text_structure.xml
10.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSuski">Dobry wieczór państwu. Otwieram posiedzenie Komisji obradujących wspólnie – Infrastruktury oraz do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych. Uprzejmie informuję, że posiedzenie zostało zwołane przez panią marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekSuski">Zatem przystępujemy do sprawdzenia kworum. Proszę państwa o naciśnięcie jakiegokolwiek guzika. Pulpit został już wygenerowany, a jeśli nie to proszę o jego wygenerowanie. Proszę nacisnąć przycisk w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu. Teraz będziemy głosowali.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekSuski">Czekając na wynik głosowania chciałbym powitać wszystkich posłów. Witam pana Ireneusza Zyskę, sekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu, pana Dominika Bąka – zastępcę prezesa zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pana Pawła Mirowskiego – zastępcę prezesa zarządu NFOŚiGW, panią Dorotę Cabańską pełniącą obowiązki głównego inspektora nadzoru budowlanego, panią Annę Chylińską – radcę ministra w Ministerstwie Klimatu, pana Mateusza Deskę – zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego NFOŚiGW, pana Wiktora Grudnia – radcę prawnego Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, pana Przemysława Hofmana – zastępcę dyrektora Departamentu Gospodarki Niskoemisyjnej Ministerstwa Rozwoju, pana Dariusza Hołuba – kierownika wydziału legislacji NFOŚiGW, pana Marcina Jaczewskiego – głównego inspektora w Departamencie Gospodarki Niskoemisyjnej Ministerstwa Rozwoju, panią Emilię Konopkę-Górną – naczelnik wydziału w Departamencie Ochrony Powietrza i Polityki Miejskiej Ministerstwa Klimatu, pana Macieja Machała – naczelnika wydziału w Departamencie Prawnym Ministerstwa Klimatu, panią Katarzynę Sitkowską – zastępcę dyrektora Departamentu Efektywności Energetycznej NFOŚiGW, panią Agnieszkę Sosnowską – dyrektora Departamentu Ochrony Powietrza i Polityki Miejskiej Ministerstwa Klimatu, pana Andrzeja Ulida – zastępcę dyrektora Departamentu Księgowości i Rozliczeń NFOŚiGW oraz wszystkich z państwa. Witam sekretariat oraz legislatorów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, czy mamy wynik kworum? Jest 47 osób. Stwierdzam, że mamy kworum. Informuję, że zgłoszenia do zabrania głosu w dyskusji przez posłów należy wysyłać pod adres e-mail kesk@sejm.gov.pl. Z uwagi na ograniczenia systemowe jest uprzejma prośba, aby użytkownicy wdzwaniali się do systemu wideokonferencyjnego jedynie wtedy, gdy zabierają głos, a posiedzenie Komisji śledzili na stronie sejmowej lub w aplikacji do głosowań.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw – druki nr 574 i 593. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. W czasie drugiego czytania zgłoszono 16 poprawek. Sejm skierował ustawę wraz z poprawkami ponownie do Komisji obradujących wspólnie celem przygotowania dodatkowego sprawozdania. Przystępujemy do procedowania. Bardzo proszę wnioskodawców o uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#GabrielaLenartowicz">Szanowni państwo, to de facto jedna poprawka i prosiłabym o łączne przegłosowanie tych zmian. Dotyczą one wyłączenia do odrębnego procedowania, w postaci odrębnego projektu ustawy, propozycji stworzenia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Szeroko uzasadniłam te kwestie i wątpliwości na poprzednim posiedzeniu Komisji i na posiedzeniu plenarnym. Myślę, że nie trzeba tego dodatkowo robić. Jesteśmy za tym i taka ewidencja jest potrzebna, ale uważamy że propozycja zamieszczona w tej ustawie zawiera liczne wątpliwości i jest ułomna. Dobrze byłoby, aby była procedowana odrębnie, jako projekt ustawy. Jesteśmy zainteresowani wspólnym pilnym stworzeniem takiego projektu, który scalałby już istniejące ewidencje, był bardziej użyteczny i realizowałby cele związane zarówno z efektywnością energetyczną, jak i z ograniczeniem emisji, niż proponowane rozwiązanie. To de facto jedna poprawka i wszystkie przepisy z niej wynikają. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Poprawki stanowią nierozerwalną całość i w moim przekonaniu ten wniosek jest jak najbardziej uzasadniony. Teraz poproszę o przedstawienie stanowiska rządu. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#IreneuszZyska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowna pani poseł, nie akceptujemy tej poprawki. Wnosimy, aby Wysokie Komisje odrzuciły tę poprawkę. Przedstawię krótkie uzasadnienie. Szanowni państwo, osłabilibyśmy nasze projektowane narzędzia związane z większym oddziaływaniem Programu Czyste Powietrze. To niesłychanie istotne, aby ustalić to w skali całego kraju, całej gminy, zbudować spójną, jednolitą bazę informującą o emisyjności wszystkich budynków. Te informacje pozwolą prowadzić rządowi i Ministerstwu Klimatu spójną politykę, a ponadto także agendy rządowe zapewniające bezpieczeństwo będą mogły z tego skorzystać.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#IreneuszZyska">Pani poseł na poprzednim posiedzeniu Komisji zapytała po co minister spraw wewnętrznych miałby interesować się tymi sprawami. Proszę państwa, minister spraw wewnętrznych nadzoruje m.in. Państwową Straż Pożarną. To niesłychanie istotne nie tylko z punktu widzenia efektywności programu czyste powietrze, ale też bezpieczeństwa przeciwpożarowego, zapewnienia jak największego oddziaływania tego programu. W naszej ocenie dziś są duże środki, po które społeczeństwo nie sięga. Chcielibyśmy stworzyć pewnego rodzaju inwentaryzację wszystkich źródeł ogrzewania i efektywności energetycznej budynków. Myślę, że wydzielenie do osobnej legislacji tej regulacji niczego nie zmieni. Te same problemy i wątpliwości jako parlamentarzyści opozycyjni będą państwo zgłaszali, a my potrzebujemy tego rozwiązania tu i teraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekSuski">Panie ministrze, rozumiem że rząd nie popiera tej poprawki. Dziękuję bardzo. Panie ministrze, mamy opóźnienia, a przed nami jeszcze głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IreneuszZyska">Powiem jeszcze jednym zdaniem, że jest to również uzgodnione w ramach prac Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Zaakceptowały to również jednostki samorządu terytorialnego, bez względu na to jakiej proweniencji są wójtowie, burmistrzowie, czy prezydenci. Oni czekają na to rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo. Jestem przekonany, że można zaproponować wspólne głosowanie tych poprawek, ale jeszcze zapytam pana mecenasa z Biura Legislacyjnego, czy możemy je połączyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MariuszPrzerwa">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekSuski">Czy jest ktoś przeciw rozpatrzeniu tego zestawu poprawek w jednym głosowaniu? Nie słyszę sprzeciwu. Przegłosujemy je łącznie. Bardzo proszę o wygenerowanie guziczków do głosowania i przystąpimy do rozpatrzenia tych poprawek łącznie. Przyciski już się pojawiły. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem całego zestawu poprawek od nr 1 do 16? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guziczka za. Kto jest przeciw? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie guziczka przeciw. Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? Proszę o podniesienie ręki. Nie widzę. Czekamy na wynik głosowania. Jeden głos przeciw będzie z głosowania ręcznego.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarekSuski">Pięćdziesiąt głosów, a po przeliczeniu kworum mieliśmy 47, czyli jest więcej głosów niż osób, które oddały głos podczas sprawdzania kworum. Poczekamy jeszcze sekundkę. Był jeszcze jeden pan poseł przeciw, bez możliwości głosowania. Jak pan głosował? Za poprawkami? Czyli doliczymy jeden głos za i jeden głos przeciw do wyniku, który otrzymamy. Wolna wola, każdy poseł głosuje zgodnie z sumieniem, albo interesem publicznym. Proszę o wyświetlenie wyników. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MarekSuski">Głosowały 52 osoby, za było 23, przeciw 27 i dwie osoby się wstrzymały. Zestawienie poprawek nie uzyskało poparcia Komisji. Pozostaje nam teraz wybór posła sprawozdawcy. Czy pan poseł Jerzy Polaczek będzie chciał kontynuować pełnienie tej funkcji?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyPolaczek">Bardzo chętnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekSuski">Czy są inne kandydatury? Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje wybrały pana posła Polaczka na sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarekSuski">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem przebiegu jest do wglądu w sekretariatach Komisji w Kancelarii Sejmu. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Dziękuję państwu za sprawną pracę. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>