text_structure.xml 42.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dzień dobry. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Witam członków Komisji oraz zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Informuję, że posiedzenie prowadzone będzie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">W celu sprawdzenia łączności i kworum proszę państwa posłów o przygotowanie się do głosowania. Posłowie członkowie Komisji obecni na sali obrad głosują przy użyciu urządzenia do głosowania, które mają naprzeciwko, za pomocą karty, legitymacji poselskiej. Posłowie zdalni głosują za pomocą tabletów. Wszyscy wiedzą co i jak. Przystępujemy do głosowania. Proszę o wciśnięcie dowolnego przycisku. Poczekamy chwilkę. Przypominam, jak zawsze na posiedzeniu naszej Komisji, jeżeli jakiś poseł uczestniczący w naszym posiedzeniu zdalnie będzie miał problemy, proszę nam dawać znać, zadzwonić, wysłać sms-a lub poinformować kolegów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KatarzynaLubnauer">Nie wiem dlaczego, ale ci co są zdalnie, nie mają głosowania. Akurat przypadkowo jest na posiedzeniu innej komisji. Mam włączone i nie ma tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dobrze, czekamy, sprawdzamy. Dobrze, czekamy, spokojnie. Szanowni państwo, niestety, rzeczywiście są problemy techniczne, ale mamy kworum na sali, więc proponuję, żebyśmy jednak kontynuowali obrady. Ewentualnie, jeżeli trzeba będzie coś przegłosować, może w międzyczasie informatycy zdołają opanować system. A więc kontynuuję obrady. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Komunikat dla osób łączących się zdalnie. Otrzymaliście państwo instrukcję zgłoszenia się do dyskusji. Nie wiem, czy działa czy nie. Oczekujemy ewentualnie na informacje w tej sprawie na bieżąco.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Porządek dzienny obejmuje pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o utworzeniu Politechniki Morskiej w Szczecinie (druk nr 2007). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisje porządek dzienny przyjęły.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Informuję, że marszałek Sejmu skierowała do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej do pierwszego czytania poselski projekt ustawy o utworzeniu Politechniki Morskiej w Szczecinie. Przypominam, że zgodnie z art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu, pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawach ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców pana posła Arkadiusza Marchewkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Dziękuję uprzejmie. Pani przewodnicząca, panie przewodniczący, panie magnificencjo rektorze, szanowni państwo, mam zaszczyt w imieniu wnioskodawców przedstawić projekt ustawy o powołaniu Politechniki Morskiej w Szczecinie. Obecna Akademia Morska w Szczecinie jest wizytówką Szczecina i całego Pomorza Zachodniego na edukacyjnej mapie nie tylko naszego województwa, ale też całego kraju. Jest jedną z dwóch uczelni wyższych, które kształcą szeroko rozumianych specjalistów związanych z gospodarką. Jest jedną z dwóch uczelni wyższych, które podlegają pod Ministerstwo Infrastruktury, wcześniej Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ArkadiuszMarchewka">Utworzenie Politechniki Morskiej w Szczecinie jest wpisaniem się w ponad siedemdziesięcioletnią tradycję kształcenia w zakresie szkolnictwa morskiego na Pomorzu Zachodnim. Akademia Morska w Szczecinie oferuje studia zarówno na kierunkach o specjalnościach morskich, jak też te, które są typowo lądowe, jednak związane stricte z żeglugą i gospodarką morską. Obecnie Akademia Morska kształci studentów na szesnastu kierunkach pierwszego lub drugiego stopnia. Są to między innymi takie kierunki jak: automatyka i robotyka, informatyka, inżynieria przemysłowa i morskie elektrownie wiatrowe, geodezja i kartografia, oceanotechnika czy zarządzanie i inżynieria produkcji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ArkadiuszMarchewka">Jak sami państwo mieliście okazję zapoznać się w uzasadnieniu, kierunki, które są obecnie prowadzone i w ramach których jest prowadzona nauka na Akademii Morskiej, mają coraz bardziej techniczny charakter. Dlatego stworzenie przekształcenia Akademii Morskiej w Politechnikę Morską, stanowiłoby znalezienie odpowiedzi właśnie na te wyzwania, które dotyczą coraz większej liczby kierunków technicznych, na których uczą się studenci. Trzeba jasno powiedzieć, że utworzenie Politechniki Morskiej na bazie Akademii Morskiej podkreśli właśnie techniczny profil działalności dydaktycznej, który przejawia się w prowadzeniu kształcenia przede wszystkim na studiach kończących się uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera lub magistra inżyniera. Co więcej, zmiana uczelni na politechnikę przyniesie, przyczyni się zarówno do pozytywnego odbioru uczelni w regionie, jak też zwiększy jej rozpoznawalność w skali krajowej i w otoczeniu społeczno-gospodarczym.