text_structure.xml
51.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Witam państwa posłów, witam gości, witam pana ministra.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Zostały do nas przez panią marszałek Sejmu skierowane poprawki z drugiego czytania. Te poprawki…</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, proszę o ciszę. Szanowni państwo, jak nie przerwiecie rozmów, to obiecuję, że jak będziecie rozmawiać o poprawkach i będziecie chcieli, żeby was było was słychać, to wtedy będę gawędzić tak głośno ja.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PiotrBorys">Możemy zawnioskować, żeby posiedzenia Komisji odbywały się w budynku U?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Zatem, szanowni państwo, porządek dzienny naszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (druki nr 2351 i 2357).</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do…</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KatarzynaKretkowska">Pani przewodnicząca, zgłaszam sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Wobec czego?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KatarzynaKretkowska">Wobec takiego porządku obrad, to znaczy wobec przejścia do głosowania, ponieważ są posłowie, którzy są w tej chwili na posiedzeniach innych komisji, biorą udział w głosowaniach i nie mogą tu przyjść, np. pan poseł Marcin Kulasek. To jest wykluczenie posłów z możliwości głosowania, ponieważ nie ma już głosowania zdalnego, a trwa w tym wypadku posiedzenie Komisji Obrony Narodowej…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dobrze, dziękuję, zrozumiałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KatarzynaKretkowska">…i trwają głosowania. Więc co mają ci posłowie zrobić?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, jest to problem, który jest mi znany od 7 lat w Sejmie. To znaczy nie odkrywacie państwo Ameryki.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę o stanowisko Biura Legislacyjnego, jak mam potraktować tego rodzaju wniosek formalny. Moim zdaniem jedyny wniosek formalny, jaki może wybrzmieć w takiej sytuacji, to państwa prośba o przerwę – to jest coś, co ewentualnie mogę poddać pod głosowanie. Czy to się zgadza, czy…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#UrszulaSęk">Tak, też uważałabym tak jak pani przewodnicząca. Nie ma już głosowania zdalnego, a z reguły jest tak, że jak posłowie są w innym miejscu, to w tym momencie nie głosują. Dokonują wyboru, na posiedzeniu której komisji są.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KatarzynaKretkowska">Ale co to znaczy „dokonują wyboru”? Trwa głosowanie. Więc co, ma porzucić to głosowanie, ponieważ równolegle… To jest złe układanie porządku…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#UrszulaSęk">Nie, komisje się nawzajem nie informują, która ma kiedy posiedzenie…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KatarzynaKretkowska">Ale to nie znaczy….</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Nie, pani poseł, nie dyskutujemy tak. Nie, pani poseł, przepraszam.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, w mojej ocenie, jeśli państwo zauważacie taki problem, możecie zaproponować zmianę np. regulaminu Sejmu, że posiedzenia komisji nie mogą się odbywać w tym samym czasie albo coś podobnego. Natomiast nie mam wpływu na to, że tak to wygląda, zwłaszcza że nie pracujemy teraz nad zaproponowanym przeze mnie jakimś nowym tematem, który sobie wrzuciliśmy w trakcie obrad Sejmu, tylko pracujemy normalnie, zgodnie z procedurą: jest drugie czytanie i zgłoszone poprawki.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przepraszam, szanowni państwo, prosiłabym bardzo…. Szanowni państwo z resortu, przepraszam panią… Nie słyszę, co mówię.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, bardzo proszę o powagę. Wystarczyło do mnie podejść, nie robić przedstawienia, pani poseł, powiedzieć, że pani kolega Kulasek się spóźnia i poczekałabym chwilę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KatarzynaKretkowska">Chodziło o pana Marcina Kulaska, który przyszedł teraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Rozumiem, że wycofuje pani wniosek formalny.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do realizacji porządku obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PiotrBorys">Przerwa do kiedy?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Jaka przerwa? Panie pośle, wniosek formalny został wycofany. Dziękuję za uwagę.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do poprawek. Odrzucić projekt ustawy – Klub Parlamentarny Lewica złożył taki wniosek.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Tak, głosujemy. Głosowanie aktywne. Odrzucić w całości projekt ustawy – taka jest propozycja Lewicy. Kto z państwa za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosowało 34 posłów: za – 15, przeciw – 19, nikt się nie wstrzymał. Ta propozycja została przez Komisję odrzucona.