text_structure.xml
21.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#UrzadPatentowyRzeczypospolitejPolskiej">a) dochody i wydatki,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#UrzadPatentowyRzeczypospolitejPolskiej">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#UrzadPatentowyRzeczypospolitejPolskiej">c) wydatki budżetu środków europejskich na finansowanie projektów UP RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#GlownyUrzadMiar">a) dochody i wydatki,</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#GlownyUrzadMiar">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#GlownyUrzadMiar">c) wydatki budżetu środków europejskich na finansowanie projektów GUM.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#GlownyUrzadMiar">W posiedzeniu udział wzięli: Rafał Kępka wiceprezes Głównego Urzędu Miar wraz ze współpracownikami, Edyta Demby-Siwek prezes Urzędu Patentowego wraz ze współpracownikami, Maciej Maciejewski p.o. dyrektor Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami, Renata Siedlec naczelnik Departamentu Instytucji Płatniczej w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#GlownyUrzadMiar">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Marta Artymińska, Katarzyna Gadecka, Anna Goral, Agnieszka Kalinowska-Wójcik i Ziemowit Uździcki – z sekretariatów Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dzień dobry. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Gospodarki i Rozwoju. Witam państwa posłów. Witam gości: panią Edytę Demby-Siwek – prezesa Urzędu Patentowego, pana Rafała Kępkę – wiceprezesa Głównego Urzędu Miar, przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli oraz wszystkich szanownych gości.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Informuję, że dzisiejsze posiedzenie zostało zwołane przez marszałek Sejmu na podstawie art.198j ust. 2 regulaminu Sejmu. Będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Sprawdzimy sobie łączność i kworum, więc proszę przygotować się do głosowania i wcisnąć dowolny przycisk. Czekamy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">W międzyczasie przypomnę państwu posłom łączącym się zdalnie i gościom, że przed posiedzeniem otrzymaliście państwo instrukcję zgłoszenia się do dyskusji, zabrania głosu w trakcie posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Jak tam? Mamy kworum?</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Mamy. Jeszcze zostawimy na wszelki wypadek dla spóźnialskich możliwość zagłosowania, ale mogę stwierdzić kworum.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. (druk 3305) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk 3371) w zakresie: części budżetowej 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego i zatem do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę o zabranie głosu panią Edytę Dęby-Siwek, prezesa Urzędu Patentowego. Lepiej bardzo zwięźle, bo mamy materiały, żeby było więcej czasu na dyskusję. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EdytaDembySiwek">Dziękuję pani przewodnicząca. Dzień dobry. Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni panie i panowie posłowie, jako prezes Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej zwracam się z uprzejmą prośbą o pozytywne rozpatrzenie i zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. w części 61 Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej, a także w części budżetowej 83 rezerwy celowej w zakresie pozycji 20 oraz pozycji 21.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#EdytaDembySiwek">Podstawowym zadaniem Urzędu Patentowego oczywiście jest rozpatrywanie zadań i spraw z zakresu własności przemysłowej, jest orzekanie w sprawach udzielenia ochrony na wynalazki, wzory użytkowe, wzory przemysłowe, znaki towarowe i wzory przemysłowe, a także rozstrzyganie sporów w postępowaniu spornym, prowadzenie rejestrów w tym obszarze oraz udziałów w pracach organów międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#EdytaDembySiwek">Do Urzędu Patentowego w zeszłym roku wpłynęło 28 457 zgłoszeń różnych przedmiotów własności przemysłowej. Żeby pokazać skalę naszej działalności – na koniec zeszłego roku, w mocy, czyli chronionych, było na terytorium Polski 374 tys. praw. W ustawie budżetowej na 2022 r. w części 61 zaplanowane zostały dochody w łącznej kwocie 80 052 tys. zł. Następnie wykonanie wynosiło 81 759 tys., to jest o 1707 tys. więcej niż założyliśmy. Na powyższą kwotę składały się dochody przede wszystkim z tytuły różnych opłat, czyli opłat za zgłoszenia i ochronę praw własności przemysłowej w kwocie 77 492 tys. zł. Tak zaplanowano. Udało nam się wykonać, zrealizować ten plan wyżej