. Dziękuję. Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#MarekSuski">Głosowało 32 posłów, za 11, przeciw 19, 2 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że Komisja negatywnie zaopiniowała poprawki Senatu nr 8, 9 i 15.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#MarekSuski">Teraz poprawka nr 14. Głosujemy. Przypominam, że jest to poprawka merytoryczna. Tę poprawkę rząd…</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PiotrNaimski">Popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekSuski">…popiera. Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guziczka. Kto jest przeciw? Proszę o naciśnięcie guziczka i podniesienie ręki. Kto się wstrzymał? Czekamy na wyniki. Ile? To jeszcze chwilę czekamy. 31. Czyli jeszcze chwilkę czekamy na trzydziestą drugą osobę. Dziękuję bardzo. Proszę o ogłoszenie wyników.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarekSuski">Głosowało 32 posłów, za 31 głosów, nikt nie głosował przeciw, 1 osoba się wstrzymała. Stwierdzam, że poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MarekSuski">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu do ustawy o zmianie ustaw regulujących przygotowanie i realizację kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej. Pozostaje jeszcze wybór sprawozdawcy. Proponuję, żeby – jak do tej pory – sprawozdawcą był pan poseł Krzysztof Tchórzewski. Widzę, że pan poseł wyraża zgodę. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MarekSuski">Wybraliśmy pana posła na sprawozdawcę Komisji. Na tym zakończyliśmy pierwszy punkt porządku dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#MarekSuski">Dziękujemy panie ministrze. Życzymy udanej budowy tej strategicznej infrastruktury. Myślę, że ta ustawa pozwoli przyspieszyć prace.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#MarekSuski">W kolejnym punkcie mamy przyjęcie poprawek Senatu. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawek do ustawy o zmianie ustawy o efektywności energetycznej oraz niektórych innych ustaw. Szanowni państwo, tutaj jest pan minister Jacek Ozdoba. Jeszcze raz witam pana ministra. Bardzo proszę o…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JacekOzdoba">Dziękuję. Panie ministrze, panie przewodniczący, szanowni państwo, popieramy poprawki nr 3,7 i 6. Pozostałe zaproponowane poprawki spowodowałyby niestabilność systemu białych certyfikatów. Jak podsumowaliśmy to w dyskusji na sali plenarnej, w Komisji pana przewodniczącego oraz w Senacie, jest teraz idealny moment do tego, żeby podsumować ten okres i w zespole specjalnym powołanym przy ministrze klimatu przeanalizować funkcjonowanie po okresie pełnych rozliczeń. Co do poprawek, które popieramy, jedna to poprawka legislacyjna, a 2 powodują mniejsze obciążenia. Jedna zmiana powoduje, że poszliśmy o krok dalej niż wymagała dyrektywa. Uważamy, że to nie jest konieczne i mogłoby być troszeczkę niekomfortowe. Dlatego postanowiliśmy zaakceptować czy pozytywnie ocenić poprawkę zgłoszoną w Senacie. To tyle. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekSuski">Rozumiem, że stanowisko rządu jest pozytywne wobec poprawek nr 3, 6 i 7. Pozostałe poprawki są opiniowane negatywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JacekOzdoba">Tak jest, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekSuski">Dobrze. Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WojciechPaluch">Panie przewodniczący, wśród tych 8 poprawek tylko poprawka nr 3 ma charakter techniczno-legislacyjny. W odniesieniu do poprawki nr 1, jeśli państwo pozwolą, poprawkę nr 1 z uwagi na jej charakter ściśle merytoryczny należy głosować łącznie z poprawkami nr 4 i 5. To będzie pierwszy blok głosowań. A drugi, jak zauważył pan minister, to poprawki nr 6 i 7, które należy głosować łącznie. Pozostałe poprawki będą głosowane oddzielnie. Poprawka nr 3 będzie oddzielnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekSuski">Czyli mamy tak. Poprawki nr 1, 4 i 5 razem. Później poprawka nr 3 osobno. Poprawki nr 6 i 7 razem. Czyli mamy 3 głosowania. Dobrze. A poprawki nr 2, 3 i 8 razem? Każda osobno, tak? Poprawki nr 2 i 8 osobno.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MarekSuski">W takim razie otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BeataMaciejewska">Dziękuję bardzo. Mam pytanie do pana Ozdoby, bo na ostatnim posiedzeniu Komisji zwracałam uwagę właśnie na to, co dzisiaj pojawiło się w poprawkach nr 6 i 7, o tej częstotliwości. Państwo wtedy wyjaśniali, że nie ma takiej możliwości. Czy mógłby pan przybliżyć, z czego wynika zmiana państwa stanowiska?