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do poprawki nr 1. Zaproponował ją klub Lewicy. Czy ktoś chce króciutko i zwięźle ją zaprezentować? Pani poseł Dziemianowicz-Bąk, tak? Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KatarzynaKretkowska">Chodzi o to – mówiliśmy o tym wczoraj na posiedzeniu Komisji w czasie pierwszego czytania – żeby na wniosek nauczyciela w pracach komisji, która ocenia lekcję pokazową, brał udział przedstawiciel związku zawodowego wskazanego w tym wniosku. Teraz w tekście jest, że może on być obserwatorem, a nie członkiem komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Rozumiem, że opinia ministerstwa negatywna?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DariuszPiontkowski">Tak, opinia negatywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Biuro Legislacyjne nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do głosowania. Głosujemy. Poprawka nr 1 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Lewica. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Proszę o wyniki. Głosowało 34 osób: za – 15, przeciw – 19, nikt się nie wstrzymał. Poprawka została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Poprawka nr 2, Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KrystynaSzumilas">Tak, ta poprawka zmierza do tego, żeby nie tylko nauczyciele stażyści, ale również ci, którzy są dzisiaj kontaktowymi, również nauczyciele mianowani i dyplomowani otrzymali 20-procentową podwyżkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy. Przepraszam…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#UrszulaSęk">Chciałabym zwrócić uwagę, że poprawka nr 2 i 3 dotyczą tej samej kwestii. Państwo po prostu muszą zdecydować. To znaczy, jeśli zostanie pozytywnie zaopiniowana poprawka nr 2, to z automatu poprawka nr 3 będzie negatywnie, bo nie można…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czyli nie trzeba będzie jej głosować?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#UrszulaSęk">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dobrze, dziękuje za informację.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pan minister chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#DariuszPiontkowski">Negatywna opinia.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy. Bardzo proszę. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 2, zgłoszonej przez Koalicję Obywatelską? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Proszę o wyniki. Głosowało 34 posłów: za – 15, przeciw – 18, 1 poseł się wstrzymał. Komisja poprawki nie przyjęła.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Teraz poprawka nr 3. W takim razie głosujemy.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę. Poprawka nr 3, Lewica.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KatarzynaKretkowska">Poprawka nr 3 utrzymuje na 20-procentowym poziomie wzrost kwoty bazowej dla nauczycieli początkujących, natomiast 30-procentowy dla nauczycieli mianowanych i 40-procentowy dla nauczycieli dyplomowanych. Proponujemy także w tej poprawce, ażeby ta kwota bazowa stanowiła równowartość 75% prognozowanego w ustawie budżetowej przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Opinia ministerstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#DariuszPiontkowski">Negatywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Dziękuję, nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy, poprawka nr 3. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Proszę o wyniki. Głosowało 34 posłów: za – 15, przeciw – 18, wstrzymał się 1 poseł. Poprawka została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do poprawki nr 4, Koalicja Obywatelska.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#UrszulaSęk">My ją…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#UrszulaSęk">Chciałabym powiedzieć, że zatytułowaliśmy ją „3a”, bo chcemy się upewnić. Wydaje nam się, że tu jest błąd wynikający z przenumerowania ustawy po sprawozdaniu, że państwu chodziło o pkt 34, tak? O to chodziło?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KatarzynaKretkowska">Tak, to jest do Lewicy akurat…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#UrszulaSęk">Czyli dobrze, to my po prostu ten pkt 3a skasujemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KatarzynaKretkowska">Tak, dokładnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#UrszulaSęk">…a Lewicę podpiszemy pod poprawką nr 4, wspólnie z KO.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KatarzynaKretkowska">Tak, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czyli przechodzimy do poprawki nr 4, Koalicja Obywatelska. Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#KrystynaSzumilas">To jest poprawka zmierzająca do skreślenia tzw. godzin Czarnkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Opinia ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#DariuszPiontkowski">Negatywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy. Bardzo proszę. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Proszę o wyniki. Głosowało 32 posłów: za – 14, przeciw – 18, nikt się wstrzymał. Dziękuję. Poprawka została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Poprawka nr 5, Koalicja Obywatelska. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KrystynaSzumilas">To jest poprawka zmierzająca do przywrócenia skreślonego kiedyś przez Prawo i Sprawiedliwość dodatku dla nauczyciela stażysty w wysokości jednej pensji, czyli zastąpienia obecnego zasiłku w wysokości 1000 zł zasiłkiem w wysokości 3000 zł. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Opinia ministerstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#DariuszPiontkowski">Negatywnie, mówiliśmy już o tym.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Tak. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy nad poprawką nr 5. Kto z państwa jest za? Kto z państwa jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosowało 33 posłów: za – 15, przeciw – 18, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nr 5 została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-51.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Poprawka nr 6, Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę, pani poseł Lidia Burzyńska.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#LidiaBurzyńska">Dziękuję. Jeżeli chodzi o tę zmianę, to ona ma na celu wsparcie organów prowadzących jednostki systemu oświaty, w szczególności jednostki samorządu terytorialnego poprzez rezygnację z obowiązku wniesienia wkładu własnego w przypadku dotacji udzielanych w celu wsparcia zadań oświatowych, w szczególności na… I teraz: zmiana pozwoli przede wszystkim na realizację polityki oświatowej państwa w obszarze unowocześniania infrastruktury szkolnej w sposób kompleksowy, czyli zapewniający udział wszystkich lub prawie wszystkich organów prowadzących szkoły. Jest to szczególnie istotne dla kształtowania uniwersalnych warunków prowadzenia zajęć w oparciu o nowoczesne technologie.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Rozumiem, że pani poseł w ramach głosu przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#KrystynaSzumilas">Pani przewodnicząca, mam pytanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Tak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#KrystynaSzumilas">…ponieważ jest to poprawka wrzucona w drugim czytaniu, wykraczająca poza… te następne poprawki, które są poprawkami wrzuconymi w drugim czytaniu, poza zakres tej ustawy, którą debatujemy. Te poprawki – bo przypuszczam, że pani poseł nie mówiła o poprawce nr 6, tylko o wszystkich poprawkach, bo w poprawce nr 6 nic nie mamy o dotacji dla samorządów terytorialnych – są to poprawki poza materią ustawy. One powinny być konsultowane z samorządem terytorialnym. My nie jesteśmy w tej chwili w stanie ocenić, czy rzeczywiście prawdą jest to, co mówi pani poseł prezentująca te poprawki. Wydaje mi się, że w przypadku tych poprawek powinniśmy zasięgnąć co najmniej opinii samorządów terytorialnych, bo są to poprawki poza materią tej ustawy, a dotyczą finansowania. Mieliśmy już przypadek tzw. funduszu pana ministra Czarnka wrzuconego do ustawy, mamy jako posłowie doświadczenie oglądania posłów PiS-u i członków tego rządu, którzy biegają po kraju z papierowymi czekami i rozdają papierowe pieniądze przyjaznym sobie samorządom. Naprawdę nie jesteśmy w stanie w tej chwili ocenić. Prosiłabym Biuro Legislacyjne też o informację, czy te poprawki mogą być w takim trybie wprowadzane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł Lidia Burzyńska.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#LidiaBurzyńska">Pani przewodnicząca, pani pozwoli, że tylko się odniosę do słów pani poseł. Naprawdę mam déjà vu, bo ta poprawka akurat nic innego nie robi, tylko zmniejsza wymagania formalne otrzymywania wsparcia przez jednostki samorządu terytorialnego. Z jednej strony, pani mówi o czekach tekturowych, a z drugiej strony, kiedy jest poprawka, która ma wzmocnić i umożliwić samorządom terytorialnym bez wkładu własnego ulepszanie infrastruktury, pani jest przeciwna. Ja tego nie rozumiem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł Dziemianowicz-Bąk.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#AgnieszkaDziemianowiczBąk">Mam do pani poseł pytanie: Jaki związek ma pani zgłoszona poprawka z systemem awansu nauczycieli? Jaki ma związek z wynagrodzeniami nauczycieli? Jaki ma związek z pensum nauczycieli? Ta poprawka po prostu wykracza poza zakres przedmiotowy tej ustawy. Po raz pierwszy się tutaj pojawia, nie mamy szans usłyszeć strony społecznej, ponieważ nie bierze ona udziału w posiedzeniu tej Komisji. Nie chcę wyrokować, czy poprawka jest zła, czy nie, ale ona jest po prostu na inny temat.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#AgnieszkaDziemianowiczBąk">Z jakiego powodu nie mogą państwo przygotować, nie wiem, poselskiego projektu ustawy, nowelizacji, spokojnie zgłosić go do Komisji, poddać pierwsze czytanie konsultacjom społecznym, chociażby w ramach tej Komisji? Mielibyśmy szansę usłyszeć podczas tego pierwszego czytania opinię resortu na ten temat i po prostu spokojnie to prześledzić. To jest w zasadzie jedyna wątpliwość co do tej poprawki, bo to jest po prostu bardzo dziwne, że pani poseł zgłasza poprawkę na temat finansowania samorządu akurat przy okazji nowelizacji Karty Nauczyciela.