text_structure.xml 17.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dzień dobry. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży oraz Gospodarki i Rozwoju. Witam państwa posłów, zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2023 (druk nr 2653) w zakresie: po pierwsze. część budżetowa 61 – Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej, po drugie, część budżetowa 60 – Główny Urząd Miar. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Proszę o zabranie głosu panią Edytę Demby-Siwek, prezes Urzędu Patentowego RP. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#EdytaDembySiwek">Dzień dobry, witam państwa serdecznie. Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, uprzejmie proszę o przyjęcie informacji Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie projektu budżetu państwa w części 61 w roku 2023.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#EdytaDembySiwek">Dochody budżetowe planowane przez Urząd Patentowy w części 61 na rok 2023 wynoszą 79 110 tys. zł. W porównaniu do ustawy budżetowej na 2022 r. są niższe o ok. 1%.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#EdytaDembySiwek">Na planowane dochody składają się następujące kwoty. 75 824 tys. zł są to dochody z tytułu opłat za zgłoszenia i ochrony wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych oraz inne opłaty za świadczenia związane z ich ochroną. Opłaty te będą stanowić ok. 96% planowanych dochodów państwa, dochodów ogółem i są to dochody z tytułu podstawowej działalności Urzędu Patentowego. 28 tys. zł to są wpływy z najmu i dzierżawy składników majątku Skarbu Państwa, z tytułu najmu pomieszczeń w gmachu urzędu. 2938 tys. zł to są dochody z tytułu wpływów z rozliczeń oraz zwrotów z lat ubiegłych. Wpływy z tego tytułu będą wyższe o 561 tys. zł, tj. o ok. 24% więcej niż zaplanowano w ustawie budżetowej na 2022 r., ponieważ kwota ta obejmuje również koszty z tytułu współpracy z organizacjami międzynarodowymi takimi jak Europejski Urząd Patentowy i Urząd Unii Europejskiej do Spraw Własności Intelektualnej. 320 tys. zł to są wpływy z różnych dochodów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#EdytaDembySiwek">Jak będą kształtować się wydatki? W 2023 r. planowane są wydatki ogółem ze środków budżetu państwa w wysokości 82 827 tys. zł, tj. 8574 tys. zł wyższe w porównaniu do ustawy budżetowej na 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#EdytaDembySiwek">W ramach tych środków urząd będzie dysponował kwotą 71 tys. zł na wydatki dotyczące świadczeń na rzecz osób fizycznych, 82 601 tys. zł na wydatki bieżące, w tym na wynagrodzenia i pochodne – 68 728 tys. zł, 150 tys. zł na wydatki majątkowe i 5 tys. zł na wydatki obronne.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#EdytaDembySiwek">Wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych niezaliczone do wynagrodzeń w 2023 r. wyniosą 71 tys. zł. W ramach tych środków zostaną zrealizowane wydatki wynikające z przepisów, przede wszystkim, bezpieczeństwa higieny pracy. Wydatki bieżące planowane są w wysokości 62 601 tys. zł. W kwocie tej są zawarte wydatki przede wszystkim na wynagrodzenia wraz z pochodnymi oraz pozostałe wydatki bieżące w wysokości 13 873 tys. zł, w tym odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w wysokości ok. 1000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#EdytaDembySiwek">W projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. uwzględniono oczywiście zwiększenie wynagrodzeń o 7,8%. Pozostałe wydatki bieżące przeznaczone będą przede wszystkim na tzw. opłaty stałe, w szczególności usługi pocztowe, media oraz na wydatki na materiały poligraficzne, informatyczne niezbędne remonty, delegacje krajowe i międzynarodowe, koszty postępowania sądowego, prokuratorskiego oraz realizację zadań wynikających ze współpracy technicznej z Europejską Organizacją Patentową oraz Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#EdytaDembySiwek">Wydatki na zakupy inwestycyjne na rok 2023 planowane są wysokości 150 tys. zł. Planowany jest przede wszystkim zakup wysokonakładowego urządzenie kopiująco-drukującego do druku kolorowego.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#EdytaDembySiwek">Pozostałe wydatki bieżące w dziale 752 – Obrona narodowa przewidziane są w kwocie 5 tys. zł. Urząd planuje ich przeznaczenie na sfinansowanie zadań obronnych objętych w programie pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2021–2035. W porównaniu z ustawą budżetową na 2022 r. środki na ten cel uległy zwiększeniu o 4 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#EdytaDembySiwek">Szanowni państwo, podsumowując, w nadchodzącym roku urząd będzie realizował te zadanie, które zawsze realizuje. Postaramy się zrobić to jak najbardziej efektywnie, zapewniając ciągłość świadczenia swoich usług na jak najwyższym poziomie, a otrzymane środki będą wykorzystane w sposób celowy i jak najbardziej oszczędny, tak żebyśmy po raz kolejny mogli uzyskać pozytywną ocenę Najwyższą Izbę Kontroli wykonanego przez nas budżetu.