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ArkadiuszMarchewka">Akademia Morska, naukowcy, którzy na Akademii Morskiej pracują, prowadzą wiele badań, uczestniczą także w rozwiązaniach, które są istotne dla tworzenia, przygotowania działań, które realizują też służby publiczne. Między innymi są to działania w kontekście pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście, budowy terminala gazowego lng i wielu innych projektów, o których na pewno powie pan rektor, przedstawiając szczegóły funkcjonowania Akademii Morskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ArkadiuszMarchewka">Chciałbym państwu powiedzieć, że projekt ustawy o utworzeniu Politechniki Morskiej w Szczecinie jest projektem, który zyskał szerokie poparcie społeczne społeczności zachodniopomorskiej, ale też wszystkich parlamentarzystów, którzy zostali wybrani z terenu województwa zachodniopomorskiego. Pod projektem ustawy podpisali się wszyscy posłowie z każdej partii, którzy zostali wybrani w województwie zachodniopomorskim. To jasno pokazuje, że jest to inicjatywa i działanie, które mają charakter stricte ponadpartyjny. Tak mogę powiedzieć, jeżeli chodzi o tę inicjatywę. Spotyka się ona z szerokim uznaniem i poparciem lokalnej społeczności. Tę propozycję, którą mam okazję państwu przedstawić, składam również po szerokich konsultacjach parlamentarzystów między innymi z przedstawicielami uczelni, panem magnificencją rektorem, kolegium rektorskim, po konsultacjach z Ministerstwem Infrastruktury, panem ministrem.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#ArkadiuszMarchewka">Chciałbym więc poprosić państwa o przyjęcie ustawy, a jednocześnie, jeżeli pani przewodnicząca pozwoli, oddać głos magnificencji rektorowi, profesorowi Wojciechowi Ślączce, który również jest zaangażowany w te działania i w porozumieniu, z którym składamy tę ustawę po to, żeby znaleźć jak najlepsze rozwiązanie dla jednej z kluczowych uczelni w województwie zachodniopomorskim, kluczowej dla rozwoju i kształcenia profesjonalnych kadr dla gospodarki morskiej w naszym kraju. Dziękuję uprzejmie. Jeżeli pani przewodnicząca wyrazi zgodę, poproszę o kontynuowanie pana rektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, panie rektorze, o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WojciechŚlączka">Pani przewodnicząca, panie przewodniczący, panie ministrze, panie pośle, Wysokie Komisje, bardzo dziękuję za to, że mam zaszczyt zabrać głos w imieniu uczelni, którą również mam zaszczyt reprezentować. Szanowni państwo, Akademia Morska w Szczecinie dokładnie w tym roku będzie obchodzić 75-lecie swojego istnienia. Jest to jest uczelnia, która jako jedna z pierwszych została zbudowana na ziemiach zachodnich po II wojnie światowej. Dłużej się nie dało. Przeszliśmy wszystkie etapy rozwoju od szkoły średniej poprzez Wyższą Szkołę Morską, Akademię Morską. Dojrzewaliśmy przez ostatnie prawie trzy dekady do ambicji stania się politechniką.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WojciechŚlączka">Ostatnie trzy dekady, szanowni państwo, to nasz bardzo intensywny rozwój, to nasza praca, którą wkładamy zarówno w rozwój dydaktyki, jak i badań naukowych. Jeżeli chodzi o dydaktykę rozszerzyliśmy, tak jak pan poseł powiedział, całą szeroką gamę kształcenia dla kierunków morskich, ale też dla całej gospodarki morskiej. Dbamy o to, żeby wszystkie nasze kierunki kształcenia były związane z gospodarką morską Polski, ale również szerzej z gospodarką morską tak, żeby nasi absolwenci czy nasi studenci mogli odnaleźć się na rynkach międzynarodowych. To jest pierwsza rzecz.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WojciechŚlączka">Druga rzecz, rozwinęliśmy się też bardzo naukowo. Dbamy o to, żeby równolegle stać na dwóch nogach, czyli na nodze dydaktycznej, gdzie student jest dla nas najważniejszy, dlatego że mamy przez to pracę, ale również na nodze naukowej, żeby być ośrodkiem akademickim. Przez trzy dekady osiągnęliśmy jak na dziś, nasze szczyty. Mamy pełne prawa akademickie, zgodnie z nową ustawą, w dwóch dyscyplinach.