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pani Kretkowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#KatarzynaKretkowska">Nie chcę już wprawiać w dalszą konfuzję pani poseł, która przedstawiła te poprawki, bo przecież widać, że te poprawki nie są poprawkami poselskimi, są to poprawki ministerstwa przekazane posłance, żeby je przedstawiła. Przepraszam, pani poseł, ale wydaje mi się, że pani ich nawet do końca…</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dobrze, ale przepraszam…</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#KatarzynaKretkowska">…tak że pani nie miała okazji ich przeczytać do końca.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#KatarzynaKretkowska">Nie, ja jeszcze nie skończyłam…</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł, nie interesuje mnie, czy pani sądzi, że pani Lidia Burzyńska coś przeczytała do końca bądź nie. Jeśli ma pani uwagę do poprawki, to bardzo proszę ją zgłosić – merytoryczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#KatarzynaKretkowska">Mam pytanie, tylko proszę, żeby pan minister odpowiedział, bo będzie w stanie odpowiedzieć: Co oznacza poprawka, która nie dotyczy samorządów, tylko dotyczy osób zatrudnionych w kuratoriach, które mają z dniem 1 września z automatu dostać stopień nauczyciela mianowanego, jeżeli nie uzyskały tego stopnia nauczyciela mianowanego do 31 sierpnia, a mają trzyletni okres świadczenia pracy? Jaki związek ma ta poprawka z samorządem?</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#KatarzynaKretkowska">Generalnie jest tak, że te poprawki, nawet w czasie drugiego czytania, przez nikogo nie zostały omówione. W tej chwili powinniśmy przynajmniej móc się zapoznać ze szczegółowym wyjaśnieniem i uzasadnieniem tych poprawek. One są bardzo różne. A pani…</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#KatarzynaKretkowska">Chciałabym zadać pytania punkt po punkcie do każdej z tych poprawek. To są bardzo różne poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#DariuszPiontkowski">Tylko już nie wiem, o której poprawce mówimy. Poprawka nr 6 dotyczy po prostu zwolnienia podmiotów ubiegających się o dofinansowanie z udziału środków własnych. To jest ta poprawka, o której mówiła pani poseł Burzyńska. Natomiast to, o co pytała pani poseł Kretkowska, to już poprawka kolejna w numeracji, już nie pamiętam która. W tej chwili jesteśmy, jak rozumiem, przy poprawce nr 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#KatarzynaKretkowska">W poprawce nr 6 nie ma….</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Panie ministrze, ponieważ posłowie przeglądają poprawkę nr 6, 8, 15 równocześnie i jeszcze oceniają, czy pani Lidia Burzyńska lepiej czy gorzej się do nich przygotowała, więc bardzo proszę o opinię, informację do pytań, które padły na temat poprawki nr 6 – do nich się proszę ustosunkować.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#DariuszPiontkowski">W opinii ministerstwa ta poprawka ma sens. Umożliwia w szerszym zakresie wsparcie podmiotów zewnętrznych. Stąd zwolnienie z udziału środków własnych może pomóc we wsparciu systemu oświaty. Tak że opinia resortu jest pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#AgnieszkaDziemianowiczBąk">Pani przewodnicząca, z wnioskiem formalnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Za sekundę.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Jeszcze było pytanie do Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#UrszulaSęk">Proszę państwa, nie oceniając merytorycznie, czy ona jest celowa i czy warto to poprzeć, od strony formalnej rzeczywiście stwierdzamy, że te poprawki zgłoszone przez PiS wykraczają poza pierwotne przedłożenie. To jest jedna uwaga.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#UrszulaSęk">Druga – proponujemy połączenie, zresztą tak były zgłoszone: poprawkę nr 6 należałoby głosować łącznie z poprawką nr 7, 8, 11 i 12. To jest ten jeden blok, który właśnie dotyczy tego finansowania, współfinansowania pewnych programów. Później osobno byłyby głosowane poprawki nr 9 i 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dobrze, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">To wobec tego, jeżeli jest taka propozycja Biura Legislacyjnego, czy resort i pani Lidia Burzyńska przyjmują propozycję? Jeśli tak, to bardzo proszę wobec tego skomentować wszystkie poprawki z bloku.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Sekundę, pani poseł. Wniosek formalny rzeczywiście był zgłoszony przed tym, jak udzieliłam pani głosu. Bardzo proszę, wniosek formalny najpierw.