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#EdytaDembySiwek">W przypadku jakichś dodatkowych pytań, oczywiście, pozostaję do dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o przedstawienie wniosków i koreferatu panią poseł Annę Cicholską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AnnaEwaCicholska">Dziękuję. Szanowni goście, państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, przedstawiony projekt budżetu Urzędu Patentowego na 2023 r. nie budzi zastrzeżeń. W związku z tym wnioskuję o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu Urzędu Patentowego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Oczywiście. Pani poseł Joanna Fabisiak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Chciałabym zapytać o wydatki, które planujecie państwo na najbliższy rok, które mogą, jeśli takie są, przyczynić się do skrócenia okresu oczekiwania na opatentowanie wynalazku, zabezpieczenie własności intelektualnej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JoannaFabisiak">Przy okazji zapytałabym, czy w tym zakresie obserwujemy wzrost dochodów. Ale to jak gdyby urząd nie… – cieszy nas to, ale istotą jego nie jest zwiększenie dochodów, tylko skrócenie czasu oczekiwania na to, żeby wynalazek został opatentowany i ta własność intelektualna zabezpieczona. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#EdytaDembySiwek">Dziękuję. Dziękuję pani poseł za te pytania. Myślę, że tu przede wszystkim nawet nie nakłady finansowe na skrócenie mają… Oczywiście mają znaczenie w obszarze zwiększenia liczby ekspertów, którzy rozpatrują zgłoszenia wynalazków i są obszary, w których eksperci… jesteśmy, mówiąc wprost, mało konkurencyjni, jako organ administracji, szczególnie w obszarze elektroniki czy informatyki. Myślę, że nikomu tutaj na sali nie muszę mówić, jakie są zarobki rynkowe osób zatrudnionych w tych branżach.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#EdytaDembySiwek">Natomiast co do skrócenia procedury w ogóle, to mam nadzieję, że wkrótce będzie rozpatrywany przez tę Komisję też projekt ustawy – Prawo własności przemysłowej. Mam nadzieję, że zmiany zaproponowane w tej ustawie przede wszystkim doprowadzą do skrócenia tego postępowania. Jedno to są przepisy międzynarodowe, które nam nakazują, że nie możemy rozpatrywać zgłoszeń wynalazków wcześniej niż po 18 miesiącach, bo tylko wtedy mogą być publikowane. Ale np. takie zmiany, że decyzji nie będziemy udzielać pod warunkiem wniesienia opłaty w ciągu trzech miesięcy, od razu skrócą czas postępowania jeszcze o trzy miesiące. To taka zmiana nieprzekładająca się w ogóle na efektywność i jakość pracy ekspertów, natomiast bardzo skracająca postępowanie. Zatem myślę, że wynalazcy odczują przede wszystkim zmiany wynikające z tego nowego projektu ustawy. Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia naszego wniosku zaproponowanego przez panią poseł Cicholską? Nie ma sprzeciwu. Wobec tego stwierdzam, że wniosek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar. Bardzo proszę o zabranie głosu pana Jacka Semaniaka, prezesa Głównego Urzędu Miar.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JacekSemaniak">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Szanowni państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, prezes Głównego Urzędu Miar jest dysponentem głównym części 64 budżetu państwa i wspiera dzięki tym środkom Główny Urząd Miar, 12 okręgowych urzędów oraz 58 wydziałów zamiejscowych w zakresie realizacji zadań związanych z metrologią, probiernictwem, kasami rejestrującymi, tachografami, czasem urzędowym, towarami paczkowanymi.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JacekSemaniak">Na wysokość dochodów i wydatków budżetowych tej części składają się dochody i wydatki zarówno centrali urzędu, jak i dochody i wydatki jednostek terenowych. W związku z nowelizacją ustaw: Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce i Prawo o miarach, procedowanych w tym roku w Sejmie Rzeczpospolitej Polskiej i z wprowadzeniem działalności badawczo-rozwojowej jako działalności podstawowej GUM w projekcie ustawy budżetowej na rok 2023 w części 64 pojawia się nowy dział 730, w którym ujęto wydatki z przeznaczeniem na realizację projektów badawczych w ramach tzw. EMPIR-ów oraz projektu w ramach Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JacekSemaniak">Jeżeli chodzi o dochody budżetu państwa w części 64, to zostały one zaplanowane wysokości 67 070 tys. zł. Jest to poziom wyższy w stosunku do ubiegłego roku o 4,2%. Plan dochodów centrali wynosi 6690 tys. zł, a jednostek terenowych 60 380 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JacekSemaniak">Plany wydatków zostały skalkulowane na podstawie wykonań z lat poprzednich i prognozy na rok przyszły. Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa związane z działalnością Głównego Urzędu Miar, to zamykają się one kwotą 187 030 tys. zł. Oczywiście jest to część wydatków, która stanowi wydatki z wyłączeniem środków na finansowanie projektów. W stosunku do ustawy budżetowej na rok 2022 ten plan wydatków jest wyższy o 7,72%, z czego plan wydatków centrali GUM zamyka się kwotą 59 370 tys. zł, co oznacza wzrost o 6,84%, a plan wydatków jednostek terenowych na 2023 r. to 127 710 tys. zł i to stanowi wzrost o 8,13%.