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JacekOzdoba">Tak. Dziękuję. Pani poseł, nie do końca tak jest. Pani proponowała wtedy wykreślenie. Gdyby nie ten przepis w dyrektywie i niezgodność z prawem unijnym, być może byłaby pozytywna rekomendacja. W tym przypadku – z tego, co pamiętam – zastępujemy słowo „i” słowem „lub”. W przepisie było słowo „i”, co powodowało comiesięczne rozliczenie. Dajemy słowo „lub”, bo tak jest w dyrektywie, czyli bardziej dostosowujemy ten przepis. Wyszliśmy ponad to, co jest pewnie jakąś nadmierną interpretacją. Dlatego chcemy dostosować się 1:1 do tego, co jest w dyrektywie. Pani propozycja była wtedy rzeczywiście korzystna z punktu widzenia funkcjonowania. Właściwie zmniejszała obciążenia, ale nie spełniała w pełni warunków implementacji unijnych dyrektyw. Dlatego nie jest to tożsame z tym, co pani proponowała. Podobna dyskusja odbyła się również w Senacie. Była zgłoszona analogiczna poprawka, jak poprawka pani poseł. Również tam Biuro Legislacyjne i Ministerstwo Klimatu oceniły, że – niestety – byłoby to niezgodne z przepisami unijnymi. Dlatego to jest bardziej doprecyzowanie tego, co już jest i de facto zamiana jednego słowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BeataMaciejewska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Czy mamy jeszcze jakieś zgłoszenia? Z Internetu? Nie.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MarekSuski">Zatem przechodzimy do głosowań. Proszę bardzo, głosujemy teraz łącznie nad poprawkami nr 1, 4 i 5. Tu stanowisko rządu jest negatywne. Tak, panie ministrze? Jeszcze raz zapytam, żeby nie było pomyłek. Tak, panie ministrze? Opinia jest negatywna do poprawek nr 1, 4 i 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JacekOzdoba">Tak, tak. Przepraszam, bo nie słyszałem. Negatywnie oceniamy poprawkę nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarekSuski">W takim razie głosujemy. Kto jest za poparciem czy za pozytywną opinią o poprawkach nr 1, 4 i 5? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku „za”. Kto jest przeciw? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku „przeciw”. Kto się wstrzymał? Też proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guziczka. Czekamy na wyniki. Oddano 32 głosy. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MarekSuski">W głosowaniu wzięło udział 32 posłów, za głosowało 12 posłów, 19 przeciw, 1 osoba się wstrzymała. Stwierdzam, że poprawki zostały negatywnie zaopiniowane przez Wysoką Komisję.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MarekSuski">Przechodzimy do poprawki nr 2. Tu też stanowisko rządu jest negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JacekOzdoba">Tak jest. Negatywnie oceniamy tę poprawkę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarekSuski">Głosujemy. Kto jest za poprawką nr 2? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guziczka „za”. Kto jest przeciw? Proszę o podniesienie ręki i podniesienie guziczka „przeciw”. Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? Też proszę o naciśnięcie guziczka i podniesienie ręki, oczywiście, jeżeli jest taka osoba na sali. Czekamy na wyniki. Chyba już są wyniki. 31? Widzę, że jest zdecydowana przewaga. To nie są wszystkie wyniki. Myślałem, że to wszystkie. Czyli nie można się sugerować. Dobrze. Są już 32 głosy? 31. Nie ma. 31. To trudno. Zamykam głosowanie. Proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MarekSuski">Głosowało 31 osób, za 11, 17 przeciw, 3 głosy wstrzymujące się. Poprawka została również zaopiniowana negatywnie przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 3. Stanowisko rządu też jest negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JacekOzdoba">Nie, nie, panie przewodniczący. Tu jest pozytywna rekomendacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MarekSuski">Do poprawki nr 3?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JacekOzdoba">Tak. Stanowisko rządu do poprawki nr 3 jest takie, że zmiana ma charakter legislacyjny i popieramy ją.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MarekSuski">Aha, legislacyjna. To dobrze, że przy każdej pytam. Wydawało mi się, że tylko poprawki nr 6 i 7 były ocenione pozytywnie. Jeżeli poprawka nr 3 jest też za…</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JacekOzdoba">Poprawki nr 6 i 7 są łącznie i dlatego. Ale trzecia jest też za.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MarekSuski">Myślę, że stanowisko za jest nie dlatego, że są łącznie, tylko dlatego, że jest to dobra poprawka. Dobrze. Przechodzimy do głosowania. Stanowisko rządu do poprawki nr 3 jest pozytywne. Proszę o głosowanie. Kto jest za? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Też proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guziczka „przeciw”. Kto się wstrzymał? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guziczka „wstrzymuję się”. Mamy 31, czyli tyle, co poprzednio. Proszę o ogłoszenie wyników. Zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#MarekSuski">Za 30 głosów, przeciw nikt nie głosował, wstrzymała się 1 osoba. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę Senatu nr 3.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#MarekSuski">Po poprawce nr 3 w kolejności poprawki nr 4 i 5 już przyjęliśmy. Poprawki nr 6 i 7 rozpatrzymy łącznie. Tu stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#MarekSuski">Zatem przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guziczka. Dziękuję. Kto jest przeciw? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guziczka „przeciw”. Kto się wstrzymał? I analogicznie, proszę o naciśnięcie guziczka „wstrzymuję się”. Czekamy na spłynięcie wyników. Ile? To jeszcze chwilkę poczekamy. Ile? 29. Proszę o wyświetlenie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#MarekSuski">Głosowało 29 osób, za 29. Z tego logicznie wynika, że nie było głosów przeciwnych ani wstrzymujących się. Czyli poprawki nr 6 i 7 zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#MarekSuski">I poprawka nr 8. Jeszcze się upewnię, że rząd jest przeciwny tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JacekOzdoba">Dokładnie tak, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MarekSuski">Głosujemy nad poprawką nr 8. Kto jest za? Proszę o naciśnięcie guziczka i podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięci guziczka. Kto się wstrzymał? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guziczka „wstrzymuję się”. Czekamy na wyniki. Płyną, płyną, 29. To jeszcze chwilkę poczekamy, bo płyną z daleka. Chyba nawet z Podkarpacia. Nie przybywa? To trudno. Zamykamy głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#MarekSuski">Mamy 29 głosów, za było 11, przeciw 17, 1 głos wstrzymujący się. Stwierdzam, że Komisja negatywnie zaopiniowała poprawkę nr 8.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#MarekSuski">Tym samym zakończyliśmy opiniowanie poprawek Senatu do ustawy o zmianie ustawy o efektywności energetycznej oraz niektórych innych ustaw. W tym punkcie pozostaje nam jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. Dotychczas był to pan poseł Krzysztof Tchórzewski. Czy pan poseł zgadza się kontynuować swoją misję? Dziękuję bardzo. Czy są inne zgłoszenia? Nie widzę. Czy są uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#MarekSuski">Zatem stwierdzam, że Komisja wyznaczyła pana posła na sprawozdawcę Komisji.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#MarekSuski">Dziękujemy panu ministrowi za pracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JacekOzdoba">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MarekSuski">Jeśli pan minister chce, może pan nas opuścić. A jeżeli nie, to prosimy o pozostanie. Tak że dziękujemy bardzo. Dobranoc. Do zobaczenia na głosowaniach.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, kolejnym punktem po rozpatrzeniu poprawek do ustaw jest rozpatrzenie wniosku o powołanie podkomisji stałych. Zgodnie z art. 165 ust. 1 regulaminu Sejmu powołanie podkomisji wymaga zgody prezydium Sejmu, ale żeby taką zgodę uzyskać, trzeba o nią wystąpić. A żeby wystąpić, trzeba też sprecyzować, jakie podkomisje chcielibyśmy powołać. Jest propozycja powołania w naszej Komisji 6 podkomisji. Powiedzmy, że propozycja nazw podkomisji jest taka – oczywiście, do dyskusji – podkomisja do spraw nadzoru nad zarządzaniem mieniem państwowym, druga do spraw restrukturyzacji górnictwa, trzecia do spraw restrukturyzacji energetyki, czwarta do spraw elektromobilności, piąta do spraw ropy naftowej i gazu ziemnego, czyli paliwa płynne i szósta do spraw odnawialnych źródeł energii, nadzoru nad inwestycjami i energetyką jądrową.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#MarekSuski">Teraz zapytam, czy są uwagi do tej propozycji. Wiem, że rozmawialiśmy z innymi klubami i raczej była akceptacja. Skoro nie ma zgłoszeń, przystępujemy do głosowania. Przypominam, że wystąpienie do prezydium Sejmu jest podstawą uzyskania zgody na powołanie później tych podkomisji. Jeżeli będzie zgoda, to usiądziemy i uzgodnimy składy tych podkomisji, ich liczebność i bardziej szczegółowy zakres ich działania. W przygotowanym materiale to jest. Nie wiem, czy państwo otrzymali ten materiał, czy nie. Jeżeli to przegłosujemy, zakres działań poszczególnych podkomisji państwu wyślemy. Prześlemy to też do pani marszałek.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#MarekSuski">W takim razie głosujemy. Kto z pań i panów posłów za wystąpieniem do prezydium Sejmu o wyrażenie zgody na powołanie tych ww. podkomisji? Bardzo proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guziczka „za”. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Też proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guziczka „przeciw”. Kto się wstrzymał? Też proszę o naciśnięcie guziczka „wstrzymuję się”. Czekamy na wyniki głosowania. Ile? 31. Myślę, że to wszyscy, którzy doczekali do końca posiedzenia. Zatem zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników na tablicy.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#MarekSuski">Głosowało 31 posłów i 31 za. Cóż za jednomyślność.</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#MarekSuski">Bardzo państwu dziękuję za udział w posiedzeniu. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Oczywiście, wystąpimy do prezydium Sejmu o zgodę na powołanie podkomisji. Jeśli taką zgodę uzyskamy, powołamy podkomisje. Dziękuję państwu bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>