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#AgnieszkaDziemianowiczBąk">Dziękuję, pani przewodnicząca. Ewidentnie widać na tej sali pewną konfuzję i fakt, że te poprawki wykraczają poza przedmiotowy zakres pierwotnego projektu… Doszło do takiej sytuacji, w której o uzasadnienie tych poselskich poprawek proszony jest pan minister Piontkowski. Nie ma na sali, jak już wspominałam, strony społecznej. Chciałabym zawnioskować o przerwę, o odroczenie tego posiedzenia do chwili, w której można byłoby zaprosić do udziału w posiedzeniu Komisji przedstawicieli samorządów, ale także organizacji kierowniczych oświaty i związków zawodowych. To dałoby także nam czas na takie rzetelne zapoznanie się z tymi poprawkami, żebyśmy nie musieli głosować w ciemno z pobudek czysto politycznych i tego, którą stronę zajmujemy. Po prostu chcielibyśmy usłyszeć zdanie przede wszystkim samorządów, czy te poprawki są uzasadnione. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pytanie do Biura Legislacyjnego moje jest…</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Jeszcze taka uwaga. Nie poprosiłam o głos pana ministra dlatego, żeby uzasadniał poprawkę pani poseł, tylko dlatego, że państwo również bezpośrednio do niego kierowaliście pytania. Zanim wróciliśmy do wniosku formalnego, zwróciłam się o uzasadnienie przez panią poseł Lidię Burzyńską, jak pani zauważyła. Tyle.</u>
<u xml:id="u-81.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pytanie moje jest takie: Jak mam sformułować wniosek o przerwę?</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#UrszulaSęk">O przerwę i spowodowanie… teraz nie wiem właśnie, czy do momentu uzyskania opinii wskazanych podmiotów… Z tym że to może spowodować, że to będzie bardzo odległy, że tak powiem, taki czasowo nieokreślony… Albo po prostu o przerwanie posiedzenia. Albo państwo mogą po prostu – ci, którzy nie wiedzą, jak zaopiniować – głosować przeciw. Innej możliwości nie ma, bo nie ma regulaminowej możliwości, żeby takiej poprawki nie zaopiniować w ogóle czy zmusić wnioskodawcę do wycofania.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dobrze, to tak trzymając się powagi narzuconej, głosujemy wniosek o przerwę. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku formalnego? Kto z państwa jest za wnioskiem o przerwę? Kto chce przerwy? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-83.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosowało 33 posłów: za – 4, przeciw – 18, wstrzymało się 11 posłów.</u>
<u xml:id="u-83.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Wracamy do uzasadnienia bloku poprawek. Pani Lidia Burzyńska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#LidiaBurzyńska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł Lidia Burzyńska…</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PiotrBorys">Wniosek formalny o wymianę sali, bo tutaj nikt nikogo nie słyszy…</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#LidiaBurzyńska">Jeżeli chodzi, pani przewodnicząca, o poprawkę nr 7, to zmiana w poprawce nr 7 ma na celu uwzględnienie roli, jaką w systemie oświaty pełnią przede wszystkim instytuty badawcze, jak i instytucje kultury, państwowe i samorządowe. Każdy z tych rodzajów podmiotów wspiera system oświaty – co do tego nie ma żadnej wątpliwości. Dlatego też ta poprawka umożliwi młodym pokoleniom kontakt z nauką lub sztuką realizowaną na poziomie zawodowym. Jednocześnie w obecnym stanie podmioty te, czyli wymienione wcześniej instytuty badawcze i instytucje kultury nie są wskazane jako wspierające system oświaty, a bez wątpienia takimi instytucjami są. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#LidiaBurzyńska">Teraz tak… teraz mamy poprawkę nr 8. Poprawka nr 8 ma na celu poszerzenie katalogu beneficjentów oświatowych programów rządowych realizowanych grupowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przepraszam, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, specjalnie przerwałam, żeby pani poseł Dziemianowicz-Bąk przypomnieć i powtórzyć, bo ta rozmowa za nami, że Biuro Legislacyjne zaproponowało, żebyśmy zblokowali poprawki, dlatego pani poseł Lidia Burzyńska teraz uzasadnia po kolei te zblokowane. Propozycja Biura Legislacyjnego była taka, żeby je zblokować.</u>
<u xml:id="u-88.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Wracamy do pani poseł Lidii Burzyńskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#LidiaBurzyńska">To była propozycja Biura Legislacyjnego, nie moja, więc kontynuuję. Poprawka ósma, czyli poszerzenie katalogu beneficjentów oświatowych programów rządowych realizowanych na podstawie przepisów o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem i przeciwdziałaniem oraz zwalczaniem COVID-19, również innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Ta zmiana pozwoli na objęcie tą pomocą również podmioty wspierające systemy oświaty. Celem wprowadzonej zmiany jest zapewnienie należytego przygotowania merytorycznego jednostkom systemu oświaty będącymi beneficjentami udzielanego wsparcia poprzez zaangażowanie podmiotów ustawowo określonych jako zobowiązane do wspierania systemu oświaty.