text_structure.xml
17.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam członków Komisji i gości. Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Sprawdzimy łączność i kworum. Proszę przygotować się do głosowania. Wszyscy państwo wiedzą, jak w tej sprawie postępować, zatem przystępujemy do głosowania. Proszę nacisnąć dowolny przycisk, sprawdzimy kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">W międzyczasie, ponieważ mamy w porządku obrad trzy punkty i w sprawach bieżących jest informacja o posiedzeniu wyjazdowym, więc jeśli państwo się zgadzacie, nie usłyszę sprzeciwu, to oddam teraz głos panu przewodniczącemu Zbigniewowi, żeby nam króciutko o tym powiedział, bo to jest jego inicjatywa. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Tematem posiedzenia wyjazdowego naszej Komisji będzie informacja na temat propozycji nowych regulacji i działań ukierunkowanych na podnoszenie jakości edukacji włączającej: „Edukacja włączająca – szansa czy zagrożenie?”. W ramach tego posiedzenia wyjazdowego zapoznamy się z funkcjonowaniem Zespołu Szkół Specjalnych im. Jana Brzechwy w Kędzierzynie-Koźlu oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Grodkowie – to jest województwo opolskie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZbigniewDolata">Program jest taki, że wyjeżdżamy w poniedziałek 30 maja. Jest to dzień, kiedy jest tylko przejazd i nocleg, a następnie 31 maja, czyli we wtorek, od godziny 10.00 do 11.30 przewidziana jest wizytacja w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Grodkowie, następnie przejazd do Kędzierzyna-Koźla. Tam zapoznamy się z funkcjonowaniem Zespołu Szkół im. Jana Brzechwy w Kędzierzynie-Koźlu i po obiedzie będzie posiedzenie Komisji w Starostwie Powiatowym w Kędzierzynie-Koźlu. Przewidywana godzina zakończenia posiedzenia to jest godzina 18.00.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZbigniewDolata">Do sekretariatu Komisji będziecie państwo mogli zgłosić chęć udziału w tym posiedzeniu. Bardzo serdecznie zachęcam, bo myślę, że temat jest niezwykle ważny. Będziemy mogli naocznie przekonać się, jak działają te placówki. Myślę, że są to placówki, które mogą służyć za wzór i możemy dzięki temu wyrobić sobie pełniejszą opinię na temat edukacji włączającej, funkcjonowania specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. Serdecznie zachęcam do udziału w posiedzeniu wyjazdowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czy są jakieś pytania do pana posła Zbigniewa Dolaty? Wszyscy wszystko wiedzą. Proszę w razie czego o kontakt z sekretariatem, zgodnie z informacją tutaj, którą państwo otrzymaliście w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Zatem możemy stwierdzić kworum. Dziękuję, mamy kworum. Proszę zamknąć głosowanie.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przypomnę – to jest komunikat dla osób łączących się zdanie – że otrzymaliście państwo instrukcję zgłoszenia się do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Jeszcze raz wracamy do porządku dziennego. Mamy w programie: rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela (druk nr 2172); punkt drugi – rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2023 r.; punkt trzeci – sprawy bieżące. W tym miejscu m.in. o naszym posiedzeniu wyjazdowym – to już to wyjaśniliśmy.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czy są uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do jego realizacji. Zatem przechodzimy do rozpatrzenia uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela (druk nr 2172). Marszałek Sejmu skierowała 13 kwietnia 2022 r. do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży w celu rozpatrzenia uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela (druk nr 2172). Jest obecny senator Wojciech Konieczny. Bardzo proszę o zwięzłe przedstawienie państwa poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechKonieczny">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, do Senatu wpłynął projekt ustawy zmieniający Kartę Nauczyciela. W toku prac senackich zgłoszono poprawki. Poprawka pierwsza dotyczy tego, aby w art. 1 pkt 2, w art. 93a w ust. 1 i 2 wyrazy „o 4,4%” zastępuje się wyrazami „o 20%”. Druga poprawka: w art. 4 wyrazy „1 671 100 tys. zł” zastępuje się wyrazami „10 000 000 tys. zł”.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WojciechKonieczny">Senat uznał proponowane podwyższenie średniego wynagrodzenia nauczycieli o 4,4% za niewystarczające. W związku z tym przyjął poprawkę nr 1, która zmierza do podniesienia wysokości wzrostu średniego wynagrodzenia nauczycieli do 20%. Jednocześnie, przyjmując poprawkę nr 2, Senat uznał za konieczne zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej w celu zapewnienia środków na sfinansowanie wzrostu wynagrodzenia nauczycieli. W toku prac senackich i dyskusji w Senacie uznano, że podwyższenie…</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WojciechKonieczny">Przepraszam, pani przewodnicząca, ale jest duży szum i trudno mi się skupić. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WojciechKonieczny">Senat uznał, że podwyższenie wynagrodzenia o 4,4% w dobie inflacji, która jest szacowana na koniec roku na ok. 13,5%, będzie stanowiło realne zmniejszenie wynagrodzeń nauczycieli, a jest to grupa zawodowa, która nie może podnieść cen swoich usług, tak jak to się dzieje w zakresie gospodarki rynkowej. W związku z tym takie realne obniżenie zarobków nauczycieli jest niewskazane w tym roku.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#WojciechKonieczny">Oczywiście, rodzi się pytanie, z czego sfinansować te 10 mld zł, które muszą być przekazane również samorządom na zwiększenie subwencji. Jest to oczywiste: budżet państwa będzie miał w dobie szalejącej inflacji o wiele większe przychody z tytułu właśnie m.in. podatku VAT i te przychody mogą jak najbardziej być przekierowane na podwyżki dla nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#WojciechKonieczny">Tak że naszym zdaniem poprawka ta jak najbardziej realizuje podstawowe prawa nauczycieli do w miarę godnego wynagrodzenia. Tutaj wysokość zarobków nauczycieli – czy to jest nauczyciel dyplomowany, czy inny – nie ma specjalnie znaczenia, ponieważ podwyżka 4,4%, tak jak na wstępie mówiłem, przy inflacji takiej, jaka jest zakładana w tym roku, stanowi realną obniżkę wynagrodzeń nauczycieli – a na to Senat się nie zgadza. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, głos za, głos przeciw. Pani poseł głos za.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaGapińska">Pani przewodnicząca, oczywiście my, jako Koalicja Obywatelska, popieramy tę poprawkę, ponieważ już mówiliśmy podczas głosowania nad projektem obywatelskim, że konieczne jest co najmniej 20-procentowe podniesienie wynagrodzenia dla nauczycieli, a teraz stało się to jeszcze bardziej konieczne w związku z szalejącą inflacją.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ElżbietaGapińska">Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której nie będzie nauczycieli, którzy będą uczyli nasze dzieci. Przypomnę, że w tej chwili już są problemy z pozyskaniem nauczycieli w dużych miastach, bo te zarobki są tak niskie, że niestety nauczyciele, którzy w większych miastach mają szansę znaleźć dobrze płatną pracę, po prostu tej pracy nie podejmują. Problem jest głównie z takimi przedmiotami jak: fizyka, matematyka czy nauka zawodu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ElżbietaGapińska">Jeżeli chcemy, żeby nasze dzieci uczyli dobrze wykształceni nauczyciele, to musimy im płacić godnie. A godnie to nawet, proszę państwa, nie będzie te 20%, ale na początek dajmy 20%, żeby rzeczywiście realny wzrost wynagrodzeń nauczycieli w stosunku do tej szalejącej inflacji to było te kilka procent. To jest minimum, co możemy w tej chwili dać.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#ElżbietaGapińska">Mam nadzieję, że posłowie PiS-u rzeczywiście zastanowili się przez ten czas, kiedy ta ustawa była w Senacie i teraz wróciła do nas, i podejmą taką próbę, żeby podnieść zarobki nauczycielom i będą razem z nami głosowali za tą poprawką. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JakubKrowiranda">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, poprawkę nr 1 należy głosować łącznie z poprawką nr 2. Co do samych poprawek nie mamy uwag – to są poprawki o charakterze merytorycznym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Proszę o opinię ministerstwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DariuszPiontkowski">Ministerstwo jest przeciwne tym poprawkom.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Zatem możemy przejść do głosowania.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy łącznie nad poprawką nr 1 i 2. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek – tutaj głosujemy łącznie – zaproponowanych przez Senat? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 37 posłów: za – 18, przeciw – 18, wstrzymał się 1 poseł. Rozumiem, że poprawka została odrzucona przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo, panie senatorze.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przypomnę, że posłem sprawozdawcą była pani poseł Lidia Burzyńska. Rozumiem, że będzie kontynuować misję.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Punkt drugi: rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2023 r. Otrzymaliście państwo informację mailem. Nikt z państwa nie zaproponował tematu. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KatarzynaKretkowska">Pani przewodnicząca, mnie pani udzieliła głosu, bo… Dziękuję bardzo. Chciałabym poprosić uprzejmie o dopisanie do tematów kontroli NIK kontrolę Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu im. Magdaleny Abakanowicz, szczególnie w zakresie gospodarki finansowej uniwersytetu w latach budżetowych, poczynając od roku 2016 do roku 2021, oraz kontrolę przestrzegania ustawy o związkach zawodowych.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KatarzynaKretkowska">Nie wiem, na ile szczegółowo mam uzasadnić ten wniosek, czy mam go uzasadniać, czy tylko złożyć… Istnieje bardzo szczegółowa i bogata korespondencja dotycząca wątpliwości dotyczących gospodarowania środkami publicznymi przez tę uczelnię i udzielane są na ten temat całkowicie sprzeczne informacje, z jednej strony przez władze uczelni, z drugiej – przez pracowników i związki zawodowe. Mogłabym bardzo dużo powiedzieć na ten temat, sprawa jest dość głośna, ale chętnie przekażę Komisji całą dokumentację po posiedzeniu, jeżeli to nie jest teraz konieczne. W takiej sytuacji najwłaściwsze będzie po prostu przeprowadzenie obiektywnej kontroli przez NIK, tym bardziej, że na tej uczelni przez wiele lat nie było prowadzonej żadnej kontroli przez NIK, a przez ministerstwo była 6 lat temu i nie wszystkie zalecenia ministra Glińskiego zostały wdrożone, co też powoduje jakby …</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję, pani poseł, ale chyba jednak musimy sformułować ten temat. „Kontrola obiektywna” – to już mi zgrzyta, bo myślę, że kontrola to kontrola. Tak że jakoś zwięźle proszę zaproponować temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KatarzynaKretkowska">„Kontrola Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu im. Magdaleny Abakanowicz w zakresie gospodarki finansowej uniwersytetu w latach 2016–2021”…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KatarzynaKretkowska">Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Tak. Zwięźle, wiadomo, o co chodzi. Pani Agnieszka zanotowała. Ponieważ obradujemy zdalnie, to musimy tę propozycję poddać pod głosowanie, więc…</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, to jeszcze druga propozycja. Pani poseł Teresa Wargocka, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TeresaWargocka">Chciałabym zgłosić temat dotyczący kształcenia zawodowego młodzieży. Jesteśmy po analizie raportu NIK dotyczącego woj. świętokrzyskiego. Myślę, że należy ten kierunek kontynuować. Kształcenie zawodowe jest bardzo ważnym zakresem edukacji, bardzo silnie kładziemy nacisk na to kształcenie. Proponowałabym, aby temat kontroli był następujący: „Organizacja kształcenia zawodowego młodzieży w woj. mazowieckim”. Taka kompleksowa kontrola: szkoły, centra kształcenia praktycznego, ośrodki doskonalenia. Zatem tak bardzo ogólnie ujęte: „Organizacja kształcenia zawodowego młodzieży w woj. mazowieckim”.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Myślę, że nie trzeba poprawiać tematu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł Joanna Borowiak i kończymy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JoannaBorowiak">Bardzo dziękuję. Jeśli można do tego tematu zaproponowanego przez panią poseł Teresę Wargocką jeszcze dodać województwo kujawsko-pomorskie – jeśli będzie to możliwe, to uprzejmie proszę i zgłaszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Myślę, że tutaj koledzy się zgadzają; zgadzam się, że to ważne. Nie jesteśmy w stanie zrobić kontroli w całej Polsce, ale to będą dwa różne województwa: mazowieckie plus jakieś inne, to myślę, że dobrze pokaże nam obraz tego stanu rzeczy.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, myślę, że mogę zaproponować w tej sytuacji, że zagłosujemy za obiema propozycjami wspólnie. Chyba wszyscy tu się zgadzamy, że jedna i druga propozycja jest przez nas akceptowana, ale ponieważ jeszcze obradujemy zdalnie, to musimy to zatwierdzić w głosowaniu. Wobec tego poddaję pod głosowanie propozycje tematów kontroli NIK-u. Są dwie zgłoszone propozycje: przez panią poseł Kretkowską w sprawie Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, panią poseł Wargocką, jeśli chodzi o kontrolowanie szkolnictwa zawodowego woj. Mazowieckie, panią poseł Borowiak – woj. kujawsko-pomorskie. Wszyscy się zgadzamy.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy nad tymi dwoma punktami. Kto z państwa jest za przyjęciem takich propozycji tematów? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 34 posłów: wszyscy posłowie byli za. Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że Komisja przyjęła propozycje tematów do planu pracy NIK.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Punkt trzeci zrobiliśmy w pierwszej kolejności, za państwa zgodą. Zatem zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Pełny zapis i protokół z przebiegu posiedzenia będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję państwu bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>