text_structure.xml 6.37 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Witam członków Komisji i gości. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2022 r. (druk nr 3434) w zakresie działania Komisji. Czy są uwagi do porządku dziennego? Uwag nie ma. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Przechodzimy do realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Proszę o zabranie głosu pana Piotra Prokopczyka, dyrektora Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PiotrProkopczyk">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, tak jak corocznie przedstawiamy sprawozdanie z działalności departamentu, które jest zgodne ze sprawozdaniem przygotowanym przez NIK, przedstawionym Sejmowi.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PiotrProkopczyk">W 2022 r. w obszarze – Oświata i wychowanie NIK realizowała osiem kontroli, z tego pięć przeprowadził Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego, zgodnie z kierunkami działań kontrolnych z lat poprzednich, oraz trzy inne jednostki organizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PiotrProkopczyk">W sprawozdaniu, które państwo otrzymaliście z departamentu, wskazujemy na wybrane ustalenia kontroli. Szczególnie warte odnotowania są wyniki dotyczące dopuszczania podręczników do użytku szkolnego. Wskazaliśmy, że w latach 2020–2022 dopuszczanie przez ministra edukacji podręczników odbywało się zgodnie z przepisami, jednakże sposób organizacji tego procesu nie zapewniał przejrzystości wyboru rzeczoznawców do zaopiniowania podręczników i stwarzał ryzyko wystąpienia konfliktu interesów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PiotrProkopczyk">Kolejną kontrolą, na którą też warto zwrócić uwagę, jest kontrola Delegatury NIK w Poznaniu. Delegatura NIK objęła badaniem edukację głuchych i niedosłyszących dzieci i młodzieży. W ramach ustaleń kontrolerzy NIK stwierdzili, że system kształcenia nie był dostosowany do zróżnicowanych potrzeb uczniów z niesprawnością słuchu. Proces rekrutacji uczniów z niesprawnością słuchu odbywał się na zasadzie powszechnej dostępności. System kształcenia nie był jednak odpowiedni dla potrzeb uczniów, dla których pierwszym podstawowym językiem jest język migowy. Był natomiast odpowiedni dla potrzeb niesłyszących i słabo słyszących uczniów komunikujących się w języku polskim.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PiotrProkopczyk">Pozostałe kontrole, które w 2022 r. przeprowadzał Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego, to było oczywiście wykonanie budżetu państwa w 2021 r. w części 30 – Oświata i wychowanie. Dodatkowo były realizowane kontrole doraźne, egzaminy poświadczające znajomość języka polskiego, funkcjonowanie szkoły branżowej I i II stopnia, a także kształcenie dzieci cudzoziemców w wybranych szkołach na terenie miasta stołecznego Warszawy. Ta kontrola była jednocześnie kontrolą rozpoznawczą do kontroli planowej, która jest realizowana właśnie w tym roku, i dotyczy kształcenia dzieci cudzoziemców w polskich szkołach.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PiotrProkopczyk">Inne kontrole jednostek organizacyjnych NIK, które realizowały kontrole w roku poprzednim, to – oprócz już wymienionej kontroli edukacji głuchych i niedosłyszących dzieci i młodzieży – były kontrole doraźne poświęcone przyznawaniu i rozliczaniu dotacji oświatowych dla podmiotów prowadzących niepubliczne placówki oświatowe w województwie mazowieckim, jak również funkcjonowaniu szkolnych systemów oceniania osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów w województwie świętokrzyskim. Tutaj też trzeba wskazać, że jest to kontrola doraźna Delegatury NIK w Kielcach, która jest rozpoznawcza w stosunku do kontroli planowej, która będzie w tym roku realizowana.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PiotrProkopczyk">Oprócz tego w 2023 r. zostały już przeprowadzone kontrole wykonania budżetu państwa w części 30 – Oświata i wychowanie, a jest też planowana kontrola Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego – Szkolnictwo zawodowe.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PiotrProkopczyk">Jeżeli chodzi o obszar nauka…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przepraszam, ale jak będą pytania, to będzie pan mógł… tak proponuję… Wszystko to mamy w materiałach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PiotrProkopczyk">Pani przewodnicząca, ja się zawsze z panią zgadzam. Innym obszarem była nauka i szkolnictwo wyższe, natomiast wszystkie informacje macie państwo w sprawozdaniu. Jeżeli będą jakiekolwiek pytania, chętnie udzielimy wyjaśnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dokładnie, oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Otwieram zatem dyskusję. Czy są pytania w tej sprawie? Ze strony posłów nie ma, ze strony naszych gości nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Zamykam dyskusję i proponuję pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z działalności NIK za rok 2022 w zakresie działania Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Wobec mojej propozycji nie ma sprzeciwu, zatem myślę, że możemy przyjąć tę propozycję i stwierdzam, że Komisja powyższy wniosek przyjęła.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Widzimy się za chwilę na kolejnym posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>