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WojciechŚlączka">Szanowne Komisje, dwa lata temu również poczyniliśmy kroki w zakresie rozwoju. Stworzyliśmy dwa nowe wydziały, Wydział Informatyki i Telekomunikacji oraz Wydział Mechatroniki i Elektrotechniki. Są to mocno specjalistyczne wydziały, które podkreślają jeszcze bardziej nasz kształt, naszą wizję kształcenia, naszą wizję badań, informatyczną, mechatroniczną, ale związaną z politechniką oraz z kształceniem w dziedzinach, w dyscyplinach związanych z dziedziną nauk technik. Można powiedzieć, że te dwa wydziały, kierunki, jakie tam zaproponowaliśmy społeczeństwu, przyjęły się, spotkały się z bardzo dobrym odbiorem. Są to wydziały, na które mamy dobre lub, np. jeżeli chodzi o informatykę, bardzo dobre nabory. Pomimo niżu demograficznego uczelnia jest cały czas wybierana przez obywateli z całej Polski. Rejestrujemy najniższe spadki w związku z niżem demograficznym, jeżeli chodzi o nabory studentów.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WojciechŚlączka">Szanowni państwo, zmiana, stworzenie na bazie naszej uczelni Politechniki Morskiej oznaczałoby, że byłaby to jedyna uczelnia w Polsce, która byłaby mocno nakierowana na gospodarkę morską, na branżę morską, na całą działalność związaną z naszą działalnością naukową. Pan poseł już to nadmienił, ale praktycznie wszystkie ostatnie istotne projekty z branży morskiej, gazoport lng, budowa portu Gdańsk, budowa portu Gdynia, pogłębianie toru wodnego zawsze odbywały się przy naszym udziale. Albo robimy analizy nawigacyjne, albo robimy eksperckie badania, robimy jakieś badania modelowe, które są potrzebne zleceniodawcom. Teraz mocno wchodzimy z badaniami w morską energetykę wiatrową. Praktycznie ponad podziałami współpracujemy ze wszystkimi, kto się do nas zwraca w zakresie zagospodarowania naszego szelfu offshore'owego w ramach morskiej energetyki wiatrowej. Szanowni państwo, są to czysto działania wynikające z naszego statusu, jakim jest status politechniki. Jest to aspekt rozwojowy, naukowy.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#WojciechŚlączka">Drugi aspekt, bardzo ważny, co chciałbym też podkreślić, to jest aspekt odbioru społecznego. Obecnie zgodnie z prawem, wszystkie nasze uczelnie publiczne, które spełnią kryterium, a są szkołami zawodowymi, państwowymi wyższymi szkołami zawodowymi, mogą przejść na semantyczną nazwę akademia nauk stosowanych lub akademia. W związku z tym jako jednostka akademicka stajemy w tym samym zbiorze uczelni ze wszystkimi szkołami zawodowymi, przepraszam, uczelniami zawodowymi. Uczelnie te są bardzo potrzebne. Są to uczelnie regionalne, są to uczelnie dużo mniejsze niż nasza, niemniej uważam, że ruch rozróżniający tamte uczelnie też był bardzo dobrym ruchem, ale my musimy zadbać też o to, żeby być w społeczeństwie widzianym jako ośrodek akademicki wśród akademii, które teraz będą uczelniami w większości zawodowymi. Popatrzcie państwo, Wysokie Komisje, że są dwa aspekty. Jest aspekt rozwoju naukowego. Tę pracę odrobiliśmy przez trzy dekady. Widać nas na świecie, w Polsce, widać nas w naszych badaniach. Jest też chęć pozyskiwania studentów oraz pokazywanie uczelni jako ośrodka akademickiego tak, żeby również marketingowo można było zadbać o to, żebyśmy mogli walczyć z niżem demograficznym i mieć ciągłe nabory.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#WojciechŚlączka">Jeżeli będą jakieś pytania, oczywiście będę się ustosunkowywał. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Czy są pytania ze strony posłów? Oczywiście, panie pośle. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PiotrBorys">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Chciałbym ogromnie pogratulować całemu zespołowi. Tak naprawdę dziś tworzy się historia i przyszłość uczelni.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PiotrBorys">Po pierwsze, ogromne gratulacje. Po drugie, chciałbym zapytać jeszcze o kontekst wynikający z badań, umiędzynarodowienia badań. Czy państwo w ramach współpracy z podobnymi uczelniami w Europie myślicie o tym, żeby wykorzystać albo już prowadzicie wspólne projekty europejskie, które później można by było wdrażać i komercjalizować. Faktycznie jest część wynikająca z komercjalizacji badań, odnalezienia się także w aspekcie rynkowym. Wszystkie politechniki mają ten ogromny atut, mogą wejść w przestrzeń gospodarki także komercyjnie. Czy w tym zakresie macie państwo również ambitne plany, szczególnie w nowym okresie programowania unijnego, żeby szukać takiej współpracy? Mam jeszcze jedno pytanie bardziej w moim kontekście dolnośląskim. Chciałbym zapytać o wydział żeglugi śródlądowej, o to, na ile także aspekt Odry i Szczecina może się rozwijać w uczelni. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Zgłaszała się jeszcze pani poseł Barbara Nowacka. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BarbaraNowacka">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BarbaraNowacka">Dziękuję bardzo. Chciałabym powiedzieć, że o ile wielokrotnie mieliśmy wątpliwości co do zmiany nazwy, tak w państwa przypadku takich wątpliwości nie mamy. Byliśmy bardzo sceptyczni co do nazywania akademiami państwowych wyższych szkół zawodowych, które jak widzimy, też potrafią się świetnie rozwijać. Konsekwencje były łatwe do przewidzenia, a mianowicie, że uczelnie takie jak wasza nagle zostaną zrównane z uczelniami, którym bardzo często daleko jest do tego statusu. Tak samo kontrowersje wzbudziło nazywanie uczelni w Zamościu Akademią Zamojską, co było ręcznym sterowaniem.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#BarbaraNowacka">Chciałabym powiedzieć, że tutaj sytuacja jest zupełnie inna, że także w wyniku opóźnień dotyczących ewaluacji związanych z pandemią nie możecie w normalnym trybie ubiegać się o to, co tak naprawdę i ze względów rozwojowych, i ze względów gospodarczych, ale przede wszystkim z punktu widzenia prestiżu naukowego, do którego doszliście, wam się należy. Stąd też w imieniu części Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży chciałabym przekazać władzom uczelni, że w Koalicji Obywatelskiej pomimo naszych licznych wcześniejszych wątpliwości co do podobnych mechanizmów działania w waszym przypadku jest pełna zgoda, pełne uznanie i pełne docenienie też tego, w jaki sposób wpływacie na rozwój regionu. Jest to bardzo ważne, chyba teraz szczególnie status uczelni wyższych, uczelni ściągających osoby, które będą do nas docierały z Ukrainy, jest wyjątkowo istotny, dlatego że jest to też szansa i na wsparcie, i na realne zasilenie zarówno kadry naukowej, jak i studentów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Zbigniew Dolata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Chciałbym powiedzieć, że popierając projekt ustawy, niekoniecznie trzeba, tak jak pani poseł Nowacka, podważać wartość państwowych wyższych szkół zawodowych. Myślę, że to jest co najmniej nieeleganckie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BarbaraNowacka">Pan poseł Dolata znowu nie zrozumiał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewDolata">Nieeleganckie i niezręczne. Myślę, że takie wypowiedzi jednak należałoby przemyśleć. Skoro uczelnia stara się o zmianę nazwy, na pewno przemyślała to. Popieramy to, ale nie umniejszajmy...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KatarzynaLubnauer">Pan rzeczywiście nic nie zrozumiał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewDolata">... wartości innych typów uczelni. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie rektorze. Przepraszam, jeszcze jeden poseł. Pan poseł Dariusz Wieczorek. Bardzo proszę, panie pośle Dariuszu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DariuszWieczorek">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Pierwszy raz mamy okazję uczestniczyć w posiedzeniu Komisji, które pani poseł prowadzi. Widzę, że podobnie jak w naszej Komisji tutaj też są różne napięcia, ale w tej sprawie, jak rozumiem, będzie jednak zgoda jakby nie patrzeć. Mam natomiast pytanie do pana rektora, dlatego że jest to jednak jakiś tam etap, jeżeli chodzi o rozwój uczelni. Mówiąc krótko, czy w planach strategicznych – zakładam, że decyzja będzie zatwierdzona przez Sejm i przez Senat i od 1 września będzie Politechnika Morska – jest utworzenie Uniwersytetu Morskiego w Szczecinie? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, panie rektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WojciechŚlączka">Pani przewodnicząca, panie przewodniczący, panie ministrze, Wysokie Komisje, odpowiadając na pierwsze pytanie, jeżeli chodzi o nasze badania międzynarodowe, praktycznie od początku jak pojawiły się środki europejskie, proces ten u nas trwa. Nasi naukowcy bardzo intensywnie współpracują w ramach projektów związanych np. z Horyzontem 2020, który się kończy, oraz wchodzącym teraz Horyzontem Europa. Również w ramach projektów związanych z BSR-em, czyli z projektami dotyczącymi ogólnie Bałtyku, można powiedzieć, że integracja ze środowiskiem akademickim naukowym, a praktycznie pomiędzy zespołami, jest pełna. Jako uczelnia również współpracujemy systemowo z wieloma uczelniami ze świata, szczególnie z uczelniami, które mają charakter morski.