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#LidiaBurzyńska">Poprawka przewiduje ponadto zmianę o charakterze proceduralnym z uwagi na fakt, że nie wszyscy beneficjenci programów, w tym w szczególności szkoły za granicą, mają dostęp do SIO, czyli Systemu Informacji Oświatowej. Konsekwencją powyższej poprawki jest również zmiana w pkt 4, która ma na celu utrzymanie w mocy rozporządzenie wydanego na podstawie art. 65 ust. 36 ustawy z 31 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID. Wprowadzone zmiany nie spowodują konieczności zwiększania wydatków sektora finansów publicznych. Przepisy są neutralne dla finansów publicznych, a działania na ich podstawie będą realizowane w ramach już przyznanych środków.</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#LidiaBurzyńska">Zmiana w pkt 5 ma na celu wprowadzenie w życie wszystkich wyżej wymienionych przepisów zawartych w poprawce z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Skrócony termin wejścia w życie wyżej wymienionych przepisów jest konieczny ze względu na potrzebę niezwłocznego uruchomienia programów wspierających wykorzystujących narzędzia wprowadzane przez projektowane przepisy. Ponadto zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją na przeszkodzie, aby przepisy wprowadzone wyżej wymienioną poprawką weszły w życie z dniem następującym po jej ogłoszeniu.</u>
<u xml:id="u-89.3" who="#LidiaBurzyńska">Poprawki nr 11 i nr 12 to są przepisy doprecyzowujące. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł Szumilas, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#KrystynaSzumilas">Mam pytanie do pana ministra. Czy przyjęcie tych poprawek będzie oznaczać, że z pieniędzy oświatowych, które należą się szkołom, przedszkolom, instytucjom systemu oświaty, pan minister będzie mógł wspierać np. uczelnie ojca Rydzyka albo stowarzyszenie pana Bąkiewicza pod hasłem, że te organizacje wspierają edukację? Proszę o jasną odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#DariuszPiontkowski">Te poprawki zgłoszone przez panią poseł Burzyńską służą temu, aby poszerzyć krąg odbiorców wsparcia z budżetu państwa o instytucje wspierające system oświaty. Te poprawki umożliwiają również dokończenie tych programów, które były finansowane z funduszu pomocy covidowych. Natomiast końcowe przepisy mówią, kiedy te przepisy powinny po prostu wejść w życie. Tak że na pewno poprawki służą temu, aby większa liczba instytucji, organizacji mogła uzyskać wsparcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#KrystynaSzumilas">Nie uzyskałam odpowiedzi na moje pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#DariuszPiontkowski">Ale pani poseł, czy pani ode mnie wymaga w tej chwili, że będę wymieniał każdą instytucję, która może otrzymać wsparcie z ministerstwa? To musielibyśmy otworzyć spis NGOs-ów, organizacji, fundacji, stowarzyszeń – to mogły być dziesiątki albo setki tysięcy – mógłbym czytać ten cały katalog.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#KrystynaSzumilas">Czyli odpowiedź na moje pytanie jest „tak”.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy. Przypominam, głosujemy nad poprawkami Prawa i Sprawiedliwości w bloku: łącznie poprawki nr 6, 7, 8, 11, 12. Bardzo proszę. Kto z państwa jestem za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosowało 33 posłów: za – 17, przeciw – 16, nikt się wstrzymał. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do poprawki nr 9.</u>
<u xml:id="u-97.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przepraszam, powinnam jeszcze powiedzieć: poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-97.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, pani poseł, poprawka nr 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#LidiaBurzyńska">Poprawka nr 9, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, dotyczy nadania z mocy prawa stopnia nauczyciela mianowanego osobom nieposiadającym tego stopnia zatrudnionym 1 września 2022 r. w kuratoriach oświaty na stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne, którzy zostali zatrudnieni na tych stanowiskach przed dniem 1 września 2017 r. i posiadają co najmniej trzyletni okres świadczenia pracy na tych stanowiskach.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#LidiaBurzyńska">Obecnie, szanowni państwo, na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych są zatrudnione osoby niebędące nauczycielami mianowanym lub dyplomowanym, które zachowały prawo do zajmowania tych stanowisk na podstawie rozporządzenia MEN-u z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Osoby te nie podlegają jednak ustawie – Karta Nauczyciela i nie mogą ubiegać się o stopnie awansu zawodowego.</u>