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JacekSemaniak">Z ogólnej kwoty wydatków wydatki bieżące wynoszą 177 020 tys. zł, jest to wzrost o 7,5%; wydatki majątkowe – 9570 tys. zł, wzrost o 13,3%; świadczenia na rzecz osób fizycznych – 470 tys. zł, spadek o 9,62%. Główną przyczyną wzrostu wydatków jest wzrost środków na wynagrodzenia w stosunku do roku 2022, zgodnie z założeniami do projektu ustawy budżetowej na 2023 r. W ramach bieżących wydatków budżetowych największą pozycję stanowią wydatki na wynagrodzenia osobowe, które wraz z wynagrodzeniem dodatkowym rocznym stanowią kwotę 128 680 tys. zł, co stanowi prawie 72% wydatków bieżących.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#JacekSemaniak">Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe, to zostają one przeznaczone głównie na zakup w zakresie uzupełnień stanowisk badawczych, aparatury badawczej i kontrolno-pomiarowej, zakup systemów i sprzętu teleinformatycznego niezbędnych dla realizacji działalności statutowej.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#JacekSemaniak">Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich na finansowanie projektów, to przewidujemy na przyszły rok kwotę 7780 tys. zł, z czego kwota 1380 tys. zł przeznaczona jest na realizację 14 projektów w ramach Europejskiego programu na rzecz innowacji i badań w metrologii EMPIR oraz Europejskiego Partnerstwa w dziedzinie Meteorologii, oraz kwota 5650 tys. zł w całości z budżetu środków europejskich na realizację projektu Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar. Te dwie grupy wydatków zawierają się właśnie w tej części 730 naszego budżetu, o której już wspomniałem. Oprócz tego 750 tys. zł z budżetu środków europejskich na realizację dwóch projektów w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020, na dwa projekty w skrócie „TRANS-TACHO” i „Świteź”.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#JacekSemaniak">Podsumowując, na rok 2023 w ramach projektu ustawy budżetowej w części 64 ujęto wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich w kwocie 194 810 tys. zł, z czego na wydatki w ramach podstawowej działalności 187 030 tys. zł, a projektów – 7780 tys. zł. Ponadto w rezerwie celowej budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich ujęto środki w łącznej wysokości 72 920 tys. zł, w tym w rezerwie celowej budżetu państwa 2210 tys. zł i w rezerwie celowej budżetu środków europejskich 70 710 tys. z przeznaczeniem na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa – to kwota 14 390 tys. zł, z tego w rezerwie celowej budżetu państwa – 2210 tys. zł, pozostałe środki w rezerwie celowej budżetu środków europejskich; pozostałe środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego ujęte w rezerwie celowej środków europejskich w kwocie 58 530 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#JacekSemaniak">Zatrudnienie planowane na 2023 r. w części 64 – Główny Urząd Miar zaplanowano w wysokości 1711,8 etatu, tj. o 34 etaty więcej. Głównie jest to związane z koniecznością zapewnienia kadry niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar, który powinien rozpocząć działalność operacyjną z dniem 1 stycznia 2024 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JacekSemaniak">Bardzo dziękuję za uwagę, ewentualnie, jeżeli są pytania, to odpowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, są pytania? Nie ma pytań. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">A najpierw pani Cicholska jeszcze, przepraszam bardzo. Bardzo proszę, pani poseł, wnioski i koreferat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AnnaEwaCicholska">Dziękuję. Szanowni goście, państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, planowane wydatki i dochody budżetu państwa na 2023 r. w części 64 nie budzą zastrzeżeń, wobec czego wnioskuję o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu Głównego Urzędu Miar na rok 2023.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Czy są pytania? Nie ma pytań, dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia wniosku zaproponowanego przez panią poseł Annę Cicholską? Nie ma sprzeciwu. Zatem stwierdzam, że Komisje przyjęły powyższy wniosek.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Stwierdzam, że Komisje zaopiniowały pozytywnie projekt ustawy budżetowej na rok 2023 (druk 2653) w zakresie części budżetowej 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej i części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, wybór posła przedstawiającego opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proponuję panią Anię Cicholską. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Na tym porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Mogę zamknąć? Wszystko poszło dobrze?</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję państwu bardzo, wobec tego zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>