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#WojciechŚlączka">Jeżeli chodzi o umiędzynarodowienie naszej uczelni, mamy bardzo duży procent studentów obcojęzycznych. Niekoniecznie są to studenci, którzy nie mówią po polsku, mają też Kartę Polaka. Teraz mamy napięty okres. Nasi studenci z Ukrainy stanowią dosyć duży odsetek jak na naszą skalę, gdyż mamy ponad dwustu studentów z Ukrainy. Cały czas pracujemy nad tym, jak to zrobić, żeby studia u nich, że tak powiem, liczyły się, kontynuowały, myślimy nad tym, jak możemy ich wesprzeć w powrocie do naszej uczelni. Ci co zostali, odbywają studia, ci co wyjechali, zdajecie sobie państwo sprawę, że w większości zostali wcieleni do armii i bronią swojego kraju. Są to takie dwa etapy.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#WojciechŚlączka">Jeżeli chodzi o współpracę w przyszłej perspektywie, oczywiście jesteśmy przygotowani na każde wyzwanie, i na takie wyzwanie, że sami składamy projekty, i na takie wyzwanie, że wchodzimy do zespołów naukowych w ramach zintegrowanych zespołów europejskich. To się dzieje w uczelni.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#WojciechŚlączka">Odpowiadając jeszcze na pytanie o rozwój, nowa ustawa, jeżeli chodzi o uniwersytet, stawia przed nami bardzo duże wyzwanie, gdyż obliguje uczelnię aplikującą o posiadanie trzech dziedzin. W porozumieniu z Ministerstwem Infrastruktury planujemy odpowiedź na to wyzwanie, dlatego że brakuje nam jednak na uczelni dziedziny nauk przyrodniczych. Nasze badania dotyczące ochrony środowiska, wód balastowych, zaolejenia w eksploatacji statków, zanieczyszczenia powietrza idealnie wpisują się w dziedzinę nauk przyrodniczych. Oczywiście jak się pojawią środki, które umożliwią nam zbudowanie kadry, mamy aspiracje uniwersyteckie. Czy wtedy chcielibyśmy zmienić nazwę? Niekoniecznie. Od razu mówię, że w naszym przypadku nie chodzi o zmianę, ale jest to właśnie ten aspekt, który musi wyróżnić dzisiaj naszą uczelnię jako ośrodek akademicki, z całym szacunkiem, nie pauperyzując żadnych innych uczelni, które uważam, że są cenne. Sam jestem z Podkarpacia. W Krośnie jest uczelnia, gdzie znam część pracowników. Uważam, że jeżeli w Krośnie akurat ta uczelnia stanie się akademią podkarpacką, będzie to bardzo cenne dla naszego regionu. Taki mam pogląd. Niemniej nasza akademia jest prawdziwą akademią, uczelnią badawczą, która musi mieć pokazany swój charakter na zewnątrz. W mojej ocenie przez trzy dekady nasi poprzednicy i my wszyscy odrobiliśmy tę lekcję, myślę, że z nawiązką. Tyle, jeżeli mogę odpowiedzieć na pytania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 2007. Rozumiem, że możemy kontynuować obrady, dlatego że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego do projektu ustawy. A zatem proponuję przejście do rozpatrzenia projektu. Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje wniosek przyjęły. Przechodzimy do szczegółowego rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czy są uwagi do tytułu? Nie widzę. Stwierdzam, że tytuł został rozpatrzony i przyjęty przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Art. 1. Czy są uwagi do art. 1? Nie widzę. Biuro Legislacyjne też nie ma uwag. Stwierdzam, że art. 1 został rozpatrzony przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Art. 2. Czy są uwagi do art. 2? Nie widzę. Biuro Legislacyjne nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisje rozpatrzyły art. 2.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Art. 3? Czy są uwagi do art. 3? Nie widzę. Biuro Legislacyjne nie ma uwag. Rozpatrzyliśmy art. 3.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Art. 4. Czy są uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisje rozpatrzyły art. 4.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Art. 5. Czy są uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisje rozpatrzyły art. 5.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Art. 6. Czy są uwagi? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#RadosławIłowiecki">Dziękuję bardzo. Radosław Iłowiecki. Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#RadosławIłowiecki">Wątpliwości budzi art. 6. Zgodnie z ust. 1 tego artykułu, w terminie do skończenia drugiej po utworzeniu politechniki ewaluacji jakości działalności naukowej, politechnika dostosuje się do wymogów określonych w art. 16 ust. 2 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Pozwolę sobie przytoczyć wymogi określone w art. 16 ust. 2: „wyraz »politechnika« jest zastrzeżony dla nazwy uczelni akademickiej, posiadającej kategorię naukową A+, A albo B+ w co najmniej 2 dyscyplinach w zakresie nauk inżynieryjnych i technicznych”. Z art. 6 ust 1 projektu, który przytoczyłem, płynie wniosek, że obecnie Akademia Morska w Szczecinie nie spełnia tych warunków. Można wysnuć wniosek, że 1 września 2022 roku Politechnika Morska także nie będzie spełniać tych warunków. A zatem istnieje wątpliwość, czy mając na uwadze właśnie art. 16 ust. 2 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce można z dniem 1 września tego roku utworzyć politechnikę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Może najpierw ministerstwo. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#GrzegorzWitkowski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, o ile analizując uwagi zgłoszone przez Biuro Legislacyjne, jesteśmy skłonni zaakceptować te dotyczące techniki prawodawczej czy oczywiste błędy językowe, które mogą się pojawić przy tego typu ustawie, chociaż nie jest ona długa i była konsultowana z prawnikami ministerstwa oraz Akademii Morskiej, o tyle uwaga Biura Legislacyjnego do art. 6 idzie całkowicie w kontrze do całej idei powołania politechniki. Jako ministerstwo jesteśmy przeciwni tej uwadze, szczególnie, że konsultowaliśmy to z Ministerstwem Edukacji i Nauki. Urzędnicy Ministerstwa Edukacji i Nauki nie zgłaszali tego typu uwag. Wypowiadali się w bardziej koncyliacyjnym, spokojnym, uspokajającym tonie. Dlatego nie będziemy wychodzić tutaj przed szereg i mówić Ministerstwu Edukacji i Nauki, jak ustawa ta ma wyglądać. Wobec tego bardzo proszę o nieprzyjmowanie tej poprawki, tej uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Jeszcze przedstawiciel wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Dziękuję. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, jeżeli chodzi o uwagę, która została przedstawiona przez Biuro Legislacyjne, chciałbym zwrócić uwagę na kilka zasadniczych kwestii. Pierwsza jest taka, że ewaluacja przedłuża się, a obecna Akademia Morska już wkrótce będzie musiała rozpocząć rekrutację. Bardzo byśmy chcieli, żeby rekrutacja rozpoczęła się już na Politechnikę Morską, tym bardziej że dorobek naukowy, jak też obecny zakres działań jasno pokazują profesjonalizm, pełny profesjonalizm naukowy kadry, która tworzy obecną Akademię Morską.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#ArkadiuszMarchewka">W związku z tym w projekcie ustawy jest jasno napisane, że nie dotyczy to zmiany nazwy uczelni, tylko zakończenia działalności Akademii Morskiej i powstania na jej bazie nowej uczelni. Tak wynika wprost z zapisów ustawy. Według informacji czy według danych, którymi posługiwaliśmy się do tego, żeby przygotować projekt, sytuacja jest zgodna z tym, co stanowią przepisy. Chciałbym natomiast zwrócić uwagę wszystkich państwa, rozwiać też wątpliwości, że tutaj jest jasno napisane, że to nie jest po prostu dane raz na zawsze. Jestem przekonany, że przy najbliższej ewaluacji, która zostanie przeprowadzona, wyniki będą pozytywne, że zostanie ona pozytywnie zakończona. Jeżeli uczelnia nie doprowadziłaby do tego, żeby wskaźniki były zachowane, to wtedy utraciłaby nowy status. Tak więc jest to duże wymaganie wobec uczelni, jak też oczekiwanie, że tak się właśnie stanie. Dla potwierdzenia tej tezy być może pan rektor jeszcze zechciałby się odnieść do tej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Wiecie państwo, myślę, że nie ma takiej potrzeby. Jest to posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Dla nas wszystkich jest to jasne. Myślę, że pan poseł wnioskodawca dobrze nam to wytłumaczył. Pan poseł Wieczorek jeszcze. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DariuszWieczorek">Tak, tak, żebyśmy też zdawali sobie z tego sprawę. Absolutnie zgadzam się z przedmówcami, z panem ministrem i z panem przewodniczącym, ale też uspokajam Biuro Legislacyjne. Można powiedzieć, że w tym przypadku mamy do czynienia ze specustawą, w związku z czym ustawodawca, w mojej ocenie, w naszej ocenie, ma prawo przyjmować tego typu rozwiązania. Myślę, że tutaj wszystko jest jasno opisane. Pan przewodniczący Marchewka zresztą to mówił. Wiemy, co się stanie, gdyby się okazało, odpukać, że coś nie wyjdzie, jeżeli chodzi o ewaluację. W związku z tym myślę, że tutaj nie ma jakiegoś problemu formalnego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Rozumiem, że skoro żaden poseł nie formułuje poprawki, to uznajemy, że rozpatrzyliśmy ten artykuł. Jest to pytanie do Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#RadosławIłowiecki">Tak. Dziękuję bardzo za wyjaśnienia. Zaznaczę tylko, że uwagi Biura Legislacyjnego wynikają wyłącznie z troski o jakość polskiej legislacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Jasna sprawa. Dziękujemy bardzo. Wobec tego stwierdzam, że Komisje rozpatrzyły art. 6.