niż zakładaliśmy – w kwocie 78 824 tys. zł. Na dochody składały się również rozliczenia i zwroty z lat ubiegłych, dochody, wpływy z najmu i dzierżawy majątku Skarbu Państwa. Także z tytułu opłat i kosztów sądowych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#EdytaDembySiwek">Struktura wydatków w zeszłym roku kształtowała się następująco. Wydatki ogółem, tak jak powiedziałam, wynosiły 76 849 tys. zł. Na świadczenia na rzecz osób fizycznych przeznaczono 87 tys., na wydatki bieżące – 74 803 tys. oraz na wydatki majątkowe – 1959 tys. zł. Największy udział w wydatkach budżetu państwa stanowiły wydatki na wynagrodzenia i pochodne. Pozostałe wydatki bieżące wynosiły ok. 17% wydatków wszystkich ogółem.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#EdytaDembySiwek">Chciałam w tym miejscu zaznaczyć, że urząd zrealizował i zakończył realizację w zeszłym roku wieloletniego projektu „Własność intelektualna w Twojej firmie” w ramach programu operacyjnego „Inteligentny Rozwój”. Projekt ten był w 100% finansowany z budżetu środków europejskich, ale już zakończyliśmy jego realizację.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#EdytaDembySiwek">W części 83 rezerwy celowe zostały przyznane urzędowi środki finansowe na sfinansowanie dodatku do służby cywilnej dla mianowanego urzędnika służby cywilnej oraz sfinansowanie wypłaty nagrody jubileuszowej.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#EdytaDembySiwek">Budżet Urzędu Patentowego w układzie zadaniowym kształtował się następująco. W ramach zadania „Wsparcie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki” realizowaliśmy podzadanie – wykonywanie czynności z zakresu ochrony własności intelektualnej, na które wydatkowano łącznie kwotę 77 132 tys. złotych, w tym z budżetu państwa kwotę 76 849 tys. zł, natomiast z budżetu środków europejskich – 283 tys. złotych. W ramach tego pod zadania przede wszystkim realizowaliśmy dwa zadania. Udzielanie i utrzymywanie praw wyłącznych. Na to zadanie przeznaczyliśmy kwotę 58 929 tys. zł. Kolejne zadanie to upowszechnianie i promowanie ochrony własności przemysłowej. Na to zadanie przeznaczyliśmy 18 203 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#EdytaDembySiwek">Tak mniej więcej kształtował się w telegraficznym skrócie nasz budżet w układzie zadaniowym i wydatki oraz dochody naszego urzędu. Udało nam się po raz kolejny uzyskać, wygenerować nadwyżkę dochodów nad wydatkami. W tym roku to była kwota też dosyć znaczna. Powyżej ok. 5000 tys. zł. Oczywiście jak co roku, staramy się, żeby te dochody generowane przez urząd były jak najwyższe i mamy nadzieję, że w tym roku to również się uda. Zwracam się tutaj do Wysokiej Komisji z uprzejmą prośbą o rozpatrzenie i pozytywne zaopiniowanie naszego sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, głos zabierze pan dyrektor Maciej Maciejewski, Najwyższa Izba Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MaciejMaciejewski">Dziękuję pani przewodnicząca. Szanowni państwo, chciałbym tylko poinformować, że w tym roku Najwyższa Izba Kontroli nie przeprowadziła kontroli części budżetowej 61 Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z przyjętą pragmatyką już od 3 lat w tej chwili, o czym oczywiście Prezes Najwyższej Izby Kontroli informował m.in Przewodniczącego Komisji Finansów Publicznych. Także kontrola budżetowa tych mniejszych części pod względem realizowanych wydatków, właśnie analogicznie jak w tych poprzednich latach, nie będzie prowadzona co roku, tylko cyklicznie ze względu na lepszą alokację zasobów Najwyższej Izby Kontroli. Oczywiście przy założeniu, że w danej części jednostka otrzymała ocenę pozytywną w poprzednich latach, a także w zależności od tego jakie będą wyniki analizy ryzyka w działalności tej jednostki w danym roku, więc tak jak na wstępie powiedziałem, nie przedkładamy tutaj żadnej opinii w tej chwili.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, pani poseł Anna Cicholska z pół godziny z informatykami próbowała zawalczyć o to, żeby się połączyć. Ona nas widzi, ale my jej nie możemy zdalnie wysłuchać, więc przekazuję od niej informację z wnioskiem o pozytywne zaopiniowanie tej części budżetowej. W tym momencie ja taką opinię głosuję.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Wobec tego, czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie ma pytań.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czy jest sprzeciw wobec wniosku zaproponowanego przez panią Anię Cicholską o pozytywne zaopiniowanie tej części budżetowej? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Stwierdzam wobec tego, że Komisje przyjęły wniosek o pozytywne zaopiniowanie tej części budżetowej.