<u xml:id="u-98.2" who="#LidiaBurzyńska">W związku z dokonywanymi zmianami w zakresie systemu awansu zawodowego nauczycieli proponuje się dodanie w ustawie – Karta Nauczyciela przepisów przejściowych, na podstawie których osoby wcześniej przeze mnie wymienione z dniem 1 września 2022 r. otrzymają z mocy prawa stopień nauczyciela mianowanego, o ile posiadają to, co wcześniej wspomniałam, trzyletni okres świadczenia pracy na tych stanowiskach, i będą oni podlegać ustawie – Karta Nauczyciela w zakresie określonym w ustawie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł Szumilas.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#KrystynaSzumilas">Mam pytanie. Dlaczego pracownicy kuratoriów oświaty mają dostać mianowanie po 3 latach pracy z mocy prawa? A co z nauczycielami w szkołach podstawowych, w szkołach średnich, nauczycielami, którzy pracują już więcej nawet niż 3 lata i nie mają stopnia awansu zawodowego, mianowania? Czy oni też z mocy prawa dostaną stopień nauczyciela mianowanego?</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Proszę o opinię pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#DariuszPiontkowski">Dziękuję bardzo. To był problem zgłaszany przez kuratorów oświaty, którzy wskazywali na to, że jest niewielka liczba pracowników, którzy dziś nie podlegają awansowi zawodowemu, nie podlegają Karcie Nauczyciela. Aby podlegać możliwość awansu zawodowego, muszą uzyskać co najmniej stopień nauczyciela mianowanego. Dotyczy to bardzo niewielkiej grupy pracowników kuratoriów oświaty. Jeżeli potrzebne są szersze wyjaśnienia, to pani Elżbieta Wysokińska wytłumaczy państwu bliżej ten problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#KrystynaSzumilas">Nie, panie ministrze, nie potrzebujemy szerszych wyjaśnień, po prostu wiemy, że dla swoich macie awans z mocy…</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#DariuszPiontkowski">Ci swoi mogli być zatrudnieni w okresie rządów PO–PSL – to może są i nasi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy.</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Poprawka nr 9 zgłoszona przez Klub Prawa i Sprawiedliwości. Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-105.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Proszę o wyniki. Głosowało 33 posłów: za – 17, przeciw – 15, 1 poseł się wstrzymał. Dziękuję. Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-105.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Poprawka nr 10. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#LidiaBurzyńska">Poprawka nr 10, pani przewodnicząca, i proponowane przepisy pozwalają na uelastycznienie w 2022 r. zasad rozdysponowania części subwencji oświatowej ogólnej. Odnosi się to do środków, które w 2022 r. zwiększyły część oświatową subwencji ogólnej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł Szumilas, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#KrystynaSzumilas">Chciałabym, żeby wyjaśnili państwo, co to znaczy „uelastycznienie” i czy to jest uzgodnione z samorządami.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł Dziemianowicz-Bąk, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#AgnieszkaDziemianowiczBąk">Przypominam, że mamy połowę 2022 r. i przydałaby się przed dyskusją w ogóle o takiej poprawce informacja na temat planów ministra edukacji i nauki, na czym konkretnie ma polegać to uelastycznienie i wydatkowanie środków na oświatę w inny sposób niż przewidziany na mocy obowiązującego prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł Kretkowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#KatarzynaKretkowska">Chciałabym jeszcze dodać pytanie: Jaka jest wielkość tych środków? To tak brzmi… Jest to bardzo tajemnicze i zawoalowane uelastycznienie. Jaka kwota i z jakim pierwotnym przeznaczeniem?</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-113.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pan poseł Artur Dziambor.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#ArturDziambor">Szanowna pani poseł, to dość niebezpieczny zapis mówiący o tym, że kwota może być zwiększona lub zmniejszona. To zmniejszenie budzi pewien niepokój, ponieważ już w tym momencie mamy sytuację, w której samorządy zostały bardzo mocno okrojone po obniżeniu podatku dochodowego, przy jednoczesnym braku jakiegokolwiek innego systemowego rozwiązania związanego z finansowaniem samorządu. Podatek dochodowy, który spada z 17% na 12% – bardzo chwalebna zmiana – przy jednoczesnym fakcie, że samorządy żyją z podatku dochodowego i finansują szkolnictwo średnio w okolicach 50%, w momencie gdy wpisywane jest w ustawę, że minister finansów może zmniejszyć dotację – to trochę się obawiam, że może to zrobić… Może jednak w tej poprawce można by zlikwidować to „zmniejszenia” i zostawić tylko, że jeżeli będzie bardzo dobrze – a wiemy, że finanse publiczne będą miały się dobrze, bo jest inflacja, a więc rząd uzyskuje więcej pieniędzy z podatków – to wtedy może zwiększyć subwencje.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pan minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#DariuszPiontkowski">Bardzo dziękuję za państwa troskę o stan finansów poszczególnych samorządów. Pragnę jednak zwrócić uwagę, że są to przepisy epizodyczne, które dotyczą wyłącznie 2022 r. oraz sytuacji nadzwyczajnej, jaką mamy w tym roku, że kilkakrotnie zmieniana była wysokość subwencji i trzeba było dokonywać korekty kwoty należnej poszczególnym samorządom.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#DariuszPiontkowski">Ale bardzo proszę przedstawicieli ministra finansów o wyjaśnienie może nieco szerzej. Wtedy być może część państwa wątpliwości zostanie rozwiana.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-117.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy…</u>