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Art. 7. Czy są uwagi? Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#RadosławIłowiecki">Dziękuję. Mamy uwagę do ust. 3 w art. 7, zgodnie z którym Rada Akademii wybrana na kadencję rozpoczętą w dniu 1 stycznia 2021 roku staje się Radą Politechniki. Proszę zauważyć, że w ust. 1 w art. 7 jest mowa o członkach senatu wybranych na kadencję rozpoczętą w dniu 1 września. Ustęp ten stanowi, że członkowie ci stają się członkami senatu z dniem utworzenia politechniki, a więc jest wskazany termin. Jeżeli w ust. 3 nie dodamy zwrotu „z dniem utworzenia Politechniki”, będzie miał zastosowanie art. 8 projektu, który stanowi, że ustawa wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia. Nie wiem, czy taka była intencja, czy jednak w ust. 3 nie powinniśmy dodać wyrażenia „z dniem utworzenia Politechniki”. A zatem ust. 3 mógłby przyjąć brzmienie: „Rada Akademii wybrana na kadencję rozpoczętą w dniu 1 stycznia 2021 r. staje się z dniem utworzenia Politechniki Radą Politechniki.”. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo za tę uwagę. Wydaje mi się logiczna. Zerkam w stronę przedstawicieli uczelni. Również potwierdzają to wrażenie. Ministerstwo także się zgadza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DariuszWieczorek">Czy wnioskodawca się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czy wnioskodawca się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Tak. Myślę, że możemy przyjąć i zaakceptować propozycję zgłoszoną przez panów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Czy wobec tego to musi być poprawka zaproponowana przez posła czy może być to poprawka dokonana w ramach poprawek legislacyjnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#RadosławIłowiecki">Proponuję uznać to jako oczywistą omyłkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#RadosławIłowiecki">Naprawimy to. Przepis będzie konsekwentny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Macie państwo naszą zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#RadosławIłowiecki">Dokonamy tego na podstawie upoważnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Art. 7 został... Jeszcze jedno?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#RadosławIłowiecki">Mam wrażenie w ramach art. 7 w ust. 6–8 zostały uregulowane sprawy, które mogłyby zostać uregulowane w statucie uczelni. A zatem istnieje wątpliwość, czy są one niezbędne w projekcie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Ok. Już pytamy. Ministerstwo. Pan rektor jeszcze konsultuje. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#GrzegorzWitkowski">Jeżeli chodzi o statut, rzeczywiście można na następnym etapie to zrobić, niemniej jednak ustawa jest na tyle mało szczegółowa i krótka, że można w ust. 6, 7, 8 w art. 7 utrzymać zapisy, które będą pewnym wyrazem intencji wnioskodawców i intencji rektora, w którą stronę ma pójść dalsza część. Są to przepisy wewnętrzne, przepisy szczegółowe. Jako ministerstwo utrzymałbym to.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Ok. Zostawiamy. Poseł wnioskodawca postuluje pozostawienie. Przedstawiciele uczelni z panem rektorem także, jak rozumiem, sygnalizują taką propozycję. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#RadosławIłowiecki">Dziękuję bardzo za wyjaśnienie. Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę, że w ust. 6, w którym przywołuje się nazwy różnych organów, mam takie wrażenie, nie przywołano wszystkich organów, które obecnie występują w statucie. Mam na myśli rzecznika dyscyplinarnego do spraw nauczycieli czy komisję dyscyplinarną doktorantów. Poza tym niektóre nazwy przywołane w ust. 6 budzą wątpliwości. Na przykład jest tam mowa o komisji wyborczej, a w statucie, jeżeli dobrze sprawdziliśmy, występuje uczelniana komisja wyborcza. Niemniej pozostawiam to do decyzji Komisji i pana ministra. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Poseł wnioskodawca ma pytanie do Biura Legislacyjnego. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego w związku z uwagami, o których pan mówił odnośnie do ust. od 6 do 8, a przede wszystkim do ust. 6, o którym powiedział pan, że nie ma wyszczególnionych wszystkich organów. Czy przedstawiciele Biura Legislacyjnego postulują, żeby ten ustęp w ogóle wykreślić tak, żeby zapisy te znalazły się ściśle w statucie i zostały uregulowane dokumentem wewnętrznym? Czy dobrze to rozumiem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#RadosławIłowiecki">Taka była moja pierwsza uwaga, że ust. od 6 do 8 mogłyby zostać wykreślone z projektu, a te sprawy mogłyby zostać uregulowane w statucie Politechniki Morskiej. Wydaje mi się, że statut mógłby zostać przygotowany do września, ale w tym zakresie nie mam wiedzy na ten temat. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Panie rektorze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#WojciechŚlączka">Proponuję tutaj dodać na końcu „oraz inne organy Akademii Morskiej”, nie organy, tylko inne... W momencie jak to usuniemy, to musimy przeprowadzić całą elekcję do wszystkich komisji. Młodzi ludzie, szczególnie studenci są już powybierani. Tak więc byłoby to niezasadne i niesprawiedliwe wobec nich. Skoro przenosimy możliwość trwania, to chodzi o to, żeby poszczególne komisje też trwały. Chodzi o to, że zachowamy w pełni ciągłość organizacyjną jednostki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję, panie rektorze. Już rozumiemy. Zakładam, że Biuro Legislacyjne ma jakiś pomysł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#RadosławIłowiecki">Tak. Dziękuję. Przemawia do mnie przedstawiona argumentacja. Rozumiem, że od strony praktycznej byłoby dobrze, gdyby ustępy te pozostały. Natomiast jeżeli chodzi o brzmienie ust. 6, sami z kolegą nie jesteśmy w stanie ocenić tego od strony merytorycznej. Może moglibyśmy je zmienić na kolejnym etapie procedury legislacyjnej. Proszę zauważyć, że w ust. 6 jest wymieniona uczelniana komisja dyscyplinarna, w statucie jest mowa o uczelnianej komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli akademickich. Nie jesteśmy pewni, czy jest to prawidłowa nazwa. Potrzebujemy merytorycznego wsparcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, wydaje mi się, że przy takiej atmosferze i porozumieniu, w jakim pracujemy nad tym projektem, chyba rzeczywiście można. Zróbmy to po prostu dobrze. Jak rozumiem, Biuro Legislacyjne przyjrzy się temu. Naszą intencją jest, żeby to zostało, ale żeby było rzeczywiście właściwie ujęte, żeby żadne organy uczelni nie zostały pominięte albo żeby ich nazwy nie były przywołane w nieprawidłowy sposób. Rozumiem, że przedstawiciele uczelni są do dyspozycji. Przy drugim czytaniu rozpatrzymy to i wtedy już, być może, zgłosimy jako poprawkę ze strony posłów. Można tak zrobić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#RadosławIłowiecki">Tak, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękujemy także.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#RadosławIłowiecki">Oczywiście deklarujemy pomoc przy przygotowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Ja też deklaruję, że jeżeli będzie taka potrzeba, to w drugim czytaniu zgłosimy poprawkę do tego ustępu po uzgodnieniu przedstawicieli Biura Legislacyjnego z przedstawicielami uczelni i parlamentarzystami, którzy złożyli projekt. Ok.? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#RadosławIłowiecki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Rozpatrzyliśmy art. 7.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Art. 8. Czy są uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że art. 8 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Całość projektu ustawy. Głosujemy. Głosujemy, dlatego że posłowie są zdalnie. Bardzo proszę, przygotowujemy się do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-66.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Poddaję pod głosowanie wniosek o uchwalenie przez Sejm projektu ustawy o utworzeniu Politechniki Morskiej w Szczecinie (druk nr 2007).</u>
          <u xml:id="u-66.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Kto z państwa jest za? Sekundka. Dobrze. Mamy zawieszenie. Chwileczkę czekamy. Powinno być widoczne. Głosujemy za. Kto z państwa jest za, jeszcze raz. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-66.5" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosowało 43 posłów. Za było 43 posłów. Wszyscy głosowaliśmy za. Dziękuję bardzo. Gratuluję.</u>
          <u xml:id="u-66.6" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Stwierdzam, że Komisje przyjęły wniosek.</u>
          <u xml:id="u-66.7" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Chciałabym zaproponować pana posła Arkadiusza Marchewkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Dziękuję. Przyjmuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę. Dziękuję bardzo. Porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>