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do Głównego Urzędu Miar, część budżetowa 64. Bardzo proszę, pan Rafał Kępka, wiceprezes Głównego Urzędu Miar. Też tak samo zwięźle proszę, jeśli mogłabym, bo mamy materiały.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RafałKępka">Szanowna pani przewodnicząca, szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Główny Urząd Miar, część 64 budżetu państwa obejmuje dochody i wydatki budżetowe osiągane i realizowane w związku z wykonywaniem na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zadań z obszaru meteorologii, probiernictwa i kas rejestrujących, a także tachografów czasu urzędowego i towarów paczkowanych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RafałKępka">Administracja miar i administracja probiercza w Polsce podlegająca prezesowi GUM obejmuje centralę, Główny Urząd Miar, 12 Okręgowych Urzędów Miar, w tym 10 Okręgowych Urzędów Miar i 2 Okręgowe Urzędy Probiercze, oraz 58 wydziałów zamiejscowych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#RafałKępka">Główny Urząd Miar uzyskuje dochody wyłącznie z działu 750 – administracja publiczna. Dochody w 2022 r. uzyskano na poziomie 76 959 tys., co stanowi 119,6 % założonego planu. Główny Urząd Miar w 2022 r. planował realizować wydatki budżetu państwa w dwóch działach klasyfikacji budżetowej, tj. w dziale 750 – administracja publiczna i w dziale 752 – obrona narodowa. Wykonanie wydatków budżetu państwa dotyczyło wyłącznie działu 750 i wynosiło 180 749 tys. zł, co stanowi 99,7% planu po zmianach. W porównaniu do 2021 r. wykonanie wydatków budżetu państwa było niższe o 4, 1%. Wykonanie wydatków budżetu środków europejskich zrealizowano w wysokości 28 911 tys., co stanowi 83% planu po zmianach. Wydatki bieżące w 2022 r., w części 64 zrealizowano na poziomie 170 549 tys. zł, co stanowi 99,7 % planu po zmianach. W ramach wydatków budżetu państwa największą pozycję w wydatkach GUM stanowiły wydatki na wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi i wynosiły 138 225 tys. zł, tj. prawie 76,5 % całości wydatków. Pozostałe wydatki bieżące przeznaczono w większości na zakup materiałów i usług, w szczególności zakup materiałów i wyposażenia energii usług remontowo-konserwatorskich oraz zakup usług pozostałych.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#RafałKępka">Wydatki majątkowe w 2022 r., w części 64 zrealizowano na poziomie 10 200 tys. zł, co stanowi prawie 99% planu po zmianach. Wydatki budżetów państwa na finansowanie projektów realizowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach europejskiego programu na rzecz innowacji i badań w metrologii „Empir” oraz europejskiego partnerstwa w dziedzinie metrologii w 2022 r. Programy te dotyczyły 20 projektów finansowanych przy udziale środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#RafałKępka">GUM zrealizował wydatki z projektów „Empir” i „EPM” w kwocie 793 tys. zł, to jest na poziomie 100%. Środki te były przeznaczone wyłącznie na wydatki bieżące, w tym głównie na wynagrodzenia dla pracowników biorących udział w projektach i zakupie elementów niezbędnych do wykonywania tych projektów i prac, a także na podróże służbowe związane z tymi projektami. Wydatki budżetu państwa na współfinansowanie oraz wydatki środków europejskich na finansowanie 3 projektów w ramach POPC, tj. System wsparcia informatycznego usług terenowej administracji Miar „Świteź”. Zgodnie z planem po zmianach wydatki GUM dla projektu „Świteź” wyniosły łącznie 5 067 tys. zł. Z tego wydatkowano kwotę na poziomie 100% wydatków planowanych. Projekt „E-czas” system niezawodnej i wiarygodnej dystrybucji czasu urzędowego w obszarze RP, zgodnie z planem po zmianach wydatki GUM w ramach tego projektu wyniosły 841 tys. zł. Do końca roku wydatkowano kwotę 822 tys. zł, co stanowi 97,7% wydatków planowanych. System informatyczny służący stworzeniu środowiska cyfrowego dla realizacji usług publicznych i zadań Głównego Urzędu Miar w sprawach tachografów TRANS TACHO zgodnie z planem zaplanowano wydatki w kwocie 1407 tys. zł i do końca roku wydatkowano 1307 tys. zł, co stanowi 98,6% wydatków planowanych. Wydatki budżetu środków europejskich naszego największego projektu świętokrzyskiego kampusu laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar etapu 1, zgodnie z planem po zmianach miały wynieść 28 615 tys. zł, z tego wydatkowano do końca roku kwotę 22 754 tys. zł, co stanowi 79,5% wydatków planowanych.