<u xml:id="u-117.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przepraszam, dobrze. Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#MarekWiewióra">Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, Marek Wiewióra, dyrektor Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-118.1" who="#MarekWiewióra">Chciałbym podkreślić, że ta zmiana dotyczy tylko sytuacji zwiększenia globalnej części oświatowej subwencji ogólnej i to jest właśnie jedynie ten przypadek regulowany w tym epizodycznym przepisie.</u>
<u xml:id="u-118.2" who="#MarekWiewióra">Jeśli mówimy o globalnej kwocie, to tylko przypadek zwiększenia subwencji oświatowej…</u>
<u xml:id="u-118.3" who="#MarekWiewióra">System Informacji Oświatowej jest aktualizowany na bieżąco i z tej aktualizacji wynikają korekty danych dokonywane przez ministerstwo edukacji w zakresie poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Konieczne jest uwzględnienie tej korekty naliczenia środków przez ministerstwo edukacji również w obszarze informowania samorządów i przekazywania konkretnych rat środków finansowych. W związku z tym, że istnieje obowiązek dla ministra finansów informowania samorządów o kwotach części subwencyjnych, to potrzeba jest wprowadzenia takiego przepisu, by sprawnie realizować zwiększenie subwencji oświatowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Można powiedzieć, że trochę porządkująca poprawka.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#KatarzynaKretkowska">Bardzo proszę o merytoryczną, rzeczową odpowiedź, już zapominając o różnicach politycznych. Co szczególnego jest w 2022 r., że taki zabieg jest konieczny? To, o czym pan mówi, występuje w kolejnych latach budżetowych. To co jest szczególnego? Pan minister Piontkowski mówił, że jest to szczególna sytuacja w tym roku, ale nie usłyszałam od pana z Ministerstwa Finansów, na czym polega ta szczególność.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł Dziemianowicz-Bąk.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#AgnieszkaDziemianowiczBąk">Pani przewodnicząca, ponownie apeluję o to, żebyśmy jednak tę dyskusję nad kolejną poprawką, która w jeszcze większym stopniu dotyczy finansów samorządów, przeprowadzili jednak po zasięgnięciu opinii przedstawicieli tego środowiska. Gdyby to był projekt rządowy, to byłby obowiązek przeprowadzenia konsultacji społecznych także ze środowiskiem samorządowym. Państwo decydują się na wprowadzenie tej poprawki drogą poselską, jest to wręcz wprowadzane tak tylnymi drzwiami. Samorządy nie mają najmniejszej szansy wypowiedzieć się na temat, na który wypowiada się przedstawiciel Ministerstwa Finansów z departamentu odpowiedzialnego za samorządy. To jest po prostu uciszanie i odbieranie głosu ważnemu partnerowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#AgnieszkaDziemianowiczBąk">Już nie mówię tylko o stronie społecznej, ale po prostu o tych, których te finanse dotyczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-125.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy. Poprawka nr 10, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#KatarzynaKretkowska">Czy mogę dostać odpowiedź na pytanie, zanim zaczniemy głosować, na czym polega szczególna sytuacja? Pan minister Piontkowski powiedział, że to dotyczy tylko 2022 r., incydentalna sytuacja….</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Panie ministrze, czy pan może?</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#DariuszPiontkowski">Tak. Jeszcze raz powtórzę, poprawka dotyczy 2022 r. i korekty wysokości subwencji oświatowej. Chociażby ze względu na wzrost wynagrodzenia nauczycieli od 1 maja o 4,4% trzeba było wprowadzić korektę. Po ustawie, o której w tej chwili dyskutujemy, trzeba będzie wprowadzić korektę. Przy wprowadzaniu kwoty na nauczycieli specjalistów od września potrzebna jest korekta. Przy wydatkowaniu kwoty stu osiemdziesięciu kilku milionów złotych na specjalistów od początku roku była potrzebna korekta subwencji oświatowej. Cztery razy w tym roku dokonujemy korekty subwencji oświatowej. To jest sytuacja nadzwyczajna. Bardzo rzadko się zdarza taka sytuacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy. Poprawka nr 10. Bardzo proszę. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 10? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-129.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Proszę o wyniki. Głosowało 32 posłów: za – 18, przeciw – 2, 12 posłów się wstrzymało. Poprawka została przyjęta. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-129.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Posłem sprawozdawcą jest pan poseł Andrzej Kryj.</u>
<u xml:id="u-129.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>