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#RafałKępka">Dziękuję za uwagę. Jednocześnie uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie budżetu Głównego Urzędu Miar za 2022 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Był pan wiceprezes Rafał Kępka. To teraz pan Maciej Maciejewski, Najwyższa Izba Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MaciejMaciejewski">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2022 r. w części 64 – Główny Urząd Miar.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MaciejMaciejewski">Poniesione wydatki były dokonywane prawidłowo i służyły realizacji przez GUM zadań statutowych. Urząd zapewnił również dostępność realizowanych usług. Uzyskane z tego tytułu dochody, tak jak już tutaj padło, były nawet wyższe niż prognozowane. W toku wszystkich naszych działań kontrolnych w GUM-ie, nie stwierdziliśmy w żadnym z obszarów, które objęliśmy badaniem, nieprawidłowości. Stąd ta ocena.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MaciejMaciejewski">Natomiast jeszcze w skrócie krótkie uzasadnienie tych obszarów, które zbadaliśmy. Poproszę panią koordynator Dominikę Manicką, która jest tutaj ze mną. W kilku słowach syntetycznie państwu przybliży.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DominikaManicka">Dziękuję bardzo. Szczegółową kontrolą objęliśmy wydatki budżetu państwa zrealizowane w centrali GUM na łączną kwotę 5801 tys. zł, co stanowiło 10% wydatków zrealizowanych w rozdziale 750/01 oraz 3,2% wydatków ogółu. Dobór próby wydatków dokonano metodą monetarną MUS i w kontrolowanej puli znalazło się 10 wydatków majątkowych na łączną kwotę 2809 tys. zł oraz 31 pozapłacowych wydatków bieżących na łączną kwotę 2992 tys. zł. W tych badanych wydatkach nie stwierdziliśmy nieprawidłowości. Wydatki były dokonywane zgodnie z planem finansowym i zgodnie z obowiązującymi przepisami.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#DominikaManicka">Następnie szczegółową kontrolą objęliśmy jedno wybrane postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Było to zamówienie na zakup platformy wirtualizacyjnej dla Głównego Urzędu Miar o wartości 1583 tys. zł. Przy jego przeprowadzaniu nie stwierdziliśmy naruszenia przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, a wydatki poniesione z tytułu realizacji tego zamówienia były celowe i gospodarne oraz służyły realizacji zadań jednostki.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#DominikaManicka">Skontrolowaliśmy także wydatki poniesione przez GUM z budżetu środków europejskich w łącznej kwocie 15 913 tys. zł, a zatem 55% wydatków budżetu środków europejskich zrealizowanych w rozdziale 750/01. Tutaj również nie stwierdziliśmy nieprawidłowości i uznajemy, że wydatki były dokonywane zgodnie z planem finansowym i zgodnie z obowiązującymi przepisami. W naszej ocenie przyjęty system kontroli zarządczej, w tym bieżące monitorowanie poziomu oraz prawidłowości ponoszenia wydatków, wprowadzanie zmian do planowania wydatków oraz monitorowanie realizacji planów zadań inwestycyjnych zapewniał w sposób racjonalny prawidłowość ponoszenia wydatków.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#DominikaManicka">Kolejnym elementem kontroli była prawidłowość sporządzania łącznych sprawozdań budżetowych za 2022 r. przez dysponenta części 64 Główny Urząd Miar oraz sprawozdań jednostkowych GUM, a także sprawozdań w zakresie operacji finansowych za 4 kwartał 2022 r. Kwoty wykazane w sprawozdaniach były zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej, same zaś sprawozdania zostały sporządzone terminowo oraz prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Uznajemy również, że stosowany w GUM system kontroli zarządczej spełniał w sposób racjonalny prawidłowość sporządzenia wszystkich sprawozdań. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Tu też pani Cicholska.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Upewnię się.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AnnaEwaCicholska">Proszę o pozytywne zaopiniowanie budżetu państwa 2022 r. w części 64 Główny Urząd Miar. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękujemy bardzo. Chyba słyszeliście państwo – wniosek o pozytywne zaopiniowanie w tej części. Bardzo proszę. Rozumiem, że nie ma sprzeciwu w tej części wobec postawionego tak wniosku przez panią poseł Annę Cicholską.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">W związku z tym stwierdzam, że Komisje przyjęły powyższy wniosek o pozytywne zaopiniowanie. Wybór posła, to myślę, że pani poseł Cicholska...</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Wszystko bierze pan poseł Skwarek. Wyraził na to zgodę. Aha, rzeczywiście, tak. Dziękuję. Państwo się też zgadzacie. W takim razie porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Dziękuję państwu bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>